eitaa logo
جبهه عدالتخواه مردمی مشهد مقدس
1.2هزار دنبال‌کننده
695 عکس
41 ویدیو
46 فایل
ارتباط با مدیر کانال: @seyyednezhad
مشاهده در ایتا
دانلود
▪️بیانیه پایانی ستاد مرکزی دکتر سعید جلیلی در شهرستان مشهد▪️ بسم الله الرحمن الرحیم ▫️مسیر کار و تلاش برای پیشرفت ایران عزیز متوقف نخواهد شد ▪️ چهاردهمین انتخابات ریاست‌ جمهوری برای انتخاب نهمین رئیس‌جمهور ایران، فارغ از نتیجه، صحنه‌های زیبایی از مجاهدت و روشنگری را خلق کرد و ظرفیت عظیمی از نیروی مردم به کنشگری سیاسی مؤمنانه تبدیل شد. ▫️پانزدهم تیرماه شاهد افزایش مشارکت در بستر رقابتی جدی و سالم بودیم تا بار دیگر عمق جمهوریت نظام و نقش مردم را اثبات کند. یقینا واکاوی نتایج و ترکیب آرا به‌رغم بداخلاقی‌ها، نظرسازی‌ها، تحلیل‌های عجیب، آرای قومیتی و مذهبی و... نیازمند تحلیل‌های دقیقی است که در جای خود باید انجام شود؛ اما آن‌چه بیش از تهدیدها و کاستی‌های انتخابات رخ می‌نمایاند، فرصت‌ها، برکات و الطاف خفیه‌ای است که ادامه مسیر و افق‌های پیش رو را روشن می‌کند. ▪️نتیجه ظاهری انتخابات گرچه به گونه دیگری رقم خورد، اما هواداران نامزد انقلابی پایبند به نتیجه هستند و با احترام به رأی اکثریت مردم، تلاش برای موفقیت رئیس‌جمهور منتخب که در واقع موفقیت ایران اسلامی است را وظیفه خود می‌دانند. ◾️اینک سعید جلیلی با پشتوانه رأی قریب به 14 میلیون، شامل بیش از 45 درصد آرا، بزرگ‌ترین اقلیت انتخاباتی را با کم‌ترین فاصله با رئیس‌جمهور منتخب در تمامی ادوار انتخابات‌های ریاست‌جمهوری نمایندگی می‌کند. اقبالی که از انتخابات سال 92 تا امروز به سه برابر افزایش یافته و آینده روشنی را به تصویر می‌کشد. ▫️این اقلیت بزرگ 45 درصدی مجالی برای انفعال و سرخوردگی نمی‌تواند داشته باشد و همچنان که برای انتخاب اصلح تلاش کرده است، به عنوان یک ایرانی متعهد برای «ایفای نقشی پرشکوه» در جهت کمک به حل مسائل مردم و تحقق حکمرانی مردمی ذیل انقلاب اسلامی تلاش خواهد کرد. ▪️شورای مرکزی ستاد دکتر سعید جلیلی ضمن تشکر از کلیه فعالان و کنشگران ستادهای مردمی در مشهد، به اطلاع می رساند طبق برنامه ریزی صورت گرفته، مسیر کار و تلاش برای پیشرفت ایران عزیز متوقف نخواهد شد و ان شاالله پس از پایان دهه اول محرم، ضمن برگزاری مراسم قدردانی از تمامی عناصر ستادی، برنامه آینده این حرکت خودجوش مردمی نیز به صورت رسمی ارائه خواهد شد. والسلام شورای مرکزی ستاد دکتر سعید جلیلی در شهرستان مشهد 🇮🇷 @jalilimashhad 🇮🇷
جهاد جلیلی‌‌، جهش در فرهنگ سیاسی حزب الله تاملی در منطق عمل سیاسی سعید جلیلی ✍ دکتر سعید خورشیدی 🔹قسمت یک از دو 🔻این روزها که متاثر از نتایج انتخابات ریاست جمهوری، برخی گروه‌های سیاسی و رسانه‌هایشان، انگشت اتهام را به سمت سعید جلیلی و الگوی سیاست‌ورزی او نشانه رفته‌اند و سعی در حذف او از سپهر سیاست ایران دارند، فرصتی است برای نیروهای انقلاب اسلامی تا در الگوی متفاوت سیاست‌ورزی سعید جلیلی تامل کنند. اگر الگوی منش سعید جلیلی را فهم کنیم، حتی می‌توان عملکرد خودش را بر اساس الگوی کلان خودش نقد کرد. برای مثال این که بتوان ایده‌ها و برنامه‌های خود را با زبان توده مردم بیان کرد، الزامی جدی ذیل رویکرد تبیینی و تربیتی در انتخابات است. پس چه طرفدار جلیلی باشیم چه منتقد یا مخالف او، مسأله مهم، فهم منطق کنش اوست. او چگونه می‌اندیشید که انصراف نداد؟ چرا در موضع منتقد وضعیت موجود جمهوری اسلامی ننشست؟ چرا در مناظره از داماد پزشکیان مستقیم نام نبرد؟ و... ابتدا باید این پدیده را «فهم» کرد و سپس موضع جانبداری، بی تفاوتی و یا مخالفت اتخاذ کرد 🔻در دو دهه اخیر، خصوصا پس از رای نیاوردن در انتخابات ۹۲، جریان سیاسی اصولگرا فرصت و زمینه یافت تا ابتدا به صورت تلویحی و زیرپوستی و سپس عریان و صریح این انگاره را در میان حزب‌اللهی‌ها ترویج کند که «مسیر کسب قدرت از طریق سیاست ورزی مکتبی،‌ مسدود است! و اگر تمنای تحقق آرمان های انقلاب اسلامی در جامعه را دارید، راهکاری جز تن دادن به قواعد سیاست ورزی متداول (البته با کمی روتوش و آرایش) وجود ندارد». صولگرایان چنین تصویر کردند که جبهه انقلاب تا وقتی که به «قواعد قبیله‌ای سهم بندی در لیست‌بندی‌ها»، «فنون جنگ روانی»، «بازی‌های تبلیغاتی»، «مصلحت‌سنجی‌های بی‌مبنا»، و «تاکتیک‌هایی چون اجماع» و... تن ندهد، اساسا گشایشی در وضعیت سیاسی‌اش رخ نخواهد داد. در این نگاه، انقلاب اسلامی و آرمان‌هایش، صرفا ویترین شعارها و وجهه ما را تامین می‌کند، اما قرار نیست را هم تعیین کند، بلکه سازوکارهای سیاست‌ورزی را باید از دیگران الگو بگیریم. تمکین به این راهبرد، نه تنها باعث شد که حزب الله آرام آرام از روش‌های سیاست‌ورزی خاص خود تنازل کند و کنش سیاسی‌اش رنگ و بوی عرفی بگیرد، بلکه منجر به کودتایی در فرهنگ سیاسی او شد، کودتایی که آن چه بر اساس مبانی نظری انقلاب اسلامی «فرع» دانسته می‌شد را بر «اصل» مسلط کرد. 🔻در نظام‌های سیاسی عرفی، اصلی ترین کارکرد انتخابات، انتقال قدرت به روشی غیرخشونت‌آمیز است و طبیعتا اصلی ترین هدف متصور برای حاضران در کارزار انتخابات نیز کسب قدرت سیاسی است. اما در نظام مبتنی بر نگاه امام و رهبری، انتخابات فراگیرترین سازوکار «سیاست‌ورزی» عموم مردم است. «سیاست‌ورزی» در مکتب امام اساسا یک «کنش و رشدمحور» است. همان طور که فرد برای رسیدن به کمال و تقرب الهی، در جهاد با موانع درونی مثل حسد و کینه و عجب و... راه اخلاق می‌ورزد، در جهاد با موانع بیرونی مثل ساختارهای ظالمانه و طاغوت‌ها و... باید سیاست‌ورزی کند. در این نگاه، کسب قدرت (ولو با انگیزه خالصانه خدمت) فرعِ رسد و تعالی روحی سیاستمدار، هواداران او و مخاطبان کنش سیاسی او قرار می‌گیرد. در این چارچوب، «سیاست‌ورزی مکتبی» برای یک کاندیدا صرفا محدود به رعایت اخلاق فردی اسلامی (مثل دروغ نگفتن، توهین نکردن، تهمت نزدن و...) نمی شود بلکه سنخی از کنش سیاسی است که در پی رشد و تعالی معنوی و اخلاقی سیاستمدار، بسیج‌شدگان و عامه مردم باشد و یا حداقل با رشد و تربیت هیچ یک از اینان در تعارض نباشد. پیروزی و شکست در انتخابات نیز صرفا بر اساس شاخص رای آوردن یا نیاوردن کاندیدای اصلح سنجیده نمی شود بلکه کاندیدایی موفق‌تر است که در برنامه رقابتی و انتخاباتی خود زمینه چنین «سلوک» تربیتی را بیش از دیگران برای هواداران خود و عامه مردم فراهم ساخته باشد. 🔻شاید یکی از دلایلی که الگوی کنشگری سیاسی سعید جلیلی برای دیگران (و حتی برای برخی از دغدغه مندان گفتمان انقلاب اسلامی) بعضا نامانوس و عجیب به نظر می‌رسید این بود که جلیلی از دریچه چنین مبنایی به انتخابات می‌نگریست. سابقه این نگاه سعید جلیلی به انتخابات را در فضای مجازی می‌توان در متن سخنان او در جمع دانشجویان در زمستان ۸۳ (چند ماه قبل تر از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۴) پیگیری کرد. (isna.ir/x3LBrY) ادامه دارد... آدرس در بله، ایتا و اینستاگرام @jebhe_mashhad
جهاد جلیلی‌‌ و جهش در فرهنگ سیاسی حزب الله تاملی در منطق عمل سیاسی سعید جلیلی ✍ دکتر سعید خورشیدی 🔹قسمت دو از دو در شرایطی که نقل محافل تشکل‌های دانشجویی مباحثه و مشاجره بر سر احتمال حضور این کاندیدا و آن کاندیدا بود، او در کسوت یک استاد دانشگاه (و نه کاندیدای ریاست جمهوری) توجه دانشجویان (به مثابه کنشگران سیاسی عرصه انتخابات) را به اهمیت گفتمان‌سازی در فرصت انتخابات جلب می‌کند و آنان را به مجاهدت برای طرح یک گفتمان «حقیقی» و «کارآمد» در انتخابات ریاست جمهوری فرامی‌خواند. 🔻در واقع جلیلی در انتخابات ۴۰۳، عامل به توصیه‌های گذشته خودش بوده است. او در مقابل جنگ نرم طولانی مدت چند ساله دشمن مبنی بر کاشت تصویر «ایران در قعر دره»، تلاش کرد استعاره رهبری از موقف کنونی جمهوری اسلامی مبنی بر «در آستانه قله بودن» را در راهبرد تبلیغاتی خود عینی نماید. جلیلی ضمن بی‌اعتنایی به توصیه برخی کارشناسان رسانه‌ای که معتقد بودند (فارغ از اینکه واقعیت چیست) گفتمان تبلیغات ریاست جمهوری باید بر نفی و نقد گذشته استوار باشد تا مورد اقبال مردمی قرار گیرد، معتقد بود که گفتمان انتخاباتی باید ریشه در واقعیت و ناظر به حل مسائل امروز باشد. او برای پیروزی در انتخابات، بیش از چهل سال مجاهدت صورت پذیرفته در جمهوری اسلامی (رزمندگان دفاع مقدس، جهاد سازندگی، نهضت سوادآموزی، جهاد دانشگاهی، مدافعان حرم، مدافعان سلامت، ...) و نتایج و برکات پدید آمده ناشی از آن‌ها را نادیده نگرفت، بلکه همگان را به شکر جمعی و عملی این نعمات از طریق بهره گیری از فرصت‌های حاصل شده از آنان فراخواند. او با جامعه، از تصویر ایران در آستانه جهش و تعالی سخن گفت و با این ایده خود توانست بیش از سیزده میلیون رای کسب کند. 🔻پرهیز جلیلی از ورود به مشاجرات سخیف شخصی با سایر کاندیداها، صرفا یک وسواس اخلاقی یا پسند شخصی نبود. او نشان داد که مایل است که مردم در انتخابات، جدال اندیشه‌ها و مسلک‌های مختلف را مشاهده کنند و از مسیر مقایسه و ارزیابی این افکار،‌ اولا رشد یابند و ثانیا انتخاب درستی داشته باشند. نگرش تربیتی به سیاست ورزی و انتخابات، باعث می شود که افق عمل سیاسی کاندیدای جبهه انقلاب، کوتاه مدت نباشد، اهل دوپینگ سیاسی نباشد و متوجه این نکته باشد که ، بدنه را ضعیف و از درون تهی می‌کند. او به هوادارانش و بسیج‌شدگان ذیل خودش به چشم «عدد رای» نگاه نمی‌کند که توهم کند عنان آن‌ها به دست اوست و او می‌تواند با هر سنخ ائتلاف و اجماعی، آنان را به سبد رای دیگری «کوچ اجباری» دهد، بلکه او می‌بایست برای آن‌ها به مثابه عاملیت‌های انسانی، اصالت قائل شود. جلیلی در انتخابات اخیر به درستی چنین کرد. او از یک سو فهمید که تحلیل های ریاضی‌وار از کنش انسانی رای‌دهندگان نادرست است و انصراف او به نفع دیگران حتی نتیجه کوتاه مدت حسابگرایانه هم در پی نخواهد داشت. اما مهم‌تر از آن، روشن بود انجام چنین ریسک و قماری، عوارض و لطمات بلندمدت به بدنه اجتماعی جبهه انقلاب اسلامی خواهد زد. این انصراف به هسته مقاوم جبهه انقلاب، پیام ناممکن بودن کنشگری مستقل از جناح‌های سیاسی خواهد داد و به آنان این حس را منتقل خواهد کرد که انقلابیون پیاده‌نظام جناح اصولگرایند و انتخاب و فعالیت ما، اثری ندارد و این حسابگری‌های پشت پرده است که سرنوشت کاندیداها را مشخص می‌کند. تسری چنین نگاهی به فعالان سیاسی جبهه انقلاب، دعوت از آنان به کنشگری در بزنگاه‌های سیاسی آتی را مختل می‌کرد و عملا باعث ریزش جدی در کنش‌گری این بدنه اجتماعی می‌شد. 🔻چنین تحلیل و نگرش مبنایی، سعید جلیلی را برآن داشت که در مقابل فشار سهمگین و بی ضابطه سیاسیون اصولگرا مقاومت کند و آینده سیاسی حزب الله را تضمین نماید. امروز بخشی از انرژی تخریب جلیلی، حاصل جریان‌های سیاسی از جان گرفتن و تداوم این سنخ سیاست‌ورزی مستقل و مردمی در جامعه ایران است. آنان از جوانان مومن انقلابی‌ای می هراسند که در کارگاه بزرگ تربیت سیاسی انتخابات ۴۰۳، از یک سو شیرینی عاملیت سیاسی مستقل از لابی‌های سیاسی را چشیده و از سوی دیگر فعالیت‌های تبیینی‌اش در گفتگو با توده‌های مردم نه تنها موجبات همراهی بیش از سیزده میلیون نفر از جامعه را فراهم ساخته، که تقدیر و لبخند رضایت رهبر انقلاب اسلامی را نیز در پی داشته است. آدرس در بله، ایتا و اینستاگرام @jebhe_mashhad
جهاد جلیلی‌‌، جهش در فرهنگ سیاسی حزب الله تاملی در منطق عمل سیاسی سعید جلیلی به قلم دکتر سعید خورشیدی قسمت یک از دو آدرس در بله، ایتا و اینستاگرام @jebhe_mashhad
ادامه از قسمت اول جهاد جلیلی‌‌، جهش در فرهنگ سیاسی حزب الله تاملی در منطق عمل سیاسی سعید جلیلی به قلم دکتر سعید خورشیدی قسمت دو از دو آدرس در بله، ایتا و اینستاگرام @jebhe_mashhad
💠 وحدت ملی به قیمت شکاف مذهبی؟! 🔻 پیرامون چشم‌انداز تعامل دولت جدید با پروندهٔ مذاهب ✍ مهدی محمدآبادی 🔸 «برای نامزدی عضویت در هیئت دولت، بودن امتیازی ندارد!» این اولین موضع رسمی و علنی نزدیکترین فرد به رییس‌جمهور منتخب دربارۀ نحوۀ تعامل با پروندۀ مذاهب در دولت جدید به شمار می‎‌آید؛ موضعی که از قضا باید آن را در خوش‌بینانه‌ترین حالت، ناامیدکننده و ناپخته دانست. 🔹 بنای نیت‌خوانی نداریم؛ اما با توجه به تجارب گذشته، دربارۀ کارآمدی و نتیجه‌ داشتن این رویکرد به نفع مردم و کشور، پرسش‌های جدی مطرح است. 🔸 تشکل ما (مجمع اسلامی حبل‌الله) ده سال است که به مناطق سنی‌نشین -از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب کشور- رفت‌وآمد دارد و با طیفهای متنوعی از نخبگان و دلسوزان ارتباط و همکاری صمیمانه داشته‌ است؛ توقع اول‌وآخر این عزیزان از نظام، «قانون‌گرایی» و «شایسته‌سالاری» و «اولویت دادن به نیروهای بومی» است. 🔹 اما متاسفانه این مطالبۀ صددرصد منطقی، با دو پاسخ نادرست روبرو شده است: ۱. در دولت‌های اصولگرا، گرچه خدمات خوبی به مناطق تلفیقی داده شده، اما برآیند عملکردشان در افکار عمومی این است که مزیتهای اقوام و مذاهب و ضوابط و ملاحظات تعامل با آنها قربانی اعمال سلیقه‌ها شده و حتی ترجیح بومی‌گزینی در مدیریت‌های خُرد دولتی آنچنان که باید رعایت نشده است. ▪️ نشانهٔ بارز این رویکرد نادرست، انتصاب اشخاصی به‌عنوان مشاور رییس‌جمهور در امور اهل‌سنت است که متاسفانه وجاهتی در میان اهل فکر و فضل و خیرخواهان اهل‌سنت نداشته‌اند. ۲. از آن سو، دولت‌های اصلاحات و اعتدال، زیر لوای تکثرگرایی و رواداری، بدعت خطرناک مصرف سیاسی «اهل‌سنت» را پی‌ریزی و دنبال کردند و در بده‌بستان با محافل خاص، «حق قانونی شهروندان جمهوری اسلامی» را به‌عنوان «امتیاز به اهل‌سنت» به آنان فروختند! ▫️ ناگفته نماند که نگاه شیعیان به عملکرد این دولتها نیز، وادادگی و عقب‌نشینی از مذهب رسمی کشور بوده که موجی از حس سرخوردگی و کدورت را به‌ جا گذاشته است. 🔸 این هر دو رویکرد، غیرمکتبی و غیرانقلابی و از عوامل اساسی عقب‌افتادن کشور از افق بلند وحدت تمدنی مد نظر رهبر انقلاب بوده است. 🔹 حالا سوال ما از جناب آقای پزشکیان و ظریف این است: ▪️ «وحدت ملی» را -که از آن دم می‌زنید- چطور می‌خواهید با ادبیاتی تامین کنید که گسل شیعه-سنی را تحریک می‌کند؟ ▫️ مگر می‌شود با تحمیل هزینۀ سوء‌تفاهم و بددلی در شیعیان، کشور را از توان و ظرفیت هم‌وطنان شایستۀ اهل‌سنت بهره‌مند کرد؟ ▪️ راستی چقدر نگران طرح و برنامه‌های پیچیدهٔ دشمن و عمله‌های داخلیش برای فتنه‌انگیزی مذهبی هستید؟ آیا می‌دانید این حرفهای شما، آتش تهیه برای توپخانۀ دو گروه انحرافی «شیعه و سنی دعوادرست‌کن» است و بیش‌ازپیش «حق» و «عدالت» علوی (ع) را -که ورد زبانتان است- در گزینش‌ها به محاق و شایستگان را به کنج انزوا می‌برد؟ 🔸 روشن است که در این موضوع، تبعیض مثبت و منفی فرقی ندارد؛ حتی اگر اعلام می‌شد که به شیعگی امتیاز داده می‌شود، باز صورت مساله فرقی نمی‌کرد و همین پرسش‌ها وارد بود. 🔹 امیدواریم دردمندان و عقلای جامعه محکم در مقابل انحراف مسئولان از اصول اساسی نظام اسلامی همچون قانون‌گرایی و شایسته‌سالاری بایستند و نگذارند که در این بزنگاه تاریخی، خدای‌ناکرده درگیر فتنۀ مذهبی شویم. 🆔 @Hablollahir
خلاصه نکات جلسه 🔰حافظان جمهوریت: گفتگو درباره انتخابات ریاست جمهوری و افقهای کنشگری آینده/ 🔻دکتر محمد جعفری نژاد/ ۱۹ / ۴/ ۱۴۰۳/ 📍مکان منزل استاد حاج حیدر رحیم پور ازغدی نگاه به ریاست جمهوری از منظر تمدنی: 🔹 انتخابات یک امتحان است، برای کاندیدا، طرفداران و مردم، امتحان با انتخاب معنی پیدا می کند. 🔸 عرصه هنوز شفاف نیست، تیم پزشکیان هنوز مبنای اقتصادی اش را شرح نداده است؛ هر کدام از افراد احتمالی در کابینه پزشکیان مانند عبده،همتی، طیب نیا و غیره یک مدل فکری دارند. 🔹 مسئله دوم، مسئله معیشت مردم است. متاسفانه گزینه هایی که مطرح می شود گزینه هایی نیست که معیشت مردم را بهتر کند. 🔸 ظرفیت عجیبی که در انتخابات ۱۴۰۳ ایجاد شده (شاید ۱۰ میلیون آدم فعال) باید حفظ شود. این کار با ابزارسازی قابل انجام است. این ظرفیت ها شامل حضور در پارک ها، تماس تلفنی و غیره است. 🔹 آقای جلیلی تند تند حرف می زد. چون ۱۱ سال کار کرده بودند و حرف نزده بودند! اگر ۱۱ سال کار می کنی باید ۱۱ سال هم تبیین کنی! 🔸 در مورد آقای رئیسی ما باید تبیین می کردیم که نکردیم. 🔹در مورد طرح هایی که مطرح شد مانند طرح وان باید بحث شود. ستادهای ۴ روزه بایستی به ستادهای ۴ ساله تبدیل بشود تا سر بزنگاه ها رکب نخوریم. 🔸بایستی مرز بندی ها شفاف بشود؛ هم انتخاب مهم است و هم اجماع. اگر ما مرزبندی ها را مشخص کرده بودیم انفعال حزب الله تا ۴ شنبه رقم نمی خورد. 🔹 ما تعریف مشخصی از جبهه انقلاب نداریم. کسی که جبهه انقلاب را قبول ندارد اصلا در انتخابات نمی آید. 🔸 ما کاندیداها را از لحاظ دیدگاه های تمدنی رتبه بندی نکردیم. مثلا نگاه سعید جلیلی به غرب تمدنی است زیرا اگر مسئله هسته ای نباشد سر موشکی باید بحث کنیم و اگر موشکی نباشد....و جلیلی اعتقاد دارد که مسئله تهدید زدایی است نه تنش زدایی! چون تنش را ما ایجاد نکردیم...در نگاه تمدنی مذاهب با تو هم جبهه می شوند. 🔹 ما سر مسئله تحجر مرزبندی جدی نکردیم. 🔸عمدتا خانم ها در ستاد جلیلی فعال بودند اما هیچ قابی از خانم ها نداشتیم...یک نماینده خانم از طرف دکتر جلیلی نداشتیم؛ ما از جایی خوردیم که حق مان نبود! ▶️صوت کامل جلسه را اینجا می توانید بشنوید. آدرس در بله، ایتا و اینستاگرام @jebhe_mashhad