eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
221 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻آیت الله اراکی استاد درس خارج حوزه علمیه و موسس محترم پژوهشگاه فقه نظام: 💠نزاع حق و باطل سر آمریت خداست نه خالقیت خداوند 🔹بعضی از این عمامه به سرهای نادان گاهی می‌گویند حکومت ربطی به دین ندارد و حوزه نباید حکومتی شود و از این حرف‌ها. این‌ها می‌گویند خدا خالق است. اصلاً دعوا سر خالق بودن خدا نیست. 🔸این مسئله ی نظریه نفی خدا، نظریه‌ای است که اخیراً در تمدن غرب به وجود آمده است که یک جمع کثیری نفی خدا کنند. 🔹در طول تاریخ کفار نفی خدا نمی‌کردند؛ «وَلَئِنْ سَأَلْتَهُمْ مَنْ خَلَقَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ لَيَقُولُنَّ اللَّهُ»؛ بحث سر خالق نبوده که چه کسی خالق است. خالق چه کسی غیر خدا می‌تواند باشد؟ 🔸بحث سر این بوده است که چه کسی آمر است. خدا دو کار دارد؛ «لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ» هم خالق است و هم «يُدَبِّرُ الْأَمْرَ مِنَ السَّمَاءِ إِلَى الْأَرْضِ» تدبیر و فرمانروایی می‌کند. 🔹دعوا سر فرمانرواست. اینکه این ‌همه با رُسُل و ائمه اطهار علیهم السلام جنگ می‌شده است به این دلیل بوده که آن‌ها می‌گفتند ما نماینده فرمانروا هستیم، اگر می‌خواستند بگویند نماینده خالق هستیم کاری با آن‌ها نداشتند. 🔸نماینده خالق باش برو و در مسجد بنشین و صبح تا شب نماز بخوان برای خالقت و عبادت کن و کسی کاری به تو ندارد. 🔹الآن در اروپا کسی کاری به کار کسی ندارد؛ اگر بخواهد در خانه‌اش بنشیند و صبح تا شب قرآن بخواند اما حرف بزند که نظام سرمایه‌داری نظام فاسدی است و این نظام باید عوض شود بلایی به سرش می‌آورند که الآن در فرانسه بر سر این بیچاره‌ها می‌آورند. 📌مشروح بیانات در لینک زیر؛ mehrnews.com/news/4634971 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
♦️حجت الاسلام رهدار رئیس موسسه پژوهشی فتوح اندیشه: 🔸کشورهای غربی‌ در ابتدای وقوع انقلاب اسلامی، آن را یک انقلاب مدرن تلقی می‌کردند که البته این دیدگاه آنان کاملاً اشتباه بود و انقلاب ما از جنس بعثت انبیا ست! 🔹 حکومت قاجار و پهلوی هر دو دیکتاتور بودند اما تفاوتشان در این بود که پهلوی دست نشانده بود اما قاجار دست نشانده نبود. به همین دلیل علما می‌توانستند کاری استقلالی انجام دهند. 🔸یکی از نمونه‌های رشد مردم و نزدیک شدن آنان به افکار و عقاید امام، فتنه هشتاد و هشت است. بسیاری از خواص، در این گردنه خطرناک لغزیدند اما مردم پایدار ماندند و به سلامت از این برهه تاریخی عبور کردند. 🔹 بنده اعتقاد دارم که ای کاش نظام به سمتی حرکت کند که برای ارتباط با آمریکا به یک رفراندوم برسیم. من از رفراندوم مذاکره با آمریکا استقبال خواهم کرد چرا که حتم دارم مردم‌مان به همان اندازه که به جمهوری اسلامی رای آری دادند، به همان اندازه به مذاکره با آمریکا رای نه می‌دهند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
