💠 مهم ترین هدف الهی، ایجاد امت برپاکننده حکم عادلانه الهی است.
🔸آیت الله اراکی، اندیشمندان و محققان را به تحلیل دقیق همه شئون نماز فرا خواند و خاطر نشان کرد: تحلیل دقیق نماز نیازمند تحقیقات علمی است.
🔹ایشان که امروز در همایش ستاد اقامه نماز با موضوع «جایگاه نماز در پرورش و رشد امت الهی» سخن می گفت بیان داشت: مهم ترین هدف الهی، ایجاد امت برپاکننده حکم عادلانه الهی است که البته این امر با اختیار و اراده انسانی به وجود می آید.
🌐 مشروح خبر
▫️ پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
💠 آیت الله اراکی در گردهمایی علمی "جهاد مالی، از وجوب شرعی تا مشارکت مردمی":
فقه ما، فقه جامعه داری است؛ یعنی فقه ما ناظر به تطورات اجتماعی است.
🔸آیت الله اراکی با تصریح بر این که نمی توان در برابر دشمن خشن، از گفتگو سخن گفت تاکید کرد: نرمش در برابر دشمنانی مانند صهیونیستهای خشن، امنیت همه جهان را به مخاطره می اندازد.
🔹ایشان که امروز در گردهمایی علمی جهاد مالی سخن می گفت با اشاره به این که جهاد دفاعی اعم از جهاد مالی و جهاد با نفس، مخصوص مردان نیست و نه تنها وجوب شرعی، بلکه وجوب عقلی دارد اظهار کرد: فقه ما، فقه جامعه داری است؛ یعنی فقه ما ناظر به تطورات اجتماعی است.
🌐 مشروح خبر
▫️ پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
💢اداره پژوهش دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام با همکاری انجمن فلسفه حقوق دانشگاه برگزار می کند:
🔹برگزاری #کرسی_ترویجی با موضوع «معرفت شناسی اثباتی در فلسفهحقوق امامیه»
👤ارائه کننده: دکتر محمدهادی حاضری
دکتری فلسفه حقوق
👤ناقد: دکتر نصیرالله حسنلو؛
معاون پژوهشی پژوهشگاه فقه نظام
👤دبیر علمی: محمد حسینی
🗓 چهارشنبه ۷ آذر ساعت ۱۴
📍سالن جلسات ساختمان علامه
💥به همراه اعطای گواهی حضور💥
🌐 پیوند مجازی:
http://dte.bz/res1
▫️ پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
💠مقاله «اصول کلی اقتصاد اسلامی برای رسیدن به پیشرفت پایدار»؛ نوشته آیت الله جوادی آملی
🔷ساختار کلی مقاله شامل عناوین زیر است:
🔹وضعیت اقتصادی عصر کنونی،
🔹جایگاه اقتصاد از نگاه دین،
🔹اصول کلی اقتصاد شامل: وعده الهی و تخلفناپذیری آن در تغذیه همگانی، تناسب منابع طبیعی و نیازها
🔹 بخش راهکارها
👈برشهایی از متن:
📍یکی از علومی که در دین اسلام مطرح و برجسته است، علم فقه است، که با استفاده از آموزههای دینی (قرآن و حدیث)، شکل گرفته و احکام رفتارهای آدمی را در همه ابعاد زندگی تنظیم میکند. یکی از این ابعاد بعد اقتصادی است که اسلام به اقتضای جامعیت خود باید از طریق فقه، پاسخگوی این نیاز باشد و وظیفه انسان را در این زمینه (به صورت کلی یا فردی) مشخص میکند.
📍این مقاله در پی تبیین خطوط کلی اقتصاد از نگاه تعالیم دینی و آموزههای فقهی است که میتوان از آنها به اصول کلی اقتصاد اسلامی و تبیین راهکارهای رسیدن به پیشرفت تعبیر کرد.
📍هر گونه فکر کردن در مورد علم اقتصاد نیازمند آگاهی تخصصی و اجتهادی در چند رشته است؛زیرا باید از اصول موضوعه و پیشفرضهایی که در آن رشته ها تثبیت شده است، بهره گرفت. برخی از این اصول موضوعه عبارتند از:
1️⃣اقتصاد اسلامی جزء علوم انسانی است؛ نه علوم تجربی، هر چند این علوم غالبا به یکدیگر مرتبطند.
2️⃣تحقیق در علوم انسانی بدون انسانشناسی میسر نیست و اصلن پایه استدلال ندارد؛ بلکه صرفا آمار و اطلاعات و گزارش است؛ نه علم. چون علم آن است که بتوان برای آن برهان اقامه کرد.
3️⃣حقیقت انسان را جان و روح و قلب او تشکیل میدهد.
4️⃣شناخت حقیقت انسان، یعنی روح و جان او بدون روانشناسی متخصصانه میسر نیست؛ چون حقیقت انسان را روح او تشکیل میدهد.
6️⃣بحث روانشناسی بدون شناخت این که روح حقیقتی مجرد است ممکن نیست و آن هم بدون هستیشناسی مقدور نیست؛ زیرا انسان از کجا میداند وجود مجرد و مادی یعنی چه؟ و به چه دلیل روح مجرد و از سنخ ملکوت است؛ نه از سنخ عالم ملک؟
7️⃣هستیشناسی بدون شناخت هستیبخش و خدای عالم و آدم و داشتن جهانبینی الهی ممکن نیست.
👈در بخش نتیجه آمده است:
📍آنچه از مطالب مطرح شده در مقاله استفاده میشود این است که نعمتهای الهی که در منابع طبیعی نهاده شده است، برای بشر قابل احصاء است. از این رو هر چند منابع طبیعی برای پاسخگویی به نیازهای بشر محدود نیست و نیازسنجی درست نیز نشان میدهد که نیازهای بشری محدود است؛ ولی با لحاظ تناسب میان منابع و نیازها و جدا کردن نیاز صادق از نیاز کاذب، میتوان به درستی میان منابع طبیعی و نیازهای بشر توازن ایجاد کرد. آفریدگار هستی، تأمین نیازهای بشر را تعهد کرده و در این عهدهداری تخلف نخواهد کرد. لذا برای اداره صحیح زندگی آدمی و ایجاد توازن بین منابع و نیازها راهکارهایی را پیشنهاد کرده که اگر عمل شود، بشر یا مشکل اقتصادی نخواهد داشت یا دست کم این مشکل بسیار اندک خواهد بود. راهکارهای کلی و اساسی عبارتند از:
1️⃣کار و تولید حداکثری
2️⃣توزیع عادلانه
3️⃣ضابطهمندی در مصرف با محوریت قناعت و مصرف حلال
4️⃣پرهیز از اسراف و تبذیر
5️⃣سادهزیستی
🌐متن کامل مقاله در مجله پژوهشهای فقهی، سال ششم، شماره اول، بهار 1389، صفحات 5-24: https://jorr.ut.ac.ir/article_24103.html
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬#کلیپ
🎙بیانات #آیت_الله_اراکی پیش از درس خارج امروز صبح درمورد وقایع اخیر منطقه:
♦️توطئهای که از پیش برای #سوریه تدارک دیده شده بود امروز بار دیگر این #توطئه آغاز شده.
♦️امروز #اسرائیل با کمک #ترکیه و #آمریکا این توطئه را کلید زده اند.
♦️اگر مؤمنین و مسلمین اجازه دهند به #تکفیری_ها که به تجاوزشان ادامه دهند نه تنها مرقد #حضرت_زینب[سلام الله علیها] و سوریه بلکه #عراق هم تهدید می شود.
♦️اگر [تکفیریها] موفق شوند به #ایران هم خواهند رسید.
♦️بلکه هدف اصلی ایران است.
♦️امروز #تکلیف همه این است که آماده شوند برای #دفاع_از_حرم بار دیگر، جهادی سخت تر از #جهاد گذشته امروز در پیش داریم.
♦️ممکن است در داخل هم #نیروهای_وابسته به آمریکا و اسرائیل شروع کنند به #جنگ_روانی علیه مردم، باید مواظب اینها هم بود.
♦️انشاالله #پیروزی از آن ماست پیروزی از آن #جبهه_حق و کسانی است که خدا را یاری میکنند.
♦️امروز همه ما باید آماده یاری #امام_زمان[عجل الله تعالی فرجه] در جبهه های سوریه باشیم.
▫️ پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰 مدرّس، اسوه بود، اسوهٔ همهٔ روزگاران،هم برای آنروزیان، هم برای امروزیان و آیندگان.
🔸از حوزه برخاسته بود. در شعاع فکری عالمان بزرگ، اوج گرفته بود: جهانگیرخان قشقایی، سیّدمحمدباقر دُرچهای، میرزای شیرازی، آخوند خراسانی، سیدمحمدکاظم یزدی و...
🔸در این کانونهای همیشهشعلهور و پرتوافشان، آموخت دیانت، عین سیاست است. دینی دین است و سرچشمهگرفته از آبشار بلند وَحی و آموزههای وَحیانی پیامبر اعظم، که سیاستِ خردمندانه، پاک از آلودگیهای روزگار: آزها، پستیها، فریبکاریها، دوروییها و جاهطلبیها را، بگستراند و مردم را در سایهسار و بر لب برکههای زلال آن، جاه، اوج و کرامت بخشد.
با این نگاه، باور و آگاهیهای گستردهٔ دینی، سیاسی و اجتماعی، در دوره و برههای که استقلال، عزّت و شرف ایران و ایرانی، آماجِ دَدان و دونان و قدرتهای یغماگر جهانی بود، و تلاش میکردند ایران و ایرانی را به درّهٔ هراسانگیز پستی و دریوزگی بکشند، قَد افراشت، از نای جان فریاد برآورد و مردمان را به ایستادگی در برابر این شبیخون شوم و هویّتسوز، فراخواند.
🔸بهتر و شایسته دانست، این فراخیزی بزرگ را، در چهارچوب قانون اساسی که بر اساس شرع و خرد و نیازهای روز جامعه و شالودهریزی نظام عادلانه، سامان یافته و شاکلهاش ریخته شده بود، انجام دهد و از درون نظام، با آگاهیهایی که روزاروز، به دست میآورد، سیاست بر مدار عزّت و حکمت را راهبری کند،دست بیگانگان را کوتاه و دست مردمان،نخبگان، سیاستورزان، دوستدارانِ شوکت و شکوه ایران را برای گرهگشایی و ادارهٔ ایران با نظم و نسق نوین بگشاید.
انگلیسِ نسلبرانداز، هویّتسوز و غارتگر، وقتی دید مجلس ملی ایران، با راهبری مجتهدی شجاع و بانفوذ و میانداریهای سرنوشتساز، آگاهیبخش و شورانگیز مدرّس، نمیتواند به خواستههای نامشروع خود برسد و قراردادهای ننگین و عزّتبربادده را بر جاهمندان و مقامهای ایرانی دیکته کند، رضا میرپنج را از اصطبلداری، به حکمرانی برکشید، تا با قلع و قمع آزادیخواهان، هُشیاران و دشمنشناسان، کار را یکسره کند و زمینههای پیادهشدنِ نقشههای انگلیس را فراهم سازد.
🔸رضاخان، با سیّد ضیاء، بر آن شدند این نایِ ندا در دهنده و بیدارگر را ببُرّند؛ او را به قزوین تبعید کردند و به زندان افکندند. با برافتادن دولتِ انگلیسی سیّدضیاء، به تهران بازگشت و در دورهٔ رضاخان با راهیابی به مجلس، عَلَم رویارویی با رضاخان انگلیسی، دیکتاتور و قانونشکن و قانونبَرنَتاب را برافراشت و سرسختانه با جمهوریّت رضاخانی درافتاد و نگذاشت نقشهٔ شوم او، پیاده شود.
🔸در رویارویی رضاخان، که بسیاری از رجال، ناموَران و سیاستمداران، از او میترسیدند و سکوت را پیشهٔ خود ساخته بودند، مدرّس شجاعانه توفید و توفان به راه انداخت و رایَتِ عزّت ایران و ایرانی مسلمان را برافراشت و به همگان نمایاند مشروطه و قانون اساسی، که خونها به پای آن ریخته شده است،به کژراهه میرود و بهزودی در چاهِ ویل هوسها، آزمندیها و وابستگیهای رضاخانی، فرومیافتد، نه نامی از آن مانَد و نه نشانی.
بانگ برآورد: فراخیزید و چارهای اندیشید و این موجود بیبُتّه، که به هیچ اصل و ارزشی پایبند نیست، از سَریر قدرت بهزیر آورید، تا ایران روی آبادی ببیند و ایرانی، روی آزادی.
زمامِ حکمرانی نباید به دست بیبُتِّگان باشد، که بیبُتِّگی را خوش میدارند و میانداری سِفلگان.
🔸مدرّس، وارد میدان شد و کارزار انتخابات را، فرصتِ سازوارِ با هدفِ مقدّس خود، یافت.
با رویآوری خردمندانه و آگاهانهٔ مردم به او، وارد مجلس شد و در جایگاه مجتهد تراز، قانونشناسانه، به قانونگذاری و بهرهگیری دقیق و زمانشناسانه، از جایگاه نمایندگی خود پرداخت و با موضعگیریهای بهنگام، عالمانه، کارشناسانه و آگاه از سیاستهای روز و نیازها و بایستهها، روزبهروز، شگفتی میآفرید و نشان میداد و میفهماند که چِسان باید از قانون بهره گرفت و استقلال و عزّت ایران و ایرانی را پایندان شد.
🔸رضاخان، به دستور انگلیس، همکاری و همفکری روشنفکران و غربزدگانی که دور او میپلکیدند و به نَواله و جاهی خوش بودند و سرمست؛ و راه را برای برنامههای ضدّدینی و گسترش مادّیگرایی و اندیشهٔ لیبرالیستی، در کنار این قلدر بیفرهنگ، هموار میدیدند،چاره را در از بین بردن مدرّس، میدانستند و بَس؛ از این روی شوماندیشانه طرح ریختند که چگونه مؤذّن را از مأذنهٔ بلند ایران پایین بیاورند و صدایی که دینِ سیاسی را صلا میدهد و مردم را بیدار میکند و آنان را فرامیخیزاند، برای همیشه خاموش کنند.
🔸آن مرد بزرگ، پیشقراول و پیشاهنگ و طلایهدار ایران اسلامی را پس از آزارها و اذیّتهای بسیار و تبلیغات گسترده علیه او، آن هم از کرسیهای روشنفکری، به خواف و پس از چندی به کاشمر تبعید کردند؛ پس از گرسنگیدادنهای بسیار، در ماه رمضان، شرنگ مرگ را به او نوشاندند و آنگاه با عمّامهاش، که پرچم عزّت ایران و اسلام بود، جاناش را گرفتند و آن عزیز، به خیل شهدای عزّت ایران پیوست.
جاودان بادا نام و راه او
▫️ پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir