eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
230 ویدیو
27 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
بازتاب یادداشت حجة الاسلام و المسلمین محمد مادرشاهی در خبرگزاری حوزه ✍️ یادداشت رسیده: 🔳 پاسخ دبیر حلقه بانکداری مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی و دبیر گروه فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام به رئیس کمیته پولی و بانکی کمیسیون اقتصادی مجلس متن کامل:👇 https://hawzahnews.com/xbbgR @HawzahNews 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
هدایت شده از HAJABOLGHASEM.IR
29.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅شاخص های دولت اسلامی 🔵قسمت پنجم 🔻بیانات استاد حاج ابوالقاسم 🆔@hajabolghasem_ir 🌐www.hajabolghasem.ir
هدایت شده از HAJABOLGHASEM.IR
27.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅شاخص های دولت اسلامی 🔵قسمت ششم 🔻بیانات استاد حاج ابوالقاسم 🆔@hajabolghasem_ir 🌐www.hajabolghasem.ir
❇️معیارهای دولت اسلامی❇️ ❎ با شاخص های اقتصاد مقاومتی❎ ارائه توسط حجة الاسلام کمیل قنبرزاده استاد سطح عالی حوزه عضو گروه فقه نظام اقتصاد پژوهشگاه فقه نظام ساعت ۲۲:۱۰ شبکه قرآن سیما 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
هدایت شده از HAJABOLGHASEM.IR
17.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅شاخص های دولت اسلامی 🔵قسمت هفتم 🔻بیانات استاد حاج ابوالقاسم 🆔@hajabolghasem_ir 🌐www.hajabolghasem.ir
هدایت شده از HAJABOLGHASEM.IR
34.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅شاخص های دولت اسلامی 🔵قسمت هشتم 🔻بیانات استاد حاج ابوالقاسم 🆔@hajabolghasem_ir 🌐www.hajabolghasem.ir
هدایت شده از HAJABOLGHASEM.IR
30.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅شاخص های دولت اسلامی 🔵قسمت نهم 🔻بیانات استاد حاج ابوالقاسم 🆔 @hajabolghasem_ir 🌐www.hajabolghasem.ir
💢 پیرو حواشی مطرح شده بعد از سخنرانی استاد ایت الله محسن اراکی که انتخابات را فرمانبرداری از حکومت اسلامی و تشکیلات نظام ولایتمداری و تعیین بازوی مشورتی حاکم تعبیر و تفسیر کرده اند، برخی شبهات و جوسازی های غیر علمی بر فرمایشات ایشان مطرح شد. «حجت الاسلام مجید رجبی» قائم مقام پژوهشگاه فقه نظام در مصاحبه ای شفاهی،ضمن بیان چهار نکته به تبیین و رفع برخی شبهات در این زمینه پرداخته اند که در ادامه می خوانید. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰 نکته ی اول : نظام سیاسی جمهوری اسلامی در زمانه ای به پیروزی رسید که نهاد دین در غرب و شرق در انزوای کامل قرار گرفته بود .این نظام خصوصیاتی دارد. یک نظام سیاسی در غالب جمهوری اسلامی از متن دین با اندیشه ای که نه نظام غرب لیبرالیستی است و نه نظام شرق سوسیالیستی ( شعار نه غربی نه شرقی جمهوری اسلامی از همین جا مطرح شده بود) همچنان که یک نظام متکی به آرا عمومی است . یعنی هم عنصر دین در آن متبلور است و هم متکی به آرا عمومی است. این خصوصیات شرایطی را رقم می زند که حرف های بیرون امده از دل حوزه های علمیه، به مذاق غربگرایان و روشنفکران غربگرا خوش نیاید. بسیاری از غرب زدگان دنبال این هستند که عنصر دین و مفاهیم دین را که مفاهیم هویتی است از درون فضا های دینی در حوزه مسائل اجتماعی سیاسی حذف کنند و آن را نادیده نگارند.. دلیل این کار را می توان در تحقق اهداف آنها در سایه عرفی سازی و سکولار سازی جامعه و حذف آن عناصر اصلی و ریشه ای دین برشمرد. در فضای مجازی با فضا سازی، هر پیامی که از اندیشه های اصیل اسلامی بلند می شود , در حوزه ی نگاه های اجتماعی و سیاسی اسلامی، با برخورد غیر عالمانه و غیر منصفانه مورد هجمه های سنگینی قرار می دهند تا حرف هایی که مخالف اصول و خطوط قرمزشان است، زده نشود . از ابتدای پیروزی انقلاب که امام خمینی (ره) اندیشه ی حکومت اسلامی را مطرح کردند و بعداً در قالب جمهوری اسلامی مطرح شد ؛ این هجمه بوده و امروز نیز به شکل های مختلف در لباس های مختلف وجود دارد . حوزه های علمیه هم توقع ایراد چنین شبهات را داشته و هم آماده پاسخگویی به آنها است. 🔰 نکته ی دوم : گفته شده فرمایشات استاد اراکی با جمهوریت و جایگاه مردم مخالف است. به واسطه ی این که دو جمله تیتر شد نمی شود اندیشه ی یک متفکر را استنباط کرد آن هم مطالبی که ایشان بارها در کتاب ها و سخنرانی های خودشان نسبت به تبیین جایگاه مردم در نظام سیاسی اسلام فرموده اند. اتفاقا تبیینی که ایشان از جایگاه مردم دارند یکی از جامع ترین و جذابترین ها در حوزه ی جایگاه مردم است. یعنی در عین حال که نظام معرفتی، نظام ارزشی و نظام احکام و .... بر اساس دین است، و مشروعیت نظام از طرف خدای متعال است لکن از طرف دیگر رکن قدرت، مربوط به جامعه و مردم است. یعنی برای مردم جایگاه مقبولیت قائل نیستند که بگویند مردم قابل اند، بلکه مردم فاعل هستند . بر اساس این نظریه ، حکومت عبارت است از رفتار جمعی مردم و اگر مردم یک رفتاری را انجام دهند حکومت شکل می گیرد و اگر انجام ندهند اصلا حکومت شکل نمی گیرد. اینکه گفته می شود موجودیت جامعه به رفتار مردم است ؛ این را در اندیشه های مختلفشان تبیین کرده اند. در ارتباط با فرمایشات اخیر هم, این مطلب در ذیل همان نگاه معنا می شود. یعنی از جنبه ی تکلیف به آن پرداخته شده است. نگاه ایشان موجودیت بخشی و قدرت است. تنها قدرت مشروعی که حکومت اسلامی می تواند بر پایه ی آن شکل بگیرد، قدرت اقناع عمومی است . حضرت امام وقتی خواستند انقلاب تشکیل بدهند، حکومت تشکیل بدهند، تنهایی که این کار انجام نشد . امام ابتدا جامعه را اقناع و اماده کردند ؛ سپس جامعه به پا خواست و حکومت تحقق پیدا کرد . حکومت عبارت است از یک رفتار جمعی، مردم بیایند و بخواهند تا محقق شود که اگر نیایند محقق نمی شود . درست مثل نماز جمعه است که اگر 5 تا 7 نفر بیایند نماز جمعه تشکیل می شود و اگر کسی نیاید اصلا تشکیل نمی شود، این جایگاه مردم است . در تشکیل و استمرار حکومت اسلامی مردم حق و تکلیف دارند . خب این هم از نکته ی درباره ی جایگاه مردم در نظام سیاسی اسلامی، که یک رکن از ارکان آن مردم هستند. بر همین اساس ما تفکر اومانیستی را قبول نداریم که انسان را منشا قانون و منشا معرفت و ارزش معرفی کنیم. انسان بنده ی خداست و خدای متعال حاکم و قانون گذار و مالک جهان است ؛ اما در عرصه ی اجرای حکومت، جایگاه مردم جایگاهی واضح و بی بدیل است . 🔰 نکته ی سوم: ما یک فقه سیاسی داریم و یک نظام و ساختار سیاسی. فقه عبارت است از کشف احکام، احکامی که از ابتدای بعثت پیامبر گرامی اسلام تا زمان ظهور ( تا بعد از پیامبر) ادامه دارد. ثابت و غیرمتغیّر است . جاودانگی احکام (حلال محمد حلالٌ الی یوم القیامه و حرامه حرام کذالک) هم به همین معناست. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
اما ساختار های سیاسی بسته به مکان و زمان و ظرفیت های اجتماعی و شرائط و موانع، یک امر متغیر است. در حکومت امیرالمومنین (ع) , یک نوع ساختار سیاسی حاکم بوده است ؛ والی و رعیت. در دوره ی مشروطه فقیهان ما بر پایه ی همین فقه آنچه که امکان اجرا داشت پیشنهاد کردند. مرحوم نائینی در تنبیه الامه گفتند : «حالا که ولایت فقیه را نمی توان اجرا کرد، می توانیم کاری کنیم که جلوی ظلم به مردم گرفته شود.» در زمانه دیگری ساختار دیگری پیشنهاد شد به نام سلطنت مشروعه. یعنی حال که فقیه نمی تواند حاکم باشد؛ اما سلطانی حاکم باشد که با نظارت فقیهی مشروعیت پیدا کند. اما بعد از انقلاب اسلامی، مدلی که فقه سیاسی بر اساس شرائط داخلی و بین المللی، در قالب آن پیاده شد، مدل جمهوری است که امروز اجرا می شود. نکته مهمی در توجه به بیانات استاد اراکی مورد غفلت قرار گرفته است و آن اینکه وقتی یک رئیس جمهور، یک رهبر و یا هر کدام از مسئولان نظام صحبتی می کنند، بطور طبیعی باید در ذیل چهارچوب آن نظام سیاسی صحبت کنند. اما وقتی یک فقیه یک اسلام شناس از نظریه اسلام، احکام اسلام در آن زمینه صحبت می کند، ما نباید توقع داشته باشیم آن احکامی که مثلا در سیستم فعلی به آن کم توجه می شود، بیان نشود. سخن نگفتن در این باره موجب اندراس احکام می شود. درست است که بعضی احکام در بعضی شرایط آن گونه که مطلوب دین است اجرا نمی شود و این مطلبی است که در عرصه های مختلف با ان مواجهیم، اما دلیل بر این نیست که در این زمینه ها سخنی گفته نشود و جلوی سخنرانی در این نکته ها گرفته شود .اتفاقاً رسانه های دغدغه مند، فرهیختگان و اندیشمندانی که برای این مسائل ارزش قائل اند باید برایش فکری بکنند ما یک احکام ثابت داریم که مطلوب شریعت است که توانسته ایم بخش هایی از نظام را با آن احکام تطبیق دهیم . به هیچ وجه مدعی نیستیم تمام احکام اسلامی را در همه ی زمینه ها توانسته ایم تطبیق دهیم. در عرصه ی مشارکت سیاسی هم مشارکت سیاسی مطلوب همین فرموده ی حضرت امیر در نهج البلاغه است : یعنی مردم بر حکومت یک حقی دارند و حکومت نیز بر مردم حقی دارد. حق حکومت بر مردم طاعت است , و حق مردم بر حکومت این است که برای مردم عدالت برقرار کند و بتواند عادلانه ثروت و قدرت را توزیع کند . هر کدام در میزان حقوق شان تا حدی توانستند موفق باشند. ممکن است ما نتوانسته باشیم آن وضع مطلوب را برقرار کنیم، اما اینکه کسی مثل استاد اراکی توصیفی از وضع مطلوب می کنند در حقیقت دارند احکام اسلامی را بیان می کنند. ما باید نحوه ی مواجهه با این مباحث را برای جامعه تبیین کنیم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰 نکته ی چهارم : این نکته در خصوص انتخابات است . از زمانی که انتخابات وارد نظام سیاسی اسلام شد، دغدغه ی فقها این بود که جایگاه انتخابات در نظام سیاسی اسلام چیست ؟ برخی گفتند انتخابات از مقوله ی مشورت است و مشورت حاکم با مردم لازم است . برخی دیگر آن را از باب بیعت دانستند ؛ یعنی، این فرمایش آیت الله اراکی فرمایش جدیدی نیست. حرفی است که از ابتدای انقلاب به ذهن بسیاری از فقها آمده است. وقتی با انتخابات مواجه شدند، ادبیات فقهی را با ادبیات صدر اسلام بررسی کردند و گفتند که می تواند جایگزین بیعت باشد . در گذشته فعلیت امامت در جامعه با بیعت اتفاق می افتاد مثل زمان امیرالمومنین (ع) لذا این انتخابات هم می تواند از همین قبیل باشد . بعضی گفتند از باب قدرت است و انتخابات برای نظام اسلامی تولید قدرت می کند.بعضی هم انتخابات را از باب امر به معروف و اقامه معروف دانسته اند. در ارتباط با انتخابات توصیفات مختلفی وجود دارد که عمده اش حول مشورت و بیعت است , که هر دو در فرمایشات استاد اراکی (در همین سخنرانی که منتشر شد) اشاره شده است. همین است که مردم بازوی اجرایی رهبری را انتخاب میکنند . مردم با انتخاب شان دارند اعلام می کنند که ما این سیستم و این تشکیلات سیاسی را قبول داریم. حالا عده ای گفتند که این سلطنت است. از حکومت اسلامی پا را فراتر گذاشته و به سلطنت رسیده اید؟! کجای این حرف چنین لازمه ای دارد ؟ مگروقتی هر انسانی در هر کجای جهان در یک سیستم انتخاباتی شرکت می کنند , غیر از این است که آن سیستم را پذیزفته که دارد در انتخاباتش شرکت می کند؟! خب اینجا هم مستثنی نیست. حالا همینکه عنوان فرمانبر و فرمانروا آمد عده ای دست و تن شان میلرزد که ای وای !! دو مطلب در فرمایشات استاد اراکی حاشیه ساز شد. یکی اینکه با حضور در انتخابات , مردم بازوی اجرای حاکم را انتخاب می کنند مگر غیر از این است که رئیس دولت بازوی اجرایی نظام اسلامی است ؟ مردم در انتخابات خبرگان رهبری ولی فقیه را انتخاب میکنند و با واسطه در انتخابات مجلس قانونگذاری، بازوی قانون گذاری او را انتخاب میکنند و در انتخابات ریاست جمهوری بازوی اجرائی نظام جمهوری اسلامی را مشخص می کنند . این مسئله خیلی روشن است ؛دوم اینکه مردم با حضورشان در انتخابات می گویند ما تشکیلات سیاسی را قبول کردیم و فرمانبر این نظام تشکیلاتی هستیم . اگر شما تابعیت کشور دیگری داشته باشید به این معناست که قبول کرده اید تابع آن نظام و تشکیلات باشید. انواع تابعیت در کشور های دیگر را ببینید که بسیار میثاق های غلیظ می گیرند و بیعت میکنند با فلان ملکه و فلان پادشاه. در کشور های سلطنتی و پادشاهی هم تابعیت و به نوعی بیعت وجود دارد ؛ اما چطور وقتی در اینجا گفته می شود بد می شود ؟ در اینجا می شود سلطنت، واپسگرایی و ضد حقوق بشر ؟ ولی آن طرف خیلی دموکراسی است و حتما حق هم دارند!! کسانی نظیر استاد آیه الله اراکی می بینند که مردم سالاری اگر از پایه ی دین خارج شد، دیگر معلوم نیست از کجا سر در می آورد. به تعبیر مرحوم علامه ی طباطبایی : دموکراسی که از دین فاصله گرفت همان ظلم و ستم و وحشیگری است که در غالب جدید و فراگیر ادامه می دهد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔸سخنرانی حضرت آیت الله اراکی در جمع دانشجویان افسری و پاسداری سپاه علویون_قم و تبیین ماهیت انتخابات در نظام اسلامی 🔻لینک خبر بر روی سایت معظم‌له: 🌐https://yun.ir/dlm5q9