پژوهشگاه فقه نظام
📸#گزارش_تصویری 🔰چهارمین مدرسه فصلی پژوهشگاه فقه نظام با همکاری مدرسه عالی حوزوی ولی امر عج، مرکز فقه
🔰حجت الاسلام و المسلمین رمضان پور در چهارمین مدرسه فصلی پژوهشگاه فقه نظامT «مبانی هستی شناسی فقه نظام سیاسی» را تشریح کرد.
✂️برش هایی از گزارش تفصیلی:
📍در نظام احسن، خیرات بر شرور غلبه پیدا میکند؛ ولی در تحقّق این غلبه، ارادهٔ انسان مؤثّر است. برخی لیبرالها با انکار نزاع خیر و شر در عالم، اختلافات را در حدّ دعاوی حقوقی تقلیل میدهند و آنها را قابل حل در چارچوب سازمانهای بین المللی و نهادهای حقوقی نشان میدهند؛ در حالی که این نهادها، پوشش حقوقی برای آن نزاع خیر و شرّی است که در عالم وجود دارد و برای همین همیشه ساختارهای حقوقی آنها، علیه کشورهای ضعیف اعمال قدرت میکنند.
📍ویژگی برجسته و فضیلت اولیهای که خداوند به انسان داده است، اختیار اوست. اصل اختیار، امانت الهی و استعداد و امکان ویژهای است که خداوند، تنها به انسان داده است.
📍فتح الفتوح امام خمینی، بسیج بود؛ بسیج، بدنهٔ فعّال مردمی در راستای ارزشهای الهی است و هر جا فعّال شد موفّق بود. عکسهایی از ابتدای انقلاب از مردم وجود دارد که صف کشیدهاند تا پولهای راکد خود را - که امروز به بورس، بازار طلا و دلار و مسکن حمله میکند - جهت مسکن محرومان به بنیاد مسکن بدهند.
📍در نظام اسلامی، آن چه پشتوانهٔ قدرت است و معیار ابرقدرت بودن تلقی میشود، چنین همراهی از مردم است. همچنانکه در آیات قرآن آمده است:
«یآیها النبی حسبک الله و من اتبعک من المومنین»، «هو الذی ایدک بنصره و بالمومنین و الف بین قلوبهم»؛ پشتوانهٔ قدرت، سلاح هستهای نیست؛ سلاح هستهای که با یک دکمه میتواند موجب هلاک حرث و نسل شود. اینطور میتوان بهتر معنای آیهٔ «و اعدوا لهم ما استطعتم من قوه» را درک کرد؛ زیرا پشتوانهٔ قدرت سیاسی در نظام اسلامی همراهی مردم است.
🌐مشروح نشست را در سایت پژوهشگاه ببینید.
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
📸#گزارش_تصویری
🔰چهارمین مدرسه فصلی پژوهشگاه فقه نظام با همکاری مدرسه عالی حوزوی ولی امر عج، مرکز فقهی ائمه اطهار ع و مدرسه عالی امام رضا ع برگزار شد.
💠 نشست «پیشینه و تطور فقه سیاسی»
👤حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی اسلامیان؛ استاد سطوح عالی و پژوهشگر گروه فقه نظام سیاسی پژوهشگاه فقه نظام
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔰حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی اسلامیان در چهارمین مدرسه فصلی پژوهشگاه فقه نظام «پیشینه و تطور فقه سیاسی» را توضیح داد.
🔹در این نشست مروری فشرده خواهیم داشت بر منابع نقلی و اجتهادی و همچنین کنشهای سیاسی، در شش دورهٔ تاریخی: ۱. دوران حضور معصومان ع، ۲. دوران غیبت، تا دورهٔ محقق کرکی، ۳. از دوره محقق کرکی تا دوره وحید بهبهانی، ۴. از دوره وحید بهبهانی، تا دورهٔ میرزای شیرازی، ۵. و از میرزای شیرازی، تا انقلاب اسلامی، ۶. و در دوران انقلاب اسلامی، فقه سیاسی شیعه به ثمر رسید.
🔹بعد از دوران حکومت در سایه و پنهانی که معصومین ع، که در اواخر دوران حضور تشکیل داده بودند، در دوران آل بویه، شیعه برخوردار از ارتباط با حاکمانی شد که مذهب شیعه داشتند و فقه بدین وسیله توانست در عرصهٔ حکومت، اثرگذاری کند. فقها در این دوره، مرجعیت خود را در اجرای امور حکومتی تثبیت کردند. در دوران محقق کرکی تا مرحوم وحید بهبهانی در حکومت صفویه، فقیهان در مسائل حکومتی دخالت داده شدند و فقه شیعه، در فرصتی که به او داده شده بود، توانست برخی از شؤون حکومتی را اجرا نماید. در دوره مرحوم بهبهانی تا مرحوم میزای شیرازی، فقیهان توانستند به صورت مستقل از حکومت جور سلاطین، کنش سیاسی داشته باشند. در دوران مرحوم میرزای شیرازی، فقیهان قادر به تقابل با حکومت نامشروع سلاطین شدند و در دوران انقلاب اسلامی حکومت اسلامی، تشکیل شد که اکنون در مرحلهٔ دولتسازی اسلامی است.
🌐مشروح این نشست را در سایت پژوهشگاه فقه نظام مشاهده کنید.
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
📸#گزارش_تصویری
🔰هفتاد و یکمین نشست از سلسله نشست های پژوهشگاه فقه نظام با موضوع «گونه شناسی تکالیف تربیتی و چگونگی فراغ ذمه مربیان در نظام تربیت اسلامی» در محل پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد.
🗓یازدهم خرداد 1402
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
پژوهشگاه فقه نظام
📸#گزارش_تصویری 🔰هفتاد و یکمین نشست از سلسله نشست های پژوهشگاه فقه نظام با موضوع «گونه شناسی تکالیف ت
🔰در هفتاد و یکمین نشست پژوهشگاه فقه نظام «گونه شناسی تکالیف تربیتی و چگونگی فراغ ذمه مربیان در نظام تربیت اسلامی» بررسی شد.
🔹حجت الاسلام وحیدی: علمای تربیتی اقدامات گوناگونی را بر گردن مربیان گذاشته اند. تنها بیش از 30 اقدام در «تربیت جنسی» بر مربیان لازم شمرده شده است و هم چنین است تربیت عبادی، اعتقادی، اقتصادی. و این امور انبوهی از الزام ها را بر گردن والدین و مربی قرار می دهد که باید - مانند همه ی تکالیف دیگر فقهی - ذمه اش را از عهده ی آن خارج نماید و آن ها را امتثال کند؛ نقطه ای که در آن دیگر مطمئن باشد و خیال وی راحت از این شود که وظیفه خود را به انجام رسانده است. به عنوان مثال مسئله این است که آیا در تربیت جنسی باید همه ی 30 اقدام انجام شود تا گفته شود مربی تکلیفش را انجام داده است؟
🔹می توان اقدامات تربیتی را به پنج بخش تقسیم کرد: «رعایت اصول تربیتی»، «اهداف میانی»، «تقویت عوامل تربیتی و تضعیف موانع تربیتی»، « روش های تربیتی»، «وظایف تربیتی» که در میان آن ها، دو بخش اصول و وظایف در هر صورت باید انجام شود.
🔹در موارد دیگر نیز می توان پنج راه حل را جهت گزینش در میان اقدامات تربیتی برشمرد: اول: جریان اصل برائت در اقل و اکثر استقلالی، دوم: توجه به شرایط فعلیت تکالیف، سوم: توجه به سلبی بودن یا ایجابی بودن تکلیف که در صورت سلبی بودن تکلیف باید همه ی موارد ترک شود؛ ولی در اقدامات ایجابی انجام یک مورد هم کافی است، چهارم: تفکیک بین اقداماتی که شارع راضی به ترک آن نیست و پنجم: توجه به اولویت برخی اقدامات نسبت به اقدامات دیگر؛ مانند تقدم اقدامات بینشی بر گرایشی و گرایشی بر رفتاری.
🔹حجت الاسلام و المسلمین آصفی: انتزاعی که تحت عنوان تکالیف تربیتی، اقتصادی یا تحت هر عنوان دیگر انجام می شود باعث نمی شود که یک علم اجمالی جدید در آن حوزه ی انتزاع، به وجود آید که به دنبال تباین یا اقل و اکثر بودن آن باشید. علم اجمالی که در مورد تکالیف تربیتی ادعا می کنید غیر از علم اجمالی صغیری نیست که با آن علم اجمالی کبیر به اصل وجود تکالیف از ناحیه ی شارع، انحلال می شود و بعد از آن علم اجمالی دیگری وجود ندارد و بنابراین در این موارد به محض شک در وجوب یک اقدام تربیتی، اصل برائت جاری می شود.
🌐 مشروح نشست در سایت پژوهشگاه فقه نظام
👈 مشروح نشست در خبرگزاری حوزه
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@Jiiss_ir
14011129.mp3
12.87M
✅ برنامه فقه و زندگی رادیو معارف
سلسله جلسات فقه سیاسی
جلسه بیست و یکم: پیشینه ولایت فقیه (2)
با همکاری گروه فقه سیاسی پژوهشگاه فقه نظام
پخش شده در روز شنبه، تاریخ ۳۰/ بهمن/۱۴۰۱
ساعت ۱۴:۵۰ از رادیو معارف
مجری کارشناس: حجت الاسلام علی صالحی منش
کارشناس:
حجت الاسلام و المسلمین محمد مهدی اسلامیان، پژوهشگر فقه نظام سیاسی پژوهشگاه فقه نظام.
#فقه_سیاسی
#رادیو_معارف
◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
14011206.mp3
38.31M
✅ برنامه فقه و زندگی رادیو معارف
سلسله جلسات فقه سیاسی
جلسه بیست و دوم، اصل ولایت و اصل عدم ولایت.
با همکاری گروه فقه سیاسی پژوهشگاه فقه نظام
پخش شده در روز شنبه، تاریخ ۷/ اسفند۱۴۰۱
ساعت ۱۴:۵۰ از رادیو معارف
مجری کارشناس: حجت الاسلام علی صالحی منش
کارشناسان:
حجت الاسلام و المسلمین مجید رجبی، مدیر پژوهشگاه فقه نظام.
حجت الاسلام والمسلمین، رضا انصاری، پژوهشگر فقه نظام سیاسی پژوهشگاه فقه نظام
#فقه_سیاسی
#رادیو_معارف
◻️ کانال پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
🔲 بسم الله الرحمان الرحیم
🔘 ژرفای فتنه (یاد داشتی به بهانه توهین اخیر به عالمان دین)
◾️با تأسف زیاد این روز ها شاهد بودیم که حرکتی هماهنگ برای ترور شخصیت و اهانت به عالمان دین با پشتیبانی اتاق های فکر و سرویس های راهبری فتنه به راه افتاد که هدف آن حمله ی توأمان به شخصیت و تفکر ریشه دار و انقلابی در حوزه علمیه شیعه بود.
◾️حضرت آیت الله اراکی از برجسته ترین وارثان نابغه ی شهید، آیت الله سید محمد باقر صدر «رضوان الله علیه» است که همانند استاد خویش عرصه ی وسیعی از دانش ها را با محوریت قرآن و آموزه های اهل بیت ع و با اطلاع دقیق از مبانی اندیشه اسلامی، بازخوانی کرده است و توفیق مثال زدنی در راه اندازی ساختار های علمی و پرورش دانش پژوهان حوزوی داشته است. استحکام قلم و روشنایی گفتار های ایشان در عرصه های گوناگون مبانی و مسائل علوم انسانی، ایشان را به شخصیتی ممتاز در حوزه ی علمیه امروز تبدیل کرده است.
◾️این قوت استدلال و زلال تبیین، نیروی ژرف و سرشاری است که همواره در نقد بنیاد های مدرنی که زیست اسلامی را تخریب می کنند و سبک زندگی آسمانی و اقتصاد سلیم اسلامی را به وضعیت کنونی تبدیل کرده اند پیشرو بوده است؛ و همواره با صریح ترین لهجه، خطر عظیم جریان خشک مغز و متحجر را گوشزد نموده و در مقابل آن ها موضع گیری کرده است. این موضع گیری ها با این که یکی از به یادماندنی ترین صفحات تاریخ را در حضور علمای ربانی در صحنه ی مسائل جامعه رقم زده است، دو لبه ی قیچی استکبار و استدبار از اسلام ناب را بر سر شخصیت استوار او فرود آورده است.
◾️اهانت به علمای اسلام و وارثان شهدا و صالحین در زمین، بخشی از نقشه ی ترکیبی دشمن در روزگاری است که برگ برنده در دستان #جنود_سلیمانی است. بازی کثیف اهانت به علمای شایسته، در وضعیت کنونی، هیچ معنایی جز عصبانیت و سراسیمگی اختاپوس استکبار و فساد در کشور از فتوحات نظام اسلامی ندارد؛ اختاپوسی که به دنبال مخدوش کردن پیام صلح، آزادی و مردم سالاری دینی نظام است که در این روز ها در میدان دیپلماسی و میدان عمل به مردمان آزاده جهان مخابره می شود. اختاپوسی که امروز فهمیده است که هیچ دستاویزی جز ضربه زدن و مخدوش کردن ارزش ها و هتک حرمت های این ملت مظلوم ندارد؛ ملتی که در شدید ترین ساعات اوج و ژرفای مبارزه اش، در فتنه اخیر، شعور بی همتای خود در تاریخ را در مقابل پیچیده ترین طراحی های شیطان بزرگ به رخ جهانیان کشانده است؛ طراحی هایی با قوی ترین ابزار ها و آخرین مدل های جنگ شناختی.
◾️متأسفانه جریان سلبریتی ها، با تکنیک های رسانه ای چند گانه ی خود، که از سوی شبکه های فساد و فحشا و سرویس های اطلاعاتی بیگانه پشتیبانی می شود، در ماه های اخیر، به لشکر شکست خورده و از هم گسیخته ای تبدیل شده که در بستر تأخیر و ضعف بصیرت و نبود اتاق فرمان واحد در نیرو های خودی، برای سامان دهی به وضعیت فضای ولنگار مجازی، توانسته ضربات جبران ناپذیری را بر فرهنگ و زیست بوم غنی ایرانی – اسلامی ما وارد آوردند؛ و توهین های اخیر را باید به عنوان بخشی از فعالیت این لشکر شکست خورده تلقی نمود. با این حال امیدواریم کم کم به مدد فتوحات انقلاب اسلامی، بستر اقتدار ایمانی برای تولید یک برنامه ی قوی و اراده ی همه جانبه برای این امر خطیر فراهم شود.
◾️ سوگمندانه آن چه طراحان و اهانت کنندگان دنبال کرده اند، اهانت به مکتبی است که بنیان نظام اسلامی را تشکیل می دهد. جدایی دین و حوزه از سیاست، یعنی جدایی دین از اجتماع، جدایی دین از فرهنگ، جدایی دین از سبک زندگی و یعنی «جدایی دین از زندگی». سیاست، چیزی جز حضور معارف دین در عرصه حکمرانی بر حیات بشریت نیست.
◾️ان شاءالله که حوزه های علمیه، فعالان انقلابی و مردم شریف مثل همیشه ی تاریخ، در مقابل بدعت های خطرناکی هم چون اهانت به مکتب های اصیل دین و اهانت به چهره های درخشان حوزوی بایستند و این گونه اتفاقات، مایه ی عبرتی برای دوستان در جهت بستن رخنه های فکری و فرهنگی و تحکیم حکمرانی بومی و دینی بر شبکه های زندگی پرداز مجازی شود و مایه ی بیداری آن بخشی از دوستداران اهل بیت «علیهم السلام» شود که نسبت به خطر جریان های غالی و کم مایه و رشد آن ها در دستگاه معرفتی و فرهنگی اهل بیت «علیهم السلام» حساسیت لازم را ندارند.
✍️ محمد جواد ایزدپناه
◽️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir
💠"درنگی بر یک اهانت"
✍️نصیراله حسنلو
🔷امام خمینی(ره): اهانت به علماء، اهانت به اسلام است (صحیفه امام ره / ج 1 ص 308)
🔸اخیرا، فردی که در کسوت نوکری اهلبیت (ع)، نام و نشانی دارد، زبان به طعنه گشود و با گستاخی تمام، به ساحت علمای اسلام و آیتالله محسن اراکی اهانت نمود و قلب شاگردان مکتب جعفری (علیهم السلام) و دوستداران فقه و دیانت را جریحهدار ساخت. این اهانت، نه به شخص ایشان، بلکه به ساحت همه علماء و سیلی به صورت اسلام راستین است؛ چراکه معظمله پرورشیافتهی حوزههای علمیه و از جمله شاگردان و تربیتیافتگان مکتبی است که امام راحل و شهید صدر آن را رهبری میکردند؛ مکتبی که اسلام را نه دین تشریفاتی و منزوی که فقط نصیحت کردن بلد است، بلکه اسلامِ سیاسیِ در صحنه میدانستند که با حضور در متن زندگی اجتماعی انسان و محیط سیاست، در ساماندهی نظام اجتماعی دخالت میکند.
🔸کسانی که کمترین آشنایی با اندیشهها و آثار آیتالله اراکی دارند، بهخوبی میدانند، زبان و قلم معظمله خاری بر چشم و استخوانی است در گلوی کسانی که همصدا با دشمنان جمهوری اسلامی از جدایی دین از سیاست دم میزنند و با کژفهمی و یا تحریف دین، از زبان ابلیس سخن میگویند. جریانی که امروز در بیرون از مرزهای کشور توطئه میکند و برخی در داخل خواسته یا ناخواسته ابزار تبلیغاتی آنها میشوند، هدفی جز تحریف اسلام و بدبین کردن مردم نسبت به علمای حقیقی اسلام ندارند؛ وگرنه کیست که نداند نمیشود اسلام را از سیاست جدا کرد و سیاست را با دست هدایتی غیر از دست هدایت اسلام، معنا و تفسیر نمود: «و لقد أرسلنا رسلنا بالبیّنات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم النّاس بالقسط» (سوره حدید/آیه25)
🔸مقام معظم رهبری دامظله، در سخنانی با تأکید بر این آیه شریفه، اسلام سیاسی را چنین تبیین میکند: «قسط چیست؟ قسط یعنی استقرار عدالت اجتماعی در جامعه. چه کسی میتواند این کار را انجام دهد؟ تشکیلِ یک جامعهی همراهِ با عدالت و قسط، یک کار سیاسی است؛ کارِ مدیران یک کشور است. این، هدف انبیاست، نه فقط پیغمبر ما، بلکه عیسی و موسی و ابراهیم و همهی پیغمبران الهی برای سیاست و برای تشکیل نظام اسلامی آمدند. آن وقت یک عدهای از روی مقدسمآبی عبایشان را جمع کنند و بگویند: ما به سیاست کاری نداریم! مگر دین از سیاست جداست؟! آن وقت تبلیغات خباثتآمیزِ غربی هم دائم دامن بزنند به این حرف، که دین را از سیاست جدا کنید؛ دین را از دولت جدا کنید. اگر ما مسلمانیم، دین و دولت به یکدیگر آمیخته است؛ نه مثل دو چیزی که به هم وصل شده باشند. دین و دولت یک چیز است.در اسلام دین و دولت از یک منبع و یک منشأ سرچشمه میگیرد و آن، وحی الهی است. قرآن و اسلام، این است.(۱۳۸۵/۰۵/۳۱)
🔸رسالت حوزههای علمیه، چیزی جز تعلیم و ترویج اسلام ناب است؟! اگر حوزه علمیهای در تبیین الگوی حکمرانی نظام سیاسی اسلام کوتاهی کند و در تقویت حکومتی که بر پایه اندیشههای ناب اسلامی بهوجود آمده، حرکتی نکند، میتوان چنین حوزهای را سرباز نظام دانست؟ مقام معظم رهبری دامظله در سخنان دیگری، نقش حوزههای علمیه را چنین بیان میکند: «حوزههای علمیه باید خود را سربازان نظام بدانند، برای نظام کار کنند، برای نظام دل بسوزاند، در خدمت تقویت نظام حرکت کنند؛ و این درست عکس آن چیزی است که سیاست سرویسهای امنیتی انگلیس و آمریکا و اسرائیل و دیگران و دیگران دنبال میکنند...» (۱۳۹۱/۰۷/۱۹)
🔸بنابراین اهانت این فرد هتاک، هرچند به دلیل علقه او به اهلبیت (علیهم السلام)، مایه افسوس و تأسف است، ولی اهمیت چندانی ندارد؛ چراکه طبق فرمایش امام راحل پیامد اهانت به علما انقطاع ولایت میان خدا و فرد اهانتکننده است (صحیفه امام ره / ج 1 ص 307) و برای آیتالله اراکی نیز قطعاً موجب ارتقاء درجه و مقام خواهد بود(إن شاءالله). مهم آن است که در برابر قرائتهای ناصواب از اسلام که بهدنبال بازنمایی افکار خرافی و ارتدادی، هستند، باید هوشیار بود و از فتنه جریانهایی که پیوسته درصدد آسیب رساندن به راه روشن و مستقیم اسلام ناب، که متجلی در فقه ناب شیعه است، بوده و هستند و دست و زبان ناپاکشان، بارها، به ترور بزرگان اندیشه و اثرگذاران ساحتهای مبارزه با استکبار و جهل آلوده است، غفلت نکرد؛ چراکه مقصود اصلی ایشان دشمنی با شخص نیست، بلکه دشمنی با اسلام است.
#محسن_اراکی
#اهانت_به_علما
◻️پژوهشگاه فقه نظام
🆔@jiiss_ir