eitaa logo
برگ و بار ...✒️
440 دنبال‌کننده
590 عکس
1 ویدیو
1 فایل
مروری بر زندگی و آثار استاد جواد محدثی صفحه ی اینستاگرام: Javad.Mohaddesi@ کانال ایتا: javadmohadesi@
مشاهده در ایتا
دانلود
🚩 بمناسبت ۲۶ مرداد ۱۳۶۸، ورود اولین گروه آزادگان به میهن اسلامی آمدنتان ، نسیم آزادی بود. شما آزادگان ، قرار از کف صبر ربودید و طاقت از زانوهای بی طاقتی گرفتید و با «اسارتِ» خویش، که رنگی از شرف و زینتی از حماسه داشت ، «آزادگی» را تفسیر کردید. درود بر شما که گوهر ایمان و شرف خویش را در آن کافرستان بَعث ، از دستبرد ، نگاه داشتید. روزی که آمدید «دعای مستجاب ِ» سینه های سوزان و چشمان منتظر ما ، گشتید. اینک شما ، دیگر نه اسیران در بند ، بلکه آزادگان توانمندید. آزادی تان ، پاداش صبر و مقاومتتان است و بازگشت به آغوش ایران سربلند ، اجر خداییِ آن همه ایثار و تحملِ «مظلومیت غریبانه» است. 🖋جواد محدثی 🔰 🔰 🍃کانال برگ و بار... مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی @javadmohadesi
یا اباصالح المهدی ادرکنا! 🍃کانال برگ و بار در ایتا مروری بر زندگی و آثار استاد @javadmohadesi
📚مراحل نگارش (۳) 🖋جواد محدثی ادامه...👇🏼 ▫️چهار. تنظیم و تدوین وقتی معلومات و یادداشت‌هایی پیرامون ابعاد موضوع و محورهای آن فراهم شد، باید آن‌ها را به صورت منظم نوشت و تدوین کرد و پس و پیش نمود و حذف و اضافه کرد، تا از ترکیب و تألیف آن‌ها، یک نوشته یا جزوه یا اثر تحقیقی فراهم آید. سلیقه و ذوق در تدوین نیز، سهم عمده‌ای دارد. همان‌گونه که در ساختن یک خانه و بنا، علاوه بر مصالح ساختمانی و نقشه و طرح، کار معماری و سوار کردن اشیا، خانه‌ای پدید می‌آورد، تنظیم یادداشت‌ها نیز پیکرۀ اصلی نوشته را می‌آفریند. ظریف‌کاری مرحلۀ دیگر آن است. ▫️پنج. آراستن و پیراستن (ویرایش) پس از تکمیل صورت نوشته، باید به کار تزیینی آن پرداخت. زوایدش را حذف کرد، عناوین انتخابی را مرور و تجدید نظر نمود، در صورت لزوم، کلمات و جملاتی را تغییر داد، نواقص را تکمیل نمود، و به حسن تألیف و ترکیب آن اطمینان حاصل کرد. نویسندگی به نوعی شبیه قالیبافی است که دار قالی، تار و پود، نقشه، خامه و ابریشم، بافتن و گره زدن، قیچی کردن و پرداخت نهایی دارد. در نویسندگی، چارچوب همان دار است، طرح کلی همان نقشه است، واژه‌ها و تعبیرات و جملات ابزار بافتن است، اصلاح زواید و بهسازی نهایی متن، همان پرداخت است. هرچه طرح و نقشه و نخ و خامه و تعبیرات و دقت در گره زدن و نگاشتن بیشتر و بهتر باشد، قالی گرانتر و نوشته زیباتر و ارزشمندتر می‌شود... 📎ادامه دارد... 📖برگرفته از کتاب « با اهل قلم » اثر:جواد محدثی 🔻 🔻 🍃کانال برگ و بار... مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی @javadmohadesi
« مسجد » هر مسجد یک درمانگاه است و هر امام جماعت ، یک طبیب. اگر مؤمن مسجدی ، با ورزش روحی ، خود را قوی ساخت ، ایمن می‌گردد. اگر مسجد ، بی روح باشد ، چگونه به مردم روحیه بدهد؟ اعتبار هر درمانگاه ، به وضع و رفتار کادر درمانی است. خدمتگزاران در درمانگاه شبانه روزی مساجد ، باید حرمت درمانگاه را نگه دارند و آبرو و اعتبارش را زیر سؤال نبرند. وگرنه ، نه تنها شفا نمی‌بخشد ، که بیمارتر هم می‌کند. نه تنها بهبودی نمی آورد ، که بیماری ها را گسترش می دهد. اگر مساجد که درمانگاه روح و اخلاق اند ، آلوده و غیر بهداشتی باشند، چگونه شفابخش مبتلایان می‌شوند ؟ کادر درمانی مساجد ، عبارت اند از : امام جماعت ، مأموم ، خادم ، هیئت امنا ، صندوقدار ، مؤذن و مکبر ، واعظ و مداح و مسأله گو. هرکدام از این‌ها ، سهمی در «آبادی مسجد» و تأثیر گذاری این کانون مقدس دارند. این درمانگاه باید مجهز باشد ، تا از عهده ی درمان مراجعان برآید . راستی... آبادی مسجد به چیست؟ فقط به ساختمان و تجهیزات ؟ هرگز ! ✍🏼جواد محدثی 📌به مناسبت ۳۰ مرداد ، روز جهانی مسجد 🔰 🔰 🍃کانال برگ و بار... مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی @javadmohadesi
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع) . . . 🚩 🚩 🍃کانال برگ و بار... مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی @javadmohadesi
🔻به مناسبت روز پزشک ▫️ ▫️ 🍃کانال برگ و بار... مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی @javadmohadesi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ شرح حکمت های نهج البلاغه 🔹قسمت اول 🎙 استاد جواد محدثی 🔷 🔷 🍃 کانال برگ و بار... مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی @javadmohadesi
یا اباصالح المهدی ادرکنا! 🍃کانال برگ و بار در ایتا مروری بر زندگی و آثار استاد @javadmohadesi
📚مراحل نگارش (۴) 🖋جواد محدثی ▫️پنج . آراستن و پیراستن ادامه... آنچه که به نام «ویراستاری» مشهور است، پرداختن به همین جهات و بهبود بخشیدن به کیفیت متن و قلم در یک نوشته است. ویراستاری صوری، حداکثر به جنبه‌های رسم‌الخطی، علایم نگارشی، فصل و وصل کلمات، یکسان‌سازی ارجاعات در پاورقی‌ها و سامان‌بخشی به ظاهر یک اثر است. اما کنترل مطالب نقل شده، زیباسازی نثر، تعیین مکان سرسطرها، عنوان‌گذاری‌های اصلی و فرعی، اصلاح واژه‌ها، حذف و اضافات لازم، درستی و دقّت ارجاعات، بهینه‌سازی تیترها، فصل‌بندی خوب مطالب، ایجاد وحدت رویه در سراسر اثر، کاستن از مکرّرات و مباحث غیر مرتبط، از جملۀ کارها در قلمرو یک «ویرایش دقیق و فنّی» است. با این حساب، بهتر است که ویراستار هر اثر دربارۀ موضوع خاصّ آن تبحّر و اطلاعات کافی داشته باشد تا بتواند نارسایی‌های محتوایی و اشکالات علمی آن را برطرف سازد و متنی بی‌غلط (چه غلط شکلی چه محتوایی) ارائه دهد. به پاره‌ای از نکات که در ویرایش مورد توجّه است، در همین بخش از کتاب اشاره شده است. ▫️شش. نقد پس از تکمیل نوشته، می‌توان به دید انتقادی، نوشته را یک بار خواند یا به دیگری داد تا نقّادانه مطالعه کند و نظر اصلاحی بدهد. بهره‌گیری از نقد و نظر دیگران، تأثیر بسزایی در تکمیل و رشد کار قلمی نویسنده دارد. هرچند نظر ناقد سبب شود پیکرۀ نوشته را کلّاً تغییر دهیم، اگر نظر او را بجا و صحیح می‌دانیم چنین دگرگونی ارزش دارد. ▪️ 📖برگرفته از کتاب « با اهل قلم » اثر : جواد محدثی 🔻 🔻 🍃کانال برگ و‌بار... مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی @javadmohadesi
⚠️ « یک میدان و دو هجوم » ‼️ ✍🏼نویسنده : استاد جواد محدثی نه مرز ، تنها آبی و خاکی است، نه حمله، تنها زمینی و هوایی! نه هجوم، فقط نظامی است، نه شکست و ضربه، فقط مادّی. تهاجم فرهنگی، خطرناکتر از هجوم نظامی است. در هجوم نظامی، طمع به خاک است و زمین، در شبیخون فرهنگی طمع به اخلاق است و دین! هجوم نظامی با سر و صدا و سرعت است، تهاجم فرهنگی، آهسته و آرام. آن ترسناک و نفرت آفرین است، این فریبنده و جذّاب، ❗️ آن، افراد را به دفاع و مقاومت وامی دارد، این به استقبال و پذیرش می فرستد. کشته آن، شهید است و مرده این، پلید! شهادت، دوست داشتنی است، امّا ابتذال، نفرت انگیز. در هجوم نظامی، دشمن، اعلام جنگ و دشمنی می کند، و مهاجم فرهنگی، اعلام دوستی!... در حمله نظامی، صفیر اوّلین گلوله، همه را متوجّه خطر می سازد، امّا در تهاجم فرهنگی گاهی تا شلیک گلوله آخرِ دشمن، هنوز عدّه ای شبیخون را باور نمی کنند. آن پیداست، این پنهان! در آنجا، زمین از دست می رود، اینجا شرف و دین. ❗️ آنجا، درگیری با دشمن، در مرزهاست، اینجا آسیب از حمله دشمن، درون خانه هاست. آنجا، بمب های خوشه ای می ریزند، اینجا شک و دودلی می انگیزند. آنجا سلاح، موشک و بمب است، اینجا ماهواره و امواج تصویری. در میدان حمله نظامی، پادگانها، مقرّها و خطوط و خاکریزها بمباران می شود، در تهاجم فرهنگی مدرسه ها، مطبوعات، اندیشه ها و عقیده ها. در آن درگیری، کوه و دشت و دریا میدان برخورد است، در این مقابله، نبرد در عرصه مجلّات، رمانها، فیلمها و کتابهاست. ❗️ آنجا میدان مبارزه محدود است، اینجا گسترده، آنجا جنگی آشکاراست، اینجا غارتی پنهان. اسیران آن میدان، آزاده اند، و گرفتاران این میدان، معتاد و آلوده . آنجا، شهادت، خانواده ای را سربلند می سازد، اینجا اعتیاد و ابتذال، دودمانی را شرمگین می سازد. پدر یک شهید، عزیز است، پدر یک آلوده، سرافکنده! ❗️ در میدان نظامی، مجروح را به عقب برمی گردانند تا مداوا شود، در صحنه فرهنگی، پس از اولین زخم و ترکش، به خطوط جلوتر انتقال می یابد! تیر و ترکش، بر سر و دست می نشیند، ولی زهر هوس و ویروس گناه، بر ایمان و اندیشه آسیب می رساند. در هجوم نظامی، دشمن از مرز آبی و خاکی وارد می شود، در تهاجم فرهنگی، از مرز فکری و روحی. آسیب خورده آن، انگیزه مبارزه و خصومت پیدا می کند و نیش خورده این، خلع سلاح و بی انگیزه می شود. ❗️ تشییع جنازه یک شهید، شهری را روح حماسه می بخشد، امّا آلودگی نسلی به ابتذال، روح جامعه را افسرده می سازد. هجوم نظامی، یک ملّت را مقاومتر می کند، و هجوم فرهنگی، سست تر می سازد. آنجا فشنگ، شلیک می شود، اینجا آهنگ، پخش می شود. آنجا در پی ماه اند، اینجا دنبال ماهواره. گذرگاههای آن جبهه، سربالایی است، و عرصه های این میدان، سرازیری. ❗️ آنجا از خود می گذرند تا به خدا برسند، اینجا از خدا می گذرند تا به خود برسند. قربانیان آن، شهید راهِ معروف اند، و قربانیانِ این، کشته بیراهه منکر ! بکوشیم تا از مجروحان این جبهه و ترکش خوردگان این حمله نباشیم. اگر هم آسیب دیده ایم، به درمانگاه توبه برویم و... تا دیر نشده، غدّه گناه را جرّاحی کنیم. 🌹آیا سلامت روح و فکر، به اندازه جسم مهم نیست؟! «جواد محدثی» / مهر ۱۳۷۶ 🔰 🔰 🍃 کانال برگ و بار... مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی @javadmohadesi
🥀دو عاشق صادق... شما دو تَن ، دو معلم ، دو اسوه و‌ میزان، «هنر» زیستن بودید و «رجا» ی زندگان! شما ای شهیدان رجایی و باهنر... به سادگیِ خدمت بودید و طراوتِ بهار به صلابت کوه بودید و سرافرازی سرو، به پاکی دو فرشته بودید و صمیمیت دو پدر... دو برادر ! مربی دلسوز بودید و مدرس تعهد. راه رشد بودید و معبر ایمان، خط خلوص بودید و الگوی ایثار. ای دو رهیار ! ای دو عاشق صادق ، ای دو دو ققنوس عشق و سوختن و ساختن! ای دو یار ای دو شهید! افتادن شما دو سروِ سرافراز ، به ما ایستادن آموخت و سوختنتان به ما ، «روییدن» ، الهام داد. ✍🏼جواد محدثی ▪️ بمناسبت ۸ شهریور ، سالروز شهادت شهید رجایی و شهید باهنر در سال ۱۳۶۰ در دفتر نخست وزیری. ♦️ ♦️ 🍃کانال برگ و بار... مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی @javadmohadesi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ شرح حکمت های نهج البلاغه 🔹قسمت دوم 🎙استاد جواد محدثی 🔸 🔸 🍃کانال برگ و بار... مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی @javadmohadesi
یا اباصالح المهدی ادرکنا! 🍃کانال برگ و بار در ایتا مروری بر زندگی و آثار استاد @javadmohadesi
صفات نوشتۀ خوب (۱) جواد محدثی می‌توان ویژگی‌ها و اوصافی را برای هر نوشتۀ خوب برشمرد، که وجود آن‌ها برای هر نوشته، امتیاز محسوب می‌شود. این ویژگی‌ها عبارت است از: 1️⃣ سادگی و کوتاهی جملات جملات طولانی، خسته‌کننده است و گاهی مطلب و پیام نوشته را نامفهوم می‌سازد. تعبیرات دشوار و جملات سنگین و اصطلاحات نامأنوس و دور از ذهن هم همان اشکال را دارد و «نقض غرض» می‌شود. با این حساب، روشن است که کوتاهی و سادگی جملات، بر جاذبه و لطف نوشته می‌افزاید. در برخی از آثار جلال آل احمد (مثلاً خسی در میقات) این ویژگی دیده می‌شود. 2️⃣ درستی و صحت دستور زبان، عهده‌دار درست‌نویسی است. شناخت قواعد جمله‌سازی و ترکیب کلمات و به کار بردن آن‌ها، آبروی هر نوشته است. پس نویسنده باید با قواعد دستوری هم آشنا باشد و درست بنویسد؛ مثلاً مباحثی همچون: نهاد و گزاره، حروف ربط، تناسب فعل و فاعل، ضمایر و اشارات، جملات شرطی و استفهامی و خبری، پسوندها و پیشوندها، ترکیب‌ها و اضافات، زمان و ... آنچه در اصلاح یک متن به اسم «ویرایش» یا تصحیح انجام می‌گیرد ناظر به ضعف‌های عبارتی، غلط‌های املایی، کاربرد علایم نگارشی، غلط‌های دستوری یا رسم‌الخطی و کاربردی در واژه‌هاست. در کتاب‌های تفصیلی به بیان انواع این غلط‌ها پرداخته‌اند و در اینجا مجالی برای بسط سخن نیست. 3️⃣مشخص بودن پیام و موضوع هدف و مقصود نویسنده باید واضح باشد تا خواننده به نوایی برسد، سردرگمی و ابهام و پیچیدگی مفاهیم مطرح شده، ضعف نوشته است و میان خواننده و نویسنده، ارتباط متفاهم را برقرار نمی‌سازد. همچنان که بیان ثقیل و پیچیده، در «گفتار» هم عیب به شمار می‌آید. 4️⃣محتوای زیاد و حجم کم از صفات خوب هر نوشته، پرهیز از پرگویی و اضافه‌گویی است. نوشته باید پربار و غنی باشد؛ در حداقل عبارات و صفحات ممکن.حالت اسفنجی داشتن، ضعف یک نوشته است که هر چه آن را بفشاری، از حجم زیاد آن چیزی به دست نمی‌آید و عصاره‌اش اندک است. البته نه به حدّی خلاصه‌گویی و رمزنویسی که اصل مطلب، هدر رود و تباه شود. به تعبیر ادبی باید از «اِطْنابِ مُمِلّ» و «ایجار مُخِلّ» پرهیز کرد. آثار شهید مطهری، در پرباری و پرمحتوایی و پرهیز از لفاظی‌های بیهوده، الگوی خوبی است. 📎ادامه دارد... 🔹برگرفته از کتاب «با اهل قلم » اثر:جواد محدثی 🔻 @kanoonnevisandeganqom 🔻 🍃کانال برگ و بار... مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی @javadmohadesi
«... اربعین ...» 🏴 اربعین ، نگاهی مجدد به عاشورا ست.🚩 اربعین ، یادآور شور عاشورایی حسین و حسینیان است و احیاگر درس های عاشورا ! اربعین ، مراسم تجدید اندوه دودمان رسول الله است و فصل گریستن دوباره ، بر شهدای مظلوم آلُ الله و بهار اشک باریدن بر خاک پاک کشتگان بی کفنِ دشت نینوا . اربعین ، یادآور خزانِ گلهای روییده در گلزار علوی است.🥀 ما ، سالهاست که که با اربعین، پیوند خون و گریه داریم . قرن هاست که اربعین را ، شکستن بغض دوباره ی عاشورا در رواق زمان می‌شناسیم و شکفتن مجددِ غنچه ی غم بر شاخه ی دلمان می‌دانیم. امروز نیز ، آموزشهای عاشورا و اربعین در گوش دل و ژرفای جانمان است، و میثاقمان با اربعین ناگسستنی است.✋🏼 •السّلامُ علَیک یٰا اباعَبداللّه • 🖋جواد محدثی 🚩 🚩 🍃کانال برگ و بار... مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی @javadmohadesi
السلام علیک یا ابا عبدالله الحسین (ع) . . . 🚩
🏴...اربعین...🥀 به یاد کربلا دلها غمین است دلا خون گریه کن چون اربعین است بسوز ای دل که امروز اربعین است عزای پور ختم المرسلین است مرام شیعه در خون ریشه دارد نگهبانی ز خط خون ،چنین است به یاد کربلا دلها غمین است دلا خون گریه کن ، چون اربعین است حسین بن علی سالار دین است امام و رهبر اهل یقین است قیام کربلایش تا قیامت سراسر درس، بهر مسلمین است به یاد کربلا ، دلها غمین است دلا خون گریه کن چون اربعین است دلا ، کوی حسین ، عرش زمین است مطاف و کعبه ی دلها همین است اگر خیل شهیدان ، حلقه باشند حسین بن علی ، آن را نگین است به یاد کربلا دلها غمین است دلا ، خون گریه کن چون اربعین است دل ما در پی آن کاروان است که از کرب و بلا ، با غم ، روان است چه زنجیری به دست و بازوان است که گریان ، دیده ی روح الامین است به یاد کربلا دلها غمین است دلا ،خون گریه کن چون اربعین است زبان زینب این بانوی پُر درد که هست آموزگار هر زن و مرد چنان در کوفه ، طوفانی به پا کرد تو گویی ، خود ، امیرالمؤمنین است به یاد کربلا دلها غمین است دلا ، خون گریه کن چون اربعین است دیار شام ، با غم ها ، قرین است قلوب شیعیان ، زان غم ، حزین است مزار زینب و قبر رقیه تجلیگاه عشق عارفین است به یاد کربلا دلها غمین است دلا، خون گریه کن چون اربعین است. ✍🏼جواد محدثی /قم/آبان ۱۳۶۲ ش ▫️ابیاتی منتخب از ترجیع بند «اربعین» 🏴 🏴 🍃کانال برگ و بار... مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی @javadmohadesi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 مداح: حسین فخری 🖋شاعر: جواد محدثی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
▶️ شرح حکمت های نهج البلاغه 🔹قسمت سوم 🎙استاد جواد محدثی 🔸 🔸 🍃 کانال برگ و بار... مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی @javadmohadesi
یا اباصالح المهدی ادرکنا! 🍃کانال برگ و بار در ایتا مروری بر زندگی و آثار استاد @javadmohadesi
صفات نوشته خوب (۲) جواد محدثی 5️⃣ فصاحت و بلاغت درستی کلمه و کلام و ترکیب الفاظ و سهولت تلفّظ تعابیر و رعایت قواعد، «فصاحت» است. شناخت مقتضای حال، تناسب زمانی و مکانی، شرایط جامعه، روحیات خواننده و نیازهای فکری و پسند ذوقی او و ... به «بلاغت» مربوط می‌شود. نوشته هم باید صحیح و فصیح باشد، هم رسا و بلیغ. 6️⃣ نوآوری نوشته‌ای که از ابتکار و نوآوری برخوردار باشد، امتیاز دارد. این ابداع، هم در مضمون و دیدگاه و پیام، مطرح است، هم در زاویۀ دید و نوع نگاه به موضوع و هم در شکل جملات و قالب های جدید در سبک نویسندگی. تکرار مکررات و نداشتن حرف نو و نگاه نو، نوشته را از گیرایی دور می‌کند. «سخن نو آر، که نو را حلاوتی دگر است.» یا باید حرفی تازه داشت، یا نگاهی تازه، یا سبکی جدید. یافتن «قالب نو» برای «مفاهیم کهن»، آن‌ها را از کهنگی نجات می‌دهد و کارآمد می‌سازد. اگر تنها به استواری محتوا و صحت مضمون و آسمانی بودن پیام اعتماد کنیم و به عرضۀ آن مفاهیم با روش‌های جدید نیندیشیم، شاید قشر عظیمی از علاقه‌مندان به مبانی دینی و ارزشی را از دست بدهیم. 7️⃣ رعایت علایم نگارشی علامت‌های نگارشی، در نوشته، مانند تابلوهای راهنمایی و رانندگی در جاده است. نبودنش، خطا آفرین است و کاربرد و نصب غلط آن‌ها هم حادثه‌آفرین. علایم، به درست خواندن و درست فهمیدن نوشته کمک می‌کند و خواندن را هم آسان تر می‌سازد. کاربرد صحیح علایمی همچون نقطه، ویرگول، علامت سؤال، نقل قول، دو نقطه، گیومه، پرانتز و... از محسّنات نوشته است. در یادداشت‌های کوتاه هم باید مقید بود آن‌ها را درست به کار برد. البته افراط در علامت گذاری در نوشته، از سوی دیگر عامل خستگی و مانع سرعت در مطالعه است. 📎ادامه دارد... 📌برگرفته از کتاب «با اهل قلم» اثر: جواد محدثی 🔻 @kanoonnevisandeganqom 🔻 🍃کانال برگ و بار... مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی @javadmohadesi
📖معرفی کتاب کتاب «الهی نامه» 🖋 اثر : جواد محدثی متنی ادبی ، عرفانی و اخلاقی است با جهت گیری اجتماعی و تربیتی به سبک الهی نامه های بزرگان ادب و عرفان (همچون خواجه عبدالله انصاری) البته با مضامینی ناظر به شرایط روز و معاصر . البته با این تفاوت که غیراز زبان دل و شرح درد اشتیاق بین خالق و مخلوق ، به بیان مسائل اجتماعی و فرهنگی جامعه و روز ، گوشه چشمی دارد و خالی از طنز هم نیست. کتاب در قالب مجموعه ای از ۱۸۴ بند از قطعات ادبی و جملات نیایشی تدوین شده و بخشی از آنها حاصل همکاری قلمی با نشریه زائر در ایام حج است و برخی جراید. زبان عشق و نیاز بنده به درگاه آفریدگار ، بصورت دعا و نیایش تجلی می‌کند . الهی نامه، زبان دل است و بیان روح و شرح درد اشتیاق. زیره ی نیاز به کرمان غنا بردن است و قطره ی عبودیت به عمان ربوبیت سپردن است و نه بیش از این. این مجموعه گردآمده از پراکنده نگاری های سالهای دور و نزدیک در همین وادی است ، باشد که در دلهای شیفته و‌ جان های عاشق ، انگیزه ی رویکرد بیشتر به نیایش و انس با محبوب ازلی را پدید آورد. ➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖ چاپ نخست این کتاب در سال ۱۳۸۲ از سوی بوستان کتاب در ۷۲ صفحه ی قطع پالتویی انجام گرفته و چاپ های مکرر داشته است. ♦️ ♦️ 🍃کانال برگ و بار... مروری بر زندگی و آثار جواد محدثی @javadmohadesi