audio_2019-04-22_22-34-58.ogg
1.41M
اگر تمام اعمال ما ثبت و ضبط میشود چرا نکیر و منکر در قبر از مرده سوال میکنند؟؟ آیا این کار بیهوده نیست؟
🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو
♻️شبهات #اعتقادی
📆جمعه ها ⏰ :19:00
🔻گروه ندای شیعه
@javadheidari110
💠 پرسش: آيا حجاب در دين اسلام در سطح اجتماع اجباري است؟و اينکه دلايل اجباري شدنش تو ايران چيه ؟
#اخلاق_حجاب_اجباری
پاسخ:
✍️نکته اول برای روشن شدن موضوع این است که دستور رعایت حجاب دستوری صریح از جانب قرآن است وبر هرمرد و زن مسلمان لازم است حدی از پوشش را رعایت نماید البته حد و مرز و نوع پوشش برای زن و مرد متفاوت است.بنابراین پذیرش حجاب و رعایت آن امری تعبدی است همچون نمازخواندن و روزه گرفتن. دقت کنید که وقتي دین اسلام برای ما مسلمانان با اختيار و حكم عقل و فطرت، حق شناخته شده، ديگر بايد به لوازم اين عقيده پايبند باشیم و حجاب از لوازم این اعتقاد محسوب می شود و به عنوان يكي از ضروريات دين به حساب مي آيد.
نکته قابل توجه بعدی این است که دستور حجاب یک دستور اجتماعی است و نه صرفا فردی، هرچند کسی که حجاب را رعایت می کند از حیث فردی نیز از مزایای آن برخوردار می شود اما در عین حال یکی از فلسفه های مهم رعایت حجاب تاثیر آن در اجتماع است.
نکته سوم این که هر جامعه ای دارای قوانین خاص خودش است که فارغ از صحیح یا ناصحیح بودن آن قوانین، رعایت آن قوانین بر مردم آن اجتماع لازم و ضروری است چرا که جامعه بدون قانون جامعه ای پرهرج و مرج خواهد بود و بیشتر شبیه جنگل می شود تا اجتماع.
وقتی قانونی در یک جامعه وضع می شود ممکن است مطابق میل همگان نباشد اما قانونگذار قطعا هدفی را برای وضع آن قانون دنبال می کند. در جامعه اسلامی، قوانین منطبق بر آموزه های اسلام است و قانونگذار هدفش از وضع قوانین، سعادت و سلامت دنیوی و اخروی انسان است.لذا خلاف میل بودن قانون برای برخی، دلیل مناسبی برای حذف قانون نمی تواند باشد.
حجاب تا زمانی که بحثی فردی باشد شخص در رعایت یا عدم رعایتش آزاد است اما وقتی تبدیل به یک قانون اجتماعی می شود و با حقوق دیگران ارتباط پیدا می کند و عدم رعایتش خسارتهای متعددی بر پیکره اجتماع وارد می آورد حکومت و حاکم آن جامعه می تواند برای حفظ اخلاق و حیا در جامعه آن را الزامی نماید بنابراین حجاب، افزون بر اينكه تكليف شخصي بانوان مسلمان است، حق جامعه ي ديني نيز مي باشد.
مسئله ي پوشش حقي شخصي نيست كه بتوان آن را در حوزه ي حريم خصوصي جاي داد. بلكه «حق الناس» است و درست رعايت نكردن آن تجاوز به حقوق ديگران محسوب مي گردد.
افزايش امنيت اجتماعي زنان،استحكام پيوند خانوادگي، افزايش بهرهوري شغلي و مشاركت اجتماعي، بالا بردن ارزش و احترام زن از جمله فواید و فلسفه های وجوب حجاب است و حکومت اسلامی نیز که هدفش رشد و تكامل مادي و معنوي انسانهاست موظف به اجراي اين حکم با بهترين و مؤثرترين شيوه و شكل ممكن مي باشد.
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
سیر مطالعات کلام اسلامی.pdf
425.1K
بنا به درخواست عزیزان طلبه و دانشجو:
#سیر#مطالعاتی#کلام_اسلامی
#جواد_حیدری
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
audio_2019-02-18_06-41-04.ogg
419.1K
❎اسلام با موسیقی مخالف هست ؟؟
🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو
♻️شبهات #اعتقادی
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠پرسش: تفاوت بین نماز صحیح و نماز مقبول را بیان کنید؟
#اخلاق_نماز_مقبول_صحیح
❇️پاسخ:
یکی از نکاتی که در باب نماز لازم است مورد دقت قرار گیرد تفاوت بین نماز صحیح ونماز مقبول است.نماز صحیح نمازی است که با شرایط ذکر شده بجا آورده شود اما لزوما همراه با پذیرفته شدن نیست.درواقع نماز صحیح موجب اسقاط تکلیف از بنده می شود اما ممکن است مقبول درگاه احدیت واقع نشود.البته این حرف بدان معنا نیست که اگر نماز ما مورد قبول واقع نشود پس بهتر است ترک شود، بلکه خواندن نماز صحیح خودش موجب نجات انسان از عذاب الهی می شود هرچند موجب تقرب و کمال نگردد.
امام صادق(عليه السلام) درروایتی در بخشی از سخنان خود با بيان حديثى قدسى، برخى از شرايط قبولى نماز و همچنین آثار قبولی آن را يادآور مىشوند.
ایشان می فرمایند:
يَا ابْنَ جُنْدَب قال اللّهُ جلّ و عزّ فى بَعضِ ما اَوْحى: اِنَّما اَقْبَلُ الصَّلاةَ مِمَّنْ يَتَواضَعُ لِعَظَمَتى و يَكُفُّ نَفْسَهُ عَنِ الشَّهَواتِ مِنْ اَجْلى و يَقْطَعُ نَهارَهُ بِذِكْرى و لايَتَعَظَّمُ عَلى خَلْقى و يُطْعِمُ الْجائِعَ و يَكْسوُ الْعارِىَ وَ يَرْحَمُ المُصابَ و يُؤْوِى الْغَريبَ فَذلِكَ يُشْرِقُ نورُهُ مِثْلَ الشَّمسِ اَجْعَلُ لَهُ فى الظُّلْمَةِ نوراً و فِى الجَهالةِ حِلْماً اَكْلَأُهُ بِعِزَّتى وَ اَسْتَحْفِظُهُ ملائكتى يَدْعُونى فَاُلَبّيهِ و يَسْأَلُنى فَاُعْطيهِ فَمَثَلُ ذلك الْعَبدِ عندي كَمَثَلِ جَنّاتِ الفِردَوسِ لا يُسْبَقُ اَثمارُها و لاتَتَغَيَّر عن حالِها(1)
🔵شرایط قبولی نماز:
1.درک عظمت خداوند.
هرچقدر انسان به عظمت و بزرگی خداوند بیشتر معرفت پیدا کند، راه را برای پذیرش نمازش هموارتر نموده است.
2. خودداری نفس از مشغول شدن به شهوات و هوسها
هرچقدر میزان توجه انسان به هوسهای باطل کم تر شود، میزان مقبولیت نمازش افزون تر خواهد شد.
3.سپری کردن هر روز با ذکر و یاد خداوند
4.تواضع در برابر خلق خداوند(پرهيز از فخرفروشى به خلق خدا)
5.سیرکردن شکم گرسنگان( انفاق به نيازمندان)
6.پوشاندن برهنگان
7. مهربانی با افراد مصیبت دیده
8.پناه دادن غریب
🔵آثار نماز مقبول:
طبق روایت مذکور کسی که شرایط قبولی نماز را مراعات نماید از نوری الهی بهره مند می گردد و با این نور در عالم بالا شناخته می شود.
نورانیت این شخص نه تنها مربوط به ملکوت است ، بلکه در زندگی دنیا نیز هرجا با ظلمت روبرو شد خداوند با نور الهی راه را برایش روشن می نماید.(َجْعَلُ لَهُ فى الظُّلْمَةِ نوراً)
علاوه بر این خداوند به برکت نماز مقبولش، به او حلم و بردباری عطا میکند تا در برابر افراد جاهل صبور باشد.
همچنین وجود او را به واسطه فرشتگانش محفوظ می دارد و درخواست او را اجابت مىكند.
آیت الله مصباح در شرح بخش آخر این روایت چنين می گویند:
چنین بندهاى همچون گلها و ميوههاى بهشتى كه هيچگاه پژمرده و پوسيده نمىگردند، هميشه با طراوت و سرزنده است: فَمَثَلُ ذلك العبدِ عندى كمَثَلِ جَنّاتِ الفِردَوسِ لا يُسْبَقُ اَثْمارُها و لا تَتَغَيَّرُ عَنْ حالِها. تفسير عقلانى اين مطلب اين است كه بنده آنچنان با آموزههاى دينى خو گرفته است كه هيچگاه اين حالت او تغيير نخواهد كرد؛ يعنى اين حالات در او ملكه شده و به صورت صفتى ثابت براى نفس و روحش درآمده است.(2)
پی نوشت ها:
. 1.بحار الانوار (من منشورات المكتبة الاسلامية، چ دوم، 1405 هـ. ق.)، ج 78، كتاب الروضة، باب 24، روايت 1، ص 279 ـ 286
2. پندهاي امام صادق(عليه السلام) به رهجويان صادق،مصباح یزدی،ص287
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
💠پرسش:
چرا جمعى از ستمگران و افراد گنهکار و آلوده اینهمه غرق نعمتاند و مجازات نمىبينند؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول: آنچه از آیات نورانی قرآن کریم استفاده میشود این است که : خداوند افراد گنهکار را درصورتیکه زياد آلوده گناه نشده باشند، بهوسیله زنگهای بیدارباش و يا بهوسیله مجازات متناسب با اعمالى كه از آنها سرزده است، بيدار مىسازد و به راه حق بازمىگرداند. اینها كسانى هستند كه هنوز شايستگى هدايت رادارند و مشمول لطف خداوند مىباشند و در حقيقت ، مجازات و ناراحتیهای آنها، نعمتى براى آنها محسوب مىشود. چنانکه در قرآن مىخوانيم:
«ظَهَرَ الْفَسادُ فِي الْبَرِّ وَ الْبَحْرِ بِما كَسَبَتْ أَيْدِي النَّاسِ لِيُذِيقَهُمْ بَعْضَ الَّذِي عَمِلُوا لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» ؛ «در خشكىها و درياها، فساد و تباهى براثر اعمال مردم، ظاهر شد تا خداوند نتيجه قسمتى از اعمال آنها را به آنها بچشاند، شايد كه ايشان برگردند»(1)
ولى آنها كه در گناه و عصيان، غرق شوند و طغيان و نافرمانى را به مرحله نهايى برسانند، خداوند آنها را به حال خود وامیگذارد و بهاصطلاح به آنها ميدان میدهد تا پشتشان از بار گناه سنگين شود و استحقاق حداکثر مجازات را پيدا كنند.اینها كسانى هستند كه تمام پلها را در پشت سرخود ويران كردهاند، و راهى براى بازگشت نگذاشتهاند و پرده حيا و شرم را دريده و لياقت و شايستگى هدايت الهى را کاملاً ازدستدادهاند.
خداوند متعال میفرماید : «وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهين» ؛ «آنها كه كافر شدند، (و راه طغيان پيش گرفتند،) تصور نكنند اگر به آنان مهلت مىدهيم، به سودشان است ،ما به آنان مهلت مىدهيم فقط براى اينكه بر گناهان خود بيفزايند؛ و براى آنها، عذاب خواركنندهاى (آمادهشده) است»(2)
نکته دوم : از بعضى از آيات قرآن، استفاده مىشود كه خداوند گاهى به اینگونه افراد، نعمت فراوانى میدهد و هنگامیکه غرق لذت پيروزى و سرور شدند ناگهان همهچیز را از آنان میگیرد، تا حداکثر شكنجه را در زندگى همين دنيا ببينند. چنانچه میفرماید: «فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّى إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُونَ» ؛ «هنگامیکه پندهايى را كه به آنها دادهشده بود، فراموش كردند درهاى هر خيرى بروى آنان گشوديم تا شاد شوند، ناگهان هر آنچه داده بوديم از آنها بازگرفتيم، لذا فوقالعاده ناراحت و غمگين شدند.»(3)
پینوشت:
1. روم/41
2. آلعمران/178
3. انعام/44
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
audio_2019-04-25_19-47-30.ogg
1.03M
❎یا روز های خدا برابر 1000 روز بشر هست (سوره حج ایه 47 و سوره سجده ایه 5) یا سوره
برابر 50 هزار روز بشر هست (المعارج ایه 4)؟
🎙استاد حیدری-گروه تبلیغی پاسخگو
♻️شبهات #اعتقادی
📆جمعه ها ⏰ :19:00
🔻گروه ندای شیعه
t.me/joinchat/AzVZNTy5lbLEe0FIDA5CCQ
t.me/nedayeshiacom
@javadheidari110
چرا ولیفقیه در مشکلات دولتي زياد وارد نمیشوند؟ این کار از ناتواني است؟
نکته اول: قانون اساسی، اختیارات رهبری را در چهار وظیفه بیان کرده است.
1. تعیین سیاستهای کلی نظام
2. نظارت بر حسن اجرای سیاستهای کلی
3. حل اختلاف بین قوای سهگانه
4. حل معضلات نظام که از طریق عادی قابلحل نیست از طریق مجمع تشخیص مصلحت
ایشان وظائف فوق را بهخوبی انجام داده و درباره مشکلات در جامعه، به مسئولان تذکرات و هشدارهای لازم را میدهند و از طریق آنان مسائل را پی گیری میکنند.
مقام معظم رهبری: ولایتفقیه نافی مسؤولیتهای ارکان مسئول کشور نیست. ...کشور مسؤولیت اجرائی، قضایی و تقنینی دارد و همه باید بر اساس مسؤولیت خود کارهایشان را انجام دهند و پاسخگوی مسؤولیتهای خود باشند. (1)
نکته دوم: مشکلات موجود در جامعه، عوامل متعددی دارد و نباید عامل مشکلات جامعه را یک علت دانست. نباید انتظار داشت با صرف مدیریت قوی و نظارت دقیق رهبری، مشکلات جامعه بهسادگی حل شود.
نکته سوم: جامعه ما از مشکلات زیادی مانند ساختار اقتصادی تکمحصولی، وضعیت وخیم صنعت، ساختار سیاسی، فرهنگی واداری، مشکلات طبیعی مربوط به انقلاب و ناشی از جنگ تحمیلی، محاصره بینالمللی، تورم جهانی، رنج میبرد.
نتیجه اینکه: مشکل اساسی، نحوهی مدیریت رهبری و یا استفاده نکردن از اختیاراتشان نیست؛ بلکه فراتر از آن است.
پینوشتها:
1. سخنرانی در مراسم سالگرد ارتحال امام،
1383/3/14
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠 حدیث روز💠
🔰 هشت خصلت خوب برای مؤمن
🔹عنْ الصّادق عليه السلام: يَنْبَغِي لِلْمُومِنِ أَنْ يَكُونَ فيهِ ثَمانِىَ خِصَالٍ:
وَقُوراً عِنْدَ الْهَزَاهِزِ، صَبُوراً عِنْدَ الْبَلاَءِ، شَكُوراً عِنْدَ الرَّخَاءِ، قَانِعاً بِمَا رَزَقَهُ اللّه ُ، لاَيَظْلِمُ الْأَعْداءَ وَلاَيَتَحَامَلُ لِلْأَصْدِقاءِ، بَدَنُهُ مِنْهُ في تَعَبٍ وَ النّاسُ مِنْهُ في راحَةٍ.
🔻امام صادق عليه السلام فرمود:
✳️ سزاوار است كه در مؤمن هشت خصلت و صفت باشد:
1⃣ در لرزش ها و فراز و نشيب ها وقار داشته باشد.
2⃣ هنـگام بــلا صـبور باشـد.
3⃣ هنگام آسايش شكور و سپاسگزار باشد.
4⃣ به آنچه خداوند روزىاش كرده، قانع باشد.
5⃣ بـه دشمـنان سـتم نكـند.
6⃣ بر دوستان برنامه اي را تحميل ننمايد.
7⃣بـدنش از او در رنـج باشـد.
8⃣ مردم از دست او در آسايش باشند.
📚 اصول كافى، ج 2، ص 47
________________
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
💠پرسش:
آیا امام زمان علیهالسلام، برای پیشبرد اهداف خود،انسانهای زیادی را خواهند کُشت؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول : با توجه به عظیم بودن قیام امام زمان علیهالسلام و بهمنظور برطرف کردن موانع ، دشمنیها فتنهها ، وقوع قتل و کشتار در این قیام الهی ، حتمی است. و این دستور قران کریم هست که فرمود :« وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ…»؛«و با آنها پيكار كنيد! تا فتنه (و بتپرستی، و سلب آزادى از مردم،) باقى نماند؛ و دين، مخصوص خدا گردد...»(1)
نکته دوم :در مورد کشتارهایی که بعد از قیام حضرت اتفاق میافتد ، روایات زیادی توسط مخالفان جعلشده تا چهرهی پر از نور و رحمت ، امام مهربانیها را مخدوش کنند .امام رضا علیهالسلام میفرمایند :« ...الْإِمَامُ الْأَنِيسُ الرَّفِيقُ وَ الْوَالِدُ الشَّفِيقُ وَ الْأَخُ الشَّقِيقُ وَ الْأُمُّ الْبَرَّةُ بِالْوَلَدِ الصَّغِير...»؛« امام، همدمي رفيق، پدري دل سوز، برادري برابر،(بسان) مادر مهرباني نسبت به فرزند خردسالش است...»(2)
نکته سوم :هدف از قیام امام زمان علیهالسلام ، گسترش عدل و برچیدن ظلم بر اساس سنت پیامبری که رحمت عالمیان بود ، هست و این هدف با قتل و کشتارهای فراوان سازگاری ندارد. عبدالله بن عطاء مکی میگوید :از امام صادق علیهالسلام، در مورد سیره و روش امام مهدی علیهالسلام پرسیدم؛آن حضرت در جواب فرمود:«یَصْنَعُ كَمَا صَنَعَ رَسُولُ اللَّه صلی الله علیه و آله »؛«همانطور که رسول خدا عمل کرد عمل میکند»(3)
نکته چهارم : بسیاری از مردم با شنیدن صحبتهای حضرت ، بعضی با دیدن معجزات و کرامات حضرت ،در زمرهی یاران ایشان درمیآیند و حضرت با عدهی اندکی که سردمداران کفر و نفاق میباشند و به مقابله با حضرت میپردازند ، جهاد خواهند کرد.در دعای ندبه میخوانیم:«أَيْنَ قَاصِمُ شَوْكَةِ الْمُعْتَدِينَ، أَيْنَ هَادِمُ أَبْنِيَةِ الشِّرْكِ وَ النِّفَاق»؛«کجاست شکننده ابهت و عظمت تجاوزکاران؟کجاست درهم کوبنده بناهای شرک و دورویی؟»(4)
نتیجه اینکه : سیرهی امام زمان علیهالسلام ،سیرهی پیامبر اکرم صلیالله علیه و اله هست که «رحمة للعالمین» بودند و در برابر ظالمان و طاغوتها با شمشیر عدل و حق ، مبارزه خواهند کرد و روایاتی که قتل و کشتار را به حضرت نسبت میدهند فاقد اعتبار و دارای ضعف سندی میباشند و برای تخریب چهره حضرت جعلشدهاند.
پینوشت:
1. بقره/193
2. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 200
3. الغيبة (للنعماني)، النص، ص: 231
4. المزار الكبير (لابن المشهدي)، ص: 579
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
پست پیشگام برنده باش.pdf
140.9K
#پست_پیشگام
#حکم_فقهی
#مسابقه_برنده_باش
استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی
#گروه_پاسخگو
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
💐دوستان خود را دعوت کنید
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
پرسش:
توبه نصوح به چه معناست و داستانی که برایش نقل میکنند معتبر است؟
🌺پاسخ:
کلمه نصوح از ماده ی «نصح» به معنای خالص است.[1] اصطلاح توبه ی نصوح در سوره تحریم آیه 8 آمده و احادیث بسیاری نیز در بیان توبه نصوح وجود دارد:
☘از امام صادق (ع) در مورد توبه نصوح سؤال شد. آن حضرت فرمودند: توبه کردن بنده از گناه و برگشت نکردن به آن است.[2]
🌸در بعضی از روایات روزه گرفتن در روز چهارشنبه، پنجشنبه و جمعه را مصداق توبه نصوح دانستهاند [3] که به نظر میرسد در بیان یکی از مصادیق برای توبه نصوح هستند.
✍مفسران نیز بنا بر همین روایات، توبه نصوح را به معنای توبه خالص و واقعی گرفتهاند.[4]
🔹تعدادی از مفسران متأخر، [5] در ذیل این آیه داستان شخصی به نام نصوح را به نقل از کتاب مثنوی معنوی مطرح کردهاند:
بود مردى پیش ازین نامش نصوح
بد زدلاکئ زن او را فتوح
بود روى او چو رخسار زنان
مردئ خود را همى کرد او نهان [6]
کتاب مثنوی معنوی اگرچه تلاش دارد احادیث و داستانهای اسلامی را از طریق هنر شعر به مخاطب برساند، اما بهصرف وجود داستانی در این کتاب نمیتوان آن را پذیرفت و واقعی دانست.
درنهایت داستان نصوح برفرض واقعیت داشتن، تنها نمونه و مصداقی از این آیه بوده و آیه تفسیر و معنای دیگری دارد.
پینوشتها:
1. قرشى، سید علیاکبر، قاموس قرآن، ج 7، ص 71، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ ششم، 1371 ش.
2. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، ج 2، ص 432، محقق و مصحح: غفاری، علیاکبر، آخوندی، محمد، دارالکتب الاسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407 ق.
3. ابنبابویه، محمد بن على، معانی الأخبار، ص 174، محقق و مصحح: غفارى، علیاکبر، جامعه مدرسین، قم، 1403 ق.
4. طبرسى، فضل بن حسن، مجمعالبیان فى تفسیر القرآن، ج 10، ص 477، با مقدمۀ بلاغی، محمدجواد، انتشارات ناصرخسرو، تهران، چاپ سوم، 1372 ش؛ طوسى، محمد بن حسن، التبیان فى تفسیر القرآن، ج 10، ص 51، مقدمه: تهرانى، آقابزرگ، تحقیق: عاملى، احمد قصیر، دار احیاء التراث العربى، بیروت، بیتا.
5. حقى، بروسوى اسماعیل، تفسیر روح البیان، ج 10، ص 63، دارالفکر، بیروت، بیتا.
6. مثنوی معنوی، دفتر پنجم.
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
موضوع:احکام_شرعی
#کاشت_ناخن
🔶 پرسش:
آیا غسل و وضو با ناخن کاشته شده صحیح است یا اشکال دارد؟ آیا این نوع ناخن زینت محسوب میشود؟
...................................................
🌼پاسخ:
از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم.
حضرت آیت الله العظمی خامنه ای (مدّظلّه):
۱- کاشت ناخن فى نفسه اشکال ندارد و با فرض صدق زینت، باید از نامحرم پوشانده شود.
۲- در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه میداند امکان برطرفکردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس مبادرت به این کار (کاشت ناخن) کند و وضو و غسلهاى بعدى را باید به صورت جبیره انجام دهد (یعنى با دست مرطوب مانع را مسح نماید)؛ اما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روزهای بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود.
حضرت آیت الله العظمی بهجت (قدّس سرّه):
۱- شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل این کاشتن جایز نیست، چون اضطرار ندارد.
۲- در وضو و غسل اشکال پیدا مى شود و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب مى شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است؛ ولى اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در مسح و غسل عمل به جبیره کند.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مدّظلّه):
غسل و وضو با چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل و پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مدّظلّه):
کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، ناخن مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان جبیره انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم کند.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مدّظلّه):
کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو می شود و وضو و غسل با آن باطل است.
پی نوشت:
سایت هداناhttp://hadana.ir
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
💠 شکرگزاری
#اخلاق_شکر_نعمت
✍️در قسمتی از روایت امام صادق علیه السلام خطاب به جندب آمده است:
......وَ الْوَاجِبُ عَلَى مَنْ وَهَبَ اللَّهُ لَهُ الْهُدَى- وَ أَکْرَمَهُ بِالْإِیمَانِ وَ أَلْهَمَهُ رُشْدَهُ- وَ رَکَّبَ فِیهِ عَقْلًا یَتَعَرَّفُ بِهِ نِعَمَهُ- وَ آتَاهُ عِلْماً وَ حُکْماً یُدَبِّرُ بِهِ أَمْرَ دِینِهِ وَ دُنْیَاهُ - أَنْ یُوجِبَ عَلَى نَفْسِهِ أَنْ یَشْکُرَ اللَّهَ وَ لَا یَکْفُرَهُ-
برکسى که خداوند او را هدایت بخشیده و به ایمان گرامى داشته و ارشادش کرده و به او بینشى عطا کرده که نعمتهاى پروردگار را درمى یابد و علم و حکمتى بخشیده که تدبیر امر دنیا و آخرت خود را می نماید، لازم است سپاسگزارى نماید و کفران این نعمتها را ننماید.
در این بخش از روایت، امام صادق علیه السلام به صفت شکرگزاری که یک ویژگی مهم اخلاقی است اشاره نموده اند.
انسانی که خود را در دایره نعمات الهی غرق می بیند و هرجا سر بچرخاند می تواند نعمات مادی و معنوی خداوند را مشاهده کند باید نسبت به این همه نعمت شاکر باشد و ویژگی حق شناسی و شکرگزاری را در وجود خویش تقویت نماید.
در ادامه روایت راه رسیدن به این صفت، بیان گردیده است.
لِلْقَدِیمِ الَّذِی تَفَرَّدَ لَهُ بِحُسْنِ النَّظَرِ وَ لِلْحَدِیثِ الَّذِی أَنْعَمَ عَلَیْهِ بَعْدَ إِذْ أَنْشَأَهُ مَخْلُوقاً- وَ لِلْجَزِیلِ الَّذِی وَعْدَهُ
واسطه لطفى که از پیش بتو داشته و نعمت و عنایتى که جدیدا بتو ارزانى نموده و بوجودت آورده و آن گران الطافى که بتو وعده عنایت داده.(1)
برای تقویت ویژگی شکرگزاری، تفکر در نعمات الهی بهترین راهکار است.در این روایت توجه انسان به سه دسته از نعمات جلب شده است. اول ، نعماتی که مربوط به قبل از تولد انسان است(للقدیم) . دوم نعمتهایی که در زمان حیات انسان شامل حالش می شود(للحدیث) و سوم نعمتهایی که انسان در آخرت از آنها بهره می برد(للجزیل).
تمرین نمودن این امر، که هر روز زمان مشخصی را ولو محدود به فکر کردن و یادآوری و بر زبان آوردن نعمتهای الهی اختصاص دهیم می تواند در تقویت ویژگی شکرگزاری موثر باشد.
پی نوشت:
1.تحف العقول عن آل الرسول صلی ال، ج 2، ص 301
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
احکام روزه_نیت.m4a
2.85M
#احکام_روزه
#جلسه_اول
#نیت_روزه
استاد صالحی-کارشناس فقه و احکام شرعی
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
photo_2019-05-03_23-58-36.jpg
103.1K
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
💠حدیث روز 💠
❇️ حاجت خواستن نزد قبر والدین
🔹 عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (ع) قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ (ع) زُورُوا مَوْتَاكُمْ فَإِنَّهُمْ يَفْرَحُونَ بِزِيَارَتِكُمْ وَ لْيَطْلُبْ أَحَدُكُمْ حَاجَتَهُ عِنْدَ قَبْرِ أَبِيهِ وَ عِنْدَ قَبْرِ أُمِّهِ بِمَا يَدْعُو لَهُمَا.
🔻امام صادق(ع) از امیرالمؤمنین(ع) روایت کرد که فرمود:
به زیارت مردگان خود بروید؛ چراکه آنها از زیارت شما دلشاد میشوند و چه خوب است کسی بر سر قبر پدر یا مادرش در برابر دعایی که برای آنها میکند حاجت خود را [از خداوند] بخواهد.
📚 کافی، ج3، ص230
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110♨️
💠پرسش:
منظور از مستضعفینی که خداوند آن ها را مورد عفو قرار می دهد، چه کسانی هستند؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
از بررسى آيات قرآن و روايات استفاده مىشود افرادى كه ازنظر فكرى يا بدنى يا اقتصادى آنچنان ضعيف باشند كه قادر به شناسايى حق از باطل نشوند و يا اينكه با تشخيص عقيده صحيح براثر ناتوانى جسمى يا ضعف مالى و يا محدودیتهایی كه محيط بر آنها تحميل كرده قادر به انجام وظائف خود بهطور كامل نباشند و نتوانند مهاجرت كنند آنها را مستضعف مىگويند.
از امام على علیهالسلام چنين نقلشده كه فرمود: «وَ لَا يَقَعُ اسْمُ الِاسْتِضْعَافِ عَلَى مَنْ بَلَغَتْهُ الْحُجَّةُ فَسَمِعَتْهَا أُذُنُهُ وَ وَعَاهَا قَلْبُه»؛ «مستضعف كسى نيست كه حجت بر او تمامشده و حق را شنيده و فكرش آن را درك كرده است». (1)
و از امام موسى بن جعفر علیهالسلام پرسيدند كه مستضعفان چه كسانى هستند؟ امام در پاسخ اين سؤال نوشتند: «الضَّعِيفُ مَنْ لَمْ تُرْفَعْ إِلَيْهِ حُجَّةٌ وَ لَمْ يَعْرِفِ الِاخْتِلَافَ فَإِذَا عَرَفَ الِاخْتِلَافَ فَلَيْسَ بِمُسْتَضْعَف»؛ «مستضعف كسى است كه حجت و دليل به او نرسيده باشد و به وجود اختلاف (در مذاهب و عقايد كه محرك بر تحقيق است) پى نبرده باشد، اما هنگامیکه به اين مطلب پى برد، ديگر مستضعف نيست». (2)
پینوشتها:
1. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 280
2. الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 406
3. تفسير نمونه، ج4، ص: 88
🌎کانال رسمی استاد جواد حیدری_گروه فرهنگی تبلیغی پاسخگو
@javadheidari110
«راه نجات» را در بازار اندروید ببین:
http://cafebazaar.ir/app/?id=com.rahenejat&ref=share
نرم افزار تخصصی صداقت و راستگویی کاری از مرکز ملی پاسخگویی به سوالات
موضوع:احکام_شرعی
#زمان_نيت_روزه
🔶 پرسش:
ابتدا و انتهاى نيت روزه به طور عادى چه زمانى است؟
...................................................
🌼پاسخ:
از ارتباط شما با گروه تبلیغی پاسخگو سپاسگزاریم
همه مراجع: نيت براى روزه ماه رمضان و نذر معيّن، از اول شب تا اذان صبح و براى روزه غير معين (مانند روزه قضا و نذر مطلق)، از اول شب تا ظهر روز بعد است. نيت روزه مستحبى، از اول شب شروع شده و تمام روز – تا موقعى كه به اندازه نيت كردن به مغرب وقت مانده باشد – ادامه دارد.
پی نوشت:
[۱]. وحيد، توضيح المسائل، م ۱۵۶۰، ۱۵۶۱، ۱۵۷۲ و ۱۵۷۳؛ توضيح المسائل مراجع، م ۱۵۵۲، ۱۵۵۳، ۱۵۵۵ و ۱۵۶۵. (احكام روزه، پرسمان)
#گروه_تبلیغی_پاسخگو
@javadheidari110
💠 پرسش: آیا بایدانفاق کردن به دیگران مخفیانه انجام گیرد یا به صورت علنی؟
#اخلاق_انفاق_مخفیانه_علنی
✍️هر مکتبی دارای نظامی ارزشی است و آن نظام ارزشی تکلیف مقبولیت یا عدم مقبولیت امور را روشن می سازد.از نگاه آموزه های اسلام، نیت انسان در تعیین ارزشمندی عمل موثر است و کمیت عمل نمی تواند ملاکی برای ارزش گذاری باشد چه بسا عملها وکارهای بزرگ و زیادی که با نیت خالص همراه نبوده و چه بسیار اعمال کوچکی که صاحبش با خلوص تمام آن را بجا آورده است.
از پيامبراكرم(صلى الله عليه وآله) نقل كردهاند كه آنحضرت فرمودند:
اِنَّما الاَعمالُ بِالنّيات وَ لِكُلِّ امْرِىء ما نَوى؛(1)
ارزش كارها به نيّت است و هر كس متناسب با نيّت خود بهره خواهد برد.
نکته بعدی اینکه خداوند در قرآن می فرماید: «یُنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْناهُمْ سِرًّا وَ عَلانِیَةً»(2)
بنابراین انفاق چه در صورت آشکار و چه مخفیانه مورد تأیید اسلام است.
البته انفاق و بخشش به دیگران نیز همچون سایر اعمال در خطر ریا و خودنمایی است.
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
يَا ابْنَ جُنْدَب لا تَتَصَدَّقْ على اَعيُنِ النّاسِ لِيُزَكّوْكَ فَأِنَّكَ اِنْ فَعَلْتَ ذلكَ فَقَدِ اسْتَوْفَيْتَ اَجْرَكَ و لكن اذا أَعطَيْتَ بِيَمينِكَ فَلا تَطَّلِعْ عَليها شِمالَكَ فَاِنَّ الّذى تَتَصَدَّقُ لَهُ سِرّاً يَجْزيكَ عَلانيةً عَلى رُؤوسِ الاَشهادِ فِى الْيوم الّذى لا يَضُرُّكَ اَنْ لا يَطَّلِعَ النّاسُ على صَدَقَتِك
جلوى چشم مردم انفاق مكن تا ايشان تو را ستايش كنند؛ اگر چنين كنى، در واقع، اجر خودت را دريافت كردهاى (يعنى ديگر اجرى نزد خدا نخواهى داشت)، چنان باش كه وقتى با دست راستت انفاق مىكنى دست چپت آگاه نشود. براى صدقه پنهانى (كه عدم اطلاع مردم از آن در دنيا هيچ ضررى به تو نمىرساند) بهترين پاداش را در روز قيامت پيش چشم همه خلايق به تو خواهند داد.(۳)
بنابراین شخص انفاق کننده باید به گونه ای عمل کند که مبادا با انفاق خویش مقابل دیگران در صدد ریا باشد ونباید نسبت به آبروی شخص نیازمند بی تفاوت باشد.اگر انفاق کردن انسان مخفیانه باشد و شخص برای حفظ آبروی نیازمند، در خفاانفاق کند بسیار مطلوب است. همچنین اگر شخص می داند که با انفاق مقابل دیگران دچار ریا و خودنمایی می شود باید مخفیانه انفاق کند تا بدین وسیله از حبط عملش جلوگیری نماید، هر چند که انجام كار خير به شكل علنى، البته در صورتى كه انسان بتواند برنفس خود مسلط باشد نیز، بركات و ثواب فراوانى دارد.
پی نوشت:
1.بحارالانوار، ج 70، باب 53، روايت 35
2.ابراهیم/31
3.تحف العقول عن آل الرسول ، ج 2، ص 301
#کارشناس_اخلاق_و_مشاوره
آدرس کانال: @javadheidari110
🌿🌿🌿🌿🌿🌿
رمضان فرصتی دوباره...
صدای آمدنش را با گوش جان میشنویم اگر گوشی برای شنیدن مانده باشد!
و اگر تلنبار شدن گناه در وجودمان اجازه شنیدن بدهد.
خودمان هم دیگر به فکر خودمان نیستیم هر روز بار گناه را سنگینتر و بار معرفت را سبکتر میکنیم.
اما از مهربانی خالق مهربانیها نمیتوان گذشت و نمیتوان این فرصت دوباره را انکار کرد.
رمضان فرصتی دوباره است برای حیات بخشیدن به روح انسان.
رمضان نوعی رستاخیز است، برای روحی که در طول سال با انواع خطاها و گناهان در بستر جسم مدفونش نمودیم.
رمضان ماه قرآن است و خواندن قرآن در این ماه و تدبر در معنای آن میتواند عاملی در انشراح ذهن و به تبع آن انشراح روحمان باشد.
شاید روزه گرفتن و تحمل گرسنگی و تشنگی کمی سخت باشد، اما نفس روزه گرفتن، در همین کفّ نفس بودنش هست. صبر در برابر گناه و صبر در برابر خواستهها و مشتهیات نفسانی.
اگر قرار باشد روزه باشیم و سختی نکشیم چیزی نصیبمان نمیشود. آنچه در پناه روزه گرفتن نصیب انسان میشود همین خواستنها و نتوانستنهاست.
این که بخواهی گناه کنی و به حرمت روزهات نتوانی خودش ریاضتی است معنوی در جهت انسان سازی.
سفره ای پهن است و ضیافتی برپاست و هرکه بر سر سفره است از برکات این ضیافت بهرهمند، پس اولین گام برای مهمان شدن، روزه گرفتن است.
اگر بخواهیم سر سفره باشیم، بدون روزه گرفتن نمیشود.هرچقدر روزه گرفتن با شرایط باشد جای ما بر سر سفره ثابتتر خواهد بود.
پیامبرمان فرمودند که «شهر دعیتم فیه الى ضیافة اللَّه»؛ این ماهى است که شما در این ماه دعوت شدهاید به میهمانى الهی.
حساب، حساب دعوت است و دعوت نامهای که خداوند برای همه انسانها فرستاده است، قرار نیست بی دعوت جایی باشیم تا عزتمان خدشهدار شود.
باید درک کنیم که دعوت شدهایم و باید بفهمیم که مهمانی در حال شروع شدن است و خود را برای آن آماده کنیم.
از گوشه کنار شهر بسیار شنیدیم که ما ماه مبارک را دوست داریم اما سختی روزه گرفتن در این فصل گرم برایمان قابل تحمل نیست. تصورشان این بود که میتوانند مهمان باشند اما بدون روزه، میگفتند ما قرار میگذاریم در این ماه گناه نکنیم اما روزه هم نمیگیریم!!!
دیدگاه عجیبی است از یک طرف تصمیم بر گناه نکردن میگیرند و از سوی دیگر بدون هیچ عذری تن به گناه ترک روزه میدهند.
مگر میشود از پلههای حرام به بام سعادت رسید؟
قصدمان اطاله کلام نبود فقط خواستیم چند جمله ای هم صحبتشان شویم تا بدانند بدون روزه و تحمل سختیها مهمان نخواهند بود و از برکات این ماه چیزی عایدشان نخواهد شد.