،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ ✅ پیشینه حجاب در اسلام ؟ 📝 پرسش : ⚜ آيا حجاب قبل از آمدن اسلام در ميان زنان عرب وجود داشته است
💕رویکردهای تشریع احکام اسلامی💕
⚜ احكام در اسلام از يك منظر بر دو قسم است :
#اول احكام تأسيسي :
احكامى است كه مسبوق به سابقه اى نيست و از سوى شارع مقدّس اسلام تأسيس شده است ؛ مانند غالب احكام عبادات و بسيارى از احكام مربوط به حلال و حرام . مثلًا در شرع اسلام انواعى از گوشت ها تحريم شده و انواعى حلال معرفى شده است و همچنين درباره مشروبات و امثال آن كه مسبوق به سابقه اى نبوده است . البتّه نبايد فراموش كرد احكامى كه در شرايع سابق بوده و اسلام آن را با تغييراتى پذيرفته ، همچون نماز و روزه و بعضى عبادات ديگر ، آنها نيز جزء احكام تأسيسى محسوب مي شوند .(10) از ديگر احكام تأسيسی می توان به حرمت ورود مشرکان به مسجد الحرام (11) ، تعیین کعبه به عنوان قبله (12) ، ممنوعیت ربا و... اشاره كرد .
#دوم احكام امضائي :
احكامى است كه در ميان عُقلا و اهل عرف وجود داشته و آنجا كه موافق مصالحى بوده است اسلام و ساير اديان آسمانى آن را پذيرفته اند ؛ مانند خريد و فروش ، اجاره ، هبه ، وصيت ، صلح و حتّى نكاح و طلاق . بعضى نكاح و طلاق را به جهت تغييرات فراوانى كه از سوى شريعت اسلام در آن صورت گرفته ، شبيه عبادات ؛ بلكه جزء آن شمرده اند ؛ ولى به يقين جزء عبادات نيست و اصل و اساس آن جزء امور عقلائيّه اى است كه اسلام آن را پذيرفته است ، هر چند قيود و شرايط زيادى بر آن افزوده ، و در آنجا كه اسلام آن را فاقد مصلحت می دانسته ، نفى و ردع كرده است ؛ مانند مسئله رباخوارى كه از قديم الايام تا به امروز در ميان بسيارى از عقلاى اهل عرف، جارى و سارى بوده و اسلام شديداً آن را نفى كرده است .(13)
⚜ در اين ميان حكم حجاب را بايستی از احكام تأسيسی برشمرد كه گرچه قبل از اسلام وجود داشته است ؛ اما اسلام با صدور دستوراتی ، حد و حدود ستر و حجاب را به سر حد كمال خود رسانده است .
💕روند تشریع حکم حجاب در جامعه نوپای اسلامی💕
⚜ با توجه به نكات مطرح شده در پاسخ به سؤال اصلی بیان شده در صدر بحث ، چنين بايد گفت :
از آغاز بعثت تا يكی دو سال پس از هجرت ، حجاب زنان عرب ، به همان شكلی كه وجود داشت باقي بود و تغييري نكرده بود ؛ اما در حدود سال دوم يا سوم با نزول سوره احزاب ، خداوند ابتدا به سراغ زنان پيامبر می رود و آنان را در بيش از ده آيه مورد خطاب خود قرار مي دهد و دستوراتي صادر می نمايد كه تنها بخشی از آنها مربوط به حجاب و پوشش است (14) ؛ البته بناي اسلام بر اين بوده كه در احكام و دستورات ، اول به سراغ نزديكانِ پيامبر(صلی الله عليه و آله) برود تا مسلمانان راحت تر احكام اسلام را بپذيرند و به آنها عمل نمايند. اين مسئله مسبوق به سابقه بوده و نمونه عيني آن را مي توان در دستور قرآن (15) راجع به دعوت از خويشان براي پذيرش اصل اسلام مشاهده كرد كه در تاريخ اسلام به داستان «يوم الدار» معروف شده است .
⚜ در اينجا نيز خداوند به سراغ زنان پيامبر (صلی الله علیه وآله) رفته و چند حكم نسبت به آنان بيان مي فرمايد :
👈 در اولين حكم به زنان پيامبر (ص) چنين دستور مي دهد :
« يا نِساءَ النَّبِيِّ لَسْتُنَّ كَأَحَدٍ مِنَ النِّساءِ إِنِ اتَّقَيْتُنَّ فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَيَطْمَعَ الَّذي في قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلاً مَعْرُوفاً» (16) ؛
( اى همسران پيامبر ! شما همچون يكى از زنان معمولى نيستيد اگر تقوا پيشه كنيد پس به گونه اى هوس انگيز سخن نگوييد كه بيماردلان در شما طمع كنند، و سخن شايسته بگوييد !).
👈 در آيه بعد چنين دستور مي دهد :
« وَ قَرْنَ في بُيُوتِكُنَّ وَ لَا تَبَرُّجْنَ تَبَرُّجَ الْجاهِلِيَّةِ الْأُولَى...» (17) ؛
( و در خانه هاى خود بمانيد ، و همچون دوران جاهليّتِ نخستين [در ميان مردم] ظاهر نشويد...).
👈 در آيه ديگر از همين سوره مي فرمايد :
« يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا... وَ إِذا سَأَلْتُمُوهُنَّ مَتاعاً فَسْئَلُوهُنَّ مِنْ وَراءِ حِجابٍ ذلِكُمْ أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ...»(18)؛
( اى كسانى كه ايمان آورده ايد !... و هنگامى كه چيزى از وسايل زندگى را [به عنوان عاريت] از آنان [همسران پيامبر] می خواهيد از پشت پرده بخواهيد ، اين كار براى پاكى دل هاى شما و آنها بهتر است !...).
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
👇👇👇
https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419404
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
،، احکام و مسائل شرعی ،،
💕رویکردهای تشریع احکام اسلامی💕 ⚜ احكام در اسلام از يك منظر بر دو قسم است : #اول احكام تأسيسي : ا
👈 در آيه ديگر از همين سوره تنها زنان پيامبر (صلی الله علیه وآله) را خطاب قرار نمي دهد و علاوه بر آنها از دختران پيامبر (ص) و زنان مؤمنان نيز ياد كرده و همه سه گروه نامبرده را خطاب قرار مي دهد و مي فرمايد :
« يَا أَيُّهَا النَّبىُِّ قُلْ لّأَزْوَاجِكَ وَ بَنَاتِكَ وَ نِسَاءِ الْمُؤْمِنِينَ يُدْنِينَ عَلَيهِنَّ مِن جَلَابِيبِهِنَّ ذَلِكَ أَدْنىَ أَن يُعْرَفْنَ فَلَا يُؤْذَيْنَ وَ كاَنَ اللهُ غَفُوراً رَّحِيماً»(19)؛
( اى پيامبر ! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلباب ها [روسري هاى بلند] خود را بر خويش فرو افكنند، اين كار براى اينكه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگيرند بهتر است [و اگر تاكنون خطا و كوتاهى از آنها سر زده توبه كنند] خداوند همواره آمرزنده رحيم است ).
⚜ بخشی دیگر از احکام اسلام راجع به حجاب و پوشش زنان ، در سوره نور بیان شد . خداوند در اين سوره نسبت به حادثه اي كه براي يكي از انصار اتفاق افتاده واكنش نشان می دهد . در اين حادثه :
« جوانى از انصار در مسير خود با زنى روبرو شد - و در آن روز زنان ، مقنعه خود را در پشت گوش ها قرار مي دادند - [و طبعا گردن و مقدارى از سينه آنها نمايان مي شد] چهره آن زن نظر آن جوان را به خود جلب كرد و چشم خود را به او دوخت هنگامى كه زن گذشت جوان هم چنان با چشمان خود او را بدرقه مي كرد ؛ در حالى كه راه خود را ادامه مي داد تا اينكه وارد كوچه تنگى شد و باز هم چنان به پشت سر خود نگاه می كرد ناگهان صورتش به ديوار خورد و تيزى استخوان يا قطعه شيشه اي كه در ديوار بود صورتش را شكافت ! هنگامى كه زن گذشت جوان به خود آمد و ديد خون از صورتش جارى است و به لباس و سينه اش ريخته ! [سخت ناراحت شد] با خود گفت : به خدا سوگند من خدمت پيامبر مي روم و اين ماجرا را بازگو مي كنم .
