📸 دومین جلسه کمیته تخصصی فقهی دبیرخانه تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه ای مدظله العالی، برگزار شد.
☑️ در این جلسه محورها و موضوعات پیشنهادی جلسه قبل مورد بررسی و نقد و نظر قرار گرفت و عناوین پیشنهادی دیگر اعضاء در تکمله بحث پیشین از سوی اعضاء، ارائه و مورد بررسی قرار گرفت.
🔹 در ادامه جلسه، حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم، ریاست کمیته تخصصی فقهی با جمع بندی مباحث مطروحه، پایان نشست کمیته تخصصی را اعلام نمود.
🔸 قرار است عناوین پیشنهادی سه کمیته تخصصی فقهی، بین الملل و امنیتی_دفاعی در کمیته علمی دبیرخانه تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه ای مدظله العالی نهایی شده و به عنوان محورها و موضوعات همایش بین المللی تبیین اندیشه دفاعی معظم له ارائه گردد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🖼 #عکس_نوشت | موضوع شناسی در #فقه_حکومتی باید به شرع استناد پیدا کند
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸هدایت تمدنی قرآن؛ ضرورتی عقلی
حجت الاسلام والمسلمین #بهمنی:
🔹اگر شما اسم آن را فقه حكومت بگذاريد، ديگر در اين ادبيات نميافتيد، شما رقيبسازي ميكنيد، اما اگر شما گفتيد كه ما فقهي داريم كه بخشي از آن حكومتي است، شما هم نميتوانيد حكومتي نبينيد، حتماً بايد تكليف حكومت را مشخص كنيد.
🔹ميان آموزههاي تشريعي با آموزههاي وجودي و تكويني هيچ ارتباطي وجود ندارد، قرآن كتاب هدايت از ظلمت به نور است، اينها را شهيد صدر به اين مورد اخير در كتاب خود اشاره كرده است.
🔹شيخ علي صفايي ميگفت كه سوره مزمل و مدثر، تربيت رهبر هستند؛ در درون اينها ويژگيهايي هست كه رهبر ديني بايد اينها را داشته باشد؛
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است برای اینکه زنان، بانوان علاوه بر اینکه خودشان یک قشر فعال در همه ابعاد هستند قشرهای فعال را در دامن خودشان تربیت می کنند.انبیا می خواستند بانوان قشری باشند که همه آنها تربیت کنند جامعه را و شیرزنان و شیرمردانی به جامعه تقدیم کنند.
#امام_خمینی
#خانواده
#نقش_زن
📚صحیفه نور، جلد ١۴،صفحه ١٣١
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
♨️ گزارش اجمالی؛
📌 موضوع: نظامشناسی فقهی
✅ استاد سیدمنذر حکیم در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، تشریح کرد؛
📝 یکی از نیازهای اصلی فقه نظامات، گفتمانسازی آن در میان نخبگان است تا بتواند جایگاه خود را پیدا کند.
📝 مشاهده نمونههای عینی کار شده در نظامات اسلامی مانند آثار شهید صدر در پیشرفت فقه نظامات بسیار مفید است.
📝 منظومههای متون اسلامی به ویژه قرآن را باید کشف کنیم. ما به نظامشناسی بیشتر از نظامپردازی نیازمندیم.
📝 اصول فقه رایج از تعدادی قاعده تشکیل شده و برای فقه نظامات اسلامی نیازمند نظام اصولی هستیم.
📝 شهید صدر معتقد بود فقیه واقعی فردیست که نظریه و نظام اجتماعی اسلام را به خوبی شناسایی کند.
🔻 نکاتی درباره نظریه اجتماعی شهید صدر؛
1️⃣ آیات دارای تعابیر یا أیها الناس، یا أیها الذین، قوم و... ناظر به مفهوم جامعه است.
2️⃣ عناصر تشکیل دهنده جامعه؛ خدا، انسان و طبیعت است که میان این عناصر باید روابط صحیح تنظیم شود.
3️⃣ به دلیل وجود ظرفیت در انسان مقام خلیفه الهی به او امانت داده شده و انتظار خدا از بشر، رسیدن به این مقام و جایگاه است.
4️⃣ مجموعه سنتهای الهی شالوده نظام اجتماعی را پیریزی میکند و با بررسی سنن و کشف ارتباط آنها میتوان آینده را هم پیشبینی کرد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📝 یکی از نیازهای اصلی فقه نظامات، گفتمانسازی آن در میان نخبگان است تا بتواند جایگاه خود را پیدا کند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🖼 #عکس_نوشت|ضرورت استنباط فقه مربوط به آموزش و پرورش و سینما
#آیت_الله_اراکی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 توصیه امام خمینی(ره) به کسبه و تجار
شما کاسب ها و کسبه و تجار محترم در ارزاق عمومی با مردم مراعات کنید، گرانفروشی را کنار بگذارید، حس تعاون پیدا کنید، حس انسانیت پیدا کنید، ضعفا را مراعات کنید، تخفیف بدهید،از گرانی،از گران قیمت کردن اجناس ، از گرانفروشی اجناس اجتناب کنید. همه با هم باشید، برادرید شما، همه اقشار برادرند، همه با هم باشند، مراعات هم را بکنید.
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
#فقه_بازار
📖 صحیفه امام؛ جلد 6؛ صفحه 272
👈 بیانات امام خمینی(ره) در روز ورود به قم
📆 مورخ: 1357/12/10
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
لوح| حفظ حریم محرم
🔻 رهبرانقلاب: جزو وظایف دولت سعودی است که #امنیت_حجاج و حرمت و کرامت حجّاج را تأمین کند. اینها مهمانان خدای متعالند. رفتارهایی که به #کرامت_حجاج صدمه میزند حتماً باید برداشته بشود. امنیّت حجّاج را تأمین کنند امّا محیط را یک محیط امنیّتی نکنند. ۹۸/۴/۱۲
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢درس خارج #فقه_فرهنگ
📌امت، یعنی انسانیت هدفمند/ شرط تأثیر در امر به معروف و نهی از منکر
🔹آیتالله محسن اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام در «درس خارج فقه فرهنگ» مطرح کرد:
🔹یکی از شروط امر به معروف و نهی از منکر، علم به معروف و منکر است. گاهی امرونهیهایی میشود که اینها مبنای شرعی ندارد بلکه خلاف شرع است.
🔹امر به معروف و نهی از منکر مثل نماز خواندن نیست که مطلقاً بر همه واجب باشد، این بر کسانی واجب است که عالم به معروف و منکر باشند و اگر حرفی میزنند حرفشان اثر داشته باشد.
🔹اگر کسی نه عددی دارد و نه اطاعت میشود و نه میتواند، اگر امرونهی نکند حرجی بر او نیست.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ حضور و تلاش عالمانه اساتید در مسائل مورد نیاز حوزه و نظام ضروری است
💢 حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی عراقی، مسئول دفتر مقام معظم رهبری در قم و عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام:
🔹 اساتید سرمایه اصلی حوزههای علمیه هستند چنان که مراجع عظام تقلید استوانههای این حوزه عظیم و با برکت میباشند.
🔹 جامعه مدرسین در پیروزی انقلاب اسلامی و تدوام آن، نقشی اساسی و بیبدیل داشته و اکنون نیز همان نقش را دارد.
امام خمینی(ره) زیرساختهای انقلاب اسلامی را قبل از سال ۱۳۴۲ فراهم کردند که نشان از عمق بینش و نگاه ژرف ایشان به فقه و معارف اسلامی دارد.
🔹 صدور فرهنگ تشیع و نظام اسلامی از برکات انقلاب اسلامی مردم ایران و رهبری بینظیر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری است.
🔹 ساقط کردن پهپاد متجاوز آمریکا از مصادیق قدرت جمهوری اسلامی است که با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب که افق بلند و امید بخشی را ترسیم کرده، این پیشرفتها در تمام امور، بیشتر خواهد بود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
۱۲ تمایز فقه معاصر از فقه قدیم/ مهمترین بحث فقه معاصر، فقه نظام است
📌حجتالاسلام رضا اسلامی، در مدرسه تابستانه #منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار گردید، عنوان کرد:
🔹مهمترین بحث فقه معاصر، فقه نظامسازی است. چون اسلام افزونبر اینکه مفردات را بیان میکند، ادعای ساختارسازی و نظامسازی هم دارد.
🔹اسلام و فقه نسبت به نظامسازی نه به طور کامل به شرط «لا» است و نه به شرط «شیء» است. در بعضی از موارد به شرط «شیء» است و در بعضی از موارد «لا» به شرط است. یعنی در بعضی از موارد ساختار و نظامسازی موکول به عرف عقلاست و به حسب زمان و شرایط تغییر داده میشود.
🔹یکی از اقتضائات فقه معاصر این است که بعضی موضوعات کاملا مستحدث است. موضوعشناسی تخصصی نیاز به زمان و صبر زیادی دارد چون برخی موضوعات بسیار پیچیده است. تفاوت نگاه تخصصی با نگاه عمومی این است که نگاه عمومی به زوایا و ابعاد مسائل توجه ندارد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸گعده علمی با محوریت فقه حکومتی
با حضور: آیتالله سید احمد مددی
💢 دبیرخانه هم اندیشی فقه حکومتی برگزار میکند؛
🔹 گعده علمی با محوریت «فقه حکومتی»
🔹 زمان برگزاری: چهارشنبه ۲۶ تیرماه ۹۸، ساعت ۱۰ تا ۱۲
🔹 هماهنگی برای شرکت در نشست: ۰۹۱۰۰۹۳۱۰۸۱
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 #مملکت را باید از این گرفتاری ها نجات داد.
من از آن آخوندها نیستم که در اینجا بنشینم و تسبیح دست بگیرم،من پاپ نیستم که فقط روزهای یکشنبه مراسمی انجام دهم و بقیه اوقات برای خودم سلطانی باشم و به امور دیگر کاری نداشته باشم،پایگاه استقلال اسلامی اینجاست،باید این مملکت را از این گرفتاری ها نجات داد.
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
📚صحیفه نور جلد ۱ صفحه 65
👈بیانات امام خمینی(ره) در مورد لزوم اهتمام به امر تبلیغات و حفظ وحدت
🗓مورخ: ۱۳۴۳/۰۱/۲۱
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ جایگاه فقه الدوله در ساختار فقه
#معرفی_مقاله:
مقاله جایگاه فقه الدوله در ساختار فقه اثر آقایان مهدی اوجی و جلال زحمتکشان در دوفصلنامه گفتمان فقه حکومتی (شماره سوم) منتشر گردید.
در این مقاله ساختارهای مختلف فقه مورد اشاره قرار گرفته و به جایابی #فقه_دولت در این ساختارها پرداخته شده است. در نهایت نیز الگوی مطلوب فقه دولت در ساختار فقه تبیین شده است.
#فقه_دولت_سازی
#گفتمان_فقه_حکومتی
@feqhedolat
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢در فقه حکومتی افراد نیز مکلفند/ تکامل فقه و اصول توأمان است
✔️استاد رضا اسلامی، استاد حوزه و دانشگاه:
🔹اگر فقه میخواهد ناظر به مشکلات عصر جدید باشد، باید به اقتضائات آن توجه کرد.
🔹در دوره معاصر به فقه باید با دید جامعه محور نگریست. در فقه اجتماعی توجه به اینکه مردم از عمل شخص چه برداشتی میکنند، مهم است.
🔹فقه و اصول هم پایه هستند و با هم حرکت میکنند. تکامل فقه، تکامل اصول و تکامل اصول، تکامل فقه را سبب میشود.
🔹باید به کتاب، سنت، اجماع و عقل منابع دیگر اضافه شود و لازم نیست این منابع اصلی باشد، اگر فرعی هم باشد اشکالی ندارد. برای نمونه عرف به عنوان یک منبع در نظر گرفته شود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰جمهوری اسلامی، قدرت را از پادشاهان قلدر قاجار به دست ملت داد
💢من وقتی که متصدیان امور ایران را، همه، چه آنهایی که در خارج هستند، چه اینهایی که در داخل هستند، میبینم و مقایسه میکنم با متصدیان امور در سابق، زمان #قاجار ، من آن وقت هم یادم هست و زمان رضا شاه و زمان شاه و اینها، احساس میکنم که واقعاً یک تحول عظیمی پیدا شده است در ایران، یعنی کار از دست قلدرها به دست ملت افتاده است، آنهایی که از خود ملتاند. در سابق در هیچ امری از امور، ملت دخالت یا گذاشتند بکند یا از باب اینکه میدید از بس فساد هست در کار، نمیکردند.
#حکومت_اسلامی
📅امام خمینی (ره) | ۲۷ دی ۱۳۶۲
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
◾️حجت الاسلام و المسلمین سیدعلیرضا حائری، رئیس مؤسسه دائره المعارف فقه اسلامی در پی سکته مغزی در بیمارستان ولیعصر(عج) قم درگذشت.
▪️حجتالاسلام و المسلمین سیدعلیرضا حائری از سه روز قبل به دلیل سکته مغزی در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان ولیعصر(عج) بستری بود.
▪️گفتنیاست، در پی ارتحال حضرت آیتالله هاشمی شاهرودی، با حکم رهبرمعظمانقلاب، حجتالاسلام و المسلمین حائری از اردیبهشت ماه ۹۸ عهده دار مسئولیت مؤسسه دائرةالمعارف فقه اسلامی شده بود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
♨️حجت الاسلام حاج ابوالقاسم ریاست پژوهشگاه فقه نظام:
از مهمترین نشانه های نفاق،ترس از جهاد و شهادت است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📚 گزارش اجمالی؛
📌 موضوع: نظریه دولت در فقه شیعه
✅ استاد عباسعلی کعبی در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار گردید، تشریح کرد:
📝 دولت؛ در لغت به معنای چیرگی، غلبه و ثروتمندی است. در اصطلاح نیز به معنای «کشور یا جامعه سیاسی»، «حکومت» و «قوه مجریه» میباشد و ما در این نشست دولت را به معنای کشور و جامعه سیاسی در نظر گرفتهایم.
📝 جامعه سیاسی، جامعهای سازمان یافته و دارای هیأت حاکمه، اقتدار، دوست و دشمن مشترک است که به یکدیگر پیوستگی دارند. به این جامعه سیاسی، دولت ملت میگویند.
📝 جامعه سیاسی، کلان جامعهای است که بالاتر از آن وجود ندارد.
🔻 نظریات درباره منشأ پیدایش دولت؛
1️⃣ نظریه تکامل خانواده: بشر، خانواده کوچکی بود که قبیله و کشور را به وجود آورد و دولت یکی از اقتضائات آن شد.
2️⃣ نظریه سنت: انسانها در زندگی قبیلهای نیازمند بزرگِ قبیله شدند و این فرد حاکم، پادشاه، کدخدا و... نامیده شد.
3️⃣ نظریه الهی: منشأ دولت خداست و او دولت را به وجود آورده است.
📝 دیدگاه برگزیده براساس آیات، روایات و تاریخ انبیاء: تاریخ حقوق، مدیریت بشر، سیاست و دولت با انبیاء الهی شروع میشود، یعنی از زمانی که انسان در زندگی اجتماعی نیازمند قانون، نظم و حکومت برای توزیع نقش، تقسیم کار، فصل خصومت و ساماندهی زندگی اجتماعی شد، خداوند انبیاء را با پیام حکومت و تشکیل دولت مبعوث کرد.
📝 براساس آیات، خداوند انبیاء صاحب کتاب را فرستاد تا حکومت تشکیل داده و در رأس جامعه بشری باشند. سپس به تدریج عدهای زورگو، مفسد و طواغیت، قدرت را از انبیاء و پیروانشان تصاحب کردند.
📝 دولت اصیل بوده و اعتباری نیست، بلکه ریشه در نیازهای اجتماعی انسان دارد. از آنجایی که اصیل است، خداوند انبیاء را برای ساماندهی زندگی اجتماعی انسان فرستاد. بنابراین دولت ریشه نبوی دارد.
🔰 تفاوت ماهوی دولت انبیا با دولت دینی غربی؛
🔹دولت دینی غربی: خدا علیالاطلاق حاکم بوده و حکومت را به کلیسا داده است. به کلیسا حق الهی حکومت تفویض شده و دیگران حقی ندارند.
🔹دولت انبیاء: این دولت مبتنی بر بندگی خداست و در رأس آن بندهای از بندگان خدا قرار میگیرد. رأس دولت مجری قانون الهی بوده و حق ویژهای ندارد. همچنین یکی از ارکان آن مشارکت فعال سیاسی و اجتماعی مردم است که بدون حضور آنها شکست میخورد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸فقه برای جهانی شدن باید سیستمی شود
حجت الاسلام #رهدار:
🔹در روش اجتهادی فقه ظرفیتهایی وجود دارد که به ما اجازه میدهد که ما از منابع یا به طور دقیقتر از نصوص فقه فراتر برویم مثل ظرفیت تاویل در فقه. تاویل در فقه، کلام، تفسیر و غیره به کار میرود و فاصله عصر صدور روایات تا زمان ما را پر میکند.
🔹 تفاوت این است که بسیاری از واژگان روایات در ادبیات فقهی از بحث جا میماند، مثلا تقریبا یک چهارم روایات که درباره نماز عشاء حرف زدهاند به جای صلاة العشاء از لفظ «صلاة العتمة» استفاده کرده اند.
🔹فهم اجتماعی هم بعدی از استنباط است و قابلیت اجرا هم بعدی از اجتهاد است. یعنی مجتهد هم باید استنباط کند و هم اجرا کند. عدم کارآمدی عدم حجیت میآورد البته همه مولفههای حجیت کارآمدی نیست.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 بازدید ریاست پژوهشگاه فقه نظام، حجت الاسلام حاج ابوالقاسم از مدرسه علمیه دارالسلام تهران
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی در پیامی رحلت عالم بزرگوار آیت الله حاج سید علیرضا حائری رحمة الله عليه را تسلیت گفت.
متن پیام بدین شرح است؛
باسمه تعالی
انا لله و انا الیه راجعون
دوست عزیز و همراه پنجاه ساله به دوستان و عزیزان سفر کرده پیوست.
مرحوم آیت الله حاج سید علی رضا حائری این فقیه وارسته اخلاقی به استادش مرحوم شهید آیت الله العظمی صدر و دوست و همراهش مرحوم آیت الله هاشمی شاهرودی پیوست. این ضایعه بزرگ را به حضرت ولیعصر ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری مدظله العالی و سایر مراجع و علمای راستین حوزهها و همه شاگردان و ارادتمندان ایشان و بویژه به همسر و فرزندان و سایر بستگان ایشان تسلیت عرض میکنم و از خدای بزرگ برای این عزیز فقید علو درجه و برای همه بازماندگانش اجر و صبر مسألت میکنم.
وَ مِن المؤمنينَ رجالٌ صدقوا ما عاهدوالله عليه فمنهم مَن قضى نحبه و منهم مَن ينتظر و ما بدَّلوا تبديلاً
ولا حولَ و لا قوَّةَ الا بالله العلي العظيم
محسن اراکی
۹۸/۰۴/۲۸
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیتالله اراکی، در مراسم بزرگداشت حجتالاسلاموالمسلمین حائری:
⛔️ نباید در صداوسیما چهره افراد هنجارشکن نشان داده شود و این باید تبدیل به قانون شود
⚠️ بعضیها عمدا با جولان در خیابانهای شهر قم به ارزشهای اسلامی پشت میکنند
🔹حجت الاسلام والمسلمین حائری از نظر علمی بسیار شخصیت برجستهای داشت و از وفاداران مکتب شهید صدر، امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب بود.
🔹یکی از فرمایشات شهید صدر این است که باید همه در راه اهداف امام ذوب شوند، تا آنجا که میفرمایند دیگر از مرجعیت من سخن نگویید، مرجعیت واحد از آن امام خمینی(ره) بوده و همه باید تحت لوای ایشان جمع شویم.
🔹در دوران رضاخان بیحجابی را با سرنیزه بر جامعه تحمیل کردند و آنچه بر جامعه ما تحمیل میشود، بیحجابی و بد حجابی است و ما امیدواریم به این مسئله توجه جدی داشته باشند، چرا که میتوان گفت که مرحوم حائری در غم این فاجعه از دنیا رفت.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir