eitaa logo
javedan.ir
16.6هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
351 ویدیو
1 فایل
حضرت آیت الله جاودان (حفظه الله) 👈در این کانال می توانيد کلیه ی بیانات، اخبار و رویدادهای مربوط به معظم له را دنبال نمایید. ‎
مشاهده در ایتا
دانلود
javedan.ir
بسم الله الرحمن الرحیم مطلب ۱ : نماز، معراج مومن آن مطالبی که در روایات آمده است، واقعا وجود دارد؛ اینکه من نمی بینم و نمی فهمم این مشکل من است. آن کسی که پاک دامن است واقعا فرق قبل و بعد نمازش را می فهمد. این روایت هم در کتب اهل سنت و هم در کتب شیعه آمده است:«الصلاه معراج المومن». نماز معراج مومن است. این معراج برای هر کس به اندازه زحمتی که کشیده و می کشد در نماز اتفاق می افتد. یعنی در نماز باید این احساس شود که انسان عروج می کند. این که احساس نمی شود یعنی از خودمان مراقبت نکردیم. معراج از جهات و ابعاد انسانی نبی مکرم است و فرض آن برای همه انسان ها وجود دارد. اما چه کسی اندازه پیامبر زحمت کشیده است؟ چه کسی می تواند؟ شاید هیچ کس. اما معراج برای انسان مقدور و ممکن است. مطلب2: عروج اعتقادات و اعمال صالح در قرآن کریم این آیه آمده است: «إِلَيْهِ يَصْعَدُ الْكَلِمُ الطَّيِّبُ وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ» (فاطر/۱۰) «الْكَلِمُ الطَّيِّب» را مفسرین فرموده اند که این اعتقادات انسان است. اعتقادات باید به دل انسان گره بخورد که تبدیل شود به عقیده واقعی. عقائد حقه که به دل گره بخورد به سوی خدا بالا می رود و مدام خالص می شود و شک، تردید، ابهامات و اشکالاتش بر طرف می شود. چه چیزی عقائد را اوج می دهد؟ این عمل صالح است که عقائد انسان را اوج می دهد و بالا می برد. «وَ الْعَمَلُ الصَّالِحُ يَرْفَعُهُ». آن واقعیت شما، آن روح و جان شما که ستونش عقائد است بر اثر عمل صالح آسمانی می شود. مسلمات برای اینکه انسان را به عرش برساند کافی است. شرطش این است که غذای شبه ناک نخوری، نگاه جهت و بی خود هم نکنی و نگاه هایت از روی حساب و کتاب باشد. یک روز از ذره ذره نگاه ها و اعمال ما سوال می شود. ما باید دلیل داشته باشیم، دلیل محکمه پسند. اگر انسان همه اعمالش حساب شده شود، آنوقت عروج خودش را در نماز می یابد. مطلب ۳ : جایگاه شبه خدایی خلفا هنگام مسمومیت، امام حسن خطاب به سید الشهدا فرمودند یک نفر برای من سم آورده و من با آن کشته می شوم ولی سی هزار مرد دور تو جمع می شوند و ادعا می کنند از امت جد ما هستند و دین اسلام را به خودشان نسبت می دهند. اینها برای کشتن تو، ریختن خون تو، هتک حرمت تو، اسیر کردن زنان تو و غارت اموال تو جمع می شوند. در روایت دیگر حضرت زین العابدین می فرماید: سی هزار مرد بر گرد آن حضرت جمع شدند و گمان می کردند از این امت هستند و به ریختن خون حضرت حسین به خدا تقرب می جستند. سی هزار تن با کشتن حضرت حسین، به خدا تقرب می جویند. پس از نبی مکرم، در طول این مدت که خلفا بر مسند نشسته اند یک دینی درست شده بود که خلفا خودشان را همتا پیامبر می دانستند. دستور خدا و قرآن و پیغمبر را کنار می گذاشتند و مقابل آن دستور می دادند. دیگر خلیفه شده است تمام دین و هر که خلیفه را قبول ندارد، از دین خارج شده است. خلیفه و اطرافیانش، اصل دین شده اند. خلیفه انگار که در جایگاه خدایی نشسته است. یزید می گوید که من ۳ روز مال و جان و ناموس مردم مدینه را بر شما حلال کردم. عبیدالله می گوید من آب را بر حسین حرام کردم اما وحوش و طیور می توانند آب بنوشند. این فقط کار خداست، پیامبر هم نمی تواند از حلال و حرام بکاهد یا اضافه کند. Www.javedan.ir
javedan.ir
بسم الله الرحمن الرحیم مطلب ۱ : نماز وسیله معراج نماز معراج مومن است. نماز وسیله تقرب متقیان است. در نماز معراج اتفاق می افتد. انسان ممکن است در طول زندگی خود حرکات و تغییراتی داشته باشد اما ملتفت نسبت به آنها نباشد و متوجه آنها نشود. اما آن بالا رفتن و معراجی که در نماز است فرض ندارد که انسان آن را نفهمد. اگر من در نماز یک قدم بالا بروم، می فهمم عمیقا هم می فهمم چون این حرکت در جان من است. این عروج وسیله می خواهد که نماز است. اما وقتی اتفاق نمی افتد معلوم می شود که مانع وجود دارد. معلوم می شود که من مشکل دارم. مانع چیست؟ در روایت آمده یک فردی می آید در مسجد و مشغول به نماز می شود اما با نمارش مورد لعنت قرار می گیرد چون مال مردم را به دوش دارد. کسی که بار از حق مردم به دوشش است و به کسی ظلم کرده، نمازشان بالا نمی رود. آن نمازی که به واسطه اش سیل رحمت الهی فرو می ریزد، شامل این فرد نمی شود. مطلب ۲ : گناه، اولین مانع عروج نماز اولین مانع عروج انسان در نماز، گناه است. گناه یک موردش هم مانع است. چه برسد به آنجا که من رسم دارم به گناه کردن. کسی گه نگاه فاسقانه می کند در کوچه و خیابان و یا کسی که زبانش را کنترل نمی کند و وقتی عصبانی می شود هر چه دلش بخواهد می گوید، اینها مانع عروج نماز است. اولین و مهمترین و پایین ترین مانع است. اگر من سعی می کنم که از گناه پرهیز کنم، پس دیگر این اولین مانع و البته بزرگترین مانع از سر راه شما برداشته شده. بعد از اینکه گناه نمی‌کنم باز هم ممکن است که اتفاق نیافتد. این بر می گردد به گذشته انسان. اگر آدم به گذشته خودش دقت کند بعضی از گناه هایی که امروز نمی کنم روز های قبل انجام شده نیاز به اصلاح و جبران دارد. باید گذشته آدم هم جبران شود و هم اصلاح شود تا پاک شود. اگر من گناهی دارم و از آن متنفر نیستم و لذتش مانده است، یعنی هموز آن توبه واقعی متوقع نشده. اگر آن لذت تبدیل شد به پشیمانی و نفرت نسبت به آن گناه، آن وقت این توبه تمام و کامل می شود. مطلب ۳ : مانع دوم، اخلاقیات بد مانع بعدی اخلاقیات بد است‌. یک کسی اگر بخل دارد این مانع عروج در نماز است. امام‌حسن چندین مرتبه از اموال خودش چشم پوشید و گاهی همه و گاهی نیمی از آن را به فقرا بخشید. این بزرگواران نه حسرتی بر بخشش هایی که انجام داده اند می خورند و نه از این ها احساس خوشحالی می کنند. آنچه را که می بخشند را به حساب و شماره نمی آورند. موانع اخلاقی یک سری دیگر از موانع است که اگر از این ها هم رد شویم، فرض عروج در این حالت وجود دارد. اگر گناه ترک شد، نماز فرق می کند. اگر اخلاق و صفات بد ترک شود، نماز با قبل آن تفاوت می کند. ترک اخلاقیات بد از ترک گناهان سخت تر است‌. چون اخلاقیات در درجه لطیف تر مانع هستند و از طرفی این گناهان به جان ما چسبیده اند‌. بحث ضیق صدر و شرح صدر مربوط به همین اخلاقیات انسان است که باید اصلاح شود. هرچه بتوان از این گناهان صدر کم ‌کرد و از بین برد،در مقابل می توان آن نماز دارای عروج را خواند‌. آن نمازی که آدم پس از شرح صدر و ترک گناهان می خواهد بخواند، به هیچ قیمتی حاضر به از دست دادن آن نیست‌. لذت گریه بر امام حسین در فرضی که سینه انسان از اخلاق بد و رذیله پاک شود بسیار است و ما از این لذت متاسفانه محرومیم. این که ما دعا و عبادت می کنیم و هیچ چیز در سینه مان احساس نمی کنیم، این ثمره ی گناهان ما هست. Www.javedan.ir