📋 متن بیانات آیت الله اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام و دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب در نشست مشترک با کمیته رسانه کنفرانس وحدت را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید:
🌐http://yon.ir/HPIaJ
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
⚜️آغاز امامت و ولایت حجه بن الحسن امام زمان (عج) تبریک و تهنیت باد.
🌐 @khosropanah_ir
💠آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام در نشست خبری:
اگر آمریکا تلاش میکند، جریانی علیه ما با همکاری نیروهای همراه خود نظیر حاکمان عربستان و رژیم صهیونیستی ایجاد کند، در سی و دومین کنفرانس بین المللی وحدت ما شاهد گردهمایی ۱۰۰ کشور اسلامی هستیم. که این امر تودهنی به آمریکا خواهد بود.
آنها[عربستان] با تهدید و تطمیع سعی دارند، مهمانان را از حضور در کنفرانس وحدت بازدارند و رسانه استعمار پیر انگلیس نیز به دلیل اثرگذاری این اجلاس با آن مخالفت میکنند، اما این تلاشها به لطف خداوند اثر معکوس داشته است.
شکل گیری این اجلاس جهانی اعلام شکست برنامههای آمریکا برای تحریم و محاصره و انزوای جبهه مقاومت با محوریت ایران است.
حمایت از قدس، حمایت از یمن هم هست، چرا که آنها بایکدیگر گره خورده و یک گروه هستند.
یکی از برنامههای ویژه این کنفرانس مربوط به دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی در ۴۰ ساله گذشته خواهد بود.
چندین سال است گفتهایم اگر عربستان می خواهد رهبر جهان اسلام شود باید پرچم وحدت را به دوش بکشد، اما متأسفانه همیشه در اختلاف و کینه مذهبی و قومی دمیده است.
با توجه به نقش سوریه در جهان اسلام و حضور علمای برجسته در شهرهای این کشور به بشار اسد پیشنهاد کردیم، شورای افتای مشترک شیعه و سنی در دمشق نیز برگزار شود.
پیش از این شاهد یک وحدت کارتونی بودیم، اما امروز بعد از ایجاد جنگ برای تفرقه، جریانهایی جدی برای حمایت از وحدت شکل گرفته و این جریان از گذشته قدرتمندتر شده و جریان تفرقه بیش از گذشته دچار انزوا شده است.
اتحادیهای برای دانشجویان جهان اسلام در نظر گرفتهایم و حضور تعدادی از دانشجویان در کنفرانس نیز پیشبینی شده است.
ما در این کنفرانس سه کمیسیون مربوط به فلسطین خواهیم داشت که از این رو تلاش آمریکا را برای انتقال سفارت این کشور به قدس اشغالی محکوم می کنیم؛ رژیم صهیونیستی مشروعیتی برای داشتن پایتخت در فلسطین ندارد.
یکی از محورها بحث رفراندوم است که از سوی رهبر معظم انقلاب مطرح شده است، ما میگوییم صلح باید بر مبنای عدل باشد و از این رو همه مردم و ساکنین اصلی فلسطین در یک رفراندوم عمومی شرکت کنند و این روش مقبول و منطقی است و از این رو برنامه ویژه برای تبیین ایناصل داریم.
مجمع تقریب از نهادهای تقریبگرای کشورها حمایت میکند و ما اکثرا دفتر جداگانه نداریم، در افغانستان نهادهای تقریبی خوبی شکل گرفته که ما از آنها حمایت میکنیم و از این رو شخصیتهای برجسته افغانستان از جمله حامد کرزای و وزیر اوقاف و حج این کشور در کنفرانس حضور خواهند داشت.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰برگزاری جلسه دفاع رساله(سطح 4) با موضوع بررسی و تحلیل روش و قواعد جناب زید بن علی در تفسیر قرآن کریم، با راهنمایی حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم ریاست پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد .
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 گذری بر نظرات حجت الاسلام رجبی؛ معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام در نشست بررسی مهاجرت نخبگان از منظر فقه سیاسی
(بخش اول)
🔹«در نظام اجتماعی اسلام، گروه ها و نهاد های مختلفی مشغول به کار هستند و هر کدام از اینها حقوق و تکالیفی برعهده دارند. تکالیف همه ی اینها در فقه اسلامی مشخص شده و هر چقدر که جوامع پیچیده تر شده اند، این گروه ها نیز بیشتر شده اند و وظایف و تکالیف اینها هم گسترده تر شده است. لازم است فقه اسلامی در هر دوره ای از دوره های زمانی، بسته به نوع آنها، تکالیف و وظایف آنها را مشخص کند که مجموعه ی اینها، حقوق اسلامی را تشکیل می دهد.»
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 گذری بر نظرات حجت الاسلام رجبی؛ معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام در نشست بررسی مهاجرت نخبگان از منظر فقه سیاسی
(بخش دوم)
👈چگونه به یک نظام حقوقی و سیاسی منسجم برسیم ؟
برای اینکه به یک نظام حقوقی و سیاسی منسجم برسیم باید تکالیف واحدهای اجتماعی و حقوقشان را در احکام اولیه روشن کنیم که در نهایت این احکام اولیه، چارچوب های کلی شریعت در نظام سیاسی اسلام را به ما نشان می دهند در واقع آن سیاست های کلان قانونگذاری را از این احکام اولیه اخذ می کنیم سپس مطابق این احکام اولیه، سیاست گذاری، قانونگذاری و برنامه ریزی صورت می پذیرد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
امکان احیای تمدن اسلامی.mp3
2.88M
🔰 سخنرانی استاد خسروپناه عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام با موضوع: امکان احیای تمدن اسلامی
💠 همایش حکمت و تمدن
🗓 97/08/28
🔊 #فایل_صوتی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ| وحدت در دشوارترین میدانها
💗 روایت رهبرانقلاب از ماجرای نوجوان ۱۲ سالهی اهل سنت که در دفاع از جمهوری اسلامی در شلمچه به شهادت رسید
⚡️آغاز هفته وحدت
❣ #هفته_وحدت
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠به مناسبت هفته وحدت
🔹امام خمینی (ره) :
« آنهایی که میخواهند بین اهل سنت و اهل تشیع فاصله ایجاد کنند نه سنی هستند نه شیعه. اینها اصلًا به اسلام کار ندارند. و الّا کسی که به اسلام اعتقاد داشته باشد، در یک زمانی که با وحدت همه مسلمین باید پیشروی کنیم و پیروز بشویم ان شاء اللَّه، این نمی آید دامن بزند به اختلاف و مسائل اختلافی را طرح کند، اینها نیست جز اینکه اشاره ای از خارج هست. و قدرت های بزرگ فهمیدند که آن چیزی که آنها را عقب زده است اسلام است و وحدت مسلمین و برادری بین همه گروههای اسلامی است، از این جهت، از اینجا شروع کردند که اینها را به هم بزنند.»
📆9/3/1360
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠به مناسبت هفته وحدت
🔹امام خامنه ای (مدظله العالی):
«مسأله ی شیعه و سُنی یکی از ابزارهای مهم دشمنان برای زمینگیر کردن امت اسلامی است. هم سُنی ها بدانند، هم شیعه ها بدانند؛ همه، در ایران و در دنیای اسلام، این را بدانند که اختلاف شیعه و سنی یکی از ابزارها و چماق های دشمن علیه امت اسلامی است. آنها هر جور بتوانند، از این ابزار استفاده می کنند. آن روزی که سُنیِ فلسطینی زیر فشار است، یک عده ای را با این شعار، با این تبلیغات، که: اینها سُنی هستند، شما شیعه هستید؛ سعی می کنند نگذارند کمک کنند. امروز که شیعه ی لبنان زیر فشار است، به یک عده ای می گویند: شما سُنی هستید، اینها شیعه هستند؛ به آنها کمک نکنید. آنها نه به شیعه احترامی می گذارند، نه به سُنی؛ آنها با اصل اسلام طرفند. سم مهلک دنیای اسلام تفرقه است. این تفرقه، ملتها را از هم جدا می کند؛ دلها را از هم جدا می کند ... این، کار دشمن است. چرا ما این حقیقت را نمی فهمیم؟ سالهای متمادی است - از زمان مرحوم آیت اللَّه بروجردی (رضوان اللَّه تعالی علیه) و بعضی از بزرگانِ علمای اهل سُنت در مصر - که این فکر پیدا شده که بیایید اختلافات را کنار بگذارید؛ سنی، سنی بماند؛ شیعه، شیعه بماند؛ عقاید خودتان را داشته باشید؛ اما با هم، دست در دست هم بگذارید.»
📆17/5/1385
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰مقاله ی وحدت، استراتژی قرآن کریم برای عینیت بخشی به امت واحده اسلامی اثر حجت الاسلام مجید رجبی معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام :
🔹گزیده از این نوشتار
👇👇👇
📋مسأله اصلی این نوشته چگونگی رويكرد به وحدت در میان مسلمین است. آیا وحدت بین مذاهب اسلامي يك حقيقت است يا ضرورت؟ یک استراتژی است یا یک تاکتیک؟ وحدت مطابق قاعده اوليه است يا ثانويه؟ آيا مي توان جامعه اسلامي را داراي روحي واحد و به عنوان يك واحد حقيقي به رسميت شناخت، تا وحدت استراتژی اسلام باشد؟ اگر مسلمين با وجود اختلافات فرعي -به خداي واحد، رسول واحد، كتاب واحد و قبله واحد معتقدند- مجموعا يك جامعه واحد را تشكيل دهند، آن وقت بدون شك اتحاد بين مسلمين يك ضرورت شرعي و عقلي اوليه خواهد بود، و آن هويتي كه اسلام براي جامعه اسلامي در نظر گرفته است، و آن دستورات اجتماعي كه براي حفظ الفت و همبستگي در جامعه اسلامي دستور داده است، كه برخي آنرا فقط در جامعه شيعه قابل تطبيق مي دانند، بايد در سراسر جامعه اسلامي پياده شود، و اختلافات مذهبي نبايد ذره اي در اين مسأله تأثير گذار باشد، اگر نه وحدت تنها يك تاکتیک و ضرورت ثانوی خواهد بود كه بخاطر برخي مصالح مثل عجز از مقابله با دشمنان، لزوم همزيستي مسالمت آميز در كنار آنها و يا برخي مصالح ديگر ناچار به حفظ وحدت با سائر مسلمانان هستيم؟
جهت مطالعه متن کامل این مقاله می توانید به لینک زیر در سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام مراجعه نمایید.
🌐http://yon.ir/FRama
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 گذری بر نظرات حجت الاسلام رجبی؛ معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام در نشست بررسی مهاجرت نخبگان از منظر فقه سیاسی
(بخش سوم)
«همانطور که خروج از ولایت حاکم مشروع، حرام است، پذیرش حاکم نامشروع نیز حرام است. چنانکه در آیه «لایَتَّخِذِ المُؤمِنونَ الکافِرینَ اَولِیاءَ مِن دونِ المُؤمِنِینَ ومَن یَفعَل ذلِکَ فَلَیسَ مِنَ اللهِ فی شى ءٍ» ؛ خدواند مومنین را از این کار نهی کرده که با کفار و حکام جائر، همکاری داشته باشند.
بنابراین همکاری با ظالمین و حکومتهای نامشروع حرام است؛ این در حالی است که در بسیاری از موارد مهاجرت نخبگان منجر به تقویت دشمنان بالفعل و دشمنان بالقوه اسلام میشود، چرا که نخبگان کمتر به کشورهای غیرتوسعه یافته و یا ضعیف مهاجرت میکنند.»
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 گذری بر نظرات حجت الاسلام رجبی؛ معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام در نشست بررسی مهاجرت نخبگان از منظر فقه سیاسی
(بخش چهارم)
«اگر جامعه در جایی نیاز به تخصصی دارد که منوط به مهاجرت موقت شخص است و یا اگر مهاجرت برای دفع ظلم و احقاق حق باشد یا حاکم بنابر مصالحی دستور به مهاجرت دهد، مهاجرت عنوان وجوب پیدا میکند و مصداق آیه «وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً إِلَى اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ثُمَّ یُدْرِکْهُ الْمَوْتُ فَقَدْ وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَى اللَّه» میگردد.»
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
آیت الله اراکی در کنفرانس وحدت :
🔹«وحدت و مقاومت» پیام اصلی این اجتماع بزرگ است.
🔹این گردهمایی نشان میدهد پروژه تکفیریها در ایجاد تفرقه در جهان اسلام شکست خورده و جهان اسلام در مسیر رسول خدا (ص) و قرآن قرار گرفته است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 گذری بر نظرات حجت الاسلام رجبی؛ معاونت پژوهش پژوهشگاه فقه نظام در نشست بررسی مهاجرت نخبگان از منظر فقه سیاسی
(بخش پایانی)
«گاهی بین موارد وجوب و حرمت مهاجرت تزاحم واقع میشود که در صورت وجود گزینههای جایگزین باید به آنها مراجعه کرد و در غیر اینصورت، باید به مرجحات باب تزاحم مراجعه کرد و با اهم و مهم کردن، به تکلیف خود عمل کرد و بر حکومت اسلامی لازم است که با توجه به اجتهاد فقهاء، تدبیر و سیاست گذاری کند و با قانونگذاری، مهاجرت نخبگان را هم به لحاظ کمی و هم کیفی مدیریت کند تا در راستای افزایش قدرت جامعه اسلامی باشد.
باید توجه داشت که مهاجرت گاهی اوقات در اثر سوء تدبیر ما اتفاق میفتد و گاهی هم در اثر حسن تدبیر ما، مثلا ما اینجا اجازه ی کشف حجاب را نمی دهیم، اجازه ی آزادی نامشروع را نمی دهیم و این مساله موجب مهاجرت می شود، خب این مشکلی ندارد.
اما گاهی ما برای بهره وری و استفاده از ظرفیت های علمی خودمان تدبیری نمی کنیم که این بی تدبیری موجب از دست رفتن ظرفیت نخبگان ما می شود و این موضوع به قدرت ما لطمه میزند.
لذا باید توجه داشت که حکومت نسبت به جذب نخبگان وفضا سازی برای آنان، مسئول است. یعنی فقط وظیفه ی حکومت انذار و تبشیر نیست، بلکه حکومت موظف است که فضا سازی هایی بکند که حرام در جامعه اتفاق نیفتد و مردم به حرام نیفتند.»
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰 حق شهروندی و این چیزهایی که امروز غربیها یاد گرفتهاند، در روایات و قرآن ما هست
🔻 رهبر انقلاب در جلسه خارج فقه:
🔹 این قراردادهای اجتماعی، همان حقوق شهروندی است. این چیزهایی که حالا امروز فرنگیها یاد گرفتهاند، حرفهایی است که در روایات و قرآن ما هست، در حدیث میگوید «اَوفاكُم بِالعَهد»؛ «عهد» یعنی قرارداد، آن چیزی که بین شما و بین دیگران قرارداد بسته شده.
🔺 شما وقتی در یک محیط با هم زندگی میکنید، یک قراردادی با هم بستهاید دیگر؛ مثل این است که در یک آپارتمانی ده خانواده زندگی میکنند؛ اینها ولو هیچ کاغذی هم امضا نکردهاند، [امّا] یک معاهداتی در مقابل هم دارند؛ #حقوق_شهروندی یعنی این. ۹۷/۸/۲۸
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#فقه_تقریب_مذاهب
آیتاللهالعظمی نوریهمدانی در دیدار میهمانان کنفرانس وحدت اسلامی:🔻
⛔️ توهین به مقدسات مسلمین جایز نیست
🔹وحدت و اتحاد با حفظ ارزشها و اصول یکی از ضروریات دین است و همه مسلمانان، دشمن مشترک یعنی آمریکا و جبهه استکبار را دارند و هدف مشترک همه مسلمانان #آزادی_قدس است.
🔹دشمنی آمریکا با ملت ایران، به خاطر این است که ملت ایران از مسلمانان کشورهای اسلامی مانند، یمن، فلسطین و از همه محرومان و مستضعفان جهان دفاع می کند.
🔹مامسلمانان معتقدیم تا این غده سرطانی (رژیم صهیونیستی) وجود دارد، مسلمانان در آرامش نخواهند بود.
🔹هدف ما مسلمانان شناخت و معرفت به ظالمین و عدم تکیه کردن به آنها است و اگر تکیه کنید، مشکلات گریبان گیر شماخواهد شد. این مباحث قرآنی است که خدا به مسلمانان فرموده است. همین قرآن به ما می گوید رژیمی که جنایت میکند نمی تواند #خادم_الحرمین باشد.
