eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
386 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
♨️پرسش: 🔰آیا در اسلام این دستور وارد شده است که در موفع تصمیم بر انجام کاری، اگر کسی عطسه کند ، باید صبر کرد؟! ✍پاسخ: ✅در این باره دستوری در اسلام نداریم و اساساً روح اسلام با این گونه مطالب سازش ندارد، تا آن جا که دستور می دهد هنگامی که تصمیم بر کاری گرفتید، اگر کسی فال بد زد اعتنا نکنید و بر خدا توکّل نموده به دنبال هدف روان شوید و فال بد زدن را نشانه شرک قرار داده است! 🍀 درباره عطسه وارد شده است که هر گاه یکی از شماعطسه کرد، در حقّ او دعا کنید و بگویید «یرحمکم اللّه رحمت خدا شامل حال شما گردد.» طرف نیز متقابلًا دعا کند و بگوید «یغفر اللّه لکم؛ خداوند شما را بیامرزد». 🖊 امّا صبر کردن و قدری مکث نمودن و یا فرق گذاردن بین یک عطسه و دو عطسه، همگی خرافه بوده و باید از آن پرهیز کرد. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔷 @javadheidari110👈
💠پرسش: من می‌خواستم بدانم فرشتگان چه شکلي هستند در کدام عالم زندگي می‌کنند و چگونه خدا را عبادت می‌کنند؟ ............................................................................................... ✍ پاسخ: براي رسيدن به پاسخ، نکاتي که از آيات و روايات اهل‌بیت علیهم‌السلام استفاده شده است، تقديم مي شود: 1- فرشتگان موجوداتى عاقل و باشعورند و بندگان گرامى خدا هستند. (انبياء 26). 2- آن‌ها سر بر فرمان خدا دارند و هرگز معصيت او نمىكنند. (انبياء 27). 3- آن‌ها وظائف مهم و بسيار متنوعى از سوى خداوند بر عهده‌دارند: گروهى حاملان عرش‌اند (حاقه- 17). و گروهى مدبرات امرند (نازعات- 5). گروهى فرشتگان قبض روح‌اند (اعراف- 37). و گروهى مراقبان اعمال بشرند (سوره انفطار- 10 تا 13). گروهى حافظان انسان از خطرات و حادثه‌اند (انعام- 61). و گروهى مأمور عذاب و مجازات اقوام سرکش‌اند (هود- 77). گروهى امدادگران الهى نسبت به مؤمنان در جنگ‌ها هستند (احزاب- 9). و بالاخره گروهى مبلغان وحى و آورندگان كتب آسمانى براى انبياء مىباشند (نحل- 2) 4- آن‌ها پيوسته مشغول تسبيح و تقديس خداوند هستند، چنان‌که در آيه 5 سوره شورى مىخوانيم: وَ الْمَلائِكَةُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِي الْأَرْضِ: فرشتگان تسبيح و حمد پروردگار خود را بجا مىآورند و براى كسانى كه در زمين هستند استغفار مىكنند». 5- بااین‌حال انسان به‌حسب استعداد تكامل از آن‌ها برتر و والاتر است تا آنجا كه همه فرشتگان بدون استثناء به خاطر آفرينش آدم به سجده افتادند و آدم معلم آن‌ها گشت (آيات 30- 34 سوره بقره). 6- آن‌ها گاه به‌صورت انسان درمی‌آیند و بر انبياء و حتى غير انبياء ظاهر مىشوند، چنان‌که در سوره مريم مىخوانيم: فرشته بزرگ الهى به‌صورت انسان موزون بر مريم ظاهر شد. (مريم- 17) 7- از روايات اسلامى استفاده مىشود كه تعداد آن‌ها به‌قدری زياد است كه به‌هیچ‌وجه قابل‌مقایسه با انسان نيست، چنان‌که در روايتى از امام صادق علیه‌السلام، مىخوانيم: هنگامی‌که از آن حضرت پرسيدند آيا عدد فرشتگان بيشترند يا انسان‌ها؟ فرمود: سوگند به خدايى كه جانم به دست او است فرشتگان خدا در آسمان‌ها بيشترند از عدد ذرات خاک‌های زمين و در آسمان جاى پايى نيست مگر اينكه در آنجا فرشتهاى تسبيح و تقديس خدا مىكند».(بحارالانوار » جلد 59 صفحه 176 8- آن‌ها نه غذا مىخورند و نه آب مىنوشند و نه ازدواج دارند، چنان‌که در حديثى از امام صادق علیه‌السلام مىخوانيم: فرشتگان غذا نمىخورند و آب نمىنوشند و ازدواج نمىكنند بلكه با نسيم عرش الهى زندهاند. (بحارالانوار» جلد 59 صفحه 174) 9- آن‌ها نه خواب‌دارند نه سستى و غفلت چنان‌که على ع در حديثى چنينمىگويد: در آن‌ها نه سستى است و نه غفلت و نه عصيان ... خواب بر آن‌ها چيره نمىگردد و عقل آن‌ها گرفتار سهو و نسيان نمىشود، بدن آن‌ها به سستى نمىگرايد و در صلب پدران و رحم مادران قرار نمىگيرند» (بحارالانوار » جلد 59 صفحه 175 10- آن‌ها مقامات مختلف و مراتب متفاوت دارند، بعضى هميشه در رکوع‌اند و بعضى هميشه در سجودند. هر يك از ما مقام معلومى دارد، ما همواره صف‌کشیده منتظر فرمان او هستيم و پيوسته تسبيح او میگوییم» (صافات 164- 166). امام صادق مىگويد: خداوند فرشتگانى دارد كه تا روز قيامت در رکوع‌اند و فرشتگانى دارد كه تا قيامت در سجودند»(بحارالانوار، جلد 59 صفحه 174 * آيا با اين اوصاف كه براى فرشتگان ذكر شد آن‌ها موجوداتى مجردند يا مادى؟! بدون شك با اين اوصاف نمىتوانند از اين ماده كثيف عنصرى باشند، ولى مانعى ندارد كه از اجسام لطيفى آفریده‌شده باشند، اجسامى مافوق اين ماده معمولی كه ما با آن آشنا هستيم. (تفسير نمونه، ج18، ص: 177) 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔷 @javadheidari110👈
🔶 پرسش: شرایط لازم در لباس نمازگزارچیست؟ ................................................... 🌼پاسخ: از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم. لباس نمازگزار شش شرط دارد: ۱-پاک بودن. ۲-غصبى نبودن. ۳-از اجزاء مردار نباشد. ۴-از حیوان حرام گوشت نباشد. ۵ و ۶- اگر نمازگزار مرد است لباس او از ابریشم خالص یا طلا بافت نباشد. پی نوشت: توضیح المسائل مراجع مسأله 799. @javadheidari110
Masaleyeh Cheshm zam az Negah Eslam.mp3
2.8M
#چشم_زخم #خرافات_حقیقت #عقل_نقل #استاد_جواد_حیدری #گروه_تبلیغی_پاسخگو 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
🌾ورود حضرت معصومه (س) به شهر قم 🍃بي بي فاطمه معصومه(سلام الله علیها) در سال ۱۷۳ هجري در شهر مدينه ديده به جهان گشود.[۱] پس از آنكه مأمون عباسي در سال ۲۰۰ هجري امام رضا (عليه السّلام) را به خراسان دعوت كرد، حضرت معصومه(سلام الله علیها) به همراه عده از برادران و بستگان، پس از يك سال به انگيزه ديدار برادر وارد ايران شده در كتاب «حضرت معصومه فاطمه ثاني» آمده است: «پس از ولايت عهدي امام رضا (عليه السّلام) آن بني هاشم علي (عليه السّلام) كه مدت ها همواره تحت شكنجه و فشار حكام جور بودند با شنيدن اين خبر به عنوان ديدار حضرت رضا (عليه السّلام) از مدينه به خراسان رهسپار شدند. اين گروه در حدود ۴۰۰ نفر بودند در رأس آن ها حضرت معصومه(سلام الله علیها) بود.»[۲] 🍃حسن بن محمد بن حسن قمي مي نويسد: «وقتي حضرت معصومه(سلام الله علیها) و همراهان به شهر ساوه رسيدند، مأموران حكومت عباسي با آن ها درگير شدند و عده اي از آن ها را به شهادت رساندند. حضرت معصومه در همانجا بيمار شدند. از همراهيان سوال كرد از اينجا تا قم چقدر فاصله است؟ به ايشان عرض شد: ده فرسخ. حضرت فرمود: مرا از اينجا به قم منتقل كنيد! اشتهاردي مي نويسد: 🍃«پس از اينكه مأمورين حكومت عباسي در ساوه جلوي كاروان حضرت معصومه را گرفتند حدود ۲۳ نفر از آن ها كشته شدند گروهي اسير و گروهي نيز متواري گرديدند. نقل شده كه حضرت معصومه را عمال بني عباس در ساوه مسموم كردند. آن حضرت در حال بيماري قم را اختيار كرد چون قم مركز شيعيان بود از اين رو رهسپار قم شد».[۳] به اين نكته بايد توجه داشت كه «از همان قرن اول هجري تشيع در قم رواج يافته بود. و اين شهر از سوي امامان شيعه به عنوان پناهگاه شعيه محسوب مي شد و خيل عظيمي از پيروان اهل بيت (عليهم السّلام) را در خود جاي داده بود از جملۀ اين پيروانِ اهل بيت، خاندان اشعري بودند».[۴] 🍃شيعيان قم پس از اطلاع از ورود حضرت معصومه(سلام الله علیها) به ساوه ايشان رسيدند و از آن حضرت درخواست كردند به شهر قم تشريف فرما شوند. علي اصغر مي نويسد: 🍃«قول درست اين است كه خبر ورود فاطمه معصومه به ساوه و (حركت او به سوي قم) به مردم قم رسيد. آل سعد اشعري اتفاق كردند كه به خدمت او برسند و از ايشان درخواست نمايند به قم بيايد. از ميان ايشان موسي بن خزرج[۵] بيرون آمد و به شرف ملازمت فاطمه رسيد. زمام ناقه او را گرفت و به جانب شهر كشيد و به سراي خود فرود آورد».[۶] 🍃ورود حضرت معصومه به قم تقريباً در ۲۳ ربيع الاول سال ۲۰۱ هجري بوده است.[۷] يوسف علي يوسفي مي نويسد: 🍃«حضرت معصومه روز يكشنبه ۲۳ ربيع الاول سال ۲۰۱ هجري قمري برابر با اول آبانماه ۱۹۵ هجري شمسي شهر قم را با قدوم مباركش منور ساخت».[۸] 🍃 خانه موسي بن خزرج كه محل فرود آمدن حضرت معصومه است در آن روز در منتهي اليه سمت جنوب غربي شهر قم بوده ... امروزه در محله «ميدان مير» محلي است به نام ستيه[۹] كه مسجد و مدرسه اي در اطراف آن بنا كرده اند و از قديم الايام سينه به سينه رسيده است كه اين مكان جاي فرود آمدن حضرت فاطمه معصومه است.[۱۰] منبع: پژوهشكده باقرالعلوم علیه السلام —------------------------------------------------ پی نوشت: [۱]- مسعودي، علي بن حسين؛ مروج الذهب، قم، منشورات دارالهجره، ج۳، ص ۳۳۶. [۲]- محمدي، اشتهاردي، محمد؛ حضرت معصومه فاطمه دوم، قم، علامه، ۱۳۷۵، ص ۱۱۸. [۳]- محمدي اشتهاردي، محمد؛ پيشين، ص ۱۱۸. [۴]- قمي، حسن بن محمد بن حسن، پيشين، ص ۲۱۳. [۵]- از اصحاب امام رضا (عليه السّلام): محمدي اشتهاردي، محمد؛ پيشين، ص ۱۱۹. [۶]- فقيهي، علي اصغر؛ تاريخ مذهبي قم، قم، حكمت، ۱۳۵۰، ص ۸۶-۸۵. [۷]- محمدي اشتهاردي، محمد؛ پيشين، ص ۱۱۹. [۸]- يوسفي، يوسف علي؛ شهيده غربت، قم، كوثر، ۱۳۸۶، چاپ اول، ص ۷۴ به نقل از نرم افزار نجوم اسلامي. [۹]- ستيه مخفف سيدتي است (فقيهي، علي اصغر، پيشين، ص ۸۷). [۱۰]- همان، ص ۸۷-۸۶. 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
♨️پرسش: 🔰آیا بسته شدن بخت امری خرافی است یا چنین امری امکان پذیر است ؟ ✍ پاسخ: ✅ سحر و جادو و بستن بخت از امورى است كه واقعیت دارد البته یادگیرى و یاد دادن آن حرام است. وجود چنین نیروها به مقتضاى نظام دنیا مى باشد كه تزاحم میان زشتى ها و پلیدى ها وجود دارد و همچنان كه انسان هاى شیطان صفت و زشت كار وجود دارد جن هاى پلید و آزاردهنده نیز وجود دارد. شایان ذكر است: گرچه سحر و جادو واقعیت دارد ولى نیامدن خواستگار براى دختر اصلا دلیل بسته شدن بخت نمى باشد و غالب آنچه امروزه در میان مردم در این باره شایع است بىاساس مىباشد و اكثر كسانى كه به این امور مىپردازند كلاه بردارانى هستند كه از این طریق قصد اخاذى و پر كردن جیب خود را دارند. ولى اگر بر فرض موردى پیدا شد كه سحرى در كار بود راههایى براى بطلان آن وجود دارد: ۱- استعاذه به خداوند و خواندن سوره هاى فلق و ناس. ۲- خواندن و نوشتن آیات ۷۵ تا ۸۲ سوره یونس. ۳- دعا وتضرع به درگاه خداوند. ۴- درخواست دعا از اولیاى واقعى خداوند. ۵- صدقه دادن. در مورد دعا نویسى برخى از مدعیان آن افراد حرفهاى هستند كه چندان اعتمادى به گفته هایشان نیست. اگر كسى خواهان دعاست باید با زبان خویش و با كمال توجه به مفاهیم و مضامین آن به درگاه خداوند دعا كند و از او حوائج خویش را طلب نماید یا از اهل دانش و بصیرت در دین دعاها و اذكارى را بپرسد. آگاهى به غیب- در مرحله اول- اختصاص به خداوند عالم دارد و در مرحله دوم، از آن انبیا و ائمه و اولیاى اوست كه آنها از خودشان استقلالا چیزى ندارند، بلكه خداوند عالم طبق مصالح، به اندازه اى كه صلاح مى داند، آگاهى از غیب را در اختیار آنها قرار مى دهد. لذا فالگیرى و كف بینى و طالع شمارى كه نوعا كار افراد شیاد است، هیچ مستند شرعى ندارد و اعتقاد به آن صحیح نیست. این گونه كارها علم شمرده نمى شود البته سحر و ارتباط با اجنه علمى است كه از گذشته تاكنون بوده والان هم كسانى داراى این علم هستند، ولى شرعا یادگرفتن سحر و استعمال آن حرام است. البته یادگرفتن این علوم براى كسانى كه هدفشان ابطال سحر و یا مبارزه با مدعیان دروغین نبوت است، اشكال ندارد. 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔷 @javadheidari110 👈
هدایت شده از امیر صالحی
🔶 پرسش: آیا گذاشتن قرآن روی زمین اشکال دارد؟ ................................................... 🌼پاسخ: از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم. اگر به نظر عرف این کار بی احترامی به قرآن محسوب شود، جایز نیست. پی نوشت: سایت هدانا برگرفته از استفتائات حضرت آیت الله العظمی خامنه ای. @javadheidari110
💠پرسش: آیا اصرار بر دعا اشکال دارد؟ ................................................................................................ ✍ پاسخ: نکته اول: در روايات اهل‌بیت علیهم‌السلام، اصرار بر دعا مدح و ستایش‌شده است. امام باقر علیه‌السلام می‌فرماید: «واللّه لا يُلِحُّ عبدٌ مُؤمِن علَى اللّه عز و جل في حاجتِهِ إلاّ قضاها لَهُ»؛ «بـه خـدا سوگند هيچ بـنده مؤمنى در حاجت خود به درگاه خداوند عز و جل اصرار نورزد، مگر آن‌که حاجتش را برآورد». (1) پس اصرار بر دعا هم مطلوب است و هم باعث اجابت دعا می‌شود. نکته دوم: توجه داشته باشيم، اصرار بر دعا به‌تنهایی براي اجابت دعا کافي نبوده و بايد شرایط ديگري نيز رعايت و موانع اجابت رفع گردد. نکته سوم: اصرار بر دعا با اصرار بر اجابت آن متفاوت است. مثلاً يک کسي که صاحب فرزند نمی‌شود هميشه و تا آخر عمر خوب است که بر دعا به صاحب فرزند صالح شدن اصرار کند ولي بر استجابت آن اصرار نکند؛ و از اينکه به‌ظاهر اين دعا برآورده نمی‌شود بی‌تابی نکند و ناامید از رحمت الهي نشود و افسرده نگردد چراکه ممکن است اجابت اين مسئله به صلاحش نباشد. نتيجه اينکه: اصرار بر دعا انسان را به اجابت آن نزدیک‌تر می‌کند و البته اين اجابت شرایطی دارد که بايد مراعات شود؛ ازجمله: تلاش و کوشش، به صلاح فرد نبودن، نبود مانع (مانند گناه). پی‌نوشت‌: 1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 475 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
🖌مصاحبه ستادخبرگزاری فارس با جناب استاد جواد حیدری🔻 نرمش قهرمانانه یک دیپلماسی موفق و اسلامی با محوریت اقتدار و بر اساس عزت، حکمت و مصلحت است. 📻محتوای کامل مصاحبه را عزیزان میتوانند در لینک زیر مطالعه بفرمایند🎤 ⬇️⬇️ http://isfahan.farsnews.com/news/13970914000687 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
پرسش: شرایط بلوغ در پسران چیست؟ ............................................................................................... ✍ پاسخ: از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم. همه مراجع: نشانه بالغ شدن پسر یکى از سه چیز است: ۱. روییدن موى درشت و خشن زیر شکم (اطراف آلت تناسلى)، ۲. بیرون آمدن منى، ۳. تمام شدن پانزده سال قمرى. هر یک از این سه نشانه، به تنهایى علامت بلوغ و رسیدن به حد تکلیف شرعى محسوب می شود. پی نوشت‌: توضیح‏ المسائل مراجع، م ۲۲۲۵؛ نورى، توضیح‏ المسائل، م ۲۲۴۶؛ وحید، توضیح‏ المسائل، م ۲۳۰۴؛ خامنه‏ اى، اجوبه‏ الاستفتاءات، س ۱۸۸۹ و ۱۸۹۰. 🌎 کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه تبلیغی پاسخگو 🔷 @javadheidari110 👈
♨️سوال : 🔰عقیقه یعنی چی؟ چه احکامه داره ؟ ✍پاسخ : ✅عقیقه قربانی کردن حیوان برای تولد بچه است . مستحب است که پدر و مادر برای اولادی که متولد می شود ،چه دختر باشد یا پسر عقیقه کنند، اما آداب و نکاتی که راجع به عقیقه وجود دارد : 1 - عقیقه باید گوسفند ، بز یا شتر باشد . حیوان دیگری مثل مرغ و امثال آن کفایت نمى کند. اگر شتر عقیقه کند، باید پنج یا شش ساله باشد . بهتر است شش سال یا بیش تر داشته باشد . اگر بز باشد ، یک ساله یا بیش تر باشد . اگر گوسفند باشد ، شش یا هفت ماهه باشد .بهتر است گوسفند لاغر نباشد و فربه باشد. هم چنین بهتر است گوسفند کور، و بسیار لنگ نباشد که راه رفتن برای او دشوار باشد. نیز مغز و شاخ گوسفند هم نشکسته و اخته هم نشده باشد. 2- مشهور میان علما آن است که : مستحب است براى پسر حیوان نر و براى دختر حیوان ماده عقیقه کنند. چنانچه حیوان غیر همجنس باشد ، صحیح است. 3- در استحباب عقیقه فرقى بین نوزاد اول و دوم و غیره نیست . بهتر است در روز هفتم نوزاد عقیقه نماید . تا زمانی که به سن بلوغ نرسیده، بر پدر مستحب است برای فرزند عقیقه کند . اگر پدر و مادر عقیقه نکردند ، بعد از بالغ شدن بر خود شخص مستحب است که عقیقه کند . در روایات آمده است که در سلامت شخص تأثیر فراوان دارد. 4 - کسانى که قدرت مالى ندارند ، مستحب است هر زمانى که قدرت پیدا کردند، براى نوزاد خود عقیقه کنند. 5- مستحب است که گوشت عقیقه را بپزند و به مؤمنان اطعام نمایند . گوشت آن را خام تصدق نکنند. اگر چه خام هم بدهد ،خوب است ،ولی بهتر است که حداقل آن را با آب و نمک بپزند و به مؤمنان بدهند و در حق نوزاد دعا نمایند. نیز مستحب است استخوان های حیوان عقیقه شده را نشکند ،بلکه از بند ها جدا کند . 6- مکروه است که مادر و پدر و خواهر و برادر نوزاد (عائله پدر نوزاد) از عقیقه بخورند .کراهت، نسبت به مادر بیش تر است. بهتر است که عیال پدر و مادر هم که در خانه ایشان می باشند، از آن گوشت و طعام نخورند. 7- از مالیدن خون عقیقه بر سر طفل خود داری شود. 8- مستحب است در هنگام کشتن گوسفند عقیقه دعا بخواند. از امام صادق علیه السلام روایت شده: وقت ذبح عقیقه این دعا را بخواند: « بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ اللَّهُمَّ عَقِیقَةٌ عَنْ فُلَانٍ(به جای فلان اسم نوزاد را بگوید) لَحْمُهَا بِلَحْمِهِ وَ دَمُهَا بِدَمِهِ وَ عَظْمُهَا بِعَظْمِهِ اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ وِقَاءً لآِلِ مُحَمَّدٍ ». در روایت دیگری وارد شده که این دعا را بخواند :ْ «بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ اللَّهُ أَکْبَرُ إِیمَاناً بِاللَّهِ وَ ثَنَاءً عَلَى رَسُولِ اللَّهِ وَ الْعِصْمَةَ لِأَمْرِهِ وَ الشُّکْرَ لِرِزْقِهِ وَ الْمَعْرِفَةَ بِفَضْلِهِ عَلَیْنَا أَهْلَ الْبَیْتِ »پس اگر نوزاد پسر باشد بگوید: اللَّهُمَّ إِنَّکَ وَهَبْتَ لَنَا ذَکَراً وَ أَنْتَ أَعْلَمُ بِمَا وَهَبْتَ وَ مِنْکَ مَا أَعْطَیْتَ وَ کُلُّ مَا صَنَعْنَا فَتَقَبَّلْهُ مِنَّا عَلَى سُنَّتِکَ وَ سُنَّةِ نَبِیِّکَ وَ رَسُولِکَ وَ اخْسَأْ عَنَّا الشَّیْطَانَ الرَّجِیمَ لَکَ سُفِکَتِ الدِّمَاءُ لَا شَرِیکَ لَکَ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِین اللَّهُمَّ لَحْمُهَا بِلَحْمِهِ وَ دَمُهَا بِدَمِهِ وَ عَظْمُهَا بِعَظْمِهِ و شعرها بشعره و جلدها بجلده اللَّهُمَّ اجْعَلْهُ وِقَاءً لفلان بن فلان( اسم نوزادو پدر ش را بگوید). 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
🔹امام على عليه السلام: 🍃ارضَ، تَستَرِحْ 🍃راضى باش، تا به آسايش دست يابى 📚غررالحكم حدیث 2243 🔷 @javadheidari110 👈
🔶 پرسش: با انجام دادن کدامیک از غسل ها، نیازی به وضو گرفتن برای نماز نیست؟ ................................................... 🌼پاسخ: از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم. 1⃣ غسل جنابت: کسی که غسل جنابت کرده، نباید برای نماز وضو بگیرد. 2⃣ دیگر غسل های واجب و مستحب : آیات عظام: امام، بهجت، خامنه ای، صافی و فاضل: با این غسل ها نمی شود نماز خواند و باید وضو هم گرفت. آیات عظام: تبریزی، زنجانی، سیستانی، نوری و وحید: غیر از غسل استحاضه متوسطه با دیگر غسل ها می شود بدون وضو نماز خواند. آیت الله مکارم: با هر غسلی می توان نماز خواند و وضو واجب نیست. [1] نکته: منظور از غسل های مستحبی: غسل هایی که استحباب آن ثابت شده است مثل غسل جمعه. —------------— پی نوشت: [1]. توضیح المسائل مراجع، م 391؛ اجوبه الاستفتائات، س 188؛ زنجانی: المسائل الشرعیه، ص 88، م 397.. @javadheidari110
🍀پرسش: حکمت و فلسفه این همه مشکلی که ما تحمل می کنیم چیست؟ ................................................... 🌼پاسخ: از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم خیلی از مشکلات و گرفتاریها و حتی مریضی و دردها و سختی ها شاید از نگاه ما شر و بدی باشد اما در دیدگاه الهی همه آنها می تواند پاک کننده وجود انسان و صیقل دهنده روح باشد تا جایی که انسان با تحمل مشکلات و صبر وتلاش برای حل آنها می تواند از این امتحان الهی پیروز بیرون آید.بنابراین یکی از فلسفه ها و حکمتهای گرفتاری و سختی و بیماری، ابتلاء و آزمایش انسان است تا بدین وسیله میزان تعبد و بندگی انسان محک بخورد. بیدار ساختن انسان مومن و از بین بردن غفلت او، پرورش و تکامل استعدادهای درونی او به واسطه تحمل سختی ها،بالابردن اراده انسان، آشکار شدن ارزش نعمات الهی در سایه وجود مشکلات، بالا رفتن حس شکرگزاری در وجود انسان، دریافت اجر و پاداش در مقابل تحمل سختی ها و مشکلات،ترقی و تکامل انسان،توجه و توکل بیشتر برخداوند از جمله حکمتهای مصائب و مشکلات در زندگی انسان است. @javadheidari110
🍀 پرسش:از بس دعا کردم و خداوند بهم نگاه نکرد خسته شدم کمکم کنید تا بتونم از این حالت بیرون بیام؟ ................................................... 🌼پاسخ: از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم این را بدانید که خداوند سامع و شنونده همه دعاها و خواسته های ماست و یک لحظه نظر الهی از انسان برداشته نمی شود. اما در عین حال استجابت به معنی این نیست که هرآنچه من میخواهم به همان شکل رقم بخورد بلکه گاهی دعای ما به اشکال دیگر برآورده می شود درحالی که ما متوجه نیستیم.نظام جهان نظام حکیمانه و بر مبنای سبب و مسبب است بنابراین در دعا کردن نباید انتظار داشته باشیم که خداوند نظم عالم را برای ما به هم بزند تا امری که مصلحت نیست را تبدیل به مصلحت نماید. علاوه بر این ، گاهی انسان نسبت به خیر و شر خود آگاه نیست به گونه ای که آن چه به خیر خود می‌داند، شرّ اوست و آن چه شر می پنداردخیر اوست. درقرآن آمده است: « وَ عَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ» (2) چه بسا چیزی را خوش نداشته باشید ، حال آن که خیرِ شما در آن است. و یا چیزی را دوست داشته باشید ، حال آنکه شرِّ شما در آن است. و خدا می داند ، و شما نمی دانید. یکی از مشکلاتی که امروزه برخی از جوانان ما ازحیث اعتقادی با آن روبرو هستنداین است که نگاهشان به مسئله تعبد نگاه معامله ای و سلیقه ای است.درواقع با خود چنین می پندارند که من تعبد می کنم و بندگی خدارا بجا می آورم وخداوند هم باید فلان حاجت را درقبالش برآورده سازد. بر شما لازم است درمتن زندگی خود جستجو کنید و ببینید چه عواملی منجر به کم رنگ شدن اعتقادتان شده است . گاهی مشکلاتی در زندگی انسان پیش می آید و همین مشکلات منجر به نا امید شدن انسان از زندگی و به تبع آن نا امید شدن از استجابت دعا و یا حتی تردید در وجود خداوند می شوند لذا لازم است نسبت به فهم فلسفه وجود مشکلات درزندگی و عوامل استجابت دعا وفهم رحمت و مصلحت الهی اقدام نمایید وبا بالابردن اطلاعات خود دراین جریان، عقیده خود را از تزلزل محفوظ نمایید. گاهی معاشرت و دوستی با برخی ازافراد کم اعتقاد انسان را به سمت سستی درعقیده می کشاند بنابراین چنانچه شما با افرادی غیرمتعهد و غیر متدین دوستی دارید تلاش کنید در دوستی و معاشرت خود تجدید نظر نمایید. پی نوشت: 1.بقره (2)،آیه 216 @javadheidari110
💠سوال: چرا اختیار مرگ دست خود انسان نیست؟کاش میشد با خودکشی به این زندگی خاتمه داد؟ ✍ پاسخ: انسان پیش از خلقت خود در تولد و به وجود آمدن خود و همچنین در معدوم ساختن و خود را از گردونه هستی خارج کردن اختیاری ندارد، اما پس از خلقت آزاد و مختار است و با اختیاری که خداوند در نهاد آدمی نهاده است می تواند با اراده مرتکب هر فعلی بشود حتی به عمر خویش خاتمه دهد و به تعبیری «خودکشی» کند، معلوم است که انسان با خودکشی کردن تنها می تواند خود را از این جهان (دنیا) خارج و به دنیای دیگر (برزخ) وارد سازد ولی هرگز نمی تواند خود را از جهان هستی خارج سازد و محو نماید.بنابراین چون بخشنده حیات به انسان، خود خداوند است تعیین زمان برای خاتمه حیات نیز در دست خداوند است و انسان نمی تواند خودش به زندگی اش خاتمه دهد و خودکشی گناه کبیره محسوب شده وکسی که چنین کند عذاب بدی راانتظار می کشد. خواهر گرامی، بر شما لازم است که ازحیث اعتقادی به دنبال استحکام مبانی اعتقادی خویش باشید و با تقویت این مبانی توقفگاه تردید را برای خود به گذرگاه تبدیل نمایید. دقت کنید که هر چه قدرانسان بتواند مطالعات ديني خود را بالا برده و با برهان و استدلال عقلي، اصول دين را براي خود اثبات نمايد، به همان ميزان احتمال انحراف او در عمل كاهش خواهد يافت . آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
#گروه_تبلیغی_پاسخگو @javadheidari110
💠 پرسش: جایگاه عرف در مسائل فقهی چیست؟ ✍ پاسخ: معيار بسيارى از مسائل فقهى عرف است.[1] در اينجا به چند نمونه از آنها اشاره مى شود: ۱. هر موسيقى از نظر عرف لهوى و مطرب و مناسب با مجالس عيش و نوش باشد حرام است.[2] ۲. هر كارى كه عرفاً اهانت و بى احترامى به قرآن محسوب شود حرام است. ۳. قصد ماندن هميشگى و ماندن مقدارى از زمان كه عرفاً صدق وطن كند.[3] ۴. ملاك در كثيرالشك عرف است.[4] ۵. معيار خارج شدن از حالت كثير الشك در نماز عرف است.[5] ۶. بازى با هر چيزى كه عرف آن را از آلات قمار مى داند حرام است.[6] ۷. معيار ضرر داشتن در احكام عرف است.[7] ۸. هر عملى را كه عرفاً به آن رقص گويند براى غير همسر جايز نيست.[8] ۹. معيار حداقل ريش صدق عرفى است.[9] ۱۰. محلى را كه انسان به عنوان وطن جديد انتخاب مى كند به صرف نيت حكم وطن را پيدا نمى كند بلكه بايد مدتى بماند تا عرفاً صدق كند آن محل وطن اوست.[10] پی نوشت: [1] درآمدى بر عرف، سيد على جبار گلباغى، ماسوله، دفتر تبليغات قم؛ مجله فقه، ش ۱، ص ۲۵، پائيز ۷۳؛ مبادى فقهى و اصولى عرف، ص ۲۱۹. [2] اجوبة الاستفتائات، ج ۲، ص ۱۹، س ۴۱ و ۴۳؛ استفتائات امام، ج ۲، س ۳۱. [3] جامع المسائل فاضل، ج ۲، ص ۱۴۱. [4] عروة الوثقى، ج ۲، ص ۵۲، م المراجع فى كثرة الشك. [5] استفتائات جديد مكارم، ج ۲، ص ۱۱۰، س ۲۷۶. [6] اجوبة الاستفتائات، ج ۲، ص ۱۶، س ۳۰. [7] همان، ص ۱۳۳، س ۳۷۶. [8] مسائل جديد، آيها ... مكارم، ج ۱، ص ۲۰۴. [9] اجوبه الاستفتائات، ج ۲، س ۳۲۵، ص ۱۱۵. [10] جامع المسائل فاضل، ج ۲، ص ۱۴۱. @javadheidari110
هدایت شده از امیر صالحی
طبق فتوای مراجع تقلید با توجه به اينکه ديدن تصاويری که شهوت برانگيز است، غالباً از روى شهوت بوده و به همين دليل مقدمه ارتکاب گناه مىباشد، بنا بر اين ديدن آنها حرام است. @javadheidari110
هدایت شده از امیر صالحی
مسأله ۳۲۰ اگر پیش از وقت نماز به قصد این که با طهارت باشد وضو بگیرد یا غسل کند صحیح است و نزدیک وقت نماز هم اگر به قصد مهیّا بودن برای نماز وضو بگیرد اشکال ندارد. @javadheidari110
💠سوال:حالت انسان در هنگام ذکر گفتن باید چگونه باشد؟ ✍️ پاسخ: اجازه دهید پاسخ شما را با اشاره به آیه ای ازقرآن و دقت در تفسیرآن ارایه دهیم. خداوند در قرآن می فرماید: وَ اذْکُرْ رَبَّکَ في نَفْسِکَ تَضَرُّعاً وَ خيفَةً وَ دُونَ الْجَهْرِ مِنَ الْقَوْلِ بِالْغُدُوِّ وَ الْآصالِ وَ لا تَکُنْ مِنَ الْغافِلينَ پروردگارت را در دل خود ، از روی تضرع و خوف ، آهسته و آرام ، صبحگاهان و شامگاهان ، یاد کن و از غافلان مباش! (۱) و در تفسیر این آیه چنین آمده است: «تضرع» از «ضراعة» و به معناى زارى كردن است. «خيفة» نيز نوع خاصى از ترسيدن است كه با ساحت مقدس بارى تعالى تناسب دارد. بنابراين در معناى «تضرع» ميل و رغبت در نزديك شدن به شخص متضرع اليه، و در معناى «خيفه» پرهيز و ميل به دور شدن از آن شخص نهفته است. از اين رو دليل آن كه خداوند ذكر را به دو صفت تضرع و خيفه توصيف كرده اين است كه آدمى‌در ذكر گفتن حالت كسى را داشته باشد كه هم چيزى را دوست مى‌دارد و به اين جهت مى‌خواهد خود را به آن نزديك كند، و هم از آن مى‌ترسد و از هيبت آن مى‌خواهد به عقب برگردد و دور شود. هم چنين از اين آيه شريفه استمرار در ذكر قلبى و لفظى نيز استفاده مى‌شود.(۲) با توجه به آنچه بیان شد حفظ حالت خوف و رجاء دربرابر خداوند و به هنگام ذکربهترین حالتی است که قرآن به ما پیشنهاد می دهد چرا که وقتی انسان خداوند را یاد می کند و ذکر خدا را بر زبان می آورد ممکن است در این حالت جایگاه خود را نسبت به دیگران بالاتر بداند و امید به بخشش خداوند او را جسورتر نماید و یا بر عکس گاهی ممکن است ذکر گفتن انسان، او را به سمت ناامیدی از درگاه الهی بکشاند لذا خداوند توصیه می کند که در حال ذکر باید تضرع و خفیه یعنی ترس و امید هردو با هم باشد. پی نوشت ها: ۱ سوره اعراف(7)، آیه 205 ۲ الميزان، ج 8، ص 382ـ383 آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
اسلام و رعایت حقوق اقلیت ها.rar
17.4K
#پست_پیشگام #اسلام_و_رعایت_حقوق_اقلیت_ها #اهل_کتاب_اهل_ذمه #گروه_تبلیغی_پاسخگو #تنظیم_جواد_حیدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠 پرسش: آیا غسل و وضو با ناخن کاشته شده صحیح است یا اشکال دارد؟ آیا این نوع ناخن زینت محسوب می‌شود؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه): ۱- کاشت ناخن فى نفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود. ۲- در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار (کاشت ناخن) کند و وضو و غسل‌هاى بعدى را باید به ‌صورت جبیره انجام دهد (یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود. حضرت آیت الله العظمی بهجت (قدّس سرّه): ۱- شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل این کاشتن جایز نیست، چون اضطرار ندارد. ۲- در وضو و غسل اشکال پیدا مى شود و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب مى شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است؛ ولى اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در مسح و غسل عمل به جبیره کند. حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدّظلّه): غسل و وضو با چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل و پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدّظلّه): کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم کند. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه): کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو می شود و وضو و غسل با آن باطل است. پی نوشت: سایت مراجع معظم تقلید @javadheidari110 🍀🍀 🍀🍀🍀 🍀🍀🍀🍀🍀🍀?
💠 سوال: منظور از ذکر خداوند چیست؟ ✍ پاسخ: وقتی بحث ذکر مطرح می شود عرف مردم سریعا شخص تسبیح به دستی را تصور می کنند که هرلحظه در حال گفتن اذکار و اوراد است در حالی که مفهوم ذکر، امری وسیع تر از ذکر لفظی و زبانی است. ذکر در جایی بکار می رود که دل انسان متوجه چیزی باشد.حال اگر این توجه تنها با لفظ باشد و به اوراد و اذکار ختم شود ذکر لسانی نامیده میشود.اما اگر این ذکر از زبان به قلب منتقل شود و این یادآوری و توجه و حضور در نفس نیز احساس شود ذکر قلبی شکل خواهد گرفت و اگر انسان در عمل خویش نیز تابع خداوند باشد صاحب ذکر عملی شده است. با توجه به معنای ذکر که همان یاد آوردن است اگر ذکر لفظی نیز انسان را به یاد خداوند بیاندازد دارای ارزش است والا اگر انسان با زبانش ذکر گوید و یادش به خداوند نباشد ذکر زبانی اش جزلغلغه چیزی نیست. خداوند در قرآن مى‌فرمايد: و اذكُرِ اسْمَ رَبِّكَ وَ تَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلا (1) يعنى ذكر نام خدا باید با تبتّل همراه باشد، و مقصود از تبتّل اين است كه توجه شخص منحصراً به خدا باشد. امام صادق(عليه السلام) در روايتى مى‌فرمايند: مَنْ قَالَ لاَ إِلهَ إِلاّ اللَّهُ مُخْلِصاً دَخَلَ الْجَنَّةَ وَ إِخْلاصُهُ أَنْ يَحْجُزَهُ لاَ إِلهَ إِلاَّ اللّهُ عَمَّا حَرَّمَ اللَّهُ عَزَّوَجَل(2) كسى كه با اخلاص لا اله الاّ اللّه بگويد وارد بهشت مى‌شود، و نشانه اخلاص او اين است كه گفتن لا اله الاّ اللّه او را از آنچه خداوند حرام كرده باز مى‌دارد. با دقت در روايت فوق در مى يابيم كه حضرت به هر سه مرحله ذكر اشاره دارند: يكى، گفتن لا اله الاَّ اللّه، كه ذكر لفظى است؛ دوم، همراه بودن ذكر با اخلاص در نيت، كه ذكر قلبى است؛ و سوم، اين كه اخلاص بايد در رفتار شخص اثر گذارد و او را از گناه باز دارد، كه اين ذكر عملى است برای ذکر، مصادیق متعددی بیان شده است و هرکدام ازآن مصادیق می تواند عامل تثبیت یاد خداوند در دلها باشد. به عنوان مثال گاهی خود قرآن ، ذکر معرفی شده است. خداوند می فرماید: إِنّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنّا لَهُ لَحافِظُونَ؛(3) بى ترديد، ما اين ذكر [قرآن]را به تدريج نازل كرده ايم، قطعاً نگهبان آن خواهيم بود. در واقع، چون آیات قرآن می تواند عامل یاد خداوند باشد عنوان ذکر بر آن اطلاق گردیده است.از همین جا می توان دریافت که خواندن قرآن و تدبر در آیات الهی بهترین عامل یاد خداوند است و هرکس می خواهد در متن زندگی خود یاد خداوند را جاری سازد نباید از قرآن غافل شود. پی نوشتها: 1 مزّمّل(73)، 8. 2 بحار الانوار، ج 93، باب 5، روايت 21. 3 سوره حجر(15) ،آیه 9 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