eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
تفاوت است، چرا که جمله اول دلالتی بر حصر ندارد اما جمله دوم دال بر حصر تعطیلی رسمی است. نیز با مراجعه به مشروح مذاکرات قانون اساسی معلوم می شود که در متن اولیه مواردی چون پایتخت بودن تهران نیز گنجانده شده بوده، اما در متن نهایی حذف شده است، این امر نشان دهنده آن است که به نظر قانون گذاران اساسی، اهمیت تعطیلی روز جمعه بیشتر از مرکزیت تهران بوده است! همچنین در متن مذاکرات این مطلب مورد تاکید است که این مطلب باید ذکر شود تا در آینده کسی به تبعیت از دیگر کشورها نخواهد روزی مثل روز یکشنبه را تعطیلی رسمی بنماید ( مشروح مذاکرات قانون اساسی، جلسه بیست و سوم) از این تعابیر به خوبی مشخص می شود که نگاه قانونگذاران قانون اساسی، در مساله به طور کامل مخالف مصوبه مجلس شورای اسلامی است. 🔸دوم، بند دهم از اصل سوم قانون اساسی نائب رئیس محترم مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این مساله گفته اند که این مصوبه به معنای اضافه کردن تعطیلی رسمی نیست، به این معنا که تعطیلی مذکور برای بخش دولتی است و ربطی به بخش خصوصی ندارد. صرف نظر از صحت و سقم این ادعا و میزان انطباق آن با واقعیت ها باید گفت در صورتی که مصوبه مذکور چنین اقتضایی را داشته باشد که بخش خصوصی تعطیلاتی متفاوت با بخش دولتی داشته باشد باید گفت: 1. آیا هماهنگی با نظام اقتصادی سلطه‌محورِ کشورهای بزرگ دنیا مهم‌تر است یا انسجام داخلی اقتصاد؟ آیا کشوری که خود در نظام اقتصادی دچار از هم گسیختگی گردد، می تواند از همراهی روزهای تعطیل با دیگران کامیاب گردد؟؟ 2. این مصوبه در این فرض مخالف بند 10 اصل سوم قانون اساسی است که تاکید دارد تمام اهداف حکومت باید از طریق «ایجاد نظام اداری صحیح و حذف تشكیلات غیرضرور» پیگیری شود. روشن است که تقاوت تعطیلی بخش خصوصی و دولتی در تعارض تام با ایجاد نظام اداری صحیح است. به نظر می رسد رجوع به مواردی که شورای محترم نگهبان پیش از این با استناد به این بند از قانون اساسی رد کرده است، این مساله را بیشتر روشن خواهد کرد. سوم، اصل دوم و بند پنجم از اصل سوم قانون اساسی از سوی دیگر ذیل اصل دوم قانون اساسی که بر استقلال فرهنگی و نیز بند 5 اصل سوم که بر «طرد کامل استعمار» تاکید می نماید با این مصوبه که در عرصه فرهنگی و حتا در نظام اقتصادی نوعی تابعیت از نظام غرب را در بر دارد ناسازگار است. علی صالحی منش مدیر گروه فقه نظام سیاسی پژوهشگاه فقه نظام 🌐 متن کامل نوشتار، در وب‌گاه فقه نظام ▫️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
💠نود و دومین کرسی از سلسله‌کرسی‌های از مؤسسه پژوهشی فقه نظام برگزار شد. 🧿کرسی ترویجی «بررسی فقهی شرایط والدین در تربیت فرزندان» 🌐گزارش تفصیلی ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰امضای تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه علامه طباطبایی (ره) و مؤسسهٔ پژوهشی فقه نظام 💠تفاهم‌نامهٔ همکاری علمی، آموزشی و پژوهشی میان دانشگاه علّامه طباطبایی (ره) و مؤسسهٔ پژوهشی فقه نظام، با حضور رئیس دانشگاه و رئیس مؤسسه پژوهشی فقه نظام، به امضای طرفین رسید. 👤دکتر عبدالله معتمدی، رئیس دانشگاه علّامهٔ طباطبایی: سند و برنامه راهبردی ما در دوره جدید، با محوریت «تحوّل در علوم انسانی» است، ‌که مطالبهٔ مقام معظم رهبری، و نیاز جامعه و مردم است و از وجوه دشوار این برنامه تحوّل، بحث «اسلامی‌سازی» علوم انسانی است، ... این وجه «اسلامی‌سازی» طرح تحوّل، با اهمیتی که دارد می‌طلبید دست همکاری و نیاز ما به سوی مراکز پژوهشی که در این حوزه ویژه‌کارند دراز شود و از بنیهٔ آن‌ها برای رفع خلأهای موجود معرفتی و مبنایی در دانشگاه بهره گیریم. 👤حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حاجی ابوالقاسم دولابی، رئیس مؤسسهٔ پژوهشی فقه نظام: ‌گرچه فقه، ستون فقرات حوزه است؛ ولی فقه رایج و سنّتی حوزه، به‌طور عمده، تجویزی است، آن هم در حوزه زندگی فردی. اگر بخواهیم به حوزه‌های زندگی اجتماعی ورود کنیم و فقه را در عرصه‌های اجتماعی حاکم کنیم باید فقه را به سمت فقه توصیفی ببریم. ... پژوهش‌گران ما در پی کشف نظریات گوناگون در حوزه‌های متنوع معارف دین برای اداره جامعه و تغییر جهت از فقه فردی به اجتماعی هستند. دغدغهٔ اصلی ما در مؤسسهٔ پژوهشی فقه نظام که عنوان کامل آن «فقه نظام اجتماعی‌» است، این است که دیدگاه اسلام در حوزه‌های مختلف ناظر به مدیریت جامعه و حرکت کلان آن کشف شود. 🌐گزارش تفصیلی ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
گسترده و چشم‌نواز بادا شوکت و شکوه راه امام
🔰امام روح الله، روح انقلاب اسلامی است. 🔹حیات انقلاب، شادابی‌ها، سرزندگی‌ها، اوج‌گیری‌ها و بال‌گشایی‌های دَمادَم آن، ‌بسته به اندیشهٔ زلال و همیشه‌جوشان و سلوک معنوی آن ولیّ خداست. 🔹اندیشهٔ او، از وَحی و حقیقت محمّدیّه سرچشمه می‌گیرد، از این روی گردش زمان، آن‌را از گردونه،‌ برکنار نمی‌دارد و غبار زمانه را بر قامت و چهرهٔ آن نمی‌افشاند. انقلاب اسلامی،‌ همه‌گاه و در همهٔ روزگاران، ‌از دلِ آتش‌ها، اُخدودها، قُقنوس‌وار، بیرون آید، بال به پرواز گشاید، اگر آنی از مسیر و خطّ سیر کهکشان و راه شیری که امام با اندیشهٔ ناب و سلوک معنوی خود رسم کرده، آفریده و جلوه‌گر ساخته است، گام به بیرون ننهد و کژراهه نرود. 🔹سپاس‌ خدای را، پس از رحلت امام و پیوستن آن جانِ عزیز به جانان، امّتِ فراخاسته، به راهبری رهبر فرزانه، ‌راه‌شناس، با اندیشهٔ از وحی سرچشمه‌گرفته، همان راه را پویید و با حرکت در پرتو کهکشان زیبا و شعاع‌گستر اندیشه و سلوک معنوی امام، پیاپیوسته شب را شکافت و سپیده را گشود. اکنون، هر آن‌چه از آن آغاز می‌گذرد، نو به نو، راه‌های نوی به روی رهروان کوی دوست و بنیان‌گذاران جامعهٔ تراز وحی گشوده می‌شود و رَخشانی و رَخشانندگی راه امام، جلوه‌گر می‌شود. 🔹هرچه تاریک‌آفرینان تلاش می‌ورزند مردمان باورمند و قامت‌افراشته در برابر شرک، کفر و ستم را، از حرکت در پرتو کهکشان اندیشه و سلوک معنوی امام، بازدارند و آنان را گرفتار در باتلاق شب سازند، آگاهی، بصیرت، همه‌سونگری، باور عمیق این حق‌باوران، و راهبری رهبر حکیم،‌ آشنای به خطرها و کمین‌گاه‌های دیوان و دَدان، هنگامه می‌آفریند و آنان‌را سرافرازانه از ظلام شب، گذر می‌دهد و به سوی آستان بلند حق، ره‌می‌نماید. 🔹در هنگامی امّت، به سوگ آن سفرکرده، می‌نشیند و با امام خود، برای پیاده‌سازی آموزه‌ها و دستورهای قرآن و نابِ وحی، بیعت تازه می‌کند، که سینه‌ها لَبالب از غم غزّه است و همگان غمگسار کودکان، زنان و مردانی‌اند که آن‌به‌آن، به آتش کشیده می‌شوند و نیز سوگوار عزیزانی که رایَت مقدّس و عزّت‌آفرین انقلاب اسلامی را، همه‌گاه، در سرّا و ضرّا، افراشته نگه می‌داشتند: رئیس جمهور خستگی‌ناپذیر، وزیر خارجه شوکت‌آفرین، امام جمعهٔ مردمی و دیگر شهدای پرواز اردیبهشت. گسترده و چشم‌نواز بادا شوکت و شکوه راه امام ◼️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰۱۵ خرداد، ‌رستاخیز «جان»‌ها بود. 🔸«جان‌»‌ها، پیام جانان را که از ژرفای «جان» ولیّ خدا برآمد،‌ شوق‌انگیزانه به «جان» نیوشیدند، فراخاستند و بی‌مُحابا، پنجه‌درپنجهٔ دیوان و دَدان افکندند و قهرمانانه بر برج و باروی جاهلیّت سیاه، شبیخون زدند و رواق‌رواق زندگی خود را به نام بلند احمد آراستند. 🔸«جان»‌های گرفتار در قفس «تن»، بالِ پرواز بسته و از اوج‌گیری بازمانده، «دنیا» را با همهٔ گستردگی، همان قفس می‌انگارند و به آن خوی می‌گیرند و هرگونه دگرگونی، گشایش،‌ افق‌گشایی و سپیده‌دَمی را برنمی‌تابند. 🔸با این «جان‌»های خوگر به قفس تنگِ «تن» نمی‌توان از حالی به حالی شد، از پستی به بلندی برآمد، اوج گرفت و از آن اوج، برکه‌های زلال و شاداب‌سازِ روح و روان را شناخت و بر کرانه‌های آن‌ها فرود آمد و خیمه و خرگاه افراخت و زندگیِ سازوار با سرشت را بنیان گذارد و حالِ سزاوار انسانی پدید آورد. 🔸امام، که «جان»ی سرشار از نفحات ربّانی داشت، از اوج‌گیری‌های شگفت‌انگیز «جان» آگاه بود، برای ساختن و افراشتن پایه‌های جامعهٔ تراز وَحیانی، بایستی «جان»ها را اوج می‌داد و بال آن‌ها را به پرواز می‌گشود و برای فرودآیی این «جان‌»های شیفته و بال به پرواز گشوده، زمینه‌های فرودآیی به چشمهٔ حیات را مهیّا می‌کرد. 🔸۱۵ خرداد، این‌سان بردَمید و «جان‌»های تاریک را روشن کرد و رَستاخیز «جان»ها شد. سَرمدی بادا رستاخیزآفرینی ۱۵ خرداد ◼️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
درود بر امام جواد آن روشن‌گر حقیقت محمّدیه
🔰 روزگار غریبی بود، بی‌ هیچ‌ روزنی به روشنایی. مردمان گرفتار شب بودند و راه‌های پرپیچ و خم و کرانه‌های ناپیدا. 🔹 دروغ و دورویی،‌ به ظاهر از حق و برپاداری استوانه‌های آن سخن‌گفتن و در خفا، شریان‌های حق را بریدن،‌ سیاست راهبردی حکومت بود. 🔹 در این میان، میان‌داری‌کردن و مردمان را به برکه‌های زلال، ره‌نمودن و از گنداب‌ها پرهیزدادن، کاری بس‌دشوار بود و توان‌فرسا. 🔹 امامِ جوان، با این دسیسهٔ بزرگ،‌ رویارو بود. نشان‌دادن «راه» از بی‌راهه،‌ بی‌راهه‌ای که با تمام بوق و کَرنا و علمای درباری، «راه» نموده‌ می‌شد، به هوشیاری و تدبیرگری نیاز بود، که امام جوان، از این هوشیاری و توان تدبیرگری،‌ برخوردار بود و رایَت جهاد تبیین را در آن عصر تاریک،‌ که از همه‌سوی، تاریکی می‌بارید، برافراشت و روشن‌گرانه،‌ در دلِ شب،‌ «راه» را از بی‌راه،‌ شناساند و دست تزویرگران را رو کرد و با برهان و استدلال،‌ نمایاند که مأمون و دستگاه حکمرانی او، و علمایی که دین را سرِ دست گرفته‌اند و به نام دین، مردم را به درّه‌های مرگ و نیستی درمی‌افکنند،‌ شیّادانی بیش نیستند و با سیرهٔ رسول خدا هیچ سازواری و سازگاری ندارند. 🔹 امام زیرکانه و هوشیارانه، عرصهٔ تبیین را به دربار خلیفه کشاند و در برابر کَبّاده‌کشان دین، قهرمانانه ایستاد و زلال دین، همان حقیقت محمّدیه را، که از قرآن سرچشمه می‌گرفت به جویبار ذهن‌ها جاری ساخت و انقلاب و حرکتی شکوه‌مند آفرید، تا آن‌جا‌که وجود مقدّس‌اش را برنتابیدند و در جوانی طومار زندگی‌اش را پیچیدند، امّا نتوانستند طومار «راه» روشنی که آن بزرگوار، خردمندانه و در پرتو منطق دین،‌ آموزه‌های وَحیانی و سیرهٔ ناب اجدادش، رسم کرده بود، در هم پیچند و مردم را از حرکت در آن راه روشن بازدارند؛ در حقیقت، حکومت غاصب، طومار خود را در هم پیچید و نقاب از چهرهٔ‌ کریه و نفاق‌آلود خود برداشت. 🔹درود بر امام جواد آن روشن‌گر حقیقت محمّدیه ◼️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_i
🔰جلسه هم‌اندیشی حجه الاسلام و المسلمین مجید رجبی مدیر مؤسسه پژوهشی فقه نظام با مسئولان مرکز تحقیقات مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در مشهد ✅در این جلسه در زمینه دیدگاه‌های دو طرف در زمینه تحوّل در فقه و علوم اسلام، بحث و تبادل نظر شد و مقرّر شد همکاری‌ این دو مجموعه، در قالب نشست‌های مشترک و تفاهم‌نامه همکاری در موضوعات مشترک استمرار یابد. ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰اصالت خوانش سیاسی- حکومتی از اسلام ✍️مجید رجبی مدیر مؤسسهٔ پژوهشی فقه نظام، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم 💠برخی از محققان، از دوگانه اسلام حکومتی و اسلام مدنی سخن می‌گویند، و معتقدند دین، تنها در صورت داشتن استقلال و دوری از نهادهای قدرت و سیاست می‌تواند به ارتقای فکری، اخلاقی و اجتماعی جامعه کمک کند. به عبارت دیگر خوانش حکومتی از اسلام، ظرفیت‌ها‌ی سازنده و بالنده اسلام را تهی می‌سازد و در صحنه عمل، دین، کارکردهای اجتماعی و انسانی خود را از دست خواهد داد. آیا دوگانه اسلام حکومتی/مدنی، دوگانه اصیلی است؟ آیا به راستی خوانش حکومتی از اسلام، نافی ظرفیت‌های اجتماعی و انسانی اسلام است؟ 🌐متن کامل یادداشت ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
Neshast Elmi Sath01_4030316_Qanbarzadei.MP3
18.85M
🎙صوت نشست علمی با موضوع: تطبیقات فقه نظام در نظریات شیخ انصاری 🎤 ارائه توسط حجت الاسلام و المسلمین استاد قنبرزاده در جمع دانش‌آموختگان سطح مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه السلام 📆 زمان: چهارشنبه ۱۶ خرداد 1403 🆔 @neshast_mfemb ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
درود خدا بر شکافندهٔ دانش‌های سپیده‌گشا