🔹ما معتقدیم نباید به مقدسات سایر ادیان توهین کرد و این راهم جایزنمی دانم.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📋جهت مطالعه مقاله اعتدال در اسلام تالیف حجت الاسلام علی صالحی منش، پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام به سایت رسمی پژوهشگاه مراجعه نمایید.
🌐http://yon.ir/xjjvY
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ نشست گروه پژوهشی اصول و مبانی فقه نظام در محل پژوهشگاه
📅 97/9/7
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
#فقه_رسانه
🌷 در سریالها از دفاع مقدس و شهدای عزیز بگویید
🔻 رهبرانقلاب: در سریالها به مسائل ملّی بپردازید؛ از #شهدای_عزیز، از #دفاع_مقدس، از انقلاب، از #سبک_زندگی_اسلامی، از انگیزههای ایمانیِ ملّت و مظاهر آن، از ایستادگیشان در برابر ابرجنایتکاران و مفسدان عالم بگویید. ما هنوز در مسئلهی دفاع مقدس حرف برای گفتن زیاد داریم. ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیتالله حسینی بوشهری عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام:
🔹 مجلس باید نماد #وحدت باشد و نباید مایه اختلاف در کشور ما باشد؛ همچنین باید از مواضع اصولی مردم تبعیت کند؛ در خصوص مواضع اصولی نسبت به مقاومت و آنچه مصلحت کشور است؛ همچنین به جای پرداختن به مسایل جناحی باید وحدت را حفظ کنید.
🔹مجلسیان باید #اخلاق و معنویت را در گفتار و رفتار رعایت کنند؛ مجلس ما باید در تراز یک مجلس اسلامی ظهور کند، مجلسی که نماینده آن مرحوم مدرس بود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
970824.pdf
110.7K
📊 نمودار | بیانات رهبرانقلاب در دیدار جمعی از برنامهسازان صداوسیما. ۹۷/۸/۲۴
#فقه_رسانه
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📚 ترجمه كتاب فقه نظام اقتصادي اسلام (جلد اول) به زبان انگليسي از تاليفات آيت الله محسن اراكي (موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام) به زيور طبع آراسته شد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 گزیده ای از مقاله "اعتدال در اسلام" اثر حجت الاسلام علی صالحی منش / پژوهشگر پژوهشگاه فقه نظام :
(بخش دوم)
🔰نقش امامت در ایجاد و حفظ اعتدال
🔹نقش امام در جامعه اسلامی همین است که توازن را ایجاد کند وبا جلو گیری از انحراف ها اجازه آن را ندهد که جامعه به ورطه افراط و تفریط کشیده شود؛ وظیفه ای که تنها با همراهی و همکاری امت قابل دسترسی است، از همین رو آنان که اعتدال جامعه را به زیان منافع خویش می بینند ابتدا با افراطی خواندن امام، رهبری صالح جامعه را هدف قرار داده با بی اعتماد کردن جامعه نسبت به او و یا با کم انگیزه کردن امت در حمایت و اطاعت از او بواسطه دعوت به اعتدال و میانه روی (!) نقش راهبردی امامت را تضعیف می نمایند؛ اتفاقی که در صدر اسلام یک بار در سقیفه و با طراحی اهل سقیفه و بار دیگر در زمان حکومت امیر المؤمنین «علیه السلام» و با طراحی معاویه و همکاری ناکثین و مارقین و ساکتین فتنه ها، جامعه را به سمت پرتگاههای سقوط سوق داد.
🔹این اتفاق در زمانه ی ما نیز در حال تکرار است؛ مقام معظم رهبری «حفظه الله» در این باره می فرمایند: «هر جایی که مردمان عافیت طلب و راحت طلب در وسط میدان مبارزه جایی برای خود باز نمی کنند و خطر پذیری نمی کنند، انسانهای مؤمن و مبارز را به تندی و افراطی گری متهم می کنند» و هم چنین در این زمینه می فرمایند: « آن روز، از همه تندروتر هم از نظر آنها امام بزرگوار بود؛ امروز هم از همه تندروتر، به نظر آنها این بندهی حقیر هستم.»
📋متن کامل مقاله را در سایت پژوهشگاه فقه نظام بخوانید:
👇👇👇
🌐http://yon.ir/xjjvY
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir