eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
367 ویدیو
164 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 پرسش: چطور میشه از صفت ناپسند کبر دوری کرد؟ ✍️ برای درمان رذائل اخلاقی توجه به دو راهکار علمی وعملی لازم است.كبر، همانند ساير بيماريهاى اخلاقى به وسيله «شناخت و درك صحيح» و «عمل» درمان مى ‏شود.امّا راه علمى، به اين صورت است كه انسان متکبر لازم است به تفکر واندیشیدن در رابطه ی با خود بپردازد، به اصل پیدایش خود که نطفه ای بی ارزش بوده ودر پایان نیز به مردار بد بویی تبدیل می شودتوجه نماید. توجه به عظمت پروردگار و ناچيزى انسان ، بهترین راهکار علمی کبر است. نحوه پيدايش انسان و كيفيت شكل گيرى او، بيانگر اين حقيقت است كه انسان به خودى خود ذليل و حقير است اين اراده و قدرت خداوند است كه زمينه رشد مادّى و معنوى ما را فراهم مى‏ سازد و گرنه انسان ضعيف و ناتوان است.داشتن این نوع نگاه نسبت به گذشته وآینده باعث می شود انسان تا حدی در برابر کبر بیمه شود. در حديثى از امام باقر عليه السلام مى‏خوانيم: «عَجَباً لِلْمُخْتَالِ الْفَخُورِ وَ انَّمَا خُلِقَ مِنْ نُطْفَةٍ ثُمَّ يَعُودُ جِيفَةً وَ هُوَ فِيَما بَيْنَ ذَلِكَ لَايَدْرِى مَا يُصْنَعُ بِهِ؛ از متكبّر فخرفروش در شگفتم! او در آغاز از نطفه بى ارزشى آفريده شده و در پايان كار مردار گنديده‏ اى خواهد بود و در اين ميان نمى‏ داند به چه سرنوشتى گرفتار مى‏شود و با او چه مى‏ كنند». «1» توجه به مرگ نیز به انسان کمک می کند تا از کبر دست بردارد. حضرت علی علیه السلام می فرمایند: ضَعْ فَخْرَكَ وَ احْطُطْ كِبْرَكَ وَ اذْكُرْ قَبْرَكَ» «2» از باليدن به خود دست بردار و تكبر را فرو گذار و گورت راهميشه به يادآر. آنچه که انسان نسبت به آن تکبر می ورزد همه از آن خداست وچنانچه خداوند اراده کند در یک لحظه ممکن است همه ی آن داشته ها از انسان گرفته شود گاهی افراد به مال ودارایی خود می نازند وگاه دلیل تکبرشان زیبایی وجمال است ،گاهی نیز اطاعت وعبادت خود را برتر می بینند وکبر می ورزند،عده ای هم به مقام وقدرت ومناصب دنیایی خود می بالند عده ای نیز به میزان علم وسواد خود مغرور می شوند،اما با یک نیم نگاه به راحتی می توان دریافت که همه ی انچه به انسان رسیده است امانتهای الهیست وانسان مالکیت استقلالی نداردبنابراین اموری كه اين قدر ناپايدار است چگونه ممكن است اين همه مايه غرور و غفلت گردد؟؟؟ از طرفی تفکر در عواقب وعوارض دنیایی وآخرتی بیماری کبر نیز به انسان کمک می کند تا راحت تر از این رذیله نجات یابد. در رابطه با راهکار عملی نیز علمای اخلاق سفارشاتی را ارائه فرموده اند: یکی از این راه حل ها تواضع وفروتنی در برابر خداوند وخلق خداست. در كلمات قصار اميرمؤمنان على عليه ‏السلام آمده است كه فرمودند: «ضادُّوا الْكِبْرَ بِالتَّواضُعِ» «3» به وسيله «تواضع» با «كبر» مبارزه كنيد. انسان تواضع خود را در برابر خداوند می تواند با سجده ی طولانی نشان دهد وبرای تواضع کردن در برابر مردم نیز می تواند از طرق گوناگون خود را متخلق به تواضع نماید. براى دستيابى به چنين تواضعى، موارد زير پيشنهاد مى ‏شود: 1- ابتداء به سلام به كوچك و بزرگ. 2- نشستن در جايى كه انسان، آن را كمتر از شأن خود مى‏داند. 3- توجه كردن به امتيازات و فضايل ديگران در خلقت و اخلاق. 4- نشست و برخاست با كسانى كه انسان آنها را پايين‏تر ازخود تصور مى ‏كند. 5- پرهيز از همنشينى با ثروتمندان، قدرتمندان و متكبّران. پی نوشت ها: 1 بحارالانوار، جلد 70، صفحه 229 2 نهج البلاغه، محمد عبده، ج 2، ص 299; و فيض الاسلام، ج 2، ص 1262. 3 شرح غررالحكم، صفحه 232، شماره 5920. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
🌷ز سوی عرش رحمن، نوید شادی آمد 🌷بشارت ای محبان، امام هادی آمد 🌷کجایی یابن زهرا بده عیدی ما را 🌷که روح عشق و ایمان امام هادی آمد 🌸 #میلاد_امام_هادی (ع) مبارک 🌸 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110
سوال: حكم دست زدن در مراسم عروسى چيست؟ جواب: آيات عظام امام، بهجت، خامنه اى، فاضل و مكارم: اگر به طور متعارف و غير لهوى باشد، اشكال ندارد..[۱] آيات عظام تبريزى و سيستانى: دست زدن فى نفسه (به تنهايى)، اشكال ندارد.[۲] آيه اللّه  وحيد: احتياط واجب در ترك آن است.[۳] آيه اللّه  نورى: اگر جلف و سبك نباشد، اشكال ندارد.[۴] پی نوشت: [۱]. مكارم، استفتائات، ج ۲، س ۵۳۸ و ۵۳۹ و ۷۱۲ ؛ صافى، جامع الاحكام، ج ۲، س ۱۵۸۱؛ فاضل، جامع المسائل، ج ۱، س ۱۷۳۶؛ خامنه اى، اجوبة الاستفتائات، س ۱۱۸۱ و ۱۱۸۰؛ بهجت، توضيح المسائل، متفرقه، م ۳۰؛ دفتر: امام. [۲]. تبريزى، استفتائات، س ۱۰۵۱؛ سيستانى، Sistani.org، موسيقى ش ۵. [۳]. دفتر: وحيد. [۴]. نورى، استفتائات، ج ۲، س ۵۸۴.(احكام ازدواج،پرسمان). @javadheidari110
غدیر14.ogg
825.4K
💠 ️⃣1️⃣ 🔸اثبات امامت حضرت علی از حدیث و خطبه غدیر(3) ♻️ خلاصه: |کلمه مولی در حدیث غدیر دلالت واضح و روشنی بر امامت علی علیه السلام دارد. | ✨✨✨✨ 🌐@javadheidari110
♦️اعمال روز غدیر چیست؟ 🔹مبلغ غدیر باشیم؛ 🔻گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🍃 @javadheidari110 🍃
سوال: چرا پيامبر (ص) جانشيني حضرت علي(ع) را در خود مکه که تعداد بيشتري از مسلمانان از کشورهاي ديگر هم حضور داشتند بيان نکردند و آن را در غدير خم با مردم در ميان گذاشتند؟ ✍️پاسخ: نکته ی اول: پیامبر گرامی اسلام(ص) تنها بر اساس فرمان خداوند عمل می کرد. اگر چه پیامبر اسلام(ص) قبل از غدیر بارها وصایت و جانشینی حضرت علی(ع) را بیان کرده بود که حدیث (یوم الدار و بدء الدعوة) و دیگر احادیث شهرت دارند ولی جریان غدیر که تأکید بیانات قبلی رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بود به دستور صریح خداوند بود و این دستور بعد از اتمام مراسم حج و در راه بازگشت پیامبر اکرم(ص) به مدینه صادر شد. هنگامی که کاروان به سرزمین (رابغ) که در سه میلی (جحفه) قرار دارد رسید این وحی در نقطه ای به نام غدیر خم فرود آمد و با آیه: «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النّاسِ إِنَّ اللّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ»؛ « ای پیامبر! آن چه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملاً (به مردم) برسان! و اگر نکنی، رسالت او را انجام نداده‏ای! خداوند تو را از (خطرات احتمالی) مردم، نگاه می‏دارد؛ و خداوند، جمعیّت کافران (لجوج) را هدایت نمی‏کند». (1) پیامبر اسلام مأمور نصب حضرت امیر(ع) به مقام خلافت و وصایت شده است. با این حال وجهی برای این سؤال باقی نمی ماند که چرا پیامبر(ص) قبل از دستور خداوند این عمل را انجام نداده است چون مراسم حج و مکه، قبل از فرا رسیدن این فرمان الهی بوده است. نکته ی دوم: منطقه غدیر منطقه ای بود که در آن جا کاروانان از هم جدا می شدند و هر کدام راهی منطقه خود می شدند این کاروان عظیم مسلمانان قبل از پراکندگی و درست در محل تقسیم راهها، سه روز بار انداخته و آماده مراسم غدیر می شوند این در حالی است که مسلمانان از وظایف خود و مناسک حج فارغ البال شده و همگی منتظر رسیدن به منازل و شهرهای خود هستند و سه روز نگه داشتن مردم با این وضعیت کاملاً آنان را مهیا کرده است تا عظمت و اهمیت این موضوع را دریافت کنند پی نوشت: 1. مائده، 67. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو ↪️ @javadheidari110
غدیر15.ogg
1.05M
💠 ️⃣1️⃣ 🔸سوالات و شبهات(1) ♻️ خلاصه: |با محوریت حدیث غدیر 19 سوال از عامه و اهل سنت داریم که اگر می توانند پاسخ دهند.| ✨✨✨✨ 🌐@javadheidari110
⭕️ چرا پیامبر (ص) جانشینی حضرت علی (ع) را در خود مکه اعلام نکردند؟ 📝جزئیات بیشتر در لینک زیر: ↪️ http://fna.ir/dbfqrl 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🍃 @javadheidari110 🍃
غدیر 16.ogg
758.7K
💠 ️⃣1️⃣ 🔸سوالات و شبهات(2) ♻️ خلاصه: |علل مخالفت غدیر از حیث روانشناختی،معرفت شناختی و جامعه شناختی قابل بررسی است. ردیه نویسان بر غدیر نیز دچار خطای محتوایی و روشی هستند.| ✨✨✨✨ 🌐@javadheidari110
آداب عید غدیر خم۲.m4a
3M
#آداب_عید_غدیر #جلسه_دوم استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی #گروه_تبلیغی_پاسخگو @javadheidari110
مستحب است برادران و خواهران ایمانی در روز عید غدیر عقدی را بین خود برقرار سازند که مفاد آن اخوّت و همدلی در دنیا و دستگیری از همدیگر در آخرت است. این عقد تعهداتی همچون ارث و محرمیت افراد وابسته به طرفین ایجاد نمی‌کند. بنابراین این افراد از هم ارث نمی‌برند و هیچ‌گونه رابطه محرمیت میان وابستگان آن‌ها ایجاد نمی‌شود. این عقد، فقط میان دو مرد یا دو زن بسته می‌شود و هیچ زن و مردی نمی‌توانند این عقد را بین خود جاری کنند و خواهر و برادر شوند. با توجه به نکات گفته شده مضمون این عقد رعایت برخی امور معنوی نسبت به یکدیگر در دنیا و پس از مرگ است. مثلاً برادران متعهد می‌شوند که در دنیا همدیگر را از دعا فراموش نکنند و در آخرت هم اگر از اهل نجات و شفاعت باشند، همدیگر را شفاعت کنند. شیوه برقراری اخوت دو مرد یا دو زن، دست راست خود را به هم می‌دهند و یکی از آنان صیغه عقد اخوت را می‌خواند و دیگری مفاد آن را قبول می‌کند. متن عربی عقد: «واخَیتُکَ فِی اللَّهِ وَ صَافَیتُکَ فِی اللَّهِ وَ صَافَحْتُکَ فِی اللَّهِ وَ عَاهَدْتُ اللَّهَ وَ مَلَائِکَتَهُ وَ کُتُبَهُ وَ رُسُلَهُ وَ أَنْبِیاءَهُ وَ الْأَئِمَّةَ الْمَعْصُومِینَ(ع) عَلَی أَنِّی إِنْ کُنْتُ مِنْ أَهْلِ الْجَنَّةِ وَ الشَّفَاعَةِ وَ أُذِنَ لِی بِأَنْ أَدْخُلَ الْجَنَّةَ لَا أَدْخُلُهَا إِلَّا وَ أَنْتَ مَعِی» ترجمه: «به خاطر خدا با تو برادری و صفا (یکرنگی) می‌ورزم و به خاطر خدا دستم را در دستت قرار می‌دهم و در پیشگاه خدا و فرشتگان و کتاب‌ها و فرستادگان او عهد می‌کنم که اگر از اهل بهشت و شفاعت باشم و اجازه ورود در بهشت را یابم، بدون تو وارد بهشت نشوم.» سپس طرف دیگر در جواب او می‌گوید: «قَبِلْتُ» باز نفر اول می‌گوید : «أَسْقَطْتُ عَنْکَ جَمِیعَ حُقُوقِ الْأُخُوَّةِ مَا خَلَا الشَّفَاعَةَ وَ الدُّعَاءَ وَ الزِّیارَة» ترجمه: «تمام حقوق برادری به جز حق شفاعت و دعا و دید و بازدید را از تو ساقط کردم.» و نفر دوم می‌گوید: «قَبِلْتُ» لازم نیست صیغه عقد اخوت حتماً به عربی خوانده شود، بلکه اگر آن را به فارسی یا زبان دیگری هم جاری کنند صحیح است؛ اما باید الفاظی را بکار برند که معنی این عقد را برساند. اگر دو خانم، بخواهند با هم عقد خواهری برقرار کنند در صورت خواندن عقد به عربی، باید ضمیرهای مذکر را تبدیل به ضمیر‌های مونث کنند. پی نوشت: نوری، مستدرک الوسائل، ۱۴۰۸ق، ج ۶، ص۲۷۹. @javadheidari110
⭕️ جدایی دین از سیاست در تفکر توحیدی جایی ندارد. 📝جزئیات بیشتر در لینک زیر: ↪️ http://fna.ir/dbg60w 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🍃 @javadheidari110 🍃
💠 پرسش: آیا قرآن از فرهنگ زمان نزول، تأثیر پذیرفته است؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول : کسی که آموزه‌های قرآن را مورد تدبر قرار دهد ،به این نکته رهنمون می‌شود که قرآن آمده است تا تأثیرگذار باشد و با عادات و رسوم جاهلی مبارزه کند نه آنکه تأثیرپذیر باشد. هُوَ الَّذي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدى‏ وَ دينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ‏ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون‏(1) نکته دوم : از بررسی و مطالعه قران ،فهم می‌شود، فرهنگ قرآن ،هیچ شباهتی بافرهنگ زمان خود ندارد چه رسد به تأثیر پذیرفتن از آن. مبارزه قرآن با بت‌پرستی – ارتقاء جایگاه زنان _ بیان آداب‌ورسوم زندگی و... نمونه کوچکی از سنخیت نداشتن فرهنگ قرآن بافرهنگ زمانه هست. نکته سوم :مهم‌ترین دلیل طرفداران تأثیرپذیری قرآن ، عربی بودن آن هست ،که در این مورد نکاتی تقدیم می‌شود: الف ) :چون مخاطب اولیه قرآن کریم ، عرب‌زبان بودند ، باید برای ایجاد تفاهم ، از این لسان استفاده شود ولی استفاده از لفظ ، نشانگر پذیرفتن بار محتوایی آن نیست.(مجارات در لفظ). ب ) : مخاطب قرار گرفتن عرب به معنای اختصاصی بودن رسالت پیامبر نیست بلکه رسالت ایشان ، جنبه عمومی دارد و همه انسان‌ها و همه زمان‌ها را فرامی‌گیرد.( ُ هُدىً لِلنَّاس‏__ لِلْعالَمينَ‏ نَذيرا( (2) ج ) : در قرآن، اگر از شتر یا از نعمت‌های آخرت و بهشت و باغ یادشده ، بر معیارهایی تنظیم یافته تا برای همگان مایه عبرت یا ترغیب و تشویق باشد؛ شتر و عجایب خلقت آن ، چیزی نبوده که تنها در محدوده جزیرة‌العرب مطرح باشد.شتر در همه نقاط زمین و برای همه ، اعجاب‌انگیز بوده ، و نعیم‌های موعود ، همیشه و برای همه تشویق آفرین است، نه‌تنها برای عرب و در محدوده جزیره.(3) پی‌نوشت‌ها : 1. توبه /33 2. آل عمران/96 و فرقان/1 3. نقد شبهات پیرامون قرآن ، محمدهادی معرفت ، ص 149 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🍃 @javadheidari110 🍃
⭕️ اختلاف ها بر سر چیست؟ تفاوت ها ناشی ازکجاست؟ 📝جزئیات بیشتر در لینک زیر: ↪️ http://fna.ir/dbgds5 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🍃 @javadheidari110 🍃
🌷بزم مارا باز آمد عالم آرایى دگر 🌷کز قدومش بزم ما گردیده سینایى دگر 🌷قرنها بگذشته از موسى و شرح رود نیل 🌷آمده اینک به فتح نیل موسایى دگر 🌸 #میلاد_امام_موسی_کاظم (ع) مبارک باد 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🍃 @javadheidari110 🍃
4_5979073609698641219.mp3
2.24M
📼پادکست| کلمه «مولا» در حدیث غدیر به چه معناست؟ ✅کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات شرعی پاسخ می دهد 🆔 @sahebnews_ir #استاد_جواد_حیدری #پادکست 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🍃 @javadheidari110 🍃
پرسش: آیا در زمان حاضر ، امکان مباهله وجود دارد؟ ...................................................................................................................................... ️ پاسخ: نکته اول : مباهله ، به معنى نفرين كردن دو نفر یا دو گروه به يكديگر(بعد از اثر نکردن منطق و استدلال) است، بدين ترتيب که افرادى كه باهم گفتگو درباره يك مسئله مهم مذهبى دارند در یکجا جمع شوند و به درگاه خدا تضرع كنند و از او بخواهند كه دروغ‌گو را رسوا سازد و مجازات كند. نکته دوم : از رواياتى كه در منابع اسلامى نقل‌شده ،استفاده مى‏شود که ، مباهله یک حکم عمومی است و منحصر به زمان خاصی نیست.از امام صادق علیه‌السلام ،نقل‌شده كه فرمود:«…إذا كان كذلك فادعهم الى المباهلة…»؛«اگر سخنان حق شمارا مخالفان نپذيرفتند آن‌ها را به مباهله دعوت كنيد».(1) نتیجه : مباهله یک حکم عمومی هست. پی‌نوشت: 1. نور الثقلين جلد 1 صفحه 351 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🍃 @javadheidari110 🍃
(روز 24 ذیحجه) چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: 🔹 : روزه گرفتن در روز مباهله (بیست و چهارم ذیحجه)، مستحب است. 🔹 ، و : روزه گرفتن در این روز مستحب مؤکّد است نکته: کسانی که روزه قضا دارند نیت روزه مستحبی کنند و در صورتی که فردا قصد روزه دارند نیت روزه قضا کنند. گروه_تبلیغی_پاسخگو @javadheidari110