فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 پژوهشگاه فقه نظام و مدرسه عالی حوزوی ولی امر عج سومین مدرسه فصلی از سلسله مدارس فصلی را با عنوان «تبیین فقهی و اقتصادی خلق پول در بانکداری و دلالت های آن برای مدل عملیاتی بانکی» با حضور آیت الله اراکی و حضور اساتید برجسته حوزه و دانشگاه برگزار می کنند.
🔹برگزاری دوره برای برادران به صورت حضوری و مجازی و برای خواهران به صورت مجازی خواهد بود.
🔻 مسیر کسب اطلاعات بیش تر شناسه:
@khalghepool
◽️کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰 آیت الله اراکی در سومین مدرسه فصلی فقه نظام با موضوع «تبیین فقهی و اقتصادی خلق پول در بانکداری و دلالت های آن برای مدل عملیاتی بانکی»:
🔻نقش پول نقش ایجاد تعامل و توازن در مبادلات تجاری است،لذا وقتی این امر مهم تبدیل به کالا بشود و خرید و فروش شود بازار مختل می شود، چرا که پول از نقش اصلی خود خارج می شود همانطور که بانک ها امروزه از رسالت های خود دور و تبدیل به بنگاه های اقتصادی خطرناک شده اند.
🔻نقش اصلی بانک نقش واسطه میان سرمایه و کار و ایجاد ارتباط منطقی بین این دو است نه این که مثل جاروبرقی باشد و هر چه سرمایه در جامعه وجود دارد را ببلعد؛ این گونه ایفای نقش باعث اختلال نظام اقتصادی می شود.
🔻اگر افرادی برای اقتصاد جامعه اسلامی می خواهند طرحی تدوین کنند باید با فقه اقتصادی آشنا باشند.
🔻غربیها خودشان جهان را به سه دسته جهان پیشرفته و جهان دوم و میانه تقسیم بندی میکنند تا بر اساس این تقسیم بندی و مشروعیت بخشی به خود از طریق قدرت مباحث فکری غلط و غربی را در دیگر کشور ها غالب کنند.
🔻ما به عنوان پرچمداران تمدن نوین اسلامی باید بدانیم که سخن نوین برای جهان معاصر در عرصه های گوناگون تمدنی داریم و از گفتن تفکر ناب اسلامی نباید شرم کنیم و روحیه شجاعت اسلامی را در جامعه جا بیندازیم؛ چرا که حالت انفعال در برخی استنباط های ما رسوخ کرده است و این نکته ای مهم است که باید توجه داشت.
📝 گزارش بیانات ایشان را در آدرس زیر مشاهده کنید:
https://www.hawzahnews.com/news/1066978/
◽️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
💠 #گزارش_تصویری از سومین مدرسه از سلسله مدرسه های مدارس فصلی فقه نظام با موضوع «تبیین فقهی و اقتصادی خلق پول در بانکداری و دلالت های آن در مدل عملیاتی بانکی»
📸 برای مشاهده گزارش تصویری به آدرس زیر مراجعه نمایید:
https://www.hawzahnews.com/photo/1066949/
◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰 گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز قم از مدرسه فصلی «تبیین فقهی و اقتصادی خلق پول در بانکداری»
💠 به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ مرکز قم، سلسه مدارس فصلی فقه نظام امروز در مدرسه علمیه معصومیه با موضوع تبیین فقهی و اقتصادی خلق پول در بانکداری برگزار شد.
🔹اگر بانکها نقش واسطه گری خود در ایجاد ارتباط منطقی بین سرمایه و نیروی انسانی را از دست بدهند، تبدیل به بنگاههای اقتصادی خطرناکی میشوند که بر مشکلات اقتصادی میافزایند.
🔹 برنامه ریزان و مدیران بانکها در کشورمان اگر با فقه اقتصادی آشنا نباشند تصمیماتی میگیرند که منجر به اختلال در اقتصاد کشور میشود و باید برای رفع آن مدتها هزینه کرد.
📌 خبر مدرسه فصلی را در سایت خبرگزاری صدا و سیما مشاهده نمایید:
https://www.iribnews.ir/fa/news/3730394/
◽️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
14011003.mp3
14.03M
✅ برنامه فقه و زندگی رادیو معارف
سلسله جلسات فقه سیاسی
جلسه سیزدهم: مبانی فقه سیاسی (دین شناسی)
با همکاری گروه فقه سیاسی پژوهشگاه فقه نظام
پخش شده در روز شنبه تاریخ 3/دی/ 1401
ساعت ۱۴:۵۰ از رادیو معارف
مجری کارشناس: حجت الاسلام علی صالحی منش
کارشناسان: حجت الاسلام ذبیح الله نعیمیان،مدیر موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا (ع)
و حجت الاسلام مجید رجبی، مدیر پژوهشگاه فقه نظام
#فقه_سیاسی
#رادیو_معارف
◽️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰 بسم الله الرحمان الرحیم
💠 «فلسفه ی رویداد های شیعی»
بخش اول
🔹فلسفه ی «رویدادهای شیعی» از مسائلی است که شاید کم تر در مورد آن بحث می شود. مقصود از رویداد های شیعی مهم ترین مناسبت های تاریخی است که برای شیعیان در تاریخ رخ داده است و امروزه هر سالی که در تقویم قمری بر ما می گذرد آن روز ها را پاس می داریم. منظور ما رویداد های روزمره ای است که یک شیعه ی معتقد با آن زندگی می کند؛ مسئله ای که می توان گفت اکثر مردم ایران و هم چنین محبان اهل بیت در نقاط دیگر جهان، با آن به شکل روزمره مواجهند. این مناسبت هایی که هر ساله دائما تکرار می شود و تکرار می شود چه معنایی دارد؟ می توانیم از همین ابتدا، پاسخ نهایی خود را به این پرسش افشا کنیم: فلسفه ی رویداد های شیعی خود شناسی است و به تعداد انسان ها در این زمینه معنا وجود دارد. ولی سوال ما این است که معنای کلی این رویداد ها را چیست؟ انسان شیعه در چه فرایندی حقیقت خود را در این مناسبات بر پا می دارد و می شناسد.
🔹فلسفه رویداد های شیعی، کنش گری فعال انسان شیعه نسبت به زمان را توضیح می دهد. باید نشان داد که چگونه انسان شیعه نسبت به زمانی که بر او می گذرد واکنش داده است و چگونه زمان را مبتنی بر تاریخ خود و معطوف به حقیقت انسانی خود فصل بندی کرده است؟
🔹 ما به عنوان موجوداتی انسانی، مادامی که در این جهان هستیم از زمان متأثر هستیم. دانش تاریخ، روایت حرکت زمان است. زمان، حرکت بدن و جسم این جهان را اندازه می گیرد؛ ولی زمان باطنی هم دارد و آن قدر و اندازه ی حرکتی است که طی آن، انسان از خدا و از هم نشینی با اسما و صفات الهی شروع کرده و به این جهان مادی رسیده و از این جهان به سمت خدا باز می گردد. پس زمانِ ظاهری یک باطنی دارد.
🔹زمان گاهی به حرکت و رشد طبیعت و هم چنین رشد بدن و جسم مادی انسان نظر دارد و گاهی به حرکت و رشد و تحولاتی نظر دارد که در روان و روح معنای کلی انسان، فرد فرد انسان ها، جامعه ی انسانی و تاریخ انسان رخ می دهد. بنابراین این نکته ی مهمی است که هر انسانی در حرکت مادی، روانی و معنوی خود حرکت، زمان و تقویمی دارد و همین طور هر جامعه و هر تمدن در حرکت جمعی و تاریخی خودش زمان و تقویمی دارد. ما نیز به عنوان جامعه ی تشیع، می توانیم از رویداد ها و حوادث اجتماعی صحبت کنیم که زمان اجتماعی ما را می سازند. این رخداد ها مراحل و فصول رشد بدن معنوی و برزخی جامعه ما هستند.
🔹مسئله ی ما در این مجموعه از یادداشت ها این است که آیا می توان با مطالعه و دقت در مناسبت هایی که در تقویم ما وجود دارد نظامی از معانی اجتماعی، ارگانیزم و بدنی معنوی را در ترتیب رویداد های آن مشاهده کرد؟ مقصود اصلی ما بیان نظامی از معانی نیست که در بطن یک رویداد - مثلا فاطمیه س - وجود دارد. بلکه مسئله ی اصلی مان این است که آیا میان مناسبت های شیعه یعنی مناسبت های عزا و تولد و اعیاد اسلامی که در سال تکرار می شود ارتباط منظومه ای، معنادار و غایتمندی وجود دارد؟ مجموعه ی مناسک و مناسبت های ما تا چه حد می تواند منطبق بر یک منطق رشد معنوی و انسانی باشد تا نشان دهنده ی تجلی انسان متعالی اسلام در زمانه ی جامعه ی ما باشد؟ آیا می توان گفت انسان 250 ساله در مناسبت های تقویم شیعی جلوه کرده و زمانه ی جامعه ی ما را به سمت اتصال و اتحاد با خود فرا می خواند؟
🔹 پاسخ به این مسئله از این جهت اهمیت دارد که چگونگی سلوک معنوی با مناسبت ها و مناسکی که در مراسمات آن هر ساله برگزار می شود را برای استفاده ی عموم جامعه و جوانان علاقه مند به مسائل معنوی تبیین می کند و به آن ها امکان می دهد که به شکلی عمیق تر از این مناسبت ها بهره برداری کنند.
🔹در سلسله یادداشت های «فلسفه رویداد های شیعی» سعی داریم این مسئله را بشکافیم. با این حال باید بدانیم که این مسئله ابعادی گسترده و ژرفایی بی کران دارد و ما در این یادداشت ها تنها به طرحی بسیار کلی از آن اکتفا می کنیم؛ به امید این که زمان و زندگی روزمره به موضوعی در خور توجه و دقت بیش تر برای پژوهش های علوم اسلامی تبدیل شود. بنابراین در این یادداشت ها وارد جزئیات زمان ها و مسائل، آسیب ها و مزیت های مناسبت های شیعه نمی شویم، بلکه تنها می خواهیم منطق گردش و تکراری که در این مناسبت ها و رویداد های همراه با آن هست را به شکلی کلی بشناسیم.
🌀 میز مسئله مندی پژوهشگاه فقه نظام
◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠حجت الاسلام بحرینی در مدرسه «تبیین فقهی و اقتصادی خلق پول»: اگر خلق پول از هیچ حرام باشد اتخاذ سیاست های پیشینی برای پیشگیری از آن منطقی تر خواهد بود
🔹امروز بانک ها تنها نقش واسطه در تبادل پول را ندارند؛ بلکه خالق پول هم هستند.
🔹در واقع هر فردي که IOU او (يعني سند بدهي اش) مورد اعتماد عمومي قرار گيرد خالق پول اعتباري خواهد بود که در حال حاضر دو نهاد «حاکميت» - خالق IOU حاکميتي - و نهاد «بانک» - خالق IOU بانکي - هستند. آنچه که بايد مورد توجه قرار گيرد اين است که پول اعتباري از هيچ خلق مي شود و به طور کلّي ربطي به ايجاد پول حاکي با پشتوانه ارز يا طلا ندارد.
🔹بانک از ضوابط حاکمیت در خلق پول خارج است و نقش و اقتدار بانک مرکزی در این زمینه اهمیت دارد؛ این نقش در سال 97 با اجازه مقام معظم رهبری بیش تر هم شد و این ساز و کار های مرتبط با خلق پول از هیچ، بر سایر امور حتی بر تدوین بانکداری بدون ربا مقدم می باشد.
🔹اعطاي تسهيلات بانکي بدون توديع ذخيره قانوني نزد بانک مرکزي به معناي بدهکاري به بانک مرکزي و افزايش نقدينگي است و اين در حالي است که اگر اين عمل شرعا حرام باشد اتخاذ سياست هاي پيشيني توسط بانک مرکزي بسيار منطقي تر از سياست هاي پسيني در جلوگيري از آن است؛ نظارتهای پسینی منتج نیست؛ زيرا اعمال سياست هايي پسيني مانند تعطيلي بانک پس از اعمال جريمه آن - با نظر به وجود مشتريان ميليوني براي برخي از آن ها-، براي اقتصاد کشور بسیار پر خطر است.
📝 گزارش تفصیلی در همین کانال
◻️کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰حجة الإسلام دکتر حسين زاده بحريني عضو کميسيون اقتصادي مجلس در مدرسه فصلی فقه نظام با عنوان «تبیین فقهی و اقتصادی خلق پول بانکی و دلالت های آن برای طراحی مدل بانکداری» موضوع «اصطلاح شناسی خلق پول و راهکار مدیریت آن» را تشریح کرد.
💠حجت الاسلام بحرینی: اگر خلق پول از هیچ حرام باشد اتخاذ سیاست های پیشینی برای پیشگیری از آن منطقی تر خواهد بود
🔹ایشان گفت امروز بانک ها تنها نقش واسطه در تبادل پول را ندارند؛ بلکه خالق پول هم هستند. وی در اين راستا به تبيين ماهيت پول و معرّفي سير تطورات چهار گانه آن در طول تاريخ پرداخت. این تطورات عبارتند از: 1- پول ذاتي؛ این پول خودش ارزش دارد و ارزشش را با خود حمل می کند؛ مانند کالا يا فلزات قيمتي، 2- پول حاکي که ارزش ذاتي ندارد؛ اما قابليت تبديل به پول ذاتي را دارد و به نوعي سند بدهي برای کسانی است که آن را حمل و نشر می کنند. اين پول از پرداخت انواع حواله ها توسط ودیعه بگیرها نشأت گرفته است، 3- پول اعتباري يا IOU که در اعتبار آن ميزان پول ذاتي و دارايي واقعي موثر نيست و کاملا به تنظيم گري اعتبارکنندگان وابسته است و در نهايت 4-رمزپول که بر اساس توافق جمعي بوده و مديريت متمرکز ندارد.
🔹 رئیس کمیسیون بانکداری مجلس افزود انقطاع نسلي کاملي بين اين انواع 4گانه در دوره هاي مختلف وجود ندارد. دکتر بحرینی در مورد خالق پول در نوع سوم - پول اعتباری - گفت: در واقع هر فردي که IOU او (يعني سند بدهي اش) مورد اعتماد عمومي قرار گيرد خالق پول اعتباري خواهد بود که در حال حاضر دو نهاد «حاکميت» - خالق IOU حاکميتي - و نهاد «بانک» - خالق IOU بانکي - هستند. آنچه که بايد مورد توجه قرار گيرد اين است که پول اعتباري از هيچ خلق مي شود و به طور کلّي ربطي به ايجاد پول حاکي با پشتوانه ارز يا طلا ندارد.
🔹ايشان در ادامه يک ضابطه ي صرفا حقوقي براي خلق پول از هيچ معرّفي کرد؛ بر این اساس بانک از ضوابط حاکمیت در خلق پول خارج است و نقش و اقتدار بانک مرکزی در این زمینه اهمیت دارد؛ این نقش در سال 97 با اجازه مقام معظم رهبری بیش تر هم شد و این ساز و کار های مرتبط با خلق پول از هیچ، بر سایر امور حتی بر تدوین بانکداری بدون ربا مقدم می باشد.
🔹حجت الاسلام بحرینی نماینده مجلس شورای اسلامی تصريح کرد اعطاي تسهيلات بانکي بدون توديع ذخيره قانوني نزد بانک مرکزي به معناي بدهکاري به بانک مرکزي و افزايش نقدينگي است و اين در حالي است که اگر اين عمل شرعا حرام باشد اتخاذ سياست هاي پيشيني توسط بانک مرکزي بسيار منطقي تر از سياست هاي پسيني در جلوگيري از آن است؛ نظارتهای پسینی منتج نیست؛ زيرا اعمال سياست هايي پسيني مانند تعطيلي بانک پس از اعمال جريمه آن - با نظر به وجود مشتريان ميليوني براي برخي از آن ها-، براي اقتصاد کشور بسیار پر خطر است.
◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🎙دکتر حسین صمصامی در مدرسه فصلی «تبیین فقهی و اقتصادی خلق پول در بانکداری» آسیب های نظام بانکی، خلق پول در بانک ها و مدل مطلوب نظام بانکی را تشریح کرد.
🔻ایشان ضمن بیان اینکه بیش از 60 درصد نقدینگی کشور توسط وامهای بانکی به وجود آمده است، آسیب های نظام بانکی را در ناحیه مبانی نظری، نظام سازی و ارائه قوانین و مرحله اجرا مورد توجه قرار داد و بیان کرد که مشکل اساسی مبانی نظری، ساختار، و قوانین بانکداری این است که امکان اجرای مشکل ساز را از بین نمی برد و بانک ها از خلأ موجود استفاده میکنند و به بدترین شکل ممکن قانون را اجرا میکنند.
🔻 وی افزود با ساختار کنونی، امکان دست یابی به اهداف مورد نظر در اصلاح نظام بانکی کشور وجود ندارد. ایشان با ارائه یک مدل سه بخشی متشکل از بانک قرض الحسنه، بانکهای سرمایه گذاری و شرکت های لیزینگ تاکید کرد بدون اجرای این مدل تفکیک، اصلاح نظام بانکی کشور تنها یک توهم خواهد بود.
🔻 دکتر صمصامی در پایان، تشکیل ستاد اجرایی با فرماندهی متخصص و انقلابی، برنامه زمان بندی و تعیین آیین نامه های اجرا و عملیات را لوازم اجرای این مدل دانست.
◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
💠 حجتالاسلام مادرشاهی دبیر گروه فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام در مدرسه فصلی خلق پول: سپرده های بانکی از منظر فقه بدهی هستند و بنابراین باید از بستر یک سبب شرعی یا معاملی و امثال آن عبور داده شوند
🔸 سپرده های بانکی از نگاه فقه بدهی است و در فرایند سپرده گذاری، قطعا بدهی ایجاد می شود (چه قرض باشد چه ودیعه با تصرف) شاهد آن این است که در هنگام بازپس گیری سپرده ها، مردم نسبت به سپرده ها احساس بازپس گیری طلب خود را دارند؛ نه مبادله دو نوع پول کاغذی و الکترونیکی.
🔸 هجوم مردم در هنگام احساس ورشکستگی بانک ها برای استیفای ارزش سپرده خود، شاهد دیگری بر پول نبودن آن است. توجه به ساختار پول بانک مرکزی و حساب های بانکی نیز این مطلب را تایید میکند. این مسأله، احکام فقهی متعددی مثل حرمت ایجاد بدهی بدون گذر از بستر معامله یا یک سبب شرعی (خلق بدهی از هیچ که فقها به عنوان چک های دوستانه باطل میدانند) و یا تهاتر قهری دیون و ... را در پی دارد.
🔸 خلق پول از هیچ در جایی اتفاق میافتد که موسسه تسهیلات دهنده، خدمات پولی داده و به حساب افراد دسترسی داشته باشد و بتواند حساب افراد را شارژ نماید. لذا بایستی دسترسی تسهیلات دهندگان از خدمات پولی و سپرده افراد جدا شود و به این ترتیب، دو بخش اساسیِ تسهیلات دهنده، شامل تسهیلات سرمایه گذاری و تسهیلات خیرخواهانه (قرض الحسنه)، در بستر بانکِ خدمات پولی فعالیت کنند و این بخشها دسترسی به حساب افراد نداشته باشد.
📝 گزارش نشست در همین کانال
◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
✅ حجتالاسلام مادرشاهی دبیر گروه فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام در مدرسه فصلی خلق پول، در خصوص ماهیت سپرده بانکی و خلق آن (خلق پول بانکی) تشریح کرد: «به طور کلی ملاک در موضوع شناسی فقهی، ارتکاز عرف است و ممکن است با موضوع شناسی اقتصادی متفاوت باشد، مثلا اسکناس، چک و سپرده های بانکی در نگاه اقتصادی همه سند بدهی هستند درحالیکه در ارتکاز عرف، اسکناس پول و چک بدهی است. و باید درباره سپرده های بانکی بحث کرد.» وی در این زمینه سه دیدگاه را بیان کرد: «نظر اول ماهیت سپرده را پول می داند، نظر دیگر ماهیت آن را بدهیِ اسکناس می داند و نظریه سوم قائل است که ماهیت آن بدهی است اما احکام پول را دارد.»
🔸 عضو گروه علمی مدرسه عالی حوزوی علوم اسلامی ولی امر عج با ذکر ادلهی هر سه نظریه، سپرده های بانکی را از نگاه فقه بدهی دانسته و دلایلی برای مدعای خود بیان کرد: در فرایند سپرده گذاری، قطعا بدهی ایجاد می شود (چه قرض باشد چه ودیعه با تصرف)، در هنگام بازپس گیری سپرده ها مردم نسبت به سپرده ها احساس بازپس گیری طلب خود را دارند نه مبادله دو نوع پول کاغذی و الکترونیکی. هجوم مردم در هنگام احساس ورشکستگی بانک ها برای استیفای ارزش سپرده خود، شاهد دیگری بر پول نبودن آن است. توجه به ساختار پول بانک مرکزی و حساب های بانکی نیز این مطلب را تایید میکند. بنابراین می توان گفت که ماهیت سپرده، تنها طلب داشتن و بدهی است. این مسأله، احکام فقهی متعددی مثل حرمت ایجاد بدهی بدون گذر از بستر معامله یا یک سبب شرعی (خلق بدهی از هیچ که فقها به عنوان چک های دوستانه باطل میدانند) و یا تهاتر قهری دیون و ... را در پی دارد.
🔸 استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم در انتها ضمن تأیید نظر پژوهشگرانی که قائل به تفکیک فعالیتهای بانکی از یکدیگر هستند، خاطرنشان کرد: «خلق پول از هیچ در جایی اتفاق میافتد که موسسه تسهیلات دهنده خدمات پولی داده و به حساب افراد دسترسی داشته باشد و بتواند حساب افراد را شارژ نماید. لذا بایستی دسترسی تسهیلات دهندگان از خدمات پولی و سپرده افراد جدا شود و به این ترتیب، دو بخش اساسیِ تسهیلات دهنده، شامل تسهیلات سرمایه گذاری و تسهیلات خیرخواهانه (قرض الحسنه)، در بستر بانکِ خدمات پولی فعالیت کنند و این بخشها دسترسی به حساب افراد نداشته باشد.»
◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss__ir
14011010.mp3
14.09M
✅ برنامه فقه و زندگی رادیو معارف
سلسله جلسات فقه سیاسی
جلسه چهاردهم: ضرورت حکومت
با همکاری گروه فقه سیاسی پژوهشگاه فقه نظام
پخش شده در روز شنبه تاریخ 10/دی/ 1401
ساعت ۱۴:۵۰ از رادیو معارف
کارشناسان: حجت الاسلام علی صالحی منش، دبیر گروه فقه نظام سیاسی پژوهشگاه فقه نظام،
و حجت الاسلام یاسر شهامت، پژوهشگر و فارغ التحصیل رشته فقه سیاسی مجتمع عالی حوزوی ولی امر (عج)
#فقه_سیاسی
#رادیو_معارف
◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
📸 #گزارش_تصویری مدرسه فصلی «تبیین فقهی و اقتصادی خلق پول و دلالت های آن در مدل عملیاتی بانکی»
👤 ارائه دکتر حسین زاده بحرینی، رییس کمیته بانکداری کمیسیون اقتصادی مجلس
1️⃣0️⃣ نشست اول؛ صبح؛ موضوع: «اصطلاح شناسی خلق پول و راهکار های مدیریت آن»
◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir