eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
387 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
❌ آرش، پیشگویی که بسیاری از تحلیل هایش غلط از آب در آمده و کاملا در حال تخریب چهره ی # جمهوری_اسلامی_ایران هست. 🔻 برخی از دروغ های آرش سال ۱۴۰۱ ❌ ترکیه با بمب اتم نابود می شود. ❌ ریاست جمهوری بایدن ناقص و ناتمام می ماند. ❌ ایران با آذربایجان وارد جنگ می شود. و و و ✅ انتظار می رود، مردم با فرهنگ کشور عزیزمان، فریب پیشگویی ها و تحلیل های بی پایه و اساس برخی افراد را نخورند و بدانیم: اینکه در بین صدها تحلیل، برخی درست از آب در بیاید، دلیل بر نابغه بودن افراد نیست. #آرش_ #آستورولوژی 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️ نشست تخصصی کلام ⭕️ ⭕️ حوزه ی علمیه ی امام صادق علیه السلام خوراسگان ⭕️ 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ یک نکته، یک تامل ما مسئول نفهمیده شدن توسط دیگران نیستیم! ممکن است دیگران شرایط ما، درد دل ما و رفتار ما را نفهمند، اما چه باید کرد؟! اگر دیگران انتظار داشته باشند که فقط کارهایی انجام دهیم که آنها بفهمند و تصمیم های بگیریم که آنها دلیلش را درک کنند، یعنی عملاً انتظار دارند آن گونه که آنها زندگی کرده اند زندگی کنیم! گاهی ممکن است بگویند غیرمنطقی هستیم یا ضد اجتماعی هستیم، اما به این می ارزد که خودمان و تابع ارزش های اخلاقی و انسانی خویش باشیم. گاهی حتی دیگران از ما توضیحی نمی خواهند و ایرادی نمی‌گیرند، و ما به سبب نقص در عزت نفس گمان داریم که باید برای هر کسی مربوط و نامربوط را توضیح دهیم و خوشایند سازیم. تا زمانی که رفتار ما و تصمیم های ما به کسی آسیبی نمی‌زند ما توضیحی به کسی بدهکار نیستیم. چقدر اوقات‌ و فرصت‌‌ها که با این توضیح خواستن ها و تلاش‌های بیهوده برای قانع کردن دیگران بر باد رفته اند. برای ارتباط موثر باید تلاش کنیم که منظور و مفهوم مورد نظر خود را به درستی به مخاطب برسانیم؛ اما لازم نیست در گرفتن رضایت و بازخورد مثبت آنها نسبت به خود و یا کارمان، افراط کنیم. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
4_5958412295859079004.mp3
4.5M
🎙پادکست : در سوره مجادله امده که نباید با کافر خوب بود گرچه خانواده خودت باشه...این در حالی است که در سوره  لقمان اومده که به پدر و مادر مشرک نیکی کنید‼️⁉️ 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♨️ زمهریر چیست و کجاست؟ ♨️ ⭕️ در تفکر برخی از دین داران، سادات گنهکار به جای رفتن به جهنم، در مکانی به نام زمهریر عذاب می شوند و سرمای شدید به جای آتش، وسیله ی عذاب است. ⭕️ با بررسی آیات و روایات، فهم می شود که عذاب جهنم برای گنهکاران است و تفاوتی بین سید و غیر سید ندارد. قرآن کریم می فرماید: «وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ»؛ «و هر كس نافرمانى خدا و رسولش كند، آتش دوزخ از آن اوست». (جن/23) ⛔️ اما در رابطه با زمهریر: الف: این واژه یک مرتبه در قرآن کریم و در توصیف اهل بهشت، به کار رفته است. «مُتَّكِئينَ فيها عَلَى الْأَرائِكِ لا يَرَوْنَ فيها شَمْساً وَ لا زَمْهَريرا»: «اين در حالى است كه در بهشت بر تختهاى زيبا تكيه كرده‏اند، نه آفتاب را در آنجا مى‏بينند و نه سرما را!». (انسان/13) 💢" زمهرير" از ماده" زمهر" به معنى شدت سرما، يا شدت غضب، يا سرخ شدن چشم بر اثر خشم، مى‏باشد، و در اينجا منظور همان معنى اول است. در حديثى آمده است كه در جهنم نقطه‏ اى وجود دارد كه از شدت سرما اعضاى بدن از هم متلاشى مى ‏شود. ( در المنثور" جلد 6 صفحه 300.) ✍️ جواد حیدری کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇 🔹🔸🔹🔸🔹🔸 ♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
إنا لله و إنا الیه راجعون. شهید سیدمرتضی آوینی: کجا از مرگ هراس دارد آنکه به جاودانگی روح در جوار رحمت حق آگاه است؟ 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دعای امام زمان برای ظهور.mp3
5.85M
🌹 چشم به راه 🌹 ✅ چرا امام زمان که مستجاب الدعوه هستند، برای ظهورشان دعا نمی کنند❓ 🎤جواد حیدری 📻 پخش شده از شبکه ی رادیویی اصفهان 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
336.7K
━┅┄༻⃘⃕࿇﷽༻⃘⃕࿇༅⊹━┅┄ 🌸 💠سوال شماره 7⃣8⃣ ⁉️عرض سلام و ادب وقت بخیر آیا یادگیری علوم غریبه گناه است ؟ آیا یادگیری این علوم باعث فقر می شود ؟ در کل آیا یادگیری این علوم در صورتی که از آن استفاده مفید بشود بلامانع است یا خیر ؟ ممنون از توضیحات تان 🗣 پاسخی از:استاد حیدری ارسال سوالات به آیدی زیر: 🆔@Porsesh_va_pasokh_110 🇮🇷⃝⃡🪴『‌به مجموعه‌ی پرسش و پاسخ بپیوندید』 🌿@porsesh_va_passokhツ 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️ یک داستان کوتاه مجلس میهمانی بود. پیر مرد از جایش برخاست تا به بیرون برود؛ اما وقتی که بلند شد، عصای خویش را بر عکس بر زمین نهاد و چون دسته عصا بر زمین بود، تعادل کامل نداشت. دیگران فکر کردند که او چون پیر شده، حواس خویش را از دست داده و متوجه نیست که عصایش را بر عکس بر زمین نهاده؛ به همین دلیل با حالتی که خالی از تمسخر نبود به وی گفتند: پس چرا عصایت را بر عکس گرفته‌ای؟ پیرمرد آرام و متین پاسخ داد: انتهایش خاکی است؛ می خواهم فرش خانه شما خاکی نشود... مواظب قضاوت هایمان باشیم. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
26.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 خدا به جای ۱۲۴۰۰۰ پیامبر، شیطان را خلق نمی کرد! ▫️جواد حیدری، کارشناس اعتقادی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان 🚩 پاسخ سرا محلی برای پاسخ به سؤالات فرهنگیان 🌐 eitaa.com/joinchat/373358635C8f22935d9a 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
️‏חמאס חי ויישאר חי 🔹 حماس حيّة وستبقى حيّة 🔹 حماس زنده است و زنده خواهد ماند. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
جزیره خضراء.mp3
4.77M
🌹 چشم به راه 🌹 ✅ آیا جریان جزیره ی خضراء و مثلث برمودا، واقعیت دارد❓ 🎤جواد حیدری 📻 پخش شده از شبکه ی رادیویی اصفهان 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💢 و غلط نکنیم 📖تلفظ درستِ کلمات و معنی صحیح آنها را یاد بگیریم👇 ❌غلط : فی الوداعه ✅درست : فی البداهه ❌غلط : گرگ باران دیده ✅درست : گرگ بالان دیده 🖌توضیح : بالان : تله‌ای که برای گرفتن و یا کشتن جانوران از آن استفاده می‌شود ،(گرگی که از تله‌های مرگبار زیادی، جان سالم بدر برده باشد) ❌ غلط : خواب زَن چَپِه ✅ درست : خواب ظَن چَپِه 🖌توضیح : ظَن یعنی شک و گمان منظور از خواب ظن به این معنی است که با شک و گمان به چیزی خوابیده باشی و خواب دیده باشی ، نه خواب زن!!! ❌غلط : بَعضِ شما نباشه ✅درست : بِه از شما نباشه 🖌توضیح : بِه یعنی بهتر ، برتر. ❌ غلط : پیار سال ✅درست : پیرار سال 🖌توضیح : پیرار یعنی دو سال قبل ❌غلط : تخمه ژاپنی ✅درست : تخمه جابانی 🖌توضیح :جابان منطقه‌ای در دماوند هست که در گذشته این محصول را تولید می‌کرد، به همین دلیل در زمان‌های قدیم ، این محصول به عنوان "تخمه جابانی" شناخته می‌شد که با گذشت زمان ، کم‌کم تلفظ آن از تخمه جابانی به تخمه ژاپنی تغییر یافت! ❌غلط : سَلیتِه ✅درست ؛ سَلیطه(زن زبان دراز و بد زبان ) ❌غلط : پهباد ✅درست : پهپاد 🖌توضیح : پ، اولِ کلمهِ پرنده-ه، اولِ هدایت-پ، اولِ پذیر-ا،اولِ از- د،اولِ دور پهپاد : مخففِ پرنده هدایت‌پذیر از دور ❌غلط : تیلیت (آبگوشت و آب‌دوغ) ✅درست : تِرید ❌ غلط : ضرب‌العجل ✅درست : ضرب‌الاجل ❌غلط : طاق زدن ✅درست : تاخت زدن 🖌توضیح : تاخت به معنایِ معاوضه کردن ❌غلط : پارس کردن سگ ✅درست : پاس کردن سگ 🖌توضیح : سعی کنید هرگز ، هیچ کجا و در هیچ زمانی نگویید : این سگ پارس می‌کند ، چرا که ریشه و اصالت ایرانی ، کلمه "پارس" می‌باشد و از قدیم ایرانی به اسم "پارسی" شناخته می‌شد، پاس : به معنی نگهبانی ، پاسبانی، سگ پاس می‌کند ، یعنی مشغول پاس و نگهبانی است، لذا هر وقت بگوییم "سگ پاس می‌کند" ، یعنی دارد با صدایش ، پاسبانی می‌کند و نگهبانی می‌دهد ❌غلط : فلاکس چای ✅درست : فلاسک چای ❌غلط : جد و آباد ✅درست : جد و آباء 🖌توضیح : آباء یعنی پدران ❌غلط : ظرص قاطع ✅درست : ضرس قاطع 🖌توضیح : ضرس یعنی دندان، ضرس قاطع تشبیهی از فردی است که با فشردن دندان‌هایش روی هم، هنگام صحبت، اطمینان از درستی کلامش را به مخاطب القا می‌کند.* ❌غلط : راجبِ ✅درست : راجع به ❌غلط : پیشِ قاضی و مَلَق‌بازی ✅درست : پیشِ غازی و معلق‌بازی 🖌توضیح : غازی به معنای بندباز، آکروبات‌بازی یعنی : پیش آدم آکروبات‌باز ، معلق‌بازی نکن ♦️ما ایرانی ها با درست نوشتن ، و درست تلفظ کردن ، فارسی را پاس بداريم ♦️ 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🔴خدا کجاست؟! 🔹این سؤاليست که عده ای از زمان های گذشته تا به حال طرح کردند و میکنند و در جواب و بیان آن اندیشه های بشری به انحراف رفته و مطالب باطلی را بیان کرده اند اما مکتب اهل عصمت و معدن نبوت با إقامه براهین قاطع خداوند را خالق مکان، و متعالی و فراتر از قابلیت نسبت به آن معرفی می‌نماید،اخبار بسیار و متواتری بر این مطلب دلالت دارد و متکلمان امامیه هم در کتاب هایشان به این مطلب تصریح کرده اند 🔸از حضرت امیر المؤمنین صلواة الله عليه نقل شده که فرمودند: «إنّ اللّه تعالی یجلّ عن الأین ویتعالی عن المکان. کان فی ما لم یزل ولا مکان، وهو الیوم علی ذلک، لم یتغیّر من حال إلی حال همانا خداوند فراتر از این است که مکان داشته باشد او ازلا بود و مکان نبود اینک نیز چنان است و از حالی به حال دیگر تغییر نیافته است. امالی شیخ طوسی رحمة الله عليه۲۲۰؛ بحار الأنوار، ۱۰ / ۵۶.» 🔸از امام کاظم علیه السلام نقل شده که فرمودند: «إنّ الله تعالی کان لم یزل بلا زمان ولا مكان وهو الآن كما كان... ؛ همانا خداوند تبارک و تعالی همواره بدون زمان و مکان بوده و الان هم چنین است.... التوحید: ۱۷۹ حدیث ۱۲؛ بحار الأنوار ۳۲۸/۳ حدیث ۲۷ و ۲۸۴/۵۴» 🔸سلیمان بن مهران نقل میکند: «...عَنْ سُلَیْمَانَ بْنِ مِهْرَانَ قَالَ: قُلْتُ لِجَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ علیهما السلام هَلْ یَجُوزُ أَنْ نَقُولَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ فِی مَكَانٍ فَقَالَ سُبْحَانَ اللَّهِ وَ تَعَالَی عَنْ ذَلِكَ إِنَّهُ لَوْ كَانَ فِی مَكَانٍ لَكَانَ مُحْدَثاً لِأَنَّ الْكَائِنَ فِی مَكَانٍ مُحْتَاجٌ إِلَی الْمَكَانِ وَ الِاحْتِیَاجُ مِنْ صِفَاتِ الْحَدَثِ لَا مِنْ صِفَاتِ الْقَدِیمِ. از امام صادق علیه السلام پرسیدم:آیا جایز است بگوییم همانا الله عز و جل در مکان است؟ حضرت فرمودند:الله منزه است از مکان داشتن،همانا اگر او در مکانی بود،قطعا حادث میشد،چون موجود در مکان محتاج به مکان است و احتیاج از صفات حادث است نه از صفات قدیم. بحار الأنوار.ج٣ ص۳۲۷ » 🔸همچنین از حضرت نقل شده که فرمودند: «إنّ اللّه تبارک وتعالی لا یوصف بزمان ولا مکان، ولا حرکة ولا انتقال ولا سکون، بل هو خالق الزمان والمکان والحرکة والسکون، تعالی عمّا یقول الظالمون علوّاً کبیراً همانا خداوند قابل توصیف به داشتن زمان و مکان و حرکت و انتقال و سکون نیست، او آفریننده زمان و مکان و حرکت و سکون است، فراتر است از آنچه ستمگویان می‌اندیشند فراتری بزرگی بحار الأنوار، ۳ / ۳۰۹، از امالی مرحوم شيخ صدوق» و.... 🔻متکلم بزرگوار مرحوم علامه حلی در شرح تجرید در مسألة«فی أنه تعالی لیس بمتحیز» و در مسألة «نفی الجهة عنه تعالی» و متکلم بزرگوار ابن میثم بحرانی در قواعد المرام في علم الكلام در بحث«أنه تعالى ليس في مكان» به عدم اتصاف خدا به داشتن مکان تصریح کرده اند. 🔹گاهی گفته میشود خدا همه جا هست که در برخی منابع روایایی وارد شده«..یا موجودا في كل مكان...ج ۹۴، ص ۳۲۶» با توجه به روایات بالا و روایت پایینی که بصورت استدلالی بیان شده معلوم میشود منظور از همه جا بودن خدا یعنی خدا به همه جا و همه چیز احاطه،علم،قدرت و سلطنت دارد 🔸روای نقل میکند سألت أبا عبد اللّه علیه السلام عن قول الله عز و جل وَ هُوَ الله فِی السَّماواتِ وَ فِی الْأَرْض قال: کذلک هو فی کلّ مکان. قلت بذاته؟ قال: ویحک إنّ الأماکن أقدار، فإذا قلت فی مکان بذاته لزمک أن تقول فی أقدار وغیر ذلک. ولکن هو بائن من خلقه، محیط بما خلق علماً وقدرة وإحاطة وسلطاناً. از امام صادق علیه السلام در مورد این آیه پرسیدم که خداوند می‌فرماید: و اوست خداوند در آسمانها و در زمین، فرمودند: او در هر مکانی چنان می‌باشد، پرسیدم: به ذات خود؟! فرمودند: چه می‌گویی! همانا مکان‌ها مقادیرند پس چون گفتی به ذات خود در مکان است لازم آید که او را دارای مقادیر و اندازه‌ها و غیر آن دانسته باشی در حالی او جدای از خلق خود است و به همه آنچه آفریده است علم و قدرت و احاطه و سلطنت دارد. التوحید، ۱۳۳؛ بحار الأنوار، ۳ / ۳۲۳. 👈بنابر این خدا خالق مکان است و خود مکانی ندارد اما به همه جا علم،قدرت،احاطه و سلطنت دارد و معاذالله نه در گوشه ای از آسمان جا گرفته،نه همه جا را پر کرده است. ✍در آخر مطلبی عرض کنم که گاهی طرح برخی سؤالات از اساس باطل است؛ برای مثال اگر کسی بپرسد درخت بیناست یا نابینا؟! جواب میدهیم این سوال شما از ریشه باطل است،چرا که بینایی و عدم بینایی در مورد چیزهایی مطرح میشود که شأن و قوه بینایی را داشته باشند به اصطلاح منطقی میگوییم بینایی و نابینایی ،تقابل ملکه و عدم ملکه است که جز در موضع صحیحش مثل انسان گفته نمیشود. سوال از مکان خدا از این باب است،چرا که مکان دار بودن از صفات جسم و جسمانیت است و خدا منزه از جسم داشتن است. 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠پرسش: آیا خدا دیده می‌شود؟ ✍️ پاسخ: نکته ی اول: اگر منظور از دیدن، دیدن با چشم (رؤیت بصریّة) باشد، جواب منفی است؛ و تفاوتی بین دنیا و آخرت ندارد. دلایل این‌که نمی‌شود خدا را دید و دیدن خداوند به معنای دیدن با چشم محال است، زیاد هست که به دو مورداشاره می‌شود: الف: دیدن با چشم، وقتی معنا دارد که آن چیز، جسم یا جسمانی باشد و چنین چیزی حتماً دارای جهت هست و چیزی که جهت داشته باشد، محدود است و نیازمند مکان، درحالی‌که خداوند از تمام این امور پاک و منزه است. ب: اگر بگوییم خدا دیده می‌شود: یا تمام خدا را می‌بینیم که لازمه‌ی آن محدود بودن هست و یا جزئی از ذات را مشاهده می‌کنیم که لازمه آن دارای اجزاء بودن خداوند است که تمام این امور در حقّ خداوند محال هست. قران کریم می‌فرماید: «لا تُدْرِكُهُ الْأَبْصارُ وَ هُوَ يُدْرِكُ الْأَبْصارَ وَ هُوَ اللَّطيفُ الْخَبير»؛ «چشم‌ها او را نمى‏بينند؛ ولى او همه چشم‌ها را مى‏بيند؛ و او بخشنده (انواع نعمت‌ها و باخبر از دقايق موجودات) و آگاه (از همه) چيز است‏»(1) نکته دوم: اگر معنای رؤیت خداوند، مشاهده قلبی باشد، این امر اشکالی ندارد. امیرالمؤمنین علیه‌السلام در جواب ذعلب یمانی که از ایشان پرسید: آیا پروردگارت را دیده‌ای؟ فرمودند: آیا کسی را که ندیده‌ام، عبادت می‌کنم؟ و وقتی ذعلب می‌پرسد: کیف تراه؟ حضرت می‌فرمایند: «لَا تُدْرِكُهُ‏ الْعُيُونُ‏ بِمُشَاهَدَةِ الْعِيَانِ وَ لَكِنْ تُدْرِكُهُ الْقُلُوبُ بِحَقَائِقِ الْإِيمَان‏...»؛ «چشم‌ها او را مانند چيزهاى ديدنى ديگر نمى‏بيند، ولى دل‌ها با حقايق ايمان او را مى‏بيند»(2) پی‌نوشت‌ها: 1. انعام/103 2. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 258 ✍جواد حیدری 🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇 https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b