فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 فرعون امروز
🔻 حضرت آیتالله خامنهای: «ملتهای غربی با ایران دشمنی ندارند البته تبلیغات ایرانهراسی و اسلامهراسی میشود لکن آنجایی که حقیقت برای مردم روشن بشود ملتها نه فقط با جمهوری اسلامی دشمنی ندارند بلکه چنین حرکتی را میپسندند، آن کس که دشمن است قدرتمندانِ ظالمند، فراعنهی عالمند.» ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✔️ سی و ششمین کرسی آزاد اندیشی (ترویجی) پژوهشگاه فقه نظام با موضوع جایگاه حاکمیت در تکثیر جمعیت در حال برگزاری است .
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از فقه نظام ساز
گفتگوی شبکه اجتهاد با استاد حاجابوالقاسم دولابی درباره #فقه_نظام
متن کامل مصاحبه:
http://yon.ir/WoWdy
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✊ لوح| با رمز یا زهرا حماسه آفریدیم
🔻 رهبرانقلاب: وقتى كه در جبههها لباسهاى دوخته و اتوكشيده و يا خوراكیهاى بسته بندى شده و يا طبخهاى بسيار مهربانانه و مادرانه و يا ترشى و مربا... را ميبينم، ميفهمم كه تلاش بسيارى در پشت جبهه از سوى مادران و زنان وجود دارد. به اعتقاد من بخش مهم محيط گرم و پر شور جنگ مربوط به جهت فكرى خواهران است و اگر زنان ما، در اين حال و هواى فكرى نبودند، نيمى از اين شور وجود نداشت. ۶۰/۲/۵
💻 @Khamenei_ir
🔻 آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه:
💠نابودی جامعه اسلام، علت حزن حضرت زهرا سلام الله علیها
🔸آنچه زهرای مرضیه سلام الله علیها را به جایی رساند که از این دنیا اظهار بیزاری و آرزوی مرگ کند این بود که دستاورد عظیم رسول اکرم(ص) و در واقع بزرگترین دستاورد در تاریخ بشر که عبارت بود از تشکیل یک بافت اجتماعی سازنده با گسترش حداکثری فضایل، در معرض نابودی قرار گرفت.
🔹آنچه حضرت زهرا سلام الله علیها را تحت فشار غیر قابل تحملی قرار داد این آینده تاریک جامعه اسلامی بود و این مطلب را خود حضرت صدیقه زهرا بیان میکند.
#شهادت_حضرت_زهرا_(س)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🏴شهادت حضرت زهرای مرضیه سلام الله علیها تسلیت باد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
༺དྃ༎ྂ࿅ امیری حسین ࿅༎ྂཌྃ༻:
💠بسم الله الرحمن الرحیم
🔶ان الله یدافع عن الذین آمنوا
مردم قهرمان و شهید پرور ایران اسلامی برای گرامیداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی حماسه دیگری خواهند آفرید.
حضور در راهپیمایی فردا به معنای دفاع از ارزشهای انقلاب و مبارزه با استکبار جهانی و دفاع از مستضعفین و استقلال و عزت کشور است.
شرکت در راهپیمایی 22 بهمن، حمایت از تلاش و مدیریت جهادی و خالصانه در مسیر حل مشکلات مردم انقلابی است.
بزرگداشت سالگرد انقلاب اسلامی ایران به معنای پذیرش منظومه فکری امام و رهبری و مخالفت صریح با منظومه فکری لیبرالیستها و منافقین حرفه ای است.
والسلام
👤عبدالحسین خسروپناه
📅21 بهمن 1397
🌐 @khosropanah_ir
🔻 آیت الله اراکی عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین:
💠 چهارچوب کلی تفکر سیاسی حضرت امام خمینی(ره)
#چهل_سالگی_انقلاب
🔸چهارچوب کلی تفکر سیاسی حضرت امام خمینی(ره) در سه محور اصلی خلاصه میشود؛
🔹محور اول؛ «الاسلام هو حکومة بعینها» که بر گرفته از بحث ولایت فقیه کتاب البیع امام(ره) است، که گاهی از آن به «دیانت ما عین سیاست ماست.» تعبیر میشود.
در توضیح آن گفته میشود که به اعتقاد ما تفکر حضرت امام خمینی(ره) مبتنی بر این مطلب است که اسلام چیزی غیر از سیاست نیست. حتی نماز و روزه، احکام سیاسی اسلام هستند؛ یعنی اینکه مردم در این نظام باید برای خداوند متعال نماز بخوانند، روزه بگیرند و حج بروند.
🔹محور دوم؛ به صحنه آوردن مردم و تکیه بر قدرت آنان در ایجاد تحول سیاسی است. امام(ره) که آمدند نه حزبی تشکیل دادند و نه سعی در نفوذ در نهادهای قدرت کردند، بلکه عامه مردم را مورد خطاب خود قرار دادند و آرمان هایی که عامه مردم به آن معتقدند که عمدتا آرمان هایی اسلامی بود، را شعار خودشان قرار دادندو قدرت مردم را به کمک گرفتند.
🔹محور سوم؛ طرح مسأله عدالت و طرفداری از محرومان و مستضعفان به عنوان هدف انقلاب بود. ایشان بر این هدف به عنوان یک شعار سیاسی از ابتدای جنبش تأکید کردند. امام(ره) بر این عقیده بودند که ما به عنوان یک جنبش سیاسی آمده ایم تا مستضعفان را به کرسی قدرت برسانیم و قدرت را از مستکبران بگیریم.
📚 برگرفته از کتاب درآمدی بر گفتمان بیداری اسلامی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢راهپیمایی امسال پرشکوهتر از سالهای قبل خواهد بود
✔️رهبر معظم انقلاب، در خصوص راهپیمایی ۲۲ بهمن:
🔹️راهپیمایی ۲۲ بهمن یکی از شگفتیسازیهاست؛ مثل خود انقلاب. جشن انقلابِ دیگر کشورها را هم دیدهایم که یک مراسم رسمی است و رژهی نیروهای نظامی و مانند اینهاست، اما اینکه مردم بیایند به خیابانها، در هوای سرد بهمن و جمعیتهای عظیم چند ساعت راه بروند و سخنرانی گوش کنند و این [راهپیمایی] ۴۰ سال ادامه داشته باشد، از شگفتیهاست؛ این دشمنشکن است و دشمن را مغلوب میکند؛ این نشاندهندهی عزم ملی است؛ این حضور عمومی ملت ایران در صحنه است و نشاندهندهی وحدت ملی است.
🔹راهپیمایی را مظهر اختلافات قرار ندهید. وقتی پای انقلاب وسط است، اختلاف سلیقهها رنگ میبازد.
🔹گاهی در ۲۲ بهمن دیده میشود که مثلاً جنابعالی چون از فلان آقا یا فلان رئیس خوشتان نمیآید و میبینید آمده راهپیمایی، بنا میکنید علیه او تظاهرات و شعار دادن؛ این غلط است. جای تسویه حساب، ۲۲ بهمن نیست.
🔹 شعارهای خودتان را بدهید و کار خود را بکنید اما راهپیمایی را مظهر اختلاف و درگیری قرار ندهید، بگذارید همینجور باعظمت باقی بماند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی:
💠ملت ایران ملت محمدی و علوی است و ما بیش از هزار سال است که تحت فشار سیاسی و فرهنگی و اقتصادی هستیم اما چون با حسین(ع) پیمان بستهایم هرگز شکست نخواهیم خورد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
نشست جایگاه #فقه و نقش آن در اداره جامعه ۱
📝 به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح؛ حجتالاسلاموالمسلمین احمد رهدار، رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه در آئین اختتامیه جشنواره علامه حلی استان سمنان، در سالن اداره کل کتابخانههای عمومی استان، با بیان اینکه اگر ما با شرایطی نظیر حمله صلیبیها به عالم اسلام و آتش زدن کتابخانه شیخ طوسی در قرن پنجم که حدود ۴۰ هزار نسخه خطی از بین رفت مواجه نبودیم امروز شاهد حجم عظیمی از معارف شیعه بودیم، اظهار داشت: آنچه امروز هم از معارف شیعه وجود دارد ذیقیمت و با اهمیت است.
✳️ رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه انسانها معمولاً صحنه زندگی آنان مقدم بر ذهن آنان است، تصریح کرد: علم در هر دورهای میآید و جهان خودش را توصیف میکند؛ جهان شیعه و علما تشیع جهان اپوزیسیون بوده است و ما در قبل از انقلاب اسلامی در حاشیه زندگی کردهایم.
🔸 وی با بیان اینکه فقه، کلام و حدیث و زبان و کنشهای اجتماعی و سیاسی عمده اینها سیاق و لسان سلب دارد، افزود: اعتراض علما اعتراض به حاکمیتی بود که ما را به حاشیه برده بود و انقلاب اسلامی آرزوی همه علماء پیشین و حوزههای علمیه در طول اسلام بوده است و آرزوی ما بود که شیعه در این امپراتوری جهان حرفی برای گفتن داشته باشد که این امر مهم با انقلاب اسلامی محقق شد.
✳️ حجتالاسلام رهدار با بیان اینکه ما در پژوهشهای حوزوی خود متناسب با این تغییر، تغییر نکردهایم، خاطرنشان کرد: فقه ما هنوز سازنده و ادارهکننده نیست و امام خمینی (ره) فرمودند که «فقه علم ادارهکننده انسان از گهواره تا گور است».
🔸 وی با بیان اینکه فقه یعنی چکیده کل معارف ما، گفت: فقه ما مادامیکه الزامات اجتماعی خودش را توسط فقیه پیگیری نکند از اداره جامعه میماند و بیاثر خواهد بود و خروجی حوزهای که به فکر الزامات اجتماعی نباشد هرچند عمیق اما غیرمفید واقع میشود؛ غایت علم تکامل دادن به انسان و جهان است.
✳️ رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه علم باید امتداد داشته باشد، افزود: پژوهشهای الآن برخی به نظر میرسد که فاقد امتداد است و ما باید به جامعه نشان بدهیم که اگر حوزه نباشد چه اتفاقی در نمودار اجتماعی و جامعه و تشدید ناهنجاریهای اجتماعی رخ میدهد.
🔸 وی با بیان اینکه هزاران مسئله لاینحل در جامعه وجود دارد، گفت: باید بفهمیم مسئله امروز انقلاب ما چیست و امروز در کجا بحث کردیم که مهمترین مسئله امروز انقلاب چیست؟ و برنامه حوزه در این راستا چه میتواند باشد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
نشست جایگاه #فقه و نقش آن در اداره جامعه ۲
🔆حجتالاسلام رهدار با بیان اینکه بنده معتقد هستم که انقلاب اسلامی باید بُعد حوزههای علمیه ما باشد، تصریح کرد: یک پرچم خیلی سنگین بر دوش ماست و ما این پرچم را خیلی جدی نگرفتهایم و بعضی از چیزها را باید جسارت به خرج بدهیم.
🔸 وی با بیان اینکه یکی از مشکلات فقهی که الان داریم این است که بهجای آنکه ما را دعوت به آینده کند ما را در تاریخ غرق میکند و غرق شدن در تاریخ فقه ما را از آینده بازمیدارد، گفت: ما در جامعه مشکل آب داریم اما ۵۰ صفحه فقه آب نداریم، مسئله مذاکره وجود دارد اما ۵۰ صفحه فقه مذاکره نداریم، در جامعه ما ساختمانها و پروژههای معماری فراوانی وجود دارد اما ۵۰ صفحه فقه توسعه معماری نداریم.
✳️ رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه ما ربطی به زندگی مردم، جامعه انقلاب اسلامی و دنیا نداریم، تصریح کرد: فرزند زمانه نیستیم و در تاریخ فقه غرقشدهایم؛ انقلاب اسلامی مدیون بچهها و جوانانی است که در بستر الهی به همت امام راحل به اوج رسیدند.
🔸 وی با بیان اینکه هر وقت علامه حلی ۲۰ ساله از حوزه بیرون دادیم آنوقت حوزه میشود حوزه علمیه در طراز انقلاب، افزود: هر وقت توانستیم بگوییم آقای ۲۰ ساله شما برو امام جمعه فلان نقطه از کشور باش، آنوقت حوزه علمیه مطلوب را داریم.
✳️ حجتالاسلام رهدار با بیان اینکه انقلاب اسلامی با اسمش دنیا را فتح کرده است، خاطرنشان کرد: آنوقت ما در قم دعوا داریم که آیا روایت مرتبط با حکومت داریم یا نه؛ با حکومت باشیم یا مستقل؛ روحانیت مسئولیت قبول کند یا نه.
✳️ رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه فعالیتها و برنامههای پژوهشی میبایست هماهنگ با نیازها و اولویتها باشد، افزود: یکی از مسائلی که باعث میشود محققان و پژوهشگران حوزوی در رسالتهای مخصوص به خود موفق باشند، توجه به اصل نیازسنجی دقیق پژوهشی است.
🔸 وی با بیان اینکه اگر پژوهشهای ما ناظر به مسائل علمی و اجتماع نشود نمیتوانیم موفق باشیم، اظهار کرد: دانش حوزوی ما اگر به ما مهارت ارتباط، اداره و … را ندهد به چه دردی میخورد؟، گفت: وزارت امور خارجه ما فقه بینالملل میخواهد و متأسفانه در کل قم ما فقه بینالملل نداریم که بتوانیم توسط انقلاب اسلامی با دنیا ارتباط برقرار کنیم و اجتهاد در واقع یعنی قدرت استنباط دین معطوف به اجرا.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸جایگاه حاکمیت در تکثیر جمعیت
نشست علمی «جایگاه حاکمیت در تکثیر جمعیت» در پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد.
🔹حجت الاسلام #نجفی_عمران: یکی از راهکارهای تکثیر جمعیت این است که زیر ساختهای اقتصادی کشور ساخته شود. که متاسفانه الان خبری از تولیدهای قدیم در بخشهای مختلف اعم از کشاورزی و دامداری نیست. یکی دیگر از برنامهها و راهکارها کار فرهنگی است. دشمن با القاء شعار فرزند کمتر زندگی بهتر جامعه را به سمت آسایش و راحت طلبی برده است.
🔹ما یک وقت جایگاه حاکم را از طریق قاعده اولی مورد بحث قرار می دهیم و یک وقت از باب قاعده ثانویه مورد بحث قرار می دهیم. در این بحث از آیات و روایات استفاده می کنیم از حکم عقل هم می توان در این بحث استفاده کرد.
🔹حجت الاسلام #بهرامی_نسب: شما حاکم را به معنای حاکم عادل گرفته اید در حالی که حاکم مشروع می بتواند اعم از عادل و جائر باشد. و مراد از حاکم عادل خصوص ولی فقیه جامع الشرایط نیست. عبارت تذکره این است که یکی از مصادیق حاکم عادل می تواند فقیه جامع الشرایط باشد. (وسائل)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸نظام جامع خانواده در اسلام
حجت الاسلام والمسلمین #سید_منذر_حکیم در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
🔹 نظام جامع خانواده دارای خرده نظامهای متعددی در درون خود است. بحث ما در مورد نظريه و نظام تربیتی اسلام است كه در نظام جامع خانواده تأثيرگذار میباشد.
🔹 تربیت هر شیء متناسب با ماهیت و کموکیف وجود آن و هویت، اجزا و ابعاد تشکیل دهنده آن شی است. در نظریه تربیتی اسلام باید انسان را به خوبی شناخت سپس متناسب با شناخت بدست آمده نسبت به رشد و تربیت او به نظریه و نظام رسید.
🔹 قرآن بهترین راهنما برای شناخت انسان و استعدادها و ظرفیتهای انسان است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
درجلسه #حلقه_نظام_سازی فقهی مطرح گردید:
💢حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم #مقیمی_حاجی / دبیر علمی کنگره بین المللی فقیه فقه نظام:
🔹بعد از انقلاب نظامات و الگوهای اداره کشور از غرب وارد نظام انقلاب شد و فقها با فقه موجود اجزاء نظامات غربی را به صورت جزء جزء مورد بررسی فقهی قرار دادند در حالیکه غافل از این بودند که این اجزاء در کنار هم و به صورت کلان دارای آثاری هستند که در نظام اسلامی بی تاثیر نیستند.
🔸 پس از ایجاد چالش ها، حوزه ها به این فکر افتادند که راه دیگری را برای ساختار حکومت اسلامی پیش گیرند. یکی از راه ها این بود که مجموعه نظاماتی را که از غرب آمده است را به صورت کلان مورد بررسی قرار دهند و نظر فقهی خود را در باره آن بیان کنند. راه دیگر این بود که نظام وارداتی غربی را به طور کل کنار بگذارند و با همین فقه موجود، ساختار نظام اسلامی را طراحی کنند. (فقه نظام ساز)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸شصت و سومین نشست علمی تخصصی بررسی نظریه فهم اجتماعی نص در فقه اجتماعی
🔹نظریه پرداز : آیت الله محسن اراکی /موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢هشتمین نشست هماندیشی « فقه حکومتی»
ارائه نظریه فقه حکومتی توسط استاد ابوالقاسم علیدوست
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💷 بانکداری اسلامی
🔵 تجربه بانکداری بدون ربا در ایران
🔘 اثر مشترک حجتالاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان و آقای حسین میثمی
◽️ توضیحات این کتاب در گروه نظامها و مطالعات انقلاب اسلامی مرکز پژوهشهای جوان پژوهشگاه با هدف تبیین بانکداری اسلامی و به دور از ربا به زیور چاپ آراسته شد. کتاب حاضر «تجربه بانکداری بدون ربا در ایران» بهدنبال تبیین بانکداری اسلامی در فضای تجربی و چارچوبهای رایج ایران است که در آن، مسایل مهمی مانند: اصول و ضوابط بایسته انطباق بانکداری با شریعت، نظارت شرعی و غیره بیان شده است. این کتاب با ارائه مبانی نظری بانکداری اسلامی و تجربه اجرای بانکداری بدون ربا در نظام بانکی کشور، اشارههای مفیدی به برخی از مباحث بانکی با اهمیت از منظر شرعی دارد. افق حوزه
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 فتح مبین
📝 بخشی از نامه شهید صدر به سید مرتضی مستجابی در اولین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی در ایران:
🔹 پسرعمو جان! چقدر در این دوران به تجدید آن لحظات و دیدارهایمان احساس نیاز میکنم؛ در این دوران سرنوشتساز از تاریخ ایران عزیز و در موج این شادی بزرگی که همه ما را غرق خود کرده است و ما همگی سرمستیم از پیروزی مردم مسلمان ایران و تحقق اهداف عظیم آن در برپایی حکومت اسلامی به رهبری امام خمینی و همیاری همه نیروهای نیکوکار و علمای اعلام. بیان احساسات نسبت به این پیروزی در کلمات نمیگنجد؛ چراکه احساسات امتی است که از دیرباز در انتظار این فتح مبین بوده است.
🔸 ر.ک: السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج۴، ص٢٨.
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸در حال برگزاری
🔹دوره آموزشی
#عصر_نظام_سازی_توحیدی_افول_آمریکا
✔️استاد: دکتر جبار پور
#پژوهشگاه_فقه_نظام
#پژوهشکده_شهید_صدر
.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 حوزه علميه؛قاعده نظام جمهورى اسلامى ا
🔰آیت الله العظمی امام خامنه ای
💠 عزيزان! طلاب جوان! فضلا! توجه كنيد كه #حوزه_علميه- همانطور كه امام (ره) مكرر فرمودند- قاعده #نظام_جمهورى_اسلامى است و همه چيز روى اين قاعده بنا شده و دوام خواهد يافت. اين قاعده بايد محكم باشد. استحكام اين قاعده، با تضمين #سه_عنصر اصلى امكانپذير است...
💠 اولين عنصر، #فقه است. #فقاهت را به همان معناى پيچيده و ممتازى كه امام (ره) براى ما معنا مى كردند و بخصوص در بيانات دو، سه سال اخيرشان بر آن تأكيد داشتند، معنا مى كنيم؛ يعنى تركيبى از متد علمى و دقيق فقاهتى و به تعبير امام (ره): #فقه_جواهرى. فقه صاحب جواهر، به معناى دقت و اتقان كامل در قواعد فقهى و استنتاج منظم فروع از همان قواعدى است كه در فقه و اصول مشخص شده است.
💠اين #فقاهت، دو ركن دارد، كه ركن اول آن، اصول معتدل و قوى و آگاه به همه جوانب استنباط است، و ركن دوم، تطور فقه مى باشد و همان چيزى است كه امام در معناى اجتهاد و مجتهد و فقيه مى فرمودند و تأكيد داشتند كه مجتهد و فقيه بايد با ديد باز بتواند استفهامها و سؤالهاى زمانه را بشناسد. سؤال، نصف جواب است. تا شما سؤال زمان را ندانيد، ممكن نيست بتوانيد در فقه براى آن جوابى پيدا كنيد. بنابراين، فهم سؤال و ترتيب جواب مناسب براى آن، مهم است.
💠عنصر دوم، تهذيب و اخلاق است. روزى به اتفاق جمعى از فضلاى بزرگ در خدمت امام (ره) بوديم. ... آن روز امام (ره) فرمودند ... شما اگر فقط به ابقاى دو عنصر در حوزه قم توجه كنيد، همه چيز حل خواهد شد: اول، #فقاهت است- كه گمان مى كنم تعبير ايشان اين بود كه مواظب باشيد شعله فقاهت فروننشيند- و دوم، #اخلاق و #تهذيب است. ما اگر مهذب باشيم، خواهيم توانست هستى خود را در خدمت اسلام و نظام اسلامى قرار دهيم؛ ولى اگر مهذب نباشيم، آنچه كه داريم، در خدمت قرار نخواهد گرفت و چه بسا كه در جهت عكس هم قرار گيرد...
💠 عنصر سوم، #آگاهى_سياسى است. آگاهى سياسى به مثابه چشمى است كه اگر نداشته باشيم، آن دو عنصر ديگر در حركت به ما كمك نخواهند كرد. بايد سه عنصر اصلى قاعده را حفظ كرد. البته حوزه علميه بايد يكپارچه باشد و از برخى تشنجات كه در گوشه و كنار وجود دارد، برى و بركنار بماند. حوزه علميه، جايگاه قداست و پاكى است.
📚 بیانات 68.03.22
( گفتمان فقه دولت سازی اسلامی )
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
◾️شهادت جمعی از مرزبانان و پاسداران انقلاب اسلامی ایران تسلیت باد روحشان شاد و صبر جزیل نثار خانواده هایشان
🌐 @khosropanah_ir
🔻آیت الله اراکی؛ استاد درس خارج حوزه علمیه:
💠مالکیت از دیدگاه غرب و اسلام/مشروعیت غصب در نظر غرب
🔹ثروتهای طبیعی متعلق به چه کسی است؟ طبیعت ملک چه کسی است؟ آیا مالک دارد یا ندارد؟ هیچ یک از اقتصادها جواب درستی به این پرسش ندارد. آنها میگویند که متعلق به ملت و مردم است اما آیا مردم برای آن زحمت کشیدهاند؟ برای آنها کار کرده و مثلاً کوه درست کردهاند؟ به چه مناسبت متعلق به آنها میشود؟!
🔸میگویند خود مردم مستولی هستند اما اگر اینطور باشد پس غصب مبنای درستی برای دست گذاشتن بر اموال دیگران است. محتوای نظر آنها هم همین است، برای همین است که همۀ دنیا را مال خود میدانند.
🔹در نظریۀ اسلامی به خوبی روشن است که خدا خالق و آفریننده است. هر کسی مالک نتیجۀ کار خود است و همانطوری که در عرف بشر هر کسی مالک کار و تلاش خود است این دنیا هم نتیجۀ کار خداست و خداوند مالک آن است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir