eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ توسعه افقی 🔷 استاد شهید آیت‌الله سید محمدباقر صدر: آیا می‌دانید وقتی در حال استخراج نظام اقتصادی اسلام از فقه اسلامی بودم، چقدر احساس مشقت کردم و چقدر این کار، سخت بود؟ وقتی شروع به این کار کردم، احساس کردم فقه اسلامی نیازمند توسعه افقی است و خلأهای بسیارْ بسیار زیادی وجود دارد که فقها به دلیل پیروی از همان روش فقهی موروثی معینی که هیچ کم و زیاد نشده است، آن‌ها را پر نکرده‌اند و امروز باید این خلأها را که به خاطر تبعیت فقها از روش ثابت سنتی، به‌جا مانده‌اند، به صورت و روشی فقهی، پر کرد و البته پر کردن فقهی این خلأها کار بسیار دشواری است؛ چون این خلأها مناطق جدیدی هستند که باید با فکری فقهی پر شوند، زمین‌های بکری هستند که پژوهش‌گر فقهی برای اولین بار به آن‌ها قدم می‌گذارد و آن‌ها را کشف می‌کند و این، سختی و حساسیت کار را چند برابر می‌کند و ایجاب می‌کند که یک ذهن فقهی بسیار دقیق به آن بپردازد. شخص یا اشخاصی می‌توانند کار توسعه افقی فقه را به انجام برسانند که در بالاترین حد از رشد و پیشرفت فکری باشند و در امتداد عمودی فقه به اوج رسیده باشند. فقط این افراد که در رشد فکری در بالاترین سطح هستند و در سیر عمودی فقه به اوج رسیده‌اند، می‌توانند در طول زمان، فقه را افقی گسترش بدهند و این توسعه افقی در همان سطح عالی از عمق و دقت [موجود در پیشرفت عمودی] انجام گیرد و همان ضمانت‌هایی را داشته باشد که فقه در دایره سنتی خود از آن‌ها برخوردار است. 🔸 بارقه ها، ص ۴١٩. @shahidsadr 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
استاد هدايت 01 (2).mp3
1.67M
حجت الاسلام و المسلمین هدايت معاونت آموزش پژوهشگاه فقه نظام در برنامه رادیویی : . در تبعيت از امام زمان«عج»، مراقب باش گرفتار «عج» نشوي امام زمان ياران خود را از انتخاب مي‌كنند 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️راهکار آفت فاصله اتاق های بسته پژوهشی با زندگی مردم چیست؟ 🎙سلسله جلسات فقه نظام با ارائه حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حاج ابوالقاسم ریاست پژوهشگاه فقه نظام 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
☑️پوشش خبری کلیپ راهکار آفت فاصله اتاق های بسته پژوهشی با زندگی مردم چیست؟ در خبرگزاری رسمی حوزه علمیه 🌐 http://hawzahnews.com/mobile/mobiledetail/Video/461057/73 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ويژه آغاز ماه محرم 📹ببينيد| السلام عليک يا ابا عبدالله ▪️قرائت بخشی از #زوسط رهبرانقلاب در جمع رزمندگان لشکر ۳۱ عاشورا. ۶۷/۰۵/۲۸ 🏴 @Khamenei_ir
◼️ فرارسیدن مام محرم ایام سوگواری سرور آزادگان جهان، امام حسین علیه السلام را تسلیت می گوییم 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از آیت الله اراکی
💠برنامه دروس خارج آیت الله اراکی در سال تحصیلی ۹۷- ۹۸ 🔹فقه نظام سیاسی 🔸اصول فقه 🔹فقه نظام خانواده 🔸فقه فرهنگ 🔻کانال رسمی آیت الله اراکی @ayatollah_araki
🔹️ آیت‌الله محسن اراکی، موسس پژوهشگاه فقه نظام به عنوان رئیس کمیسیون «اقتصادی» مجلس خبرگان رهبری انتخاب شدند. ◾️ @jiiss_ir
با مشارکت پژوهشگاه فقه نظام برگزار می گردد 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
نشست ریاست و معاونت بین الملل پژوهشگاه به همراه مدیر مرکز جامع علوم اسلامی با ریاست مرکز تحقیقات راهبردی دفاعی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 _ درس 📅 یکشنبه 22 مهر 97 🔻جلسه 12- آیت الله اراکی 🔰مباحث مربوط به تعیین ولی امر در عصر غیبت 🔸مبحث چهارم: فرض وجود افراد متعدد جامع‌الشرایط برای تصدی ولی امر. فرض اول (نظر مختار): در فرد واحد متعین است. دلیل ششم: آیات و روایات که بر وجوب وحدت جماعت مسلمین تأکید دارد و وحدت جماعت مسلمین هم بدون وحدت رهبری محقق نخواهد شد. روایت هشتم: روایت حذیفة الابن یمان در بخاری: «تَلْزَمُ جَمَاعَةَ الْمُسْلِمِينَ وَإِمَامَهُمْ، قُلْتُ فَإِنْ لَمْ يَكُنْ لَهُمْ جَمَاعَةٌ وَلَا إِمَامٌ؟ قَالَ: فَاعْتَزِلْ تِلْكَ الْفِرَقَ كُلَّهَا؛ وَلَوْ أَنْ تَعَضَّ بِأَصْلِ شَجَرَةٍ حَتَّى يُدْرِكَكَ الْمَوْتُ وَأَنْتَ عَلَى ذَلِكَ.» (بخاری، حدیث شماره ۷۰۸۴) باید همیشه لازم و همراه جماعت مسلمین و امام مسلمین باشید. روایت نهم: «مَنْ خَرَجَ مِنَ الطَّاعَةِ وَ فَارَقَ الْجَمَاعَةَ ثُمَّ مَاتَ مَاتَ مِيتَةً جَاهِلِيَّةً» (صحيح مسلم» كِتَاب الْإِمَارَةِ» الأَمْرِ بِلُزُومِ الْجَمَاعَةِ عَنْدَ ظُهُورِ الْفِتَنِ ...) کسی که از طاعت امام خارج شد و جماعت مسلمین را مفارقت کرد -از جماعت مسلمین جدا شد- به مرگ جاهلیت مرده است. 🔹نکته: هویت هر جامعه‌ای را رهبری سیاسی آن شکل می‌دهد؛ اگر بخواهید شخصیت کسی را بشناسید و اگر این سؤال را از او کنید که تو کیستی؟ باید در جواب بگوید: امام من فلانی است؛ هویت مرا آن رهبری شکل می‌دهد که امام من است و من از حرف او پیروی می‌کنم و امر و فرمان او را جهت فرمان خود قرار می‌دهم. به عبارتی هر امتی هویت، شناسنامه و شخصیت خاصی دارد؛ شخصیت هر امتی را هم امام امت یعنی آن فرمانروای امت تعیین می‌کند؛ زیرا شخصیت هر انسانی را اراده او تعیین می‌کند. 🔸نتیجه: فرمانروایی و اطاعت از فرمانروا اتحاد شخصیتی و اتحاد هویتی به وجود می‌آورد. لذا می‌فرماید: «يَوْمَ نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ فَمَنْ أُوتِيَ كِتَابَهُ بِيَمِينِهِ فَأُولَٰئِكَ يَقْرَءُونَ كِتَابَهُمْ وَ لَا يُظْلَمُونَ فَتِيلاً» (اسراء 71). علت اینکه «نَدْعُو كُلَّ أُنَاسٍ بِإِمَامِهِمْ» این است که در حقیقت فرمانروا و آن کسی که فرمان می‌دهد و من به فرمان او در زندگی عمل می‌کنم؛ شخصیت من را می‌سازد؛ به عبارتی با اطاعت و فرمانبری از او شخصیت خودم را بر طبق امرونهی او می¬سازم و اراده من تابع اراده او می¬شود: «قَلْبِی لِقَلْبِکُمْ سِلْمٌ وَ أَمْرِی لِأَمْرِکُمْ مُتَّبِعٌ» (زیارت اربعین) 🔹نکته: در پاسخ به اینکه چرا در طول تاریخ شیعه جدا از جماعت بوده است هم باید گفت: کسی که جماعت را درست می‌کند امام است پس نمی‌توان گفت که در تاریخ شیعه جماعت را در نظر نگرفته باشد بلکه آنکه دور از امام بوده جدای از جماعت است. جماعت با یک امام و یک مأموم شکل می‌گیرد؛ «يَتَّبِعْ غَيْرَ سَبِيلِ الْمُؤْمِنِينَ نُوَلِّهِ ما تَوَلَّى» (النساء : 115) در حقیقت جماعت با امام شکل می‌گیرد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فقه نظام سیاسی جلسه12 970722.pdf
433.4K
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
▪️شهادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی علیه السلام بر محبین و شیعیان حضرتش تسلیت و تعزیت باد . 🏴کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی؛ رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبرگان و موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام: 💠وظایف حکومت و مردم در قبال مساله تکدّی‌گری 🔹جمع‌آوری گدایان از سطح شهر وظیفۀ مدیریّت جامعه و حاکمیّت است، حاکم باید ببیند که اگر این‌ها نیازمندند کمکشان کند، برای آن‌ها مسکن و کار آماده کند، آن‌ها را از گدایی منع کند تا دیگر چنین کاری نکنند. 🔸وقتی امیرالمؤمنین (علیه السلام) دیدند که فرد یهودی -یا به نقل برخی از روایات شخص مسیحی- گدایی می‌کرد، فرمودند: «این کار او چه معنا دارد؟!» گفتد: «آقا این فرد، پیرمردی مسیحی است، کاری از دستش برنمی‌آید و برای تأمین زندگی‌اش مجبور به گدایی شده است». حضرت فرمودند: «اَنفقوا علیه مِن بَیتِ المال» مسیحی هست که باشد، «اِستعمَلتُمواه إذ کانَ شابّاً حتّی إذا کَبُرَ تَرَکتُموه؟!» یعنی از بیت‌المال به او انفاق کنید. چطور تا زمانی که جوان بود از خدمات او استفاده کردید، اما حالا که پیر شده او را به حال خود رها نموده‌اید! 🔹رسیدگی وظیفۀ حاکم است امّا وظیفه مردم چیست؟ آن‌ها حق ندارند بگویند ما تصمیم داریم به هیچ گدایی کمک نکنیم. خداوند متعال در قرآن می‌فرماید: «وَ فی‏ أَمْوالِهِمْ حَقٌّ لِلسَّائِلِ وَ الْمَحْرُوم‏». 🔸در بحث فقه اقتصادی گفته‌ایم که علاوه بر این واجبات معمولی خمس و زکات و کفّارات و ... یک واجب دیگری هم وجود دارد که کم‌تر بیان شده است؛ در روایات وارد شده است که واجب است هر کسی از درآمد ماهانه و سالانه خود، مقدار معیّنی را کنار بگذارد، یعنی همین انفاقات مستحبّی هم واجب است. 🏴کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
اولین نشست از سلسله نشست های حوزه و چالش های پیش روی نظام با موضوع نقد و بررسی طرح جامع بانکداری جمهوری اسلامی با همکاری پژوهشگاه فقه نظام برگزار می گردد. 🏴کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠دیدار حجت الاسلام و المسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات با موسس پژوهشگاه فقه نظام، آیت الله اراکی 🔸در این دیدار که با حضور معاونت بین الملل پژوهشگاه برگزار شد بر گسترش همکاری های سازمان تبلیغات و پژوهشگاه تاکید شد. @jiiss_ir
اولین نشست از سلسله نشست های حوزه و چالش های پیش روی نظام با موضوع نقد و بررسی طرح جامع بانکداری جمهوری اسلامی با همکاری پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد 🏴کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
اولین نشست از سلسله نشست های حوزه و چالش های پیش روی نظام با موضوع نقد و بررسی طرح جامع بانکداری جمهوری اسلامی در مرکز جامع ولی امر برگزار شد 🏴کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🏴کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📚 اثر جدید آیت الله اراکی منتشر شد 🔸با استعانت از خدای متعال مجلد اول کتاب «فقه عمران شهری» به قلم آیت الله اراکی توسط انتشارات مجمع الفکر الاسلامی به زیور طبع آراسته شد. 🏴کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰آشنایی بیشتر با اثر جدید آیت الله اراکی 🔹استاد معظم در این کتاب که متن درس خارج ایشان می‌باشد پس از تعریف شهر و بیان تاریخچۀ پیدایش شهر در منابع اسلامی و تبیین هویت شهر اسلامی به بیان کلیات نظام عمران شهری در بیست بخش می‌پردازند. 🔸در این کتاب می‌خوانیم: در شرایط کنونی که زندگی شهری می‌رود تا سراسر جامعۀ انسانی را دربرگیرد نظام عمران شهری از ضروری‌ترین مسائل و دغدغه‌های مدیران و مصلحان اجتماعی است، تا جایی که همگی اقرار دارند که یکی از مهم‌ترین نیازهای ضروری زندگی انسان معاصر نظام عمران شهری مناسبی است که بتواند از یک‌سو پاسخگوی نیازهای مادی انسان‌ها، و از سوی دیگر تأمین کنندۀ نیازهای روحی و درونی آنها باشد. نظام عمران شهری خوب می‌تواند در ایجاد آرامش و امنیت و تعالی اخلاقی و روانی انسان‌ها نقش مؤثر و بسزایی ایفا‌ کند. 🔹در نظام عمران شهری اسلامی، فقه اسلامی است که محتوای ایدئولوژیک این نظام را تأمین می‌کند، و دانش فنّی مهندسی عمران است که تأمین کنندۀ شکل و قالب و صورت اجرایی این نظام است. 🏴کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✔️ آیت الله محسن اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام : وحدت مقصد مردم در راهپیمایی اربعین، از معجزات.... 🏴کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 📅 سه شنبه 24 مهر 97 🔻جلسه 14 (آیت الله اراکی) 🔰مباحث مربوط به تعیین ولی امر در عصر غیبت 🔸مبحث چهارم: فرض وجود افراد متعدد جامع‌الشرایط برای تصدی ولی امر. فرض اول (نظر مختار): در فرد واحد متعین است. 🔹دلیل هشتم: در روایت فضل بن شاذان از حضرت رضا علیه السلام -که درباره علل احکام و شرایع وارد شده است- علتِ وحدت در امامت یا وحدت در امام بیان شده است. لذا به دلیل اینکه علت بیان شده است حکم در اینجا تعلیل دارد و علت آن معمم حکم است. عللی که در این روایت آمده است وحدت فرمانروای سیاسی را مطلقاً اقتضا می‌کند. چه این فرمانروای سیاسی شخص معصوم علیه السلام باشد یا نایب عام آن حضرت باشد. علت‌ها، تعمیم دارند و شامل هر فرمانروای سیاسی مشروع خواهد شد. 🔸دلیل نهم: استدلال به مقبوله عمر بن حنظله است در اثبات ضرورت یا وجود وحدت فرمانروایی سیاسی «مَنْ كَانَ مِنْكُمْ قَدْ رَوَى حَدِيثَنَا وَ نَظَرَ فِي حَلاَلِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْكَامَنَا فَارْضَوْا بِهِ حَكَماً فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِماً فَإِذَا حَكَمَ بِحُكْمِنَا فَلَمْ يَقْبَلْهُ مِنْهُ فَإِنَّمَا بِحُكْمِ اَللَّهِ قَدِ اِسْتَخَفَّ وَ عَلَيْنَا رَدَّ وَ اَلرَّادُّ عَلَيْنَا اَلرَّادُّ عَلَى اَللَّهِ وَ هُوَ عَلَى حَدِّ اَلشِّرْكِ بِاللَّهِ.» (الكافي (ط - الإسلامية)، ج7، ص: 412) نکات روایت: 1. تغییر عبارت از حکم به حاکم؛ این عبارت «فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِماً» جعل به ولایت عامه است نه جعل در خصوص قضاء. 2. قضاء از لوازم و فروع ولایت عامه است و فردی هم که جعل در خصوص قضاء باشد، برای او کشف از ولایت عامه فقیه می‌کند. 3. از اینکه «عَلَى حَدِّ اَلشِّرْكِ بِاللَّهِ» هم برداشت می‌شود که رد حکم امام و ولی امر منصوب او، همان شرک اساسی یعنی شرک لایغفر است. شرکی که مورد توجه و نهی شدید قرآن است، شرک در اطاعت و فرمانروایی است. 4. طبق قسمت «فَإِنِّي قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِماً» ضمیر به شکل مفرد آمده است. یعنی این باید معلوم شود که اینجا جعلته صدق بر فرد واحد می‌کند؛ به فرد واحدی که این صفات را داشته باشد که «رَوَى حَدِيثَنَا وَ نَظَرَ فِي حَلاَلِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْكَامَنَا» صدق می‌کند که باید یک نفر باشد و این صفات را داشته باشد. 🔹سه مقطع بررسی: 1. خطاب «عَلَيْكُمْ» در «جَعَلْتُهُ عَلَيْكُمْ حَاكِماً» خطاب به همه ماعدای غیر از حاکم است. از خود اینکه بر همه شما حاکم است یعنی دیگر فرصتی برای تعدد حاکمیت وجود ندارد. 2. خطاب «فَإِذَا حَكَمَ بِحُكْمِنَا فَلَمْ يَقْبَلْهُ مِنْهُ فَإِنَّمَا بِحُكْمِ اَللَّهِ قَدِ اِسْتَخَفَّ» یعنی اگر فرد دیگری -ولو فقیه- در مقابل این حاکم ادعای حاکمیت و فرمانروایی کند، معنی فرمانروایی او این است که حکم حاکم را قبول ندارد و حکم خود را قبول دارد و این مصداق «بِحُكْمِ اَللَّهِ قَدِ اِسْتَخَفَّ» می‌شود. پس حتی اگر هر دو هم واجد شرایط باشند؛ هر دو از واجد شرایط بودن می‌افتند؛ چون هم این «بِحُكْمِ اَللَّهِ قَدِ اِسْتَخَفَّ» شده و مرتکب کبیره می‌شود و هم آن این کار را کرده است. البته اگر از اول فرض بر تعدد رهبری داشته و از اول دو انتخاب داشته باشیم. 3. خطاب «اَلرَّادُّ عَلَيْنَا اَلرَّادُّ عَلَى اَللَّهِ وَ هُوَ عَلَى حَدِّ اَلشِّرْكِ بِاللَّهِ» یعنی هر نوع تعدد حاکمیت موجب این می‌شود که هر یک از این دو حاکم حکم دیگری را رد کرده و دیگری را قبول نمی¬کند. تعدد حاکمیت به این معناست که یا هر دو همدیگر را رد کرده و یا حداقل یکی حکم دیگری را رد می‌کند که در این صورت شرک بالله دارد. 🏴کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir