eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
386 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
ماهی تازه در زمستان.ogg
1.16M
🌹در محضر قرآن و روایات ♦️عنوان: 🚩طب الرضا علیه السلام ♨️ماهی تازه در زمستان 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
👇👇👇 ♨️سوال: 🔰ابروی تاتو شده را باید از نامحرم بپوشانیم؟ 🔰با توجّه به اين كه تاتو (همانند خالكوبي قديم) با رنگي هماهنگ چشم و لب، براي شكل دادن ابرو، ايجاد سايه اطراف چشم و خط اطراف لب به عنوان زينت و آرايش دائمي خالكوبي مي‌شود، لطفاً بفرماييد: الف) حكم اين نوع خالكوبي چيست؟ و آيا زينت محسوب مي‌شود؟ ب) عمل تاتو براي شخصي كه آن را انجام مي‌دهد و نيز براي شخصي كه تاتو بر روي او انجام مي‌گيرد؛چه حكمي دارد؟ ✍ پاسخ: ✅ طبق نظر برخی از مراجع عظام تقلید: امام خامنه ای: الف و ب) خالكوبي في نفسه اشكال ندارد و اگر زينت محسوب مي‌شود بايد از نامحرم پوشانده شود و تشخيص زينت موكول به نظر عرف است. آیت الله العظمی مکارم شیرازی: الف و ب) چنانچه آرايش غليظي محسوب نشود اشكالي ندارد در غير اينصورت براي انجام دهنده و شخصي كه تاتو بر روي او انجام مي‌گيرد اشكال دارد. آیت الله العظمی بهجت: الف) زينت است و بايد از نامحرم پوشانده شود. ب) اگر نمي‌پوشاند انجام ندهد. آیت الله العظمی مدنی تبریزی: الف)درصورتيكه پوست روي آن را بپوشاند و نقش اسماء محترمات نباشد اشكال ندارد ولو زينت باشد. البته اگر بانوان اين زينت را انجام دهند بايد از نامحرم بپوشانند. ب) در صورتيكه زن باشد يا مردي كه انجام مي‌دهد محرم باشد و شرائط فوق رعايت شود اشكال ندارد. آیت الله العظمی حسینی سیستانی: الف) اگر عرفاً زينت حساب شود بايد از نامحرم بپوشاند. ب) اشكال ندارد. حكم تاتو(نوعي خالكوبي ابرو)چيست؟. ج) اگر خال زير پوست باشد اشكال ندارد. آیت الله العظمی صافی گلپایگانی: الف) في نفسه مانعي ندارد لكن برزن لازم است خود را از نامحرم بپوشاند و زينت است ب) في نفسه مانعي ندارد و اجرت در قبال آن نيز بي اشكال است. آیت الله العظمی فاضل لنکرانی: الف) بلي زينت محسوب مي‌شود. في نفسه اشكالي ندارد. ولي چون زينت محسوب مي شود بايد از نامحرم پوشانده شود. آیت الله العظمی نوری همدانی: اگر جلب توجه کند نگاه به آن حرام است و اگر جلب توجه نکند نگاه به آن بدون ريبه و تلذذ، اشکال ندارد و انجام آن اگر برای ارائه به نامحرم نباشد مانعی ندارد. آیت الله العظمی وحید خراسانی: الف) چنانچه ضرر مهمی برای انسان نداشته باشد و مانع از رسيدن آب به پوست برای وضو و غسل نباشد مانعی ندارد ولی زينت است و بايد از نامحرم پوشانيده شود و اگر ضرر مهمی دارد يا مانع از رسيدن آب به پوست است جايز نيست. والله العالم) جواب اين سوال از قسمت الف روشن می گردد. پی نوشت: منبع همه فتاوا، استفتائات کتبی است که در مرکز ملی پاسخگویی موجود است . @javadheidari110
audio_2018-12-19_21-41-35.ogg
1.26M
❎چند فرشته برای حضرت مریم فرستاده شده بودند؟ سوره ال عمران ایات 42 و 45 ؛ چندین فرشته سوره مریم ایات 17 تا 21 ؛ یک فرشته این تناقض نیست؟ 🎙جواد حیدری ♻️شبهات @javadheidari110
"تاليان كلام حق" 🌺آموزش روانخواني و روخواني قرآن🌺 عاشقان واقعي قرآن،كساني هستند كه شب ها قرآن را تلاوت مي كنند و باآن مأنوس هستندو روزها در صحنه پرآشوب زندگي ازآن الهام مي گيرند ارتباط با أدمين براي دريافت انتقادات و پيشنهادات: @taliyane_kalame_hagh https://t.me/taliyanekalamehagh
موعود شناسی تاریخ بعد از ظهور.mp3
46.81M
جـــــــــــــــــــــــــــــواد_حیــــــــــــــــــــــــــــــــدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
چه کنیم دل به ندامت بیافتد.ogg
14.26M
چه کنیم دل به ندامت بیافتد؟ #توبه #استغفار جـــــــــــــــــــــــــــــواد_حیــــــــــــــــــــــــــــــــدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠سوال: چه ارتباطی بین شکر و افزایش نعمت وجود دارد؟ ✍️ پاسخ: خداوند در قرآن می فرماید: لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزيدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي لَشَديدٌ اگر شکرگزاری کنید ، ( نعمت خود را ) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسی کنید ، مجازاتم شدید است!» (1) امام صادق علیه السلام نیز در روایتی می فرمایند: مَا أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَى عَبْدٍ مِنْ نِعْمَةٍ فَعَرَفَهَا بِقَلْبِهِ وَ حَمِدَاللَّهَ ظَاهِراً بِلِسَانِهِ فَتَمَّ كَلَامُهُ حَتَّى يُؤْمَرَ لَهُ بِالْمَزِيدِ هيچ نعمتى خدا به بنده اى نداد كه آن نعمت را در دل بشناسد و در ظاهر به زبان خدا را سپاس و ستايش كند، و سخنش تمام شود، مگر اين كه براى او به فزونى امر شود. (2) بنابراین شکرگزاری در برابر نعمت خداوند سبب افزون شدن نعمتهاست، که گاه با شکر گزاری، نعمات مادی ما زیاد شده و گاه نعمات معنوی ما افزون می گردد. پی نوشت ها: ۱ سوره ابراهیم، آیه 7 ۲. كافى، ج2، ص95 آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠 پرسش: فرزندان آدم چگونه ازدواج کرده اند؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: در مورد کیفیت ازدواج فرزندان آدم و حوا ، سه قول مطرح می باشد . قبل از بیان دیدگاه ها ، این نکته را توجه داشته باشیم ، با توجه به اینکه این مساله، جزء ضروریات دینی نمی باشد، پذیرش هر کدام از دیدگاه ها ، هیچ ضربه ای به اعتقاد فرد نمی زند و خللی در اعتقاد و ایمان او ایجاد نمی کند .پس فرد در پذیرش هر کدام از اقوال مختار می باشد . دیدگاه اول : فرزندان آدم با افرادی از باقیمانده انسان های قبل از نسل آدم و حوا ازدواج کردند. ** با توجه به علم دیرینه شناسی و با توجه به مکالمه فرشتگان با خدا(1) فهمیده می شود که قبل از حضرت آدم انسان هایی شبیه به حضرت آدم زندگی می کرده اند. **این نظریه هیچ تاییدی از قرآن و روایات ندارد، اما چون افرادی ازدواج خواهر و برادر را حرام ذاتی و فطری می دانسته اند، برای فرار از محذور ازدواج خواهر و برادر بدان متوسل شده اند. دیدگاه دوم : خداوند برای فرزندان آدم همسرانی از حوریان یا جنیان فرستاد. این دیدگاه مؤیداتی در روایات حضرات معصومین علیهم السلام دارد(2) اما برخی مضمون روایات را مخالف صریح قرآن و اعتبار عقل می دانند چون جنس حور و جنیان از آدمیان نیستند و نمی توانند از آدمیان فرزند بزایند. در پاسخ به این اشکال باید بگوییم : اولا ، عقل هیچ مخالفت و محذوری با ازدواج جن و حوری با ادمیان ندارد. ثانیا : اگر یک طرف ازدواج فرزند آدم و طرف دیگر حور یا جن باشد ، تکثیر نسل از آدم و حوا ، صادق می باشد و هیچ منافاتی با آیه اول سوره نساء نخواهد داشت .-وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَ مِنْهُما رِجالاً كَثيراً وَ نِساءً –(3) و جفتش را [نيز] از [جنس] او پديد آورد و از آن دو تن، مردان و زنان بسيارى را پراكنده و منتشر ساخت دیدگاه سوم : فرزندان آدم ،خواهر و برادر با هم ازدواج کرده اند . ممکن است در اشکال به این دیدگاه گفته شود : محذور ازدواج با محارم چه می شود ؟ در پاسخ گفته می شود : طبق آیات شریفه قرآن کریم ، حکم مخصوص خداست (إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّه) ( 4) و حکم ممنوعیت ازدواج با محارم تا ان زمان ابلاغ نشده بود. علامه طباطبایى (ره) مىفرماید: حکم ازدواج، یک حکم تشریعى و تابع مصالح و مفاسد است. حکم تکوینى نیست که قابل تغییر نباشد. از این رو ممکن است که در ابتداى خلقت به خاطر ضرورت بقاى نسل در جامعه محدود آن روز که فقط دو برادر و دو خواهر بودند، از جانب خدا حرام نگردد . بعد که ضرورت برطرف شد، حکم حرمت بیاید.(5) پی نوشت : 1. سوره بقره/30 2. وسائل الشيعة، ج20، ص: 365 3. سوره نساء/1 4. سوره یوسف/40 5. ترجمه تفسیر المیزان، ج4، ص232 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠سوال: چرا انسان از فکرکردن به مرگ دوری می کند؟ ✍ پاسخ: بعید دانستن مرگ یکی ازآفاتی است که گریبانگیر همه ما انسانها شده است .با وجودی که روزانه اخباری از مرگ و میر افراد مختلف می شنویم و می خوانیم اما باز وقوع این حقیقت را برای خود، امری دور و نیامدنی تصور می کنیم.قدرت و قوت غالب جوانی نیز در این تصوربی تاثیر نیست چرا که وقتی شخص، جسم خود را سالم و قوی می بیند هرگزچشیدن طعم مرگ را در ذهن خویش نمی پروراند. اما همه ما باید بدین باور برسیم که مرگ با هیچ یک از ما تعارف ندارد. نه زمان می شناسد و نه مکان. پاییز و زمستان و بهار و تابستان در چشمش یکسان است.کوچک و بزرگ، پیر و جوان و شب و روز نیز برای او فرقی نمی کند. لذا باید در صدد رفع جهل خویش باشیم و با تفکر و تأمل دراین امر، انگیزه خود را برای آماده کردن توشه آخرت بالا ببریم. برای رفع جهل خویش نیز نیازمند دو گزاره ایم : یکی فکر روشن و دیگری قلب روشن. فکر روشن، انتخاب های ما در متن زندگی را هماهنگ با عقل و شرع رقم خواهد زد و قلب روشن، میزان تاثیر پذیری ما از عبرتها را بالا خواهد برد. با توجه به مأنوس بودن انسان به دنیا ومصادیق آن، مفارقت از دنیا برایش سخت و گران است و هرآنچه او را به یاد این مفارقت بیاندازد نیز او را آزرده خاطر می کند. بنابراین فکر انسان نسبت به مرگ چون منجر می شود انسان به یاد مفارقت و جدایی از دنیا بیافتد برای او آزاردهنده است و به همین دلیل انسان از تفکر در رابطه با مرگ خودداری می نماید وریشه این انس، به حب دنیا بازمی گردد که اگر درمان نشود خسران در دنیا و آخرت را برای او به ارمغان خواهد آورد. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
امامت امیرالمومنین در سنجش خرد.ogg
3.83M
#امامت_حضرت_علی_علیه_السلام #عقل_خرد_منطق_برهان #قاعده_ی_الزام #کتب_اهل_سنت #شجاعت_عدالت_علم #برای_طلاب_اساتید_فعالان_فرهنگی جـــــــــــــــــــــــــــــواد_حیــــــــــــــــــــــــــــــــدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
🔶 پرسش: وظيفه شرعى شخص که يقين دارد امام جماعت نماز خود را از جهت تجويد غلط مىخواند چيست؟ ................................................... ✍ پاسخ: رعايت محسنات تجويد لازم نيست ولى اگر قرائت امام جماعت از نظر مأموم صحيح نباشد و در نتيجه نماز او را صحيح نداند، نمىتواند به او اقتدا کند. پی نوشت: برگرفته از سایت هدانا بخش نماز قرائت 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
تکامل در قیامت.ogg
19.91M
#تکامل_در_آخرت #برزخ_قیامت_بهشت_جهنم #رفع_حجاب #عمل_حساب_جزا_ثواب_عقاب جـــــــــــــــــــــــــــــواد_حیــــــــــــــــــــــــــــــــدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
www.Alqadeer.ir.mp3
12.59M
📌 سلسله مباحث اعتقادی 🎧 بررسی تئوری رؤیت حق تعالی - ۱ ▫️ استاد جواد حیدری 🔘 @Alghadir_fa 🔘 @javadheidari110
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔷 @javadheidari110
💠پرسش: از داستان موسی و خضر علیهما السلام، چه درسی می توان گرفت؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول: داستان‌های قرآن کریم و ازجمله داستان موسی و خضر علیهماالسلام برای عبرت گرفتن و درس‌آموزی است. پروردگار عالم می‌فرماید: «لَقَدْ كانَ في قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبابِ ما كانَ حَديثاً يُفْتَرى وَ لكِنْ تَصْديقَ الَّذي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصيلَ كُلِّ شَيْءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُون»؛ «در سرگذشت آن‌ها درس عبرتى براى صاحبان انديشه بود! این‌ها داستان دروغين نبود؛ بلكه (وحى آسمانى است و) هماهنگ است با آنچه پيش روى او (از كتب آسمانى پيشين) قرار دارد؛ و شرح هر چيزى (كه پايه سعادت انسان است)؛ و هدايت و رحمتى است براى گروهى كه ايمان مىآورند». (1) نکته دوم: ازجمله درس‌هایی که از داستان آن دو معلّم بزرگ اخلاق (موسی و خضر) می‌توان فراگرفت این است که: 1- پيدا كردن رهبرى آگاه و فرزانه و بهره‌گیری از علم و اخلاق او اهمّيّت بسیاری دارد. 2 ـ در كارها نبايد عجله كرد، چراکه بسيارى از امور، نياز به فرصت مناسب دارد. 3 ـ حوادثى كه در اطراف ما رخ می‌دهد ممكن است چهره‌ای در ظاهر و چهره‌ای در باطن داشته باشند؛ هرگز نبايد عجولانه قضاوت نمود. 4 ـ شكستن پیمان های معنوى به‌طور مكرّر، ممكن است انسان را براى هميشه از فواید و بركاتى محروم سازد. موفق باشید پی‌نوشت‌: 1. یوسف/111 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔷 @javadheidari110
دوچرخه (2).pdf
775K
#پست_پیشگام #دوچرخه_سواری_بانوان #آری_خیر #حکم_شرعی استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی #گروه_پاسخگو 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠سوال: راضی بودن به قضا الهی چه نتیجه ای برای انسان دارد؟ ✍️ پاسخ: وقتی دیدگاه افراد، دیدگاهی الهی باشد، نوع نگرش آنها نیز نسبت به رویدادها و هم و غم ها الهی خواهد بود و بدین ترتیب واکنش آنها نیز در حوادث گوناگون منطبق براصل طاعت، شکل خواهد گرفت. امام سجادعلیه السلام می فرمایند: الصَّبْرُ وَ الرِّضَا عَنِ اللَّهِ رَأْسُ طَاعَةِ اللَّهِ وَ مَنْ صَبَرَ وَ رَضِيَ عَنِ اللَّهِ فِيمَا قَضَى عَلَيْهِ فِيمَا أَحَبَّ أَوْ كَرِهَ لَمْ يَقْضِ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ فِيمَا أَحَبَّ أَوْ كَرِهَ إِلَّا مَا هُوَ خَيْرٌ لَه؛ صبر و رضای از خدا رأس اطاعت خداست و کسی که صبر کند و در آنچه که خدا بر او مقرر کرده است ـ‌خواه خوشایند او باشد و خواه ناخوشایند‌ـ خداوند عزوجل در آنچه دوست دارد، یا ناخوش دارد چیزی جز خير برای او مقرر نکند.(1) بنابراین وقتی دیدگاه الهی باشد، شخص در امور ناخوشایند نیز صبر کرده و راضی به رضای خداوند خواهد بود و این رضایت نتیجه ای جز خیر برای او نخواهد داشت.لذا مومن می تواند با صبوری و شکر گزاری خود در برابر هرآنچه بدی که برایش رقم می خورد، باب خیر را به روی خود بگشاید. در روایت آمده است: «عَجِبْتُ لِلْمَرْءِ الْمُسْلِمِ لَا يَقْضِي اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ قَضَاءً إِلَّا كَانَ خَيْراً لَهُ وَإِنْ قُرِّضَ بِالْمَقَارِيضِ كَانَ خَيْراً لَهُ وَإِنْ مَلَكَ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا كَانَ خَيْراً لَهُ؛ امام صادق علیه السلام می فرمایند: در شگفتم از انسان مسلمان که خدای متعال برای او قضایی مقدر نکند مگر این‌که برای او خیر باشد به‌گونه‌اي که اگر با قیچی‌ تکه تکه اش کنند برای او خیر است و اگر تمام مشرق‌ها و مغرب‌های زمین را مالک شود برای او خیر است.» (2) با توجه به روایتی که ذکر شد در نگاه مومن، بدست آوردن و از دست دادن یکسان است چرا که همه را از ناحیه خداوند، خیر تلقی می کند. علاوه بر این قرار گرفتن در زمره صدیقین نتیجه این صبر و رضا خواهد بود. قال الصادق علیه السلام: عبدی المومن لا اصرفه فی شی الا جعلته خیرا له فلیرض بقضائی و لیصبر علی بلائی و لیشکر نعمائی اکتبه یا محمد من الصدیقین عندی بنده مومنم را به هر سوی بگردانم خیرش را در همان قرار می دهم،پس باید راضی باشد به قضای من و صبر کند بر بلای من و شکر گزارد نعمتهای مرا تا او را در زمره صدیقین ثبت کنم(3) پی نوشت ها: 1 کافی، ج2، ص60 2کافی، ج2، ص62 3 اصول کافی، ج 2، ص 50، کتاب الایمان و الکفر، باب الرضا بالقضاء، ح 6 آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠سوال: آیا رضایت به قضاء الهی با تلاش انسان منافاتی ندارد؟ ✍️ پاسخ: یکی ازویژگی های اخلاقی و روحی مومنین، راضی بودن به قضاء الهی است.در زندگی فردی و اجتماعی همه ما، جریانها و اتفاقات متعددی رخ می دهد که برخی از آنها تحت کنترل و اراده ماست و کنترل برخی دیگر، خارج از توان ما می باشد. لذا ما نسبت به آنچه توانایی تغییرش را داریم باید تلاش کنیم و نسبت به آنچه خارج ازکنترل ماست باید راضی و شکرگزار باشیم. راضی بودن به قضاء الهی به معنی تسلیم شدن و عمل نکردن و دست از تلاش کشیدن نیست بلکه منظور این است که جایی که تلاش ما موثر است تلاش کنیم تا وضعیت موجود را تغییر دهیم و جایی که کاری از دست ما بر نمی آید، شرایط را بپذیریم.البته نوع پذیرش نیز مهم است . گاهی افراد شرایط را می پذیرند ولی لب به گله و شکایت باز می کنند اما گروهی دیگر با وجود سختی کار، جزشکرگزاری به چیزی نمی اندیشند. بنابراین راضی بودن به قضاء الهی یعنی اعتراض نکردن و خشمگین نشدن نسبت به آنچه در زندگی ما رقم می خورد و ما برای رسیدن به چنین خصوصیتی نیازمند تمرین بندگی هستیم.تا شخص عبد نباشد و خود را در دایره بندگی خداوند نبیند نمی تواند امور خود را به دست خدا بسپارد. خداوند درقرآن در رابطه با افرادی که به چنین مقامی می رسند می فرماید: رضی الله عنهم و رضوا عنه. خداوند ازآنان راضی است، و ایشان ازخدا راضیند.(1) در واقع مومنان با رضایت به قضاء الهی، رضایت و خشنودی خداوند را نصیب خود می کنند. پی نوشت: 1. سوره بینه، آیه 8 آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