،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #روز_بیست_چهارم_ذےالحجه #روز_مباهله ( سال دهم هجری قمری ) 🌧 بنابر اشهر روزى است که رسول خدا صل
9.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛
#آیهتطهیر
" إِنَّمَا يُرِيدُ اللهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا "
#سورهاحزابآیه33
#حضرتآیتاللهوحیدخراسانی
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
@Javanmardi_langarudi
#دانشآموخته ستاد ملی ترویج احکام دین
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
🔹شأن نزول آیه ولایت
#سوره_مائده_آیه55
(( إِنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا الَّذینَ یُقیمُونَ الصَّلاةَ وَ یُؤْتُونَ الزَّکاةَ وَ هُمْ راکِعُونَ ))
📝 در تفسیر «مجمع البیان» و کتب دیگر از «عبداللّه بن عباس» چنین نقل شده :
" روزى در کنار چاه زمزم نشسته بود و براى مردم از قول پیامبر (صلى الله علیه وآله) حدیث نقل مى کرد ، ناگهان مردى که عِمامه اى بر سر داشت و صورت خود را پوشانیده بود نزدیک آمده و هر مرتبه که «ابن عباس» از پیغمبر اسلام (صلى الله علیه وآله) حدیث نقل مى کرد ، او نیز با جمله «قالَ رَسُولُ اللّه (صلى الله علیه وآله)» حدیث دیگرى را از پیامبر (صلى الله علیه وآله) نقل مى نمود ".
«ابن عباس» او را قسم داد تا خود را معرفى کند ، او صورت خود را گشود و صدا زد اى مردم ! هر کس مرا نمى شناسد ، بداند من «ابوذر غِفارى» هستم ، با این گوش هاى خودم از رسول خدا (صلى الله علیه وآله) شنیدم ـ و اگر دروغ بگویم هر دو گوشم کَر باد ـ و با این چشمان خود این جریان را دیدم ـ و اگر دروغ بگویم هر دو کور باد ـ که پیامبر (صلى الله علیه وآله) فرمود :
عَلِىٌّ قائِدُ الْبَرَرَةِ وَ قاتِلُ الْکَفَرَةِ مَنْصُورٌ مَنْ نَصَرَهُ مَخْذُولٌ مَنْ خَذَلَهُ :
«على (علیه السلام) پیشواى نیکان است ، و کشنده کافران ، هر کس او را یارى کند ، خدا یاریش خواهد کرد ، و هر کس دست از یاریش بردارد ، خدا دست از یارى او برخواهد داشت».
سپس «ابوذر» اضافه کرد : اى مردم ! روزى از روزها با رسول خدا (صلى الله علیه وآله) در مسجد نماز مى خواندم ، سائلى وارد مسجد شد و از مردم تقاضاى کمک کرد ، ولى کسى به او چیزى نداد ، او دست خود را به آسمان بلند کرده ، گفت :
خدایا تو شاهد باش ! من در مسجد رسول تو تقاضاى کمک کردم ، ولى کسى جواب مساعد به من نداد .
در همین حال على (علیه السلام) که در حال رکوع بود با انگشت کوچک دست راست خود اشاره کرد . سائل نزدیک آمد و انگشترى را از دست آن حضرت بیرون آورد .
پیامبر (صلى الله علیه وآله) که در حال نماز بود ، این جریان را مشاهده کرد ، هنگامى که از نماز فارغ شد ، سر به سوى آسمان بلند کرده ، چنین عرض کرد :
« خداوندا ! برادرم موسى (علیه السلام) از تو تقاضا کرد که روح او را وسیع گردانى ، کارها را بر او آسان سازى ، و گره از زبان او بگشائى تا مردم گفتارش را درک کنند ، و نیز موسى (علیه السلام) درخواست کرد ، هارون که برادرش بود را وزیر و یاورش قرار دهى و به وسیله او نیرویش را زیاد کنى و در کارهایش شریک سازى !
خداوندا ! من محمّد پیامبر و برگزیده توام ، سینه مرا گشاده کن ، کارها را بر من آسان ساز ، از خاندانم على (علیه السلام) را وزیر من گردان ، تا به وسیله او ، پشتم قوى و محکم گردد ».
«ابوذر» مى گوید : هنوز دعاى پیامبر (صلى الله علیه وآله) پایان نیافته بود که جبرئیل نازل شد و به پیامبر (صلى الله علیه وآله) گفت : «بخوان».
پیامبر (صلى الله علیه وآله) فرمود : چه بخوانم ؟
گفت : بخوان : «اِنَّما وَلِیُّکُمُ اللّهُ وَ رَسُولُهُ وَ الَّذِیْنَ آمَنُوا...».
#تفسیرنمونه_جلدچهارم
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
🌷 أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ 🌷
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
73_ziarat_jame_kabire_farahmand.mp3
10.22M
﷽؛
#زیارت_جامعه_کبیره
💕 السَّلامُ عَلَيْكُمْ يَا أَهْلَ بَيْتِ النُّبُوَّةِ ، وَمَوْضِعَ الرِّسالَةِ ، وَمُخْتَلَفَ الْمَلائِكَةِ ، وَمَهْبِطَ الْوَحْيِ ، وَمَعْدِنَ الرَّحْمَةِ ، وَخُزَّانَ الْعِلْمِ ، وَمُنْتَهَى الْحِلْمِ ، وَأُصُولَ الْكَرَمِ ، وَقادَةَ الْأُمَمِ ، وَأَوْلِياءَ النِّعَمِ ، وَعَناصِرَ الْأَبْرارِ ، وَدَعائِمَ الْأَخْيارِ ، وَساسَةَ الْعِبادِ ، وَأَرْكانَ الْبِلادِ ، وَأَبْوابَ الْإِيمانِ ، وَأُمَناءَ الرَّحْمٰنِ ، وَسُلالَةَ النَّبِيِّينَ ، وَصَفْوَةَ الْمُرْسَلِينَ ، وَعِتْرَةَ خِيَرَةِ رَبِّ الْعالَمِينَ ، وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ؛ السَّلامُ عَلَىٰ أَئِمَّةِ الْهُدَىٰ ، وَمَصابِيحِ الدُّجَىٰ ، وَأَعْلامِ التُّقَىٰ ، وَذَوِي النُّهَىٰ وَأُولِي الْحِجَىٰ ، وَكَهْفِ الْوَرَىٰ ، وَوَرَثَةِ الْأَنْبِياءِ ، وَالْمَثَلِ الْأَعْلَىٰ ، وَالدَّعْوَةِ الْحُسْنَىٰ ، وَحُجَجِ اللّٰهِ عَلَىٰ أَهْلِ الدُّنْيا وَالْآخِرَةِ وَالْأُولَىٰ ، وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ . السَّلامُ عَلَىٰ مَحالِّ مَعْرِفَةِ اللّٰهِ ، وَمَساكِنِ بَرَكَةِ اللّٰهِ ، وَمَعَادِنِ حِكْمَةِ اللّٰهِ ، وَحَفَظَةِ سِرِّ اللّٰهِ ، وَحَمَلَةِ كِتابِ اللّٰهِ ، وَأَوْصِياءِ نَبِيِّ اللّٰهِ وَذُرِّيَّةِ رَسُولِ اللّٰهِ ، صَلَّى اللّٰهُ عَلَيْهِ وآلِهِ وَرَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكاتُهُ ؛ السَّلامُ عَلَى الدُّعاةِ إِلَى اللّٰهِ ، وَالْأَدِلَّاءِ عَلَىٰ مَرْضاةِ اللّٰهِ ،...
#شناسنامه_اهل_بیت علیهم السلام
👈 یادگار امام هادی علیه السلام
👈 با زیارت جامعه کبیره ائمه اطهار علیهم السلام را بیشتر بشناسید
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
#شأن_نزول
#سوره_آل_عمران_آیه61
(( فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ ))
#آیه_مباهله
#بیست_چهارم_ذےالحجه
#گفته_اند
🌧 این آیه و آیات قبل از آن درباره هیأت نجرانى مرکب از «عاقب» و «سیّد» و گروهى که با آنها بودند نازل شده است ، آنها خدمت پیامبر (صلى الله علیه وآله) رسیده ، عرض کردند :
آیا هرگز دیده اى فرزندى بدون پدر متولد شود ؟ در این هنگام آیه «اِنَّ مَثَلَ عِیْسى عِنْدَ اللّهِ...» نازل شد و هنگامى که پیامبر(صلى الله علیه وآله) آنها را به مباهله ¹ دعوت کرد . آنها تا فرداى آن روز از حضرتش مهلت خواستند و پس از مراجعه ، به شخصیت هاى نجران ، اسقف (روحانى بزرگشان) به آنها گفت :
« شما فردا به محمّد (صلى الله علیه وآله) نگاه کنید ، اگر با فرزندان و خانواده اش براى مباهله آمد ، از مباهله با او بترسید ، و اگر با یارانش آمد با او مباهله کنید ; زیرا چیزى در بساط ندارد ».
🌧 فردا که شد پیامبر (صلى الله علیه وآله) آمد در حالى که دست على بن ابیطالب (علیه السلام) را گرفته بود و حسن و حسین(علیهما السلام) در پیش روى او راه مى رفتند ، و فاطمه (علیها السلام) پشت سرش بود ، نصارى نیز بیرون آمدند در حالى که اسقف آنها پیشاپیششان بود ، هنگامى که نگاه کرد ، دید پیامبر (صلى الله علیه وآله) با آن چند نفر آمدند ، درباره آنها سؤال کرد ، به او گفتند :
« این پسر عمو و داماد او و محبوب ترین خلق خدا نزد او است و این دو پسر ، فرزندان دختر او از على (علیه السلام) هستند و آن بانوى جوان دخترش فاطمه (علیها السلام) است که عزیزترین مردم نزد او ، و نزدیک ترین افراد به قلب او است...».
🌧 «سیّد» به اسقف گفت : « براى مباهله قدم پیش گذار ».
گفت : نه ، من مردى را مى بینم که نسبت به مباهله با کمال جرأت اقدام مى کند و من مى ترسم راستگو باشد ، و اگر راستگو باشد ، به خدا یک سال بر ما نمى گذرد که در تمام دنیا یک نصرانى که آب بنوشد وجود نخواهد داشت .
🌧 اسقف به پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) عرض کرد :
« اى ابوالقاسم ! ما با تو مباهله نمى کنیم ، بلکه مصالحه مى کنیم ، با ما مصالحه کن ، پیامبر(صلى الله علیه وآله) با آنها مصالحه کرد که دو هزار حُلَّه (یک قواره پارچه خوب لباس) که حداقل قیمت هر حُلّه اى چهل درهم باشد ، و عاریت دادن سى دست زره ، و سى عدد نیزه، و سى رأس اسب ، در صورتى که در سرزمین یمن ، توطئه اى براى مسلمانان رخ دهد ، و پیامبر(صلى الله علیه وآله) ضامن این عاریت ها خواهد بود، تا آن را بازگرداند ، و عهد نامه اى در این زمینه نوشته شد .
🌧 و در روایتى آمده است :
اسقف مسیحیان به آنها گفت : « من صورت هائى را مى بینم که اگر از خداوند تقاضا کنند : کوه ها را از جا برکند ، چنین خواهد کرد هرگز با آنها مباهله نکنید که هلاک خواهید شد ، و یک نصرانى تا روز قیامت بر صفحه زمین نخواهد ماند ». ²
#پاورقی
¹«مُباهَله» در اصل از ماده «بَهْل» (بر وزن اهل) به معنى رها کردن و قید و بند را از چیزى برداشتن است ، و به همین جهت هنگامى که حیوانى را به حال خود واگذارند، و پستان آن را در کیسه قرار ندهند ، تا نوزادش بتواند به آزادى شیر بنوشد ، به آن «باهِل» مى گویند ، و «اِبْتِهال» در دعا به معنى تضرع و واگذارى کار به خدا است .
و اگر آن را گاهى به معنى هلاکت و لعن و دورى از خدا گرفته اند نیز به خاطر این است که رها کردن و واگذار کردن بنده به حال خود این نتائج را به دنبال مى آورد ، این بود معنى «مباهله» از نظر ریشه لغت .
و از نظر مفهوم متداول که از آیه فوق گرفته شده ، به معنى نفرین کردن دو نفر به یکدیگر است ، بدین ترتیب ، افرادى که با هم گفتگو درباره یک مسأله مهم مذهبى دارند در یک جا جمع شوند و به درگاه خدا تضرع کنند و از او بخواهند که دروغگو را رسوا سازد و مجازات کند .
² «مجمع البیان» ، ذیل آیه مورد بحث ، با کمى تلخیص. این شأن نزول با تفاوت هاى مختصرى در تفاسیر دیگر مانند «ابوالفتوح رازى» و تفسیر «کبیر» و غیر آن نیز آمده است، و «فخر رازى» ادعا مى کند : این روایت در میان علماى تفسیر و حدیث، مورد اتفاق است .
«بحار الانوار»، جلد 21، صفحه 321، 322، 342، 344، 345 و... ـ «ارشاد شیخ مفید»، جلد 1، صفحه 166، 167 و 168، کنگره شیخ مفید، 1413 هـ ق.
#سوره_آل_عمران / آیه 61مباهله با مسیحیان نجران
#تفسیر_نمونه
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
☄ شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید ☄
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
#حضرت_استاد_انصاریان
" پیغمبر در روز مباهله با اینکه وعده نساءنا یعنی زنانمان را داده بودند ولی یک خانم آنهم حضرت زهرا را آوردند که به تنهایی ، آنچه خوبان همه داشتند او داشت ".
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
#محوریّت حضرت فاطمهی زهرا سلاماللهعلیها
🌧 فَمَنْ حَاجَّكَ فيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَأَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبين¹🌧
" هرگاه بعد از علم و دانشی که به تو رسيده ، باز با تو به محاجه و ستيز برخيزند ، به آنها بگو :
« بياييد ما فرزندان خود را دعوت کنيم ، شما هم فرزندان خود را ؛ ما زنان خويش را دعوت نماييم ، شما هم زنان خود را ؛ ما نفوس خود را دعوت کنيم ، شما هم نفوس خود را ؛ آنگاه #مباهله کنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم ».
#بیان_فقیه
#فاطمهی_زهرا سلاماللهعلیها کسی است که جهت محوری دارد ، آن هم بین عدّهای که خدا در قرآن دربارهی آنان #آیه_مباهله را نازل فرموده است .
#در_عالم ، غیر از این پنج چهره ، آبرویی نبود و چهرهای نبود که رو به خدا برود . از این پنج نفر هم یکی #محور و مرکز میشود و دائره دور این مرکز است ؛ در خود این مرکز هم سرّی هست :
« بِفَاطِمَةَ وَ أبِيهَا وَ بَعْلِهَا وَ بَنِيهَا وَ السِّرِّ المُسْتَودَعِ فِيهَا »
#پیامبر خودش جلو میرفت ، #علی پشت سر ، #فاطمه در وسط ، خود این معنایی دارد ؛ معنای این عمل آن است که فاطمه ، #برزخ بین #نبوت_کبری و #ولایت_عظمی است . معنای این عمل آن است که فاطمهی زهرا بین مقام #وحی_أعظم و مقام #تبلیغ_وحی و مقام #تفسیر_وحی ، جنبهی قطبیت و مرکزیت دارد .
#سوره_آل_عمران_آیه61
#حضرت_آیت_الله_وحید_خراسانی
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
#حضرت_استاد_انصاریان
" با توجه به آیه مباهله ، امیرالمؤمنین (علیه السلام) و جلوههای یازدهگانهاش از نظر مقام ، از انبیای خدا بالاترند ".
8.35M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛
#عیدمباهله
فمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ
« پس از #مباهله بر کل خلق روشن شد
#علی است جان #پیمبر ، #نبی است جان #علی »
💕 به #اجماع تمام مسلمین ، آن نفسی که روز مباهله به حکم خدا #پیغمبر با خودش همراه برد ، #علیبنابیطالب است .
#حضرتآیتاللهوحیدخراسانی
#أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی #مُحَمَّدٍ وَ #آلِمُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
@Javanmardi_langarudi
🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعے حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
✅ با او مباهله نکنید ، که هلاک خواهید شد !
📝 24 ذی الحجه سال 10 ه. ق ؛ مباهله ی پیامبر اکرم (ص) با مسیحیان نجران
🌧در روایات اسلامی - که مفسران و محدثان نقل کرده اند - آمده است :
«هنگامی که آیه ی مباهله (1) نازل شد ، پیامبر به مسیحیان نجران ، پیشنهاد مباهله داد . بزرگان مسیحی از پیامبر ، یک روز مهلت خواستند تا در این باره شور کنند .
🌧 اسقف اعظم مسیحیان به آنها گفت :
نگاه کنید ؛ اگر فردا «محمّد» با فرزندان و خانواده اش برای مباهله آمد ، از مباهله با او بپرهیزید و اگر با اصحاب و یارانش آمد ، با او مباهله داشته باشید که او پایه و اساسی ندارد !
🌧 فردا که شد ، پیامبر (س) آمد ؛ در حالی که دست علی (ع) را گرفته ، حسن و حسین (ع) در پیش روی او و فاطمه (س) از پشت سر او حرکت می نمودند . مسیحیان نیز به همراه اُسقف خود آمدند . با دیدن پیامبر ، پرسیدند : اینها کیستند ؟ گفتند : پیامبر ، پسر عمو و دامادش ، دو نوه ی او و این بانو ، دختر گرامی اوست که از همه نزد او گرامی تر است .
🌧 اسقف ، نگاه عمیقی بر ایشان کرد و گفت : من مردی را می بینم که مصمّم و با جرأت در مباهله است و اگر او راستگو باشد - در پیامبری - بلای عظیمی برما وارد خواهد شد . سپس خطاب به پیامبر گفت : ما با تو مباهله نخواهیم کرد !
🌧 و در بعضی روایات آمده ، اسقف اعظم گفت : من صورت هایی می نگرم که اگر از خدا بخواهند ، می توانند کوه را از جا برکنند ؛ پس مباهله نکنید ، که هلاک خواهید شد !
#پےنوشت
1- آل عمران ، آیه61 ؛ هرگاه بعد از علم و دانشی که درباره ی مسیح به تو رسیده ، باز کسانی با تو به محاجّه و ستیز برخیزند ، به آنها بگو : «بیایید ما فرزندان خود را دعوت کنیم شما هم فرزندان خود را ؛ ما زنان خویش را دعوت کنیم ؛ شما هم زنان خود را . ما از نفوس خود دعوت کنیم ، شما هم از نفوس خود ؛ آنگاه مباهله کنیم و لعنت خدا را بر دروغگویان قرار دهیم».
☄ أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ☄
#جوانمردےلنگرودے
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
۲۴ذی الحجه #روز_مباهله
✨ مباهله ، بالاترین فضیلت قرآنی امیرمؤمنین ( علیه السلام )
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
#داستان_مباهله
🌧 ابوحارثه رئيس و رهبر و عالم مسيحيان نجران بود كه ميان مردم و حاكمان حكومت هاى مسيحى از جايگاه ويژه اى برخوردار بود ابوحارثه با رسول خدا درباره مسيح مناظره و مجادله كرده ،
گفت : اى محمد درباره مسيح چه مى گوئى ؟
حضرت فرمود :
او يكى از بندگان خداست كه پروردگار عالم وى را از ميان قومش برگزيد ،
ابوحارثه گفت اى محمد پدرى براى او سراغ دارى ؟
حضرت اين آيه را خواند :
إِنَّ مَثَلَ عِيسى عِنْدَ اللَّهِ كَمَثَلِ آدَمَ خَلَقَهُ مِنْ تُرابٍ ثُمَّ قالَ لَهُ كُنْ فَيَكُونُ. «1»
پس از قرائت آيه فرمود :
چرا از حال آدم تعجب نمى كنيد كه نه پدر داشت و نه مادر ولى از وضع عيسى تعجب مى كنيد در حالى كه مسيح يك طرف وجودش را كه مادر بود داشت
مناظره و مجادله و به خصوص لجاجت ابوحارثه وهمراهانش به طول انجاميد ، و آنان از پذيرفتن اسلام سرباز زدند تا #آيه_مباهله نازل شد ، اكنون مشروح داستان از منظر ديگر ابوحارثه رئيس كشيشان نجران غلام خود را فرمان داد هر چه زودتر شرجيل را نزد من حاضر كن ، زيرا با وى كارى مهم دارم و تا انجام نشود ، امكان ندارد به كارى ديگر بپردازم .
شرجيل محرم اسرار و مورد وثوق و در سختى ها معين و ياور ماست ، غلام خارج شده پس از اندك زمانى با شرجيل بازگشت .
ابوحارثه به شرجيل گفت :
اگر تو را نابهنگام خواستم براى امر مهمى است كه پيوسته فكرم را به خود مشغول كرده و با كمال تأثر بايد بگويم راه به جائى نبردم جز اين كه با تو مشورت كنم بلكه چاره جوئى شود و آن مهم اين است كه از جانب محمد بن عبدالله نامه اى به من رسيده «2» و مرا به آئين خود كه آن را اسلام ناميده دعوت كرده و در پايان نامه آورده است اگر تخلف كنم يا بايد ما مسيحيان جزيه بدهيم يا خود را آماده جنگ سازيم ، و اكنون از تو چه پنهان كه اين نامه چنان مرا تحت فشار قرار داده كه روز را چون شب نزدم تاريك كرده ، و هر چه توانسته بر من اثر گذارده و پريشانم ساخته است .
شرجيل گفت اى سرور من تو خود مى دانى كه من تا هر اندازه فكرم بكر و صائب باشد فقط در امور سياسى و دنيائى است ولى در موارد مذهبى فكر و عقلم قاصر است و كمتر از آنم كه يك رهبر روحانى از من درخواست يارى نمايد .
من در اين باره چيزى جز اين نمى توانم بگويم كه همه ما مسيحيان معتقديم خداوند ما را به آمدن پيامبرى از ذريه اسماعيل وعده داده ، اينك اگر يقين دارى كه محمد بن عبدالله آن پيامبر موعود نيست مى توان براى دفع او چاره اى انديشيد ، اما اگر ميدانى كه او بر حق است و همان پيامبر موعود انجيل است چه چاره اى جز پذيرفتن دعوتش خواهد بود .
ابوحارثه چون ديدكه شرجيل در صورت حقانيت محمد سر مخالفت و نقشه كشى بر ضد او را ندارد به فكر فرو رفت و گفت : فعلًا چند روزى باشد تا من با ديگران نيز مشورت نمايم .
آنگاه افرادى ديگر از قبيله نجران را خواست و با يك يك آنان به مشورت نشست و سرانجام چيزى جز آنچه شرجيل گفته بود عايدش نشد .
هنگامى كه ديد نظريه همه يكى است فرمان داد كشيش ها ناقوس ها را نواخته آتش ها روشن كردند ، پرچم ها را به نشانه اين كه همه بايد جمع شوند به در صومعه آويختند ، مردم نجران از هر طرف هجوم كرده و يك جا جمع شدند .
اسقف اعظم در ميان جمع به پا خواست و داستان نامه رسول خدا را براى آنان گفت ، سپس اعلام كرد براى يافتن راه چاره اى كنند همهمه درگرفت و از هر سو نظريه اى پيشنهاد شد تا سرانجام بر اين معنا اتفاق كردند كه نمايندگانى از ايشان به مدينه رفته با رسول خدا گفتگو كنند و به نجران بازگشته نتيجه را گزارش دهند .
گروهى از نجران به سرپرستى شرجيل با هدايا و تحف روانه مدينه شدند ، چون به مدينه رسيدند لباس سفر از تن گرفته و جامه هاى حرير قيمتى پوشيده و انگشترهاى گران قيمت به انگشت كرده به ديدار رسول خدا شتافتند .
پس از آن كه به محضر نبى مكرم رسيدند و هداياى خود را تقديم داشتند به نماز و عبادت ايستادند ، رسول خدا نه هداياى آنان را رد كرد و نه از عبادت آنان جلوگيرى كرد .
پس از آن شرجيل به رسول خدا گفت : اى محمد تو خود مى دانى كه ما نصرانى هستيم و در انتظار پيامبر آخرالزمان مى باشيم و اكنون ميل داريم ببينيم درباره عيسى چه مى گوئى ، حضرت از آنان مهلت خواست تا پاسخ سئوالشان از سوى حضرت حق برسد، بعد از آن آيات شريفه 59 تا 61 آل عمران به رسول خدا نازل گشت كه در سطور گذشته شرحش گذشت، پس از نزول اين آيات بود كه رسول خدا اعلام كرد بايد مباهله كنيم و با فرزندان و زنان و مردانمان چه ما چه شما يك جا جمع شويم و از خدا بخواهيم هر يك از دو طرف در ادعايش دروغ گوست به عذاب خدا دچار شود و از ميان برود .
👇👇👇