eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
🌙 حقیقت نیمه شعبان 🔶 این شب میلاد موعودى است که خداوند تبارک و تعالى دولت او را پایان‌بخش ظلمت و نوید نور براى مومنان قرار داده است. «اللّه ولى الذین آمنوا یخرجهم من‌الظلمات الى‌النور» بقره/257 و اراده فرموده در دولت او مستضعفان را بهره‌مند سازد و به پیشوایى برساند. «و نرید ان نمن على‌الذین استضعفوا فى‌الارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم الوارثین» قصص/5 این شب، مطلع نورى است که قدقامت قیام او تأویل آیه کریمه «و تمت کلمة ربک صدقا و عدلا» انعام/115 است. 🔶 خداوند به هنگام مژده میلاد حضرت عیسى علیه‌السلام به حضرت مریم عذراء مى‌فرماید: «ان‌اللّه یبشرک بکلمة منه اسمه المسیح عیسى ابن مریم» آل‌عمران/45 از حضرت مسیح به کلمه یاد مى‌کند ولى به رسول خاتم مى‌فرماید: «و تمت کلمة ربک صدقاً و عدلا». کمال و تمام دین به ولایت و اکمال و اتمام تجلى ولایت به اتمام کلمةاللّه و به نور خاتم الاوصیاء علیه‌السلام است. اوست که صدق و عدل را به تمام معنى استوار مى‌سازد. این شب ثانى‌اثنین لیلةالقدر است. در لیلةالقدر کلمةاللّه (قرآن) نازل مى‌شود و در لیله نیمه شعبان کلمةاللّه تامه (ولایت) نازل مى‌شود. 🔶 این شب ظرف تجلى نور تمام است و ظرف تجلى نور اللّه است. میلاد نور موعودى است که به ظهور او «و اشرقت الارض بنور ربها» زمر/69 میلاد دوازدهمین امام از سلاله کوثر است که به فرموده حضرت رسول خاتم صلوات‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم، هم‌اسم و هم‌کنیه ایشان و شبیه‌ترین مردم در خلق و خوى به آن حضرت است. او وعده حیات است. «اعلموا ان‌اللّه یحیى الارض بعد موتها» حدید/17 (افق حوزه) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🌺 فضیلت نیمه‌‌‌‌شعبان در آیات و روایات   🔸حضرت رسول‌اللّه صلى‌اللّه‌علیه‌وآله‌وسلم درباره شب نیمه شعبان فرموده‌اند: «فیها تقسم الارزاق، و فیها تکتب الآجال، و فیها یکتب وفد الحاج ... و ینزل‌اللّه تعالى ملائکته من‌السماء إلى‌الارض بمکة، مصباح‌المتهجد/842 در این شب روزى‌ها تقسیم و اجل‌ها نگاشته و حاجیان سال تعیین مى‌شوند ... و خداوند فرشتگان را از آسمان به زمین مکه نازل مى‌فرماید». 🔸امام على‌بن ابیطالب علیه‌السلام درباره آیه شریفه «فیها یفرق کل امر حکیم» دخان/4 فرموده‌اند: «آن‌چه از خیر و شر بر افراد مى‌گذرد، در شب نیمه‌شعبان تقسیم شده است.» و در فرازى دیگر فرموده‌اند: خداوند در شب نیمه‌شعبان ملکى را نازل مى‌فرماید که از غروب خورشید تا طلوع فجر ندا مى‌دهد: «الا مستغفر فاغفرله الا مسترزق فارزقه» اقبال‌الاعمال، 701 آیا استغفار‌کننده‌اى نیست تا او را بیامرزم و آیا روزى خواهنده‌اى نیست تا او را روزى دهم؟ 🔸امام على‌بن موسى الرضا علیه‌السلام فرموده‌اند: «هى لیلة یعتق‌اللّه فیها الرقاب من النار و یغفر الذّنوب الکبار ... و اکثروا فیها من ذکراللّه تعالى و من الاستغفار والدعاء فان ابى علیه‌السلام کان یقول: الدعاء فیها مستجاب»؛ عیون اخبارالرضا علیه‌السلام، 2/263؛ «این شبى است که خداوند بنده‌ها را از آتش دوزخ مى‌رهاند و گناهان کبیره را مى‌آمرزد ... بسیار خدا را یاد کنید و از او آمرزش بخواهید و دعا کنید که پدرم مى‌فرمود دعا در این شب برآورده مى‌شود». (افق حوزه) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 قلمرو انتظار فرج استاد رشاد، رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران امروز در درس خارج خود تبیین کرد:🔻 ◽️مفهوم وسیع‌تر از انتظار برای ظهور امام دوازدهم است. مسلما ظهور حضرت حجت(ع) قطعی بوده و با ظهور ایشان فرجام جهان خوش شده و عدالت اجرا می‌شود، ولی انتظار فراتر از این موضوع است و ظهور جزئی از موضوع کلان انتظار است. انتظار یک روند، رویکرد و نگرش به تاریخ است؛ نگرش به این که فرجام تاریخ تؤام با عدالت، تحقق کمالات، تکامل انسان و... است. ◽️امام زمان(عج) صاحب اصلی جهان، امت، حوزه‌های علمیه و طلاب هستند. ◽️ تنها فلسفه تاریخ نیست، بلکه فراتر از آن است. چون فراتر از بستر حیات انسان است، مربوط به هستی می‌شود. هستی اقتضاء می کند به ۳کمال برسد. ◽️از نظر شیعه انسان همیشه منتظر است و هرگز به وضع موجود قانع نمی شود، بلکه همواره وضع را انتظار می‌کشد به همین دلیل در عهد سایر ائمه اطهار(ع) نیز شیعیان بودند. ◽️موضوع انتظار حضرت حجت(عج) مصداق انتظار است، یعنی مصداق اتم است نه تنها مصداق آن. امر انتظار یک عقیده است. همانگونه که به مبدأ و معاد باید معتقد باشیم به فرج نیز باید معتقد باشیم. ◽️این که فرجام هستی خوش خواهد بود یک عقیده اسلامی است چون تمامی مسلمانان به فرج اعتقاد دارند حتی اگر مصداق و تفسیرشان متفاوت باشد. ◽️ موضوع فرج یک امر بوده و فراتر از ادیان ابراهیمی است. مسأله فرج عامل تحرک حیات بشر است و هر کسی به وضع موجود قانع باشد مانند این است که به جای پذیرش توحید و مبدأ به معتقد باشد. ◽️مرحوم آیت الله مشکنی می فرمود اصول اعتقاد ۷ مورد است که تولی و تبری نیز جزو آن ها است. به همین دلیل اگر کسی بگوید فرج جزو اصول عقاید است ایرادی ندارد. چون کم از اصل امامت، نبوت، عدل و... نیست. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
بیست و سومین کرسی پژوهشگاه فقه نظام باموضوع مبانی فقه نظام خانواده برگزار شد 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
بیست و سومین کرسی پژوهشگاه فقه نظام باموضوع مبانی فقه نظام خانواده برگزار شد 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
سخنرانی حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم ریاست پژوهشگاه فقه نظام در حوزه علمیه امام خامنه ای(دام ظله العالی). ارومیه 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
تجلیل طلاب مدرسه عالی کریمه اهل بیت(ع) قم از حجت الاسلام دکتر ابوالقاسم دولابی به مناسبت روز معلم 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
دیدار صمیمی حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم با حجت الاسلام و المسلمین قریشی، نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
تجلیل از حجت الاسلام دکترمحمد حاج ابوالقاسم دولابی ریاست پژوهشگاه فقه نظام، در حوزه علمیه امام خامنه ای(دام ظله العالی). ارومیه همزمان با روز معلم 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📚غرفه مؤسسه امام موسی صدر در نمایشگاه کتاب تهران منتظر دیدار شماست 📌سالن شبستان، راهرو ۲۶، غرفه شماره یک، ۱۲ تا ۲۲ اردیبهشت ماه 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
KHAMENEI.IR: 🚦یک نکته‌ی تربیتی رهبر انقلاب خطاب به معلم‌ها: تکریم شاگردها فراموش نشود! 🔻یك نكته‌ی دیگری در اینجا وجود دارد كه آن هم باز جنبه‌ی ارزشی دارد. این را هم من عرض بكنم - این دیگر خطاب به شما معلمین است - كه از نظر اسلام همانطور كه معلم احترام دارد و باید تكریم شود، متعلم هم باید تكریم شود؛ شاگرد را هم باید تكریم كرد. به شاگرد اهانت نباید كرد. این یك جنبه‌ی پرورشی بسیار عمیقی دارد. 🔸️ اینجا هم یك روایتی است كه اینطور نقل شده: «تواضعوا لمن تعلّمون منه و تواضعوا لمن تعلّمونه»؛ از كسی كه فرامیگیرید، تواضع كنید و كسی هم كه از شما فرا میگیرد، تواضع كنید. «و لا تكونوا جبابرة العلماء». ️جبار دو نوع است: جبار سیاسی، جبار علمی. جبار علمی نباشید؛ جباران عالِم نباشید؛ مثل فرعون. 🔸️بنده اینجور استادی را در یكی از دانشگاه‌های كشور، سالها پیش، شاید چهل سال، چهل و پنج سال قبل دیده بودم كه جوری با شاگردهایش حرف میزد و تعلیم میداد و برخورد میكرد، كه برخوردش فرعونی بود، نه برخورد پدر با فرزند. 🔸️معلم ممكن است درشتی هم بكند، اما درشتی غیر از تحقیر است؛ غیر از اهانت است. شاگرد را باید تكریم كرد. شما هر كدامی یقیناً تجربه‌های زیادی دارید از شاگردانی كه شما تكریمشان كرده‌اید و این كار جواب داده است؛ تربیتِ او را آسانتر كرده است. دشنام دادن، تحقیر كردن، حتی زدن، خوب نیست - كه حالا «الضرب لتأدیب» جزو حرفهائی است كه از قدیم معروف و معمول هم بوده، بعدها نشان دادند كه نه، ضرب خوب نیست - بنده هم عقیده‌ام همین است. 🔺️باید شاگرد را مثل مومی در دست چرخاند و شكل داد؛ منتها با ملایمت. هنر معلمی این است. این هم یك بخش دیگر از این قضیه‌ی ارزشی در باب معلم.۱۳۸۷/۰۲/۱۲ 🏷 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
دیدار رئیس پژوهشگاه فقه نظام حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم با رئیس اندیشکده آرمان شهر رضوی، حجت الاسلام دکتر عطاران طوسی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
وجود روز موعود اثبات میکند که... 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
دیدار مدیر کل و معاونین صدا و سیمای مرکز بوشهر با حضرت آیت الله حسینی بوشهری عضوهیات امنای پژوهشگاه فقه نظام 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
بازدید حجت الاسلام حاج ابوالقاسم رئیس پژوهشگاه فقه نظام از کارگاه ساخت ضریح شبستان سرداب حرم مطهر عسگریین(علیهما السلام) در زنجان 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💫تبیین معنا و اقسام آزادی/ آیا آزادی عقیده حد و مرز دارد؟ 📌آیت الله اراکی: آدمی در تکالیف عامه عقلی آزاد نیست و موظف است نسبت به گزاره‌ها و قضایای اعتقادی مؤثر در سرنوشت خوب یا بد خویش به تحقیق و جستجو و سؤال و پرسش بپردازد. 🔹بر اساس مسئولیت جستجو و پرسش، هر نوع پرسش اعتقادی که پاسخ آن در سرنوشت آدمی نقش دارد -هرچند نقش احتمالی-مسئولیت‌آور است. 🔹بر اساس مسئولیت سنجش و استدلال و نظر، انسان -در نگاه عقل عملی- مسئول و موظف است تا پس از تحقیق و جستجو و آشنایی با فرضیه‌های گوناگون، درباره پاسخی که دریافت می‌دارد به سنجش و استدلال بپردازد و صحت‌وسقم پاسخ را با عرضه آن بر میزان برهان و دلیل بسنجد و گزاره‌هایی را که برهان و دلیل صحت آن را مورد تأیید قرار می‌دهد برگزیند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸نظام مدیریت خانواده با رویکرد فقهی باید تولید شود حجت الاسلام والمسلمین سید منذر حکیم در نخستین کارگاه آموزشی پژوهشی «فقه خانواده، مبانی و رویکردها»: 🔹ما هنوز نظام جامع خانواده نداریم با وجود اینکه مواد اولیه و احکام ما درجای جای فقه وجود دارد که اگر احکام کنار هم بیایند منظومه درست می شود. 🔹اگرچه در گذشته خانواده پشت جبهه بود اما در حال حاضر خط مقدم جبهه دشمن است چرا که خانواده حوزه های علمیه ما را می سازد و مرجعیت را الگو ساز است و مرجعیت سازی می شود. 🔹در عرصه جهانی سازی نظام اجتماعی اسلام دست ما خالی است. @vasael_ir 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸برخی مسؤولان سدی در برابر تحقق دولت اسلامی 🔹برخی مدیران، خود به بزرگترین سد برای تحقق دولت اسلامی مبدل شده اند و در این میان نیازمند عزمی انقلابی برای تغییر رویه مدیریتی و تلاش در جهت ورود افرادی معتقد به مبانی انقلاب و متعهد به تحقق دولت اسلامی با تمامی ارکان و اجزای آن به بدنه مدیریتی کشور هستیم. 🔹 هرچه از عمر پربرکت انقلاب اسلامی سپری شده و نهال انقلاب به درخت تناور و پربار تری مبدل گشته است، کید و کینه استکبار و دشمنان قسم خورده نظام اسلامی بیش از پیش نمایان شده و هر روزبرنامه جدیدی به منظور مقابله با نفوذ فرهنگی و گفتمانی انقلاب اسلامی در بین دیگر ملت ها طراحی و اجرا کرده اند. 🔹 انقلاب اسلامی در بطن و متن خود دارای عنصر مقاومت است و این عنصر الهام بخش و ماهیت آفرین، روز به روز گسترش یافته و همچون درختی تناور، سایه های خود را در کشورهای دیگر می گستراند. 🔹دشمن نیز بیشترین واهمه را از شکل گیری دولت مقاومت در قاموس سیاسی کشور دارد و به همین منظور نیز از حربه نفوذ برای تغییر رویکرد مسؤولان و به حاشیه راندن دولت مقاومت و جلوگیری از شکل گیری دولت اسلامی برپایه عنصر مقاومت و ایستادگی، استفاده کرده است. 🔹 رانت خواری سیاسی، ثروت های اشرافی، اختلاس، وادادگی فکری و فرهنگی در برابر استکبار، طایفه بازی سیاسی و ولنگاری فرهنگی از موضوعاتی است که نه تنها در قاموس دولت اسلامی جایگاهی ندارد، بلکه تحقق دولت اسلامی به معنای مبارزه با این مفاسد فکری، فرهنگی، سیاسی ، اقتصادی و اجتماعی است. 🔹لذا اگر می بینیم که دولت اسلامی تاکنون محقق نشده است، به سبب بیگانگی برخی مسؤولان با آرمان های انقلاب و اصول بنیادین دولت اسلامی است. 🔹نظام اسلامی باید به سوی تمدن سازی اسلامی حرکت کرده و نفوذ اسلام را در جهان گسترش دهد که یکی از زمینه های اصلی آن، تحقق دولت اسلامی است؛ موضوعی که باید مورد توجه جدی قرار گیرد. 🌐 http://yon.ir/kkUhJ 🆔 eitaa.com/rasanews_agency
📕 جدیدترین ترجمه از آثار شهید سید محمدباقر صدر در نمایشگاه کتاب تهران عرضه ترجمه فارسی کتاب «فدک فی التاریخ» شهید سید محمدباقر صدر انتشارات دارالصدر وابسته به پژوهشگاه تخصصی شهید سیدمحمدباقر صدر با بیش از ۴۰ عنوان کتاب در سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران حضور پیدا کرده است. «موسوعة الامام شهید السید محمد باقر صدر» در ۲۱ مجلد، «مدرسةالاسلامیه» در ۱۰ مجلد و همچنین ۹ جلد از مجموعه آثار فارسی، از جمله کتاب‌هایی هستند که انتشارات دارالصدر در این نمایشگاه بین‌المللی به مخاطبان عرضه می‌کند. از میان این کتاب‌ها جلد هفتم مجموعه آثار شهید صدر به زبان فارسی با دربرداشتن سه اثر برای نخستین بار به چاپ می‌رسد. این سه