هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
#احکام_نموداري_نماز
(بخش چهاردهم)
✅ بعضی از مکروهات نماز :
1⃣ برهم گذاشتن چشم ها ( البته در رکوع کراهت ندارد ) .
2⃣ گرداندن چشم ها به طرف راست یا چپ .
3⃣ برگرداندن اندک صورت به طرف راست یا چپ .
#نکته
" اگر صورت کاملاً به طرف راست و یا چپ برگردانده شود ، نماز باطل است ".
4⃣ بازی کردن با ریش ، دست و مانند آن .
5⃣ در هم فرو بردن انگشت ها .
6⃣ انداختن آب دهان .
7⃣ نگاه کردن به خط قرآن ، کتاب ، یا نوشته انگشتر .
8⃣ ساکت شدن هنگام قرائت یا ذکر ، برای شنیدن سخن دیگران .
9⃣ هر کاری که خضوع و خشوع را از بین ببرد .
🔟 به پا داشتن جوراب تنگ ( که پا را فشار دهد ) .
1⃣1⃣ در حال خواب آلودگی و خودداری کردن از بول یا غائط .
#مقام_معظم_رهبری
﷽؛
✅ مبطلات نماز
✨ این کارها نماز را باطل مى كند :
👇 👇 👇
1⃣ از بين رفتن يكى از شروط نماز
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
2⃣ باطل شدن وضو
" اگر در بين نماز کاری کند که وضو باطل شود (چه عمدا چه سهوا چه از روى ناچارى) نماز باطل است ولى خارج شدن خون از زن مستحاضه تنها درصورتی نماز را باطل نمی کند که به دستورات استحاضه عمل شود ".
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
3⃣ دست بسته نماز خواندن
" اگر مانند بعضی از فرق اسلامی دست بسته نماز بخواند حتى اگر به قصد ادب باشد يا دست به سينه نماز بخواند ، هرچند شبيه آنها نباشد احتياط آن است كه نماز را اعاده كند ، اما اگر از روى فراموشى و ناچارى يا براى كار ديگرى مثل خاراندن دست و مانند آن باشد اشكال ندارد ".
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
4⃣ آمین گفتن
" اگر بعد از خواندن حمد ، آمین بگويد احتياط واجب اين است كه نماز را تمام كند و اعاده نمايد ولى اگر از روى اشتباه يا در حال تقيه بگويد اشكال ندارد ".
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
5⃣ پشت به قبله نماز خواندن
" اگر پشت به قبله كند يا كاملا به طرف راست يا چپ قبله برگردد (چه عمدی چه از فراموشی) همچنين اگر عمدا بقدرى منحرف شود كه نگويند رو به قبله است نمازش باطل است ".
#برگرداندن_صورت_از_قبله
" هرگاه عمدا يا سهوا صورت را به تنهايى كاملا به طرف راست يا چپ برگرداند بنابراحتياط واجب نمازش را اعاده كند ولى اگر صورت را كمى بگرداند بطورى كه از قبله خارج نشود نماز باطل نیست ".
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
6⃣ حرف زدن
" اگر عمدا حرف بزند ، حتى يك جمله يا يك كلمه حتّى كلمه دو حرفى مانند من و ما، نماز او باطل است بلكه بنابر احتياط اگر دو حرف معنى دار هم نباشد نماز باطل است ".
#ذکر_خدا
" ذكر خدا ، قرائت قرآن و دعا ، در هر جاى نماز جايز است . اگر جمله اى مانند الله اکبر را به قصد ذكر خدا بگويد ، اما هنگام گفتن ، صدا را بلند كند كه چيزى را به ديگرى بفهماند اشكال ندارد ، ولى دعا و ذكر به زبانهاى غير عربی اشكال دارد ".
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
7⃣ خنده
" خنده عمدى و با صدا ، و خنده اى كه بى اختيار باشد نماز را باطل مى كند اما تبسم و لبخند حتی عمدی ، و خنده سهوى به گمان اينكه در حال نماز نيست موجب باطل شدن نماز نمى شود ".
#جلوگیرےازخنده
" اگر براى جلوگيرى از صداى خنده به خود فشار آورد بطورى كه حالش تغيير كند و رنگش سرخ شود و بدن تكان بخورد و از شكل نمازگزار بيرون رود نماز باطل است ".
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
8⃣ گریه كردن
" گریه با صدا (هرچند بی اختیار) نماز را باطل مى كند بلکه بنابر احتياط واجب گریه بیصدا نيز نماز را باطل مى كند اينها در صورتى است كه گریه از ترس خدا و براى آخرت نباشد ، وگرنه نه تنها نماز باطل نیست بلكه از بهترين اعمال و از كارهاى اولياى خداست ".
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
9⃣ بهم خوردن صورت نماز
" كارهايى كه صورت نماز را بهم بزند مانند كف زدن و به هوا پريدن ، (چه عمدی و چه از فراموشی) نماز را باطل می کند اما اگر صورت نماز را بهم نزند اشكالى ندارد مانند اشاره كردن به دست ".
#سکوت_طولانی_در_نماز
" هرگاه در بین نماز آنقدر سكوت كند كه از صورت نمازگزار خارج شود نمازش باطل است ، اما اگر مقدارى سكوت كند و شك كند كه آيا اين مقدار سكوت ، نماز را به هم زده يا نه ، نمازش صحيح است ، همچنين اگر كارى انجام داده كه شك دارد صورت نماز را به هم مى زند يا نه ".
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
🔟 خوردن و آشاميدن
" خوردن و آشاميدن به گونه اى كه صورت نماز را بهم زند موجب باطل شدن نماز است ، ولى اگر ذراتى از غذا و مانند آن در دهان باشد و موقع نماز فرو برد نماز را باطل نمى كند ".
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
1⃣1⃣ شك
" از مبطلات نماز شك در ركعت هاى نماز دو ركعتى ، يا سه ركعتى ، همچنين شك در ركعت اول و دوم نماز چهار ركعتى است ".
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
2⃣1⃣ كم يا زياد كردن اركان
" کم یا زیاد کردن رکن نماز (مانند رکوع یا هر دو سجده) عمدی یا سهوی ، نماز را باطل می کند اما کم وزیاد کردن غیر رکن اگر عمدى نباشد اشكالى ندارد و اگر عمدی باشد نماز را باطل مى كند ، مانند كم و زياد كردن يك سجده . اگر بعد از نماز شك كند كه چيزى از مبطلات را در نماز انجام داده يا نه اعتنا نكند و نمازش صحيح است ".
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
@Javanmardi_langarudi
🌧 شبهات احکام و مسائل شرعی را از این کانال به دست آورید 🌧
،، احکام و مسائل شرعی ،،
✅ گوش دادن به خوانندگی زن 📝 سؤال : آیا گوش دادن به #خوانندگی_زن اشکال دارد ؟ 📖 جواب : بطور کلی گو
﷽؛
✅ گوش دادن به خوانندگی زن
📝 سؤال : آیا گوش دادن به صدای #خواننده زنی که #تک_خوانی می کند ، برای مرد نامحرم حرام است ؟
📖 جواب : از گوش دادن به آن که معمولاً مفسده دارد ، اجتناب شود .
#مقام_عظمےولایت
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
#حتماً_بخوانید
🚨 معمار خانه کعبه
📝 پرسش : خانه کعبه توسّط چه کسى ساخته شد؟
📖 پاسخ اجمالی : از آیات مختلف قرآن، استفاده مى شود که خانه کعبه از زمان آدم(ع) بر پا شده بود؛ در آیه 37 سوره «ابراهیم» از قول ابراهیم(ع) مى خوانیم:
«پروردگارا! بعضى از فرزندانم را در این سرزمین خشک و سوزان در کنار خانه اى که حرم تو است سکونت دادم».
این آیه گواهى مى دهد وقتی ابراهیم(ع) با فرزندش اسماعیل(ع) و همسرش به «مکّه» آمدند اثرى از کعبه وجود داشت.
تعبیرى که در آیه 127 سوره «بقره» به چشم مى خورد نیز، همین معنى را مى رساند آنجا که مى گوید:
«... ابراهیم و اسماعیل پایه هاى خانه (کعبه) را بالا مى بردند، و ...».
📖 پاسخ تفصیلی : از آیات مختلف قرآن، احادیث و تواریخ اسلامى به خوبى استفاده مى شود که خانه کعبه پیش از ابراهیم(علیه السلام)، حتى از زمان آدم(علیه السلام) بر پا شده بود، در آیه37 سوره «ابراهیم» از قول این پیامبر بزرگ مى خوانیم:
«رَبَّنا اِنِّی اَسْکَنْتُ مِنْ ذُرِّیَّتی بِواد غَیْرِ ذی زَرْع عِنْدَ بَیْتِکَ الْمُحَرَّم»؛
(پروردگارا! بعضى از فرزندانم را در این سرزمین خشک و سوزان در کنار خانه اى که حرم تو است سکونت دادم).
این آیه گواهى مى دهد موقعى که ابراهیم(علیه السلام) با فرزند شیرخوارش اسماعیل(علیه السلام) و همسرش به سرزمین «مکّه» آمدند اثرى از خانه کعبه وجود داشته است.
در آیه96 سوره«آل عمران» نیز مى خوانیم:
«اِنَّ اَوَّلَ بَیْت وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَکَّهَ مُبارَکاً»؛
(نخستین خانه اى که به منظور پرستش خداوند براى مردم ساخته شد، در سرزمین مکّه بود).
مسلّم است پرستش خداوند و ساختن مرکز عبادت از زمان ابراهیم(علیه السلام) آغاز نگردیده بلکه قبلاً و حتى از زمان آدم(علیه السلام) بوده است.
اتفاقاً تعبیرى که در آیه127 سوره«بقره» به چشم مى خورد نیز، همین معنى را مى رساند آنجا که مى گوید:
(به یاد آورید هنگامى که ابراهیم و اسماعیل پایه هاى خانه (کعبه) را بالا مى بردند، و مى گفتند:
پروردگارا! از ما بپذیر تو شنوا و دانائى)؛
«وَ اِذْ یَرْفَعُ اِبْراهیمُ الْقَواعِدَ مِنَ الْبَیْتِ وَ اِسْماعیلُ رَبَّنا تَقَبَّلْ مِنّا اِنَّکَ اَنْتَ السَّمیعُ الْعَلیمُ».
این تعبیر، مى رساند شالوده هاى خانه کعبه وجود داشته و ابراهیم و اسماعیل(علیهما السلام) پایه ها را بالا بردند.
در خطبه معروف «قاصعه» از «نهج البلاغه» نیز مى خوانیم:
«اَ لا تَرَوْنَ اَنَّ اللهسُبْحانَهُ اِخْتَبَرَ الاَوَّلِینَ مِنْ لَدُنْ آدَمَ(علیه السلام) اِلَى الآْخِرِینَ مِنْ هذَا الْعالَمِ بِاَحْجَار... فَجَعَلَها بَیْتَهُ الْحَرام... ثُمَّ اَمَرَ آدَمَ(علیه السلام) وَ وَلَدَهُ اَنْ یَثْنُوا اَعْطافَهُم نَحْوَه...»؛
(آیا نمى بینید خداوند مردم جهان را از زمان آدم تا به امروز، به وسیله قطعات سنگى امتحان کرده است...، و آن را خانه محترم خود قرار داده...، سپس به آدم و فرزندانش دستور داد که به گرد آن طواف کنند).(1)
کوتاه سخن این که آیات قرآن و روایات، این تاریخچه معروف را تائید مى کند که خانه کعبه نخست به دست آدم(علیه السلام) ساخته شد،(2) سپس در طوفان نوح(علیه السلام) فرو ریخت،(3) و بعد به دست ابراهیم(علیه السلام) و فرزندش اسماعیل(علیه السلام) تجدید بنا گردید.(4). (5)
✨ پی نوشت:
🍃 (1). «نهج البلاغه»، خطبه 192 (خطبه قاصعه)؛ «کافى»، جلد 4، صفحه 199 (دار الکتب الاسلامیة)؛ «وسائل الشیعه»، جلد 11، صفحه 11، حدیث 14117؛ «بحار الانوار»، جلد 6، صفحه 114، حدیث 11، و جلد 14، صفحه 469.
🍃 (2). «مستدرک»، جلد 9، صفحه 374، حدیث 11109؛ 1، و جلد 10، صفحه 147، حدیث 117221؛ «بحار الانوار»، جلد 11، صفحه 179، و جلد 96، صفحه 203.
🍃 (3). «بحار الانوار»، جلد 10، صفحه 79، و جلد 54، صفحه 64؛ «شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید»، جلد 13، صفحه 162 (کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى)؛ «عیون اخبار الرضا(علیه السلام)»، جلد 1، صفحه 244 (انتشارات جهان).
🍃 (4). «شرح نهج البلاغه ابن ابى الحدید»، جلد 13، صفحه 162 (کتابخانه آیة الله مرعشى نجفى)؛ «کافى»، جلد 4، صفحات 202، 203 و 205 (دار الکتب الاسلامیة)؛ «من لایحضره الفقیه»، جلد 2، صفحه 232 (انتشارات جامعه مدرسین)؛ «بحار الانوار»، جلد 12، صفحات 93، 94 و 96.
🍃 (5). گرد آوري از کتاب: تفسیر نمونه، آيت الله العظمي مکارم شيرازي، دار الکتب الإسلامیه، چاپ پنجاه و پنجم، ج 1، ص 519.
💢 #بسیار_ویژه 💢
@Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی از قم المقدسه }💎🎆
﷽؛
#احکام_نماز
📝 سوال : اگر شخص نمازگزار بعد از نماز بفهمد که بدن و یا لباسش نجس بوده است نمازش چه حکمی دارد ؟
📖 جواب : اگر شخص نماز گزار بعد از سلام نماز متوجه نجس بودن بدن یا لباسش شود ، نمازش صحیح است .
#حضرت_آیت_الله_نوری_همدانی
﷽؛
#حضرت_استاد_انصاریان
💕 خدا با چشم سر دیده نمیشود ، چون ظرفیت چشم ما بسیار محدود و پروردگار وجود بینهایت است 💕
#امیرالمؤمنین (علیه السلام) میفرمایند :
" اگر میخواهید خدا را ببینید ، قرآن را ببینید ".
،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛ #روضه_شهادت 👈 روایت اباصلت از نحوه شهادت امام هشتم 👈 پنجاه بار روی زمین نشست و برخاست... #بسیا
16.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽؛
❤️ امام هشتم اقیانوس #رأفت و دریای بیپایان #رحمت است ؛ زوار قبر او أقرب خلق هستند به #عرش_خدا...
#حضرت_آیت_الله_وحید_خراسانی
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
🔶 از لحاظ فقهی 4 گونه لباس داریم :
1⃣ لباس حجاب.
2⃣ لباس نماز گزار.
3⃣ لباس احرام.
4⃣ لباس میت.
📚 فرمایشات استاد عزیزم حاج آقا محمد حسین فلاح زاده
@Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
📝 شرائط لباس حجاب :
1⃣ مباح باشد.
2⃣ ساتر باشد.
3⃣ نازک و بدن نما نباشد.
4⃣ لباس جنس مخالف نباشد.
5⃣ بر آمدگی های بدن را بپوشاند.
6⃣ لباس شهرت نباشد. { لباس صنف، لباس شهرت نیست }.
7⃣ لباس کفار و دشمنان و فرهنگ ابتذال نباشد، یعنی مروج فرهنگ ابتذال و بی بندوباری نباشد. مثل کروات.
8⃣ برای مردان حریر خالص و طلا بافت نباشد.
⚜ از فرمایشات استاد عزیزم حاج آقا محمد حسین فلاح زاده
@Javanmardi_langarudi
🎆💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🎆
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
#احکام_پوشش
✅ پوشیدن این لباسها جایز نیست :
1⃣ لباسی که از ابریشم خالص و یا طلا بافت باشد ـ برای مردان ـ .
2⃣ لباس شهرت بنابر احتیاط واجب ، یعنی لباسی که پارچه یا رنگ یا دوخت و یا شیوه پوشیدن آن برای شخص ، معمول و عادی نیست و بر خلاف شأن اوست و یا به دلیل داشتن خصوصیتی ، در نظر عموم جلب توجه میکند و انگشت نما است .
3⃣ لباس اختصاصی جنس مخالف ؛ بنا بر احتیاط واجب پوشیدن لباس مختص به جنس مخالف ، در صورتی که آن را پوشش و لباس خود قرار دهد ، جایز نیست .
4⃣ لباس مختص کفار و فرقه های انحرافی در صورتی که سبب ترویج فرهنگ آنان شود .
#مقام_عظمےولایت
هدایت شده از ،، احکام و مسائل شرعی ،،
﷽؛
✅ معیار در پوشش بانوان
📝 سؤال: در مورد #پوشش_بانوان در جامعه ، چه لباسی مناسب است ؟
📖 جواب : #چادر برای بانوان ، #حجاب_برتر اسلامی است ؛ البته هر پوششی که شرایط ذیل را داشته باشد به عنوان #حجاب_اسلامی محسوب می شود :
👈 تمامی بدن (به جز صورت و دست ها تا مچ) را بپوشاند .
👈 هرگونه #آرایش و #زینت را (حتی در صورت و دست ها تا مچ) بپوشاند .
👈 به گونه ای نباشد که #توجه_نامحرم را جلب کند .
👈 برجستگی های بدن را ـ به شکل تحریک کننده و #مفسده_انگیز ـ ، آشکار نکند .
👈 موجب #انگشت_نما شدن در میان مردم نشود .
👈 از لباس های مخصوص مردان نباشد .
#مقام_عظمی_ولایت
@Javanmardi_langarudi
🔎💎{ کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سیدشمس الدین جوانمردی لنگرودی }💎🔍