eitaa logo
شبهات جوان و نوجوان
990 دنبال‌کننده
720 عکس
604 ویدیو
27 فایل
❤کانال ویژه جوانان و نوجوانان عزیز❤️ پاسخ به سوالات و شبهات روز تحت نظر حجة الاسلام عابدینی استاد و مدرس حوزه علمیه @pasokhgo00 👈 ارسال سوالات و پیشنهادات وهماهنگی جلسات استاد عابدینی
مشاهده در ایتا
دانلود
شبهات جوان و نوجوان
#روزه #سوالات_شرعی #وجوب_امساک ✍️برخی از مواردى كه روزه باطل است ولى نبايد خورد: و امساک لازم است
💠 براى رعایت ادب و احترام ماه مبارك رمضان، براى این اشخاص مستحب است از مبطلات روزه خوددارى كنند، هر چند روزه نباشند: ◀️١. مسافرى كه در سفر مبطل روزه انجام داده و پيش از ظهر به وطن يا جايى كه مى‏ خواهد ده روز بماند، رسيده است؛ ◀️٢. مسافرى كه بعد از ظهر به وطن يا به جايى كه مى‏ خواهد ده روز بماند می‌رسد؛ ◀️٣. بیماری که مبطل روزه انجام داده و پيش از ظهر بهبودى يافته است؛ ◀️٤. بيمارى كه بعد از ظهر بهبودى يافته است؛ ◀️٥. زنى كه در بین روز از عادت ماهانه يا خونريزى زايمان پاك شود؛ ◀️٦. كافرى كه در روز ماه رمضان مسلمان شود؛ ◀️٧. كودكى كه در روز ماه رمضان بالغ شود. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلتان را راهی کربلا کنید و صدات کردم ، نگام کردی میدونم که صدام کردی کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
سؤال1: نیّت قطع در روزه يعني چه و حکم آن چيست؟ 👈نیّت قطع يعني در بين روز قصد كند كه ديگر روزه نباشد ، با اين كار روزه اش باطل مي شود و چنانچه دوباره نیّت روزه كند : 🌺مشهور : مبطل است اگر چه دوباره نیّت كند. 🌺آیت الله سيستاني : اگر دوباره نیّت روزه نمايد بنابراحتياط واجب آن را تمام كند و قضای آن را هم بجا آورد. 🌺آیت الله بهجت ره : بنابر احتياط واجب ، باطل مي باشد ولي اگر به خيال اينكه روزه اش مشكل پيدا كرده نیّت قطع كند سپس متوجه شود ، روزه اش مشكلي ندارد و دوباره نیّت روزه كند ، روزه اش صحيح است. 📚توضيح المسائل مراجع مسأله 1570و1571 ، توضیح المسائل آیه الله وحيد مساله 1578و 1579 ، اجوبه الاستفتائات س 758 . 🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺🌼🌺 سؤال2 : معناي نیّت قاطع در روزه و حكم آن چيست؟ 👈نیّت قاطع يعني در بين روز قصد كند يكي از مبطلات روزه را عمداً انجام دهد : 🌺آیات عظام امام ، فاضل : مبطل نيست. 🌺آيات عظام مقام معظم رهبری،سيستاني ، : مبطل است و اگر دوباره نیّت روزه كند بنابراحتياط واجب روزه را تمام كند و بعداً قضاي آن را بجا آورد. 🌺آيات عظام وحيد خراسانی ، خوئی ره ، بهجت ره ، صافی ره ، نوری همدانی: مبطل است. 🌺آیت الله مكارم : اگر التفات به مبطل بودنش داشته باشد مبطل است. 📚توضيح المسائل مراجع مسأله 1570و1571 ، توضیح المسائل آیه الله وحيد مساله 1578 و 1579 ، اجوبه الاستفتائات س 758 کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
شجاعت، میراث ماندگار امیر مومنان (علیه السلام) بود و امام مجتبی (علیه السلام) وارث آن بزرگوار. در کتابهای تاریخی آمده است که امام علی (علیه السلام) در تقویت این روحیه در کودکانش، خود به طور مستقیم دخالت می کرد. شمشیرزنی و مهارتهای نظامی را از کودکی به آنان می آموخت و پشتیبانی از حق و حقیقت را به آنان درس می داد. میدانهای نبرد، مکتب درس شجاعت حضرت علی (علیه السلام) به فرزندانش بود. با آغاز خلافت امام علی (علیه السلام)، کشمکشها نیز آغاز شد. نخستین فتنه، جنگ جمل بود که به بهانه خونخواهی عثمان بر پا شد. شعله های جنگ زبانه می کشید. امیر مومنان (علیه السلام) پسرش محمد بن حنفیه را فراخواند و نیزه خود را به او داد و فرمود: «برو، شتر عایشه را نحر کن. » محمد بن حنفیه نیزه را گرفت و حمله کرد؛ ولی کسانی که به سختی اطراف شتر عایشه را گرفته بودند، حمله او را دفع کردند. او چندین بار حمله کرد؛ ولی نمی توانست خود را به شتر برساند. ناچار نزد پدر آمد و اظهار ناتوانی کرد. امام نیزه را پس گرفت و به حسن (علیه السلام) داد. او نیزه را گرفت و به سوی شتر تاخت و پس از مدتی کوتاه، بازگشت؛ در حالی که از نوک نیزه اش خون می ریخت. محمد حنفیه به شتر نحر شده و نیزه خونین نگریست و شرمنده شد. امیرمؤمنان به او فرمود: «شرمنده نشو؛ زیرا او فرزند پیامبر (صلی‌ الله علیه و آله) است و تو فرزند علی هستی. » مناقب، ابن شهر آشوب، ج 4، ص 21. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
✴️بخشندگی و برآوردن نیازهای دیگران✴️ می توان گفت که بارزترین ویژگی امام مجتبی (علیه السلام) که بهترین سرمشق برای دوستداران او است، بخشندگی بسیار و دستگیری از دیگران است. ایشان به بهانه های مختلف، همه را از خوان کرم خویش بهره مند می ساخت و آن قدر بخشش می کرد تا شخص نیازمند بی نیاز می شد؛ زیرا طبق تعالیم اسلام، بخشش باید به گونه ای باشد که فرهنگ گدایی را ریشه کن سازد و در صورت امکان، شخص را از جرگه نیازمندان بیرون کند. ✅روزی حضرت مشغول عبادت بود. دید فردی در کنار او نشسته است و به درگاه خدا می گوید: «خدایا! هزار درهم به من ارزانی دار. حضرت به خانه آمد و برای او ده هزار درهم فرستاد. (۱) امام حسن (علیه السلام) هیچ گاه سائلی را از خود نمی راند و هرگز پاسخ «نه» به نیازمندان نمی فرمود و تمامی جنبه های معنوی بخشش را در نظر می گرفت. ✅آورده اند روزی امام مجتبی (علیه السلام) شنید مردی در دعا با پروردگار خویش با گریه می گوید: «خدایا! ده هزار درهم به من روزی بده. » امام وقتی سخن او را شنید سریع از مسجد به خانه برگشت و به همان مقدار درهم از خانه برداشت و به او داد. مرد، بسیار خوشحال شد؛ اما وقتی خواست سکه ها را ببرد نتوانست آن را حمل کند. رو به امام کرد و گفت: «اکنون دو نفر را صدا بزن که این سکه ها را برای من حمل کنند». امام، عبایش را از دوش برداشت و سکه ها را درون آن گذاشت و دستور داد تا آن را برای مرد ببرند؛ اما دیگر درهمی در میان نبود که به آن دو نفر بدهد. غلامان حضرت گفتند: والله ما عندنا درهم؛ دیگر [حتی ] درهمی نداریم، امام فرمود: «لَکنِّی أَرْجُو أَنْ یکونَ لِی عِنْدَ اللَّهِ أَجْرٌ عَظِیمٌ؛ اما من امید پاداشی بزرگ از نزد پروردگار خویش دارم. » (۲) ✅روزی خلیفه سوم در مسجد نشسته بود که مرد فقیری وارد مسجد شد. نزد او رفت و درخواست کمک کرد. عثمان به او پنج درهم داد. آن مرد نگاهی به سکه ها کرد و گفت: «مرا نزد کسی راهنمایی کن [تا کمک بیش تری به من کند]. » عثمان او را به امام مجتبی (علیه السلام) که همراه حسین (علیه السلام) و عبدالله بن جعفر نشسته بودند، فرستاد و گفت: «نزد آن چند جوان برو و از آنها کمک بخواه. » فقیر نزد آنها رفت و نیاز خود را بیان داشت. امام حسن (علیه السلام) برای نمایاندن جنبه های تربیتی بخشش، از مرد پرسید: «إِنَّ الْمَسْأَلَةَ لَا تَحِلُّ إِلَّا فِی إِحْدَی ثَلَاثٍ دَمٍ مُفْجِعٍ أَوْ دَینٍ مُقْرِحٍ أَوْ فَقْرٍ مُدْقِعٍ فَفِی أَیهَا تَسْأَلُ؟ کمک خواستن از دیگران، تنها در سه مورد رواست: 👈1- خون بهایی به گردن انسان باشد [و توان پرداخت آن نداشته باشد]؛ 👈2- بدهی سنگینی داشته باشد [و از عهده پرداخت آن برنیاید]؛ 👈3- درمانده ای باشد [که دستش به جایی نرسد. ] تو کدام یک از این سه دسته هستی؟» مرد فقیر سبب نیازمندی خود را بیان کرد. سپس امام حسن (علیه السلام) پنجاه دینار طلا به او بخشید. حضرت امام حسین (علیه السلام) به پیروی از ایشان و نیز رعایت جایگاه امامت، چهل و نه درهم و عبدالله بن جعفر نیز با همین انگیزه چهل و هشت درهم به او کمک کردند. عثمان با دیدن این جریان گفت: «این خاندان، کانون علم، حکمت و سرچشمه همه نیکیها هستند. » (۳) ۱. مناقب، ابن شهر آشوب، ج 4، ص 17. ۲.بحارالانوار، ج 43، ص 347. ۳. همان، ص 333. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
✅فلسفه صلح امام حسن ( علیه السلام ) در مورد اینکه چرا امام حسن علیه السلام با معاویه صلح کردند، عللی وجود دارد که به برخی اشاره می کنیم: 👈1. روی گردانی مردم از جنگ، و عدم حمایت از امام (علیه السلام) سستی مردم در حمایت از امام علیه السلام ، از مهم ترین دلایل اقدام آن حضرت برای اتخاذ موضع جدید بود. هیچ کس نمی تواند مدعی شود که امام به جنگ با معاویه اعتقاد نداشته است. امام حسن علیه السلام فرمودند: به خدا سوگند، من از آن جهت کار را به او (معاویه) سپردم که یاوری نداشتم. اگر یاوری می داشتم شبانه روز با او می جنگیدم تا خداوند میان من و آنان حکم کند.(بحار،ج44،ص147). 👈2. حفظ جان شیعیان: حفظ شیعه یکی از ضروریاتی بود که امام را وادار به پذیرش اقدامی کرد که انجام آن، رشادت خاص خود را می طلبید امام حسن علیه السلام فرمودند :من برای حفظ جان شیعیانمان، مصالحه کرد(اخبار الطوال دینوری، ص 220) 👈3. حفظ دین: امام حسن علیه السلام یکی از دلایل صلح خود را حفظ دین بیان کردند و فرمودند: «ترسیدم ریشه مسلمانان از زمین کنده شود و کسی از آنان باقی نماند؛ از این رو با مصالحه‌ای که انجام گرفت، خواستم دین خدا حفظ شود ( حیاة الحسن شریف قرشی، ص۳۵) زیرا جامعه اسلامی در شرایطی قرار داشت که ممکن بود جنگ با معاویه، اصل دین را از بین ببرد. جنگ با معاویه نه به نفع کوفیان بود و نه به نفع شامیان، بلکه زمینه حمله نظامی رومیان را به جهان اسلام فراهم می‌کرد. 👈۴.تكليف گرايي:شماري بر اين باورند، كه علت اصلي صلح امام حسن(علیه السلام) انجام وظيفه بود، زيرا امامان معصوم هر كدام وظيفه خاصّي داشته‏اند كه از سوي خداوند تعيين شده است. از امام صادق (علیه السلام) روايت شده كه فرمود: «به راستي كه وصيّت به صورت كتابي از آسمان بر محمد (صلی‌ الله علیه و آله) نازل گرديد و نامه مُهر شده‏اي جز وصيّت بر آن حضرت نازل نشد. جبرئيل عرض كرد: اي محمد! اين است وصيّت تو در امت خويش كه نزد خاندانت خواهد بود. رسول خدا(صلی‌ الله علیه و آله) فرمود: اي جبرئيل! كدام خاندانم؟ عرض كرد: بندگان برگزيده خدا از آنها و دودمانشان، تا علم نبوت را از تو ارث برند... به راستي وصيّت، مُهرهايي بود، پس علي (علیه السلام) مهر اول را گشود و هر چه در آن بود بر طبق آن عمل كرد؛ سپس امام حسن (علیه السلام) مهر دوم را گشود و هر چه در آن بود به آن عمل كرد و چون امام حسن (علیه السلام) به شهادت رسید، امام حسين (علیه السلام) مهر سوم را گشود و ديد دستور خروج و كشتن و كشته شدن در آن بود... . کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
🌺ضمن عرض تبریک ولادت حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام مظهر انفاق و ایثار در روایتی حضرت صادق علیه السلام می فرمایند: مَنْ‏ تَصَدَّقَ‏ فِی‏ شَهْرِ رَمَضَانَ‏ بِصَدَقَةٍ صَرَفَ اللَّهُ عَنْهُ سَبْعِینَ نَوْعاً مِنَ‏ الْبَلَاءِ. هر کس در ماه رمضان صدقه اى بدهد خداوند متعال هفتاد نوع بلا را از او دور می کند. (وسائل الشیعة، ج‏9، ص: 404) ✅نکاتی در باب انفاق و صدقه ✴️1. انفاق واجب مثل پرداخت خمس و زکات و رد مظالم و کفارات علاوه بر اینکه ثواب بسیار زیادی دارد، عمل به وظیفه شرعی است و هیچ گاه انفاق مستحب، جای انفاق واجب را نمی گیرد بلکه اگر به مالی از اموال انسان انفاق واجب تعلق بگیرد مثل اینکه خمس بر اموال وی واجب باشد، به فتوای اکثر مراجع تقلید (1) تا خمس آن پرداخت نشود، هرگونه تصرف حتی صدقه و خیرات کردن هم جایز نیست. (2) ✴️2. در مصرف صدقه مستحبی به فتوای اکثر مراجع تقلید فقیر بودن شرط نیست (3) و همچنین می توان صدقه مستحبی را به سادات با حفظ احترام پرداخت کرد. اما سعی شود صدقات به فقرایی که متدین و عفیف هستند پرداخت شود؛ و همچنین به کسی که صدقه پرداخت می شود، هرچه خویشاوندیش نزدیکتر باشد، ثواب آن بیشتر است. مثل پرداخت صدقه به پدر و مادر یا برادر و خواهر. (4) ✴️3. همان طور که صدقه دادن مستحب است، واسطه شدن و کمک کردن در رساندن صدقات به اهلش و نیازمندان مستحب است و در روایت است که به واسطه ی کار خیر هم، پاداش صدقه دهنده، عطا می شود بدون اینکه از ثواب صدقه چیزی کم شود. (5) نکات توضیحی و منابع: (1) امام خامنه ای: تصرف جایز است. (2) (اقتباس از مساله 820 رساله مراجع تقلید) (3) رهبری، مکارم: در صدقه مستحبی فقیر بودن شرط است. (رهبری، سایت ادمین، همسان سازی 38 ؛ مکارم، استفتائات سایت، صدقات) (4) (اجوبه الاستفتائات س1822 ؛ تحریر الوسیله، کتاب الصدقه، مساله 5 و کتاب الهبه، مساله 21 ؛ منهاج الصالحین ج 2 م 1335 و م 1607 ؛ استفتائات سایت آیت الله مکارم، صدقات) (5) (تحریر الوسیله کتاب الصدقه، مساله 7 ؛ آیت الله سیستانی، منهاج الصالحین، ج 2 م 1602) کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
✴️ملاک کثیر السفر بودن از نظر آیت‌الله سیستانی 👈۱- قصد ادامه سفر برای حداقل ۶ ماه از یکسال یا دو سال و بیشتر هرسالی ۳ ماه را داشته باشد. 👈۲- در هر ماه حداقل ۱۰ روز یا ۱۰ بار از ده روز مختلف سفر برود. اما اگر عدد سفرهایش یا روزهای مسافرتش در هر ماه، ۸ یا ۹ باشد بنابراحتیاط واجب در همه سفرها نمازهایش را هم شکسته هم کامل بخواند. اگر عدد سفرها یا روزهای مسافرتش در ماه، ۷ یا کمتر باشد شکسته بخواند. 👈۳- بنابراحتیاط واجب ۲ هفته اول را هم کامل بخواند هم شکسته.(البته کسی که سفر شغل او است مثل راننده جاده و خلبان و ملوان؛ از زمانیکه عنوان راننده حد مسافت شرعی و مانند آن بر او منطبق شود نمازش کامل است هر چند اولین سفرش باشد.) نکته: هرسفری چه شغلی چه غیر شغلی مثل تفریحی و تحصیلی کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
✴️به نظر آیت الله مکارم انسان در یکی از این چهار حالت، کثیر السفر می شود و نماز و روزه اش در بین راه و مقصد کامل است: 1⃣در مدت زمان یک ماه، هر روز (هرچند بدون جمعه ها) رفت و آمد کند. 2⃣در مدت زمان 45 روز، 5 روز در هفته رفت و آمد کند. 3⃣در مدت زمان دو ماه و بیشتر، حداقل سه روز در هفته (یا 12 روز در ماه) رفت و آمد کند. 4⃣در مدت حداقل دو ماه و کمتر از دو سال، حداقل سه روز در هفته در جایی بماند. نکته: هر سفری که شرایط بالا را داشته باشد چه شغلی و چه غیر شغلی کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فقط یکنفر هست که اذان ظهر اگر در بین راه باشد بازهم روزه اش صحیح است و آن کسی است که عرفا کثیرالسفر شغلی باشد. ✴️مصادیق کثیرالسفر از نظر مقام معظم رهبری: 👈1- بخواهد حداقل3ماه هرروز بجز ایام تعطیل برود. 👈2- در طول سال هفته ای حداقل یکبار برود. 👈3-هر ساله در سال یکبار به مدت مثلا دوسه هفته یا یکماه برود مثل کاروان دار حج. نکته: طبق نظر مقام معظم رهبری باید فقط سفرهایش شغلی یا مقدمه شغل باشد. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💉🩸حکم تزریقات برای فرد روزه‌دار را در این ویدیو . ✅حجت الاسلام عابدینی کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
از چه مهمان محاسن پیر من بابای من هرکجا که حرف هجران است با من می زنی یا مگو چیزی و یا گیسو پریشان می کنم بعد عمری آمدی و حرف رفتن می زنی * بعد عمری من فقط یکبار بر تو رو زدم کم بگو ،دست از سرم بردار زینب جان برو می روی ، باشد برو در خانه ی من هم نمان خب به جای رفتن مسجد به نخلستان برو * حیف جای مادرم خالی است ورنه ای پدر شک ندارم راه مسجد رفتنت را می گرفت چادرش را بر کمر می بست و بین کوچه ها پا برهنه می دوید و دامنت را می گرفت * حیف جای مادرم خالی است ورنه ای پدر گیسو یش را بر زمین می ریخت پیش پای تو ناله از دل می کشید و باز مثل پشت در استخوانش را سپر می کرد امشب جای تو * مادرم زهراست من هم دختر این مادرم گر دهی اذنم فدایت دست و پهلو می کنم حرمت گیسوی من مانند موی او بود کوفه را من زیر و رو با نام گیسو می کنم * نذر کردی گوئیا رویت ببینم لاله گون رحم کن کن بر دخترت امشب بیا مسجد نرو هست در یادم هنوز آن صورت سرخ وکبود ای قتیل مادر زینب بیا مسجد نرو * ای غریب کوچه ها ،ای حیدر بی فاطمه مادرم زهرا برای تو همیشه کوه بود در بین کوچه،بین چهل نفر آن روز هم مادرم از پا نمی افتاد اگر قنفذ نبود لطیفیان کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
✴️برخی از اعمال مشترک شب‌های قدر ◀️اوّل: غسل كردند. که به تصریح برخی از فقهاء بهتر است غسل اين شبها در هنگام غروب آفتاب انجام گيرد، كه نماز شام را با غسل بخواند. ◀️دوم: دو ركعت نمازمستحبی كه در هر ركعت پس از سوره «حمد» ، هفت مرتبه «توحيد» خوانده، و پس از فراغت از نماز هفتاد مرتبه بگويد، أَسْتَغْفِرُ اللّه وَ أَتوبُ الَيْهِ در روايت نبوى است: كه از جاى برنخيزد تا خدا او و پدر و مادرش را بيامرزد،... ◀️سوم:قرآن به سر گرفتن و ... ◀️چهارم : حضرت سيد الشهّدا عليه السّلام را زيارت كند. در روايت آمده: هنگامى كه شب قدر می شود، مَنادى از آسمان هفتم از پشت عَرْش ندا سر مى دهد كه خدا هركه را به زيارت مزار امام حسين عليه السّلام آمده آمرزيد. ◀️پنجم: اين شبها را احيا بدارد،(بیدار بماند و عبادت کند) روايت شده هركه شب قدر را احيا بدارد، گناهانش آمرزيده مى شود، هرچند به شماره ستارگان آسمان و سنگينى كوه ها و پيمانه درياها باشد. ◀️ششم: خواندن نماز مستحبی صد ركعت نماز بجا آورد، كه فضليت بسيار دارد و بهتر آن است كه در هر ركعت پس از سوره «حمد» ، ده مرتبه «توحيد» بخواند. اما چند نکته نمازهای مستحبی شب قدر و نمازهای قضا 👇 ✅1. انسان می تواند نمازهای مستبی را به صورت نشسته بخواند و لازم نیست حتما ایستاده بخواند؛ البته شخصی که عذر ندارد و به صورت ایستاده این نمازها را انجام دهد، ثواب آن بیشتر است. نماز مستحبی اذان و اقامه ندارد و همچنین شرعا خواندن نماز مستحبی به جماعت صحیح نیست. (1) ✅2. شخصی که نماز قضا دارد می تواند نماز مستحبی بخواند اما در انجام نمازهای قضای خود نباید کوتاهی کند؛ (2) و همچنین نمازهای مستحبی شب های قدر بجای نماز قضا محسوب نمی شود اما انسان می تواند در این شب ها نماز قضا بخواند و ان شاء الله از ثواب نمازهای مستحبی شب های قدر نیز بهره مند بشود. حتی به تصریح برخی از مراجع تقلید خواندن نمازهای قضا در شب های قدر مهم تر است. (3) ✅3. کسی که نماز قضا بر عهده اش است ولی تعدادش را نمی داند مثلا چند روز نماز قضا دارد اما نمی داند سه یا چهار یا پنج روز بوده است، چنانچه مقدار کمتر را بخواند کافی است. (4) نکات توضیحی و منابع: (1) (رساله مراجع تقلید، م 1372 و م 1373 ؛ عروه الوثقی، فصل فی احکام الصلوات المندوبه م1و م2و م3 و م7) (2) (عروه الوثقی، فصل فی صلاه القضاء، م 31) (3) (اجوبه الاستفتائات، س 526 ؛ فاضل، جامع المسائل، ج1 ص: 106 س 366 ؛ بهجت، استفتائات، ج2 س 2350 ؛ مکارم، استفتاء خصوصی) (4) (رساله مراجع تقلید، م 1383) کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
شبهات جوان و نوجوان
#حضرت_علی_علیه_السلام #شب_نوزدهم #شعر #شب_قدر #استوری از چه مهمان محاسن پیر من بابای من هرکجا که
علیه_السلام یکی از زمان هایی که در منابع دینی، اهمیت فراوانی دارد، شب قدر است. در قرآن کریم، شب قدر، بهتر از هزار ماه خوانده شده است. مفهوم واژه ی «قدر» در لغت به معنای بیان مقدار چیزی است. در جای دیگری آمده که قدر به معنای اندازه و مقدار هر چیز اعم از زمان، مکان و. .. است. در معنای طاقت و توانایی نیز کاربرد دارد، چنان که در قرآن آمده: «علی الموسع قدره؛ آن کس که توانایی دارد به اندازه ی توانایی اش» اندازه و مقیاس هر چیز، و نیز به معنای سخت¬گیری و ضیق گرفتن، از دیگر معانی مورد استعمال این واژه است. «شهید مطهری» در این باره می گوید: «قدر به معنای اندازه و تعیین است. .. حوادث جهان از آن جهت که حدود، اندازه و موقعیت مکانی و زمانی آنها تعیین شده است، مقدور به تقدیر الهی است.» پس در یک کلام «قدر» به معنای ویژگیهای طبیعی و جسمانی چیزهایی است که شامل شکل، حدود، طول، عرض و موقعیتهای زمان و مکانی آنها می گردد و تمام موجودات مادی و طبیعی را در بر می گیرد.چرا آن را «شب قدر» می نامند؟ ✴️1. زیرا تمام حوادثی که قرار است در طول سال در جهان هستی و همچنین در زندگی انسانها، اتفاق بیافتد، در این شب تقدیر، اندازه گیری، تصویب و امضا می شود. چنانکه از امام باقر(ع) نقل شده است: «یقدر فی لیله القدر کل شییء یکون فی تلک السنه الی مثلها من قابل من خیر و شر و طاعه و معصیه و مولود، او اجل او رزق، فما قدر فی تلک السنه و قضی فهو المحتوم؛ همه ی چیزهایی که بناست در طول این سال ابتدای سال آینده اتفاق بیفتد، در این شب اندازه گیری و مشخص می گردد. اعم از کارهای خیر و نیکی، شر و بدی، طاعت و معصیت خدا، تولد، مرگ و روزی. بنابراین هر چیزی که در این شب قدر مقدر و اندازه گیری و امضا شود، حتمی خواهد بود.» همچنین این دلیل را آیات قرآن نیز تأیید می-کند چنانکه خداوند در یکی از آیات می فرماید: «فیها یفرق کل امر حکیم؛ در آن شب هر امری براساس حکمت (الهی) تدبیر و جدا می گردد.» معنای آیه این است که تمام امور در این شب براساس حکمت الهی محکم می¬گردد؛ به گونه¬ای که هیچ گونه کم و زیادی در آن رخ نمی¬دهد. در این شب روزی¬ها در میان روزی¬خوران الهی تقسیم و اجل¬ها و مدت عمر انسان¬ها مشخص و تمام اموری که مقرر است در جهان آفرینش و همچنین در زندگی انسان¬ها اتفاق بیفتد، معین می¬گردد. ✴️2. قدر به معنای شرافت و عظمت نیز استفاده شده. این شب را به این دلیل قدر نامیده اند که دارای شرافت و عظمت است. اگر شب نزول قرآن، «قدر» نامیده شده به دلیل اهتمامی بوده که به مقام و منزلت آن داشته و عنایتی که به عبادت متعبدان در این شب شده است. ✴️3. در شب قدر، فرشتگان زیادی به زمین فرود می آیند، تا آن جا که محیط زمین تنگ می گردد. در این وجه، واژه ی «قدر» به معنای تنگ شدن اطلاق گردیده است. چنان که در قرآن کریم نیز به همین معنا استعمال شده: «فمن قدر علیه رزقه؛ آنها که تنگ دست هستند از آنچه که خدا به آنها انفاق نماید. وقت بخشیدن و صاف کردن دلهاست پس اگر با نگاهی 👉 صدایی 👉 زبــــانی 👉 بیانی👉 کلامی👉 موجب ناراحتی شما عزیزان شده ام و بر دلتان تَرَکی انداخته ام, به بزرگی میزبان این ماه مرا ببخشید... شاید فرصتی برای جبران نباشد... التماس دعا کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
✍️ کسی که قصد اقامت ده روز در یک جا کرده است اگر بصورت اتفاقی به اندازه مسافت شرعی یا بیشتر، از آنجا خارج شود و دوباره به محل اقامت برگردد قصد دهه او بهم میخورد هرچند رفتنش به مسافت شرعی1ساعت یا کمترباشد. پس اگر دوباره به محل اقامت برگردد نمازش شکسته است مگر اینکه دوباره قصد کند10روز یا بیشتر در آنجا بماند. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
✍️ کسی که می خواهد در بین قصد دهه به کمتر از مسافت شرعی برود آیا میتواند قصد دهه کند؟ (مثلا به باغها و مکان تفریحی اطراف) ◀️مقام معظم رهبری: اگر بخواهد در این10روز سه دفعه و هر بار حدود5ساعت به کمتر از مسافت شرعی برود و برگردد به قصد دهه لطمه نمی زند. ◀️آیت الله سیستانی: اگر تمام1روز یا تمام1شب از آنجا خارج شود نمازش شکسته می شود.(و اگر از اول این قصد را داشته اصلا قصد دهه اش منعقد نمیشود). اگر از اول قصدش این باشد که از محل اقامت در حد1یا 2ساعت در هر روز خارج شود اشکال ندارد. و اگر بخواهد بعد اذان ظهر خارج شود و سپس برگردد هرچند برگشتنش ساعتی بعد غروب و فرارسیدن شب باشد نمازش کامل است. در اینصورت اگر از اول قصد تکرار آن را دارد برای دو یا سه بار اشکال ندارد و بیشتر از آن محل اشکال است. ◀️آیت الله مکارم: اگر روزی یکی دوساعت برود و برگردد اشکالی ندارد. کانال شبهات جوان و نوجوان 👇 https://eitaa.com/joinchat/1124860036C5d0c3baef1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا