💐در زلال مکتب اهل بیت علیهمالسلام
❇️رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم):
« «انَّما بُعِثتُ لِاُتمِمَّ مکارم الأخلاق»
📚بحار، ج 16، ص 210؛
«برای (احیای) مکارم اخلاق و نیکیهای اخلاقی مبعوث شدهام»
✳️امام زمان (عج):
«إنَّ اللهَ بَعَثَ مُحَمداً رَحمَةً لِلعالَمینَ وَتَمَّمَ بِهِ نِعمَتَهُ»
«خداوند محمد (ص) را برانگیخت تا رحمتی برای جهانیان باشد و نعمت خود (نعمت ولایت) را به واسطه او تمام گرداند»
📚بحار، ج 70، ص 372
💐🍀نور اقرأ تابد از آیینهام
کیست در غار حرای سینهام
رگ رگم پیغام احمد میدهد
سینهام بوی محمد (ص) میدهد
گوش تا آوای احمد بشنوید!
بانگ اقرأ یا محمد (ص) بشنوید!
از حرا گلبانگ تهلیل آمده
دیده بگشایید جبرییل آمده!
یا محمد منجی عالم تویی!
این مبارک نامه را خاتم تویی!
ختم شد بر قامتت پیغمبری!
این تو را باشد دلیل برتری!
غیرت و مردانگی آیین تو است!
عزت زن در حجاب دین توست!
اولیا در محضرت استادهاند
انبیا پشت سرت استادهاند
ما تو را زهرای اطهر دادهایم
شیرمردی مثل حیدر دادهایم
ما تو را دادیم در بین همه
یک خدیجه، یک علی، یک فاطمه
تا قیامت جاودان آیین توست
فاطمه رمز بقای دین توست.
💐پرچم بعثت در دست جمهوری اسلامی
امروز پرچم اسلام را جمهوری اسلامی بلند کرده است. یعنی پرچم بعثت را.
(امام خمینی ره)
۱۳۷۳/۱۰/۱۰
💐فلسفه بعثت حضرت رسولالله صلی الله علیه و آله
❇️بعثت رسول خدا برای این است که راه رفع ظلم را به مردم بفهماند، راه اینکه مردم بتوانند با قدرتهای بزرگ مقابله کنند به مردم بفهماند.
❇️ بعثت برای این است که اخلاق مردم را، نفوس مردم را، ارواح مردم را و اجسام مردم را، تمام اینها را از ظلمتها نجات بدهد، ظلمات را بکلی کنار بزند و به جای او نور بنشاند، ظلمت جهل را کنار بزند و به جای او نور علم بیاورد، ظلمت ظلم را به کنار بزند و به جای او عدالت بگذارد، نور عدالت را به جای او بگذارد و راه او را به ما فهمانده است، فهمانده است که تمام مردم، تمام مسلمین برادر هستند و باید با هم وحدت داشته باشند، تفرق نداشته باشند.
📚صحیفه امام، ج 17، ص: 434 و 435)
لَقَدْ کٰانَ لَکُمْ فِی رَسُولِ اللّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ کٰانَ یَرْجُوا اللّهَ وَالْیَوْمَ الاْخَرَ وَ ذَکَرَاللّهَ کَثیراً.
هر آینه شما را در [خصلتها و روش] رسول خدا نمونه و سرمشقی نیکو و پسندیده است برای کسی که به خدا و روز بازپسین امید دارد و خدای را بسیار یاد می کند.
💐بعثت در زلال اندیشه امام خمینی ره
❇️انگیزه بعثت پیامبر اکرم(ص
غایت #بعثت همان است که خدای تبارک و تعالی در سوره جمعه فرموده است:
«هو الذی بعث فی الامیین رسولاً منهم یتلوا علیهم آیاته و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه و ان کانوا من قبل لفی ضلالٍ مبین»
غایت بعثت اینهایی است که در این آیه شریفه ذکر می فرماید.
می فرماید که: «خدای تبارک و تعالی آن خدایی است که مبعوث کرده است در بین شما از خود شما یک رسولی، یک فرستاده ای و این فرستاده این چند امر را از طرف خدا باید انجام بدهد : «یتلوا علیهم آیاته» آیات خدا را بر مردم قرائت کند. قرآن آیات الهی است و انگیزه بعثت، آوردن این کتاب بزرگ است و تلاوت کردن این کتاب بزرگ و آیه عظیم الهی است.
گرچه همه عالم آیات حق تعالی هستند لکن #قرآن_کریم_فشرده_از_تمام_خلقت و تمام چیزهایی که در بعثت باید انجام بگیرد، #قرآن کریم یک سفره ای است که خدای تبارک و تعالی به وسیله پیغمبر اکرم در بین بشر گسترده است که تمام بشر از آن هر یک به مقدار استعداد خودش استفاده کند.
✅... انگیزه بعثت نبی اکرم برای این است که این کتاب در دسترس همه قرار بگیرد و همه از او به اندازه سعه وجودی و فکری خودشان استفاده کنند.
مع الاسف نتوانستیم ما و نتوانسته است بشر و نتوانسته اند علمای اسلام آنطوری که باید استفاده از این کتاب مقدّس بشود، استفاده کنند.
✳️... انگیزه بعثت بسط این سفره در بین بشر از زمان نزول تا آخر. این یکی از انگیزه های کتاب است و انگیزه بعثت است. «بعثه علیکم» رسولی را که تلاوت می کند بر شما قرآن را، آیات الهی را «و یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه» این شاید غایت این تلاوت باشد، تلاوت می کند برای تزکیه و برای تعلیم و برای تعلیم همگانی، تعلیم همین کتاب و تعلیم حکمت که آن هم از همین کتاب است.
پس #انگیزه_بعثت نزول وحی است و نزول قرآن است و انگیزه تلاوت قرآن بر بشر این است که تزکیه پیدا بکنند و نفوس مصفا بشوند از این ظلماتی که در آنها موجود است تا اینکه بعد از اینکه مصفا شدند ارواح و اذهان آنها قابل این بشود که کتاب و حکمت را بفهمند.
...اول آیه ای که به رسول اکرم به حسب روایات و تواریخ وارد شده است آیه «اقرأ باسم ربک» است و این آیه اولین آیه ای که به حسب نقل، جبرئیل بر رسول اکرم خوانده است و از اول به قرائت و به تعلم دعوت شده است. «اقرأ باسم ربک الذی خلق» و در همین سوره است که «انّ الانسان لیطغی ان رَآهُ استغنی» این سوره برای اولین مورد وحی و در اولین نزول وحی این آیه در این سوره وارد شده است که «کلا انّ الانسان لیطغی ان رآه استغنی» معلوم می شود که طغیان و طاغوت بودن از اموری است که در رأس امور است. و برای #طاغوت_زدایی باید تعلیم کتاب و حکمت و تعلم کتاب و حکمت کرد و تزکیه کرد.
... #انگیزه_بعثت این است که ما را از این طغیان ها نجات دهد و ما تزکیه کنیم خودمان را، نفوس خودمان را مصفا کنیم و نفوس خودمان را از این ظلمات نجات بدهیم. اگر این توفیق برای همگان حاصل شد دنیا یک نوری می شود نظیر نور قرآن و جلوه نور حق، تمام اختلافاتی که بین بشر هست، اختلافاتی که بین سلاطین هست، اختلافاتی که بین قدرتمندان هست ریشه اش همان طغیانی است که در نفس است.
... #انگیزه_بعثت این است که این نفوس سرکش را و این نفوس طاغی را و یاغی را از آن سرکشی و از آن طغیان و از آن یاغیگری کنترل کند و تزکیه کند نفوس را.
... همه اختلافاتی که در بشر هست برای این است که تزکیه نشده است. #غایت_بعثت این است که تزکیه کند مردم را تا به واسطه تزکیه، هم تعلّم حکمت کند و هم تعلم قرآن و کتاب و اگر چنانچه #تزکیه بشوند #طغیان پیش نمی آید. کسی که تزکیه کرد خود را هیچ گاه خودش را مستغنی نمی داند «انّ الانسان لیطغی ان رَآهُ استغنی» وقتی که خودش را می بیند و برای خودش مقام قائل است و برای خودش عظمت قائل است این #خودبینی_اسباب_طغیان است. اختلافاتی که بین همه بشر هست، اختلافاتی که سر دنیا بین همه بشر هست این اختلافات ریشه اش این طغیانی است که در نفس هاست و این گرفتاریی است که انسان دارد و گرفتاری به خود دارد و به هواهای نفسانیه. اگر انسان #تزکیه بشود نفس انسان تربیت بشود این اختلاف برداشته می شود.
(11/3/60)
#بعثت
#امام_خمینی
#طغیان
#اختلافات
#هوای_نفس
#خودبینی_اسباب_طغیان
#قرآن_کریم_فشرده_از_تمام_خلقت
هدایت شده از مدافعان حرم 🇮🇷
💔
✨نماز زیر رگبار تیربار
تیر تراش میزدند. دوشکا و تیر بار را کار گذاشته بودند توی خاک، درست مماس با زمین. سرت را که می آوردی بالا می زدند.
علی خوابیده بود روی زمین. همان جا دستش را زد توی خاک و تیمم کرد. دراز کش نمازش را خواند.
پیش آیت الله دستغیب که رفته بود، پرسید: «تکلیف آن نماز چه می شود؟»
شهید دستغیب جواب داده بود: «حاضرم تمام عمرم را بدهم ثواب دو رکعت نماز شما را بگیرم.»
📚کتاب یادگاران، جلد ۳۰
شهادت ۲۲ بهمن ۷۹ / جنوب فکه🥀
#شهید_علی_محمودوند
#شهید_تفحص
@Modafeaneharaam
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چرا وجود میلیون ها زن محجبه و چادری در ایران را سانسور میکنید؟
انعکاس مطالبه گسترده مردم از اقدام زشت صدا و سیما در سانسور حضور میلیونی زنان و دختران محجبه و چادری در راهپیمایی۲۲ بهمن
🔴 #بیداری_ملت 👇
@bidariymelat
❇️💐بسم اللّٰه الرّحمٰن الرّحیٖم
اتمام مکارم اخلاق
امروز در جهان اسلام عید بزرگ است مسلمانان این روز را با عید گرفتن بزرگ می دارند زیرا سال روز برانگیخته شدن خاتم الأنبیاء والمرسلین به پیامبری یعنی روز بعثت است. پیامبر بزرگ اسلام صلوات اللّٰه و سلامه علیه در سخنی کوتاه چرائی بعثت را بیان فرمودند بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکٰارِمَ الأَخلاق.
✅رکن مهم زندگی بشر نسبت به خودش و جامعه «اخلاق» است. منظور از اخلاق، منحصر به روابط مسالمت آمیز و رعایت احترام متقابل نسبت به همدیگر نیست اگرچه رعایت احترام متقابل و مسالمتآمیز بودن روابط ضروری است بلکه به فعلیت رسیدن کرامت انسانی است.
کسی که از کرامت برخوردار است در پنهان هم رفتاری که ناسازگار با انسان است انجام نمی دهد سخنی که ناسازگار با شأن انسان است بر زبان نمی آورد، هر خواسته ای را حتی با وجود منفعت اقتصادی و سیاسی نمی پذیرد، هر خواهشی را خواهان نمی شود، هر قضاوتی را در مورد دیگران نمی کند. چون که انسان صاحب کرم رابطه خودش را با خودش درست و کامل کرده است در ارتباط با دیگران هم با کمالات انسانی عمل می کند دوستی ها و دشمنی هایش را براساس کرامت انسانی انجام می دهد کرامت، تعیین کننده رفتار، با خودش و با دیگران است.
✅فعلیت کرامت در انسان فعلیت کرامت خداوند متعال در انسان است انسان صاحب کرم انسان إلهی است که رفتار خداوند متعال در رفتار او تجَلّی دارد مجرای فعل و عمل خداوند متعال است.
برخوردار شدن از نتیجه بعثت پیامبر اسلام ص فعلیت کرامت است که نظام سکولار آن را نفی می کند و منکر رفتار کریمانه است.
✅درود خداوند متعال بر خاتم الانبیا و المرسلین محمد مصطفی صلی الله علیه و آله که خداوند متعال او را مقتدای بشر قرار داده است. والسّلام
✍دکتر عابدین مؤمنی، استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران
۱۴۰۱/۱۱/۲۹
هدایت شده از کانال جامع سخنرانی اساتید انقلابی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍چه گناهیه که خداوند به هیچ عنوان نمیخشه؟
حتی اگه رسول الله(ص) برای فردگناهکار هفتاد بار از خداوند درخواست بخشش کنه خداوند نمیخشه؟!؟
🎙#استاد_قرائتی
🌹🌹🌹
✍
🎙کانال جامع سخنرانی های اساتید انقلابی 📚👇
https://eitaa.com/joinchat/713097223C7b3c57cedf
📌 #نشر_مطالب_صدقه_جاریه_است
💐مرحوم آیت الله حاج آقا مجتبی تهرانی (ره)
ما دو نوع غنا و توانگری داریم:
یک: غنای بالمال، دو: غنای عن المال.
آنچه مردم دنبالش هستند، غنای بالمال است. یعنی چه؟ یعنی میخواهند با پول، برای خودشان آرامش روانی درست کنند. خیال میکنند پول هرچه افزوده شود، آرامش روانی برایشان پیدا میشود و حال اینکه اشتباه میکنند.
اتّفاقاً یک غنای عن المال داریم، یعنی روح، احساس بینیازی میکند. چون غنا، بینیازی است.
مردم دنبال این هستند که با پول خودشان را بینیاز کنند و حال اینکه اشتباه میکنند. بینیازی امر روانی است.
در غنای عن المال انسان از نظر روانی احساس میکند که پول احتیاج ندارد. امّا در غنای بالمال انسان خیال میکند که هر چه بیشتر پول رویهم بگذارد، بیشتر احساس بینیازی میکند.
#بی_نیازی
#غنای_از_مال
#غنای_با_مال
🔴#آثار_وضعی_اعمال و #حبط_اعمال
یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَرْفَعُوا أَصْواتَکمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِی وَ لا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ کجَهْرِ بَعْضِکمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمالُکمْ وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ
ای کسانی که ایمان آورده اید!(در گفتگو با پیامبر) صدایتان را بلندتر از صدای پیامبر نکنید و آن گونه که با یکدیگر بلند گفتگو می کنید، با پیامبر بلند سخن مگویید! مبادا (به خاطر این بی ادبی) اعمالتان نابود شود و شما آگاه نشوید
در روایتی رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: برای هر ذکری، درختی در بهشت کاشته می شود، شخصی گفت: پس ما در بهشت درختان زیادی داریم! حضرت فرمود: بله، ولی گاهی گناه و اعمالی از شما سر می زند که آن درختان را می سوزاند. سپس آیه فوق را تلاوت فرمود.
قرآن، #حبط_اعمال(نابودی اعمال) را، یک جا برای کفر و شرک آورده و یک جا برای بی ادبی در محضر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، پس کیفر بی احترامی به پیامبر، هم وزن کیفر کفر و شرک است.
یکی از یاران پیامبر که در حضور پیامبر بلند سخن گفته بود، هنگامی که شنید صدای بلند او سبب از بین رفتن و نابودی کارهای خوب او می شود، بسیار ناراحت شد. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: صدای بلند تو برای خطابه و سخنرانی بود و حساب تو از دیگران جداست.
در جملۀ«أَنْ تَحْبَطَ أَعْمالُکمْ وَ أَنْتُمْ لا تَشْعُرُونَ»، این نکته نهفته است که برخی اعمال #آثار_وضعی دارد و آن آثار وابسته به #دانستن یا #ندانستن ما نیست.
اگر انسان مایعی سمّی بخورد مسموم می شود، گرچه گمان کند آب است.
اگر به سیم برق دست بزنیم، دچار برق گرفتگی می شویم، گرچه گمان کنیم برق ندارد.
برخی #گناهان، #سبب پیدایش قحطی، زلزله، #کوتاه_شدن_عمر، #ذلّت و خواری می شود، گرچه خود انسان از عامل پیدایش این آثار #خبری نداشته باشد.
گرچه بلند کردن صدا در مقابل پیامبر بی ادبی به پیامبر صلی الله علیه و آله است که به خاطر مقام والای آن حضرت، سبب #حبط_اعمال می شود.
📚تفسیر نور، ج 9، ص157
📚-تفسير نمونه، ج22، ص132 ,
#حبط_اعمال
#آثار_وضعی_اعمال
هدایت شده از ☫|مقاومتاسلامیقدس|☫
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دستور پیرزن زلزله زده #خوی به فرمانده نیروی زمینی ارتش: اونجارو برام درست کنید
+ هرکجا رو شما دستور بدید ما درست میکنیم.
#ارتش_فدای_ملت
👤 دریادار
#نیروی_قدس_سپاه_پاسداران 🔘https://eitaa.com/joinchat/2646278352Cb26420e514
🔴 تنها کسی که میتونه شعار«زن، زندگی، آزادی» سر بده «محمدِامین»ــه که با بعثتش دیگر دختری زنده به گور نشد!
اثرجدید #حسن_روح_الامین بانام #نجات_دختران
💐#تنها_اسلام است که میتواند شعار #زن_زندگی_آزادی سر دهد.
❇️اسلام در #جاهلیت_قدیم اعراب جاهلی را از زنده بگور کردن #دختران مانع شد و الان نیز در #جاهلیت_مدرن از شی وارگی و کالا و عروسک شدن #زنان جلوگیری می کند.
فرهنگ جاهلی عرب، عزت و افتخار را در داشتن فرزندان پسر میدانست و نگهداری دختران را مایه ننگ و به همین دلیل آنها را میکشتند. قرآن کریم در این باره میفرماید: «وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ کَظیمٌ»؛[1] و چون یکى از آنان را به (تولد) دختر بشارت دهند (از فرط غیظ و غضب) صورتش سیاه گردد، در حالىکه خشم گلویش را مىفشارد.
«یَتَوارى مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ أَ یُمْسِکُهُ عَلى هُونٍ أَمْ یَدُسُّهُ فِی التُّرابِ أَلا ساءَ ما یَحْکُمُونَ»؛[2] از بدى بشارتى که به او داده شده از میان قبیله خود متوارى شود (و نمىداند) آیا او را با سرافکندگى نگاه دارد یا (زنده) در زیر خاکش نهان سازد. هان، بد قضاوتى مىکنند.
قرآن میفرماید در جاهلیت عرب وقتى براى ایشان خبر مىآوردند که دختردار شدید از خشم سیاه مىشدند، و از بدى خبرى که به آنان داده شد و از فشار افکار عمومى که آنرا بد مىپنداشتند پنهان گشته، به فکر فرو مىرفتند که آیا این نوزاد دختر را نگه دارند و ذلت و خوارى دختر دارى را تحمل کنند و یا زنده زنده در خاک پنهانش سازند، همچنانکه عادت اکثرشان در باره دختران متولد شده این بود.
شروع این فرهنگ غلط به جنگ بنى تمیم با کسراى ایران باز میگردد، در آن جنگ عدهاى از زنان قبیله، اسیر لشکر کسرى شدند و آنان را به اسیرى به دربار کسرى بردند، در آنجا دختران را به عنوان کنیز نگاه داشتند و پس از مدتى که میان دو طرف صلح بر قرار شد بنى تمیم اسیران خود را مطالبه کردند، دربار کسرى آنان را مخیر کرد که مىخواهند به قبیله خود برگردند، یا در دربار بمانند. عدهاى از دختران از رفتن به قبیله خویش خوددارى نمودند، مردان قبیله غضبناک شده تصمیم گرفتند از این پس اگر دختردار شدند، زنده دفنشان کنند، و همین کار را کردند. قبایل دیگر نیز از آنها یاد گرفته، کم کم این جریان در همه جا منتشر شد، و دخترکشى در میان آنان تبدیل به یک سنت شد.[3]
زنده به گور دختران در زمان جاهلیت را میتوان به دلایل زیر دانست:
1. دختران نقشی در اقتصاد و تولید نداشته و بار زندگى بودند؛ لذا قرآن میفرماید: «وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُمْ...»؛[4] و فرزندانتان را از (ترس) فقر، نکشید! ما شما و آنها را روزى مىدهیم.
2. در زمان جاهلیت معمولاً میان قبائل عرب جنگ و درگیری بود و سرنوشت و بقای قبیله در این جنگها رقم میخورد؛ لذا آنان برای این نبردها فرزندان شجاع و دلیر میخواستند، و این از عهده زنان و دختران خارج بود.
3. در جنگها، دختران اسیر میشدند و مورد تجاوز دشمن قرار مىگرفتند؛ از اینرو برای آنکه دچار چنین مشکلی نشوند، خود آنها را زنده به گور میکردند.[5]
❇️اسلام نه تنها در عصر جاهلیت قدیم با ممانعت از زنده بگور کردن دختران، مایه زندگی آنان شد، بلکه در دوران جاهلیت مدرن نیز #تنها_اسلام قادر است زنان را از #شیء وارگی و #کالا و #عروسک_شدگی آنان جلوگیری کند.
____________________
[1]. نحل، 58.
[2]. همان، 59.
[3]. طباطبائی، سید محمد حسین، المیزان فی تفسیر القرآن، ترجمه، موسوی همدانی، سید محمد باقر، ج 12، ص 401، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ پنجم، 1374 ش.
[4]. انعام، 151.
[5]. ر. ک: مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 11، ص 270، دار الکتب الاسلامیة، تهران، 1374ش؛ طیب، سید عبد الحسین، أطیب البیان فی تفسیر القرآن، ج 8، ص 143، انتشارات اسلام، تهران، چاپ دوم، 1378 ش؛ قرائتی، محسن، تفسیر نور، ج 6، ص 410، مرکز فرهنگى درسهایى از قرآن، تهران، 1383ش.
هدایت شده از تخریب چی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا