⭕️مصاحبه با خبرگزاری فارس - حقوق اقلیت ها⭕️
استاد جواد حیدری در گفتوگو با خبرنگار فارس در اصفهان، با اشاره به رعایت حقوق اقلیتها در اسلام اظهار کرد: اسلام اگرچه تمام مردم ازجمله پیروان ادیان دیگر را به پذیرش دین خود دعوت میکند، ولی ازآنجاکه اکراه در دین را نمیپذیرد، با کسانی که این دین را نمیپذیرند با مسالمت رفتار کرده و برای آنان حقوقی تحت عنوان «حقوق اقلیتها» قرار داده است.
استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به تشریح اقلیتها در جامعه اسلامی پرداخت و تصریح کرد: بامطالعه کتب تاریخی میتوان به این موضوع پی برد که اقلیتها به دو شکل در جوامع مسلمان ظهور پیداکردهاند که میتوان ابتدا به اقلیتهای مذهبی اشاره کرد چراکه دین مبین اسلام به پیروان ادیان نیز به دیده احترام مینگرد.
این فعال فرهنگی، دومین شکل اقلیت در جوامع مسلمین را اقلیتهای نژادی نام برد و ابراز داشت: مسلمانان نسبت به اقلیتهای نژادی هیچگونه مشکل اساسی نداشته و ندارند؛ زیرا اسلام با اجرای طرح مساوات و اخوت اسلامی، هرگونه تبعیض و برتری نژادی را از بین برده است.
حیدری، در ادامه با اشاره به آیه 13 سوره حجرات گفت: خداوند متعال در این باره میفرماید، «ای مردم! ما شمارا از یک مرد و زن آفریدیم و شمارا تیرهها و قبیلهها قراردادیم تا یکدیگر را بشناسید؛ گرامیترین شما نزد خداوند باتقواترین شماست؛ خداوند دانا و آگاه است». بهطوریکه در عصر ظهور اسلام هم مشاهده میکنیم افرادی از قبیل «سلمان» از ایران، «صهیب» از روم و «بلال» از حبشه بهعنوان هسته اصلی و فعال جامعه اسلامی بودند.
استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: حقوق اقلیتهای دینی را میتوان در چند بخش خلاصه کرد که بخش نخست آن حقوق عقیدتی یعنی حق اعتقاد و تدین است چراکه اسلام اگرچه مردم و مخصوصاً اهل کتاب را به دین حقیقی دعوت میکند ولی در انتخاب آن، انسان را آزاد میگذارد؛ در همین رابطه خداوند در قرآن کریم میفرماید «لا إِکراهَ فِی الدِّینِ قَدْ تَبَینَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَی».
وی بخش دوم حقوق اقلیتهای دینی را حمایت در پناه قانون مطرح کرد و اذعان داشت: از مصادیق رأفت اسلام به اقلیتهای مذهبی، حمایت در پناه قانون از هرگونه ظلم و تعدی است، آنان درصورتیکه به شرایط ذمّه عمل کنند جان و مال و آبرویشان در امان است.
حیدری در ادامه اذعان کرد: حضرت علی (ع) در خصوص تبیین حمایت در پناه قانون به حکومت میفرمایند «به من خبر رسیده که فردی از لشکر معاویه بر زن مسلمان و زنی دیگر از اهل کتاب که همپیمان با مسلمانان است واردشده و خلخال و دستبند و گردنبند آنها را بهزور گرفته است... لذا اگر انسان مسلمان بعدازاین واقعه به جهت تأسف بر آن بمیرد نباید سرزنش شود».
@javadheidari110
👇ادامه
کارشناس پاسخگویی به شبهات، حقوق مالی و اقتصادی را از دیگر حقوق اقلیتهای دینی بیان کرد و گفت: شیخ مفید میگوید «خداوند متعال جزیه را به جهت حفظ خون اهل کتاب و منع از بردگی کشاندن آنان و حفظ اموالشان قرار داده است» و همچنین شهید اول میگوید: «شراب کافری که استتار کرده محترم است و کسی که آن را غصب نماید قیمت موجود نزد حلال شمرده را ضامن است. و همچنین است خوک».
وی در ادامه پیرامون حقوق اجتماعی اقلیتهای دینی بیان داشت: اهل کتاب حق هرگونه شغلی را در کشورهای اسلامی دارند مگر شغلی را که اسلام اجازه نداده است و نمیتوانند علنی به آن تظاهر کنند، اسلام حقوق اجتماعی اهل کتاب را نیز مراعات کرده و درصورتیکه به درجهی فقر و استضعاف رسیدند برای آنان حقوقی مقرّر کرده است بهطوریکه امام علی (ع) با دیدن پیرمرد نصرانی که در حال گدایی کردن بود؛ فرمودند «از او کار کشیدید و هنگامیکه پیر شد و از کار عاجز گشت او را رها کرده و از او منع نمودید؟! از بیتالمال به او انفاق نمایید».
حیدری همچنین به بیان حقوق مدنی اقلیتهای دینی در اسلام پرداخت و گفت: اسلام حقوق مدنی اهل ذمّه را نیز محترم شمرده و بر عقد و ایقاعاتی که نزد آنان منعقد میشود، ترتیب اثر داده است؛ مگر اموری همچون پیمانهای جنگی با دشمنان اسلام که باعث تضعیف مسلمانان باشد بهطوریکه «حق ارث»، «وصیت» و «صدقه و وقف» آنان را امضا کرده و هر گز اجازه نداده تا کسی آن را ابطال کرده و یا تغییر دهد و یا آن را در غیر موردش مصرف نماید.
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: انسان ازنظر اسلام، مخلوقی متمایز از سایر مخلوقات و دارای کرامت است، هرچند عقیدهای خاص برای خود داشته باشد بهطوریکه از پیامبر اکرم (ص) فرمودند «هرگاه نزد شما شخصی کریم از قومی آمد او را آرام کنید».
وی با تأکید بر آنکه اسلام نسبت ناشایست به اقلیتهای مذهبی را حرام کرده است اظهار داشت: ابی الحسن حذّاء میگوید: «من نزد امام صادق (ع) بودم، کسی از من سؤال کرد، بدهکار تو چه کرد؟ من به او گفتم، او فرزند زن زناکار است، در این هنگام امام صادق (ع) نگاه تندی به من کردند، عرض کردم: فدایت گردم، او مجوسی است و مادرش خواهرش است که حضرت فرمودند «آیا این ازدواج در دینشان نکاح بهحساب نمیآید؟».
حیدری در پایان متذکر شد: اسلام به جهت تکمیل مکارم اخلاق و پیاده کردن آن در سطح جامعه آمده است، و گستردگی آن به حدّی است که پیامبر نور و رحمت، ارزشهای اخلاقی را در معاشرت با غیرمسلمانان نیز تعمیم داده است، لذا ایشان به عیادت همسایه یهودی خود رفت و همچنین ازجمله وصایای امام باقر (ع) در این مورد این است که فرمود «و اگر شخص یهودی با تو مجالست کرد، همنشینی او را نیکو بدار».
#حقوق_اقلیت_ها
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️ پوشش ⭕️
🔺 آیا می دانستید، #پوشش در تمام کشورهای دنیا، #اجباری هست.
⭐️ دقت شود، پوشش، غیر از حجاب اسلامی است.
✅هر حجاب اسلامی، پوشش هست ولی هر پوششی، حجاب اسلامی نیست.
✍جواد حیدری
#حجاب
#پوشش
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️ تدبیر حکیمانه ⭕️
💥 وقتی مردم، از ذوالقرنین خواستند تا در برابر ظلم و فساد یاجوج و ماجوج به آن ها کمک کند، آن حکیم فرزانه، سدّی بنا نهاد که به تعبیر زیبای قرآن کریم: فَمَا اسْطَاعُوا أَنْ يَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْبًا؛ از آن پس آن قوم نه هرگز بر بالای آن سد شدن و نه بر شکستن آن سد و رخنه در آن توانایی یافتند.(۹۷/کهف)
◀️ اگر سکوهای بیگانه مثل واتساپ و اینستا و ... در راستای سیاست های یاجوج و ماجوج زمانه، یعنی اسرائیل و آمریکا، فعالیت می کنند، باید حکیمی مثل ذوالقرنین، سدّ و فیلتری در برابر آنان ایجاد کند که با هیچ فیلترشکنی، نتوانند زمینه ی فساد و #اغتشاش در جامعه ایجاد کنند.
✅ این تدبیر حکیمانه ی قرآن کریم، در برابر فتنه انگیزی دشمنان است.
◀️ تحلیل رفع فیلتر از برخی سکوهای خارجی، توسط دولت وفاق، با شما خوبان .
❌ نکته ی مهم در این آیه ی نورانی، مطالبه گری مردم از یک مدیر دانا و توانا هست.
✍#جواد_حیدری
#مطالبه
#مدیر_متخصص_توانمند
#نفوذ
#دشمن_شناسی
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از کانال احکام استاد صالحی
🔸حکم خمس کشاورزی درخت کار
⁉️ ما کشاورزان درخت میکاریم و به طور طبیعی چوب درخت یک ساله، خیلی قابل استفاده نیست، بلکه در مدّت طولانی (حداقل چند سال) آماده میشود؛
الف) آیا در این صورت به رشد درختها در طیّ این سالها خمس تعلّق میگیرد؟
ب) وقتی درختان چندساله را فروختیم، با فرض اینکه خمس سالهای قبل را پرداخته باشیم یا نپرداخته باشیم تکلیف ما چیست؟
✅ الف) با فرض اینکه سرمایهی اولیه مخمّس باشد در اولین سال پس از کاشت درختها به مقداری که صدق ربح کرده و ارزش مالی داشته باشد، پس از کسر مقدار تورّم، خمس تعلّق میگیرد و همین طور است در سالهای بعد.
ب) پس از فروش درختها درآمد حاصله پس از کسر اصل سرمایه مخمّس و مقدار تورّم آن، سود سال فروش محسوب میشود و اگر خمس ربح مربوط به رشد درختها در سالهای قبل، پرداخت شده باشد، آن مقدار و تورّم آن نیز کسر میشود و اگر پرداخت نشده باشد، بلافاصله باید با ملاحظه تنزّل ارزش پول پرداخت شود.
🔺 احکام خمس، صفحه ۲۳، مسئله ۳
#خمس
کانال احکام استاد صالحی💎
•┈┈••✾••┈┈•
@amirsalehi110
❌ دوگانه های کاذب❗️
✅نکته ی اول: سخن در این است که برخی، تا یک اتفاق مذهبی و دینی می افتد، فریاد وامصیبتاه بر می آورند و می گویند: این مراسم مربوط به عرب هاست؛ ما خود تمدن داریم و و و .
اما همین قوم، تا کریسمس و ولنتاین می شود، جلوتر از همه فریادِ: وای عشق من را سر می دهند و فراموش می کنند که ایرانی و صاحب تمدن هستند.
✅نکته ی دوم: وقتی عقل به امام و پیشوا و معصوم و هادی بودن فردی حکم کرد، وجدان به تبعیت از آن فرمان می دهد. فارغ از اینکه زادگاه و مکان رشد و تعالی آن کجا باشد.
✅نکته ی سوم: برخی آداب و رسوم، جنبه ی ملی و یا مذهبی و دارای منفعت دینی و دنیایی هستند.
انجام و جشن و عزا، در این امور، منعی ندارد.
آنچه باعث تعجب و شگفتی است، جشن و شادی نسبت به فرهنگ های وارداتی غربی با محوریت غضب و شهوت و بی بند و باری و بی حیایی است که عقل به مذموم بودنش، حکم می کند.
❇️نتیجه اینکه: سیاست و برخوردِ دوگانه ی متناقض، معقول و منطقی نیست و انسان باید با محوریت عقل و شرع، خوبی ها و بدی ها، باید ها و نبایدها را به نظاره بنشیند.
✍ جواد حیدری
کانال رسمی استاد جواد حیدری 👇👇
🔹🔸🔹🔸🔹🔸
♨️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⬅️ توجیهات عقلانی برای تثلیث از طرف مسیحیان
❗️تشبیه تثلیث به تخم مرغ و حالات آب و حالات و نسبت های اشخاص!
بزرگان مسیحی برای اثبات دکترین تثلیث، دلایل عقلانی و وحیانی را مطرح میکنند. در دلایل عقلانی به مثالهایی همچون "تخم مرغ که از سه بخش پوسته، سفیده و زرده تشکیل یافته است"، "آب که در سه حالت جامد، مایع و گاز وجود دارد و هر سه حالت درذات یکی است"، "هر شخص میتواند فرزند، همسر و پدر (یا مادر) باشد اما در اصل یکی است" و الی آخر، اشاره میکنند.
✅ اما در ارتباط دادن این مثالها به تعریف خدا و تثلیث ناتوان هستند. بعنوان نمونه: پوستۀ تخم مرغ خصوصیات سفیده و زرده را ندارد، و سفیده نیز خصوصیات دو بخش دیگر را ندارد، و همینطور است زرده؛ آب خصوصیات یخ و بخار را ندارد، و یخ خصوصیات آب و بخار را ندارد، و بخار نیز همینطور. مثالِ «یک شخص در سه وضعیت فرزندی و همسری و پدری» نیز به تثلیث بی ربط است چرا که در تثلیث ما سه شخص مجزا از هم داریم اما در مثال مذکور شخص یکی است فقط موقعیت اش به اطرافیان متفاوت میباشد. از سوی دیگر در تعریف خدا خصوصیاتی مانند وجود ازلی و قادر مطلق مطرح شده است که با خصوصیات مولود و چند شخصی (که منطقا" همگی در یک زمان نمیتوانند قادر مطلق باشند) در تضاد است؛ چرا که هم تولد نشان دهندۀ وجود آغاز برای مولود است و هم در یک زمان نمیتوان چند قادر مطلق داشت.
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
💠پرسش:
چرا اعتقاد به تثلیث، قابل پذیرش نیست❓
✍️ پاسخ:
نکته ی اول: اعتقاد به تثلیث (سه خدایی)، از اصول اعتقادی مسیحیان است و مسیحیان چارهای جز پذیرفتن این اصل ندارند.
مسیحیان معتقدند خداوند درعینحالی که یکی است، سه تا است و در حالی که سه تا است، یکی است!
نکته ی دوم: تفسیر تثلیث بهصورت فوق، مشتمل بر تناقض بوده و ضد عقل است.
آیا اعتقاد به چیزی که ضد بدیهی عقل است، امکان دارد؟
نکته ی سوم: از مسیحیان عزیز میپرسیم منظورتان از تثلیث چیست؟
◀️ اگر بگویند: هرکدام از خدایان وجود مستقلی دارند، خواهیم گفت: این تحلیل، نتیجهاش تعدد واجبالوجود است که امکان ندارد و صحیح نیست.
◀️ اگر بگویند: خدا تشکیلشده از سه امر (أب،إبن،روحالقدس) است، خواهیم گفت: نتیجه این صحبت، مرکب بودن ذات واجب می باشدکه بطلانش واضح است.
✅نتیجه اینکه پذیرش تثلیث هیچ توجیه عقلانی و عقلائی ندارد.
نکته ی چهارم: مسیحیان میگویند: باید به تثلیث ایمان آورد تا فهم شود. خواهیم گفت: انسان به چیزی میتواند ایمان بیاورد که نسبت به آن معرفت حاصل کند و با توجه به ضد عقل بودن تثلیث، ایمان به آن بلا وجه و نامعقول است.
✍جواد حیدری
#تثلیث
#مسیحیت
#کریسمس
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 آیا خدا میتواند سنگی را خلق کند که قادر به بلند کردن آن نباشد؟
▫️جواد حیدری، کارشناس اعتقادی دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
#ویدئوکست #عقاید #خداشناسی #حیدری
🚩 پاسخ سرای سؤالات فرهنگیان
🚩 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌐 @Pasokhsara
🌐 @Morsalat_ir
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🌹 امشب_بویین و میاندشت🌹
✅ بارش زیبای برف_جای شما خالی
📷 عکاس: داداش گلم، حسین آقا
#فریدن_بویین_میاندشت
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
🌷 ۹دی؛ روز بصیرت و میثاق امّت با ولایت گرامی.
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
⭕️ سبک زندگی ⭕️
برای مردم زندگی نکن
غمگین ترین انسان ها...
آدم هایی هستند که حرف دیگران
برایشان اهمیت زیادی دارد.
✅ انسان باید بر اساس عقلانیت، آموزه های دین، مشورت، تلاش و کوشش، توکل بر خدا و توسل به آل الله، مسیر زندگی را با قدرت طی کند.
◀️ در این صورت نباید حرف دیگران ما را از مسیری که تشخیص دادیم منصرف و یا منحرف کند.
🔺البته! از موضع تهمت باید پرهیز کرد.
انتخاب و رفتارمان به گونه ای نباشد که زمینه و بستر اتهام زنی را فراهم کنیم.
✍ جواد حیدری
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از سامانه آموزشی طنین .. :|: .. مؤسسه چشمه
🔸سلسله جلسات اعتقادی آنلاین
📢 کارگاه آنلاین"بررسی شبهات حقوق زن در اسلام"
🎓 با حضور استاد جواد حیدری
🔸استاد حوزه و دانشگاه
🔸کارشناس مرکز ملی پاسخگویی
🔸کارشناس صدا و سیما
🗓 زمان: یکشنبه ۹ دی ، ساعت ۲۰
🎥 پخش زنده از کانال وبینار سامانه طنین
https://eitaa.com/webinaar
🎖 همراه با گواهی معتبر شرکت در کارگاه
📚 امکان حضور در دورهها و کارگاههای تخصصی
جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام، به کانال سامانه طنین بپیوندید!
#کارگاه_آنلاین #شبهات_زن
#حقوق_زن_در_اسلام
┄┅┅❂❀❂┅┅┄
📌روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری چشمه
@tanin_academy
هدایت شده از وبینار سامانه طنین
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بررسی شبهات حقوق زن در اسلام استاد حیدری
💥 اصلاحیه
⭐️ کلیپی از استاد شجاعی در فضای مجازی دست به دست میشود که در آستانه ی ظهور، جنیان نسبت به گذشته، خیلی بیشتر به زندگی انسان ها وارد میشوند و آزار و اذیت میکنند.
✅ دو نکته ناظر به این صحبت:
1⃣ چه کسی تشخیص داده است زمانی که در آن زیست میکنیم، آستانهی ظهور باشد؟
2⃣ مبنای این صحبت چیست؟
در روایات آلالله علیهم السلام، به چنین مطلبی دست پیدا نکردیم.
◀️ دعا میکنیم و همیشه امیدوار هستیم که هر چه زودتر، فرج حضرت حجت عجل الله تعالی فرجه الشریف، به امر الهی محقق گردد و جامعهی جهانی از ظلم و ستم و جهل و نادانی نجات پیدا کند.
✍جواد حیدری
#مهدویت
#ظهور
#آخرالزمان
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از عصر آب
#یاد_داشت 2️⃣3️⃣
#تاریخی
📝📝 موضوع: وفات ام کلثوم سلام الله علیها
⏬⏬⏬
1. مراد ما از ام کلثوم:
دختران امام علی (علیهالسلام) که نام یا کنیه آنها «امکلثوم» باشد سه یا چهار نفرند.[امین، اعیان الشیعه، ج 3، ص 484] منظور ما در این فرسته، «امکلثوم الکبری» است.
➖➖➖
2. تولد:
▫️تاریخ ولادت او را سال ۶ قمری نوشتهاند؛ [ذهبی، سیر اعلام النبلاء، ۱۴۱۳ ق، ج ۳، ص ۵۰۰]؛ البته برخی نیز بدون تعیین سال دقیق، ولادتش را در عصر پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله) آوردهاند.[ ابن حجر، الاصابه، ۱۴۱۵ ق، ج ۸، ص ۴۶۴].
▫️علمای شیعه، ایشان را در بین فرزندان امام علی(علیه السلام) کوچکتر و پس از زینب (س) دانستهاند [مفید، الارشاد، ۱۴۱۴ ق، ج ۱، ص ۳۵۴]؛ شیخ مفید در شمار فرزندان امیرالمؤمنین (ع)، نام او را زینب صغرا ذکر میکند که مُکَنّا به امکلثوم است.[مفید، الارشاد، ۱۴۱۴ ق، ج ۱، ص ۳۵۴].
➖➖➖
3.وفات - شهادت
🔺در تاریخ وفات ایشان اختلاف است.↪️
▫️مرحوم سید محسن امین میگوید: چون مشخص نیست کدام امکلثوم در حادثه عاشورا بوده است.[همان، اعیان الشیعه، ج 3، ص 484] لهذا وفات امکلثوم الکبری را در سلطنت معاویه قبل از سال 54 ق نوشته است؛ که در مدینه در حوالی سال 45 قمری دفن شدند. [امین، اعیان الشیعه، ج 3، ص 485].
▫️ابن طیفور (م 280) خطبهای از این بانو پس از عاشورا را ذکر کرده است [ابن طیفور، بلاغات النساء، ص 23] که برخی نتیجه گرفتهاند، وفات این بانوی عظمی پس از عاشورای سال 61 قمری بوده است. شیخ ذبیحالله محلاتی (م 1366 ش) هرچند مینویسد زمان دقیق وفات ایشان معلوم نیست؛ اما گفته است: «بایستی تقریباً در اواخر شهر جمادیالثانی 62 از هجرت بوده الله العالم» [محلاتی، ریاحین الشریعه، ج 3، ص 256]
و عبدالحسین نیشابوری بر پایهی سخن محلاتی 29 جمادی الثانیه را سالروز مرگ ایشان ذکر کرده است [عبدالحسین نیشابوری، تقویم الشیعه، ص 225.] .
▫️صنعانی (م 211 ق) مینویسد: «فبلغنی ان عبدالملک بن مروان سمهما فماتا؛ عبدالملک مروان ایشانرا مسموم ساخت» [صنعانی، المصنف، ج 6، ص 164].
➖➖➖
4. عظمت ایشان :
🔅امام صادق (علیه السلام) او را آزادشده از جهنم ذکر فرمودند: «َ الْمُعْتَقُونَ مِنَ النَّارِ هُمْ وُلْدُ بَطْنِهَا الْحَسَنُ وَ الْحُسَيْنُ وَ زَيْنَبُ وَ أُمُّ كُلْثُومٍ.» [شیخ صدوق، معاني الأخبار، ص 107].
🔅مامقانی از رجالیون بزرگ شیعه،میگوید: «وی زنی جلیلالقدر، فهیم و بلیغ بوده و او را از ثقات میدانم».[مامقانی، تنقیح المقال، ۱۳۵۲ ق، ج ۳، ص ۷۳].
🔶جریر طبری سنی (م 330 ق) در کتابش با نام «ذَیلُ المُذَیَّل*» ، فصلی را به بانوانی اختصاص داده است که از آنها علم اخذشده است. ابتدا نام فاطمه زهرا (علیها السلام) ذکر کرده سپس مینویسد: «ومنهن أُمَّ كُلْثُومٍ ابْنَةَ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ ع.» [طبری،تاریخ طبری، ج 11،ص667] .
〰️〰️〰️
* این نوشته در آخر تاریخ طبری آمده است.
•┈┈••✾••┈┈•
@Age_of_water
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#حاملگی_عجیب_خوله_همسر_امام_علی_علیه_السلام.
⭕️آیا جریانی که یکی از روحانیون در رابطه با حامله شدن خوله با دست گذاشتن امام بر شانه، نقل می شود، صحیح است❓
❎پاسخ:
نکته ی اول: هر چند صدور معجزه از امامان معصوم علیهم السلام به اذن الهی امری مسلم است ولی برای اثبات آن نیاز به سند و مدرک معتبر می باشد.
نکته ی دوم: قانون اصلی در جریان مسائل دنیایی، عمل بر اساس اسباب و مسببات طبیعی است.
امام صادق علیه السلام می فرمایند: «أَبَى اللَّهُ أَنْ يُجْرِيَ الْأَشْيَاءَ إِلَّا بِالْأَسْبَابِ فَجَعَلَ لِكُلِّ شَئٍ سَبَبَاً: خدا امتناع مىكند از اينكه امور عالم، بدون سبب و علت صورت گيرد، پس خدا برای هر چیزی، سببی قرار داده است.(كافى، شیخ کلینی، تهران، اسلامیه، ج1، باب معرفة الامام، ص183، ح7)
نکته ی سوم: این جریان در هیچ کتاب معتبر و منبع دست اول یافت نشد.
نتیجه اینکه: شایسته است عزیزان واعظ از مطالب مستند و معتبر برای روشنگری استفاده کنند و از بیان مطالب بی پایه و اساس که دستاویز مغرضین قرار می گیرد بپرهیزند.
✍#جواد_حیدری
🇮🇷کانال رسمی استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
🟢 مهارتهای پاسخگویی به شبهات اعتقادی
🎙 استاد جواد حیدری؛ ده جلسه
در نرمافزار آنلاین محتوای تبلیغی «روزبرگ» بشنوید 👇
http://www.atf.morsalat.ir/podcast/q6am740ypp5z0vpb
کانال استاد جواد حیدری👇
https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b