اثر عبارتند از: «فدک در تاریخ»، «پژوهشی درباره ولایت» و «پژوهشی درباره امام مهدی علیه‌السلام» که در یک مجلد به چاپ رسیده و در این نمایشگاه عرضه می‌شود. چاپ دوم کتاب «شهید الامه و شاهدها» نیز با اصلاحات و تجدیدنظر به این نمایشگاه آمده است. آثار شهید صدر در نمایشگاه بین اللمللی کتاب تهران: 🔸سالن شبستان، راهرو ۲۶، غرفه شماره یک، انتشارات مؤسسه امام موسی صدر 🔸سالن شبستان، راهرو ۱۴، غرفه ۵۲۱، انتشارات دارالعلم 🔸سالن شبستان، راهرو ۲۲، غرفه ۱۲، انتشارات کتاب فردا 🔸کتب عربی شهید صدر: بخش ناشران بین‌الملل عربی، غرفه ۲۸، دار زین العابدین 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸سید جمال الدین اصفهانی: ملاحظه کنید که دشمنان دین و مملکت راه کسب و تجارت را از هر سو بر ایشان مسدود کرده و بازار مسلمین مملو به امتعه فرنگستان و البسه کافرستان [شده است]. 🔹 در سیره علما 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
آیت الله اراکی در جلسه درس اخلاق در جمع طلاب مدرسه معصومه (س) مطرح کرد: 🔹از علامات محب، دلتنگی برای محبوب است. این حالت همیشگی محب خداست. 🔸آنانکه عظمت خدا را درک می‌کنند خود را از ساحت او دور می‌بینند. هر چه نزدیکتر می‌شوند احساس فراق بیشتری می‌کنند. 🔹پیامبر اکرم(ص) کمترین تعلق ممکن را به دنیا داشت. مقداری که کمتر از آن مستلزم قالب تهی کردن است. 🔸رمضان آغاز سال معنوی مومنان است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی در جلسه درس اخلاق در جمع طلاب مدرسه معصومیه (س) مطرح کرد(۲): 🔹انتظار از مسئولین ایجاد وحدت است، نه وحدت‌شکنی! 🔸رئیس جمهور سوگند خورده پاسدار وحدت ملت باشد، هر سخنی که موجب تضعیف نهاد‌های کشور بشود شرعا و قانونا حرام است. 🔹سخنان وحدت‌شکن قابل جبران نیست بلکه موجب آشفتگی می‌شود. 🔸شایسته نیست کسی که خود مسئول اجرایی است از وزارتخانه‌ها و وزراء و بانک مرکزی و غیره انتقاد کند، خود او باید اصلاح کند. 🔹این کارها موجب ناامیدی مردم از اصلاح امور می‌شود. مردم انتظار عمل دارند. 🔸اولویت امروز اشتغال است. احساس نمی‌شود که مسئولین در فکر مردم هستند. 🔹مشکل مردم تلگرام نیست، مشکل قاچاق و واردات و اشتغال و ازدواج است. مشکل بی‌اعتنایی مسئولین به مردم مستضعف است. 🔸دوره‌ی مسئولیت شما تمام می‌شود سعی کنید یاد خوبی از خود برای تاریخ و مردم بگذارید. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
نظام فقهی خانواده باید نیازهای قانونی خانواده از بدو تشکیل تا انحلال را تأمین کند حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید منذر حکیم در نشست علمی مبانی فقه نظام خانواده: 🔹ما معتقدیم که خانواده یک واحد اجتماعی است و نیازها و ابعاد متنوّعی دارد و برای کلّیه این ابعاد باید به یک منظومه‌ای واحد دست‌پیدا کنیم که بتواند خانواده را از بدو تشکیل تا انحلال از لحاظ نیازهای قانونی تأمین کند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸درسگفتار بررسی اندیشه ‌اقتصادی شهید صدر با محوریت کتاب اقتصادنا 🆔 @vasael_ir
دیدار مدیر موسسه دانشوران حجت الاسلام دکتر مصطفی درّی با ریاست پژوهشگاه فقه نظام حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم ، جهت تشکیل گروه پژوهشی فقه نظام مدیریت شهری 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir