eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
231 ویدیو
29 فایل
ارتباط با ما: www.jiiss.ir @f_nezzam شماره تماس‌: ۰۲۵۳۲۹۱۵۹۸۰
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 راه ساخت نظام شایسته گرایش به دنیا و زینت‌های آن... 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔍 | معرفی کتاب درسنامه «غناء و موسیقی» 👈 مفصل‌ترین درس خارج فقه در موضوع غناء 🎙 گفت‌وگو با حجت‌الاسلام و المسلمین رضا مختاری 🔖 رئیس مؤسسه کتاب‌شناسی شیعه 🎙ادامه گفتگو را بخوانید👇 http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43091 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
♨️ گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: نظام جنسیت در اسلام ✅ استاد حسین بستان در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهار کرد؛ 🔰 مراد از جنسیت که در علوم اجتماعی به کار برده می‌شود، تفاوت‌های زن و مرد به لحاظ اجتماعی و فرهنگی است، مانند تفاوت‌ها در ایفای نقش اجتماعی. 🔰 در ابواب مختلف فقهی مانند نکاح، طلاق و حتی عبادات و معاملات به صورت پراکنده از جنسیت بحث شده، ولی با طرح نظام جنسیت و دسته‌بندی و انسجام این بحث افزون‌بر سهولت دسترسی می‌توان این مباحث را از منظر فقه تعمیق و توسعه داد. 🔰 برای پاسخگوی به بسیاری از مسائل مورد نیاز جامعه کنونی احکام اولیه کفایت نمی‌کند و نیازمند احکام ثانویه هستیم. 🔰 در یک دسته‌بندی مباحث جنسیت براساس نهادهای اجتماعی تقسیم می‌شود که شامل؛ خانواده، اقتصاد، سیاست و حکومت، آموزش و پرورش و دین می‌شود. 🔰 نهاد خانواده از جمله نهادهایی است که مباحث جنسیت در آن بسیار طرح شده و در فقه ما نیز موجود است. 🔻 یکی از مسائل مطرح در نهاد خانواده که قابلیت بررسی فقهی نیز دارد، موضوع استقلال دختر باکره رشیده در ازدواج است. در این موضوع چهار دسته روایات داریم که میان آن‌ها تعارض وجود دارد؛ 1️⃣ دسته نخست، دختر باکره رشیده در ازدواج استقلال دارد. 2️⃣ دسته دوم، رضایت دختر شرط ازدواج است. 3️⃣ دسته سوم، شرط صحت ازدواج دختر اذن پدر است. 4️⃣ دسته چهارم، پدر در امر ازدواج دختر مستقل و صاحب اختیار است. 🔰 دسته نخست و دوم با یک‌دیگر و دسته سوم و چهارم هم با یک‌دیگر قابل جمع هستند، ولی تعارض میان دسته اول و سوم و همچنین دوم و چهارم وجود دارد. 🔰 برای جمع روایات و رفع تعارض میان آن‌ها فقها روش‌های مختلفی را برگزیده‌اند؛ مانند سند روایات، مخالفت با قرآن، مخالفت با عامه، دلالت روایات و جنبه اخلاقی. 🔰 تمامی موارد مطرح شده قابل خدشه بوده و تنها بحث رشد قابل دفاع است. یعنی اگر دختر به رشد رسیده باشد نیاز به اذن ولی ندارد ولی در دختری که به رشد نرسیده، اذن پدر شرط است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💯 گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: نظام جنسیت در اسلام 📚 استاد حسین بستان در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، بیان داشت؛ ❇️ یکی از شبهات فمینیسم‌ها این است «چرا پسر بدون اذن پدر می‌تواند ازدواج کند، ولی دختر نمی‌تواند؟» شهید مطهری در پاسخ می‌گوید: اذن پدر یک راهکار حمایتی است تا دختر فریب نخورد و در حقیقت به نفع او است، چون هم پدر جنس مرد را بهتر می‌شناسد و هم تجربه دختر کمتر است. ❇️ فقها تأکید می‌کنند اذن پدر تا زمانی شرط است که دختر را به ازدواج مجبور نکند، اگر مجبور کند ولایت و اذن او ساقط می‌شود. ❇️ به پرسش «آیا پدر در انتخاب همسر برای دختر خود استقلال دارد، یعنی اگر از جوانی خوشش بیاید، می‌تواند به عنوان داماد خود انتخاب کند؟» دو گونه می‌توان پاسخ داد؛ 1- رشیده بودن را ملاک قرار دهیم، یعنی اگر دختر رشیده بود پدر نمی‌تواند چنین کاری کند. 2- حکم ثانوی مسأله را به عنوان تبعات و پیامدهای اجتماعی در نظر بگیریم. یعنی بگوییم در جامعه امروزی دختران استقلال پدر در انتخاب همسرشان را نمی‌پذیرند. ❇️ در بحث جنسیت برخی از مسائل را می‌توان با نگاه فقه سنتی حل کرد، ولی در بسیاری از مسائل نیازمند بازنگری با رویکرد اجتماعی هستیم. ❇️ یکی از آسیب‌هایی که جریان روشنفکری را تهدید می‌کند این است که به بهانه عقلانی نبودن برخی احکام، احکام الهی را زیر سؤال می‌برند. ❇️ در جواز تعدد زوجات هیچ‌گونه خدشه‌ای وجود ندارد، چون در قرآن، روایات، سیره عملی اهل‌بیت(ع) و فتوای فقها مستندات آن موجود است. ❇️ در تعدد زوجات قید عدالت را شرط دانسته‌اند که مراد عدالت در محبت نیست، چون امکان‌پذیر نیست، بلکه مراد عدالت در نفقه و هم‌خوابگی است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢تساوی دیه زن و مرد حکم ثانویه و به صلاحدید حکومت است 📌آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در گفت‌وگویی مطرح کرد: 🔹دیه در شرع، احکام اولیه و ثانویه دارد و حکم اولیه بر عدم تساوی است، فلسفه آن نیز در فقه شیعه آمده و حکم روی هوا نیست. 🔹اگر حکومت اسلامی صلاحدید که بر دیه زن مقداری افزوده شود تا با دیه مرد برابر شود، محدودیت شرعی ندارد و بر اساس حکم ثانوی انجام می‌شود. 🔹درسنامه غنا و موسیقی رهبر معظم انقلاب دارای جامعیت است و بنده سابقه‌ای در میان فقها در این تراز در مورد غنا و موسیقی سراغ ندارم به ویژه اینکه بحثی قرآنی و روایی پیرامون بحث غنا و موسیقی از سوی مقام معظم رهبری ارائه شده است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📸 لوح| رهبرانقلاب: باید از برکت روز بيست و پنجم ماه ذی‌قعده که روز دحوالارض است استفاده کرد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از پژوهشگاه فقه نظام
🚨دوره آموزشی (فصل دوم) ویژه «طلاب و دانشجویان» برگزار می شود. 🔰این دوره حدود ۲۰ جلسه و به همت پژوهشگاه فقه نظام، پژوهشکده شهید صدر و بنیاد حیات در مرداد و شهریور ماه سال ۱۳۹۸ در قم برگزار می شود. 📮جهت ثبت نام اولیه (نام، مدرک تحصیلی، نام دانشگاه یا حوزه و سال تولد) خود را به سامانه یا آی دی @nezam_tarbiat ارسال کنید. 🔻مکان برگزاری دوره: قم 🔺زمان شروع دوره: ۱۰ مرداد به مدت ۵ هفته (فقط پنجشنبه ها) 🚧 اطلاعات بیشتر👇👇👇 https://ble.im/bonyadhayat 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
♨️ گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: نظام جنسیت در اسلام 🔻استاد حسین بستان در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، تصریح کرد؛ 📚 نظرات فقها درباره حضانت فرزند؛ 🔹 حضانت فرزند تا دو سالگی با مادر و پس از آن با پدر است. 🔹 حضانت فرزند تا ازدواج مادر با او و پس از آن با پدر است. 🔹 حضانت فرزند پسر تا دو سالگی با مادر و پس از آن با پدر است. حضانت فرزند دختر تا هفت سالگی با مادر و پس از آن با پدر است. 📕 در روایات به موضوع حضانت پرداخته شده، ولی برای هفت سالگی روایاتی نداریم. 📕 در روایاتی که اختلاف در مقدار و اندازه باشد، نمی‌توان جمع عرفی کرد و تعارض موجود یا به تساقط و یا تخییر منتج می‌شود. 📝 برای فهم و تبیین درست روایاتی که منزلت زن را پایین آورده باید به سیره اهل‌بیت(ع) توجه کرد. 📚 توجه به چند نکته ضروری است؛ 🔹 در برخی روایات افراد از مشورت با زنان نهی شده‌اند، در حالی که وقتی به پیامبر(ص) دستور خروج از احرام داده شده، ام سلمه به ایشان مشورت داد و حضرت(ص) عمل کردند، نتیجه مطلوبی نیز حاصل شد. 🔹 باید مشخص شود این تعابیر از چه نوع قضیه‌ای است. بیشتر این‌ها، قضایای حقیقیه هستند ولی برای مثال در جنگ جمل حضرت امیر(ع) ناقص‌العقل بودن زن را مطرح می‌کنند، در حالی که این قضیه شخصیه بوده و ناظر به شخص خاص بوده است و در جای دیگر نمی‌توان این فرمایش را استفاده کرد. 🔹 برای بسیاری از این قضایا می‌توان قید پیدا کرد. با تلاش اجتهادی، قضایا از مطلق بودن خارج و به قضایای خارجیه مربوط به دوره خاص تبدیل می‌شوند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠به ملت ایران نوید پیروزی میدهم پیروزی تواَم با برچیده شدن من به ملت ایران با این بیداری و هشیاری و این روحیه قوی و شجاعت بی مانند نوید پیروزی می دهم پیروزی و افتخار،پیروزی توأم با استقلال و آزادی،پیروزی توأم با قطع ایادی اجانب و چپاولگران پیروزی توأم با بر چیده شدن بساط ستمگران. 📚صحیفه نور ، جلد ۲ ، صفحه ۱۲ 👈پیام امام خمینی(ره)به ملت در رابطه با کشتار وحشیانه رژیم در ماه محرم 📆مورخ: ۱۳۵۶/۱۱/۰۲ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔵 تحقق حجاب و عفاف و رسالت روحانیون ✅ همه مردم مسئول امر به معروف و نهی از منکر هستند؛ لکن روحانیت مسئولیت مضاعف و بیشتری دارد. باید در مقابل منکرات ایستاد؛ چراکه اگر تبدیل به عرف شود و بدحجابی رواج یابد نمی‌شود، برای آن کاری کرد. ✅ لذا باید حجاب و عفاف و دیگر مسایل اعتقادی را در جامعه گسترش داد؛ چون مشکلات اجتماعی و فرهنگی، می‌تواند باعث مشکلاتی در زمینه اقتصادی، سیاسی و امنیتی نیز بشود. ✅ بنابراین خطباى محترم از متون آیات قرآنى و روایات اسلامى براى تقویت مبانى اعتقادى و آشنایى با احکام و اخلاق اسلامى و «تقویت حجاب و عفاف»، حداکثر استفاده را بنمایند و مردم را به اتحاد و هوشیارى در برابر دشمنان نظام دعوت نمایند. ✅ مراجع، علما و حوزه‌های علمیه همه مسئولیت سنگینی دارند و باید رسالت خود را ایفا کنند. اگر بخواهیم تمام عمر در حوزه علمیه قم بمانیم و درس بخوانیم و نتیجه را در طریق نشر اسلام و مکتب اهل‌بیت‌ علیهم السلام و اصلاح فرهنگی جامعه نگذاریم، چه فایده دارد؛‌ باید جامعه از علم ما استفاده کند... آیه الله العظمی مکارم شیرازی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💯 گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: نظام جنسیت در اسلام 📚 استاد حسین بستان در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، خاطرنشان کرد؛ 🔰 ثمره عملی روایاتی که مشورت کردن با زن را نهی کرده‌اند، در مدیریت خانواده و مباحث اجتماعی مانند شوراهای مختلف برای اداره جامعه خود را نشان می‌دهد. 🔰 تعبد در حکم و دستور اسلام لازم است، ولی نباید دچار ظاهرگرایی و نص‌گرایی افراطی شد. 🔰 باید دقت کرد که عمومات تخصیص دارند. برای نمونه روایاتی که فرد را از مشورت کردن با زن نهی می‌کند دارای تخصیص است و کسی که عقلش کامل باشد، از این موضوع استثناء شده است. باید قرائنی بر تقیید اطلاق پیدا کرد. 🔰 قرآن کریم درباره شیر دادن صراحتاً به مشورت با زن‌ها دستور داده. در داستان حضرت شعیب(ع) نیز دخترانشان درباره حضرت موسی(ع) به ایشان مشورت دادند. به همین دلیل اگر تجمیع قرائن سبب ظن عقلایی شود، می‌شود در حکم اولیه تجدید نظر کرد. 🔰 برخی روایات فرد را به مشورت با زن تشویق و برخی دیگر از روایات فرد را از مشورت با زن نهی کرده که این‌ها عموم و خصوص من وجه هستند. از نظر اصولی در محل اجتماع تعارض ایجاد شده تساقط راه حل است، لذا نهی مشورت با زنان بی أثر می‌شود. 🔻 روایات بیان شده درباره ناقص‌العقل بودن زنان را باید به نحوی توجیه کرد که در این‌باره سه نظر وجود دارد؛ 1️⃣ منظور عقل نظری است که زنان شاید مسائل فلسفی را کمتر بفهمند، در حالی که برخی از فیلسوفان بزرگ زن بوده‌اند، بنابراین این احتمال قابل خدشه است. 2️⃣ منظور عقل عملی است که با وجود زنان بی‌نظیری مانند ام وهب در کربلا و امثال آسیه این احتمال هم مردود است. 3️⃣ زن‌ها به سبب محدودیت ارتباط در جامعه و شناخت کمتر نسبت به مردها عقل اکتسابی و تجربی کمتری دارند. این موضوع ممکن است در جامعه به مرور تغییر کند و حضور زنان پر رنگ شود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⛔️نامحرم داخل اتاق هست 💢‌گاهی اوقات بعضاً لازم می شد که ما به طور سرزده خدمت امام برسیم و مطلبی را‌ ‌عرض نماییم. بلافاصله بعد از زدن در و تقاضای ورود از جانب ما، اگر از بستگان امام‌ ‌نزد ایشان بودند، خیلی سریع می گفتند «کمی صبر کنید» و بعد به بستگان خویش‌ ‌تذکر می دادند که چادر خود را بر سر بگذارند تا ما وارد شویم. بالعکس اگر ما داخل‌ ‌خانه بودیم و یکی از بستگان امام قصد دخول داشتند بلافاصله می فرمودند: «یاالله،‌ ‌یاالله، نامحرم داخل اتاق است.» البته امام برای تذکر اعلام می کردند وگرنه بستگان‌ ‌امام همیشه رعایت خویش را می نمودند. 📚 منبع: برداشت‌هایی از سیره‌ی امام خمینی؛ جلد دوم،صفحه ۳۸۴ 🗣راوی: خادم (از محافظین بیت امام) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir