🔘آبه به فتوای رهبری تعظیم کرد
◽️آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن در کنفرانس مشترک با دکتر روحانی:
🔸دین اسلام، دین صلح و تساهل و تسامح است و همواره نسبت به تأکید اسلام نسبت به میانهروی و تعادل در امور علاقمند بودهام.
🔹احترام خاصی نسبت به فتوای رهبری ایران مبنی بر حرام دانستن سلاح کشتار جمعی از جمله سلاح هستهای قائل هستم و اینکه امروز ایران همکاریهای خود با آژانس بین المللی انرژی هستهای را ادامه میدهد، بسیار حائز اهمیت است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔹به فضل الهی دوره آموزشی گفتمانی #عصر_نظام_تربیت_توحیدی
در فصل اول (نقد کلی نظامات غربی) به پایان رسید.
🔸این دوره با همت پژوهشگاه فقه نظام، بنیاد علمی فرهنگی حیات، مرکز علوم انسانی اسلامی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، جامعه بعثت پاکستان برگزار گردید.
♦️چکیده ای از مطالب مطروحه از همین طریق خدمتتان تقدیم میگردد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔴 رئوس مطالب مطرح شده در جلسه حجت الاسلام رائیجی با عنوان غرب شناسی قرآنی:
🔹فهم اجتماعی از دین به این معنا که دین باید در ساحت نظام سازی و حکمرانی فهم و اقامه شود.
برای اثبات این مدعا تحلیلی تمدنی از سوره مبارکه حمد(فاتحة الکتاب) ارائه داده شد و در ادامه به جریان خلافت آدم در ارض و جریان قوم برگزیده #نخست یعنی بنی اسرائیل و جایگاه آن در مسیر حرکت بشری اشاره شد.
🔸 سپس جریان کفران ورزی بنی اسرائیل نسبت به این مأموریت الهی و مورد غضب واقع شدن آنها اشاره شد. این کفران نعمت بنی اسرائیل نسبت به حکومت و ولایت انبیاء الهی سبب انتقال این مأموریت به قوم برگزیده #دوم یعنی جریان بنی اسماعیل و نبی اکرم(ص) گردید.
...
🔹در این جلسه طرح کلی حرکت جریان حق از حضرت آدم تا نبی اکرم(ص) و غیبت و انقلاب اسلامی و ظهور و رجعت و قیامت، با نگاه اجتماعی و نظام سازی بحث گردید.
🔸نقطه شروع بحث غرب شناسی قرآنی یا تحلیل تمدن غرب از منظر قرآن از این جا به بعد آغاز میشود.
یعنی در دل جریان حق و با محوریت و سلطنت جریان حق در عالم، جریان باطل به فرماندهی ابلیس و طواغیت توضیح داده شد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔴حیات و بالندگی حوزه به نقد است/ پیامدهای غفلت طلاب و روحانیون از خانواده
♦️حجتالاسلام والمسلمین هادی حسین خانی، عضو هیأت علمی گروه اخلاق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفتوگویی مطرح کرد:
🔸غفلت طلاب از خانواده پیامدهایی را به دنبال دارد؛ در برخی موارد دیده میشود که فرزندان طلاب تمایلی به طلبگی ندارند یا این که دختران طلبه کمتر حاضر هستند با طلبه ازدواج کنند که ناشی از عملکرد پدر است که موجب شده است فرزندان از طلبگی سرخورده شوند؛ همچنین فعالیت زیاد طلبه ممکن است نقش نظارتی پدر را کاهش داده و مسیرهایی برای فرزندان گشوده شود که مناسب نیستند و زوایای فکری، اعتقادی و رفتاری نامناسب برای فرزندان ایجاد شود.
🔹طلبه باید بداند که رسیدگی کمتر به خانواده ممکن است اصل طلبگی را تحتالشعاع قرار دهد زیرا اگر طلبه بخواهد زمان زیادی برای فعالیتهای حوزوی صرف کند ممکن است در آینده مجبور شود طلبگی را کنار گذاشته تا به مشکلات خانوادگی رسیدگی کند.
🔸اگر بخواهیم شاهد ارتقاء علمی حوزه باشیم باید اجازه دهیم طلاب سخنان خود را بیان کنند و اساتید نیز مطالب را با حلم گوش دهند و اگر لازم باشد نقد کنند یا نپذیرند. نقد طلاب نیز باید در کمال احترام و تکریم بزرگان حوزه باشد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸فلسفه دانش اقتصاد اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین #سید_حسین_میرمعزی، در درسگفتار نظامهای اسلامی:
🔹عدم ربوبیت خداوند در جهان، از قرنها پیش توسط یهودیان مطرح بوده است و بعدها نیز در اقتصاد سرمایهداری به عنوان مبنا قرار گرفت.
🔹بررسی و تلاش برای تحقق صفات خداوند در جامعه و انسان در سه مرحله به تحقق اقتصاد اسلامی کمک میکند: مرحله ترسیم وضعیت مطلوب، ترسیم وضعیت موجود و روش رسیدن از موجود به مطلوب.
🔹نوع نگاه به جهان یا همان هستی شناسی، در توصیههای اقتصاددانان برای رشد و توسعه کشور بسیار پراهمیت است. به عنوان مثال در نگاه توحیدی یکی از دلایل عدم توفیق در فراهم سازی رفاه مادی برای آحاد مردم، رواج گناه در جامعه است در حالی که در نگاه غیر توحیدی اصلاً این مباحث مطرح نمیشود؛ چرا که معنا و مفهومی ندارد.
🔹نگاه غیر توحیدی منابع موجود در جهان را برای رفع نیازهای انسان، ناکافی میداند و معتقد است العیاذ بالله انسان باید برای این کار غیرحکیمانه خداوند، چارهجویی کند.
🔹نعمتهای خداوند در زمین به خزائن غیبی در عالم غیب متصل است و خداوند این نعمتها را به قَدَر معینی نازل میکند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
⚪️فصل اول دوره نظام تربیت
♦️ رئوس مطالب مطرح شده در جلسه حجت الاسلام نیکزاد با عنوان هستی شناسی در اسلام و غرب:
🔹بخش عمده جلسه به تحلیل خود شناسی از منظر اسلام و غرب، تحلیل خداشناسی از منظر اسلام و غرب پرداخته شد.
🔸استاد نیکزاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا میتوان در تحلیلی مجموعی و کلی نسبت به تمدن غرب، این تمدن را مظهر اسم مضلَ الهی دانست؟
🔹 فرمودند که بله اگر بخواهیم به صورت کلی این تمدن را تحلیل کنیم، تمدن غرب مظهر اسم مضلّ الهی در ساحت تمدنی و نظام سازی است. با نگاه به مبانی فکری و خروجی این تمدن این سخن صحیحی است.
🔸اگر این نگاه را داشته باشیم خیلی از نقاط برجسته و مثبت غرب مثل تلاش فراوان در علم آموزی و نظم و ... ماهیتشان عوض میشود و کارکردی منفی پیدا میکنند.
🔹البته هر دو تحلیل باید نسبت به غرب بیان شود تا ما دچار بی انصافی نشویم، هم تحلیل کلان و کلی از غرب و هم تحلیل های نقطه ای از غرب، که غالب ویژگی های مثبت غرب با تحلیل های نقطه ای حاصل میشود.
#عصر_نظام_تربیت_توحیدی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔴برای اولین بار به صورت رسمی
🔹مرکز مدیریت با همکاری پژوهشگاه فقه نظام برگزار می کند:
🔸برگزاری دوره تابستانه با هدف دستیابی به «نظام فکری اسلامی»
✅نقطه شروع حرکت بدنهی حوزه و نسل آینده طلاب به سمت نظام سازی اسلامی و پاسخ به نیاز های جامعه و انقلاب اسلامی
#نظام_اندیشه_اسلامی (تابستانه)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درسگفتارهای فقه
🔹فقه جهاد | عدم مقبولیت گفتوگو با مبنای پلورالیسم دینی (آیت الله کعبی)
🌐 yon.ir/Hc2so
🔹فقه سیاسی | حکومتی که تلاشش اجرای شریعت بدون حضور فقیه باشد جائر است (آیت الله علیدوست)
🌐 vasael.ir/0003Wn
🔹فقه القضا | دلالت مقبوله عمر بن حنظله بر جواز قضاوت صغیر ممیز مخدوش است (آیت الله حبیبی تبار)
🌐 vasael.ir/0003Vf
🔹فقه رسانه | پیام رسانی؛ عهدی الهی که باید به اهلش سپرده شود (حجت الاسلام والمسلمین رفعتی)
🌐 yon.ir/6241K
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببينيد| رهبرانقلاب: حضرت هادی (ع) فرمودند اگر عبدالعظيم را در ری زيارت بكنی مثل اين است كه ابیعبداللهالحسين عليهالسلام را در #كربلا زيارت كرده باشی
🏴 سالروز وفات #حضرت_عبدالعظيم_حسنی
☑️ @Khamenei_ir
🔸رویکرد حقوق بشری به فقه خطرناک است و آن را از ذات خود تهی میکند
حجتالاسلام دکتر #سید_سجاد_ایزدهی :
🔹ما برای این که بخواهیم جریان نو اندیش دینی را به صورت خاص مورد بررسی قرار بدهیم، باید ابتدا جایگاه این جریان فکری را در بین اندیشههای موجود رصد کنیم.
🔹من قصد دارم ابتدا تقسیمبندیهایی را به لحاظ علمی، فکری و فقهی از اندیشههای موجود و رایج در فضای حوزههای علمیه داشته باشم. برخی، جریانهای موجود در حوزه علمیه را به سه جریان متجمد، متجدد و مجدد، تقسیم میکنند.
🔹موضوع دیگر که در این مسئله دخیل است، بحث عدم امکان تحقق حداکثری دین است. خیلیها به تحقق حداکثری فقه باور نداشتند. این افراد معتقد بودند که امکان حداکثری دین در جامعه وجود ندارد. به عنوان مثال مرحوم نائینی، معتقد بود که امکان تحقق یک حکومت حداکثری بر اساس ولایت فقیه امکان ندارد. به همین دلیل ایشان مشروطه سلطنتی را تبیین کردند تا استبداد از میان برود.
🔹سوالی که در زمان امام (ره) پیش آمد این بود که آیا پس از مشروطه سلطنتی، میتوان حاکمیت فقه را در جامعه به معنای حداکثری آن ایجاد کرد؟ برخی تردید داشتند که بتوان یک حکومت دینی حداکثری به وجود آورد و ما بتوانیم فقاهت را بر همین اساس اجتهاد کنیم.
🔹 مرحوم امام (ره) باور داشت که چنین امکانی وجود دارد و لذا دیدگاه فقهی خود را بر همین اساس تنظیم کرد.اما بسیاری از افراد با توجه به تجربه ناموفق مشروطه به این مسئله باور نداشتند؛ لذا این افراد وارد مقوله فقه حکومتی نشدند. این قیبل افراد نهایتا به سراغ فقه اجتماعی میروند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢ساختار فقه کنونی ساختار فقه حکومتی نیست
✔️حجتالاسلام والمسلمین جواد حبیبی تبار، از اساتید فقه جزائی کشور؛ در نشست علمی «نقد ساختار کنونی فقه»:
🔹پس از صدها سال آرزو کشیدن، شهید و جانباز دادن، تحمل مشکلات، مسائل، تحریمها و… به حکومت فقه شیعی در کشور رسیدهایم که ولی فقیه مبسوط الید حضور دارد. ولی متأسفانه ساختار فقهی ما اکنون ساختار فقه حکومتی نیست.
🔹خروجی فقه حکومتی ما برای اداره اجتماع، ادارات، سیاست، امنیت، اقتصاد و… نیست. باید کتابهای فقهی را بر مبنای وجود و حضور ولی فقیه مبسوط الید مجدداً بازنویسی کنیم.
🔹متأسفانه جای خیلی از حرفها در ابواب مختلف فقه خالی است. رهبر معظم انقلاب نیز در جلسات عمومی و خصوصی بر جدی گرفتن فقههای مضاف تأکید دارند.
🔹ما باید بازنویسی در متون داشته باشیم تا ارائه محتوا به سهولت صورت گیرد و سپس مانند سایر مراکز آکادمیک دنیا درس متون هم داشته باشیم.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ نگرش عمیق به آسمان...
🔻شهید آیتالله سید محمد باقر صدر:
حكومت اسلامى نگرش عميق به آسمان را از انسان نمىگيرد، بلكه نگاه صحيحى از آسمان به او ارائه مىدهد و به كار در پهنه زمين، بهعنوان مظهرى از مظاهر خلافت الهى بر هستى، نشان شرعى بودن و واجب مىزند و به اين وسيله نگرش ياد شده را نيرويى براى سازندگى مىكند و در همان وقت از آن بهعنوان تضمينى براى اينكه نيروى سازندگى به نيروى بهرهكشى انسان از انسان تبديل نشود، بهره میبرد.
بنابراين مسلمانان كه به آباد كردن زمين- بهعنوان بخشى از آسمان كه چشم بدان دوختهاند- دست میزنند و به اعتبار اينكه خليفه خدا بر روزى زمين هستند، در رشد و توسعه ثروت كوشش مىكنند، از زهد منفى كه انسان را از ايفاى نقشش در خلافت بر روى زمين بازمىدارد، بسيار دورند و به زهد مثبتى كه آنان را سرور دنيا نه بنده آن قرار مىدهد و آنان را از تبديل شدن به طاغوتهايى جهت بهرهكشى از ديگران بازمىدارد، بسيار نزديكند: «همان كسانى كه چون در زمين به آنان توانايى دهيم، نماز برپا مىدارند و زكات مىدهند و به كارهاى پسنديده وامىدارند و از كارهاى زشت بازمىدارند و فرجام همه كارها از آنِ خداست»[حج: ۴۱].
🔸 اسلام، راهبر زندگى؛ مكتب اسلام؛ رسالت ما، ص: ۲۲۸.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢«تبدیل واجب کفایی به واجب حکومتی در ظرف نظام سیاسی» بررسی میشود
✔️کرسی علمی – ترویجی «تبدیل واجب کفایی به واجب حکومتی در ظرف نظام سیاسی» به همت گروه سیاست پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با حضور اساتید و صاحبنظران این حوزه در قم برگزار میشود.
🔹در این کرسی علمی حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی به عنوان ارائهدهنده، محمود حکمتنیا و حجتالاسلام والمسلمین خالد غفوری به عنوان ناقد حضور خواهند داشت.
🔹این کرسی چهارشنبه، ۵ تیرماه جاری، از ساعت ۹ تا ۱۱ با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و دانشپژوهان در سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم به نشانی: بلوار ۱۵ خرداد، کوی شهید میثمی برگزار خواهد شد.
🔹دبیر علمی این کرسی بر عهده حجتالاسلام محمد ملکزاده است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢تصویر مشخص از هدف
حکومت اسلامی مردم را در نور راه می برد و....
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ دوفصلنامه فقه دولت اسلامی
🔹 به زودی #دوفصلنامه_فقه_دولت_اسلامی، به همت معاونت پژوهش #موسسه_فتوح_اندیشه #منتشر_خواهد_شد.
🔹لذا از محققان و اندیشمندان حوزوی و دانشگاهی برای ارسال مقالات خود پیرامون موضوع دولت اسلامی برای انتشار در این دوفصلنامه دعوت به عمل می آید.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸سیر تکاملی فقه فردی تا فقه نظاممند اجتماعی
حجت الاسلام #سید_منذر_حکیم:
🔹شهید صدر یک نگاه اجتماعی نظاممند به فقه دارد. ایشان همانند فقهای دیگر شرح عروة و رساله عملیه و حاشیه منهاج دارد اما رویکرد اجتماعی هم به فقه دارد.
🔹به نظر شهید صدر ما از نصوص، استظهار داریم و این سبب حداقلی شدن فقه میشود، اما وقتی حکومت و نظامهای مختلف میخواهیم باید استنطاق داشته باشیم. باید نظر دین را در این نظامها از نصوص بفهمیم. ما اصول فقه استظهاری داریم اما اصول فقه نظام نداریم.
🔹امام در ۲۲ بهمن به مردم میگوید بیرون بریزند، اگر کشته هم شوند خونشان گردن من باشد. این تکلیف و فتوای شرعی برای آحاد مکلفین است اما بالواقع یک حکم اجتماعی است.
🔹قانون اساسی جمهوری اسلامی از قوانین فرانسه الگو گرفته بود، بنابراین تغییرات جزئی یافته بود؛ اما مشروع دستور الجمهوریه الاسلامیه شهید صدر و نظریه ولایت فقه امام خمینی تغییراتی در آن ایجاد کرد که با کل نظام فقه اسلامی هماهنگ بود.
🔹نظریه ولیّ فقیه که ولایت الله بر عالم است، کل قوا و ارتباطات حکومت را عوض کرد و یک سیستم جدید ارائه کرد.
به نقل از وسائل.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸 #معرفی_کتاب | مطالعات فقه سیاسی
🔹در دوره معاصر، با گسترش تحولات سیاسی- اجتماعی جوامع اسلامی، به ویژه وقوع انقلاب اسلامی و تاسیس جمهوری اسلامی در ایران، نظام فقه اسلامی با پرسشهایی جدید در زمینه شیوه اداره جامعه روبرو شد.بنابراین فعالیت فقهی در این دوره، با بازگشت به سنتها و مکتبهای فقهی گذشته آغاز گردید؛ ولی دیری نپایید که نارسایی آن در انجام رسالتی که برای تحقق آن در نظر گرفته شده بود، آشکار شد.
🔹سخن مرحوم آیت الله عمید زنجانی این است تاکنون در تبیین فقه سیاسی، بیشتر توجهات به این نکته معطوف بوده تا سلسله مباحثی که در فقه سنتی به سیاست مربوط است، جمع آوری شود و بر اساس آن مجموعه مدون جدیدی پدید آید و نامش هم فقه سیاسی، فقهالحکومة یا فقهالدولة باشد؛ اما به نظر میرسد اگر ما به جمعآوری مباحث مربوط به سیاست در فقه بپردازیم اهمیت این کار در حد میراث فقهی است و به عنوان مسالهای تاریخی به تاریخ فقه مربوط است.
🔹کتاب مطالعات فقه سیاسی توسط انتشارات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در سال 1397 به چاپ رسیده است.
🔹این کتاب که مجموعهای از نشستها و گفتگوهاست در سه فصل تنظیم شده است. در فصل اول با عنوان کلیات و مبانی، مباحثی از قبیل فلسفه فقه سیاسی( فلسفه فقه، موضوعات فلسفه فقه، ماهیت فقه سیاسی و ماهیت فقه سیاسی)، تبار شناسی فقه سیاسی معاصر شیعه، مبانی و منابع فقه سیاسی( مبانی فقه سیاسی،منابع فقه سیاسی،جایگاه مبانی و منابع در فقه سیاسی)، اعتبار و قلمرو فقه سیاسی و نیز مبحثی تحت عنوان فقه سیاسی و فقه حکومتی مطرح می شود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢چرا مسلمانان بنیانگذار حقوق بشر و شهروندی نبودهاند؟
✔️حجتالاسلام علی آل بویه، رئیس هیئت مدیره انجمن علمی فقه و حقوق شهروندی:
🔹در اسلام به غیر از حقوق انسانها، حقوق موجودات زنده، طبیعت و حیوانات نیز مورد توجه قرار گرفته و در حوزه حقوق انسانها نیز برای حتی خراشهای ایجاد شده در بدن انسانها با توجه به میزان آن دیه تعیین شده است و حتی گفتار و کلام انسان نیز دارای قوانین مشخص و قضایی است.
🔹محقق حلی ۳۰۰ کتاب در خصوص حقوق نوشته و شهید اول در «لمعه» و شهید ثانی در «شرح لمعه» به حقوق در اسلام پرداختهاند.
🔹در منابع ما سردمدار هستیم، اما تمام توجه دنیای امروز به ضربه زدن به جمهوری اسلامی است، به ویژه اینکه گفتمان ایران اسلامی برایشان خطرناک است
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 #فقه_هنر باید در سطوح عالی و خارج حوزه دنبال شود/ هنر بهترین و کاربردیترین ابزار تبلیغ
📌 آیتالله علیرضا اعرافی، مدیر حوزههای علمیه کشور در نشستی با طلاب هنرمند، عنوان کرد:
🔹 هنر بهترین و کاربردیترین ابزار یک مبلغ دینی است.
🔹 درختواره رشتههای حوزوی و نظام جامع آموزش حوزه، 19 حوزهی دانشی با 300 رشته، گرایش و مقطع را در بر میگیرد که 5 رشته آن به هنر اختصاص دارد.
🔹 فقه هنر و عرصههای مرتبط با آن باید در سطوح عالی و خارج دنبال شود.
🔹 میتوان طرح هنرهای نوین را به صورت یک کتاب تدوین و در نظام آموزشی قرار داد.
🔹 اگر منشور جامع هنر و رسانه و یک بیانیه با این موضوع تنظیم و به تأیید شورای عالی حوزه برسانیم، مسأله هنر قدسی و حوزوی در بدنه حوزه رنگ و بوی دیگری به خود میگیرد.
🔹 امیدوارم با فضاسازی و بسترسازی مناسب شاهد رشد روزافزون هنر قدسی نه تنها در ایران بلکه در عرصه بینالمللی باشیم، چون حوزه علمیه قم توانایی بهرهگیری از عرصههای بینالمللی را دارد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
☑️ سخن بزرگان
❇️ امام خمینی(قدس سره)
کدام افتخار بالاتر و والاتر از اینکه آمریکا با همه ادعاهایش و همه ساز و برگهای جنگی اش و آن همه دولتهای سرسپرده اش و به دست داشتن ثروتهای بی پایان ملتهای مظلوم عقب افتاده و در دست داشتن تمام رسانه های گروهی، در مقابل ملت غیور ایران و کشور حضرت بقیةالله ارواحنا لمقدمه الفداء آن چنان وامانده و رسوا شده است که نمی داند به که متوسل شود!
📚 وصیتنامه سیاسی الهی امام خمینی(قدس سره)
#فقه_سیاسی
#آمریکا
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📚 چند اثر جدید در حوزه #فقه_حکومتی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢گزارش اجمالی؛
📌درسگفتار نظامهای اسلامی
💠موضوع: فلسفه دانش اقتصاد اسلامی
🔻استاد «سید حسین میرمعزی»، در درسگفتار نظامهای اسلامی مطرح کرد:
📝 تفاوت نگرش اسلام و سرمایهداری در مورد احسن بودن نظام جهان:
1️⃣ در نگاه اسلامی؛ نظام احسن، حدوثاً و بقائاً مستند به خداوند متعال است برخلاف نگاه سرمایهداری که نظام را فقط حدوثاً مستند به خداوند میداند و نه بقائاً.
2️⃣ در نگاه اسلامی؛ نظام احسن شامل تمام ابعاد مادی و مجرد میشود در حالی که در مکتب سرمایهداری ابعاد مجرد انکار شده و جهان آفرینش را تنها مادی میبینند.
3️⃣ در مکتب سرمایهداری؛ نظم در عالم طبیعت را به جامعه انسانی سرایت دادهاند و میگویند انسانها نیز به گونهای خلق شدهاند که با پیگیری نفع شخصی مادی، جامعه نیز به منافع و مصالح خود میرسد. اما در اندیشه اسلامی، انسان و جامعۀ انسانی جزئی از نظام احسن هستند.
📝 در نگرش اسلامی، جهان دارای نظام واحد و به هم پیوسته است. بنابراین با توجه به پیوستگی موجود بین موجودات و حوادث عالم؛ بررسی پدیدهها و حوادث اقتصادی در خلأ و با صرف نظر از شرایط فرهنگی، سیاسی و اجتماعی پیش از آن و یا همزمان با آن غلط است کما اینکه مطالعه یک حادثه اقتصادی بدون تحلیل حوادث دیگر اقتصادی که پیش از آن یا همزمان با آن رخ داده، درست نیست.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir