هدایت شده از امیر صالحی
💠پرسش:
چگونه شیطان توانست وارد بهشت شود و وسوسه گری کند؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
بهشتی که آدم و حوا در آن بودند، باغی از باغهای همین دنیا بوده است؛ و بهشت خُلد و اصلی نبوده است تا سؤال شود چگونه شیطان توانست در آن وارد شود.
همین مطلب در روایت امام صادق علیهالسلام بیانشده است: «جنة من جنات الدنيا يطلع فيها الشمس و القمر و لو كان من جنان الاخرة ما خرج منها ابدا»؛ «يكى از راويان حديث مىگويد از امام صادق ع راجع به بهشت آدم پرسيدم امام ع در جواب فرمود: باغى از باغهای دنيا بود كه خورشيد و ماه بر آن مىتابيد و اگر بهشت جاودان بود هرگز آدم از آن بيرون رانده نمىشد»(1)
پینوشت:
1. تفسير نور الثقلين جلد 1 صفحه 62
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠پرسش:
از چه سنی ، آموزههای دینی را به فرزندانمان ، آموزش دهیم؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول : در روایات اهلبیت علیهمالسلام ، دوران کودکی بهترین زمان برای آموزش مباحث دینی معرفیشده است.
امام علی علیهالسلام میفرماید:« وَ إِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ كَالْأَرْضِ الْخَالِيَةِ مَا أُلْقِيَ فِيهَا مِنْ شَيْءٍ قَبِلَتْه»؛«قلب کودک ،چنان زمین خالی است که هر بذری در آن ریخته شود،رشد میکند»(1)
نکته دوم : آموزش غیرمستقیم فرزندان پس از تولد با گفتن اذان و اقامه شروع میشود و با رفتار دینی والدین در منزل که موردتوجه کودکان است، ادامه پیدا میکند.
نکته سوم: با توجه به آغاز حس مذهبی از 2 سالگی ، آموزش مستقیم از این سن شروع شود.صلوات بر محمد و آل محمد،گفتن لا اله الا الله ، حب نبی اکرم و اولاد ایشان صلوات الله علیهمالسلام،خوبی و بدی ، وضو،نماز،محرم و نامحرم و...(2)
نکته چهارم : بهترین نوع تربیت و تقویت آموزههای دینی و اعتقادی ، تربیت عملی است که همان نوع زندگی و رفتار و عملکرد والدین در پیش گاه فرزندان است. به قول شاعر : « در گفتن عیب دگران بستهزبان باش*با خوبی خود عیب نمای دگران باش».
پینوشت:
1. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 393
2. نسیم مهر،ج 1 ، ص 67
وابسته به مرکز ملی پاسخگویی نمایندگی اصفهان
@javadheidari110
حدیث روز 💠
❇️ ضمانت بهشت از سوی پیامبر در مقابل انجام شش عمل
🔹قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص تَقَبَّلُوا لِي بِسِتٍّ أَتَقَبَّلْ لَكُمْ بِالْجَنَّةِ إِذَا حَدَّثْتُمْ فَلَا تَكْذِبُوا وَ إِذَا وَعَدْتُمْ فَلَا تَخَلَّفُوا وَ إِذَا اؤْتُمِنْتُمْ فَلَا تَخُونُوا وَ غُضُّوا أَبْصَارَكُمْ وَ احْفَظُوا فُرُوجَكُمْ وَ كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَ أَلْسِنَتَكُمْ.
🔹رسول خدا(ص) فرمود:
شش توصیه را از من قبول کنید تا من هم بهشت را برای شما ضمانت کنم:
▫️هرگاه سخن گفتید دروغ نگویید
▫️و هرگاه وعدهای دادید بر خلاف آن عمل نکنید
▫️و هرگاه امانتی به شما سپرده شد خیانت نکنید
▫️و چشمان خود را [از حرام] فرو بندید
▫️و پاکدامن باشید
▫️و دست و زبان خود را [از حرام] نگه دارید.
📚 خصال شیخ صدوق، ج۱، ص۳۲۱
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از امیر صالحی
موضوع:احکام-شرعی
#لیله_الرغائب
🔶 پرسش:
در کتب ادعیه مانند مفاتیح الجنان، نسبت به اعمال ماه رجب اینگونه آمده است:
{لیلة الرغائب به نخستین شب جمعهٔ ماه رجب گفته میشود. و از اعمال این شب این است که روز پنج شنبه اول ماه رجب روزه گرفته شود و چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشا دوازده رکعت نماز اقامه شود}
با توجه به اینکه در سال جاری روز اول ماه جمعه می باشد، کیفیت انجام اعمال لیله الرغایب چگونه است؟
...................................................
🌼پاسخ:
از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم.
مقام معظم رهبری و آیت الله مکارم شیرازی: در این فرض، شب جمعه هفته بعد لیلة الرغائب است.
آیت الله شبیری زنجانی: انجام اعمال آن در پنج شنبه و شب جمعه بعدی به امید ثواب الهی مانعی ندارد.
پی نوشت:
دفتر آیت الله مکارم کد رهگیری: 9712060075وسوال از دفتر آیت الله شبیری شماره 62671 و دفتر مقام معظم رهبری
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از امیر صالحی
💠پرسش:
چرا به امام پنجم شیعیان، باقر میگویند؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول: امام صادق علیهالسلام میفرمایند: پیامبر خدا به جابر بن عبدالله انصاری، فرمودند: «إِنَّكَ سَتُدْرِكُ رَجُلًا مِنِّي اسْمُهُ اسْمِي وَ شَمَائِلُهُ شَمَائِلِي يَبْقُرُ الْعِلْمَ بَقْرا»؛ «مردی از اهلبیتم که هماسم و همشکل من و شکافنده علوم هست درک میکنی»(1)
پس لقب «باقر» توسط پیامبر نور و رحمت بر ایشان اطلاق شده است.
نکته دوم: در کتب لغت «باقر» به معنای «شکافنده» و «توسعهدهنده» معنا شده است.
راغب اصفهانی در مفردات خود مینویسد: «يقال: بَقَرْتُ بطنه: إذا شققته شقا واسعا»؛ «وقتی گفته میشود: «بقرتُ» یعنی «شکافتم همراه با توسعه دادن» و در ادامه مینویسد: «وَ سُمِّيَ مُحَمَّدُ بْنُ عَلِيٍّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ بَاقِراً لِتَوَسُّعِهِ فِي دَقَائِقِ الْعُلُومِ وَ بَقْرِهِ بَوَاطِنَهَا»؛ «محمد بن علی علیهالسلام را به خاطر پژوهشگرى و مو شکافیش در باطن و حقايق علوم و نيز وسعت و گستردگى دقّتش در دانشها «باقر» ناميدهاند»(2)
پینوشت:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 469
2. مفردات الفاظ القرآن، ص: 138
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از امیر صالحی
پرسش:
از یکی از خطبای مشهور در شهرمان شنیدم که گفتند : دعای معروف ماه رجب ( یا من أرجوه لکل خیر...) از نظر سندی صحیح نیست و بهتر است خوانده نشود. آیا این مطلب صحیح هست؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
🌴🌴ضمن عرض تسلیت به مناسبت شهادت امام هادی علیهالسلام
نکاتی را تقدیم میکنم:
🔶نکته اول : در باب ادعیه و مستحبات ، بر اساس قاعده تسامح در ادله سنن ، به نظر بعضی ا ز علما ، داشتن سند قوی لازم نبوده و همینکه از طریقی به حضرات معصومین علیهمالسلام برسد ، خواندن و انجام دادن آنها بهقصد رسیدن به پاداش ، اشکالی ندارد.
🔶نکته دوم :این دعا را ، مرحوم سید بن طاووس ، علامه مجلسی ، مرحوم شیخ عباس قمی ، نقل فرمودهاند . (1) در سند این دعا فردی است به نام «محمد بن ذکوان- معروف به سجاد» ، که مجهول هست – اما احتمال تصحیف در نام این راوی بسیار زیاد هست. توضیح اینکه، ممکن است راوی این حدیث یا «محمد بن زیاد» باشد، زیرا اردبیلی در جامعالرواه، از«محمد بن زیاد» با لقب «سجاد» نامبرده و گفته: «محمد بن سنان از وی روایت نقل میکند.» و در اینجا هم، روایتگر، محمد بن سنان است و یا «محمد بن زید شحام است. زیرا وی، دعای «یا من ارجوه» را به گونه دیگری نقل کرده است.(2)
البته، احتمال اینکه «محمد بن ذکوان»، تصحیف «محمد بن زیاد السجاد» باشد، بیشتر است.
پینوشت :
1. الإقبال بالأعمال الحسنة (ط - الحدیثة)، ج3 ،ص 211
2. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج92، ص: 360
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
جلسه هشتم احکام مسافر.m4a
2.93M
#احکام_مسافر
#جلسه_هشتم
#کثیر_السفر
#فتاوای_آیت_الله_مکارم_شیرازی
استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
#پست_پیشگام
#اولین_شب_جمعه_ماه_رجب
#لیلة_الرغائب
#گروه_فرهنگی_تبلیغی_پاسخگو
#جواد_حیدری
پرسش:
شنیدهام لیله الرغایب و نماز آن مستند شرعی ندارد و جایز نیستیم اعمال این شب را انجام دهیم؟ لطفاً توضیح دهید.
✍ پاسخ:
🔶نکته اول : نماز لیله الرغایب و اعمال آن را، مرحوم مجلسی رحمهالله علیه با ذکر سندی که قابلاعتماد نیست و راویان مجهول و ضعیف در آن وجود دارد ، نقل فرموده است .(1) البته قبل از ایشان در بعضی از کتب ادعیه و زیارات بهصورت مرسل و بدون ذکر سند بیانشده است. پس این نماز و ذکر فضایل آن سند قوی و قابلاعتمادی ندارد.
🔶نکته دوم : نداشتن سند صحیح در مستحبات (سنن)، با استناد بهقاعده تسامح در ادله سنن ، مانع از عمل به آنها نمیشود . بسیاری از فقها بر اساس اخبار «من بلغ» در سند روایاتی که اعمال مستحبی و نکات اخلاقی ، از لسان پیامبر اکرم و اهلبیت علیهمالسلام ، نقل شده، تسامح داشته و عمل به آنها را بلامانع میدانند.
🔶نکته سوم : با توضیحاتی که تقدیم شد ، انجام اعمال لیلة الرغایب بهقصد رجاء و امید ثواب ، هیچ اشکالی ندارد . اما اینکه این اعمال را بهقصد استحباب انجام دهیم ، با توجه به فقهی بودن مسئله ، هر شخصی باید نظر مرجع تقلید خود را در این مورد جویا شود.
🔶نکته چهارم : مرحوم شیخ حر عاملی در وسایل الشیعه بابی با عنوان «اسْتِحْبَابِ صَلَاةِ الرَّغَائِبِ لَيْلَةَ أَوَّلِ جُمُعَةٍ مِنْ رَجَب» باز کرده و نظر مبارکشان ، استحباب این اعمال هست.(2)
پینوشت:
1. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج104، ص: 123
2. وسائل الشيعة، ج8، ص: 98
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠سوال:آیا انجام کارهای خوب و ترک کارهای بد برای رسیدن به بهشت و دور شدن از جهنم دارای ارزش است؟
#اخلاق_مراتب_اخلاص
✍ پاسخ:
اخلاص در عمل و عبادات دارای مراتب است.برخی عبادتشان به قدری خالص است که جز رضای خدا چیزی نمی بینند و برخی دیگر ممکن است هدفشان ازعبادات،کسب نعمات بهشتی و یا نجات از عذاب جهنم باشند
در روايتى امام صادق(عليه السلام) عبادت كنندگان را به سه دسته تقسيم مىكنند:
«قَوْمٌ عَبَدُوا اللّهَ عَزَّ وَجَلَّ خَوْفاً فَتِلْكَ عِبادَةُ الْعَبيدِ»
دسته اول: خداوند را از ترس عذاب جهنم عبادت مىكنند، اين عبادت بردگان است.
(كسانى كه خدا را از ترس عذاب جهنم عبادت مىكنند، به مانند بردگانى هستند كه از ترس تازيانه و شلاق صاحبشان، از او اطاعت مىكنند)
«وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى طَلَباً لِلثَّوابِ فَتِلْكَ عِبادَةُ الاْجَراءِ»
دسته دوم: خداوند را به اميد ثواب و پاداش عبادت مىكنند، اين عبادت اجيران (و تجارت پيشه گان) است.
اين دسته به مانند كسانى هستند كه در مقابل مزد و پاداش كار مىكنند، به مانند بازرگانى كه براى رسيدن به سود و مزد به معامله و داد و ستد مىپردازد، براى رسيدن به پاداش اخروى و حورالعين عبادت مىكنند؛ در واقع با خدا داد و ستد مىكنند.
«وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللّهَ حُبّاً لَهُ فِتِلْكَ عِبادَةُ الاحْرارِ، وَ هِىَ اَفْضَلُ الْعِبادَةِ»1
دسته سوم: كسانى كه از روى عشق و محبت به خداوند او را عبادت مىكنند، اين عبادت آزادگان و برترين عبادتهاست.
نباید تصور کنیم كه عبادت، به جهت ترس از عذاب الهى و يا عبادت براى رسيدن به بهشت امری بی ارزش است، بلکه عبادت با همین انگیزه ها می تواند عاملی باشد در جهت رسیدن به مراتب بالاتر اخلاص.علاوه بر این بهره بردن ازدو عامل تحریض و تحذیر در مسیر سعادت بسیار راهگشاست همانطور که خداوند در قرآن در آیات گوناگون ترس از جهنم را مطرح نموده وانسانها را دعوت به انجام کار خیر نموده است تا سببی باشد برای دور شدنشان از عذاب الهی و یا در دسته ای دیگر از آیات با بیان نعمات بهشتی مردم را به انجام کار نیک دعوت نموده است.در قرآن كسانى كه تقوا پيشه مىكنند و به جهت ترس از عذاب الهى و يا براى رسيدن به ثوابهاى اخروى، از گناهان دورى مىجويند، مورد ستايش قرار گرفته اند.
خداوند در قران می فرماید:
لکِنِ الَّذينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها نُزُلاً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ لِلْأَبْرارِ
ولی کسانی ( که ایمان دارند و ) از پروردگارشان می پرهیزند ، برای آنها باغهایی از بهشت است ، که از زیر درختانش نهرها جاری است همیشه در آن خواهند بود. این ، نخستین پذیرایی است که از سوی خداوند به آنها می رسد و آنچه در نزد خداست ، برای نیکان بهتر است!
ویا در ایه ی دیگر چنین آمده است:
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَيْها مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ
ای کسانی که ایمان آورده اید خود و خانواده خویش را از آتشی که هیزم آن انسانها و سنگهاست نگه دارید آتشی که فرشتگانی بر آن گمارده شده که خشن و سختگیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمی کنند و آنچه را فرمان داده شده اند ( به طور کامل ) اجرا می نمایند!
پی نوشت ها:
1-بحارالانوار، ج 70، ص 236.
2-سوره ال عمران ایه 198
3- سوره تحریم آیه 6
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110 ️
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠پرسش:وضو گرفتن در روایات چه فضیلتی دارد؟
#اخلاق_آداب_امور_معنوی_وضو
✍️ پاسخ:
دائم الوضو بودن توفيقي است كه به لطف خدا چنانچه شامل حال انسان شود داراي آثار وبركات فراوانی مي باشد.اين كه انسان دائم با طهارت باشد خواه ناخواه اين طهارت بيروني ابزاري خواهد شد براي ترغیب نسبت به طهارت درون
در واقع وضو گرفتن بر روی وضو توجه انسان را نسبت به خداوند بيشترنموده وراه ذكر قلب را بر انسان مي گشايد.با مداومت برطهارت ظاهری،همانگونه كه اين اعضاء را با آب مي شوييم به همين ترتيب از خدا مي خواهيم كه اين اعضاء را از مرتكب شدن به گناه نیز باز دارد.
از جمله فضيلت هايي كه براي اين امر در روايات ذكر شده است كفاره ي گناهان وهمچنين وسيله اي براي پذيرش توبه است علاوه بر اين آثاري همچون بركت در زندگي وافزون شدن رزق وروزي واز بين رفتن فقر را براي اين عمل مستحب ذكر كرده اند. در روايات زير به چند اثر از دائم الوضو بودن اشاره شده است.
قال الصادق علیه السلام :
الوضوء قبل الطعام و بعده یذهبان الفقر؛(1)
وضو پیش از غذا و بعد از غذا، فقر را از بین مى برد.
الْوُضُوءُ عَلَى الْوُضُوءِ نُورٌ عَلَى نُور(2)
تجديد وضو، همانند نورى است بر روى نور ديگر
مَنْ تَطَهَّرَ ثُمَّ أَوَى إِلَى فِرَاشِهِ بَاتَ وَ فِرَاشُهُ كَمَسْجِدِهِ الْحَدِيثَ (3)
امام صادق عليه السلام مي فرمايند:هر کس وضو بگیرد، سپس در رختخواب خود برود و بخوابد، بستر او مانند مسجد او خواهد بود.
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا يُحَافِظُ عَلَى الْوُضُوءِ إِلَّا كُلُّ مُؤْمِنٍ(4)
رسول خدا صلي الله وعليه وآله مي فرمايند:بر وضو مواظبت نمي كند مگر مومن
رُوِّينَا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ يَحْشُرُ اللَّهُ أُمَّتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ بَيْنَ الْأُمَمِ غُرّاً مُحَجَّلِينَ مِنْ آثَارِ الْوُضُوءِ (5)
پيامبر خدا مي فرمايند:فردای قیامت خدای متعال امّت منِ را بین بقیّه ی امّتها در حالی محشور می کند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند روسپیدند و پیشانیهای نورانی دارند.
قَالَ النَّبِيُّ ص مَنْ تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ اسْتَوْجَبَ رِضْوَانَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ (6)
حضرت رسول اكرم صلي الله وعليه وآله مي فرمايند:کسی که وضو بگیرد و خوب وضو بگیرد؛ مستوجب رضوان بزرگ خدا میشود.
پی نوشت ها:
1 وسائل الشیعه ، ج ۱، ص ۲۵۶
2 وسائل الشيعه ج1 ص 377
3 وسائل الشيعه ج1 ص378
4 مستدرك الوسائل ج1 ص356
5 مستدرك الوسائل ج 1 ص 357
6 مستدرك الوسائل ج1 ص 358
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110 ️
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
هدایت شده از امیر صالحی
حضور زنان در ورزشگاه.pdf
412.4K
#پست_پیشگام
#حضور_زنان_در_ورزشگاه_ها
مؤلف: حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس فقه مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
💠سوال:چه کار کنم تا کمی هم به فکرآخرتم باشم؟چگونه به آخرت علاقمند شوم؟
#اخلاق_رغبت_به_آخرت
✍️ پاسخ:
1.زندگی انسان از نگاه قرآن محدود به عالم دنیا نیست بلکه انسان پس از گذر از جهان مادی به عالم آخرت منتقل می شود
2.رغبت و میل انسان در هر کاری به میزان معرفت و شناخت او بر می گردد.
قرآن می فرماید:
«مَنَ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الْآخِرَةِ نَزِدْ لَهُ فِي حَرْثِهِ و مَنْ كَانَ يُرِيدُ حَرْثَ الدُّنْيَا نُؤْتِهِ مِنْهَا وَما لَهُ فِي الْآخِرَةِ مِنْ نَصِيبٍ»؛
هر كس كِشت آخرت را بخواهد به كشته اش مى افزاييم و هر كس كشت دنیا را بخواهد. از همان به او عطا مى كنيم و در آخرت بهره و نصيبى ندارد.(1)
3.چنانچه انسان بفهمد که زندگی در اخرت زندگی جاودانه است و برگشتی ندارد لاجرم بدنبال مهیا کردن خود برای آخرت می رود.
4.چنانچه انسان به این باور برسد که لذت و خوشی اخرت قابل مقایسه با لذتها و خوشیهای دنیا نیست و از طرفی عذاب اخرت نیز بسی عظیم تر و بزرگ تر است نسبت به دنیا ،در این حالت توجه اش به عملش بیشتر خواهد شد.
5.بهترین توشه برای اخرت تقواست و انسان در سایه ی تقوا می تواند معرفت خود را افزون تر نماید و بدنبال آن بر رغبت خود نسبت به آخرت بیفزاید.
قرآن می فرماید:
« قُلْ مَتَاعُ الدَّنْيَا قَلِيلٌ وَالآخِرَةُ خَيْرٌ لِّمَنِ اتَّقَى»؛
بگو: كالاى دنيا اندك است و آخرت براى كسى كه تقوا داشته باشد، بهتر است.(2)
6.درروایات به ما توصیه شده است که بسیار به یاد آخرت باشید یعنی دائما سعی کنیم آخرت و نتیجه ی گناه را در ذهن خود تداعی کنیم.
حضرت علی عليه السلام می فرمایند:
مَن أكثَرَ مِن ذِكرِ الآخِرةِ قَلَّتْ مَعصيتُهُ؛
هر كس كه زياد به ياد آخرت باشد، گناه و نافرمانى او كم شود(3)
7.رغبت به آخرت در پرتو بی رغبتی به دنیا نصیب انسان می شود .
امام علی علیه السلام می فرمایند:
لايَنْفَع العَمل لِلآخرة مَعَ الرغبَة في الدُّنيا؛
با رغبت به دنیا، كار براى آخرت بى فايده است.(4)
پی نوشت ها:
1 سوره شوری، آیه 20
2سوره نساء، آیه 77
3غرر الحكم : 8769
4میزان الحکمه ، حدیث 42
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110 ️
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
♨️سوال:
🔰آيا سادات گناه کار به جهنم ميروند يا در زمهرير و جاي سرد خواهند بود؟
✍پاسخ:
✅در پاسخ چند نکته باید بیان شود:
نکته اول: قران کریم ، زندگی در قیامت را، فردی معرفی کرده و میفرماید : «كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهينَةٌ»؛ «هر كس درگرو اعمال خويش است». (1) و همچنین صراحتا بازگو میکند: «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلاَّ ما سَعى»؛ «و اينكه براى انسان بهرهاى جز سعى و كوشش او نيست». (2)
نکته دوم: پروردگار عالم، گنهکاران را اعم از سید و غیر سید، مستحق عذاب و آتش جهنم میداند و بدان تصریح میفرماید: «وَ مَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَإِنَّ لَهُ نارَ جَهَنَّمَ»؛ «و هر كس نافرمانى خدا و رسولش كند، آتش دوزخ از آن اوست». (3)
نکته سوم: هیچ آیه و یا روایتی مبنی بر وعید به عذاب خاص نسبت به سادات، یافت نشد بلکه آیات قران و روایات خلاف این مطلب را بیان میکنند. قرآن کریم صراحتا عذاب ابولهب را آتش جهنم بیان میفرماید؛ «سَيَصْلى ناراً ذاتَ لَهَبٍ»؛ «و بهزودی وارد آتشى شعله ور و پر لهیب مى شود». (4)
نتیجه اینکه: سادات هم مانند دیگران در عذاب و ثواب اخروی یکسان بوده و انتساب به آل الله علیهم صلوات الله وظیفه آنان را در عمل به دستورات سنگینتر میکند همانطور که قران نسبت به زنان پیامبر میفرماید: «هرکدام از شما گناه آشكار و فاحشى مرتكب شود، عذاب او دوچندان خواهد بود؛ و اين براى خدا آسان است». (5)
پینوشت:
1. مدثر/38
2. نجم/39
3. جن/23
4. مسد/3
5. احزاب/30
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
حجاب اجباری.pdf
162.2K
#پست_پیشگام
#حجاب_اجباری
مؤلف: حجت الاسلام امیر صالحی کارشناس فقه مرکز ملّی پاسخگویی به سؤالات دینی
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
💠 حدیث روز 💠
🔰عاقبت تجسس در کار مردم
🔹قالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع لَا تُفَتِّشِ النَّاسَ فَتَبْقَى بِلَا صَدِيقٍ.
🔻امام صادق(علیهالسلام) فرمود:
در کار مردم تفتیش مکن که در این صورت بدون دوست میمانی.
📚کافی، ج۲، ص۶۵۲
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠پرسش:
آیا بعد از ظهور امام زمان جهان به پايان میرسد؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
سلامعلیکم
🔹نکته اول: به اعتقاد شیعیان، بعد از ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، ایشان سالیان طولانی حکومت خواهند کرد و در سایهی حکومت ایشان عدل و داد در گسترهی هستی حاکم میشود. (1)
🔹نکته دوم: از ضروریات مذهب اهلبیت علیهمالسلام، اعتقاد به رجعت هست. رجعت در لغت به معنای- بازگشت - و در اصطلاح به بازگشت مجموعهای از اموات بعد از نهضت جهانی امام مهدی عجل الله تعالی فرجه به دنیا، اطلاق میشود (و تا بعد از حضرتشان نیز ادامه خواهد داشت) و این عقیده مخصوص شیعیان هست. (2)
بر این اساس بعد از امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، دوران رجعت را خواهیم داشت که زمان طولانی را به خود اختصاص میدهد. (3)
🔹نکته سوم: بعد از قیام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف و رجعت، قیامت برپاشده و طومار زمین و جهان درهمپیچیده میشود؛ اما آنچه از روایات اهلبیت علیهمالسلام به دست میآید این است که: پس از برچیده شدن این جهان و برپایی قیامت و استقرار بهشتیان در بهشت و جهنمیان در جهنم، خداوند دست به خلقت جدیدی در جهانی جدید میزند که با انسانهای موجود و جهان کنونی متفاوت است. (4)
📚پینوشتها:
1. حكومت جهاني موعود عجل الله تعالي فرجه الشريف، ص 281
2. مصنفات شیخ مفید ج 7، ص 32
3. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج53، ص: 42
4. تفسیر الصافی، ج 5، ص 60
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠 سوال:در برابر تمسخر دیگران نسبت به عقایدمان چه واکنشی نشان دهیم؟
#اخلاق_تمسخر
✍️ پاسخ:
مهمترین نکته ای که می توان در این شرایط از آن مدد جست مسئله ی حلم وبردباری است.در واقع حلم وبردباری از ويژگي هاي مهمي است كه در آموزه های اسلام به ما سفارش شده وهمواره کسانی که این ویژگی را با خلق نیکو درآمیخته اند نتیجه ی مطلوب گرفته اند.
این شیوه را نیز در سیره ی ائمه ی معصومین علیهم السلام بسیار دیده ایم.به طوری که آن بزرگواران تا جایی که مصلحت ایجاب می کرد در برابر توهین کنندگان با ملایمت برخورد می کردند.
از نظر اسلام يكي از گناهان بزرگ توهين به ديگران است اسلام براي شخصيت فردي و حيثيت اجتماعى مؤمنان احترام قائل است.اگر كسي به ديگري توهين كند، بايد هر چه سريع تر توبه كند و تخريب صورت گرفته را جبران نمايد .اما بر ما لازم است در برخورد با این افراد مخصوصا اگر از نزدیکان باشند سعه ی صدر بخرج دهیم وبا رفتار درست دینی نمونه ی یک انسان متعادل باشیم.
بنابراین اولین وظیفه ی ما تذكر دادن - آن هم با دلسوزي و رفاقت - بدون تندي و عصبانيت است.البته افرادی که توهین می کنند نیز متفاوتند بعضی ها با انگیزه ی دشمنی نسبت به دین توهین می کنند اما عده ای از روی جهالت.
چنانچه توهین کنندگان از دشمنان باشند مقابله ی با آنها بر ما لازم است اما چنانچه از دوستان ناآگاه باشند لازم است از طریق برخورد مناسب با آنها مشکل را حل نماییم.روش برخورد با توهین کنندگان به عقاید ما، در شرایط مختلف متفاوت خواهد بود گاهی نصیحت کردن تاثیرگذار است وگاهی سکوت ،در بعضی شرایط تحمل کردن ودر بعضی شرایط دیگر، تنها اکتفا کردن به عمل.
بنابراین لازم است شما در این شرایط مخاطب شناس خوبی باشید وبا ویژگی های افراد وروش تاثیرپذیری آنها آشنایی پیدا کنید تا در هر موقعیت از روش مخصوص استفاده نمایید.كسى كه در معاشرت با چنين افرادى قصد امر به معروف و نهى از منكر دارد، بايد به اين نكته توجّه داشته باشد که با سلاح حكمت و منطق وارد شود و با ملايمت و شفقت آنها را متوجّه اشتباهشان كند.
قرآن كريم در اين باره مىفرمايد:
«أُدْعُ إِلى سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتى هِىَ أَحْسَنُ ...»
با حكمت و اندرز نيكو به راه پروردگارت دعوت نما! و با آنها به روشى كه نيكوتر است، استدلال و مناظره كن(1)
هرگز از روش مقابله ی به مثل استفاده نکنید.زيرا بديهى است كه عقايد هر كس براى خودش محترم است و او توهين به آداب و رسوم و عقايدش را توهين به خودش تلقّى مىكند و از خود واكنش نشان مىدهد. دراین شرایط بايد به شخصيّت افراد احترام گذاشت و شايسته است كه انسان قبل از شروع نصيحت، قدرى روى نكات برجسته و مفيدى كه در طرف وجود دارد، تأكيد ورزد و جايگاه او را از اين جهت تثبيت نمايد.
البته فراموش نکنید یکی از بهترین شیوه های ارتباطی روش غیر مستقیم است.شما با عمل نیکوی خود ومحبت کردن به آنها ،کمک کردن،دلجویی کردن وسایر مصادیق لطف می توانید آموزه های دین خود را به آنها نشان دهید تا به این سمت متمایل شوند.
پی نوشت:
1 سوره نحل آیه 125
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110 ️
🌿🌿🌿🌿🌿🌿