⭕️#حضور بانوان بدحجاب در مجالس اباعبدالله فرصت یا تهدید!
🎙استاد جواد حیدری:
📝#کسی حق ندارد به علت #عدم رعایت حجاب #مانع از حضور این افراد در #مراسم شود.
✅جزئیات بیشتر در لینک زیر:
#خبر_گزاری_شرق_ناب
🆔 http://sharghnab.ir/Home/Details/3014
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
مولوی 8.ogg
1.42M
💠 #داستانهای_خداوندگار(درسگفتارهایی درباره مولوی) 8️⃣
🔸مذهب مولوی (1)
♻️ خلاصه: |به باور برخی محققین، صوفی و عارف واقعی اصلا در چارچوب دین و مذهب خاصی قرار ندارد. سخن عفیفی در مقدمه فصوص و توضیح بی پرده گنابادی گواهی بر این ادعاست؛مطابق شواهدی از مثنوی، مولوی گاهی شافعی، گاهی حنفی،گاهی سنی و گاهی شیعه است.
بنابر یافته های پژوهشی می توان سه نظردرباره دین مولوی ارائه کرد:
1.مسلمان ملحِد!
2.سنی متعصب حنفی؛
3.شیعه محب اهل بیت.|
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
#حکم_شرعی
#پس_گرفتن_هبه
سوال:
حكم پس گرفتن هدیه (هبه) را در موارد ذیل بیان فرمایید:
الف) غیر ذی رحم ب) ذی رحم (خویشاوندان) ج) همسر
جواب:
همه مراجع(غیر ازآیات عظام شبیری و صافی):
الف) در صورتی میتوان از غیر ذی رحم هبه را پس گرفت كه:1- عین آن باقی باشد.2- هبه معوضه نباشد.3- موقع دادن هبه قصد قربت نكرده باشد.
ب) از ذی رحم نمیتوان هبه را پس گرفت.
ج) حكم پس گرفتن هبه از همسر همانند غیر ذی رحم است(میتواند هبه را از همسر پس بگیرد).
آیت الله شبیری زنجانی:
پس گرفتن هدیه ـ اگر از بستگان نسبی شخص یا همسر وی نباشد ـ جایز است و هدیه دهنده در فرض از بین رفتن هدیه، یا در جائی که گیرنده همسر یا ذی رحم او باشد، حق رجوع و مطالبه ندارد.
آیت الله صافی گلپایگانی:
ج) رجوع هبه از همسر محل اشکال است (اگر رجوع کرد چون معلوم نیست، جایز باشد، باید مصالحه کنند).
پی نوشت:
1- تحریرالوسیله، ج2، كتاب الهبه، ص58، م8
2- اجوبةالاستفتائات، س1725 و1757
3- منهاج الصالحین، ج2، ص353، م1320 و 1321
4- جامع الاحکام، ج2، ص278، س1943 و 1945
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
#حکم_شرعی
#عدول_از_جماعت_به_فرادا
سوال:
آیا مأموم می تواند بدون عذر، نماز جماعت را به فرادا تبدیل کند؟
جواب:
آیات عظام امام،خامنه ای،شبیری،بهجت و نوری همدانی:بله می تواند
آیت الله سیستانی: زمانی که عدول کرد مأموم از جماعت به فرادی در وسط نماز اختیاراً صحت جماعت او محل اشکال است؛ خواه از ابتدا نیت فرادی داشته باشد یا وسط نماز، و این به صحت نمازش ضرر نمی زند مگر با اخلال به وظیفه فرادی که احتیاط واجب اعاده نماز است (مثلاً در محل قرائت عدول کند به فرادی و قرائت را نخواند).
آیت الله مکارم شیرازی: بدون عذر نمی تواند از جماعت جدا شده و نیت فردی کرد خواه از اول تصمیم بر این داشته باشد یا در اثناء نماز.
آیت الله صافی گلپایگانی: احتیاط واجب عدول از جماعت به فرادی در جمیع احوال نماز جایز نیست خواه از ابتدای نیت نماز باشد یا نه، بله با عذر خصوصاً در تشهد آخر و سلام مطلقاً مانعی نیست.
آیت الله وحید خراسانی: عدول از جماعت به فرادی در حال تشهد قبل از سلام امام در صورتی که از اول قصد عدول نداشته اشکال ندارد و هم چنین قبل از تشهد در صورتی که معذور باشد در غیر این دو صورت محل اشکال است چه از اول نیت عدول داشته باشد یا در اثناء قصد عدول کند.
پی نوشت:
1-توضیح المسائل، ص191، م1423 و 1424
2-منهاج لصالحین، ج1، کتاب الصلاة، صلاةالجماعه، ص241، م783
3-هدایةالعباد، ج1، ص205، م1200
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
💠پرسش:
آیا امام سجاد علیه السلام، با یزید علیه اللعنة و العذاب، بیعت کرد؟
...............................................................................................................................
✍️ پاسخ:
↖️ نکته اول: به حسب روایتی در کتاب کافی برخی گمان کرده اند،که امام سجاد با یزید بیعت کرده است.(1)
↖️ نکته دوم : موضع امام سجاد دربرابر بنی امیه و یزید همان موضع امام حسین علیه السلام می باشد . در صحيفه سجاديه اينگونه ميفرمايد: «بار خدايا مرا به جهاد با دشمنانت در راه خودت، ......ياري بفرما، كه با كمكش در زمرة سعادت يافتهگان از دوستانت در آييم و در زمره كساني كه با شمشير دشمنانت شهادت يافتهاند قرار گيريم.»[2]
و در جايي ديگر ميفرمايند كه: «القتل لَنا عادة و كرامتنا الشهادة» «كشته شدن عادت ما و شهادت باعث كرامت ما ميباشد»[3]
↖️ نکته سوم: در ابتدای حدیث نقل شده است که یزید بن معاویه به قصد انجام حج داخل شهر مدینه شد،[4] و اين امر مخالف با امر قطعی و اجماعی تاریخی است که یزید پس از شهادت امام حسین (علیهالسلام)، هیچگاه وارد مدینه نشده است.
لذا از آنجا که روایت حاوی موضوع تاریخی است، زمانی که آن را به قاعده عقلایی از حیث تاریخی عرضه میکنیم، میبینیم که در تعارض با امر قطعی تاریخی است، و این یک علت در وهن و ضعف خبر است که موجب اسقاط روایت از درجه حجیت میشود.
آنچه نزد محققین و مورخین ثابت است، عدم دخول یزید به مدینه منوره در ایام خلافتش میباشد. لذا روایت موضوعاً ساقط است و اینکه عبارت (یزید به قصد حج به مدینه آمد) در متن حدیث آمده و از علائم کذب خبر این است که خبری که تواتر از شأنش است، متواتر نقل نشده باشد، و سفر یزید به حجاز در زمان حکومت 3 سالهاش را کسی نقل نکرده است و اگر راست بود، نقلش به تواتر میرسید.
➖➖➖➖
1.الکافی،ج8،ص235.
2.صحيفه سجاديه، دعاي اول، ص29 (بند 30).
3.مجلسي، محمدباقر، بحارالانوار، ج45، ص 188.
4.«... إن يزيد بن معاوية دخل المدينة وهو يريد الحج فبعث إلى رجل من قريش فأتاه فقال له يزيد: ...» کافی، کلینی، ج8، ص235.
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
غسل جمعه.m4a
3.01M
🎵 #پادکست #غسل_جمعه
حجت الاسلام امیرصالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
💠 پرسش: آیا حجاب حق الله است یا حق الناس؟
#اخلاق_حجاب_حق_الناس
✍️ پاسخ: در بد حجابی هر سه نوع حق تضییع می شود، هم حق الله وهم حق النفس وهم حق الناس، منتها هرکدام در مرتبه ودرجه ی خاص خود.
در بدحجابی قبل از حق الناس، حق الله نهفته است اما این به معنی نادیده گرفتن حق الناس بودن آن نیست چرا که بد حجاب، واسطه ی گناه است .
البته در اینجا برداشت در رابطه با حق الناس به دوگونه است که لازم است بین این دو نوع برداشت تفکیک قائل شده تا دچار اشتباه نشویم.
یکی این که حجاب زن را حق خودش و یا همسر یا برادر یا خانواده اش تلقی کنیم وبا رضایت آنها نسبت به بی حجابی بگوییم حجاب حق آنهاست وآنها تمایل داشته اند از حق خود بگذرند.این نوع برداشت از حق الناس بودن مد نظر مانیست اگر از این دید نگاه کنیم حجاب حق الهی است نه حق الناس.
اما اگر منظور از حق الناس تضییع حقوق افرادیست که در برابر شخص بی حجاب دچار گناه می شوند این تبیین در رابطه با این موضوع صحیح است وحجاب حق الناس هم می باشد.
منتها در رابطه با حق الناس همانطور که مطلع هستید دو نوع حق تعریف می شود یکی حقوق مادی ودیگری معنوی.در رابطه با بد حجابی لازم است بگوییم که این نوع تضییع حق از انواع حقوق معنویست لذا برای ادای این حق بعد از توبه وتصمیم بر ترک گناه لازم است برای آنانکه واسطه ی گناهشان بودیم استغفار نموده وطلب مغفرت کنیم ودر حقشان دعا نماییم.
نکته ی قابل توجه دیگر این است که اگر ما بدحجابی را حق الناس تلقی کرده وخود را ملزم به ادای این حق معنوی می کنیم در واقع از نگاه اخلاقی قائل به این امر می شویم، چرا که گناه کردن تاثیر نامطلوب بر قلب انسان دارد وبرای رفع کدورت گناه از دل، به کوچکترین امور نیز توجه ویژه می شود، اما از جهت فقهی اگر بخواهیم به این قضیه نظر کنیم حق الناسی بر عهده ی ما به این معنا که ملزم به ادایش باشیم نیست.
بایدبین دو مسئله ی حق الناس فقهی وشراکت در گناه تفاوت قائل شویم .منظور از حق الناس بودن حق الناس فقهی نیست بدین شکل که اگر کسی با بی حجابی خود موجبات انحراف دیگری را فراهم نمود یا با بی حجابی خود برای خانواده وهمسر وفرزندان آن شخص مشکل ایجاد کرد ملزم به کسب رضایت این افراد باشد بلکه منظور ما از حق الناس بودن حجاب در اینجا همان شراکت در گناه است چرا که شخص بی حجاب چون واسطه ی گناه می شود وبا عث تحریک افراد به سمت گناه،در نتیجه در گناه آنها شریک است وموجبات عذاب خویش را فراهم نموده است.
لازم است بدانیم تنها عاملان گناه، گناهكار نيستند، بلكه تمام كسانى كه با استفاده كردن از وسائل مختلف تبليغاتى، و يا آماده ساختن زمينه ها، و حتى گفتن يك كلمه كوچك تشويق آميز، ویا حتی نوع پوشش خودعاملان گناه را به كار خود ترغيب كنند در آن سهيم اند.
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
✅ قمهزنی، موجب سوء استفاده تبلیغاتی دشمنان اسلام شده است
🔹 حجتالاسلام و المسلمین امیر صالحی، کارشناس فقه مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی:
📝 مرسلات: dte.bz/MiQ6L
📝 خبرگزاری فارس: fna.ir/dbz14s
🌐 @javadheidari110
#حکم_شرعی
موضوع:عزادارى و حقوق دیگران
سوال:
ایجاد ترافیک و سر و صدا، کم یا زیاد، در هنگام عزاداری، در صورتی که از رضایت همسایگان بی اطلاع هستیم، چه حکمی دارد؟ (آیا رضایت تک تک همسایهها
کافی است یا اغلب ایشان)؟
جواب :
همه مراجع:راه اندازی دسته های عزاداری در کوچه و خیابان،در حد متعارف ایام عزاداری اشکال ندارد، ولی واجب است برگزارکنندگان مراسم و عزاداران تا حد امکان از اذیّت و ایجاد مزاحمت برای همسایگان بپرهیزند.
پی نوشت:
آیات عظام خامنهای، سایت، احکام موضوعی، عزاداری و اجوبه، س ۱۴۴۷ و ۱۴۴۸؛ صافی، گفتمان عاشورائی، س ۲۹ تا ۳۲؛ مکارم، سایت، احکام عزاداری
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
#حکم_شرعی
موضوع:عزاداری و بیت المال
سوال:
آیا میتوان از اموال بیت المال برای مراسم عزاداری استفاده کرد؟ مثلا برخی هیئتها،
جهت عزاداری از برق اصلی شهر انشعاب گرفته و استفاده میکنند.
حکم شرعی چیست؟
جواب:
همه مراجع:
به طور کلی اینگونه امور تابع قوانین و مقررات اداره مربوطه میباشد و تخلف از آن جایزنیست؛ و اگر بر طبق قوانین و مقررات باشد، مانع ندارد.
پی نوشت:
آیات عظام خامنهای، سایت، احکام عزاداری و استفتاءات جدید، مراسم عزاداری؛
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
#حکم_شرعی
موضوع:اضافات نذورات
سوال:
حکم اضافات نذورات نقدى و جنسى از قبیل روغن گوشت و... که بعضاً فاسد شدنى هستند، در ایّام عاشوراى حسینى یا دیگر ایّام چیست؟
جواب:
همه مراجع:
مىتوانیدآن را بفروشید و پول آن را در مجالس عزادارى آینده مصرف کنید.
پی نوشت:
آیات عظام خامنهای، رساله آموزشی، ج ۲، احیای مناسبتهای مذهبی و ملی؛ مکارم، احکام عزاداری، س ۱۴۱؛ نوری،
استفتاءات، ج ۱، س ۷۴۴ و ۷۵۴؛
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
اصفهان| پاسخ تخصصی به چند سئوال درباره «حجاب و عفاف»؛ حجاب حقی اجتماعی یا فردی؟- اخبار استانها - اخبار تسنیم - Tasnim
https://www.tasnimnews.com/fa/news/1398/06/24/2096136/%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86-%D9%BE%D8%A7%D8%B3%D8%AE-%D8%AA%D8%AE%D8%B5%D8%B5%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%86%D9%86%D8%AF-%D8%B3%D8%A6%D9%88%D8%A7%D9%84-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D9%88-%D8%B9%D9%81%D8%A7%D9%81-%D8%AD%D8%AC%D8%A7%D8%A8-%D8%AD%D9%82%DB%8C-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-%DB%8C%D8%A7-%D9%81%D8%B1%D8%AF%DB%8C
حضور زنان در ورزشگاهها از دیدگاه فقهی صحیح نیست - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency
https://www.mehrnews.com/news/4718217/%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%D8%B2%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D9%88%D8%B1%D8%B2%D8%B4%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7-%D8%A7%D8%B2-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D9%81%D9%82%D9%87%DB%8C-%D8%B5%D8%AD%DB%8C%D8%AD-%D9%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA
💠 حدیث روز💠
💎 اینگونه دعای خود را مستجاب کنید
🔻حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله:
مَن أَرادَ أن تُستَجابَ دَعوَتُهُ و َأَن تُكشَفَ كُربَتُهُ فَليُفَرِّج عَن مُعسِرٍ؛
🌸 هركس مىخواهد دعايش مستجاب شود و غمش از بين برود بايد گره از كار گرفتارى باز كند.
📚 نهجالفصاحه ص ۷۵۹، ح ۲۹۶۱
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
💠پرسش:
اين خيلي ظالمانه و نامرديه که يه نفر که ميخواد دينشو انتخاب بکنه بايد کشته بشه مخصوصا وقتي که پدر و مادرش مسلمون بودن يعني اسلام آوردنش دست خودش نبوده
اين چه دينيه آخه؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
سلامعلیکم
نکته اول: تحقیق برای انتخاب دین نهتنها باعث ارتداد نمیشود بلکه مورد تشویق دین مبین اسلام قرارگرفته است. (1)
نکته دوم: رکن و اصل دین، اعتقادات است که یک امر قلبی است و اساساً اجبار و اکراه بردار نبوده و فرد در انتخاب آن کاملاً مختار است.
نکته سوم: ارتداد اصلاً ارتباطی با حوزه اعتقاد فردی ندارد، بلکه حقیقتی اجتماعی است؛ به همین خاطر اولین شرط ارتداد، اظهار کردن ارتداد است. معنای دقیقتر آن موضعگیری در مقابل اسلام در جامعه است؛ بنابراین مربوط به جامعه میشود و یک جرم اجتماعی و سیاسی در جامعه اسلامی است. بر همین اساس اگر کسی از دین اسلام برگردد ولی اظهار نکند، بهصرف تغییر عقیده، محکومبه اعدام نمیشود.
نکته چهارم: این حکم اسلام در حقیقت برای جلوگیری از توطئهای است که نمونهی آن در زمان صدر اسلام اتفاق افتاد و عدهای از اهل کتاب برای مردّد ساختن مسلمانان نسبت به حقانیت اسلام تصمیم گرفتند ابتدای روزبه پیامبر صلیالله علیه و آله ایمان بیاورند و در پایان روز از دین اسلام بازگردند تا مردم را نسبت به حقانیت اسلام به تردید بیندازند. (2)
نتیجه اینکه: حکم ارتداد برای جلوگیری از به مخاطره افتادن امنیت روانی مسلمانان و خنثیسازی توطئه هست و تحقیق و پژوهش در حوزه دین منافاتی با این مسئله ندارد.
پینوشتها:
1. زمر/17 و 18
2. آلعمران/72
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
🌹 پاسخ تخصصی به چند سئوال درباره «حجاب و عفاف»؛ حجاب حقی اجتماعی یا فردی؟
🔹 حجتالاسلام و المسلمین امیر صالحی، کارشناس فقه مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی پاسخ می دهد:
📝 مرسلات: dte.bz/h2moN
📝 خبرگزاری تسنیم: tn.ai/2096136
🇮🇷 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌐 @Morsalat_ir
https://www.imna.ir/news/389615/%D8%AA%D9%81%D8%A7%D9%88%D8%AA%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D8%B2%D8%A7%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D9%88-%D8%AC%D8%B4%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AD%DA%A9%D9%85-%D9%85%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D9%88%D8%AC%D9%88%D8%AF-%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF
کارشناس دینی:
تفاوتی میان عزاداری و جشن در حکم موسیقی وجود ندارد

یک کارشناس دینی و مذهبی گفت: یکی از مصادیق بارز شادی و حزن برپایی جلسات شادی و عزاداری اهل بیت (ع) است. در این مراسم از آلات موسیقی متفاوتی استفاده می شود، اما در حکم موسیقی تفاوتی بین مراسم عزاداری و جشن نیست.
حجت الاسلام و المسلمین امیر صالحی در گفت و گو با خبرنگارایمنا در خصوص نواهای موسیقی در مراسم مذهبی اظهار کرد: یکی از مصادیق بارز شادی وحزن برپایی جلسات شادی وعزاداری اهل بیت (ع) است. در این مراسم از آلات موسیقی متفاوتی استفاده می شود.
#حکم_شرعی
#خون_داخل_تخم_مرغ
سوال:حكم خونى كه گاهى در تخم مرغ پيدا مى شود، چيست؟
آيات عظام امام و فاضل: اين خون پاك است ؛ ولى بنابر احتياط واجب، بايد از خوردن آن اجتناب كرد و اگر خون را با زرده تخم مرغ، به هم بزنند كه از بين برود، خوردن آن اشكال ندارد.{۱}
آيات عظام بهجت، تبريزى، صافى، نورى، مكارم و وحيد: اين خون بنابر احتياط واجب نجس است و بايد از آن اجتناب شود. اگر خون در زرده باشد (تا پوست نازك روى آن پاره نشده )، سفيده پاك است{۲}.
آيةاللَّه سيستانى: اين خون نجس نيست ؛ ولى احتياط مستحب آن است كه از آن اجتناب شود. اگر خون در زرده باشد (تا پوست نازك روى آن پاره نشده)، سفيده پاك است.{۳}
آيةاللَّه خامنه اى: اين خون پاك است ؛ ولى خوردن آن حرام مىباشد و اگر خون را با زرده تخم مرغ، به هم بزنند كه از بين برود، خوردن آن اشكال ندارد.{۴}
آیت الله مکارم شیرازی: کافی است خون موجود در تخم مرغ را بردارند و دور بریزند، و بقیه پاک و حلال است. اما اگر عمدا به هم بزنند تا مستهلک شود خوردن آن اشکال دارد.{۵}
پی نوشت:
•[۱]. توضيح المسائل مراجع، م ۹۸ و دفتر: فاضل.
•[۲].بهجت، توضيحالمسائل مراجع، م ۹۸ و وسيلةالنجاة، ج ۱، م ۵۲۴ ؛ مكارم، توضيحالمسائل مراجع، م ۹۸ ؛ وحيد، توضيحالمسائل، م۹۹ ؛ نورى، توضيحالمسائل، م۹۸ ؛ تعليقات علىالعروة، فىالنجاسات، الخامس، م۱ .
•[۳].فاضل، تعليقات علىالعروة، فى النجاسات، الخامس، م ۱ و سيستانى، توضيحالمسائل مراجع، م ۹۸.
•[۴]. خامنه اى، اجوبة الاستفتاءات، س ۲۶۹ و استفتاء، س ۹۹۲. (رساله دانشجويي، سيد مجتبي حسيني، كد: ۵۵۶/۵۰۰۰۱۶)
•[۵]. استفتائات سایت معظم له.
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
#کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی مطرح کرد:
#جمعه_ها_ی_انتظار
⭕️ آیا امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، زن و فرزند دارند؟
🎙استاد حیدری:
✅از روایات، مطلب مسلمی به دست نمی آید. ظاهر بعضی روایات وجود اهل و عیال را برای حضرت اثبات می کند و روایات دیگری نیز خلاف مطلب را اثبات می کنند.
📝جزئیات بیشتر در لینک زیر:
#خبر_گزاری_صاحب_نیور
🆔 snai.ir/970856
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
♨️سوال:
🔰آيا طلب مغفرت برای قاتلین ائمه معصومین اشكال دارد و یا اصلا کار درستی است؟
✍️پاسخ:
✅دشمنان ائمه(ع) دشمنان خدا هستند. چنان كه در زيارت جامعه كبيره مي خوانيم:«مَنْ عَادَاكُمْ فَقَدْ عَادَى اللَّهَ» هر كسي با شما ائمه و اهل البيت (ع) دشمني كند به حقيقت با خدا دشمني ورزيده است. هر كسي با ائمه (ع) دشمني يا مخالفت كند، كافر و مشرك و اهل جهنم است. چنان كه در بسياري از روايات از جمله در همان زيارت بسيار معتبر جامعه كبيره مي خوانيم:
👈« مَنْ خَالَفَكُمْ فَالنَّارُ مَثْوَاهُ وَ مَنْ جَحَدَكُمْ كَافِرٌ وَ مَنْ حَارَبَكُمْ مُشْرِكٌ وَ مَنْ رَدَّ عَلَيْكُمْ فِي أَسْفَلِ دَرْكٍ مِنَ الْجَحِيم» يعني هر كه با شما(ائمه ) مخالفت كند دوزخ جايگاه اوست، هر كسي منكر امامت و مقام و منزلت شما شود كافر است، و هر كسي بر عليه شما وارد جنگ شود ، مشرك است. و هر كسي امر و فرمان شما را اطاعت نكند در درَك اسفل يعني پايين ترين و بدترين نقطه جهنم جاي او است.
👈با اين وصف چگونه مي توان قاتلين ائمه (ع) - كه لعنت خداوند هر لحظه و هر دم بر آنان باد- را مورد دعا قرار داد در حالي كه دعا و استغفار و طلب آمرزش براي هر كسي بيانگر يك نوع دلسوزي و اظهار محبت و علاقه است. يعني همان چيزي كه در بسياري از آيات قرآن از آن نهي شده است.
👈 در سوره مباركه توبه مي خوانيم: « ما كانَ لِلنَّبِيِّ وَ الَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ وَ لَوْ كانُوا أُولِي قُرْبى مِنْ بَعْدِ ما تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحابُ الْجَحِيم » (۱) براي پيامبر (ص) و مؤمنان جايز نيست كه براي مشركان از خداوند طلب مغفرت و آمرزش كنند، هر چند آن مشركان از نزديكان شان باشند، پس از آن كه بر آن ها روشن شد كه اين گروه اهل جهنم هستند.
👈وقتي مي دانيم كه قاتلين ائمه (ع) به طور قطع و يقين اهل جهنم و در بد ترين و پايين ترين جاي جهنم جايشان است، دعا و طلب مغفرت براي شان اولا- هيچ فايده اي ندارد. چنان كه قرآن كريم در مورد منافقين به پيامبر اكرم (ص) مي فرمايد: به هيچ وجه براي شان دعا و استغفار نكن، كه اگر هفتاد ( بلكه هفتاد هزار ) بار هم براي شان استغفار كني خدا آن ها را نمي آمرزد. (۲) ثانيا – كسي براي آن ها دعا و استغفار و دلسوزي كند در قيامت هم نشين و همراه آنان خواهد بود.
💥لذا نه تنها دعا و استغفار براي آنان جايز نيست. بلكه تأكيد قرآن و روايات بر اين است كه نسبت به كفار و مشركين و منافقين و همه كساني كه فكر و عقيده و عمل و رفتارشان در نقطه مقابل قرآن و خدا قرار دارند، اظهار تنفر و دشمني علني داشته باشيد و به پيروي از خدا و فرشتگان آنان را مورد لعنت و نفرين خود قرار دهيد.
👈 زيرا آنان شجره ملعونه و به تعبير قرآن« كلمه خبيثه و شجره خبيثه » هستند (۳) قاتلين و دشمنان ائمه (ع) بعد از آن كه فهميدند حق با آنان است به مخالفت با آنان بر خاستند و راه كفر را در پيش گرفتند. چنين افرادي به حكم آيه ۱۶۱ سوره بقره و ۸۷ آل عمران و آيات زيادي از قرآن مورد لعنت خدا و فرشتگان و همه مؤمنان بلكه همه مردم قرار دارند.
📚پي نوشت ها:
۱. توبه ( ۹)، آيه ۱۱۳
۲. همان، آيه ۸۰ و سوره منافقون ( ۶۳ )، آيه ۶
۳. ابراهيم ( ۱۴)، آيه ۲۴
💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎
╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗
©: @javadheidari110
╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