eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
گسترده و چشم‌نواز بادا شوکت و شکوه راه امام
🔰امام روح الله، روح انقلاب اسلامی است. 🔹حیات انقلاب، شادابی‌ها، سرزندگی‌ها، اوج‌گیری‌ها و بال‌گشایی‌های دَمادَم آن، ‌بسته به اندیشهٔ زلال و همیشه‌جوشان و سلوک معنوی آن ولیّ خداست. 🔹اندیشهٔ او، از وَحی و حقیقت محمّدیّه سرچشمه می‌گیرد، از این روی گردش زمان، آن‌را از گردونه،‌ برکنار نمی‌دارد و غبار زمانه را بر قامت و چهرهٔ آن نمی‌افشاند. انقلاب اسلامی،‌ همه‌گاه و در همهٔ روزگاران، ‌از دلِ آتش‌ها، اُخدودها، قُقنوس‌وار، بیرون آید، بال به پرواز گشاید، اگر آنی از مسیر و خطّ سیر کهکشان و راه شیری که امام با اندیشهٔ ناب و سلوک معنوی خود رسم کرده، آفریده و جلوه‌گر ساخته است، گام به بیرون ننهد و کژراهه نرود. 🔹سپاس‌ خدای را، پس از رحلت امام و پیوستن آن جانِ عزیز به جانان، امّتِ فراخاسته، به راهبری رهبر فرزانه، ‌راه‌شناس، با اندیشهٔ از وحی سرچشمه‌گرفته، همان راه را پویید و با حرکت در پرتو کهکشان زیبا و شعاع‌گستر اندیشه و سلوک معنوی امام، پیاپیوسته شب را شکافت و سپیده را گشود. اکنون، هر آن‌چه از آن آغاز می‌گذرد، نو به نو، راه‌های نوی به روی رهروان کوی دوست و بنیان‌گذاران جامعهٔ تراز وحی گشوده می‌شود و رَخشانی و رَخشانندگی راه امام، جلوه‌گر می‌شود. 🔹هرچه تاریک‌آفرینان تلاش می‌ورزند مردمان باورمند و قامت‌افراشته در برابر شرک، کفر و ستم را، از حرکت در پرتو کهکشان اندیشه و سلوک معنوی امام، بازدارند و آنان را گرفتار در باتلاق شب سازند، آگاهی، بصیرت، همه‌سونگری، باور عمیق این حق‌باوران، و راهبری رهبر حکیم،‌ آشنای به خطرها و کمین‌گاه‌های دیوان و دَدان، هنگامه می‌آفریند و آنان‌را سرافرازانه از ظلام شب، گذر می‌دهد و به سوی آستان بلند حق، ره‌می‌نماید. 🔹در هنگامی امّت، به سوگ آن سفرکرده، می‌نشیند و با امام خود، برای پیاده‌سازی آموزه‌ها و دستورهای قرآن و نابِ وحی، بیعت تازه می‌کند، که سینه‌ها لَبالب از غم غزّه است و همگان غمگسار کودکان، زنان و مردانی‌اند که آن‌به‌آن، به آتش کشیده می‌شوند و نیز سوگوار عزیزانی که رایَت مقدّس و عزّت‌آفرین انقلاب اسلامی را، همه‌گاه، در سرّا و ضرّا، افراشته نگه می‌داشتند: رئیس جمهور خستگی‌ناپذیر، وزیر خارجه شوکت‌آفرین، امام جمعهٔ مردمی و دیگر شهدای پرواز اردیبهشت. گسترده و چشم‌نواز بادا شوکت و شکوه راه امام ◼️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰۱۵ خرداد، ‌رستاخیز «جان»‌ها بود. 🔸«جان‌»‌ها، پیام جانان را که از ژرفای «جان» ولیّ خدا برآمد،‌ شوق‌انگیزانه به «جان» نیوشیدند، فراخاستند و بی‌مُحابا، پنجه‌درپنجهٔ دیوان و دَدان افکندند و قهرمانانه بر برج و باروی جاهلیّت سیاه، شبیخون زدند و رواق‌رواق زندگی خود را به نام بلند احمد آراستند. 🔸«جان»‌های گرفتار در قفس «تن»، بالِ پرواز بسته و از اوج‌گیری بازمانده، «دنیا» را با همهٔ گستردگی، همان قفس می‌انگارند و به آن خوی می‌گیرند و هرگونه دگرگونی، گشایش،‌ افق‌گشایی و سپیده‌دَمی را برنمی‌تابند. 🔸با این «جان‌»های خوگر به قفس تنگِ «تن» نمی‌توان از حالی به حالی شد، از پستی به بلندی برآمد، اوج گرفت و از آن اوج، برکه‌های زلال و شاداب‌سازِ روح و روان را شناخت و بر کرانه‌های آن‌ها فرود آمد و خیمه و خرگاه افراخت و زندگیِ سازوار با سرشت را بنیان گذارد و حالِ سزاوار انسانی پدید آورد. 🔸امام، که «جان»ی سرشار از نفحات ربّانی داشت، از اوج‌گیری‌های شگفت‌انگیز «جان» آگاه بود، برای ساختن و افراشتن پایه‌های جامعهٔ تراز وَحیانی، بایستی «جان»ها را اوج می‌داد و بال آن‌ها را به پرواز می‌گشود و برای فرودآیی این «جان‌»های شیفته و بال به پرواز گشوده، زمینه‌های فرودآیی به چشمهٔ حیات را مهیّا می‌کرد. 🔸۱۵ خرداد، این‌سان بردَمید و «جان‌»های تاریک را روشن کرد و رَستاخیز «جان»ها شد. سَرمدی بادا رستاخیزآفرینی ۱۵ خرداد ◼️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
درود بر امام جواد آن روشن‌گر حقیقت محمّدیه
🔰 روزگار غریبی بود، بی‌ هیچ‌ روزنی به روشنایی. مردمان گرفتار شب بودند و راه‌های پرپیچ و خم و کرانه‌های ناپیدا. 🔹 دروغ و دورویی،‌ به ظاهر از حق و برپاداری استوانه‌های آن سخن‌گفتن و در خفا، شریان‌های حق را بریدن،‌ سیاست راهبردی حکومت بود. 🔹 در این میان، میان‌داری‌کردن و مردمان را به برکه‌های زلال، ره‌نمودن و از گنداب‌ها پرهیزدادن، کاری بس‌دشوار بود و توان‌فرسا. 🔹 امامِ جوان، با این دسیسهٔ بزرگ،‌ رویارو بود. نشان‌دادن «راه» از بی‌راهه،‌ بی‌راهه‌ای که با تمام بوق و کَرنا و علمای درباری، «راه» نموده‌ می‌شد، به هوشیاری و تدبیرگری نیاز بود، که امام جوان، از این هوشیاری و توان تدبیرگری،‌ برخوردار بود و رایَت جهاد تبیین را در آن عصر تاریک،‌ که از همه‌سوی، تاریکی می‌بارید، برافراشت و روشن‌گرانه،‌ در دلِ شب،‌ «راه» را از بی‌راه،‌ شناساند و دست تزویرگران را رو کرد و با برهان و استدلال،‌ نمایاند که مأمون و دستگاه حکمرانی او، و علمایی که دین را سرِ دست گرفته‌اند و به نام دین، مردم را به درّه‌های مرگ و نیستی درمی‌افکنند،‌ شیّادانی بیش نیستند و با سیرهٔ رسول خدا هیچ سازواری و سازگاری ندارند. 🔹 امام زیرکانه و هوشیارانه، عرصهٔ تبیین را به دربار خلیفه کشاند و در برابر کَبّاده‌کشان دین، قهرمانانه ایستاد و زلال دین، همان حقیقت محمّدیه را، که از قرآن سرچشمه می‌گرفت به جویبار ذهن‌ها جاری ساخت و انقلاب و حرکتی شکوه‌مند آفرید، تا آن‌جا‌که وجود مقدّس‌اش را برنتابیدند و در جوانی طومار زندگی‌اش را پیچیدند، امّا نتوانستند طومار «راه» روشنی که آن بزرگوار، خردمندانه و در پرتو منطق دین،‌ آموزه‌های وَحیانی و سیرهٔ ناب اجدادش، رسم کرده بود، در هم پیچند و مردم را از حرکت در آن راه روشن بازدارند؛ در حقیقت، حکومت غاصب، طومار خود را در هم پیچید و نقاب از چهرهٔ‌ کریه و نفاق‌آلود خود برداشت. 🔹درود بر امام جواد آن روشن‌گر حقیقت محمّدیه ◼️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_i
🔰جلسه هم‌اندیشی حجه الاسلام و المسلمین مجید رجبی مدیر مؤسسه پژوهشی فقه نظام با مسئولان مرکز تحقیقات مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در مشهد ✅در این جلسه در زمینه دیدگاه‌های دو طرف در زمینه تحوّل در فقه و علوم اسلام، بحث و تبادل نظر شد و مقرّر شد همکاری‌ این دو مجموعه، در قالب نشست‌های مشترک و تفاهم‌نامه همکاری در موضوعات مشترک استمرار یابد. ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰اصالت خوانش سیاسی- حکومتی از اسلام ✍️مجید رجبی مدیر مؤسسهٔ پژوهشی فقه نظام، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم 💠برخی از محققان، از دوگانه اسلام حکومتی و اسلام مدنی سخن می‌گویند، و معتقدند دین، تنها در صورت داشتن استقلال و دوری از نهادهای قدرت و سیاست می‌تواند به ارتقای فکری، اخلاقی و اجتماعی جامعه کمک کند. به عبارت دیگر خوانش حکومتی از اسلام، ظرفیت‌ها‌ی سازنده و بالنده اسلام را تهی می‌سازد و در صحنه عمل، دین، کارکردهای اجتماعی و انسانی خود را از دست خواهد داد. آیا دوگانه اسلام حکومتی/مدنی، دوگانه اصیلی است؟ آیا به راستی خوانش حکومتی از اسلام، نافی ظرفیت‌های اجتماعی و انسانی اسلام است؟ 🌐متن کامل یادداشت ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
Neshast Elmi Sath01_4030316_Qanbarzadei.MP3
18.85M
🎙صوت نشست علمی با موضوع: تطبیقات فقه نظام در نظریات شیخ انصاری 🎤 ارائه توسط حجت الاسلام و المسلمین استاد قنبرزاده در جمع دانش‌آموختگان سطح مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه السلام 📆 زمان: چهارشنبه ۱۶ خرداد 1403 🆔 @neshast_mfemb ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
درود خدا بر شکافندهٔ دانش‌های سپیده‌گشا
🔰 صبح کم‌کم برمی‌دَمید، تاریکی‌ها و غبارها و گردبادهای سهمگین از ساحَت زندگی‌ها، فکرها و افق دیدها، دامن برمی‌چید و در کرانه‌های فرارویِ مردمان، روشنایی‌هایی دیده می‌شد. 🔹 تلاش‌ها، روشن‌گری‌ها، رایَت‌افرازی‌های فکری، عقیدتی و سیاسی و دعاهای راهبردی و گره‌گشای امام سجّاد، پس از انقلاب خونین کربلا و روی‌دادهای فاجعه‌بار و سنگین مانند: «حرّه» و «توّابین» به‌بار نشست و روزاروز، شمار یاران حق، و جبههٔ علوی فزونی می‌گرفت و روزنه‌هایی گشوده می‌شد و فکر انقلابی شیعی، سرچشمه‌گرفته از زلال وحی گسترش می‌یافت. 🔹و از گردنه‌های دشوارگذر آن روزهای غم‌بار، که به فرمودهٔ امام سجاد: «در همهٔ حجاز، دوستان و علاقه‌مندان ما به بیست نفر نمی‌رسند» کاروان حق گذر کرده بود و روزگاری نشاط‌انگیز رخ‌نموده بود و فوج‌فوج مردمانِ بیدار، به کاروان حق می پیوستند؛ به‌گونه‌ای که هنگام ورود امام باقر ع به مسجد النبی، گروه بسیاری از مردمان، از جای‌جای سرزمین‌های اسلامی، دور آن بزرگوار گرد می‌آمدند و مسائل فقهی را در محضر آن بزرگوار طرح می‌کردند. 🔹دوران اقتدار بیست‌سالهٔ عبدالملک مروان، دوران فروکوفتن همهٔ سرهای داعیه‌داران و فرونشاندن همه شعله‌های مخالف، به سرآمده بود. جانشینان او احساس امن و رضایت می‌کردند و حکومت خود را بی زوال می‌انگاشتند و خطر جدّی فراروی خود نمی‌دیدند و به عیش و نوش سرگرم بودند و کم‌تر به شیعیان می‌پرداختند. و حضرت از این مجال، کمال بهره‌برداری را می‌کرد. در گام نخست، با تحریف معارف دینی به مبارزه برخاست و در گام دوم، تشکّل بزرگ و گستردهٔ شیعی را پی‌ریخت و کانون شیعه را، با فکر ناب وَحیانی در برابر فکر شرک‌آلود اموی ـ مروانی، شعله‌ور نگه داشت و زمینه را برای طلوع‌های دوباره و گسترش اندیشهٔ حکمرانی دینی ـ وحیانی آماده کرد و پایه‌های استوار و گسست‌ناپذیر آن‌را پی‌ریخت. درود خدا بر باقرالعلوم، شکافندهٔ دانش‌های سپیده‌گشا ▪️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
پاینده بادا قربا‌ن‌گاه عشق
🔰 عید قربان، راهی است به آستان قُرب الهی. آن‌کس که با بانگ وَحی و دَرای آهنگین کاروان ابراهیم، بیدار می‌شود، به خود می‌آید و از غُنودن در کُنام شرک تبرّی می‌جوید، اوج می‌گیرد، به پرواز درمی‌آید و به سوی قلّهٔ سر به آسمان سودهٔ توحید بال می‌گشاید، عاشقانه به قربان‌گاه فرود می‌آید، تیغ از نیام بیرون می‌کشد و بی‌باکانه با تمام توان، گلوی دیو هوای نفس و طمع را می‌بُرد و این فرمان بلند را لاجرعه به جان می‌نیوشد: وَ اِذْبَحْ حَنْجَرَةَ اَلْهَوَى وَ اَلطَّمَعِ عِنْدَ اَلذَّبِيحَةِ گام در راه قرب می‌گذارد و اعلام می‌دارد همیشه، همه‌گاه در سرّا و ضرّا، آماده قربانی در این آستان بلند است، هرچه دارد به پیشکش می‌آورد، هدیه می‌کند و شیدا و واله، رو به درگاه الهی زانو می‌زند،‌جبهه بر خاک می‌ساید و از نای جان فریاد می‌زند: الها! جان این بندهٔ ناچیز را در قربان‌گاه عشق بپذیر و گام او را در راه ابراهیم و اسماعیل و محمد ص استوار بدار و در رویارویی با شرک جَلی و خَفی و دَدان و دیوان و اندیشه‌های غیرتوحیدی و شرک‌آلود، توان‌مندش ساز و به او اندیشه‌ای دِه، بازشناسانهٔ حق از باطل، تا بتواند در هر دوره و زمانه‌ای قربان‌گاه عشق را از مزبله‌گاه بازشناسد و گلوی خود را به دست ولیّ بسپارد و بگوید: بِبُرّ! تو اختیار داری؛ با اختیار الهی که داری، خون مرا جاری ساز، شاید موج آفریند ، شرک را بتاراند و رایَت توحید را برافرازد. «وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضَ حَنِیفاً وَ مٰا أَنَا مِنَ اَلْمُشْرِکِینَ إِنَّ صَلاٰتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیٰایَ وَ مَمٰاتِی لِلّٰهِ رَبِّ اَلْعٰالَمِینَ `لاٰ شَرِیکَ لَهُ وَ بِذٰلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا مِنَ اَلْمُسْلِمِینَ اَللَّهُمَّ مِنْکَ وَ لَکَ بِسْمِ اَللَّهِ وَ اَللَّهُ أَکْبَرُ اَللَّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنِّی» پاینده بادا قربان‌گاه عشق ▫️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰هفتاد و هفتمین کرسی از سلسله‌کرسی‌های پژوهشگاه فقه نظام با موضوع «چالش‌های پیش‌روی دانش تربیت اسلامی» طی چند جلسه و در آذر ماه 1402 برگزار شد. 💠حجت الاسلام و المسلمین درودی:‌ با بررسی تطبیقی و دقت در آثار اندیشمندان تربیت اسلامی (به خصوص اندیشمندان حوزوی)، با ابهامات و اختلاف‌ نظرهایی در رئوس ثمانیه یا فلسفۀ دانش تربیت اسلامی و همین‌طور در مسائل دانش تربیت اسلامی مواجه می‌شویم که باید در خصوص آن‌ها پژوهش و نسبت به آن‌ها اتخاذ مبنا کرد. 🌐گزارش تفصیلی ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔶سامانه نشریه فقه نظام راه‌اندازی شد: 🔺نشریه تخصصی فقه نظام، در آستانه اخذ رتبه علمی_پژوهشی، بر آن است تا آوردگاه آرا و اندیشه‌های فرهیختگان نواندیش و نظریه‌پرداز باشد. در همین راستا، پذیرای آثار پژوهشگران و اساتید حوزوی و دانشگاهی در محورهای زیر است: 🔹اصول فقه نظام؛ 🔹 فلسفه فقه نظام؛ 🔹فقه نظام سیاسی؛ 🔹فقه نظام تربیتی؛ 🔹فقه نظام اقتصادی؛ 🔹فقه نظام حقوقی؛ 🔹فقه نظام فرهنگی؛ 🔹فقه نظام ارتباطات و رسانه؛ 🔹مناسبات فقه نظام و علوم انسانی؛ 🔹روش‌شناسی فقه نظام‌های اجتماعی؛ 🔹تبیین و تحلیل مساله های فقه نظام؛ 🔹تبیین و تحلیل ارتباط فقه نظام با سائر حوزه‌های حکمرانی؛ 🔹بررسی و نقد روش‌مند دیدگاه‌ها و پژوهش‌های تأثیرگذار در حوزهٔ فقه نظام؛ 🔹تبیین نظریه‌ها و نوآوری‌‌های فقیهانه در حوزهٔ نظام‌های اجتماعی؛ 🔹تبیین روش‌مند آموزه‌های فقه نظام در اندیشهٔ عالمان مسلمان. 🔸🔸علاقه مندان می توانند مقالات خود را در سامانه دوفصلنامه فقه نظام بارگذاری کنند. 🌐https://www.jsjournal.ir/ ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا