eitaa logo
کانال رسمی استاد جواد حیدری
5هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
405 ویدیو
169 فایل
💻کارشناس ارشد کلام اسلامی مدرس حوزه و دانشگاه کارشناس پاسخگویی به شبهات 🌐پاسخگویی شبهات اعتقادی 🆔 @khameneieshQ
مشاهده در ایتا
دانلود
حکم شرعی سیگار کشیدن سوال: سيگار کشيدن چه حکمى دارد؟ جواب: مقام معظم رهبری: حکم، تابع ميزان ضرر آن است اگر داراى ضرر قابل ملاحظه‌اى باشد يا موجب اذيّت و آزار ديگران گردد، جايز نيست. آیت الله مکارم شیرازی: کشیدن سیگار و انواع دخانیّات، حرام است و با توجّه به این که ترک آن براى همه معتادان ممکن است، حالت اضطرارمعمولا در آن تصوّر نمى شود; مگر به دستور خاص طبیب آگاه، و فرقى بین افراد مبتدى و معتاد نیست. آیت الله سیستانی: ۱- کشیدن سیگاربرای مبتدی اگر موجب ضرر و زیان می شود هر چند در آینده واعم از اینکه آن ضرر معلوم باشد ویا گمان ضرر وجود داشته باشد طوری عقلا بر سلامت شخص بیمناک باشند، حرام است. و اما اگر ایمن از ضرر و زیان شدید باشد هر چند بدین جهت که کمتر می کشد، مانعی ندارد. ۲ـ کشیدن سیگاربرای به سیگار کشیدن معتاد شده است. اگر ادامه کشیدن سیگار ضرر شدیدی می آورد باید دست برداردمگر آنکه ترک سیگار موجب ضرر دیگری شود مثل ضرر حاصل از سیگار کشیدن و یا سخت تر از آن و یا اینکه ترک سیگار برای او حرجی باشد طوری که عادتاً تحمٌل ناپذیر است. پی نوشت:سایت هدانا http://hadana.ir 🔹 @javadheidari110 👈
موضوع:تعارض در تشخیص اعلم سوال: اگرعده اى از علما به اعلم بودن مجتهدى شهادت بدهند و در مقابل، گروهى شخص دیگرى را اعلم بدانند، و ما نتوانیم مجتهد اعلم را تشخیص دهیم، وظیفه چیست؟ آیات عظام امام،خامنه اى و نورى: در هر کدام احتمال اعلمیت داده شود، بنابر احتیاط واجب از او تقلید کند و در صورت تساوى، مخیر است. آیات عظام بهجت،فاضل و صافى: در هر کدام احتمال اعلمیت داده شود، باید از او تقلید کند و درصورت تساوى، مخیر است. آیه اللّه  تبریزى: آگاهى و تخصص هر گروه از علما بیشتر باشد، شهادت و نظرشان مقدم است و در صورت تعارض، در هر کدام احتمال اعلمیت داده شود، از او تقلید کند و در صورت تساوى، مخیر است. آیه اللّه  سیستانى: آگاهى و تخصص هر گروه از علما بیشتر باشد، شهادت و نظرشان مقدم است و در صورت تعارض، در هر کدام احتمال اعلمیت داده شود، باید از او تقلید کند و در صورت تساوى، مخیر است؛ مگر در موارد علم اجمالى بر تکلیف، (مانند قصر و اتمام) که در این هنگام بنابر احتیاط واجب باید هر دو فتوا را رعایت کند. آیه اللّه  مکارم:بنابر احتیاط واجب از کسى تقلید کند که گمان به اعلمیت او دارد و در صورت تساوى، مخیر است. آیه اللّه  وحید: در هر کدام احتمال اعلمیت داده شود، باید از او تقلید کند و در صورت تساوى باید از کسى تقلید کند که فتوایش مطابق احتیاط است و چنانچه احتیاط ممکن نبود و یا مشقت داشت، مخیر است. تبصره. فرض مسئله جایى است که هر دو در تقوا مساوى باشند. پی نوشت: توضیح المسائل مراجع معظم، م ۴ و ۳ 🔹 @javadheidari110 👈
🔹 جواد حیدری، کارشناس کلام و عقاید مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی پاسخ می دهد: 📝 خبرگزاری مهر: ↪️ mehrnews.com/news/4738674 ↪️ rasanews.ir/002c5K 🆔 @javadheidari110
💠پرسش: اگر اعتقاد به عصمت پیامبران داریم، چرا حضرت موسی علیه‌السلام، مرتکب گناه شد و بعد از کشتن آن فرد گفت: «این کار شیطانی بود، خدایا به خودم ظلم کردم پس مرا ببخش»؟ ...................................................................................................................................... ✍️ پاسخ: نکته اول: عصمت انبیاء علیهم‌السلام، با دلایل عقلی و نقلی ثابت هست.(در پست‌های قبلی به آن اشاره‌شده است) نکته دوم: بعضی از انبیاء مرتکب ترک اولی شده‌اند؛ یعنی بین خوب و خوب‌تر، خوب را انتخاب کرده‌اند و البته ترک اولی منافاتی با عصمت ندارد. نکته سوم: حضرت موسی علیه‌السلام، قصد دفاع از مظلوم را داشتند و نه قصد کشتن آن فرد تا اشکال شود ایشان گناهکار می‌باشند. نکته چهارم: برای فهم صحیح معانی آیات قرآن کریم باید معنای لغوی کلمات را در نظر گرفت. به همین منظور معنای چند کلمه را بررسی می‌کنیم: الف : «ظلم»: واژه ظلم در لغت، قرار دادن و انجام دادن چیزی در مکان و زمانی غیر از مکان و زمانی است که به آن اختصاص داده‌شده است. در کتاب التحقیق آمده است: «الظلم: وضع الشي‏ء في غير موضعه المختصّ به»(1) پس هر کاری که در زمان مناسب خود انجام نگیرد، ظلم بر آن اطلاق می‌شود و لزوماً به معنای گناه نیست و ترک اولی را هم شامل می‌شود. ب : «غفران»: واژه غفران به معنای پوشاندن هست. در لغت می‌خوانیم: «أصل‏ الغفر: السَتر»(2) گاهی انسان اگر عملی را در زمان یا مکان دیگری انجام دهد، زحمت کمتری متحمل می‌شود و طلب غفران در این زمینه یعنی کاستن از سختی‌ها. با توضیحاتی که تقدیم شد، معنای آیه‌ی شریفه 16 قصص که جریان حضرت موسی علیه‌السلام در آن نقل‌شده را، از کلام نورانی امام رضا علیه‌السلام، می‌آموزیم: امام رضا علیه‌السلام می‌فرماید: «منظور ازجمله‏ هذا مِنْ عَمَلِ الشَّيْطانِ‏، نزاع و جدال آن دو مرد با يكديگر بوده كه عمل شيطانى محسوب مى‏شده، نه عمل موسى و منظور از جمله‏ رب إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي‏، اين است كه من خود را در آنجا كه نبايد بگذارم گذاردم، من نبايد وارد اين شهر مى‏شدم و منظور از جمله‏ فَاغْفِرْ لِي‏ اين است كه مرا از دشمنانت مستور دار تا بر من دست پيدا نكنند»(3) نتیجه اینکه: حضرت موسی علیه‌السلام دچار ترک اولی شدند که منافاتی با عصمت انبیاء ندارد. پی‌نوشت: 1. التحقيق فى كلمات القرآن الكريم، ج‏7، ص: 205 2. الإفصاح فى فقه اللغة، ج‏1، ص: 365 3. تفسير نور الثقلين، ج‏4، ص: 119 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
پرسش: منظور از آيه 85 آل‌عمران كه می‌فرماید «هركس غير از اسلام دينی بجويد از او پذيرفته نمی‌شود و در آخرت از زيانكاران خواهد بود» چيست و شامل چه کسانی می‌شود؟ ✍️پاسخ: از جمله « «يَبْتَغِ» در آیه «وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ‏ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرين‏»؛ و هر كه جز اسلام دينى بطلبد، هرگز از او پذيرفته نمی‌شود و او در آخرت از زيانكاران است. (1) استفاده می‌شود كه مراد آيه، كسانى هستند كه اسلام به گوش آن‌ها رسيده ولى آن را رها كرده و به سراغ ديگر مكاتب رفته‌اند. اين افراد در قيامت زيانكارند و دين آن‌ها موردپذیرش نيست. با توجّه به آيه 81 اين سوره، پذيرش دين اسلام، ميثاق خداوند از همه‏ پيامبران پيشين است و لذا با آمدن پيامبر و دين اسلام، دين ديگرى غیرازآن موردقبول نيست: «فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ»(2) اما حال مستضعفان در آيات ديگری مورد بحث قرارگرفته است: «إِنَّ الَّذينَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلائِكَةُ ظالِمي‏ أَنْفُسِهِمْ قالُوا فيمَ كُنْتُمْ قالُوا كُنَّا مُسْتَضْعَفينَ‏ فِي الْأَرْضِ قالُوا أَ لَمْ تَكُنْ أَرْضُ اهلّه واسِعَةً فَتُهاجِرُوا فيها فَأُولئِكَ مَأْواهُمْ جَهَنَّمُ وَ ساءَتْ مَصيراً * إِلَّا الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَ النِّسَاءِ وَ الْوِلْدَانِ لَا يَسْتَطِيعُونَ حِيلَةً وَ لَا يَهْتَدُونَ سَبِيلًا» همانا كسانى كه فرشتگان آن‌ها را درحالی‌که ستمكار نفس خویش‌اند قبض روح می‌کنند (به آن‌ها) گويند: در چه (حالى از نظر دين) بوديد؟ گويند: ما در زمين مستضعف بوديم (ناتوان شده در جنبه ايمان و عمل). فرشتگان گويند: آيا زمين خداوند وسيع نبود تا در آن (از محيط كفر به محيط اسلام) مهاجرت كنيد؟! پس آنان جايگاهشان جهنم است و آن بد جاى بازگشتى است. مگر ناتوان ‏شدگان از مردان و زنان و كودكان (در دست قدرتى حاكم يا جوّى مانع از تحصيل معارف) كه هيچ چاره‌ای نداشته و به هيچ نحوى (براى هجرت) راه نيابند. (3) از بررسى آيات قرآن و روايات استفاده می‌شود افرادى كه از نظر فكرى يا بدنى يا اقتصادى آن‌چنان ضعيف باشند كه قادر به شناسايى حق از باطل نشوند و يا این‌که با تشخيص عقيده صحيح بر اثر ناتوانى جسمى يا ضعف مالى و يا محدودیت‌هایی كه محيط بر آن‌ها تحميل كرده قادر به انجام وظائف خود به‌طور كامل نباشند و نتوانند مهاجرت كنند، آن‌ها را مستضعف می‌گویند. از امام على (علیه‌السلام) چنين نقل‌شده كه فرمودند: «و لا يقع اسم الاستضعاف على من بلغته الحجة فسمعتها اذنه و وعاها قلبه‏»؛ مستضعف كسى نيست كه حجت بر او تمام‌شده و حق را شنيده و فكرش آن را درك كرده است. (4) و از امام موسى بن جعفر (علیه‌السلام) پرسيدند كه مستضعفان چه كسانى هستند؟ امام در پاسخ اين سؤال نوشتند: «الضعيف من لم ترفع له حجة و لم يعرف الاختلاف فاذا عرف الاختلاف فليس بضعيف‏»؛ مستضعف كسى است كه حجت و دليل به او نرسيده باشد و به وجود اختلاف (در مذاهب و عقايد كه محرك بر تحقيق است) پى نبرده باشد، اما هنگامی‌که به اين مطلب پى برد، ديگر مستضعف نيست. (5) روشن است كه مستضعف در دو روايت فوق، همان مستضعف فكرى و عقیده‌ای است ولى در آيه مورد بحث و آيه 75 همين سوره، منظور از مستضعف، همان مستضعف عملى است يعنى كسى كه حق را تشخيص داده اما خفقان محيط به او اجازه عمل نمی‌دهد. (6) پی‌نوشت‌ها: 1. آل‌عمران/ آيه 85. 2. قرائتى، محسن‏، تفسير نور، ج ‏1، ص 555. 3. نساء/ آيات 97 - 98. 4. حویزی، نور الثقلين، ج 1، ص 536. 5. همان، ص 539. 6. مكارم شيرازى، ناصر، تفسير نمونه، ج ‏4، ص 87-88. 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
💠 خیر و شر حقیقی ✍️امام صادق(عليه السلام) در روایتی مى‌فرمايند: اَلْخَيْرُ كُلُّهُ اَمامَكَ و اِنَّ الشَّرَّ كُلَّهُ اَمامَكَ و لَنْ تَرَى الْخَيْرَ و الشَّرَّ اِلاّ بعد الاخِرَةِ؛ همه خوبى‌ها پيش روى تو است و همه بدى‌ها در آينده است، هرگز خوبى و بدى نخواهى ديد جز در آخرت. در زندگی هر یک از ما سختی ها و راحتی های متعدد و فراوانی رخ می دهد، اصلا زندگی دنیا محفوف به بلا و سختیهاست. اکثر ما انسانها بدی و خوبی و خیر و شر این دنیا را بسیار جدی میگیریم به گونه ای که اگر خیری به ما برسد و از نعمات مادی بهرمند شویم دیگر کسی را نمی شناسیم و بالعکس اگر شری هم به ما برسد دیگر خدا را بنده نیستیم.اما مطابق این روایت خیر و شر واقعی مقابل ماست و مربوط به آینده. در واقع خیر و شر حقیقی در آخرت است و آنچه در این دنیا از خیر و شر به ما می رسد نسبی است. امام صادق(عليه السلام) در ادامه مى‌فرمايند: لاِنَّ اللّهَ جلّ و عزّ جَعَلَ الخيرَ كُلَّهُ فى الْجَنَّةِ و الشَّرَّ كُلَّهُ فى النّارِ لاِنَّهُمَا الباقيانِ يعنى خير و شر واقعى در بهشت و جهنم خواهد بود كه دايمى و هميشگى هستند.(1) بنابراین نباید به این اموراعتباری دلخوش کرد چرا که دیر یا زود از بین رفتنی هستند. پی نوشت: 1.تحف العقول عن آل الرسول ، ج 2، ص 301 آدرس کانال: @javadheidari110 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
⭕️ فرزندان، تاوان گناهان والدین را می دهند؟! ✅تأثیر کارهای پدر و مادر بر فرزندان، یکی از آثار وضعی و تکوینی اعمال آن‌ها است و به‌هیچ‌وجه ظلم و ستمی از ناحیه خداوند بر کسی نخواهد شد. 📝جزئیات بیشتر در لینک زیر: ↪️ http://shabestan.ir/detail/News/841569 🆔 @javadheidari110
موضوع:استفاده از داروهای ضروری حرام یا نجس سوال: با توجه به اینکه برخی از داروهای ضروری و حیاتی از منابع حرام یا نجس مثل اعضای انسان یا حیوان و غیر آن‌ها تهیه می‌شوند و معمولاً این‌گونه داروها از کشورهای خارجی و غیر مسلمان وارد می‌شوند، حکم شرعی مصرف این‌گونه داروها برای انسان و نیز معامله بر روی آن‌ها چیست؟ جواب: اگر معالجه ی بیماری متوقف و منحصر در آن باشد اشکال ندارد. پی نوشت: سایت مقام معظم رهبری(https://www.leader.ir) 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
موضوع:استفاده از پمپ آب سوال؛ در شرایط حاضر در اغلب ساختمان ها از نوعی پمپ استفاده می شود که نحوه ی کار آن ها به این صورت است که در زمان کمبود فشار آب شهر به داخل یک مخزن کوچک تحت فشار رانده می شود و سپس ورودی قطع و همین آب جریان می یابد. با عنایت به این که در هر لحظه نمی دانیم که آیا پمپ در حال آب گیری و طبعاً آب جاری است و یا قطع شده و آب قلیل می باشد، حکم چیست؟ پاسخ مراجع معظم ؛ اصل نصب پمپ به این صورت اشکال دارد و تنها به این صورت جایز است که آب بدون فشار وارد مخزنی شود و بعد از آن با فشار پمپ به بالا فرستاده شود و مطابق آنچه نوشته اید این آب حکم آب قلیل پیدا می کند مگر اینکه به محض باز کردن شیر آب در ساختمان ، شیر اتصال مخزن با آب شهر باز شود و به آب لوله کشی شهر اتصال پیدا کند. پی نوشت: http://hawzahnews.com 💎کانال رسمی استاد جواد حیدری💎 ╔═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╗ ©: @javadheidari110 ╚═─═ঊঈ🔸ঊঈ═─═╝
تفسیر سوره لقمان_آیه7.mp3
10.02M
🌺🍃 🍃 💠--«بِسْم‌اللہ‌الرَحمݩِ‌الرَحیْـم»--💠 📋| #تفسیر_سوره_لقمان --« جلسه پنجم »-- ❇️ارائه دهنده: 🔹استاد جواد حیدری «گروه أَنصارَ العَقيدة فۍ الأهواز» •|| @ansaralaghideh •|| @JAVADHEIDARI110 🍃 🌺🍃
💠 حدیث روز 💠 ● عاقبت دغلکاری با فرد مسلمان 🔻رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله: ألا و مَن غَشَّ مُسلِما فلَيس مِنّا ❗️بدانيد كه هر كس با مسلمانى دغلكارى كند از ما نيست. 📚 ثواب‌الأعمال، ۳۳۵ / ۱ 🆔 @javadheidari110
مجازات مفاسد اقتصادی.pdf
193.1K
بررسی مجازات مفاسد اقتصادی از دیدگاه اسلام کارشناس فقه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی حجت الاسلام امیر صالحی @javadheidari110