eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
019015.mp3
51.3K
﷽؛ 🌷(( وَسَلَامٌ عَلَيْهِ يَوْمَ وُلِدَ وَيَوْمَ يَمُوتُ وَيَوْمَ يُبْعَثُ حَيًّا ))🌷
019015(2).mp3
30.7K
﷽؛ 🌷{{ سلام بر او آن روز که تولّد یافت و آن روز که می میرد و آن روز که زنده برانگیخته می شود }}🌷
﷽؛ 👈 گریهٔ اطفال در وقت طفولیت و شیرخوارگی چند جهت دارد : غالباً به سبب گرسنگی است ، خداوند طفل را الهام کرده همین که گرسنه می‌شود گریه کند . تا مادر او راشیر بدهد و اِلّا مادر بسا از حال فرزند غفلت می کند یا خواب می‌رود ، طفل مادر را با گریه از حال خود آگاه می‌کند . گریه اطفال به واسطه رفتن امام است ، چنانچه در بحار و انوار روایت شده که مفضل خدمت حضرت صادق علیه‌السلام عرض کرد چه جهت دارد گاهی طفل بدون درد و الم گریه می‌کند و گاهی بدون آنکه از چیزی تعجب کند خنده می‌کند . فرمود : هیچ طفلی نیست مگر آنکه امام را می‌بیند ، گریه‌اش به جهت غائب شدن امام از نظر طفل است ‌، همین که امام می‌آید شروع می‌کند به خندیدن و خوشحال شدن و این باب برای او مفتوح است تا وقتی که زبانش باز شود بعد از باز شدن زبانش دیگر امام را نمی‌بیند . گریه اطفال به واسطه این است که در حق پدر و ماد خود ، دعا می‌کنند . چنانچه پیامبر اکرم صلّی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند :  « لاتَضرِبُوا أطفالَكُمْ علي بُكائِهِم ؛ فَإنَّ بُكاءَهُم أربعةَ أشهُرٍ شهادۀُ أن لاإله إلاّاللهُ ، وأربعةَ أشهُرٍ الصَّلاةُ عَلَي النَّبيِّ وآلهِ ، وأربعةَ أشهرٍ الدُّعاءُ لِوالدِيهِ را به خاطر گريه‌هايشان نزنيد ؛ زیرا گريه آنان در چهار ماه اوّل شهادت به يگانگي خداي متعال ، در چهار ماه بعد صلوات بر پيامبر و خاندان گرامی آن حضرت ، و در چهار ماه ديگر دعا براي پدر و مادرشان مي‌باشد » .  گریه اطفال به این جهت است که در توحید مفضل است که حضرت صادق علیه‌السلام می فرماید : بدان ای مفضل که در اشک چشم اطفال رطوبتی است که اگر بماند ، مرضهای عظیمه حادث می‌شود مثل کوری و سایر امراض و این اسباب صحت و سلامتی ، در چشم و بدنهای آنها می شود و اما پدر و مادر نمی‌دانند . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 👈 علت و جهت گریه اطفال هنگام تولد چند چیز است : به جهت زجر ملک زاجر است ، چون طفل در رحم مادر به خون خوردن عادت کرده و به رحم مادر انس گرفته است وقتی که بنا می‌شود او را بیرون کنند می‌ترسد از آمدن دنیا وحشت می‌کند از ترس خود نمی‌خواهد بیرون بیاید ، عاقبت او را به جبر و عنف از شکم مادر بیرون می‌کنند . سید جزائری در انوار می‌نویسد که خداوند به طفل موت و فنا و مصائب دنیا را الهام می‌کند از این جهت است که طفل شروع به گریه کردن می‌کند . این است که در تفسیر صافی از رسول‌خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله روایت کرده که می‌فرماید :  « مَا مِنْ مَوْلُودٍ يُولَدُ إِلاَّ وَ الشَّيْطَانُ يَمَسُّهُ حِينَ يُولَدُ فَيَسْتَهِلُّ مِنْ مَسِّهِ نیست مولودی که متولد بشود ؛ مگر آنکه شیطان آن مولود را مس می‌کند ، هنگام تولد ، پس آن طفل به سبب مس شیطان وقتی که متولد می‌شود نعره می زند » . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
🐓 فراموشی در رو به قبله کردن حیوان هنگام ذبح 📝 سؤال : اگر کسی موقع #بریدن_سر_حیوان به خاطر #فراموشی یا #ندانستن_مسأله ، آن را #رو_به_قبله قرار ندهد ، آیا حیوان حرام می شود ؟ 📖 جواب : حیوان حرام نمی شود و خوردن آن اشکال ندارد .
﷽؛ 🌷 ساعتی از ساعات بهشت !! 🔹بین الطلوعین فاصله زمانی از طلوع فجر و اذان صبح تا طلوع آفتاب است که حدود یک ساعت و نیم طول می کشد . در روایات از این زمان به ساعتی از ساعات بهشت یاد شده و آثار و برکاتی برای آن بیان شده که انسان به این نتیجه می رسد که اگر می خواهد خوشبختی و سعادت دنیا و آخرت را داشته باشد و از بدبختی ها رهایی یابد می بایست در این ساعات بهشتی بیدار بماند ؛ چرا که فرشتگان در حال تقسیم روزی هستند و اگر کسی خواب بماند از همه چیز باز مانده است . « طلوع فجر صادق » ، ابتدای وقت نماز صبح و « طلوع آفتاب » انتهای وقت آن است و زمان واقع در بین این دو طلوع را «بین الطلوعین» می نامند . قرآن کریم با عبارت « وَ سَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْس » ¹ تسبیح خدا در این زمان را توصیه کرده و روایات فراوانی نیز در زمینه عبادت در « بین الطلوعین » وجود دارد . ¹ طه، 130 و ق، 39. https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛ ♨️ آثار منفی خوابیدن در ساعات بین الطلوعین : 💢 1- فقر :  از جمله آثار منفی خوابیدن در بین الطلوعین می توان به فقر و بدبختی و نداری اشاره کرد . در روایت است: زمین به سوی پروردگارش ، فریادی مانند این سه فریاد (از بعد شدت) بر نمی آورد : فریاد از خونی که به ناحق بر روی او می ریزد، آب غسلی که با عمل زنا ریخته می شود، خوابی که پیش از طلوع خورشید باشد . (من لایحضره الفقیه؛ ج4، ص20) امیرمومنان علی(علیه السلام) نیز می فرماید : خواب پیش از طلوع خورشید و نیز خواب قبل از نماز عشاء، باعث فقر و پریشانی امور می شود . (مستدرك الوسائل، ج 5، ص 110)  💢 2- بلا :  خوابیدن در هنگام بین الطلوعین موجب جلب بلا و مصیبت است ؛ زیرا اگر بیداری موجب رهایی و دفع و رفع بلاست ، خواب عامل جذب آن خواهد بود . 💢 3- کوردلی :  بر اساس روایتی که از امیرمومنان (علیه السلام) وارد شده کسی که در این ساعات می خوابد گرفتار کوردلی می شود و معرفت الهی از دل او می رود . (دعوات راوندى، صفحه 81، حدیث 204 و بحارالانوار، جلد 83، صفحه 282، حدیث 45 با اندکى تفاوت)  💢 4- کفر و بی ایمانی :  کفر و بی ایمانی محصول خوابیدن در این ساعات از شبانه روز است . (همان ،پیشین) امیرمومنان علی(علیه السلام) نیز می فرماید : خواب پیش از طلوع خورشید و نیز خواب قبل از نماز عشاء ، باعث فقر و پریشانی امور می شود . (مستدرك الوسائل، ج 5، ص 110) 💢 5- نیاز به دیگری برای رزق :  اگر انسان در این ساعت بخوابد رزق او به جای آنکه در دستش قرار گیرد در دست دیگری قرار می گیرد و می بایست برای یک لقمه نان و کسب یک دانش و علم به دیگری رو اندازد تا روزی خودش را بازپس گیرد . (همان ،پیشین) 💢 6- بدنامی و رسوایی :  از دیگر آثار منفی خوابیدن در این ساعات آن است که اگر گناه و خطایی کرده باشد ، خداوند در مقام ستاریت با او تعامل نمی کند و نعمت ستاریت از او سلب می شود . این گونه است که در جامعه براثر خطا و اشتباه و گناهی ، رسوا می شود . (همان ،پیشین) 💢 7- زیان های مالی :  اگر کسی در این ساعات بخوابد نمی تواند از خود دفع شر کند و خسارتی که به اصل سرمایه او می رسد را برطرف کند . ( خصال، جلد 2، صفحه 622 و بحارالانوار، جلد 83، صفحه 249، حدیث 11) 💢 8- نادانی :  از پیامبر (صلی الله علیه و آله) روایت است : خواب اول روز، نادانی و خواب نیمروزی نعمت و خواب عصرگاهی کم خردی است و خواب اول شب (بین دو نماز مغرب و عشاء) باعث محروم شدن از روزی می شود . (مكارم الاخلاق، ص288) 💢 9- زردی چهره :  در روایات متعددى خواب بین الطلوعین مذمت شده است . این خواب موجب فقر و پریشانى دانسته شده است . امام صادق(علیه السلام) فرمود : خواب صبحگاهان شوم است . رزق را دور و رنگ چهره را زرد و زشت مى كند و این خواب شومى است . (بحارالانوار، ج 86، ص 129)  💢 10- غفلت :  به این خواب ،اطلاق خواب غفلت شده است؛ شاید از این جهت كه شخص از بركات زیادی كه در بیداری این ساعات است ، غافل بوده و خود را محروم می كند . 🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🌷 امام باقر (علیه السلام) : « خواب صبح ، شوم و نامیمون است ؛ روزى را دور می سازد ، رنگ صورت را زرد و متغیّر می کند . خداوند متعال ، روزى را بین الطّلوعین تقسیم می کند ، از خواب در این زمان بپرهیزید و بدانید که منّ و سلوى (دو غذاى لذیذى که براى بنی اسرائیل نازل می شد) در این ساعت بر بنی اسرائیل فرود می آمد ». 📚 طوسی، محمد بن حسن، تهذیب الاحکام، ج 2، ص 139 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
﷽؛ 🌷 امیر مومنان على (علیه السلام) : « هر کس هرکدام از سوره هاى توحید و قدر و آیة الکرسى را یازده بار پیش از طلوع آفتاب بخواند ، از خسارت هاى مالى محفوظ می ماند ». 📚 شیخ صدوق، الخصال، ج 2، ص 622
﷽؛ 🌷  پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) :  « هر کس از طلوع صبح تا طلوع آفتاب در مصلّاى خویش بنشیند و به تعقیب نماز مشغول باشد ، خداوند او را از آتش دوزخ محفوظ دارد ».¹ 🌷 امام باقر (علیه السلام) :  « هر کس بعد از نماز صبح هفتاد مرتبه استغفار کند ، خداوند او را بیامرزد ».² ¹ طبرسی، حسن بن فضل، مکارم الاخلاق، ص 305. ² شیخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الأعمال، ص 165. https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
🌷 رسول خدا (صلی الله علیه و آله) :  هرکس هنگام صبح ، هفت بار این آیات را بخواند ، در آن روز از بلاها محفوظ باشد : « فَاللهُ خَیْرٌ حافِظاً وَ هُوَ ارْحَمُ الرَّاحِمینَ ، انَّ وَلِیِّى اللهُ الَّذى نَزَّلَ الْکِتابَ وَ هُوَ یَتَوَلَّى الصَّالِحینَ ، فَانْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِى اللهُ لا الهَ الَّا هُو َ، عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیم ؛ پس [در هر حال] خداوند بهترین حافظ و مهربان ترین مهربانان است ، ولىّ و سرپرست من خدایى است که این کتاب را نازل کرده و او همه صالحان را سرپرستى می کند ، پس اگر آنها [از حق] روى بگردانند [نگران مباش] بگو : خداوند مرا کفایت می کند ، هیچ معبودى جز او نیست بر او توکّل کردم و او صاحب عرش بزرگ است . سوره یوسف ، آیه 84. سوره اعراف ، آیه 196. سوره توبه ، آیه 129. 📚 مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 83، ص 298 https://eitaa.com/Javanmardi_langarudi
✅ عدم ایجاد حرمت بین زن و شوهر به واسطه ی شیر دادن نوه ی دختری 📝 پرسش : زن و شوهرى به مسافرت رفته ، و فرزند شیرخوار خود را به مادر آن زن مى سپارند . او از شیر خود یک ماه تمام به آن بچّه شیر مى دهد ، آیا داماد و دخترش به یکدیگر نامحرم شده اند ؟تکلیف چیست ؟ 📖 پاسخ : طبق آخرین فتوای ما آنها به یکدیگر حرام نمی شوند ، هر چند بهتر است چنین کاری ترک شود . 🔹أَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ🔹