♦️حجت الاسلام حاج ابوالقاسم ریاست محترم پژوهشگاه فقه نظام : 🔹روشنفکر مطّهِر چه کسی است؟ روشنفکری در ذاتش چیز بدی نیست. روشنفکری اگر به معنای حرکت رو به جلو و مقابله با ارتجاع باشد، بسیار هم امر پسندیده‌ای است. 🔸یک وقت هست که انسان در تفکر خود هر پیشرفت و هر امر نوئی را محکوم می‌کند. چنین شخصی در نقطه مقابل روشنفکری قرار دارد که قطعاً ناپسند است. 🔹روشنفکری به معنای حرکت رو به جلو ذاتاً چیز خوبی است، اما یک نکته را نباید از یاد ببریم و آن هم اینکه این حرکت رو به جلو نباید به قیمت از دست دادن ارزش‌ها و سنت‌های مفید و مؤثر برای جامعه ما تمام بشود. 🔸خدا به پیامبر (ص) فرمود، «قُلْ مَا کُنتُ بِدْعًا مِّنَ الرُّسُل» (احقاف/۹) بگو من پیغمبر جدیدی نیستم و حرف نوئی نیاورده‌ام. حرف من حرف‌های گذشتگان است. در بعضی از آیات دیگر می‌خوانیم که باز پیغمبر (ص) می‌گویند، «إِنَّ هَذَا لَفِی الصُّحُفِ الأولَی» (الاعلی/۱۸) این چیزهائی که من می‌گویم در کتب گذشتگان هم هست، «صُحُفِ إِبْرَاهِیمَ وَمُوسَی» (الاعلی/۱۹) من امتداددهنده راه آنها هستم. 🔹اما همین پیغمبر (ص) در چند جای قرآن می‌گوید، «فَلْیَأْتُوا بِحَدِیثٍ مِّثْلِه» (طور/۳۴) قرآن نو هست. نوآوری در آن هست. قرآن یک حرکت رو به جلوست. چگونه می‌شود بین این دو گزاره جمع کرد که رو به جلو حرکت کنیم و در عین حال بگوئیم که ما حرف نوئی نیاورده‌ایم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔵درس خارج فقه فرهنگ 📌«لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ» به معنای برپایی نظام حکومتی است/ امربه معروف و نهی از منکر نباشد، نیکان کنار زده و اشرار سرکار می‌آیند 🔹آیت‌الله محسن اراکی موسس محترم پژوهشگاه فقه نظام در درس خارج «فقه فرهنگ» مطرح کرد: 🔹اصل برپایی نظام با مردم است. این از نوادر تاریخ ماست و اصلاً یکی از تفاوتهای بزرگ بین مکتب علی بن ابی‌طالب علیه السلام با مکتب خلفا همین است. 🔹رسُل الهی کاری غیر از اقامه حکومت نداشتند. آقایانی که اصلاً فهمی از دین ندارند می‌گویند آیا کار رسول حکومت یا سیاست هم بوده است؟! اصلاً مگر کاری غیر از سیاست داشته است! کار ایشان فقط سیاست بوده است، سیاست یعنی امر و نهی. 🔹دین یعنی حاکمیت. رُسُل آمدند که بگویند حاکمیت از آن خداست و این معنی لا اله الا الله و ان محمد رسول الله است. 🔹امر به معروف و نهی از منکر یک قانون اجتماعی است، جامعه‌ای که در آن نهی از منکر و امربه‌معروف نشود به‌تدریج نیکان کنار زده می‌شوند و اشرار سرکار می‌آیند. این قانون جامعه است و از آن قوانین جبری حاکم بر جامعه است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔴 رئیس مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی: ⚪️ زوایای کمتر دیده شده از فقه حکومتی ❓طرح حکومت اسلامی به چه زمانی باز می‌گردد؟ 🔹حجت الاسلام مهدی صرامی رئیس مرکز مطالعات راهبردی فقه حکومتی چند سال است که در عرصه فقه حکومتی فعال است و در برخی عرصه ها چون فقه شهرسازی ورود جدی داشته است. با وی تبارشناسی فقه حکومتی را به گفت و گو نشستیم. وی معتقد است: تاریخ طرح و تاریخ توجه به فقه حکومتی را باید تفکیک کرد و هر چند زمان طرح فقه حکومتی مقارن با ظهور اسلام است اما اوج دوران طرح، دوره امام خمینی است و اکنون اوج دوره توجه به آن است. به تعبیر دیگر "این دوران، دوران طلایی فقه حکومتی است". 🔸 اگر قرار است حکومتی پسوند اسلام را به دنبال داشته باشد باید از منابع معتبر، گزاره‌های خود را استخراج کرده باشد که روش معتبر هم در تصریحات اهل بیت(ع) وجود دارد. پس فقه حکومتی یک اصطلاح کاملا دقیق و غیرقابل تغییر است برای اسلامی کردن حکومتی که وعده‌اش را از اسلام شنیده‌ایم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
◀️ جلسه اعضای حوزه نظام سلامت با حضور معاونت آموزش و گفتمان سازی پژوهشگاه، حجت الاسلام دکتر هدایت 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss
▪️◾️السلامـــــ علیکمــــــ یا ائمه البقیــــع◾️▪️ در حریمی که روضه ممنوع است روضه خوان شما خودِ قبر است پیش جهل مدبران بقیع چاره ی بغضِ در گلو صبر است 🏴 سالروز غم انگیز تخریب قبور ائمه بقیع بر همه شیعیان و محبین اهل بیت علیهم السلام تسلیت باد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬چرا سخنرانی‌های مجلس خبرگان محرمانه است؟ ♦️آیت الله محسن اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری و موسس پژوهشگاه فقه نظام میگوید... 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
♦️ | نگاه تقلیدی به فرهنگ غرب عامل کاهش جمعیت / آثار مخرب تک فرزندی 🔹در بعضی از کشورهای غربی مطلقا کاهش باروری وجود ندارد؛ یعنی خانواده های پر جمعیت دارند، مثلا در برخی خانواده آمریکایی ده تا دوازده بچه هم به ثبت رسیده است. چطور خانواده ایرانی که می خواهد از او تقلید کند باید حتماً یک یا دو بچه داشته باشد؟! 🔸بچه هایی که تک فرزند بودند، به دلیل اینکه خواهر یا برادری نداشتند که رقابت کردن سالم را با او تمرین و تجربه کنند با مشکلاتی در زمینه پذیرش واقعیت های زندگی روبه رو شدند. آنها که از زبان والدین‌شان هیچ گاه کمتر از گل نشنیده بودند، با کوچکترین تشری می شکستند و پا پس می کشیدند. 🔹خواهر و برادر داشتن کمک می کند تا فرزندان بتوانند در موقعیت های مختلف خودشان را جای دیگری بگذارند و از منظر او به اتفاقات نگاه کنند. بچه ای که خواهر و برادر ندارد نسبت به بچه ای که یک یا چند خواهر و برادر دارد، فرصت کمتری برای همدلی کردن و گذاشتن خودش به جای دیگران پیدا می کند. 🔸بچه هایی که تک فرزند هستند، در مرکز توجه والدین قرار دارند و هر رفتار آنها توسط والدین پایش می شود. این توجه زیاد باعث می شود که این بچه ها همیشه با یک جور اضطراب زندگی کنند، اضطرابِ اینکه نکند آن کسی نباشند که والدین شان انتظار دارند. 🔹کنترل خانواده و تنظیم جمعیت امری است که نه می توان صددرصد با حکم حکومتی و توسط دولت درباره آن تصمیم گیری نمود و نه مسئله ای است که صرفا بتوان برعهده خانواده ها گذاشت. در این راه باید تعاملی صحیح و منطقی صورت بگیرد و جمیع جوانب سنجیده شود. 🔸از سویی حکومت بایستی توانایی اداره جمعیت و آماده سازی بسترهای مورد نیاز جهت تربیت نسلی صالح و مصلح که شایسته نام امت نبوی باشد را داشته باشد و از سوی دیگر خانواده نیز فرصت، توان، امکانات تربیت این نسل و آمادگی پذیرش مسئولیت آن را کسب کند. کنترل جمعیت در جایی معنا پیدا می کند که رشد جمعیت منفی نشود. 📝محرم آتش افروز 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از فقه نظام ساز
📚برخی از منابع فقه الحکومه 1⃣أساس الحكومة الإسلاميّة؛ الحائري، السيد كاظم http://ar.lib.eshia.ir/72006/1/263 ➕ ولاية الأمر في عصر الغيبة؛ الحائري، السيد كاظم http://lib.eshia.ir/72001/1/237 .................................... 2⃣ الحكم الاسلامي المؤلف : المدرسي، السيد محمد تقي http://ar.lib.eshia.ir/71948/1/276 ➕الوجیز في الفقه الإسلامی(فقه الدستور و احكام الدولة الإسلامية) المدرسي، السيد محمد تقي http://lib.eshia.ir/71887/1/134 .................................... 3⃣نظام الحكم في الإسلام المؤلف : السبحاني، الشيخ جعفر http://ar.lib.eshia.ir/26633/1/92 .................................... 4⃣ دراسات في ولاية الفقيه وفقه الدولة الإسلامية المؤلف : المنتظري، الشيخ حسين علي http://ar.lib.eshia.ir/15296/1/1 ➕ نظام الحكم في الإسلام المؤلف : المنتظري، الشيخ حسين علي http://ar.lib.eshia.ir/15306/1/1 .................................... 5⃣اسس النظام السياسي عند الإمامية المؤلف : السند، الشيخ محمد http://ar.lib.eshia.ir/26538/1/369 ➕بحوث معاصرة في الساحة الدولية المؤلف : السند، الشيخ محمد http://ar.lib.eshia.ir/26518/1/418 .................................... 6⃣ فقه نظام سیاسی اسلام. آیت الله محسن اراکی http://mohsenaraki.ir/farsi/%d9%81%d9%82%d9%87-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d9%85-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85/ .................................... 7⃣ الحكم الإسلامي بين النظرية والتطبيق شهید حکیم http://al-hakim.com/?books=%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%83%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A-%D8%A8%D9%8A%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%B8%D8%B1%D9%8A%D8%A9-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B7%D8%A8%D9%8A%D9%82 .................................... 8⃣فقه سیاسی عمید زنجانی https://www.noorlib.ir/View/Fa/Book/BookView/Text/1536 .................................... 9⃣کتاب «مطالعات فقه سیاسی» به کوشش دکتر محمود فلاح، http://ijtihadnet.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%9B-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%87-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1/ .................................... 10. «درسنامه فقه سیاسی»، تألیف سیدجواد ورعی http://ijtihadnet.ir/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%9B-%D8%AA%D8%A3%D9%84%DB%8C%D9%81-%D8%B3%DB%8C/ 🌐کانال فقه نظام ساز @feghheumanism
♦️آیت‌الله جنتی: 🔹دشمن با فشار اقتصادی دنبال مذاکره است. 🔸آمریکایی‌ها در ۴۰ سال گذشته از حربه‌ها و ابزارهای مختلفی برای فشار علیه مردم ایران استفاده کرده‌اند که همگی آنها شکست خورده است. 🔹قطعاً این توطئه آنها با درایت مقام معظم رهبری و هوشیاری مسئولان شکست خواهد خورد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴در پیامی؛ رهبر انقلاب درگذشت آیت الله محقق کابلی را تسلیت گفتند حضرت آیت الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت آیت الله محقق کابلی را تسلیت گفتند. متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسمه تعالی درگذشت عالم مجاهد آیةالله آقای حاج شیخ قربانعلی محقق کابلی رحمةالله‌علیه را به عموم برادران افغانستانی بویژه به خاندان محترم و مقلدان و ارادتمندان و شاگردان ایشان تسلیت میگویم و علوّ درجات آن مرحوم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم. سیّدعلی خامنه‌ای ۲۲ خرداد ۹۸ @Khamenei_ir
♦️حجت الاسلام حاج ابوالقاسم رئیس پژوهشگاه فقه نظام : 🔹قرآن هم کتاب تاریخ است، اما متن را تاریخ انبیا قرار داده است و لذا قرآن، تاریخ انبیا به عنوان برترین انسان‌های هستی را و رسالت آنها را این‌گونه بیان می‌کند. رسالت انبیا گسترش عدالت در جهان بوده و هست. برای رسیدن به عدالت باید ابزار مناسب خودش را به کار بست. با هر ابزاری نمی‌شود به عدالت دست پیدا کرد. 🔸ابزار مناسب عدالت که می‌تواند عدالت را به معنای واقعی کلمه در جهان حاکم کند کدام ابزار است؟ آن ابزار چیزی است که ما امروز از آن به عنوان سبک زندگی اسلامی یاد می‌کنیم. اگر سبک زندگی اسلامی حاکم نباشد، نمی‌توانیم عدالت را حاکم کنیم. سبک زندگی اسلامی جلوی اسراف و تبذیر را می‌گیرد و روحیه مصرف‌گرائی و مادی‌گرائی را از بین می‌برد. این چپاول‌ها، ثروت‌های نجومی و حقوق‌های آن‌چنانی به خاطر این است که اشخاص روحیات اسلامی را از دست داده‌اند. 🔹ما بدون حاکمیت نوع زندگی اسلامی نمی‌توانیم به سمت عدالت جهانی حرکت کنیم. این نوع زندگی اسلامی از کلمه دین این معنا فهمیده می‌شود. بعضی‌ها فکر می‌کنند کلمه دین یعنی یک سلسله اعتقادات. دین را حداقلی حداقلی معنا می‌کنند. وحی و نبوت و امامت. 🔸از بچگی هم به ما یاد داده‌اند که دین سه یا پنج تا گزاره است و چند تا واجب و حرام و نماز و روزه و همین! خیر، دین یعنی آنچه که انسان در عمل بدان پایبند است. آنچه که انسان در رفتارهای فردی و رفتارهای اجتماعی بدان پایبند است. رفتارهای فردی و اجتماعی انسان، سازنده دین اوست. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
آیت‌الله اراکی موسس محترم پژوهشگاه فقه نظام: 🔸«آقا» گفتند راه برای بازرسی از همه بخش‌های زیرمجموعه من باز است. 🔹مجلس خبرگان «دم به دم» در جریان عملکرد رهبری است. 🔸فقط ۳ نفر از گزینه‌های رهبری اطّلاع دارند. 🔹رهبر انقلاب در جریان جزئی‌ترین نقدها به خود هستند. 🔸آقا نسبت به دستگاه‌های تحت مدیریتی خودشان، علی‌رغم اینکه نقد دارند مدارا می‌کنند. مدارا یعنی فرصت دادن. 🔹ممکن است افرادی در دفتر مقام معظّم رهبری وجود داشته باشند که به ذوق و سلیقه خودشان عمل کنند. گاهی خیال می‌کنند ذوق و سلیقه‌ای که دارند، همان است که آقا گفته؛ یعنی اشتباه در تطبیق می‌کنند، آقا آنچنان که آن‌ها خیال می‌کنند نفرموده‌اند. 🔸گاهی هم با اینکه می‌دانند که آقا برخلاف آن‌ها گفته‌اند، امّا مصلحت آقا را در چیزی می‌دانند که خود آقا نفرموده. 🔹دفتر رهبر انقلاب، شدیدترین نظارت را بر زیرمجموعه‌های رهبری دارد. 🔸نهادی را به پاکی دفتر رهبر انقلاب سراغ ندارم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⚪️ نیازمند دانش تمدنی یعنی علم دینی و علوم انسانی اسلامی هستیم حجت‌الاسلام سیدحسین حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفت‌وگویی مطرح کرد: 🔹یکی از اصلی‌ترین عوامل و عناصر شکل‌گیری #تمدن_نوین_اسلامی، تلاش برای تولید و تحقق دانش تمدنی نوین است چه اینکه تمدن جهانی بدون رکن فرهنگ تمدنی و عنصر فرهنگ نیز بدون محتوای دانشی، محقق نخواهد شد و اگر آرمان نهایی، تمدن نوین اسلامی است، پس نیازمند دانش تمدنی متناسب با آن آرمان است که همان علم دینی و علوم انسانی اسلامی خواهد بود. 🔹چنین نیست که تمدن نوین اسلامی به یکباره ایجاد شود بلکه پس از تشکیل جامعه اسلامی و سپس جوامع اسلامی و تبدیل دولت ملت‌ها به دولت امت‌ها و ظهور مؤلفه‌های گوناگون جهانی آن، این امکان وجود دارد به تدریج، در لایه‌ها و بخش‌هایی، شاهد سرزدن تمدن نوین اسلامی باشیم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
♦️حجت الاسلام ابوالقاسم رئیس محترم پژوهشگاه فقه نظام : 🔸شهید مطهری در دوره‌ای زندگی می‌کرد که جنگ بین روشنفکری بیمار و روشنفکری مطهر در یک عرصه بود. امروزه دوره ما دوره‌ای است که جنگ بین روشنفکری مطهر و روشنفکری بیمار در عرصه دیگری است. اگر کسی عرصه را درست تشخیص ندهد ممکن است متوجه نشود که در این میدان کارزار، کجا را باید هدف بگیرد. 🔹در زمان شهید مطهری و در دوره قبل از انقلاب، تمام بحث‌ها، بحث‌های نظری و فکری و مبنائی بود. البته بحث‌های مبنائی‌ای که می‌توانست به تشکیل حکومت اسلامی کمک کند یا می‌توانست تشکیل حکومت اسلامی را به تأخیر بیندازد. دو دسته اشخاص در مقابل شهید مطهری صف‌آرائی کرده بودند. یک دسته مرتجعین غربی، دسته دوم مرتجعین اسلامی. 🔸مرتجعین اسلامی کسانی بودند که به نام انجمن حجتیه یا تفکر مهدویت معتقد بودند که ما نباید حاکمیت دینی داشته باشیم. شهید مطهری در مقام مواجهه با این تفکر به عنوان روشنفکر مطهِر توانست این فضا را کنار بزند و گفتمان نظری منتج حکومت دینی را حاکم کند. نتیجه تلاش‌های ایشان شکست گفتمانی بود که معتقد بود ما نباید به سمت حکومت برویم. 🔹از سوی دیگر از ناحیه روشنفکری بیمار. کسانی که مجذوب غرب بودند و تصور می‌کردند برای پیشرفت باید با دین مبارزه کرد و حاکمیت دینی مانع پیشرفت است. این دو جبهه که در واقع دو لبه یک قیچی بودند در مقابل انقلابیونی که داشتند در مسیر انبیا حرکت می‌کردند، می‌ایستادند. 🔶ایشان تمام تلاشش را معطوف به این جبهه کرد و لذا بحث‌های شهید مطهری عمدتاً بحث‌های نظری و مبنائی هستند. از کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» گرفته تا سایر کتاب‌هائی که در حوزه مباحث نظری و فلسفی تدوین شده‌اند. امروز روشنفکری بیمار و در نقطه مقابل روشنفکری مطهِر کاملاً در فضای دیگری قرار دارد. فضای پساانقلاب. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔹 آیت الله اراکی موسس محترم پژوهشگاه فقه نظام: ♦️در اختیار قرار دادن پست‌های مهم نظام به افراد فاقد صلاحیت خیانت به مردم و اصل اسلام است. 🔸در نظام اسلامی پست‌های مهم و تأثیرگذار صرفاً باید به افرادی واگذار شود که صلاحیت آن‌ها به‌صورت کامل محرز شده است، نظارت استصوابی برای جلوگیری از ورود افراد خائن در پست‌های حساس و مهم ضروری است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔘آبه به فتوای رهبری تعظیم کرد ◽️آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن در کنفرانس مشترک با دکتر روحانی: 🔸دین اسلام، دین صلح و تساهل و تسامح است و همواره نسبت به تأکید اسلام نسبت به میانه‌روی و تعادل در امور علاقمند بوده‌ام. 🔹احترام خاصی نسبت به فتوای رهبری ایران مبنی بر حرام دانستن سلاح کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای قائل هستم و اینکه امروز ایران همکاری‌های خود با آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای را ادامه می‌دهد، بسیار حائز اهمیت است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔹به فضل الهی دوره آموزشی گفتمانی #عصر_نظام_تربیت_توحیدی در فصل اول (نقد کلی نظامات غربی) به پایان رسید. 🔸این دوره با همت پژوهشگاه فقه نظام، بنیاد علمی فرهنگی حیات، مرکز علوم انسانی اسلامی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، جامعه بعثت پاکستان برگزار گردید. ♦️چکیده ای از مطالب مطروحه از همین طریق خدمتتان تقدیم میگردد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔴 رئوس مطالب مطرح شده در جلسه حجت الاسلام رائیجی با عنوان غرب شناسی قرآنی: 🔹فهم اجتماعی از دین به این معنا که دین باید در ساحت نظام سازی و حکمرانی فهم و اقامه شود. برای اثبات این مدعا تحلیلی تمدنی از سوره مبارکه حمد(فاتحة الکتاب) ارائه داده شد و در ادامه به جریان خلافت آدم در ارض و جریان قوم برگزیده #نخست یعنی بنی اسرائیل و جایگاه آن در مسیر حرکت بشری اشاره شد. 🔸 سپس جریان کفران ورزی بنی اسرائیل نسبت به این مأموریت الهی و مورد غضب واقع شدن آنها اشاره شد. این کفران نعمت بنی اسرائیل نسبت به حکومت و ولایت انبیاء الهی سبب انتقال این مأموریت به قوم برگزیده #دوم یعنی جریان بنی اسماعیل و نبی اکرم(ص) گردید. ... 🔹در این جلسه طرح کلی حرکت جریان حق از حضرت آدم تا نبی اکرم(ص) و غیبت و انقلاب اسلامی و ظهور و رجعت و قیامت، با نگاه اجتماعی و نظام سازی بحث گردید. 🔸نقطه شروع بحث غرب شناسی قرآنی یا تحلیل تمدن غرب از منظر قرآن از این جا به بعد آغاز میشود. یعنی در دل جریان حق و با محوریت و سلطنت جریان حق در عالم، جریان باطل به فرماندهی ابلیس و طواغیت توضیح داده شد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔴حیات و بالندگی حوزه به نقد است/ پیامدهای غفلت طلاب و روحانیون از خانواده ♦️حجت‌الاسلام والمسلمین هادی حسین خانی، عضو هیأت علمی گروه اخلاق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگویی مطرح کرد: 🔸غفلت طلاب از خانواده پیامدهایی را به دنبال دارد؛ در برخی موارد دیده می‌شود که فرزندان طلاب تمایلی به طلبگی ندارند یا این که دختران طلبه کمتر حاضر هستند با طلبه ازدواج کنند که ناشی از عملکرد پدر است که موجب شده است فرزندان از طلبگی سرخورده شوند؛ همچنین فعالیت زیاد طلبه ممکن است نقش نظارتی پدر را کاهش داده و مسیرهایی برای فرزندان گشوده شود که مناسب نیستند و زوایای فکری، اعتقادی و رفتاری نامناسب برای فرزندان ایجاد شود. 🔹طلبه باید بداند که رسیدگی کمتر به خانواده ممکن است اصل طلبگی را تحت‌الشعاع قرار دهد زیرا اگر طلبه بخواهد زمان زیادی برای فعالیتهای حوزوی صرف کند ممکن است در آینده مجبور شود طلبگی را کنار گذاشته تا به مشکلات خانوادگی رسیدگی کند. 🔸اگر بخواهیم شاهد ارتقاء علمی حوزه باشیم باید اجازه دهیم طلاب سخنان خود را بیان کنند و اساتید نیز مطالب را با حلم گوش دهند و اگر لازم باشد نقد کنند یا نپذیرند. نقد طلاب نیز باید در کمال احترام و تکریم بزرگان حوزه باشد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸فلسفه دانش اقتصاد اسلامی حجت الاسلام والمسلمین ، در درس‌گفتار نظام‌های اسلامی: 🔹عدم ربوبیت خداوند در جهان، از قرن‌ها پیش توسط یهودیان مطرح بوده است و بعدها نیز در اقتصاد سرمایه‌داری به عنوان مبنا قرار گرفت. 🔹بررسی و تلاش برای تحقق صفات خداوند در جامعه و انسان در سه مرحله به تحقق اقتصاد اسلامی کمک می‌کند: مرحله ترسیم وضعیت مطلوب، ترسیم وضعیت موجود و روش رسیدن از موجود به مطلوب. 🔹نوع نگاه به جهان یا همان هستی شناسی، در توصیه‌های اقتصاددانان برای رشد و توسعه کشور بسیار پراهمیت است. به عنوان مثال در نگاه توحیدی یکی از دلایل عدم توفیق در فراهم سازی رفاه مادی برای آحاد مردم، رواج گناه در جامعه است در حالی که در نگاه غیر توحیدی اصلاً این مباحث مطرح نمی‌شود؛ چرا که معنا و مفهومی ندارد. 🔹نگاه غیر توحیدی منابع موجود در جهان را برای رفع نیازهای انسان، ناکافی می‌داند و معتقد است العیاذ بالله انسان باید برای این کار غیرحکیمانه خداوند، چاره‌جویی کند. 🔹نعمت‌های خداوند در زمین به خزائن غیبی در عالم غیب متصل است و خداوند این نعمت‌ها را به قَدَر معینی نازل می‌کند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⚪️فصل اول دوره نظام تربیت ♦️ رئوس مطالب مطرح شده در جلسه حجت الاسلام نیکزاد با عنوان هستی شناسی در اسلام و غرب: 🔹بخش عمده جلسه به تحلیل خود شناسی از منظر اسلام و غرب، تحلیل خداشناسی از منظر اسلام و غرب پرداخته شد. 🔸استاد نیکزاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا میتوان در تحلیلی مجموعی و کلی نسبت به تمدن غرب، این تمدن را مظهر اسم مضلَ الهی دانست؟ 🔹 فرمودند که بله اگر بخواهیم به صورت کلی این تمدن را تحلیل کنیم، تمدن غرب مظهر اسم مضلّ الهی در ساحت تمدنی و نظام سازی است. با نگاه به مبانی فکری و خروجی این تمدن این سخن صحیحی است. 🔸اگر این نگاه را داشته باشیم خیلی از نقاط برجسته و مثبت غرب مثل تلاش فراوان در علم آموزی و نظم و ... ماهیتشان عوض میشود و کارکردی منفی پیدا میکنند. 🔹البته هر دو تحلیل باید نسبت به غرب بیان شود تا ما دچار بی انصافی نشویم، هم تحلیل کلان و کلی از غرب و هم تحلیل های نقطه ای از غرب، که غالب ویژگی های مثبت غرب با تحلیل های نقطه ای حاصل میشود. #عصر_نظام_تربیت_توحیدی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔴برای اولین بار به صورت رسمی 🔹مرکز مدیریت با همکاری پژوهشگاه فقه نظام برگزار می کند: 🔸برگزاری دوره تابستانه با هدف دستیابی به «نظام فکری اسلامی» ✅نقطه شروع حرکت بدنه‌ی حوزه و نسل آینده طلاب به سمت نظام سازی اسلامی و پاسخ به نیاز های جامعه و انقلاب اسلامی (تابستانه) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درس‌گفتارهای فقه 🔹فقه جهاد | عدم مقبولیت گفت‌وگو با مبنای پلورالیسم دینی (آیت الله کعبی) 🌐 yon.ir/Hc2so 🔹فقه سیاسی | حکومتی که تلاشش اجرای شریعت بدون حضور فقیه باشد جائر است (آیت الله علیدوست) 🌐 vasael.ir/0003Wn 🔹فقه القضا | دلالت مقبوله عمر بن حنظله بر جواز قضاوت صغیر ممیز مخدوش است (آیت الله حبیبی تبار) 🌐 vasael.ir/0003Vf 🔹فقه رسانه | پیام رسانی؛ عهدی الهی که باید به اهلش سپرده شود (حجت الاسلام والمسلمین رفعتی) 🌐 yon.ir/6241K 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir