eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ ✅ منظور از مصحف یا کتاب فاطمه (سلام الله علیها) ؟ 📝 پرسش : 👈 منظور از مصحف یا کتاب فاطمه (سلام الله علیها) چیست ؟ آیا آن نیز قرآنی غیر از قرآن موجود است ؟! 📖 پاسخ اجمالی : 👈 «مُصْحَف»‏ آن چيزى است كه صفحات نوشته را در آن جمع می كنند ، لذا به هر کتابی می توان «مصحف» گفت و نامیده شدن «مصحف فاطمه» به «مصحف» دلیل قرآن بودن آن نیست . «مصحف فاطمه» کتابی است که در حیات حضرت زهرا (سلام الله علیها) با القاء و املای جبرئیل و به دست امام علی (علیه السلام) نوشته شد . این کتاب قرآن نیست و هیچ آیه ای از قرآن در آن نیست . مصحف فاطمه مشتمل بر حوادث غیبی و اسرار آل محمد (علیهماالسلام) و موارد دیگر است . این مصحف از نشانه های امامت بوده و در نزد امامان دست به دست گردیده و اکنون در دست امام زمان حضرت مهدی (عج الله تعالی فرجه الشریف) می باشد . 📖 پاسخ تفصیلی : 👈 «مُصْحَف»‏ آن چيزى است كه صفحات نوشته شده را در آن جمع می كنند و جمع آن مصاحف است . لذا به هر کتابی می توان «مصحف» گفت و نامیده شدن «مصحف فاطمه» به «مصحف» دلیل قرآن بودن آن نیست . ؟ 👈 «مصحف فاطمه» که گاهی از آن با عنوان «کتاب فاطمه» و «صحیفه فاطمه» و... یاد می شود ، در حیات حضرت زهر ا(سلام الله علیها)، با القاء و املای جبرئیل و به دست حضرت علی (علیه السلام) نگارش شده است . در برخى از احادیث اهل بیت (علیهم السلام) به هم کلامی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) با فرشته وحی تصریح شده است ؛ امام صادق (علیه السلام) درباره مصحف فاطمه و ارتباط با جبرئیل فرمود : (همانا فاطمه بعد از پيغمبر (صلّى اللَّه عليه و آله) هفتاد و پنج روز در دنيا بود و از فراق پدر اندوه بسيارى داشت و جبرئيل مى‏ آمد و او را در مرگ پدر تسليت مي داد و خرسند مي ساخت و از احوال و مقام پدرش خبر مي داد و سرگذشت فرزندانش را پس از او برايش مي گفت و امام على (عليه السلام) نیز آنچه جبرئیل املاء مى‏ کرد همه را به رشته‏ تحریر در مى‏ آورد، و مجموعه‏ این سخنان است که به «مصحف فاطمه» موسوم گردید) ؛  « إِنَّ فَاطِمَةَ مَكَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه و آله) خَمْسَةً وَ سَبْعِينَ يَوْماً وَ كَانَ دَخَلَهَا حُزْنٌ شَدِيدٌ عَلَى أَبِيهَا وَ كَانَ جَبْرَئِيلُ (علیه السلام) يَأْتِيهَا فَيُحْسِنُ عَزَاءَهَا عَلَى أَبِيهَا وَ يُطَيِّبُ نَفْسَهَا وَ يُخْبِرُهَا عَنْ أَبِيهَا وَ مَكَانِهِ وَ يُخْبِرُهَا بِمَا يَكُونُ بَعْدَهَا فِي ذُرِّيَّتِهَا وَ كَانَ عَلِيٌّ(علیه السلام) يَكْتُبُ ذَلِكَ فَهَذَا مُصْحَفُ فَاطِمَةَ (سلام الله علیها)». 👈 به تصریح امامان اهل بیت (علیهم السلام) مصحف یا همان کتاب فاطمه (سلام الله علیها) غیر از قرآن است و هیچ آیه ای از قرآن در مصحف فاطمه وجود ندارد و تعابیر ایشان در این باره مختلف است ؛ چنانکه فرموده اند :  « ما فِيه شَيٌ‏ء مِن كِتابِ الله» و «لَيسَ فِيهِ شَيٌ‏ء مِنَ القُرآنِ »؛ ( درآن یک آیه قرآن هم وجود ندارد ) . 👈 امام صادق (علیه السلام) درباره آن فرموده اند :  «... وَ إِنَ عِنْدَنَا لَمُصْحَفَ فَاطِمَةَ(عَلَيْهَا السَّلَامُ) ، وَ مَا يُدْرِيهِمْ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَة َ(عَلَيْهَا السَّلَامُ) ؟».قَالَ: قُلْتُ: وَ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَةَ (عَلَيْهَا السَّلَامُ)؟ قَالَ: «مُصْحَفٌ فِيهِ مِثْلُ قُرْآنِكُمْ هذَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، وَ اللَّهِ مَا فِيهِ مِنْ قُرْآنِكُمْ حَرْفٌ وَاحِدٌ»؛  ( همانا مصحف فاطمه (عليها السلام) نزد ماست ، مردم چه مي دانند مصحف فاطمه چيست ! عرض كردم مصحف فاطمه (عليها السلام) چيست ؟ فرمود : مصحفى است سه برابر قرآنى كه در دست شماست بخدا حتى يك حرف قرآن هم در آن نيست ). 👈 مصحف فاطمه (سلام الله علیها) دارای بخش هایی است از جمله : 1⃣ ( هر چیز حلال و حرام و هر چیزی که که مردم به آن نیاز دارند ) ؛  « فِيهَا كُلُّ حَلَالٍ وَ حَرَامٍ وَ كُلُّ شَيْ‏ءٍ يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَيْهِ» 2⃣ ( وصیت نامه حضرت زهرا ) ؛  « فَإِنَّ فِيهِ وَصِيَّةَ فَاطِمَةَ» 3⃣ ( خبر دادن احوال پیامبر و جایگاه او ) ؛  « وَ يُخْبِرُهَا عَنْ أَبِيهَا وَ مَكَانِه ‏» 4⃣ ( گزارش از سرگذشت فرزندان آن حضرت بعد از وفاتش و خبر دادن از آینده ) ؛  « وَ يُخْبِرُهَا بِمَا يَكُونُ بَعْدَهَا فِي ذُرِّيَّتِهَاِ». 5⃣ ( نام تمام فرمانروایانی که به حکومت خواهند رسید ) ؛  «فِيهِمَا تَسْمِيَةُ كُلِّ نَبِيٍّ وَ كُلِّ مَلِكٍ يَمْلِكُ الْأَرْض». (سلام الله علیها) : 👈 ممکن است شبهه ای درباره هم سخنی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) با فرشته وحی و «محدّثه» بودن ایشان مطرح باشد و آن اینکه نزول جبرئیل و ابلاغ وحی برای حضرت فاطمه درست نیست چون وحی بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) قطع شده است . در جواب باید گفت : 👇👇👇
👆👆👆 که «وحی» معانی و اقسام متعددی دارد ؛ در آیه 7 سوره قصص مادر حضرت موسی (علیه السلام) مخاطب وحی الهی و سخن فرشتگان قرار می گیرد با اینکه پیامبر نبود :  «وَ أَوْحَيْنا إِلى‏ أُمِّ مُوسى‏ أَنْ أَرْضِعيهِ فَإِذا خِفْتِ عَلَيْهِ فَأَلْقيهِ فِي الْيَمِّ وَ لا تَخافي‏ وَ لا تَحْزَني‏ إِنَّا رَادُّوهُ إِلَيْكِ وَ جاعِلُوهُ مِنَ الْمُرْسَلينَ»؛ ( و به مادر موسى وحى كرديم كه او را شير بده ، همين كه بر جان او بيمناك شدى او را به دريا بينداز ، و ناراحت و غمگين مباش كه ما وى را به تو برگردانيده و از پيامبرانش مى‏ كنيم ). 👈 همچنین در سوره مریم آیه 17 آمده است :  «فَاتَّخَذَتْ مِنْ دُونِهِمْ حِجابا فَأَرْسَلْنا إِلَیها رُوحَنا فَتَمثَّلَ لَها بَشَراً سَوِیّا»؛ ( و در برابر آنان پرده ‏اى بر خود گرفت . پس روح خود را به سوى او فرستاديم تا به [شكل‏] بشرى خوش‏اندام بر او نمايان شد ). 👈 با توجه به این آیات و آیات دیگر ، روشن می شود آن وحي كه مخصوص پيامبران است ، «وحي تشريعي» است و آنچه بر غير پيامبر نازل مي شود ، «وحي انبائي» است . تفاوت اين دو قسم وحي در آن است كه براساس وحي تشريعي ، فرد به مقام نبوت نايل آمده ولي در وحي انبايي ، بدون اينكه فرد از مقام نبوت برخوردار شود ، به اخبار غيبي دست مي يابد . نزول وحي دربارة حضرت زهرا (سلام الله عليها) نيز از قبيل وحي انبايي بوده است . 👈 بنابراین آنچه که به مادر موسی (علیه السلام) ، حضرت مریم (سلام الله علیها) و حضرت فاطمه (سلام الله علیها) القاء شده بود «وحي تشريعي» نیست و «وحي انبائي» یا «خبر» است . 👈 به این بانوان گرامی «محدّثه» و به مردانی که چنین مخاطب خبر فرشتگان قرار می گیرند «محدّث» می گویند ؛ در تعریف محدّث گفته اند : « محدث کسی است که پندار و گمانش صادق باشد یا به او الهام می شود ؛ یا کسی که در دلش به صورت الهام یا مکاشفه از عالم بالا چیزی القا شده باشد و یا اینکه بدون تصمیم قبلی سخن راستی بر زبانش جاری شود و یا بدون آنکه به مقام نبوت رسیده باشد ملائکه با او سخن گویند ». 👈 ضمن اینکه اعتقاد به « محدّث بودن بعضی از صحابه » امری مسلّم در بین مسلمین است . چنانکه اهل سنت اصرار دارند بگویند «عمربن خطّاب» محدّث بود ؛ مانند روایتی که ابو هریره از پیامبر نقل می کند :  «إِنَّهُ قَدْ كَانَ فِيمَا مَضَى قَبْلَكُمْ مِنَ الْأُمَمِ نَاسٌ يُحَدَّثُونَ، وَإِنَّهُ إِنْ كَانَ فِي أُمَّتِي هَذِهِ مِنْهُمْ أَحَدٌ، فَإِنَّهُ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ» ؛ ( در امتهای گذشته مردان محدثی بوده‏ اند ، بدون اینكه از انبیا باشند، و از امت من عمر محدث مى‏ باشد ) . 👈 روایات دیگری نیز با اندکی اختلاف از عایشه نقل شده است . مثل روایت «... إِنَّ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ مِنهُم» و «... فَإِنْ يَكُ فِي أُمَّتِي أَحَدٌ فَعُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ». 👈 شیعه معتقد است که محدّث بعد از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) وجود مقدّس امام على (علیه السلام) و جانشینان آن حضرت می باشند :  «أَنَّ أَوْصِيَاءَ مُحَمَّدٍ(عَلَيْهِمُ السَّلَامُ) مُحَدَّثُونَ " ( بدرستى که اوصیاء محمد همگى محدث هستند ). 👈 حضرت فاطمه (سلام الله علیها) با على (علیه السلام) و اولاد معصومین او در این فضیلت شریک است و او نیز «محدّثه» بوده است :  «فَاطِمَةُ بِنْتُ رَسُولِ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) كَانَتْ مُحَدَّثَةً وَ لَمْ تَكُنْ نَبِيَّةً» ( فاطمه دختر رسول خدا محدثه بود ولی پیامبر نبود ). 👈 امام صادق (علیه السلام) مى‏ فرماید :  «إِنَّمَا سُمِّيَتْ فَاطِمَةُ(علیهاالسلام) مُحَدَّثَةً لِأَنَّ الْمَلَائِكَةَ كَانَتْ تَهْبِطُ مِنَ السَّمَاءِ فَتُنَادِيهَا كَمَا تُنَادِي مَرْيَمَ بِنْتَ عِمْرَانَ فَتَقُولُ يَا فَاطِمَةُ اللَّهُ‏ اصْطَفاكِ وَ طَهَّرَكِ وَ اصْطَفاكِ عَلى‏ نِساءِ الْعالَمِينَ» ( فاطمه(سلام الله علیها ) را از این جهت محدثه نامیده‏ اند که فرشتگان از آسمان بر او نازل مى ‏شدند و با او همان گونه که با مریم بنت عمران گفتگو داشتند ، این چنین سخن مى‏ گفتند : یا فاطمه بدرستى که خداى تعالى تو را پاک و منزه گردانید و از میان تمام زنان عالم تو را برگزید ). 👈 در نتیجه محدثه بودن حضرت فاطمه (علیها السلام) در نزد شیعه از مسلّمات است ، به طورى که در زیارت آن حضرت وارد شده است :  «... اَلسَلامُ عَلَیکِ اَیَتُهَا المُحَدِثَهَ الَعلَیمَه»؛ ( سلام بر تو ای کسی که با فرشتگان هم سخنی و بسیار دانایی ). 👇👇👇
👆👆👆 ؟ 👈 مصحف فاطمه (سلام الله علیها) به عنوان میراث با ارزش در نزد اهل بیت (علیهم السلام) دست به دست گشت و در حال حاضر حضرت مهدي (علیه السلام) به عنوان حجت خدا بر روي زمین آن را در اختیار دارد . روایات نقل شده در این باره که لفظ «عندي» یا «عندنا» در آنها آمده است، بیان گر این نکته است که مصحف فاطمه (سلام الله علیها) مانند علامت و نشانه اي از امامت ، تنها در اختیار آنان بوده است و در مواردي نیز علیه کج اندیشان و منحرفان از مسیر امامت به آن احتجاج می کردند . 👈 امام باقر (علیه السلام) فرمودند : حضرت فاطمه (سلام الله علیها) شخصاً آن را به امیرالمؤمنین (علیه السلام) تحویل داد و پس از شهادت امام علی (علیه السلام) به امام حسن (علیه السلام) منتقل گشت و پس از او به امام حسین (علیه السلام) و همین طور دست به دست گشت تا اینکه به صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تحویل داده شد . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
05_54458.mp3
3.67M
﷽؛ سلام‌الله‌علیها هدیه آسمانی ❤️ أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ❤️ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🌷 مصحف فاطمه چیست؟ «مصحف فاطمه» که گاهی از آن با عنوان «کتاب فاطمه» و «صحیفه فاطمه» و... یاد می شود، در حیات حضرت زهرا(سلام الله علیها)، با القاء و املای جبرئیل و به دست حضرت علی(علیه السلام) نگارش شده است. در برخى از احادیث اهل بیت(علیهم السلام) به هم کلامی حضرت فاطمه(سلام الله علیها) با فرشته وحی تصریح شده است؛ امام صادق(علیه السلام) درباره مصحف فاطمه و ارتباط با جبرئیل فرمود: (همانا فاطمه بعد از پیغمبر(صلّى اللَّه علیه و آله) هفتاد و پنج روز در دنیا بود و از فراق پدر اندوه بسیارى داشت و جبرئیل مى آمد و او را در مرگ پدر تسلیت می داد و خرسند می ساخت و از احوال و مقام پدرش خبرمی داد و سرگذشت فرزندانش را پس از او برایش می گفت و امام على(علیه السلام) نیز آنچه جبرئیل املاء مى کرد همه را به رشته تحریر در مى آورد، و مجموعه این سخنان است که به «مصحف فاطمه» موسوم گردید)؛ «اِنَّ فَاطِمَهَ مَکَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) خَمْسَهً وَ سَبْعِینَ یَوْماً وَ کَانَ دَخَلَهَا حُزْنٌ شَدِیدٌ عَلَى اَبِیهَا وَ کَانَ جَبْرَئِیلُ(علیه السلام) یَاْتِیهَا فَیُحْسِنُ عَزَاءَهَا عَلَى اَبِیهَا وَ یُطَیِّبُ نَفْسَهَا وَ یُخْبِرُهَا عَنْ اَبِیهَا وَ مَکَانِهِ وَ یُخْبِرُهَا بِمَا یَکُونُ بَعْدَهَا فِی ذُرِّیَّتِهَا وَ کَانَ عَلِیٌّ(علیه السلام) یَکْتُبُ ذَلِکَ فَهَذَا مُصْحَفُ فَاطِمَهَ(سلام الله علیها)». به تصریح امامان اهل بیت(علیهم السلام) مصحف یا همان کتاب فاطمه(سلام الله علیها) غیر از قرآن است و هیچ آیه ای از قرآن در مصحف فاطمه وجود ندارد و تعابیر ایشان در این باره مختلف است؛ چنانکه فرموده اند: «ما فِیه شَیٌء مِن کِتابِ الله» و «لَیسَ فِیهِ شَیٌء مِنَ القُرآنِ»؛ (درآن یک آیه قرآن هم وجود ندارد). امام صادق(علیه السلام) درباره آن فرموده اند: «... وَ اِنَ عِنْدَنَا لَمُصْحَفَ فَاطِمَهَ(عَلَیْهَا السَّلَامُ)، وَ مَا یُدْرِیهِمْ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَهَ(عَلَیْهَا السَّلَامُ)؟».قَالَ: قُلْتُ: وَ مَا مُصْحَفُ فَاطِمَهَ (عَلَیْهَا السَّلَامُ)؟ قَالَ: «مُصْحَفٌ فِیهِ مِثْلُ قُرْآنِکُمْ هذَا ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، وَ اللَّهِ مَا فِیهِ مِنْ قُرْآنِکُمْ حَرْفٌ وَاحِدٌ»؛ (همانا مصحف فاطمه(علیها السلام) نزد ماست، مردم چه می دانند مصحف فاطمه چیست! عرض کردم مصحف فاطمه(علیها السلام) چیست؟ فرمود: مصحفى است سه برابر قرآنى که در دست شماست بخدا حتى یک حرف قرآن هم در آن نیست). 🌷 مصحف فاطمه(سلام الله علیها) دارای بخش هایی است از جمله: 🍃 1. (هر چیز حلال و حرام و هر چیزی که مردم به آن نیاز دارند)؛ «فِیهَا کُلُّ حَلَالٍ وَ حَرَامٍ وَ کُلُّ شَیْءٍ یَحْتَاجُ النَّاسُ اِلَیْهِ» 🍃 2. (وصیت نامه حضرت زهرا)؛ «فَاِنَّ فِیهِ وَصِیَّهَ فَاطِمَهَ» 🍃 3. (خبر دادن احوال پیامبر و جایگاه او)؛ «وَ یُخْبِرُهَا عَنْ اَبِیهَا وَ مَکَانِه» 🍃 4. (گزارش از سرگذشت فرزندان آن حضرت بعد از وفاتش و خبردادن از آینده)؛ «وَ یُخْبِرُهَا بِمَا یَکُونُ بَعْدَهَا فِی ذُرِّیَّتِهَاِ». 🍃 5.(نام تمام فرمانروایانی که به حکومت خواهند رسید)؛ «فِیهِمَا تَسْمِیَهُ کُلِّ نَبِیٍّ وَ کُلِّ مَلِکٍ یَمْلِکُ الْاَرْض». 🌷 سرانجام مصحف فاطمه؟ مصحف فاطمه(سلام الله علیها) به عنوان میراث با ارزش در نزد اهل بیت(علیهم السلام) دست به دست گشت و در حال حاضر حضرت مهدی(علیه السلام) به عنوان حجت خدا بر روی زمین آن را در اختیار دارد. روایات نقل شده در این باره که لفظ «عندی» یا «عندنا» در آنها آمده است، بیان گر این نکته است که مصحف فاطمه(سلام الله علیها) مانند علامت و نشانه ای از امامت، تنها در اختیار آنان بوده است و در مواردی نیز علیه کج اندیشان و منحرفان از مسیر امامت به آن احتجاج می کردند. امام باقر(علیه السلام) فرمودند: حضرت فاطمه(سلام الله علیها) شخصاً آن را به امیرالمومنین(علیه السلام) تحویل داد و پس از شهادت امام علی(علیه السلام) به امام حسن(علیه السلام) منتقل گشت و پس از او به امام حسین(علیه السلام) و همین طور دست به دست گشت تا اینکه به صاحب الامر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) تحویل داده شد. @Javanmardi_langarudi 🎆🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی}🌺🎆
﷽؛ 🔹🔸إِنَّ عِنْدَنَا لَمُصْحَفَ فَاطِمَةَ عليهاالسلام🔸🔹 💠 … در منابع اسلامی از کُتُبی یاد شده است که اختصاص به معصومین (علیهما السلام) داشته است و آنان از محتوای آن کتب باخبر بوده اند . مانند مصحف حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام و مصحف فاطمه(سلام الله علیها) . در بسیاری از روایات معتبر به این نکته اشاره شده که حضرت زهرا سلام الله علیها دارای مصحفی بوده اند که اخبار مختلفی در آن درج شده است . در اصول کافی در این رابطه چنین می خوانیم : حمادبن عثمان مي گويد : از امام صادق (عليه السلام) شنيدم فرمود : در سال 128 مخالفان مذهب و دعوت كنندگان به باطل اعلام وجود خواهند كرد . اين موضوع را در مصحف فاطمه (سلام الله عليها) ديدم . پرسيدم : مصحف فاطمه چيست؟ فرمود : با رحلت رسول خدا ( صلي الله عليه وآله وسلم) غم واندوه فراوان فاطمه را فرا گرفت كه اندازه آن را خدا مي داند . به همين جهت خداوند فرشته اي را نزد فاطمه فرستاد تا با هم سخن با وي غم واندوهش زدوده شود . فاطمه(سلام الله عليها) جريان را به علي(عليه السلام) گزارش كرد . علي(عليه السلام) فرمود : هر وقت آمدنش را احساس نمودي و صدايش را شنيدي به من خبر بده . فاطمه آمدن فرشته را به علي(عليه السلام) خبر داد . علي(عليه السلام) آنچه را مي شنيد مي نوشت تا در نهايت همانند كتابي كامل گرديد. سپس امام صادق(عليه السلام) فرمود : در اين كتاب ازحلال وحرام چيزي نيست ؛ بلكه آنچه درآن ديده مي شود دانش وآگاهي از حوادث واخبار آينده است...... 💠 مصحف فاطمه سلام الله علیها به عنوان اسرار رسالت و امامت ، تنها در دست ائمه معصومین علیهم‌السلام به یادگار مانده و مطابق روایتی از امام رضا علیه السلام یکی از نشانه های امامت شمرده شده است.... 💠 نکته شایان ذکر در رابطه با جریان مذکور ، اثبات فضیلت مهم محدثه و نزول ملائک بر ایشان می باشد . چه اینکه از نام‌های معروف فاطمه زهرا سلام الله علیها محدثه است که امام صادق علیه السلام در سبب نامگذاری مادرش فاطمه به محدثه چنین می‌فرماید: «انما سمیت فاطمة محدثة لان الملائکة کانت تهبط من السماء فتنادیها کما تنادی مریم بنت عمران؛ اینکه فاطمه سلام الله علیها به محدثه نامگذاری شد چون فرشتگان پیوسته از آسمان فرود می‌آمدند و به فاطمه سلام الله علیها خبر می‌دادند همانطور که به مریم دختر عمران خبر می‌دادند. @Javanmardi_langarudi 🎆🌺{کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی}🌺🎆
💠🔷🔹 🔷 🔹 ✨ حدیث در مورد مصحف حضرت فاطمه زهرا علیها السلام 💢 أبو بَصيرٍ عَنِ الإِمامِ الصّادِقِ عليه السلام: 🔹إنَّ عِندَنا لَمُصحَفَ فاطِمَةَ عليهاالسلام ، وما يُدريهِم ما مُصحَفُ فاطِمَةَعليهاالسلام ؟! قُلتُ : وما مُصحَفُ فاطِمَةَ عليهاالسلام ؟ قالَ : مُصحَفٌ فيهِ مِثلُ قُرآنِكُم هذا ثَلاثَ مَرّاتٍ ، واللّهِ ما فيهِ مِن قُرآنِكُم حَرفٌ واحِدٌ . 🔑 ابو بصير به نقل از امام صادق عليه السلام: 🔸مصحف فاطمه نزد ماست و آنها چه مى دانند مصحف فاطمه چيست؟! عرض كردم: مصحف فاطمه چيست؟ فرمود: مصحفى است كه سه برابر قرآن شما در آن است. به خدا سوگند، از قرآن شما يك حرف هم در آن نيست. @Javanmardi_langarudi 🔹 🔷 💠🔷🔹
﷽؛ 📝 سوال : چرا حضرت زهرا شبانه دفن شد ؟ 📖 پاسخ اجمالی : دفن شبانه پیکر مطهر حضرت زهرا از جمله مسائل مسلم تاریخی است که هم شیعه و هم اهل سنت به آن اذعان دارند . با توجه به روایات متعدد و اعتراف بزرگان اهل سنت ،‌ دلیل دفن شبانه آن حضرت وصیت آن حضرت بود که نمى‌خواست افرادى که بر او ستم کرده‌اند ، بر جنازه‌اش نماز بخوانند و با این کار خشم خود را از غاصبان خلافت آشکار ساخت . 📖 پاسخ تفصیلی : دفن پیکر مطهر حضرت زهرا از جمله مسائل مسلم تاریخی است که هم شیعه و هم اهل سنت به آن اذعان دارند . ما در اینجا به برخی از روایات فریقین در این زمینه اشاره می کنیم : 🌑 دفن شبانه در روایات اهل سنت : مى‌نویسد : « وَ عَاشَتْ بَعْدَ النبی صلى الله علیه وسلم سِتَّةَ أَشْهُرٍ فلما تُوُفِّیَتْ دَفَنَهَا زَوْجُهَا عَلِیٌّ لَیْلًا ولم یُؤْذِنْ بها أَبَا بَکْرٍ وَصَلَّى علیها ». فاطمه زهرا ، شش ماه پس از رسول خدا زنده بود ، زمانى که از دنیا رفت ، شوهرش علی او را شبانه دفن کرد و خود بر او نماز گزارد و ابوبکر را با خبر نساخت . ، در «تأویل مختلف الحدیث» مى‌نویسد : « وقد طالبت فاطمة رضی الله عنها أبا بکر رضی الله عنه بمیراث أبیها رسول الله صلى الله علیه وسلم فلما لم یعطها إیاه حلفت ان لا تکلمه أبدا وأوصت أن تدفن لیلاً لئلّا یحضرها فدفنت لیلاً ». فاطمه از ابوبکر میراث پدرش را خواست ، ابوبکر نپذیرفت ، پس فاطمه قسم خورد که دیگر با او (ابوبکر) سخن نگوید و وصیت کرد که شبانه دفن شود تا او (ابوبکر) در دفن وى حاضر نشود . پس شب هنگام دفن شد . مى‌نویسد : « عن ابن جریج، و عمرو بن دینار ، أن حسن بن محمد أخبره : أن فاطمة بنت النبی صلى الله علیه و سلم دفنت باللیل . قال: «فرَّ بِهَا علی من أبی بکر أن یصلی علیها ؛ کان بینهما شیء ». روایت کرده : علیّ ، فاطمه دختر پیامبر را شبانه به خاک سپرد ، تا ابوبکر بر وى نماز نخواند ؛ چون بین آن دو اتفاقاتى افتاده بود . 💥 و در ادامه مى‌گوید : « عن ابن عیینة، عن عمرو بن دینار، عن حسن بن محمد، مثله ؛ إلاّ أنه قال أوصته بذلک ». از نیز همانند این روایت نقل شده است ؛ مگر این که در این روایت قید شده که خود فاطمه این چنین وصیت کرده بود . و در شرح صحیح بخارى مى‌نویسد : « أجاز أکثر العلماء الدفن باللیل ... و دفن علىُّ بن أبى طالب زوجته فاطمة لیلاً ، فَرَّ بِهَا من أبى بکر أن یصلى علیها، کان بینهما شىء ». اکثر علما دفن جنازه را در شب اجازه داده‌اند .... علی بن ابی طالب ، همسرش فاطمه را شبانه دفن کرد تا ابوبکر به او نماز نخواند ؛ چون بین آن دو اتفاقاتى افتاده بود . به نقل از "جاحظ " مى‌نویسد : و أما إخفاء القبر، وکتمان الموت ، وعدم الصلاة ، وکل ما ذکره المرتضى فیه ، فهو الذی یظهر ویقوی عندی ، لأن الروایات به أکثر وأصح من غیرها ، وکذلک القول فی موجدتها وغضبها . مخفى کردن مرگ فاطمه ، و محل قبر او ، و نماز نخواندن ابوبکر و عمر ، و هر آن چه که سید مرتضى (از اعلام شیعه در قرن چهارم) گفته است ، مورد تأیید و قبول من است ؛‌ زیرا روایات بر اثبات این موارد صحیح‌تر و بیشتر است ؛ و همچنین ناراحتى و خشم فاطمه بر شیخین نزد من از اقوال دیگر اعتبار بیشترى دارد . 🌑 دفن شبانه در روایات شیعه : هر چند که دفن شبانه و سبب وصیت صدیقه طاهره به آن ، در میان شیعیان مسلم و اجماعى است ؛ اما در عین حال به یک روایت اشاره مى‌کنیم : در"علل الشرائع" علت دفن شبانه آن حضرت را با روایتی چنین بیان می کند :  عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی حَمْزَةَ ، عَنْ أَبِیهِ ، قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام لِأَیِّ عِلَّةٍ دُفِنَتْ فَاطِمَةُ (علیها السلام) بِاللَّیْلِ وَ لَمْ تُدْفَنْ بِالنَّهَارِ ؟ قَالَ : لِأَنَّهَا أَوْصَتْ أَنْ لا یُصَلِّیَ عَلَیْهَا رِجَالٌ (الرَّجُلانِ‏) . از امام صادق علیه السلام پرسید : چرا فاطمه را شب دفن کردند نه روز ؟ فرمود : فاطمه وصیت کرده بود تا در شب وى را دفن کنند تا افرادی بر جنازه آن حضرت نماز نخوانند . با توجه به مدارک موجود و اعتراف بزرگان اهل سنت،‌ دلیل دفن شبانه آن حضرت وصیت آن حضرت بود که نمى‌خواست افرادى که بر او ستم کرده‌اند، بر جنازه‌اش نماز بخوانند و با این کار خشم خود را از غاصبان خلافت آشکار ساخت. 👈 صحیح البخاری، ج 4، ص 1549، ح3998 👈 عبد الله بن مسلم ابن قتیبة ، تأویل مختلف الحدیث، ج 1، ص 300. 👈 المصنف، ج 3، ص 521، حدیث شماره 6554 و حدیث شماره 65554 . إبن بطال البکری القرطبی، شرح صحیح البخاری، ج 3، ص 325. 👈 إبن أبی الحدید، شرح نهج البلاغة، ج 16، ص 170. 👈 شیخ صدوق علل الشرایع، ج‏1، ص185 👈 موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصرعج‌الله‌
﷽؛ ✅ محل دفن حضرت زهرا (سلام الله علیها) 📝 پرسش : 👈 چه اقوالی درباره محل دفن حضرت زهرا (سلام الله علیها) وجود دارد ؟ 📖 پاسخ اجمالی : 👈 يكى از مصائب دختر پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) اين است كه جايگاه قبر شريفش هنوز نامعلوم است ؛ بعضى آن را مطابق پاره اى از روايات در بقيع و برخى در داخل خانه اش در كنار مسجد پيامبر (صلی الله علیه و آله) و بعضى در روضه (آن مقدار از مسجد كه ميان قبر پيامبر و منبر آن حضرت قرار دارد) مى دانند . 📖 پاسخ تفصیلی : 👈 يكى از مصائب دختر والامقام پيامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) اين است كه جايگاه قبر شريفش هنوز نامعلوم است ؛ بعضى آن را مطابق پاره اى از روايات در بقيع و برخى در داخل خانه اش در كنار مسجد پيامبر (صلى الله عليه وآله) و بعضى در روضه (آن مقدار از مسجد كه ميان قبر پيامبر و منبر آن حضرت قرار دارد) مى دانند . 👈 اين مطلب هر محقّقى را در فكر فرو مى برد كه چه طوفانى پس از رسول الله (صلى الله عليه وآله) در ميان امّت برخاست كه مرقد پاك تنها دخترش ، در هاله اى از ابهام فرو رفت ؟ هر چند بيشترين قرائن دلالت بر دفن آن حضرت در خانه اش دارد ، زيرا دفن در روضه در آن زمان كار آسانى نبود و بسيار بعيد است امام على (عليه السلام) رضايت به چنين كارى داده باشد و دفن در بقيع با آنچه در خطبه 202 نهج البلاغه آمده چندان سازگار نيست ، زيرا جمله «النّازِلَةِ في جَوارِكَ» نشان مى دهد كه قبر آن بانو در كنار قبر پيامبر (صلى الله عليه وآله) بوده است . 👈 مرحوم «علاّمه مجلسى» از «ابراهيم بن محمّد همدانى» نقل مى كند كه مى گويد : " براى امام هادى (عليه السلام) نامه اى نوشتم كه مرا از قبر فاطمه (عليها السلام) با خبر ساز ! حضرت در جواب چنين مرقوم داشت :  « هِىَ مَعَ جَدّي صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِ وَ آلِهِ» ؛ ( او با جدم پيغمبر (صلى الله عليه وآله) است ). 👈 مرحوم «صدوق» نيز مى گويد : « صحيح در نزد من اين است كه آن حضرت در خانه اش دفن شده است كه پس از توسعه مسجد توسط بنى اميّه ، الآن جزء مسجد قرار گرفته است » 👈 همچنین در كتاب «عيون الاخبار الرضا» از «بزنطى» نقل شده است كه مى گويد :  « سألت الرضا عن قبر فاطمة »؛ (من از امام على بن موسى الرضا (عليه السلام) از محل قبر فاطمه (عليها السلام) سؤال كردم) ، فرمود :  « دُفِنَتْ في بَيْتِها فَلَمّا زادَتْ بَنُو اُمَيَّةَ في الْمَسْجِدِ صارَتْ فِي الْمَسْجِدِ » 👈 بنابراين هر كس نزديك قبر پيامبر (صلى الله عليه وآله) در روضه مقدّسه بايستد و حضرت زهرا (عليها السلام) را زيارت كند إن شاءالله فضيلت زيارت آن حضرت از نزديك را به دست آورده است . در بقيع نيز به قصد رجا مى توان آن حضرت را زيارت كرد . 🌈 بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، محقق / مصحح: جمعى از محققان‏، دار إحياء التراث العربي‏، بيروت‏، 1403 ق‏، چاپ دوم، ج ‏97، ص 198، باب 5 (زيارة فاطمة(صلوات الله عليها) و موضع قبرها)، ح 18. 🌈 من لا يحضره الفقيه‏، ابن بابويه، محمد بن على‏، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر، دفتر انتشارات اسلامى وابسته به جامعه مدرسين حوزه علميه قم‏، قم،‏ 1413 ق‏، چاپ دوم‏، ج ‏2، ص 572، (زيارة فاطمة بنت النبي صلوات الله عليها و على أبيها و بعلها و بنيها). 🌈 الكافي، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر و آخوندى، محمد، دار الكتب الإسلامية، تهران، ‏ ‏1407 ق، چاپ چهارم، ج ‏1، ص 461، باب (مولد الزهراء فاطمة)؛ عيون أخبار الرضا(عليه السلام‏)، ابن بابويه، محمد بن على‏، محقق / مصحح: لاجوردى، مهدى‏، نشر جهان‏، تهران،‏ 1378 ق‏، چاپ اول‏، ج ‏1، ص 311، باب (فيما جاء عن الإمام علي بن موسى(علیه السلام) من الأخبار المتفرقة). 🌈 پيام امام امير المومنين(عليه السلام‏)، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، 1386 ش‏، چاپ اول‏، ج 8، ص 53. 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆 @Javanmardi_langarudi 🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
﷽؛ 📝 پرسش : شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در چه روزی واقع شده است ؟ 📖 پاسخ اجمالی : نه تنها در مكان دفن يادگار پيامبر صلےالله‌علیه‌واله اختلاف است بلکه در تاريخ فوت آن حضرت نيز اختلاف است . بر طبق روايت معروفى از امام صادق علیه‌السلام ، آن حضرت در سال 11 هجرى و 75 روز بعد از رحلت پیامبر صلےالله‌علیه‌واله یعنی در يكى از سه روز 13، 14 یا 15 ماه جمادى الاول به شهادت رسید . لکن در حديث ديگرى آمده است كه شهادت آن بانوى گرامى در روز سه شنبه سوم جمادى الثانی سال 11 هجری واقع شده است ، یعنی ميان رحلت پيامبر و شهادت حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها 95 روز فاصله بوده است . 📖 پاسخ تفصیلی : نه تنها در مكان دفن آن يادگار پيامبر (صلى الله عليه وآله) اختلاف است بلکه در تاريخ وفات آن حضرت نيز اختلاف است . بر طبق روايت معروفى از امام صادق(عليه السلام) آن حضرت در سال يازدهم هجرى با گذشت 75 روز از رحلت پدر بزرگوارش ديده از جهان فرو بست :  « إِنَّ فاطِمَةَ (عليها السلام) مَكَثَتْ بَعْدَ رَسُولِ اللهِ (صلى الله عليه وآله) خَمْسَةَ وَ سَبْعينَ يَوْماً ». با توجّه به اينكه رحلت پيامبر اكرم در 28 صفر واقع شده است ، بايد شهادت آن بانوى عزيز در يكى از سه روز سيزدهم ، چهاردهم یا پانزدهم ماه جمادى الاولى واقع شده باشد (با در نظر گرفتن احتمال کامل يا ناقص بودن ماههاى وسط). در حديث ديگرى آمده است كه آن بانوى گرامى در روز سه شنبه سوم جمادى الثانی سال يازدهم هجرت چشم از جهان بر بست و اين حديث مطابق عقيده كسانى است كه مى گويند فاصله ميان رحلت پيامبر و شهادت حضرت زهرا (عليها السلام) 95 روز بود . در ذيل اين حديث آمده است :  « وَ كانَ سَبَبُ فَوْتِها أَنَّ قُنْفُذَ مَوْلى عُمَرَ لَكَزَها بِنَعْلِ السَّيْفِ بِأَمْرِهِ فَأَسْقَطَتْ مُحْسِناً وَ مَرِضْتَ مِنْ ذلِكَ مَرَضاً شَديداً » ؛ ( سبب وفات آن حضرت اين بود كه قنفذ غلام عمر به دستور وى حضرت را به غلاف شمشير مضروب ساخت و به دنبال آن محسنش را سقط كرد و سخت بیمار شد [و سرانجام به شهادت رسيد]). مرحوم علاّمه «مجلسى» در «زاد المعاد» از اين قول درباره زمان وفات آن حضرت به عنوان روايتى معتبر نقل كرده است . سپس اضافه مى كند : شيخ «طوسى» و «سيّد بن طاووس» و ديگران نيز همين را پذيرفته اند و گرچه اين روايت با روايت 75 روز منافات دارد ؛ ولى چون مشهور و روايتى معتبر ، پشتوانه آن است ، بايد روز سوم جمادى الثانى به مراسم تعزيت آن حضرت قيام كرد . در حديث غير مشهورى نيز فاصله وفات رسول خدا(صلى الله عليه وآله) تا شهادت حضرت زهرا(عليها السلام) 40 روز ذكر شده است . 👈 الكافي، كلينى، محمد بن يعقوب بن اسحاق‏، محقق / مصحح: غفارى، على اكبر و آخوندى، محمد، دار الكتب الإسلامية، تهران، ‏ ‏1407 ق، چاپ چهارم، ج ‏1، ص 458، باب (مولد الزهراء فاطمة)؛ بحار الأنوار، مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى‏، محقق / مصحح: جمعى از محققان‏، دار إحياء التراث العربي‏، بيروت‏، 1403 ق‏، چاپ دوم، ج ‏43، ص 215، باب 7 (ما وقع عليها من الظلم و بكائها و حزنها و شكايتها في مرضها إلى شهادتها و غسلها و دفنها و بيان العلة في إخفاء دفنها صلوات الله عليها و لعنة الله على من ظلمها)؛ مرحوم علاّمه مجلسى در شرحى كه بعد از حديث 47 نگاشته، مى نويسد: «في الْخَبَرِ الصَّحيحِ أنَّها عاشَتْ بَعْدَ أَبيها خَمْسَةَ وَ سَبْعينَ يَوْماً». 👈 دلائل الإمامة، طبرى آملى صغير، محمد بن جرير بن رستم‏، محقق / مصحح: مؤسسة بعثت، بعثت‏، قم‏، 1413 ق، ‏چاپ اول‏، ص 134، (خبر وفاتها و دفنها و ما جرى لأمير المؤمنين(صلوات الله عليه) مع القوم)؛ بحار الأنوار، همان، ج ‏43، ص 170، باب 7 (ما وقع عليها من الظلم و بكائها و حزنها و شكايتها في مرضها إلى شهادتها و غسلها و دفنها و بيان العلة في إخفاء دفنها صلوات الله عليها و لعنة الله على من ظلمها)، ح 11. 👈 زاد المعاد- مفتاح الجنان، ‏مجلسى، محمد باقر بن محمد تقى، ‏محقق / مصحح: اعلمى، علاءالدين‏، موسسة الأعلمي للمطبوعات‏، بيروت‏، 1423 ق، ‏چاپ اول، ص 280، (الفصل الثالث في أعمال شهر جمادى الثانية). 👈 كشف الغمة في معرفة الأئمة ( ط- القديمة)، اربلى، على بن عيسى‏، محقق / مصحح: رسولى محلاتى، هاشم‏، بنى هاشمى‏، تبريز، 1381 ق، چاپ اول‏، ج ‏1، ص 449، (في تاريخ ولادتها و وفاتها)؛ بحار الأنوار، همان، ج ‏43، ص 7، باب 1 (ولادتها و حليتها و شمائلها(صلوات الله عليها) و جمل تواريخها). 👈 پيام امام امير المومنين(عليه السلام‏)، مكارم شيرازى، ناصر، تهيه و تنظيم: جمعى از فضلاء، دار الكتب الاسلاميه‏، تهران‏، 1386 ش‏، چاپ اول‏، ج 8، ص 54. ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🍃زائرین خدا🍃 " خوشا به حال بنده‌ای که در خانه‌اش وضو سازد ، سپس مرا در خانه‌ام زیارت کند ".
﷽؛ 🍃پاداش مسجد رفتن🍃 علیه‌السّلام " هرکس به سوی مسجد گام بردارد و پاهایش را بر هیچ تر و خشکی نگذارد مگر اینکه زمین تا طبقات هفتگانه برای او تسبیح بگویند ".