eitaa logo
،، احکام و مسائل شرعی ،،
3.5هزار دنبال‌کننده
11.5هزار عکس
3هزار ویدیو
40 فایل
برای پرسیدن سوالات شرعی به آیدی زیر مراجعه فرمایید . @Javanmardi_Ahkam
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽؛ عليه‌السلام 💎 در اين كه آن حضرت را مى‌گويند دو جالب در بهترين آمده : 1⃣ عمران بن سليم مى‌گويد : هرگاه زُهرى از مطلبى نقل مى‌كرد ، مى‌گفت : مرا روايت كرد . يك بار سفيان بن عُيَيْنه به او گفت : از چه جهت او را مى‌گويى ؟ داد : از سعيد بن مسيّب شنيدم كه فرمود : يُنادِى مُنادٍ : أَيْنَ زَيْنُ العابِدين ؟ روز قيامت ، فرياد كننده‌اى آواز برآرد : ، كجاست ؟ چنان مى‌بينم كه فرزندم با تمام وقار و سكون در ميان مردم محشر براى رسيدن به جايگاهش قدم بر مى‌دارد . 2⃣ سحرگاهى در حال عبادت و مناجات بود ، مناجاتى عاشقانه و عبادتى خالصانه ، ابليس به صورتى وحشتناك در برابرش مجسّم شد تا وى را از حال خوشى كه با محبوبش داشت باز دارد ، آن حضرت كمترين توجّهى به آن شبح هولناك و چهره ترس‌آور نكرد ، به قيام و قعود و به ذكر و مناجاتش ادامه داد كه ناگهان شنيد گوينده‌اى از طرف غيب ، سه مرتبه فرياد زد . أنْتَ زَيْنُ الْعابِدينَ حَقّاً تو ، به حقيقت هستى ! ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ نام فرزندان علیه‌السلام 📝 پرسش : چرا علیه‌السلام نام تمام پسرانش را گذاشت ؟ 📖 پاسخ :  ، را والى مدینه قرار داد و به او فرمان داد که براى جوانان قریش سهمیّه‌اى از بیت‌المال قرار دهد ؛ او نیز چنین کرد . علیه‌السلام مى‌گوید : من به نزد او رفتم تا حقّ خود را از بیت‌المال بگیرم به من گفت : نامت چیست ؟ گفتم : پرسید : نام برادرت چیست ؟ گفتم : ! گفت : و ؟! پدرت چه منظورى دارد که نام همه فرزندانش را مى‌گذارد ؟ سپس سهمیّه مرا مشخص کرد . وقتى که به نزد پدرم بازگشتم و ماجرا را بازگو نمودم ؛ پدرم فرمود : { وَیْلی عَلَى ابْنَ الزَّرْقاءِ دَبّاغَةِ الاُدُمِ ، لَوْ وُلِدَ لی مِائَةٌ لاَحْبَبْتُ أَنْ لا اُسَمِّىَ أَحَداً مِنْهُمْ إِلاّ عَلیّاً واى بر پسر زن زاغ چشمى که پوست‌ها را دبّاغى مى‌کرد ، من اگر داشته باشم ، دوست دارم جز نامى دیگر براى آنان انتخاب نکنم }.(1) آرى دشمنان اسلام و اهل‌بیت علیهم‌السلام مى‌خواستند نام از اذهان مردم فراموش شود ، ولى علیه‌السلام سعى داشتند این نام هر چه پررنگ تر در سینه‌ها نقش بندد ، به همین دلیل علیه‌السلام نام را براى همه فرزندانش برگزیده بود ، تا خارى در چشم دشمنان باشد .(2) (1). کافى، ج 6، ص 19، ح 7 و بحارالانوار، ج 44، ص 211، ح 8. (2). گرد آوری از کتاب: عاشورا ریشه ها، انگیزه ها، رویدادها، پیامدها، زیر نظر ص 275.
⁉️ مدت بیماری امام سجاد(ع) در واقعه عاشورا چقدر طول کشید؟ 🔸بیشتر روایات و نقل های معتبر، بیماری حضرت زین العابدین(ع) را تنها در همان شب و روز عاشورا عنوان می کنند که ممکن است اثر آن تا چند روز بعد از آن نیز باقی بود. 1⃣ امام سجاد(ع): «هنگامی که پدرم نزدیک مغرب در شب عاشورا اصحاب را جمع کرد برای این که آنها را مرخص کند. من نزدیک او شدم تا آنچه را برای آنها می گوید بشنوم و من در آن هنگام مریض بودم. 2⃣ امام سجاد(ع): «من در آن شبی که پدرم در صبحش به شهادت رسید نشسته بودم و عمه ام حضرت زینب(س) نزد من مشغول پرستاری من بود»، در این هنگام پدرم در پنهانی از اصحابش کناره گرفت و نزد او «جُوَین»(یا جون یا حویّ] غلام ابوذر غفاری بود و او شمشیرش را اصلاح می کرد و پدرم اشعاری را می خواند. آن اشعار را دو بار یا سه بار تکرار کرد تا آن که من آن را فهمیدم و آنچه را می خواست، دانستم. پس گریه راه گلویم را بند آورد. اشک هایم را پاک کردم و سکوت کردم. 3⃣ شیخ مفید(م 413ق): «حمید بن مسلم گوید: ... به على بن الحسین(ع) که دارای بیماری سختى بود و روى فرشى افتاده بود، رسیدیم، گروهى از پیادگان همراه شمر سر رسیدند پس به شمر گفتند: آیا این بیمار را نمی کشى؟ من گفتم: سبحان الله آیا افراد کم سن و سال را هم می کشند؟ او نوجوانی است که همین بیمارى او را بس است؟ پس پیوسته آن جا بودم تا آنان را از او دور کردم. 4⃣ محمد بن سعد(م 230ق) در «الطبقات الکبری»: «آن روز(عاشورا) که على بن الحسین همراه پدرش بود، بیست و سه یا بیست و چهار سال داشت و هر کس بگوید که او در آن زمان کوچک بوده و موى بر نیاورده بوده، بی اساس است؛ ولی او آن روز بیمار بود و به همین جهت کشته نشد. 5⃣ در «بلاغات النساء» چنین آمده است: حِذام یا حُذَیم اسدى گفت: سال 61 [هجرى ]، سال شهادت حسین(ع)، به کوفه وارد شدم. زنان کوفه را در آن زمان دیدم که بر سر و صورت خود می زنند و گریبان می درند و دیدم که زین العابدین(ع) با صدایى آهسته و پیکرى نحیف از بیمارى می گوید: «اى کوفیان! شما بر ما می گِریید؟! پس چه کسى جز شما ما را کُشت؟ 6⃣ امام صادق(ع)، از پدرانش چنین گزارش فرمود: «هنگامى که زنان را از کربلا به کوفه وارد کردند، زین العابدین(ع) بدنش نحیف شده و از بیمارى، رنجور بود... آنچه ما درباره مدت بیماری امام سجاد(ع) در منابع روایی یافتیم، همان است که ذکر شد. 👈 حضرت استاد شیخ حسین انصاریان صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ 🚨 بیماری امام سجاد(ع) یک مصلحت الهی آیا درست است که به امام سجاد(علیه السلام) امام بیمار گفته شود؟ امام چهارم تنها در كربلا مدت كوتاهى بيمار بوده است و پس از آن بهبود يافته و در حدود 35 سال از سلامت جسمى بر خوردار بوده است. بى شك بيمارى موقت آن حضرت در آن حادثه، عنايت خداوندى بوده است تا بدين وسيله از وظيفه جهاد معذور گردد. بيمارى ایشان، هرگز به معناى ضعف روحى و ناتوانى در برابر دشمن نبود. امام نه تنها در آن شرائط دشوار اسيرى، پناهگاه اسيران و آرام بخش دل هاى دردمند آنان بود، بلکه با دشمن با شجاعت برخورد مى كرد و سخنراني ها و مناظرات پر شور آن حضرت در كوفه و شام گواه اين معناست. متاسفانه بسیارى از مردم نا آگاه، از امام چهارم(علیه السلام) به عنوان امام بیمار یاد مى کنند و با ذکر این لقب، در ذهن آنان شخصى رنجور و ناتوان با چهره اى زرد و پژمرده و روحى افسرده تداعى مى شود در حالى که واقعیت غیر از این است، زیرا امام چهارم تنها در کربلا مدت کوتاهى بیمار بوده است و پس از آن بهبود یافته و در حدود 35 سال همچون سایر امامان از سلامت جسمى بر خوردار بوده است. بى شک بیمارى موقت آن حضرت در آن حادثه، عنایت خداوندى بوده است تا بدین وسیله از وظیفه جهادمعذور گردد(1) و وجود مقدسش از خطر کشتار مزدوران یزیدمحفوظ بماند و از این رهگذر، رشته امامت تداوم یابد. اگر حضرت بیمار نبود مى بایست در جهادبا یزیدیان شرکت کند و در این صورت همچون سایر فرزندان و یاران پدرش به شهادت مى رسید و نور هدایت خاموش مى شد. «سبط ابن الجوزى» مى نویسد: على بن الحسین چون بیمار بود کشته نشد.(2) «محمد بن سعد» مى نویسد: آن روز(عاشورا) که على بن الحسین همراه پدرش بود، بیست و سه یا بیست و چهار سال داشت و هر کس بگوید که او در آن زمان کوچک بوده و موى بر نیاورده بوده، بى اساس است؛ بلکه او آن روز بیمار بود و به همین جهت در جنگ شرکت نکرد.(3) «ابن سعد» همچنین گزارش مى دهد که: پس از کشته شدن حسین بن على، شمربه سوى على بن الحسین آمد و او بیمار بود و در بستر خوابیده بود. شمرگفت: این را بکشید. یکى از همراهان وى گفت: سبحان الله! آیا جوانى را که بیمار است و در جنگ هم شرکت نداشته بکشیم؟ در این هنگام «عمر بن سعد» در رسید و گفت: با این زنان و این بیمار کارى نداشته باشید.(4) «شیخ مفید» از«حمید بن مسلم»، یکى از سپاهیان یزید، چنین نقل مى کند: (روز عاشورا) به چادر على بن الحسین رسیدیم، او سخت بیمار و بر بسترى خوابیده بود. شمربا گروهى از پیادگان آمد، به او گفتند: آیا این بیمار را نمى کشى؟ من گفتم: سبحان الله! آیا کودکان را هم مى کشید؟!(5) این کودکى است و بیمارى او را از پا در خواهد آورد، و چندان از این سخنان گفتم تا آنان را از کشتن او باز داشتم. در این هنگام «عمر بن سعد» آمد. زنان به روى او فریاد زدند و گریستند. او به افراد خود گفت: هیچ کس از شما به خانه هاى این زنان داخل نشوید و متعرض این جوان نشوید.(6) چنانکه ملاحظه شد، بیمارى امام چهارم، مصلحتى الهى بود که موجب حفظ حیات آن حضرت گردید و هرگز به معناى ضعف روحى و عجز و ناتوانى او در برابر دشمن نبود. امام نه تنها در آن شرائط سخت و دشوار اسیرى، ملجا و پناهگاه اسیران و آرام بخش دل هاى دردمند آنان بود، بکله با دشمن با شجاعت و شهامت بر خورد مى کرد و سخنرانی ها و مناظرات پر شور آن حضرت در کوفه و شام گواه این معناست. چنانکه پس از انتقال اسیران به کوفه، به دنبال گفتگوى تندى که در مجلس عبید الله بن زیاد بین او و امام صورت گرفت، عبید الله خشمگین شد و دستور قتل حضرت را صادر کرد، اما امام فرمود:«مرا به کشتن تهدید مى کنى؟! آیا نمى دانى که کشته شدن، براى ما یک امر عادى بوده و شهادت براى ما کرامت و فضیلت است»؟(7)، (8) @Javanmardi_langarudi 👇👇👇
☝☝☝ 🍃 (1). مسعودى، اثبات الوصیه، ص 167 و ر. ك به: سبط ابن الجوزى، تذكره الخواص، نجف، المطبعه الحيدريه، 1383 ه. ق، ص 324. 🍃 (2). سبط ابن الجوزى، تذكره الخواص، نجف، المطبعه الحيدريه، 1383 ه. ق، ص 324.324 و ر.ك به: ابن العماد الحنبلى، شذرات الذهب فى اختيار من ذهب، الطبعه الأولى، بيروت، دارالكفر، ج 1، ص 105. 🍃 (3). الطبقات الكبرى، بيروت، دار صادر، ج 5، ص 221. 🍃 (4). الطبقات الكبرى، ص 212 و ر. ك به: ابن كثير، البدايه و النهايه، الطبعه الثانيه، بيروت، دار المعارف، 1977 م، ج 9، ص 104. 🍃 (5). احتمالاً حميد بن مسلم عمداً به منظور جلب ترحم آنان، حضرت را(كه لاغر و ضعيف گشته بود) كودك ناميده است و يا بعدها چنين كارى را به خود نسبت داده است تا نزد شيعيان قدرى از بار گناه خود بكاهد.اخطب خوارزمى، مقتل الحسين، تحقيق و تعليق: شيخ محمد سماوى، قم، مكتبه المفيد، ج 2، ص 43. 🍃 (6). الارشاد، قم، مكتبه بصيرتى، ص 242 و ر. ك به: محمد بن جرير الطبرى، تاريخ الأمم و الملوك، بيروت، دار القاموس الحديث، ج 6، ص 260(حوادث سال 61)؛ اخطب خوارزمى، مقتل الحسين، تحقيق و تعليق: شيخ محمد سماوى، قم، مكتبه المفيد، ج 2، ص 38. 🍃 (7). اخطب خوارزمى، مقتل الحسين، تحقيق و تعليق: شيخ محمد سماوى، قم، مكتبه المفيد، ج 2، ص 43. 🍃 (8). گردآوري از کتاب: سیره پیشوایان، مهدی پیشوایی، موسسه امام صادق(علیه السلام)، قم، 1390هـ.ش، ص 238. صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ « هر دم که سرت به درد آید نالان شوی و سوی من آیی چون درد سرت شفاء بدادم یاغی شوی و دیگر نیایی » برخی انسان‌ها در غم و غصه و می‌کنند ولی در شادی‌ها و را فراموش می‌کنند
767_658_2.mp3
2.37M
﷽؛ 👈 زیارت‌ أئمه‌ بقیع علیهم‌السلام صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
﷽؛ { برای شیعیان ، قبور تخریب شده ائمه بقیع ، با گنبد امام رضا علیه‌السلام دارای است . آنچه مهم است قرب آنها نزد خدا و توسل به آن‌هاست } . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽؛ 👈 شخصى از عليه‌السلام سوال كرد : چگونه صبح كردى ؟ : در حالى صبح کردم كه را از من مطالبه مى‌كنند ، آن عرض كرد : ! كيستند آن ؟ به طور اختصار فرمود : ، عمل به واجبات را طلب مى‌كند . ، عمل به سنن را طلب مى‌كند . ، روزى حلال را طلب مى‌كند . ، شهوت را طلب مى‌كند . ، نافرمانى از حق را طلب مى‌كند . ، عمل صالح را طلب مى‌كند . ، روح را طلب مى‌كند . ، بدن و كالبد را طلب مى‌كند . ┈┉┅━❀💌❀━┅┉┈ @Javanmardi_langarudi 🌐 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجّت الاسلام والمسلمین سیّد شمس الدّین جوانمردی لنگرودی 🌐
﷽؛ علیه‌آلاف‌التحیةوالثناء 👈 بنا بر نقل در کتاب است که در هر رکعت یک بار  و صدر بار  خوانده می‌شود . { نماز علیه‌آلاف‌التحیةوالثناء یعنی است } . { يَا مَنْ أَظْهَرَ الْجَمِيلَ وَ سَتَرَ الْقَبِيحَ ، يَا مَنْ لَمْ يُؤَاخِذْ بِالْجَرِيرَةِ وَ لَمْ يَهْتِكِ السِّتْرَ ، يَا عَظِيمَ الْعَفْوِ ، يَا حَسَنَ التَّجَاوُزِ ، يَا وَاسِعَ الْمَغْفِرَةِ ، يَا بَاسِطَ الْيَدَيْنِ بِالرَّحْمَةِ ، يَا صَاحِبَ كُلِّ نَجْوَى ، يَا مُنْتَهَى كُلِّ شَكْوَى ، يَا كَرِيمَ الصَّفْحِ ، يَا عَظِيمَ الرَّجَاءِ ، يَا مُبْتَدِئاً بِالنِّعَمِ قَبْلَ اسْتِحْقَاقِهَا ، يَا رَبَّنَا وَ سَيِّدَنَا وَ مَوْلانَا ، يَا غَايَةَ رَغْبَتِنَا ، أَسْأَلُكَ اللَّهُمَّ أَنْ تُصَلِّيَ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ ای آن که زیبایی را آشکار ساخت و زشتی را پوشاند ، ای آن که بر جرم و گناه سرزنش ننمود و پرده حرمت بنده‌اش را ندرید ، ای که گذشتت بزرگ ، و بخششت نیکوست ، ای که آمرزگاری‌ات دامن گستر ، ای که دستانت به مهر گشاده است ، ای شنوای هر نجوای پنهان ، ای سرانجام هر دادخواهی ، ای درگذرنده بزرگوار ، ای بزرگ سرچشمه امید ، ای آغازگر نعمت‌ها پیش از آنکه بندگان سزاوار آن شوند ، ای پروردگار و سرور و مولای ما ، ای واپسین دلبستگی ما ، خدایا ! از تو می‌خواهم بر محمّد و خاندان محمّد درود فرستی } . 🌐 به جماعت خواندن باطل است مگر سه نماز مستحبی ، ، . 🌐 کلیه را هم می‌توان بلند خواند هم آهسته ، نمازگزار مخیّر است . 🌐 کلیه را هم می‌توان نشسته خواند هم ایستاده ، نمازگزار مخیّر است . 🌐 کلیه ، اذان و اقامه ندارد . 🌐 کلیه دو رکعتی خوانده می‌شود . 🌐 هیچ یک از - به جز و - اذان و اقامه ندارد . صَلِّ عَلی وَ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ ستاد ملی ترویج احکام دین @Javanmardi_langarudi 💥 کارشناس احکام و مسائل شرعی حجت الاسلام والمسلمین سید شمس الدین جوانمردی لنگرودی 💥