جلسه نهم احکام مسافر.m4a
2.2M
#احکام_مسافر
#جلسه_نهم
#نماز_کثیر_السفر_بعد_از_ده_روز_ماندن_در_وطن
استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
💠ضرورت رعایت حیا
#اخلاق_حیا
✍️به نظر می رسد حفظ حیای درونی از مهمترین اموریست که کم رنگ شدنش در اجتماع بیداد می کند.زشتی برخی از امور به قدری واضح است که حتی اگر هیچ کس جز خود ما شاهد عملمان نباشد و تنهای تنها باشیم باز هم حاضر نخواهیم شد مرتکب آن افعال شویم.
گویا نیرویی درونی همواره انسان را از ارتکاب به زشتیها باز می دارد همان نیرویی که نام فطرت برآن می نهیم و ذاتی اش می دانیم.
اینکه چرا امروز شاهد این حجم از بی حیایی در متن زندگی حقیقی و مجازی هستیم و اینکه چرا پای خصوصی ترین مسائل زندگی خویش را به صفحات اجتماعی می کشانیم بماند.
اما نکته مهمی که به نظر می رسد برای بشریت یک فاجعه عظیم است و همواره به عنوان سوالی مجهول در ذهنمان خودنمایی می کند این است که خجالت از خلق به کنار، چرا انسان از خودش خجالت نمی کشد؟؟؟
شاید اگر کمی از حضور خودمان ، نزد خودمان حیا می کردیم هرگز مرتکب امور زشت نمی شدیم.
عادت کردن به منِ بدون من در زندگی بلای کمی نیست.شرط خجالت کشیدن این است که انسان کسی را حاضر بر عملش ببیند اما ضعف ایمان نه خجالت از خلق را نصیبمان کرده و نه خجالت از خالق را، لا اقل کمی خجالت کشیدن از خود را تمرین نماییم.
انسان هر قدر بيشتر به حضور خودش توجه داشته باشد، بیش تر هم متوجه حضور خدا خواهد شد.اتفاقا «استغفار حيا»که در برخی ادعیه به آن اشاره شده است به نوعی توجه دادن ما به همین حیای درونیست. در دعاى پس از زيارت امام رضا(عليه السلام)مىخوانيم: اِنّى اَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفارَ حياء.
یکی از بهترین انواع استغفارها،استغفاریست که از روی خجالت کشیدن از گناه باشد.
بنابراین وجود حیای درونی یکی از موثرترین عوامیلیست که می تواند بدون حضور هیچ اجباری، انسان را از گناه باز دارد.
پ.ن:باید برای احیای حیا نه فقط در جامعه که در وجود خویش کاری کنیم.
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠 پرسش:
سلام. پسري 24 ساله دارم که از کودکي علاقه ي زيادي به حيوانات داشت. تازگي میخواهد توله ي سگي به خانه بیاورد. حرف مرا قبول ندارد که سگ نجس است بلکه صدتا دليل علمي مياورد که عیبی ندارد. چه کار باید کرد؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
با سلام خدمت شما مادر گرامی.
دغدغه شما بهعنوان یک مادر مؤمنه و اهل پاکی و طهارت قابلستایش است. اما برای حل موضوعی که به آن اشاره نمودهاید، قبل از هر اقدامی باید دلیل و علت رفتار پسرتان را کشف کنید و سپس اقداماتی متناسب انجام دهید.
گاهی این نوع از رفتارها واکنشی به رفتارها و عقاید والدین است خواه آنکه والدین در امور مذهبی خود سختگیر و اهل وسواس باشند یا آنکه اینگونه نباشند لکن فرزند جوانشان را نمیتوانند در اعتقادات خود همراه نمایند.
علت دیگر، ارتباط فرزند ما با دوستانی است که اهل نگهداری سگ هستند و لذا در طی این رابطه او را نیز به این کار تشویق میکنند.
مجردی و فراغت وقت و نداشتنِ مسئولیت زندگی مشترک از دیگر دلایل محتملی است که باعث میشود فرد به هر نوع سرگرمی(صحیح یا غلط) پناه ببرد.
در کنار همه موارد فوق، همان چیزی که به آن اشاره نمودهاید نیز ازجمله علل مهم به شمار میآید. یعنی علاقه به حیوانات و تربیت آنها و حتی کسب درآمد از این طریق.
بههرحال توصیههایی خدمت شما تقدیم میکنیم:
1. از جروبحث در این موضوع و حتی مباحثههای علمی خودداری کنید چراکه اگر فرزندتان قصد داشت استدلالهای شمارا قبول کند تا الآن این اتفاق افتاده بود. ترجیحاً از او بخواهید که در این زمینه با افراد کارشناس صحبت نماید زیرا معمولاً فرزندان در مواردی که نظرشان و علایقشان با خواستِ والدین مخالف است بهراحتی زیر بار حق نمیروند گویا تصور میکنند که والدین به خاطر مصلحتاندیشی خودشان این صحبتها را دارند اما زمانی که یک فرد غریبه همان استدلال والدین را بیان میکند، راحتتر میپذیرند.
2. بیکاری و نداشتنِ دغدغههای اصیل، جوان را به سمتوسوی مسائلی سوق میدهد که حتی ممکن است در آینده خودش اظهار پشیمانی کند و حسرت وقتِ ازدسترفته را بخورد. بر این اساس بهجای اصرار و نصیحت در این موضوع، سعی در ایجاد اشتغال و فراهم نمودنِ بسترهای لازم برای داشتنِ سرگرمیهای مفید برای او داشته باشید.
باید موضوع ازدواج ایشان را جدی بگیرید چراکه انجام یک ازدواج موفق و به دوش گرفتنِ تعهدات و مسئولیتهای واقعی، به زندگی جوان جهت میدهد و وقت او را پر میکند تا جاییکه علایقش تغییر میکند و یا فرصت کافی برای رسیدگی به برخی علایق دوران مجردی را پیدا نمیکند.
3. اگر احتمال میدهید که این کار را از سر علاقه انجام میدهد سعی کنید بهجای ایستادگی و مقاومت در برابرش، این علاقه را به سمت سرگرمی و پرورش حیوانات و پرندههای دیگر جهت دهید. مثلاً به او بگویید که اگر بهجای سگ از سایر پرندگان مانند کبوتر، قناری و ... استفاده کنی هم قول همکاری مالی به تو میدهیم و هم فضای لازم در اختیارت قرار میگیرد.
4. نهایتاً اگر به هیچ راهکاری دست نیافتید ضمن بروز ناراحتی خود در برابر فرزندتان، میتوانید با قاطعیت به او اعلام کنید، اکنونکه میخواهی سگ به خانه و محل زندگی بیاوری، محل نگهداریاش را من تعیین میکنم و سپس مکانی مانند پشتبام که خارج از محل زندگی است در اختیارش قرار دهید و مطمئن باشید اگر رابطه خوبی به لحاظ صمیمیت با فرزندتان داشته باشید، بعد از مدتی که حس و اشتیاقش اقناع شد و ناراحتی و دلخوری شمارا دید، دست از این کار برخواهد داشت. لذا مراقب باشید که با رفتارتان او را در برابر اعتقادات خود قرار ندهید و حس لجبازیاش را تحریک نکنید.
لازم به ذکر است که برخی از این اعمال به خاطر جلبتوجه و نشان دادن اقتدار خود و یا بهنوعی انتقاد از وضع موجود در خانواده است که با بهانههایی مانند نگهداری سگ و هر آنچه باعث اذیت والدین میشود انجام میپذیرد.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠 نقد ادیان و مذاهب (#آتئیست)
🔻 دانشمندان اعلام کردند که ایدهی پیدایش جهان از هیچ یا همان پیدایش جهان از خلاء کوانتومی که استفن هاوکینگ مطرح کرده بود شکست خورده و اشتباه بوده است.
🔸 محققان موسسهی #فیزیک گرانشی ماکس پلانک در مونیخ آلمان و همچنین محققان موسسهی فیزیک نظری کانادا اعلام کردند که با انجام محاسبات جدید مشخص شده است که طرح پیشنهادی استفن هاوکینگ در زمینهی پیدایش جهان اشتباه بوده و در بیگ بنگ (لحظهی شروع جهان) فضا-زمان بینهایت بوده و در نتیجه جهان نمیتواند از هیچ یا همان خلاء کوانتومی به وجود آمده باشد. این خبر را ژورنال انجمن فیزیک آمریکا و همچنین دانشگاه کرنل آمریکا و… نیز منتشر کردهاند.
🔸 بر خلاف اینکه آتئیستهای ایرانی اغلب فکر میکنند ایدهی پیدایش جهان از هیچ (یا همان پیدایش جهان از #خلاء کوانتومی) را لاورنس کراوس بیان کرده است، در واقع یکی از بنیانگذاران اصلی این ایده #استفن_هاوکینگ بوده است که ایدهی پیدایش جهان از هیچ یا همان خلاء کوانتومی را سال ۱۹۸۰( یعنی ۳۷ سال پیش) بیان کرد و در حقیقت لاورنس کراوس در کتابی که سال ۲۰۱۲ با عنوان “جهانی از هیچ” منتشر کرد صرفا از ایدهی استفن هاوکینگ و تعداد دیگری از دانشمندان کپیبرداری کرده و چیز جدید خاصی از خود ارائه نکرده است.
🔸 تا قبل از سال ۱۹۸۰ یکی از دغدغههای بزرگ کیهانشناسان این بود که چگونه امکان دارد جهان خلق شود در حالی که در لحظهی شروع جهان(بیگ بنگ) خمیدگی و چگالی به بینهایت رسیده و درنتیجه تمام قوانین فیزیک از بین میروند. در سال ۱۹۸۰ استفن هاوکینگ و جیمز هارتل یک ایدهی جدید مطرح کردند که بتوانند پیدایش جهان را توجیه کنند. آنها پیشنهاد کردند که جهان هیچگاه دارای خمیدگی و چگالی بینهایت (یا اصطلاحا سینگولاریتی) نبوده و در عوض در لحظهی بیگ بنگ صرفا خلاء کوانتومی یا همان هیچ وجود داشته و به عبارت دیگر جهان از هیچ (یا همان خلاء کوانتومی) به وجود آمده است. اکنون(۲۰۱۷) دانشمندان موسسهی فیزیک گرانشی ماکس پلانک با انتشار مقالهای اعلام کردند که محاسبات جدید نشان داده است که ایدهی استفن هاوکینگ اشتباه بوده و در لحظهی شروع جهان، هم خمیدگی و هم چگالی بینهایت بوده و جهان نمیتواند از هیچ یا همان خلاء کوانتومی به وجود آمده باشد.
🔸 این مقاله که با عنوان
Stephen Hawking was Wrong: “Spacetime was Infinite at the Big Bang”
ترجمه: «استفن هاوکینگ اشتباه میکرد، فضا-زمان در بیگبنگ بینهایت بوده است.» منتشر شده و توضیحات آن به اختصار بالا آورده شده است را میتوانید در سایت کیهانشناسی Daily Galaxy بخوانید.
🔸 در انتها باید گفت که حتی اگر استفن هاوکینگ و لاورنس کراوس اشتباه نکرده بودند و جهان از هیچ یا همان خلاء کوانتومی به وجود آمده بود باز هم هیچ ربطی به آتئیستها نداشت و به طور واضح مشخص بود که این #هیچ یا همان خلاء کوانتومی که شامل قوانین فیزیک و… است را یک خالق وضع کرده است اما اکنون که مشخص شده ایدهی هاوکینگ و کراوس اشتباه بوده است نه تنها دیگر آتئیستهای ایرانی نمیتوانند بگوید که جهان از هیچ به وجود آمده بلکه به وضوح مشخص شد که هاوکینگ و کراوس به راحتی برای سالها جامعهی علمی را به بیراهه برده و یک ایدهی اشتباه را تبلیغ میکردهاند و این نشان میدهد که علوم تجربی تا چه اندازه قابل خدشه و تردید است.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
حضرت علی اکبر و درخواست آب از پدر.pdf
187K
#میلاد_حضرت_علی_اکبر_مبارک
#جوانان_عزیزم_روزتان_مبارک
فلسفه ی درخواست آب از طرف حضرت علی اکبر با علم به نبودن آب؟!!!
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠پرسش:
آیا امام زمان علیهالسلام ، از ران راست مادر خود متولدشدهاند؟
#کلام_تولد_امام_زمان_از_ران_مادر
......................................................................................................................................
✍پاسخ:
نکته اول : روایات صحیح و معتبر متعددی در منابع روایی ، بر تولد اهلبیت علیهمالسلام ،بهصورت طبیعی ، دلالت و تأکیددارند.
امام صادق علیهالسلام میفرماید:«ﺇِﺫَﺍﺧَﻠَﻖَﺍﻟﻠﱠﱠﻪُﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡَﻓِﻲ ﺑﻄْﻦِﺃُﻣﱢﱢﻪِﻳﻜْﺘُﺐُﻋَﻠَﻰﻋَﻀُﺪِﻩِﺍﻟْﺄَﻳْﻤَﻦِﻭَﺗَﻤﱠﱠﺖْﻛَﻠِﻤَﺔُﺭَﺑﱢﱢﻚَﺻِﺪْﻗﺎًﻭَﻋَﺪْﻟًﺎ ﻟﺎﻣُﺒَﺪﱢﱢﻝَﻟِﻜَﻠِﻤﺎﺗِﻪِﻭَﻫُﻮَﺍﻟﺴﱠﱠﻤِﻴﻊُﺍﻟْﻌَﻠِﻴﻢُ»؛«وقتی خداوند امام را در شکم مادر خلق میکند ؛ بر بازوی راست او مینویسد:« و كلام پروردگار تو، با صدق و عدل، به حدّ تمام رسيد؛ هیچکس نمىتواند كلمات او را دگرگون سازد؛ و او شنونده داناست»(1)»(2)
از امام صادق علیهالسلام نقلشده است:«ﺇﻥﱠﱠﻧُﻄْﻔَﺔَﺍﻟْﺈِﻣَﺎﻡِﻣِﻦَﺍﻟْﺠَﻨﱠﱠﺔِﻭَﺇِﺫَﺍﻭَﻗَﻊَ ﻣِﻦْﺑَﻄْﻦِﺃُﻣﱢﱢﻪِﺇﻟَﻰﺍﻟْﺄَﺭْﺽِﻭَﻗَﻊَﻭَﻫُﻮَﻭَﺍﺿِﻊٌﻳَﺪَﻩُﺇِﻟَﻰﺍﻟْﺄَﺭْﺽِﺭَﺍﻓِﻊٌﺭَﺃْﺳَﻪُﺇِﻟَﻰﺍﻟﺴﱠﱠﻤَﺎء...»؛«نطفه امام از بهشت است و هنگامی که از شکم مادر بر زمین میآید ، دستانش بر زمین و سر او به روی آسمان،هست...»(3)
نکته دوم : روایتی که ، تولد امام علیهالسلام از ران راست مادر را نقل میکند ، هم از جهت سند و هم از جهت دلالت ، مخدوش و فاقد اعتبار است.
ناقل روایت،فردی به نام حسین بن حمدان خصیبی ،مؤلف کتاب هدایةالکبری است که ، نجاشی در مورد او مینویسد:« كان فاسدالمذهب»(4)
نتیجه اینکه ؛ اهلبیت علیهمالسلام بهصورت طبیعی از مادر متولدشده و روایتی که تولد دیگری را برای اهلبیت بیان میکند از جهت سند مخدوش و با روایات صحیح دیگر همخوانی ندارد و فاقد اعتبار است.
پینوشت:
1. انعام/115
2. تفسير القمي، ج1، ص: 215
3. بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج1، ص: 223
4. رجال النجاشی، ص67
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آشنایی اولیه با احمد الحسن بصری (مدعی دروغین جریان انحرافی یمانی) توسط استاد: محمد شهبازیان (پژوهشگر مهدویت)
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
audio_2019-04-22_22-34-58.ogg
1.41M
اگر تمام اعمال ما ثبت و ضبط میشود چرا نکیر و منکر در قبر از مرده سوال میکنند؟؟ آیا این کار بیهوده نیست؟
🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو
♻️شبهات #اعتقادی
📆جمعه ها ⏰ :19:00
🔻گروه ندای شیعه
@javadheidari110
💠 پرسش: آيا حجاب در دين اسلام در سطح اجتماع اجباري است؟و اينکه دلايل اجباري شدنش تو ايران چيه ؟
#اخلاق_حجاب_اجباری
پاسخ:
✍️نکته اول برای روشن شدن موضوع این است که دستور رعایت حجاب دستوری صریح از جانب قرآن است وبر هرمرد و زن مسلمان لازم است حدی از پوشش را رعایت نماید البته حد و مرز و نوع پوشش برای زن و مرد متفاوت است.بنابراین پذیرش حجاب و رعایت آن امری تعبدی است همچون نمازخواندن و روزه گرفتن. دقت کنید که وقتي دین اسلام برای ما مسلمانان با اختيار و حكم عقل و فطرت، حق شناخته شده، ديگر بايد به لوازم اين عقيده پايبند باشیم و حجاب از لوازم این اعتقاد محسوب می شود و به عنوان يكي از ضروريات دين به حساب مي آيد.
نکته قابل توجه بعدی این است که دستور حجاب یک دستور اجتماعی است و نه صرفا فردی، هرچند کسی که حجاب را رعایت می کند از حیث فردی نیز از مزایای آن برخوردار می شود اما در عین حال یکی از فلسفه های مهم رعایت حجاب تاثیر آن در اجتماع است.
نکته سوم این که هر جامعه ای دارای قوانین خاص خودش است که فارغ از صحیح یا ناصحیح بودن آن قوانین، رعایت آن قوانین بر مردم آن اجتماع لازم و ضروری است چرا که جامعه بدون قانون جامعه ای پرهرج و مرج خواهد بود و بیشتر شبیه جنگل می شود تا اجتماع.
وقتی قانونی در یک جامعه وضع می شود ممکن است مطابق میل همگان نباشد اما قانونگذار قطعا هدفی را برای وضع آن قانون دنبال می کند. در جامعه اسلامی، قوانین منطبق بر آموزه های اسلام است و قانونگذار هدفش از وضع قوانین، سعادت و سلامت دنیوی و اخروی انسان است.لذا خلاف میل بودن قانون برای برخی، دلیل مناسبی برای حذف قانون نمی تواند باشد.
حجاب تا زمانی که بحثی فردی باشد شخص در رعایت یا عدم رعایتش آزاد است اما وقتی تبدیل به یک قانون اجتماعی می شود و با حقوق دیگران ارتباط پیدا می کند و عدم رعایتش خسارتهای متعددی بر پیکره اجتماع وارد می آورد حکومت و حاکم آن جامعه می تواند برای حفظ اخلاق و حیا در جامعه آن را الزامی نماید بنابراین حجاب، افزون بر اينكه تكليف شخصي بانوان مسلمان است، حق جامعه ي ديني نيز مي باشد.
مسئله ي پوشش حقي شخصي نيست كه بتوان آن را در حوزه ي حريم خصوصي جاي داد. بلكه «حق الناس» است و درست رعايت نكردن آن تجاوز به حقوق ديگران محسوب مي گردد.
افزايش امنيت اجتماعي زنان،استحكام پيوند خانوادگي، افزايش بهرهوري شغلي و مشاركت اجتماعي، بالا بردن ارزش و احترام زن از جمله فواید و فلسفه های وجوب حجاب است و حکومت اسلامی نیز که هدفش رشد و تكامل مادي و معنوي انسانهاست موظف به اجراي اين حکم با بهترين و مؤثرترين شيوه و شكل ممكن مي باشد.
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
سیر مطالعات کلام اسلامی.pdf
425.1K
بنا به درخواست عزیزان طلبه و دانشجو:
#سیر#مطالعاتی#کلام_اسلامی
#جواد_حیدری
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
audio_2019-02-18_06-41-04.ogg
419.1K
❎اسلام با موسیقی مخالف هست ؟؟
🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو
♻️شبهات #اعتقادی
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠پرسش: تفاوت بین نماز صحیح و نماز مقبول را بیان کنید؟
#اخلاق_نماز_مقبول_صحیح
❇️پاسخ:
یکی از نکاتی که در باب نماز لازم است مورد دقت قرار گیرد تفاوت بین نماز صحیح ونماز مقبول است.نماز صحیح نمازی است که با شرایط ذکر شده بجا آورده شود اما لزوما همراه با پذیرفته شدن نیست.درواقع نماز صحیح موجب اسقاط تکلیف از بنده می شود اما ممکن است مقبول درگاه احدیت واقع نشود.البته این حرف بدان معنا نیست که اگر نماز ما مورد قبول واقع نشود پس بهتر است ترک شود، بلکه خواندن نماز صحیح خودش موجب نجات انسان از عذاب الهی می شود هرچند موجب تقرب و کمال نگردد.
امام صادق(عليه السلام) درروایتی در بخشی از سخنان خود با بيان حديثى قدسى، برخى از شرايط قبولى نماز و همچنین آثار قبولی آن را يادآور مىشوند.
ایشان می فرمایند:
يَا ابْنَ جُنْدَب قال اللّهُ جلّ و عزّ فى بَعضِ ما اَوْحى: اِنَّما اَقْبَلُ الصَّلاةَ مِمَّنْ يَتَواضَعُ لِعَظَمَتى و يَكُفُّ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهَواتِ مِنْ اَجْلى و يَقْطَعُ نَهارَهُ بِذِكْرى و لايَتَعَظَّمُ عَلى خَلْقى و يُطْعِمُ الْجائِعَ و يَكْسوُ الْعارِىَ وَ يَرْحَمُ المُصابَ و يُؤْوِى الْغَريبَ فَذلِكَ يُشْرِقُ نورُهُ مِثْلَ الشَّمسِ اَجْعَلُ لَهُ فى الظُّلْمَةِ نوراً و فِى الجَهالةِ حِلْماً اَكْلَأُهُ بِعِزَّتى وَ اَسْتَحْفِظُهُ ملائكتى يَدْعُونى فَاُلَبّيهِ و يَسْأَلُنى فَاُعْطيهِ فَمَثَلُ ذلك الْعَبدِ عندي كَمَثَلِ جَنّاتِ الفِردَوسِ لا يُسْبَقُ اَثمارُها و لاتَتَغَيَّر عن حالِها(1)
🔵شرایط قبولی نماز:
1.درک عظمت خداوند.
هرچقدر انسان به عظمت و بزرگی خداوند بیشتر معرفت پیدا کند، راه را برای پذیرش نمازش هموارتر نموده است.
2. خودداری نفس از مشغول شدن به شهوات و هوسها
هرچقدر میزان توجه انسان به هوسهای باطل کم تر شود، میزان مقبولیت نمازش افزون تر خواهد شد.
3.سپری کردن هر روز با ذکر و یاد خداوند
4.تواضع در برابر خلق خداوند(پرهيز از فخرفروشى به خلق خدا)
5.سیرکردن شکم گرسنگان( انفاق به نيازمندان)
6.پوشاندن برهنگان
7. مهربانی با افراد مصیبت دیده
8.پناه دادن غریب
🔵آثار نماز مقبول:
طبق روایت مذکور کسی که شرایط قبولی نماز را مراعات نماید از نوری الهی بهره مند می گردد و با این نور در عالم بالا شناخته می شود.
نورانیت این شخص نه تنها مربوط به ملکوت است ، بلکه در زندگی دنیا نیز هرجا با ظلمت روبرو شد خداوند با نور الهی راه را برایش روشن می نماید.(َجْعَلُ لَهُ فى الظُّلْمَةِ نوراً)
علاوه بر این خداوند به برکت نماز مقبولش، به او حلم و بردباری عطا میکند تا در برابر افراد جاهل صبور باشد.
همچنین وجود او را به واسطه فرشتگانش محفوظ می دارد و درخواست او را اجابت مىكند.
آیت الله مصباح در شرح بخش آخر این روایت چنين می گویند:
چنین بندهاى همچون گلها و ميوههاى بهشتى كه هيچگاه پژمرده و پوسيده نمىگردند، هميشه با طراوت و سرزنده است: فَمَثَلُ ذلك العبدِ عندى كمَثَلِ جَنّاتِ الفِردَوسِ لا يُسْبَقُ اَثْمارُها و لا تَتَغَيَّرُ عَنْ حالِها. تفسير عقلانى اين مطلب اين است كه بنده آنچنان با آموزههاى دينى خو گرفته است كه هيچگاه اين حالت او تغيير نخواهد كرد؛ يعنى اين حالات در او ملكه شده و به صورت صفتى ثابت براى نفس و روحش درآمده است.(2)
پی نوشت ها:
. 1.بحار الانوار (من منشورات المكتبة الاسلامية، چ دوم، 1405 هـ. ق.)، ج 78، كتاب الروضة، باب 24، روايت 1، ص 279 ـ 286
2. پندهاي امام صادق(عليه السلام) به رهجويان صادق،مصباح یزدی،ص287
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠پرسش:
چرا جمعى از ستمگران و افراد گنهکار و آلوده اینهمه غرق نعمتاند و مجازات نمىبينند؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول: آنچه از آیات نورانی قرآن کریم استفاده میشود این است که : خداوند افراد گنهکار را درصورتیکه زياد آلوده گناه نشده باشند، بهوسیله زنگهای بیدارباش و يا بهوسیله مجازات متناسب با اعمالى كه از آنها سرزده است، بيدار مىسازد و به راه حق بازمىگرداند. اینها كسانى هستند كه هنوز شايستگى هدايت رادارند و مشمول لطف خداوند مىباشند و در حقيقت ، مجازات و ناراحتیهای آنها، نعمتى براى آنها محسوب مىشود. چنانکه در قرآن مىخوانيم:
«ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» ؛ «در خشكىها و درياها، فساد و تباهى براثر اعمال مردم، ظاهر شد تا خداوند نتيجه قسمتى از اعمال آنها را به آنها بچشاند، شايد كه ايشان برگردند»(1)
ولى آنها كه در گناه و عصيان، غرق شوند و طغيان و نافرمانى را به مرحله نهايى برسانند، خداوند آنها را به حال خود وامیگذارد و بهاصطلاح به آنها ميدان میدهد تا پشتشان از بار گناه سنگين شود و استحقاق حداکثر مجازات را پيدا كنند.اینها كسانى هستند كه تمام پلها را در پشت سرخود ويران كردهاند، و راهى براى بازگشت نگذاشتهاند و پرده حيا و شرم را دريده و لياقت و شايستگى هدايت الهى را کاملاً ازدستدادهاند.
خداوند متعال میفرماید : «وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهين» ؛ «آنها كه كافر شدند، (و راه طغيان پيش گرفتند،) تصور نكنند اگر به آنان مهلت مىدهيم، به سودشان است ،ما به آنان مهلت مىدهيم فقط براى اينكه بر گناهان خود بيفزايند؛ و براى آنها، عذاب خواركنندهاى (آمادهشده) است»(2)
نکته دوم : از بعضى از آيات قرآن، استفاده مىشود كه خداوند گاهى به اینگونه افراد، نعمت فراوانى میدهد و هنگامیکه غرق لذت پيروزى و سرور شدند ناگهان همهچیز را از آنان میگیرد، تا حداکثر شكنجه را در زندگى همين دنيا ببينند. چنانچه میفرماید: «فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ» ؛ «هنگامیکه پندهايى را كه به آنها دادهشده بود، فراموش كردند درهاى هر خيرى بروى آنان گشوديم تا شاد شوند، ناگهان هر آنچه داده بوديم از آنها بازگرفتيم، لذا فوقالعاده ناراحت و غمگين شدند.»(3)
پینوشت:
1. روم/41
2. آلعمران/178
3. انعام/44
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
audio_2019-04-25_19-47-30.ogg
1.03M
❎یا روز های خدا برابر 1000 روز بشر هست (سوره حج ایه 47 و سوره سجده ایه 5) یا سوره
برابر 50 هزار روز بشر هست (المعارج ایه 4)؟
🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو
♻️شبهات #اعتقادی
📆جمعه ها ⏰ :19:00
🔻گروه ندای شیعه
t.me/joinchat/AzVZNTy5lbLEe0FIDA5CCQ
t.me/nedayeshiacom
@javadheidari110
چرا ولیفقیه در مشکلات دولتي زياد وارد نمیشوند؟ این کار از ناتواني است؟
نکته اول: قانون اساسی، اختیارات رهبری را در چهار وظیفه بیان کرده است.
1. تعیین سیاستهای کلی نظام
2. نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی
3. حل اختلاف بین قوای سهگانه
4. حل معضلات نظام که از طریق عادی قابلحل نیست از طریق مجمع تشخیص مصلحت
ایشان وظائف فوق را بهخوبی انجام داده و درباره مشکلات در جامعه، به مسئولان تذکرات و هشدارهای لازم را میدهند و از طریق آنان مسائل را پی گیری میکنند.
مقام معظم رهبری: ولایتفقیه نافی مسؤولیتهای ارکان مسئول کشور نیست. ...کشور مسؤولیت اجرائی، قضایی و تقنینی دارد و همه باید بر اساس مسؤولیت خود کارهایشان را انجام دهند و پاسخگوی مسؤولیتهای خود باشند. (1)
نکته دوم: مشکلات موجود در جامعه، عوامل متعددی دارد و نباید عامل مشکلات جامعه را یک علت دانست. نباید انتظار داشت با صرف مدیریت قوی و نظارت دقیق رهبری، مشکلات جامعه بهسادگی حل شود.
نکته سوم: جامعه ما از مشکلات زیادی مانند ساختار اقتصادی تکمحصولی، وضعیت وخیم صنعت، ساختار سیاسی، فرهنگی واداری، مشکلات طبیعی مربوط به انقلاب و ناشی از جنگ تحمیلی، محاصره بینالمللی، تورم جهانی، رنج میبرد.
نتیجه اینکه: مشکل اساسی، نحوهی مدیریت رهبری و یا استفاده نکردن از اختیاراتشان نیست؛ بلکه فراتر از آن است.
پینوشتها:
1. سخنرانی در مراسم سالگرد ارتحال امام،
1383/3/14
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110