یک قدم عقب بنشینید، ظالم جلو می آید
#امام_خمینی
#فقه_سیاسی
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ جانشین خداوند در همه شئون...
🔻آیت الله شهید سید محمدباقر صدر:
اینکه خداوند متعال خلیفهای را در زمین برمیگزیند، به این معنا نیست که او فقط جانشین خداوند بر زمین است؛ بلکه این جانشینی، همه شئونی را دربرمیگیرد که به تعیینکننده جانشین (خداوند متعال) بازمیگردد. خداوند پروردگار زمین و برکات آن، و پروردگار انسان و حیوان و هر جنبندهای است که در سرتاسر پهنه گیتی گسترده شده است. اين يعنی جانشین خداوند در زمين، در همه اين موارد جانشين اوست. ازاينرو در قرآن كريم، خلافت، مبناى حكومت بوده و حكومت كردن بر مردم، فرع بر خليفهشدن انسان است.
🔸اسلام، راهبر زندگى؛ مكتب اسلام؛ رسالت ما، ص١۵٠.
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸حرمت تسلیحات کشتار جمعی در فقه شیعی / 1
#پرونده_ویژه🔻
🔹رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از نخبگان جوان و استعدادهای برتر علمی، بر موضع قاطعانه و شجاعانه جمهوری اسلامی درباره حرمت شرعی استفاده از بمب هستهای تأکید کردند.
🔹همانطور که روشن است هر فتوایی باید مستند به ادله قطعی شرعی باشد و این فتوای مهم و تاثیرگذار نیز از این قاعده مستثنا نبوده و بدون تردید بر ادله محکم شرعی استوار است.
🔹به مناسبت فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص این مهم، پایگاه فقه حکومتی وسائل در راستای تبیین ادله و چرایی فتوای ایشان اقدام به تولید یک پرونده ویژه کرده است.
(وسائل)
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸فقه تولید، انباشت و کاربرد سلاحهای غیرمتعارف با محوریت فقه امامیه
فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۲🔻
🔹مطابق اسناد ملفوظ از قرآن، سنت معصوم، درک عقل و مقاصد شریعت، تولید، انباشت و به کارگیری سلاحهای غیرمتعارف ممنوع است.
🔹این منع، پیشینهای به قدمت تاریخ اسلام در نصوص و عمری هزار ساله در متون فقهی دارد.
🔹هیچ نصی معتبر، دال بر جواز تولید، انباشت و کاربست سلاحهای غیرمتعـارف موجود نیست. تنها برخی گمانهزنیهای غیرمنضبط، در این پیوند وجود دارد کـه قابـل اتکا در فقه نیست.
🔹آنچه رهبر انقلاب اسلامی ایران در اینباره فرموده یک فتوا است و کسی مجاز به تخلف از آن نیست. این نظر براساس اسناد معتبر صادر شده و هیچ مصلحتاندیشی غیرمنضبط یا تقیه در صدور آن دخالت نداشته است.
🔹جمهوی اسلامی ایران از دو جهت پایبند به پرهیز از تولید، انباشت و کاربرد سلاحهای غیرمتعارف است. از جهت فتوای رهبری آن و از جهت تعهدی که در NPT و سایر ترتیبات بینالمللی دارد.
🔹اقتضائات فتوا با تعهد به ترتیبات بینالمللی، از جمله معاهده منع گسترش سلاحهای هستهای متفاوت و اقتضائات فتوا به مراتب قویتر است، هر چند وفای به عهده و پیمان نیز در اسلام مورد سفارش اکید قرار گرفته است.
#پرونده_ویژه
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔶ابرقدرتها از پرچم سیاه ما میترسند
امام خمینی (ره): قدرتهاى بزرگ از اين چادرها[سیاهیهای عزاداری] مىترسند. قدرتهاى بزرگ از اين سازمانى كه بدون اينكه دست واحدى در كار باشد كه آنها را مجتمع كند، خود به خود ملت را به هم جوشاندهاند در سراسر يك كشور، كشور پهناور، در ايام عاشورا و در دو ماه محرم و صفر و در ماه مبارك، [مىترسند]. اين مجالس است كه مردم را دور هم جمع كرده است.
#امام_خمینی
صحیفه امام؛ ج16؛ ص344 | 31 خرداد 1361
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📗کتاب «حکومت و ولایت فقیه» رونمایی شد
✔️کتاب «حکومت و ولایت فقیه» اثر مرحوم حاج آقا مصطفی خمینی با حضور آیت الله مصباح یزدی در قم رونمایی شد.
🔹در این کتاب آگاهی به امور زمان و همچنین توانایی برای اداره جامعه به عنوان دو ویژگی مهم و ضروری ولی فقیه مطرح و تاکید شده اگر این این مشخصه وجود نداشته باشد موجب بدبینی مردم به اسلام میشود.
🔹تبیین موضوع تزاحم فقهاء و ممنوعیت مخالفت فقیهان با ولی فقیه حاکم از دیگر مطالب مهم این کتاب است، همچنین بیان روایتهایی در خصوص ممنوع بودن قیام و تشکیل حکومت در زمان غیبت امام معصوم از جذابیتهای این کتاب است.
🔹تا پیش از این رساله هیچ کسی به آیات قرآن کریم در باب ولایت فقیه نپرداخته است، ولی ایشان 5 آیه را در ابتدا به شکل مستقل بیان میکند و در ادامه به روایات میپردازد.
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 برنامه این شبها از شبکه یک سیما با حضور ریاست پژوهشگاه فقه نظام حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حاج ابوالقاسم، با موضوع ضرورت نبوت و امامت به روی آنتن رفت .
💢 این برنامه از یکم تا سوم آبان ماه ساعت ۲۳:۱۵ از شبکه یک سیما پخش شد.
🔹در دنیایی که مدعی عقلانیت است و برای حل و فصل مسائل خود به دموکراسی و رأی اکثریت روی آورده است، مرور مجدد ادله ضرورت نبوت و امامت که نشانه عدم کفایت عقلانیت مادی برای اداره امور بشر و نیز عدم تکیه بر رای اکثریت که خود نوعی دیگر از استبداد به شمار میرود؛ ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
نیاز به نبوت و وحی آسمانی، حتی در دوره پست مدرن کاشف از عدم کفایت عقلانیت بشری است و نیاز به امامت انتصابی، حتی در دوره دموکراسی نشانه عدم درستی مردمسالاری غربی است.
🔸 نتیجه این دو نکته مدل مردمسالاری دینی است که با اعتقاد به امام منصوب و در چارچوب تعالیم وحیانی، نقش مردم به عنوان بازوان اصلی امام جامعه روشن میشود.
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
این روز شوم...
#٢٨_صفر
#رحلت_پیامبر_اعظم_صلىاللهعليهوآله
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰 چرا امام حسن علیهالسلام بعد از امامت به جنگ معاویه شتافت؟
▪️ #پرسش_و_پاسخ پیرامون صلح امام حسن علیهالسلام بر اساس بیانات رهبر انقلاب
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰 صلح امام حسن علیهالسلام به چه معناست؟
▪️ #پرسش_و_پاسخ پیرامون صلح امام حسن علیهالسلام بر اساس بیانات رهبر انقلاب
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم / ریاست پژوهشگاه فقه نظام در برنامه این شبها در شبکه یک سیما :
🔹کاری که آقای ترابی بازیکن فوتبال کرد واقعا یک کار ارزشی و انقلابی بود که باید شعاری که نشان دادند نصب العین مسئولین ما باشد.
غربی ها بارها دلیل موفقیت ایران در عرصه های مختلف را، همین موضوع تبعیت از مقام معظم رهبری اعلام کرده اند.
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🏴 رحلت پیامبر اکرم (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) بر همه عاشقان اهل بیت علیهم السلام تسلیت و تعزیت باد .
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
◼️ گرفتاری امام حسن(ع)
🔘 امام خمینی (ره): امام حسن(ع) آن قدر گرفتارى كه از اين دوستان و اصحابش داشت از ديگران نداشت. اصحابى كه توجه نداشتند كه امام زمانشان روى چه نقشه دارد عمل می كند، با خيالهاى كوچكشان، با افكار ناقصشان در مقابلش می ايستادند و غارتش كردند و اذيتش كردند، و عرض می کنم كه- شكستش دادند، معاهده با دشمنش كردند و هزار جور بساط درست كردند.
#امام_خمینی
صحیفه امام؛ج9؛ص30 | 18 تیر 1358
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی، موسس پژوهشگاه فقه نظام:
💠انحطاط جامعه اسلامی پس از رحلت رسول اکرم(ص)
🔸️با رحلت جانسوز حضرت خاتم(ص) جامعه اسلامی برخلاف سخنان حضرت مسیر دیگری در پیش گرفته و به سوی انحطاط حرکت میکند و کار به جایی می رسد که حضرت فاطمه مرضیه(س) که دستاوردهای تلاش پیامبر (ص) را با تخطی از آموزه های دینی و نبوی در خطر می بیند به دفاع از حریم ولایت می پردازد و در این راه تا سرحد شهادت می ایستد.
ِ
🔹️این درحالیست که امت پس از رسول(ص) کار را به جایی می رساند که دخت مکرم پیامبر(ص) از خداوند تعجیل در شهادت کرده و از این دنیا بیزاری می جوید چراکه جامعه اسلامی را که باتلاش و مجاهدتهای پیامبر(ص) تشکیل شد و شکل گرفت، روبه انحطاط و نابودی می بیند.
ِ
🔸️این انحطاط جامعه اسلامی ادامه یافت تا آنکه در عاشورا امام (ع) را در قربانگاه کربلا سربریده بر پیکر مطهر شهدای کربلا رقصیده و پایکوبی می کنند و برای کسب مقام و جایزه از دشمن رسول خدا (ص) السابقون هستند.
ِ
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
همه نیروها، همه قدرت ها در هر جا هستند، محتاج به توجه خاص حضرت رضا سلام الله علیه هستند.
#امام_خمینی
صحیفه نور،جلد 16،صفحه 231
مورخ:1361/05/03
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
پشتوانه مردمی و اجتماعی امام علیهالسلام
#شهادت_امام_رضا_علیهالسلام
▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍀 در روز اول ربیع الاول هجرت پیغمبر واقع شده است؛ از مکه به مدینه که مبدأ تاریخ هجری مسلمانان است.
این ماه هم ربیعالمولود است، هم ربیعالهجره است..
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی
۸۶/۱۲/۲۲
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸 #یادداشت | تشکیل حکومت اسلامی؛ بزرگترین هدف مبارزات سیاسی ائمه
🔹مهمترین چیزی که در زندگی ائمه بهطور شایسته مورد توجه قرار نگرفته، عنصر «مبارزه حاد سیاسی» است.
🔹از آغاز نیمه دوم قرن اول هجری که خلافت اسلامی بهطور آشکار با پیرایههای سلطنت آمیخته شد و امامت اسلامی به حکومت جابرانه پادشاهی بدل گشت، ائمه اهلبیت(ع) مبارزه سیاسی خود را به شیوهای متناسب با اوضاع و شرائط، شدت بخشیدند.
🔹این مبارزه بزرگترین هدفش تشکیل نظام اسلامی و تأسیس حکومتی بر پایه امامت بود.
🔹پس از واقعهٔ عاشورا، یکی از حساسترین مقاطع تاریخ شیعه، زندگانی حضرت رضا(ع) است. شرایط زمانهٔ حضرت با ائمه پیش از خودشان در عین اشتراک در بسیاری از زمینهها، تفاوتهای اساسی دارد.
🔹رویارویی دستگاه حاکم (خلیفه) با امام در زمان پدر بزرگوارشان آشکار است و طرف حق و باطل بر پیروان ایشان پوشیده نیست؛ اما در زمان امام رضا(ع) از حیث اوضاع کلی جهان اسلام و وضعیت شیعیان، خلفای حاکم و روشهای امام نوعی پیچیدگیهای خاص به چشم میخورد.
🔹حوادث این روزگار از برخی جهتها با نرمش قهرمانانهٔ امام حسن(ع)، موقعیت امام سجاد(ع) و انقلاب فکری، علمی و فرهنگی امام باقر(ع) و امام صادق(ع) مقایسه پذیر و نشان دهنده اهمیت خاص و چند بعدی این مقطع است.
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 هوشش او را به کشتن میدهد!
🔻 یکی از معلمان شهید در مدرسه ابتدایی:
معلم ادبیات او به من گفت: «به خدا اگر ساختارها و قوانین نبود و اگر حکومتی بر سر کار بود که قدر نابغهها را میدانست با بالاترین نمرات، مدرک اتمام دبیرستان او را صادر میکرد و درهای دانشگاهها را برایش باز میکرد تا هر رشتهای را که میخواهد انتخاب کند و دیگر وقتش برای رفتوآمد به مدرسه تلف نشود. دانش او در زبان عربی برای کودکی در سن او بیش از حد تصور بود. او بارها کاری کرد که من مضطرب مقابلش بایستم و نتوانم جواب سؤالش را بدهم. گاهی مجبور شدم جواب سؤالش را به روز دیگری موکول کنم تا پیش چشم دانشآموزان در موقعیت معلمی ناتوان از جواب قرار نگیرم».
معلم دینی هم عین همین حرف را زد و اضافه کرد که او شایسته است که خودش تعلیمات دینی و عقاید را تدریس کند. معلمهای بقیه درسها هم تحسین و حیرت خود را از نبوغ و سطح علمی این کودک اظهار کرده و از این میترسیدند که هوش بسیارش او را به کشتن بدهد!
🔸شهيد الأمة وشاهدها، ج ١، ص ۶۰
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 گزارش اجمالی؛
✳️ درسگفتار نظامهای اسلامی
💠 موضوع: فقه مسئولیت مدنی دولت
🔻استاد سیدحسن وحدتی شبیری در درسگفتار نظامهای اسلامی که از سوی موسسه مفتاح در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، بیان کرد:
🔰 تقصیر کارمند در حین انجام وظیفه و خسارت زدن به شخص ثالث باعث مسئولیت تبعی دولت میشود. زیرا این اداره است که کارمند مقصر را استخدام کرده است.
🔰برخی ادلهی فقهی و روایات از سیره حکومتی پیامبر اسلام(ص) وجود دارد که حضرت(ص) خسارت ناشی از خطای کارمند خود را پرداخت کردهاند. یکی از این روایات مربوط به ماجرای خالد بن ولید و قبیلهی بنیالمصطلق است.
🔰وقتی در چنین ماجرایی که خالد بن ولید عامدانه و از سر کینهتوزی دست به کشتار میزند و پیامبر(ص) خسارت مردم را از بیتالمال پرداخت میکنند، پس به طریق اولی مسئولیت تبعی برای دولت جهت جبران خطای غیرعامدانه کارمند هم اثبات میشود.
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📚 لیست دروس #خارج_فقه_معاصر حوزه علمیه قم در سال تحصیلی ۹۸ - ۹۹
🔺کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir