eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
4.7هزار دنبال‌کننده
1.4هزار عکس
386 ویدیو
168 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
💠سوال: چه ارتباطی بین شکر و افزایش نعمت وجود دارد؟ ✍️ پاسخ: خداوند در قرآن می فرماید: لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزيدَنَّکُمْ وَ لَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي لَشَديدٌ اگر شکرگزاری کنید ، ( نعمت خود را ) بر شما خواهم افزود و اگر ناسپاسی کنید ، مجازاتم شدید است!» (1) امام صادق علیه السلام نیز در روایتی می فرمایند: مَا أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَى عَبْدٍ مِنْ نِعْمَةٍ فَعَرَفَهَا بِقَلْبِهِ وَ حَمِدَاللَّهَ ظَاهِراً بِلِسَانِهِ فَتَمَّ كَلَامُهُ حَتَّى يُؤْمَرَ لَهُ بِالْمَزِيدِ هيچ نعمتى خدا به بنده اى نداد كه آن نعمت را در دل بشناسد و در ظاهر به زبان خدا را سپاس و ستايش كند، و سخنش تمام شود، مگر اين كه براى او به فزونى امر شود. (2) بنابراین شکرگزاری در برابر نعمت خداوند سبب افزون شدن نعمتهاست، که گاه با شکر گزاری، نعمات مادی ما زیاد شده و گاه نعمات معنوی ما افزون می گردد. پی نوشت ها: ۱ سوره ابراهیم، آیه 7 ۲. كافى، ج2، ص95 آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠 پرسش: فرزندان آدم چگونه ازدواج کرده اند؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: در مورد کیفیت ازدواج فرزندان آدم و حوا ، سه قول مطرح می باشد . قبل از بیان دیدگاه ها ، این نکته را توجه داشته باشیم ، با توجه به اینکه این مساله، جزء ضروریات دینی نمی باشد، پذیرش هر کدام از دیدگاه ها ، هیچ ضربه ای به اعتقاد فرد نمی زند و خللی در اعتقاد و ایمان او ایجاد نمی کند .پس فرد در پذیرش هر کدام از اقوال مختار می باشد . دیدگاه اول : فرزندان آدم با افرادی از باقیمانده انسان های قبل از نسل آدم و حوا ازدواج کردند. ** با توجه به علم دیرینه شناسی و با توجه به مکالمه فرشتگان با خدا(1) فهمیده می شود که قبل از حضرت آدم انسان هایی شبیه به حضرت آدم زندگی می کرده اند. **این نظریه هیچ تاییدی از قرآن و روایات ندارد، اما چون افرادی ازدواج خواهر و برادر را حرام ذاتی و فطری می دانسته اند، برای فرار از محذور ازدواج خواهر و برادر بدان متوسل شده اند. دیدگاه دوم : خداوند برای فرزندان آدم همسرانی از حوریان یا جنیان فرستاد. این دیدگاه مؤیداتی در روایات حضرات معصومین علیهم السلام دارد(2) اما برخی مضمون روایات را مخالف صریح قرآن و اعتبار عقل می دانند چون جنس حور و جنیان از آدمیان نیستند و نمی توانند از آدمیان فرزند بزایند. در پاسخ به این اشکال باید بگوییم : اولا ، عقل هیچ مخالفت و محذوری با ازدواج جن و حوری با ادمیان ندارد. ثانیا : اگر یک طرف ازدواج فرزند آدم و طرف دیگر حور یا جن باشد ، تکثیر نسل از آدم و حوا ، صادق می باشد و هیچ منافاتی با آیه اول سوره نساء نخواهد داشت .-وَ خَلَقَ مِنْها زَوْجَها وَ بَثَ مِنْهُما رِجالاً كَثيراً وَ نِساءً –(3) و جفتش را [نيز] از [جنس] او پديد آورد و از آن دو تن، مردان و زنان بسيارى را پراكنده و منتشر ساخت دیدگاه سوم : فرزندان آدم ،خواهر و برادر با هم ازدواج کرده اند . ممکن است در اشکال به این دیدگاه گفته شود : محذور ازدواج با محارم چه می شود ؟ در پاسخ گفته می شود : طبق آیات شریفه قرآن کریم ، حکم مخصوص خداست (إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلَّه) ( 4) و حکم ممنوعیت ازدواج با محارم تا ان زمان ابلاغ نشده بود. علامه طباطبایى (ره) مىفرماید: حکم ازدواج، یک حکم تشریعى و تابع مصالح و مفاسد است. حکم تکوینى نیست که قابل تغییر نباشد. از این رو ممکن است که در ابتداى خلقت به خاطر ضرورت بقاى نسل در جامعه محدود آن روز که فقط دو برادر و دو خواهر بودند، از جانب خدا حرام نگردد . بعد که ضرورت برطرف شد، حکم حرمت بیاید.(5) پی نوشت : 1. سوره بقره/30 2. وسائل الشيعة، ج20، ص: 365 3. سوره نساء/1 4. سوره یوسف/40 5. ترجمه تفسیر المیزان، ج4، ص232 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠سوال: چرا انسان از فکرکردن به مرگ دوری می کند؟ ✍ پاسخ: بعید دانستن مرگ یکی ازآفاتی است که گریبانگیر همه ما انسانها شده است .با وجودی که روزانه اخباری از مرگ و میر افراد مختلف می شنویم و می خوانیم اما باز وقوع این حقیقت را برای خود، امری دور و نیامدنی تصور می کنیم.قدرت و قوت غالب جوانی نیز در این تصوربی تاثیر نیست چرا که وقتی شخص، جسم خود را سالم و قوی می بیند هرگزچشیدن طعم مرگ را در ذهن خویش نمی پروراند. اما همه ما باید بدین باور برسیم که مرگ با هیچ یک از ما تعارف ندارد. نه زمان می شناسد و نه مکان. پاییز و زمستان و بهار و تابستان در چشمش یکسان است.کوچک و بزرگ، پیر و جوان و شب و روز نیز برای او فرقی نمی کند. لذا باید در صدد رفع جهل خویش باشیم و با تفکر و تأمل دراین امر، انگیزه خود را برای آماده کردن توشه آخرت بالا ببریم. برای رفع جهل خویش نیز نیازمند دو گزاره ایم : یکی فکر روشن و دیگری قلب روشن. فکر روشن، انتخاب های ما در متن زندگی را هماهنگ با عقل و شرع رقم خواهد زد و قلب روشن، میزان تاثیر پذیری ما از عبرتها را بالا خواهد برد. با توجه به مأنوس بودن انسان به دنیا ومصادیق آن، مفارقت از دنیا برایش سخت و گران است و هرآنچه او را به یاد این مفارقت بیاندازد نیز او را آزرده خاطر می کند. بنابراین فکر انسان نسبت به مرگ چون منجر می شود انسان به یاد مفارقت و جدایی از دنیا بیافتد برای او آزاردهنده است و به همین دلیل انسان از تفکر در رابطه با مرگ خودداری می نماید وریشه این انس، به حب دنیا بازمی گردد که اگر درمان نشود خسران در دنیا و آخرت را برای او به ارمغان خواهد آورد. آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
امامت امیرالمومنین در سنجش خرد.ogg
3.83M
#امامت_حضرت_علی_علیه_السلام #عقل_خرد_منطق_برهان #قاعده_ی_الزام #کتب_اهل_سنت #شجاعت_عدالت_علم #برای_طلاب_اساتید_فعالان_فرهنگی جـــــــــــــــــــــــــــــواد_حیــــــــــــــــــــــــــــــــدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
🔶 پرسش: وظيفه شرعى شخص که يقين دارد امام جماعت نماز خود را از جهت تجويد غلط مىخواند چيست؟ ................................................... ✍ پاسخ: رعايت محسنات تجويد لازم نيست ولى اگر قرائت امام جماعت از نظر مأموم صحيح نباشد و در نتيجه نماز او را صحيح نداند، نمىتواند به او اقتدا کند. پی نوشت: برگرفته از سایت هدانا بخش نماز قرائت 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
تکامل در قیامت.ogg
19.91M
#تکامل_در_آخرت #برزخ_قیامت_بهشت_جهنم #رفع_حجاب #عمل_حساب_جزا_ثواب_عقاب جـــــــــــــــــــــــــــــواد_حیــــــــــــــــــــــــــــــــدری 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
www.Alqadeer.ir.mp3
12.59M
📌 سلسله مباحث اعتقادی 🎧 بررسی تئوری رؤیت حق تعالی - ۱ ▫️ استاد جواد حیدری 🔘 @Alghadir_fa 🔘 @javadheidari110
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔷 @javadheidari110
💠پرسش: از داستان موسی و خضر علیهما السلام، چه درسی می توان گرفت؟ ...................................................................................................................................... ✍ پاسخ: نکته اول: داستان‌های قرآن کریم و ازجمله داستان موسی و خضر علیهماالسلام برای عبرت گرفتن و درس‌آموزی است. پروردگار عالم می‌فرماید: «لَقَدْ كانَ في قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِأُولِي الْأَلْبابِ ما كانَ حَديثاً يُفْتَرى وَ لكِنْ تَصْديقَ الَّذي بَيْنَ يَدَيْهِ وَ تَفْصيلَ كُلِّ شَيْءٍ وَ هُدىً وَ رَحْمَةً لِقَوْمٍ يُؤْمِنُون»؛ «در سرگذشت آن‌ها درس عبرتى براى صاحبان انديشه بود! این‌ها داستان دروغين نبود؛ بلكه (وحى آسمانى است و) هماهنگ است با آنچه پيش روى او (از كتب آسمانى پيشين) قرار دارد؛ و شرح هر چيزى (كه پايه سعادت انسان است)؛ و هدايت و رحمتى است براى گروهى كه ايمان مىآورند». (1) نکته دوم: ازجمله درس‌هایی که از داستان آن دو معلّم بزرگ اخلاق (موسی و خضر) می‌توان فراگرفت این است که: 1- پيدا كردن رهبرى آگاه و فرزانه و بهره‌گیری از علم و اخلاق او اهمّيّت بسیاری دارد. 2 ـ در كارها نبايد عجله كرد، چراکه بسيارى از امور، نياز به فرصت مناسب دارد. 3 ـ حوادثى كه در اطراف ما رخ می‌دهد ممكن است چهره‌ای در ظاهر و چهره‌ای در باطن داشته باشند؛ هرگز نبايد عجولانه قضاوت نمود. 4 ـ شكستن پیمان های معنوى به‌طور مكرّر، ممكن است انسان را براى هميشه از فواید و بركاتى محروم سازد. موفق باشید پی‌نوشت‌: 1. یوسف/111 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو 🔷 @javadheidari110
دوچرخه (2).pdf
775K
#پست_پیشگام #دوچرخه_سواری_بانوان #آری_خیر #حکم_شرعی استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی #گروه_پاسخگو 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠سوال: راضی بودن به قضا الهی چه نتیجه ای برای انسان دارد؟ ✍️ پاسخ: وقتی دیدگاه افراد، دیدگاهی الهی باشد، نوع نگرش آنها نیز نسبت به رویدادها و هم و غم ها الهی خواهد بود و بدین ترتیب واکنش آنها نیز در حوادث گوناگون منطبق براصل طاعت، شکل خواهد گرفت. امام سجادعلیه السلام می فرمایند: الصَّبْرُ وَ الرِّضَا عَنِ اللَّهِ رَأْسُ طَاعَةِ اللَّهِ وَ مَنْ صَبَرَ وَ رَضِيَ عَنِ اللَّهِ فِيمَا قَضَى عَلَيْهِ فِيمَا أَحَبَّ أَوْ كَرِهَ لَمْ يَقْضِ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ فِيمَا أَحَبَّ أَوْ كَرِهَ إِلَّا مَا هُوَ خَيْرٌ لَه؛ صبر و رضای از خدا رأس اطاعت خداست و کسی که صبر کند و در آنچه که خدا بر او مقرر کرده است ـ‌خواه خوشایند او باشد و خواه ناخوشایند‌ـ خداوند عزوجل در آنچه دوست دارد، یا ناخوش دارد چیزی جز خير برای او مقرر نکند.(1) بنابراین وقتی دیدگاه الهی باشد، شخص در امور ناخوشایند نیز صبر کرده و راضی به رضای خداوند خواهد بود و این رضایت نتیجه ای جز خیر برای او نخواهد داشت.لذا مومن می تواند با صبوری و شکر گزاری خود در برابر هرآنچه بدی که برایش رقم می خورد، باب خیر را به روی خود بگشاید. در روایت آمده است: «عَجِبْتُ لِلْمَرْءِ الْمُسْلِمِ لَا يَقْضِي اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ لَهُ قَضَاءً إِلَّا كَانَ خَيْراً لَهُ وَإِنْ قُرِّضَ بِالْمَقَارِيضِ كَانَ خَيْراً لَهُ وَإِنْ مَلَكَ مَشَارِقَ الْأَرْضِ وَمَغَارِبَهَا كَانَ خَيْراً لَهُ؛ امام صادق علیه السلام می فرمایند: در شگفتم از انسان مسلمان که خدای متعال برای او قضایی مقدر نکند مگر این‌که برای او خیر باشد به‌گونه‌اي که اگر با قیچی‌ تکه تکه اش کنند برای او خیر است و اگر تمام مشرق‌ها و مغرب‌های زمین را مالک شود برای او خیر است.» (2) با توجه به روایتی که ذکر شد در نگاه مومن، بدست آوردن و از دست دادن یکسان است چرا که همه را از ناحیه خداوند، خیر تلقی می کند. علاوه بر این قرار گرفتن در زمره صدیقین نتیجه این صبر و رضا خواهد بود. قال الصادق علیه السلام: عبدی المومن لا اصرفه فی شی الا جعلته خیرا له فلیرض بقضائی و لیصبر علی بلائی و لیشکر نعمائی اکتبه یا محمد من الصدیقین عندی بنده مومنم را به هر سوی بگردانم خیرش را در همان قرار می دهم،پس باید راضی باشد به قضای من و صبر کند بر بلای من و شکر گزارد نعمتهای مرا تا او را در زمره صدیقین ثبت کنم(3) پی نوشت ها: 1 کافی، ج2، ص60 2کافی، ج2، ص62 3 اصول کافی، ج 2، ص 50، کتاب الایمان و الکفر، باب الرضا بالقضاء، ح 6 آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠سوال: آیا رضایت به قضاء الهی با تلاش انسان منافاتی ندارد؟ ✍️ پاسخ: یکی ازویژگی های اخلاقی و روحی مومنین، راضی بودن به قضاء الهی است.در زندگی فردی و اجتماعی همه ما، جریانها و اتفاقات متعددی رخ می دهد که برخی از آنها تحت کنترل و اراده ماست و کنترل برخی دیگر، خارج از توان ما می باشد. لذا ما نسبت به آنچه توانایی تغییرش را داریم باید تلاش کنیم و نسبت به آنچه خارج ازکنترل ماست باید راضی و شکرگزار باشیم. راضی بودن به قضاء الهی به معنی تسلیم شدن و عمل نکردن و دست از تلاش کشیدن نیست بلکه منظور این است که جایی که تلاش ما موثر است تلاش کنیم تا وضعیت موجود را تغییر دهیم و جایی که کاری از دست ما بر نمی آید، شرایط را بپذیریم.البته نوع پذیرش نیز مهم است . گاهی افراد شرایط را می پذیرند ولی لب به گله و شکایت باز می کنند اما گروهی دیگر با وجود سختی کار، جزشکرگزاری به چیزی نمی اندیشند. بنابراین راضی بودن به قضاء الهی یعنی اعتراض نکردن و خشمگین نشدن نسبت به آنچه در زندگی ما رقم می خورد و ما برای رسیدن به چنین خصوصیتی نیازمند تمرین بندگی هستیم.تا شخص عبد نباشد و خود را در دایره بندگی خداوند نبیند نمی تواند امور خود را به دست خدا بسپارد. خداوند درقرآن در رابطه با افرادی که به چنین مقامی می رسند می فرماید: رضی الله عنهم و رضوا عنه. خداوند ازآنان راضی است، و ایشان ازخدا راضیند.(1) در واقع مومنان با رضایت به قضاء الهی، رضایت و خشنودی خداوند را نصیب خود می کنند. پی نوشت: 1. سوره بینه، آیه 8 آدرس کانال: @javadheidari110 ️ 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
سوالات درباره استمناء و... (3).pdf
742.1K
#پست_پیشگام #استمناء_سالم_غیر_سالم #آثار_مضرات #کارشناس_صدا_سیما #حکم_شرعی استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی #گروه_پاسخگو 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠سوال: چرا امیرالمومنین علیه السلام بعد از جنگ جمل؛ عایشه را مجازات نکردند؟ ✍ پاسخ: نکته ی اول: عدم مجازات عائشه، دلايل متعددي مي تواند داشته باشد كه به دو دليل اشاره می شود: دليل اول: زن ، حتي اگر مرتد شود ، كشته نمي‌شود؛ چه رسد به این که باغیه باشد. شمس الدين سرخسي ، دانشمند مشهور حنفي مذهب ، در پاسخ به اين سؤال كه چرا اميرمؤمنان علیه السلام، عائشه را نكشتند؛ مي گويد: «ولما قيل لعلي رضي الله عنه يومَ الجملِ ألا تُقسم بيننا ما أفاء الله علينا؟ ... وإذا اُخذتْ المرأةُ من أهلِ البغي فإن كانت تُقُاتِل حَبَسَتْ حتى لا يبقى منهم أحدٌ ولا تُقْتَلْ لأن المرأةَ لا تُقْتَل على رَدَّتِها فكيف تُقْتَلْ إذا كانت باغيةً»؛ «وقتي به علي (ع) در روز جنگ جمل گفته شد كه آيا غنائم را تقسيم نمي كني؟ فرمود: چه كسى از شما عائشه را مي گيرد؟ آن حضرت اين سخن را گفت تا آن ها را متوجه اشتباهشان نمايد، وقتي زني از اهل بغي دستگير شود، اگر جنگيده باشد حبس مي شود تا هيچ يك از اهل بغي باقي نماند؛ ولي كشته نمي شود؛ زيرا زن حتى اگر مرتد شود كشته نمي شود؛ چه رسد كه باغيه باشد». (1) بنابراين طبق نظرسرخسي، عائشه اگر مرتد هم شده بود، كشتن او جايز نبود؛ چه رسد كه او عليه حاكم قيام کند. دليل دوم: پاسخي قرآني: چرا حضرت موسى (ع) ، سامري را نكشت؟ طبق آيات قرآن كريم، سامرى قوم حضرت موسى عليه السلام را در غياب او گمراه كرد و باعث شد كه پيروان موسى به جاى خداوند گوساله پرست شوند و در حقيقت تمام زحمات حضرت موسى و حضرت هارون عليهما السلام را تباه کرد. اما وقتى حضرت موسى از ميعاد برگشتند، به جاى كشتن سامرى به او گفتتند: «قالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَكَ فِي الْحَيَاةِ أَنْ تَقُولَ لَا مِسَاسَ وَإِنَّ لَكَ مَوْعِدًا لَنْ تُخْلَفَهُ وَانْظُرْ إِلَى إِلَهِكَ الَّذِي ظَلْتَ عَلَيْهِ عَاكِفًا لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفًا»؛ « ((موسى) گفت: «برو، كه بهره تو در زندگى دنيا اين است كه (هر كس با تو نزديك شود) بگويى «با من تماس نگير!» و تو ميعادى (از عذاب خدا) دارى، كه هرگز تخلّف نخواهد شد! (اكنون) بنگر به اين معبودت كه پيوسته آن را پرستش مىكردى! و ببين ما آن را نخست مىسوزانيم؛ سپس ذرّات آن را به دريا مىپاشيم». (2) علی رغم اين كه سامري فتنه عظيمي برپا كرده بود و بايد مجازات مي‌شد؛ اما حضرت موسى عليه السلام او را رها كرد تا در قيامت به عذاب ابدي كه خداوند وعده‌اش را داده بود، گرفتار شود. شايد اميرمؤمنان عليه السلام نيز به همين دليل، از مجازات خودداري كرده است. «وَ سَيَعْلَمُ الَّذينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُون»؛ « آنها كه ستم كردند به زودى مىدانند كه بازگشتشان به كجاست». (3) پی نوشت ها: 1. المبسوط، ج 10، ص 27 2. طه/97 3. شعراء/227 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
audio_2019-01-02_21-58-03.ogg
1.78M
✍ طبق کدوم آیه،جانشین پیامبر باید افضل باشد؟ #جواد_حیدری #امامت_افضلیت_خلافت #قرآن_سنت #عقل_خرد_برهان_منطق 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
audio_2019-01-03_13-29-51.ogg
724.9K
❎ایا ائمه با خدا یا ملائکه در ارتباط بودند؟ 🎙استاد حیدری ♻️شبهات 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو @javadheidari110♨️
💠 پرسش: آیا اموات می توانند ازاحوال خانواده خود در دنیا اطلاع پیدا کنند⁉️ ............................................................... ✍ پاسخ: مرحوم کلینی (ره) نقل می کنند : اسحاق بن عمار از امام کاظم علیه السلام پرسید : آیا میت خانواده خود را ملاقات می کند؟ حضرت فرمودند : بله ، اسحاق می پرسد : مدت اين ملاقات چه مقدار است؟فرمود: مقدار اين ملاقات وابسته به اندازه فضائل و نيكى هاى آنان است، برخى از مردگان در هر روز با خويشاوندان خويش ملاقات دارند و برخى از آنان در هر دو روز و برخى ديگر هر سه روز...(1) قُلْتُ لِأَبِي الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع يَزُورُ الْمُؤْمِنُ أَهْلَهُ فَقَالَ نَعَمْ فَقُلْتُ فِي كَمْ قَالَ عَلَى قَدْرِ فَضَائِلِهِمْ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ يَوْمٍ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ يَوْمَيْنِ وَ مِنْهُمْ مَنْ يَزُورُ فِي كُلِّ ثَلاثَةِ أَيَّامٍ.... امام صادق علیه السلام مطلب جالبی را در این مورد ،به یکی از اصحاب متذکر می شوند که : ...إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَيَزُورُ أَهْلَهُ فَيَرَى مَا يُحِبُّ وَ يُسْتَرُ عَنْهُ مَا يَكْرَهُ وَ إِنَّ الْكَافِرَ لَيَزُورُ أَهْلَهُ فَيَرَى مَا يَكْرَهُ وَ يُسْتَرُ عَنْهُ مَا يُحِب... مومن و کافری که از دنیا میرود به دیدار اهل و عیال خود می ایند و انان را می بینند ولی تفاوت انان در این است که مومن تنها حالت شادی خانواده خود را میبیند و کافر حالتهای ناراحتی و حزن انان را(2) 🔺توجه داشته باشیم با توجه به مثالی بودن جسم اموات در عالم برزخ ، طبیعی است که آن ها را نمی بینیم و از این امر مطلع نمی شویم. 🔸شادی روح همه ی اموات صلوات🔸 📚پی نوشت ها : 1⃣ الكافي (ط - الإسلامية)، ج3، ص: 231 2⃣همان ، ص :23 🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو⬇️ https://eitaa.com/joinchat/4071489550C59c970ae1b