هنگامى كه چشم رسول خدا (صلی الله علیه و آله) به او افتاد فرمود : چه شده است ؟ و جوان ماجرا را نقل كرد ، در اين هنگام جبرئيل _ پيك وحى خدا _ نازل شد و آيه ذیل را آورد :
«وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلَّا ما ظَهَرَ مِنْها وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ وَ لا یُبْدینَ زینَتَهُنَّ...»(20)؛
( و به زنان با ايمان بگو چشم هاى خود را [از نگاه هوس آلود] فرو گيرند ، و دامان خويش را حفظ كنند و زينت خود را - جز آن مقدار كه نمايان است - آشكار ننمايند و [اطراف] روسري هاى خود را بر سينه خود افكنند [تا گردن و سينه نیز با آن پوشانده شود] ، و زينت خود را آشكار نسازند...).(21)
👈 بر اساس این آیه ، زنانِ مسلمان از آن پس موظف شدند تا اطراف روسری خود را به گریبان ها بیندازند تا این مواضع نیز مستور باشد .
⚜ «ابن عباس» در تفسير آيه بالا گفته است :
« تُغْطِي شَعْرَهَا وَ صَدْرَهَا وَ تَرَائِبَهَا وَ سَوَالِفِهَا »(22)؛
( زن ، بايستی مو و سينه و گلو و قسمت هاى پيشين خود را بپوشاند ).
⚜ در بيان واکنش جامعه زنان مدینه به نزول آیات حجاب ذكر اين حديث قابل توجه است . ناقل اين حديث عايشه دختر ابوبکر است :
« من برتر از زنان انصار ندیدم ، همین که این آیه [آيه 31 سوره نور] نازل شد هر یک از آنها برای خود خمار تهیه کرد [خمار نوعی روسری بلند است] و خود را با آن می پوشیدند به گونه ای که گویا کلاغ روی سرشان نشسته است ».(23)
⚜ در ميان دستوراتي كه اسلام برای حجاب زنان صادر فرموده است ، تنها يك مورد استثناء شده و آن هم مربوط است به زنان پير و سالخورده ، آنجا كه مي فرمايد :
«وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللَّاتي لَا يَرْجُونَ نِكاحاً فَلَيْسَ عَلَيْهِنَّ جُناحٌ أَنْ يَضَعْنَ ثِيابَهُنَّ غَيْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزِينَةٍ وَ أَنْ يَسْتَعْفِفْنَ خَيْرٌ لَهُنَّ وَ اللهُ سَميعٌ عَليمٌ»(24)؛
( و زنان از كارافتاده اي كه اميد به ازدواج ندارند ، گناهى بر آنان نيست كه لباس هاى [رويين] خود را بر زمين بگذارند، به شرط اينكه در برابر مردم خودآرايى نكنند و اگر خود را بپوشانند براى آنان بهتر است و خداوند شنوا و داناست ).
👈 در پايان ذكر اين نكته خالی از لطف نيست كه دستورات اسلام درباره حجاب منحصر به زنان نيست و علاوه بر آنها ، مردان نيز مشمول اين احكام هستند و تنها تفاوت هائي جزئي در احكام آنها وجود دارد . از جمله احكام مربوط به مردان در اين آيه آمده است :
« قُل لِّلْمُؤْمِنِينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذَٰلِكَ أَزْكَىٰ لَهُمْ إِنَّ اللهَ خَبِيرٌ بِمَا يَصْنَعُونَ»(25)
( به مؤمنان بگو چشم هاى خود را [از نگاه به نامحرمان] فرو گيرند ، و عفاف خود را حفظ كنند اين براى آنان پاكيزه تر است . خداوند از آنچه انجام مي دهيد آگاه است ) . البته احكام مربوط به مردان نيازمند مقاله اي مستقل است و در اين مقال نمي گنجد.
#حضرت_آیت_الله_مکارم
👇👇👇
،، احکام و مسائل شرعی ،،
👈 در آيه ديگر از همين سوره تنها زنان پيامبر (صلی الله علیه وآله) را خطاب قرار نمي دهد و علاوه بر آنه
#پےنوشت
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
(1). تفسير نمونه، مكارم شيرازى، ناصر، دار الكتب الإسلامية، تهران، 1374 هـ ش، چاپ اول، ج 17، ص 402.
(2). الكافي، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، آخوندى، محمد، دارالكتب الإسلامية، تهران، 1407هـ ق، چاپ چهارم، ج 5، ص 521.
(3). الموطأ، مالك بن أنس بن مالك بن عامر الأصبحی المدنی، المحقق: محمد مصطفى الأعظمي، مؤسسة زايد بن سلطان آل نهيان للأعمال الخيرية والإنسانية، أبو ظبي، 2004م، الطبعة الأولی، ج 5، ص 1339.
(4). المنمّق في أخبار قريش، محمد بن حبيب بن أمية بن عمرو الهاشمی، بالولاء، أبو جعفر البغدادی، المحقق: خورشيد أحمد فاروق، عالم الكتب، بيروت، 1985م
، الطبعة الاولی، ج 1، ص 163.
(5). الطبقات الكبرى، ابن سعد، أبو عبد الله محمد بن سعد بن منيع الهاشمي، المحقق: إحسان، عباس، دار صادر، بيروت، 1968م، الطبعة الأولی، ج 1، ص 70.
(6). المنمق في أخبار قريش، محمد بن حبيب بن أمية بن عمرو الهاشمي، بالولاء، أبو جعفر البغدادي، المحقق: خورشيد أحمد فاروق، عالم الكتب، بيروت، 1985م، الطبعة الاولی، ج 1، ص 163.
(7). تفسير نمونه، همان، ص 290.
(8). مجموعه آثار(کتاب مساله حجاب)، مطهری، مرتضی، انتشارات صدرا، تهران، 1378هـ ش، چاپ اول، ج 19، ص 485.
(9). به گفته بعضى از مفسرانِ مشهور، به نظر مي رسد كه اين سوره در خلال سال هاى جنگ بدر و جنگ احد (سال هاى دوم و سوم هجرت) نازل شده است و بخشى از طوفاني ترين دوران هاى زندگى مسلمين را در صدر اسلام منعكس مي كند. رجوع شود به: تفسير نمونه، همان، ج 2، ص 408.
(10). دائرة المعارف فقه مقارن، مكارم شيرازی، ناصر، مدرسه الامام على بن ابى طالب(ع)، قم، 1427هـ ق، چاپ اول، ج 1، ص 561.
(11). سوره توبه، آيه 28.
(12). سوره بقره، آيه 144.
(13). دائرة المعارف فقه مقارن، همان، ص 561 و 562.
(14). خداوند در سوره احزاب از آيات 28 الی 57 در چندين آيه، احكامي را نسبت به زنان پيامبر(صلی الله عليه و آله) وضع كرده كه تنها بخشي از آيات آن، راجع به حجاب و پوشش است.
(15). قرآن مي فرمايد: «وَ أَنْذِرْ عَشيرَتَكَ الْأَقْرَبينَ»؛ (و خويشاوندانِ نزديكت را انذار كن!)؛ سوره شعراء، آيه 214.
(16). سوره احزاب، آيه 28.
(17). همان سوره، آيه 33.
(18). همان سوره، آيه 53.
(19). همان سوره، آيه 59.
(20). سوره نور، آيه 31.
(21). تفسير نمونه، همان، ج 14، ص 435.
(22). مجمع البيان فى تفسير القرآن، طبرسي، فضل بن حسن، انتشارات ناصر خسرو، چاپ تهران، 1372هـ ش، چاپ سوم، ج 7، ص ۲۱۷.
(23). الکشاف عن حقائق غوامض التنزیل و عیون الأقاویل فی وجوه التأویل، زمخشری، محمود بن عمر، مصحح: مصطفی، حسین احمد، دار الکتاب العربي، بیروت، 1407 هـ ق، چاپ سوم، ج 3، ص 231.
(24). سوره نور، آيه 60.
(25). همان، آيه 30.
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
👇👇👇
https://makarem.ir/maaref/fa/article/index/419404
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #دحوالأرض #حضرت_آیت_الله_مجتهدی_تهرانی
﷽؛
💕 #نمازی که در کتابهای علمای شیعه از اهل قم روایت شده و آن #دو_رکعت است در #وقت_چاشت [بالا آمدن آفتاب تا پیش از گذشتن از وقت ظهر] در #هر_رکعت پس از سوره «حمد»«پنج مرتبه» سوره «وَ الشَّمس» خوانده شود و پس از سلام بگوید :
" لَا حَوْلَ وَلَا قُوَّةَ إِلّا بِاللّٰهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ "
" هیچ جنبش و نیرویی نیست ، مگر به خدای برتر بزرگ "
💕 آنگاه دعا کند و بخواند :
" يَا مُقِيلَ الْعَثَراتِ أَقِلْنِى عَثْرَتِى ، يَا مُجِيبَ الدَّعَوَاتِ أَجِبْ دَعْوَتِى ، يَا سامِعَ الْأَصْواتِ اسْمَعْ صَوْتِى وَارْحَمْنِى وَتَجاوَزْ عَنْ سَيِّئاتِى وَمَا عِنْدِى يَا ذَا الْجَلالِ وَالْإِكْرامِ "
' ای نادیدهگیر لغزشها ، لغزشم را نادیدهگیر ، ای اجابت کننده دعاها ، دعایم را اجابت کن ، ای شنوای صداها ، صدایم را بشنو به من رحم کن و از بدیهایم و آنچه نزد من است درگذر ، ای صاحب بزرگی و بزرگواری '
https://www.erfan.ir/mafatih879
👆👆👆
#فضیلت_دحوالأرض_و_اعمال_آن
﷽؛
✅ آیا بازی با شطرنج و نرد جایز است ؟
#حضرت_آیت_الله_وحید_خراسانی
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
#قبر
" اولین منزل و ایستگاه از ایستگاههای بازرسی آخرت است ، اگر در قبر نجات پیدا کرد ، بعد از آن برایش آسانتر خواهد بود و اگر از قبر نجات پیدا نکرد ، بعد از آن کمتر از قبر نیست ".
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
barzakh.kafi-p.mp3
3.3M
﷽؛
🌷 برزخ کجاست؟
🔹شیخ محسن کافے
@Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
#عالم_برزخ
♨️ قیامت صغری ♨️
🔹 امام سجاد (علیه السلام) فرمودند :
" اِنَّ الْقَبْرَ اِمّا رَوْضَهٌ مِنْ رِیاضِ الْجَنَّهِ ، اَوْ حُفْرَهٌ مِنْ حُفَرِ النّیرانِ "
" همانا قبر ، باغی از باغهای بهشت یا گودالی از گودالهای دوزخ است ".
🕊(تفسیر برهان، ج3، ص120)🕊
🔸روایت دیگر آمده که امام صادق (علیه السلام) فرمودند :
" اتخوف علیکم فی البرزخ "
" من در مورد شما در رابطه با عالم برزخ می ترسم ".
🔹شخصی پرسید عالم برزخ چیست؟
امام صادق (علیه السلام) فرمودند :
" القَبْرُ مُنْذُ حینِ مَوْتِهِ اِلى یَوْمِ القِیامَهِ ".
" عام برزخ همان عالم قبر است، که فاصله میان آغاز مرگ تا پدید آمدن روز قیامت می باشد ".
🕊(تفسیر برهان، ج3، ص120)🕊
🔸و در روایت دیگر آمده که رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند :
" إنّ القَبرَ أوَّلُ مَنازِلِ الآخِرَةِ ، فإن نَجا مِنهُ فما بَعدَهُ أيسَرُ مِنهُ ، وإنْ لم يَنجُ مِنهُ فما بَعدَهُ لَيسَ أقلَّ مِنهُ ".
" همانا قبرت نخستین منزل آخرت است اگر انسان در این منزل نجات یابد ، حوادث بعد از آن آسانتر از آن است ، و اگر در این منزل نجات نیابد ، سختی حوادث بعد از آن کمتر از آن نیست ".
🕊(بحارالانوار، ج6، ص242)🕊
💢احڪام و مسائل شرعے💢
🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇
@Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
♨️ برزخ ♨️
#قسمت_اول
✨ عرصه گاهى که فاصله ى بین دنیا و آخرت است در منطق قرآن مجید ، برزخ نامگذارى شده .
آنان که از دنیا مى روند ابتدا وارد برزخ مى شوند ، و در آنجا بر اساس عقاید و اعمال و اخلاقشان حیاتى خاص دارند ، حیاتى که نه مانند حیات دنیا و نه مانند حیات آخرت است .
حَتَّى اِذَا جَاءَ اَحَدَهُمُ المَوْتُ قَالَ رَبِّ ارْجِعُونِ * لَعَلِّی اَعْمَلُ صَالِحاً فِیَما تَرَکْتُ کَلاَّ اِنَّهَا کَلِمَهٌ هُوَ قَائِلُهَا وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ اِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ
تا هنگامى که مرگ یکى از آنها فرا رسد ، ( در این هنگام که خود را در حال بریدن از این جهان و قرار گرفتن در جهان دیگر مى بیند ، پرده هاى غرور و غفلت از مقابل دیدگانش کنار مى رود ، گویى سرنوشت دردناک خویش را با چشم مى بیند ، عمر و سرمایه هاى از دست رفته ، و کوتاهیهایى را که در گذشته کرده ، و گناهانى که مرتکب شده ، عواقب شوم آن را مشاهده مى کند ، اینجاست که فریاد او بلند مى شود ) و مى گوید : اى پروردگار من ! مرا باز گردان ! شاید گذشته ى خود را جبران نمایم و عمل صالحى در برابر آنچه ترک کردم به جا آورم . اما از آنجا که قانون آفرینش چنین اجازه ى بازگشتى را به هیچ کس ، نه نیکوکار و نه بدکار نمى دهد به او چنین پاسخ داده مى شود : نه ، هرگز راه بازگشتى وجود ندارد ، این سخنى است که او به زبان مى گوید ، سخنى که هرگز از اعماق دلش با اراده و آزادى برنخاسته ، این همان سخنى است که هر بدکارى به موقع گرفتار شدن در چنگال مجازات ، و هر قاتلى به وقت دیدن چوبه ى دار مى گوید ، و هر زمان امواج بلا فرو نشیند باز همان برنامه ى سابق خود را ادامه مى دهد .در پایان آیه اشاره ى بسیار کوتاه و پرمعنى به جهان اسرارآمیز برزخ کرده مى گوید : در پشت سر آنها تا روزى که برانگیخته مى شوند برزخى وجود دارد .واژه ى برزخ در اصل به معنى چیزى است که در میان دو شىء حائل شود ، و سپس به هر چیزى که میان دو امر قرار گیرد برزخ گفته شده است ، و روى همین جهت به عالمى که میان دنیا و آخرت قرار گرفته برزخ گفته اند .دلیل بر وجود چنین جهانى که گاهى از آن تعبیر به عالم قبر و یا عالم ارواح مى شود از طریق ادلّه ى نقلیه است ، آیات متعددى از قرآن مجید داریم که بعضى ظهور و بعضى صراحت در این معنا دارد .
آیه ى شریفه ى ( وَمِن وَرَائِهِم بَرْزَخٌ اِلَى یَوْمِ یُبْعَثُونَ ) ، ظاهر در وجود چنین عالمى است .
از آیاتى که صریحاً وجود چنین جهانى را اثبات مى کند آیات مربوط به حیات شهیدان است مانند :
وَلاَ تَحْسَبَنَّ الَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللّهِ اَمْوَاتاً بَلْ اَحْیَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ
گمان مکن کسانى که در راه خدا کشته شدند مردگانند ، آنها زنده اند و نزد پروردگارشان روزى داده مى شوند .
نه تنها در مورد شهیدان جهان برزخ وجود دارد بلکه درباره ى کفار طغیانگرى همچون فرعون و یارانش نیز به وجود برزخ صریحاً در آیه ى 46 سوره ى مومن اشاره شده :
النَّارُ یُعْرَضُونَ عَلَیْهَا غُدُوّاً وَعَشِیّاً وَیَوْمَ تَقُومُ السَّاعَهُ اَدْخِلُوا آلَ فِرْعَوْنَ اَشَدَّ الْعَذَابِ .
فرعون و یارانش هر صبح و شام در برابر آتش قرار مى گیرند و به هنگامى که روز قیامت برپا مى گردد فرمان داده مى شود : آل فرعون را در شدیدترین کیفرها وارد کنید .
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
🍃 @Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
♨️ برزخ ♨️
#قسمت_دوم
✨ در کتابهاى معروف شیعه و غیر شیعه روایات فراوانى است که با تعبیرات مختلف و کاملا متفاوت ، از جهان برزخ و عالم قبر و ارواح و خلاصه جهانى که میان این جهان و جهان آخرت قرار دارد سخن مى گوید :
" قال (علیه السلام) وقد رجع من صفین فاشرف على القبور بظاهر الکوفه : یا اهل الدیار الموحشه والمحال المقفره والقبور المظلمه ! یا اهل التربه ! یا اهل الغربه ! یا اهل الوحده ! یا اهل الوحشه ! انتم لنا فرط سابق ، ونحن لکم تبع لاحق ; اما الدور فقد سکنت ; واما الازواج فقد نکحت ; واما الاموال فقد قسمت ; هذا خبر ما عندنا ، فما خبر ما عندکم ؟ ثم التفت الى اصحابه فقال : اما لو اذن لهم فی الکلام لاخبروکم : ان خیر الزاد التقوى ".
در نهج البلاغه آمده است : امیرالمومنین (علیه السلام) هنگام بازگشت از جنگ صفین وقتى نزدیک کوفه کنار قبرستانى که بیرون دروازه قرار داشت رسید ، رو به سوى قبرها کرد و چنین گفت : اى ساکنان خانه هاى وحشتناک و مکانهاى خالى و قبرهاى تاریک ، اى خاک نشینان ، اى غریبان ، اى تنهایان ، اى وحشت زدگان ، شما در این راه بر ما پیشى گرفتید ، و ما نیز به شما ملحق خواهیم شد ، اگر از اخبار دنیا بپرسید به شما مى گویم : خانه هایتان را دیگران ساکن شدند ، همسرانتان به نکاح دیگران درآمدند و اموالتان تقسیم شد ، اینها خبرهایى است که نزد ماست ، نزد شما چه خبر ؟آنگاه رو به یارانش کردند و فرمودند : اگر به آنها اجازه ى سخن گفتن داده شود ، حتماً به شما خبر مى دهند که بهترین زاد و توشه براى این سفر پرهیزکارى و تقواست.
از حضرت سجاد (علیه السلام) روایت شده :
" اِنَّ الْقَبْرَ اِمّا رَوْضَهٌ مِنْ رِیاضِ الْجَنَّهِ ، اَوْ حُفْرَهٌ مِنْ حُفَرِ النّیران "ِ.
" قبر یا باغى است از باغهاى بهشت ، یا گودالى از گودالهاى جهنم ".
از حضرت صادق (علیه السلام) روایت شده :
" اَلبَرْزَخُ الْقَبْرُ ، وَهُوَ الثَّوابُ وَالْعِقابُ بَیْنَ الدُّنْیا وَالاْخِرَهُ . . . وَاللّهِ مَا نَخافُ عَلَیْکُم اِلاَّ الْبَرْزَخَ ".
" برزخ همان عالم قبر است که پاداش و کیفر میان دنیا و آخرت است ، به خدا قسم ما بر شما نمى ترسیم مگر از برزخ ".
راوى از حضرت صادق (علیه السلام) پرسید : برزخ چیست ؟ امام فرمودند :
" القَبْرُ مُنْذُ حینِ مَوْتِهِ اِلى یَوْمِ القِیامَهِ ".
" قبر از زمان مرگ تا روز قیامت است ".
در کتاب شریف کافى از حضرت صادق (علیه السلام) روایت شده :
فى حُجُرات فِى الجَنَّهِ یَاْکُلُونَ مِنْ طَعامِها ، وَیَشْرَبُونَ مِنْ شَرابِها ، وَیَقولُونَ : رَبَّنا اَقِمْ لَنَا السَّاعَهَ ، وَانْجِزْ لَنا ما وَعَدْتَنا .
ارواح مردم مومن پس از مرگ در حجره هایى از بهشت قرار دارند ، از غذاهاى بهشتى مى خورند ، و از نوشیدنیهایش مى نوشند و مى گویند :
پروردگارا ! هرچه زودتر قیامت را برپا کن ، و به وعده هایى که به ما داده اى وفا فرما .اعتقاد به برزخ که در صریح آیات قرآن و روایات مطرح است از زیباییهاى معنوى است که با توجه به وضع نیکان و بدکاران در عالم برزخ ، آثار مفیدى در حیات انسان دارد ، و مایه اى براى ظهور تقوا و پاکى در ظاهر و باطن است .
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
💦 @Javanmardi_langarudi
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
🍃در اثنی عشریه از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت کرده که می فرماید:
🍃قبر به انسان پنج ندا میکند یعنی قبر می گوید :
🔴 من خانه تنهایی می باشم ، مونسی به سوی من بیاورید.
🔴 من خانه مار و مورم ، چاره ای برای آنها بنمایید.
🔴 من خانهٔ تاریکی می باشم ، چراغی بیاورید.
🔴 من خانهٔ خاکی هستم ، فرش بیاورید.
🔴 من خانهٔ بی چیزی می باشم ، گنجی به سوی من بیاورید.
امّا پنبهٔ غفلت گوشهای ما را گرفته بلکه محبت دنیا گوشهای ما را کر کرده و صدای قبر را نمی شنویم ، اما کسانی که گوش دلشان باز شود این صداها را می شنیدند، متصل مشغول کار آخرت و تعمیر خانه قبر بودند.
🌹تو را به کنج لحد سالها بباید خفت
تن تو طعمهٔ هر مور و مار خواهد بود🌹
📌ثمرات الحیات ، جلد اول ، صفحه ۱۰۱
💢احڪام و مسائل شرعے💢
🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇
@Javanmardi_langarudi
🌧 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌧
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
✅ هشت درس زندگی
شخصى از حضرت سجاد عليه السلام سوال كرد: چگونه صبح كردى؟ فرمود: در حالى صبح کردم كه هشت طلبكار هشت چيز را از من مطالبه مى كنند، عرض كرد: يابن رسول اللَّه! كيستند آن هشت طلبكار؟ امام به طور اختصار فرمود:
🔵 خداى متعال، عمل به واجبات را طلب مى كند.
🔵 نبى اسلام، عمل به سنن را طلب مى كند.
🔵 اهل و عيال، روزى حلال را طلب مى كند.
🔵 نفس اماره، شهوت را طلب مى كند.
🔵 شيطان، نافرمانى از حق را طلب مى كند.
🔵 رقيب و عتيد، عمل صالح را طلب مى كند.
🔵 ملك الموت، روح را طلب مى كند.
🔵 زمين، بدن و كالبد را طلب مى كند.
✅ فرمایشات استاد انصاریان
💢احڪام و مسائل شرعے💢
🎇کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی🎇
@Javanmardi_langarudi
🌧 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌧