eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 تحریم رهبر انقلاب برای امت اسلام و آزادی خواهان جهان قابل تحمل نیست 🔹 آیت الله : کار آمریکا اقدام کاملا بی ارزش، حقیرانه و پستی است که ماهیت استکباری، استعماری شیطان بزرگ را بیشتر نشان می دهد و معلوم می کند که اقدامات رهبری علیه شیطان بزرگان چقدر دقیق و کارساز بوده است. 🔹 وی اقدام ترامپ و آمریکا را توهین به مرجعیت طراز بالای شیعه و رهبری مسلمین دانست و ابراز داشت: این اقدام برای مقلدان، مسلمانان، وجدان های بیدار، آزادی خواهان جهان و نهضت های بیداری اسلامی قابل تحمل نیست و بر نفرت، اعلام بیزاری و برائت از ترامپ و سیاست های شیطانی آمریکا می افزاید. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 | الزامات گفتمان‌سازی در عرصه فقه حکومتی ـ قسمت دوم 🔸حجت الاسلام 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: نسبت دانش اقتصاد اسلامی و دانش فقه ✅ استاد سیدحسین میرمعزی، در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار گردید، مطرح کرد؛ 🔹 فقه اقتصادی شامل احکام فقهی اعم از تکلیفی و وضعی است و قواعد فقهی اعم از قواعد فقهی عام و قواعد فقهی مختص به باب معاملات به شمار می‌آید. 🔹 موضوع فقه اقتصادی در یک نگاه کلی عبارت است از رفتارها و روابط اقتصادی؛ یعنی رفتارها و روابط انسان‌ها در ارتباط با اموال. 🔻 دانش اقتصاد اسلامی به چهار مطلب می‌پردازد؛ 1️⃣ تبیین وضعیت مطلوب 2️⃣ تبیین وضعیت موجود 3️⃣ تفاوت دو وضعیت 4️⃣ راهبرد حرکت از وضعیت موجود به مطلوب. 🔹 دانش اقتصاد اسلامی شامل سه زیر شاخه مذهب، نظام و علم است. 🔻 الف) مذهب اقتصادی 🔹 مذهب اقتصادی اسلام بنا بر تعریف شهید صدر(ره) اصول روش تنظیم حیات اقتصادی برای حل مشکلات اقتصادی از دیدگاه اسلام است. رابطه مذهب اقتصادی با فقه رابطه زیربنا با روبنا است. 🔻ب)نظام اقتصادی 🔹 نظام اقتصادی اسلام مجموعه‌ای نظام‌مند از رفتارها و روابط اقتصادی مطلوب مردم و دولت است که در راستای اهداف اقتصادی اسلام سامان یافته‌اند. بر این اساس اجزای نظام اقتصادی اسلام، رفتارها و روابط اقتصادی مطلوب است. 🔻ج)علم اقتصاد 🔹 علم اقتصاد اسلامی راجع به علل و آثار رفتارهای موجود بحث می‌کند. در علم اقتصاد به‌طور کلی دو کار انجام می‌شود. یکی اینکه چگونگی وضعیت موجود توصیف، تحلیل و پیش‌بینی می‌گردد. دوم اینکه تفاوت وضعیت موجود و مطلوب را تبیین کرده و در واقع آسیب‌شناسی می‌کند و راهبردها و سیاست‌های تغییر را ارائه می‌دهد. 🔹 با همین نگاه نظام‌سازی حدود 80 درصد مباحث در فقه و اصول ما وجود دارد، نباید همه این‌ها را خراب کرد، بلکه باید آن 20 درصد دیگر را تکمیل کرد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📌پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب در پی درگذشت آیت‌الله سیدمحمد حسینی شاهرودی 📝 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم رحلت فقیه ربانی آیت‌الله آقای حاج سیدمحمد شاهرودی را که از فقهای برجسته‌ی حوزه‌ی علمیه نجف و در سالهای پس از انقلاب ساکن قم بودند، به حوزه‌های قم و نجف و به عموم ارادتمندان و شاگردان آن مرحوم و بخصوص به آقازادگان و بازماندگان ایشان و وابستگان به بیت شریفِ والد ایشان مرحوم آیت‌الله العظمی شاهرودی از مراجع دوره‌ی قبل در نجف، تسلیت عرض میکنم و علو درجات و رحمت و مغفرت الهی را برای آن مرحوم مسألت مینمایم. سید علی خامنه‌ای ۱۸ تیر ۹۸ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⛔️ تحریم رهبر انقلاب برای امت اسلامی و آزادی خواهان جهان ..... 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸مسئولان بانک ها به حوزه‌های علمیه توجه نمی‌کنند / فقه ظرفیت پاسخگویی به همه معاملات جدید را دارد 🔹 آیت الله فاضل لنکرانی در جمع مسئولان مؤسسه اقتصادی طیبات با اشاره به فعالیت‌های این موسسه اظهار داشت: یکی از آرزوهایم این بود که در مرکز فقهی طلاب و دانش‌آموختگانی که در فقه و اصول خیلی قوی هستند در زمینهٔ اصطلاحات اقتصادی روز مانند بورس و بیمه و سهام نیز فعال و کار بلد باشند. 🔹 آیت الله فاضل لنکرانی ابراز داشت: یک‌وقتی یک نظریه‌ای را در بحث بیمه گفتم یک روش فقهی این است که یک معامله‌ای که در بازار امروز مطرح می‌شود تحت کدام‌یک از این عناوین درمی‌آید؟ بیع، اجاره، مضاربه، صلح یا شرکت؟ یک عده‌ای گفتند لازم نیست تحت یکی از این عناوین دربیاید، یک عقد عقلایی باید باشد، عقلا می‌گویند این‌یک عقد است. 🔹رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) آیت الله فاضل لنکرانی بیان داشت: شاید برخی از بزرگانی هم که می‌فرمایند ربا است همین را خدمتشان گفتند که این‌ها پول از یکدست می‌گیرند و به دست دیگر وام می‌دهند و سود کلانی می‌گیرند، مسلم این ربا است. اما اگر غیرازاین باشد و در کارهای تولیدی مصرف کنند ربا نیست. 🔹مسئولین بانکی کشور آن طوری که باید و شاید به حوزه توجه نکردند، من در یکی از صحبت‌هایم که در دیدار از افق حوزه داشتم، گفتم، حوزه ما هنوز برای مسئولین نظام جایگاهش مشخص نیست، ما نباید توجیه‌گر کارهای بانکی کشور باشیم، ما باید راه‌های صحیح را ارائه بدهیم این نمی‌شود، جز اینکه ارتباطات خیلی قوی بشود، یعنی مسئولین اقتصادی کشور حوزه را باور کنند، حوزه هم علم اقتصاد را باور داشته باشد، اگر حوزه‌ای بگوید ما اصلاً چیزی به نام علم اقتصاد نداریم و هر چه هست غلط است! این حوزه می‌تواند با نظام تعامل داشته باشد؟، با هیچ مجموعه‌ای نمی‌تواند تعامل داشته باشد. حوزه باید مجموعه نظام را باور کند، مجموعه نظام حوزه را باور کند، یک ارتباطی برقرار بشود که ان شا الله به نتایج خوبی برسیم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸 | نظام حکومت اسلامی 🔹جامعه‌ای که نظامات سیاسی و اجتماعی سالمی ندارد، قطعا نمی‌تواند ظرف مناسبی برای اقامه قسط و عدل باشد، زیرا در وهله نخست جریان سراسری و حیات بخش مجموعه امور مورد نیاز زندگی بشر که در تمام زمینه‌های مربوط به سیاست، فرهنگ، اقتصاد، خدمات و امنیت می‌تواند ظهور داشته باشد، به طور جدی با مشکل روبرو می‌شود و چه بسا معطل می‌ماند. 🔹کتاب« نظام حکومت اسلامی» به قلم محمد علی رازانی، توسط انتشارات مام، به چاپ رسیده است. این کتاب در یک مقدمه و چهارده بخش تنظیم شده است. پایه‌های تشکیل نظام، ظهور دوره‌ای نظام، گسترش نظام اسلامی، امور اجرایی، استقرار نظامات شهری و ظهور جامعه امن ابراهیمی از بخش‌های مختلف این کتاب می‌باشند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰این غربی‌ها چگونه می‌گویند که من اختیار خودم را دارم؟ 🔹شما از کجا صاحب‌اختیار خودت شده‌ای؟ خودت، خودت را آفریدی؟ 🔸تو که نه خودت با اراده خودت آمدی و نه با اراده خودت از این دنیا می‌روی؛ 🔹نه دل تو با اراده خودت کار می‌کند و نه با اراده خودت این گوشَت و چشمت کار می‌کند، وقتی هم خراب شود از تو کاری ساخته نیست. 🔸این سلول‌های بدنت هم با اراده تو کار نمی‌کند، غذا را می‌خوری با اراده خودت حتی آن غذا هم هضم نمی‌شود. 🔹هیچ چیز دست تو نیست؛ هر چه داری مال دیگری است، حال چگونه می‌گویی من هستم، خودم هستم و خودم هم اختیار خودم را دارم؟ 🔸این‌ها مال خدا بوده و اختیارش دست اوست. لذا اگر اجازه خدای متعال نباشد انسان حق تصرف در خود را هم ندارد. 📚برگرفته از درس خارج فقه نظام سیاسی اسلام-آیت الله محسن اراکی 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: اقتصاد تعاونی در اسلام ✅ استاد احمدعلی یوسفی در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، مطرح کرد؛ 🔹 براساس تابع تولید در اقتصاد، «نیروی کار» و «سرمایه» دو عامل تولید هستند که تمام کالاها و خدمات موجود در جامعه را پدید می‌آورند. 🔹 سؤالی مطرح است که «نیروی کار و سرمایه هر کدام چه سهمی از محصول تولیدی را می‌توانند به خود اختصاص دهند؟». هر یک از مکاتب اقتصادی براساس مبانی خود به این پرسش، پاسخ داده‌اند: 1️⃣ نظام سرمایه‌داری؛ بر اساس مبانی مبتنی بر ولایت شیطان می‌گوید تمام محصول تولیدی برای سرمایه و صاحب سرمایه است و نیروی کار تنها اجرت دریافت می‌کند. 2️⃣ نظام سوسیالیستی؛ بر اساس ماتریالیسم تاریخی می‌گوید: سرمایه عقیم است و ریشه مشکلات در نظام سرمایه‌داری مالکیت خصوصی صاحب سرمایه است و تمام بهره‌مندی برای نیروی کار است. مفاسد این نظام اگر بیشتر از نظام سرمایه‌داری نباشد، کمتر نیست. 3️⃣ نظام اسلامی؛ پاسخ اسلام متفاوت از دو مکتب سرمایه‌داری و سوسیالیسم بوده و می‌گوید: در سرمایه‌داری انسان تنزل پیدا کرده و در خدمت سرمایه درآمده است. انسان باید جایگاهش ارتقاء پیدا کند و سرمایه در خدمت او باشد نه برعکس. آن بخشی از اقتصاد که می‌تواند مردم‌سالاری اقتصادی دینی را محقق کند، اقتصاد تعاونی است. 🔹 انواع تعاونی بر اساس میزان تحقق اصول تعاونی به سه نوع «تعاونی‌های کاذب»، «شبه تعاونی‌ها» و «تعاونی‌های واقعی» تقسیم می‌شوند. 🔹 تقریباً در دنیا و حتی ایران تعاونی واقعی وجود ندارد. همچنین تعاونی‌های واقعی را در کتاب‌های تاریخ اقتصادی بررسی نمی‌کنند، بلکه تنها تعاونی‌های سوسیالیستی را بیان می‌کنند. در حالی که تعاونی‌های سوسیالیستی و سرمایه‌داری برای به انحراف کشاندن تعاونی‌های واقعی پدید آمده و گسترش پیدا کرده‌اند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸 | دعوت کننده به سوی خدا باید اهل مقاوت باشد 🔹آیت الله عباس استاد درس خارج فقه جهاد حوزه علمیه قم 18 آذر ماه سال 1396 در صد و سی و سومین جلسه درس خارج فقه جهاد که در موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: يکي از واجباتي که به عهده دعوت کننده است، صبر و تحمل اذيت و آزارهاست. به تعبير امروز، اهل مقاومت باشد و به دعوت ادامه دهد. 🔹حال مي گوييم مرز دعوت تا کجاست؟ اکنون به ايات مکي استناد مي کنيم که مرز آن تا هدايت استمرار دارد حتي اگر توام با اذيت و آزار باشد. اگر گفته شود که آيات مکي نسخ شده يا خاص زمان پيامبر(ص) يا شخص ايشان است، پاسخ مي دهيم: خير؛ اگر ظرف و ظرايط مکه، تکرار شود، اين آيات شامل آنها مي شود. 🔹تاکيد مي کند که صبر کن. يعني در عين اينکه دستور به عقاب داده شده است، نهي نمي شويد. نهي ارشادي تنزيهي است. اما باز مي فرمايد صبر کنيد. اينقدر سخت است که مي فرمايد: مگر اينکه خدا قدرت صبر بدهد. در عين حال، ناراحت نباشيد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
❄️ سخن روز 🔵 امام خمینی‌ قدس سره ✅ این را می‌گویم که به دولت برسد، آن‌طوری که برای من نقل می‌کنند، الآن وزارتخانه‌ها باز همان صورت زمان طاغوت را دارد. وزارتخانه اسلامی نباید در آن معصیت بشود. در وزارتخانه‌های اسلامی نباید زن‌های (بی‌حجاب) بیایند؛ زن‌ها بروند اما با حجاب باشند. مانعی ندارد بروند؛ اما کار بکنند، لکن با حجاب شرعی باشند، با حفظ جهات شرعی باشند. 📚 صحیفه نور/ج6/ص 329 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 عدالت؛ محور قضاوت و حکومت 👈 تفسیر آیه‌ای که رهبر انقلاب قرائت کردند 🔸 حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در دیدار اخیر رئیس و مسئولان قوه قضائیه (۱۳۹۸/۰۴/۰۵) فرمایشاتشان را با قسمتی از آیه ۵۸ سوره مبارکه نساء شروع نمودند که آخرین استفاده مستقیم ایشان باز می‌گردد به سالهای قبل از دوران رهبری. 👈 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای این آیه را در چهار سخنرانی مربوط به سالهای ریاست جمهوری و در مقام خطیب نمازجمعه مطرح نموده بودند که در تمامی این سخنرانی‌ها محور بیانات تبیین خصوصیات کلى نظام اسلامى و حکومت اسلامى بوده است. 🔹 آیه شریفه ۵۸ سوره مبارکه نساء که به آیه «امانات» مشهور است دارای دو فقره است؛ یکى دستور به اداى امانات به صاحبانش (أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَى أَهْلِهَا) و دیگر به عدالت حکم کردن (أَن تَحْکُمُواْ بِالْعَدْلِ). در اینکه حکم به عدالت در آیه شریفه مربوط به جریان قضاوت است یا اعم از آن، بین مفسران اختلاف نظر وجود دارد. حضرت امام خمینی میفرمایند: «این بخش از آیه خطاب به کسانى است که زمام امور را در دست داشته و حکومت مى‌کنند، نه [فقط] قضات.» 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸فرصت‌ها و تهدیدهای جهانی شدن در عرصه فقه سیاسی حجت الاسلام والمسلمین 🔹« فرصت‌ها و تهدیدهای جهانی شدن نسبت به فقه سیاسی» پنجشنبه، 20 تیرماه 98، در سالن جلسات حوزه ریاست دانشگاه باقرالعلوم(ع) برگزار شد. 🔹در خصوص جامعه شناسی علم باید گفت که ما تغیر و تحول دانش ها را در فضای اجتماعی دنبال می‌کنیم. رویکرد ما در این حوزه غیر نسبی‌گرایانه است به تعبیری رویکرد ما امر بین الامرین است. 🔹در فقه شیعه همه احکام گفته شده است و مساله ناگفته نداریم باید تفریع بر مصادیق کنیم. فقه سیاسی جهان شمول است چون مبنای کلام ما این است که دین اسلام دین خاتم است و یک دین جهان شمول است به همین دلیل احکام آن هم جهان شمول است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸 | فقها و حکومت‌های جور 🔹امامت شیعی اصول خود را نه از تجربه تاریخی مسلمانان بلکه از تصور عقلی محض اتخاذ می کرد. امام منصوص و معصوم، تنها جانشین بر حق پیامبر بود و می توانست در حوزه سیاسی از حق اقتداری همان خدا و پیامبر برخوردار گردد. 🔹در حقیقت، می توان گفت هر جا صحبت از سلطان یا حاکم عادل در نوشته های عصر غیبت می شود و بحث نحوه رابطه و همکاری با آنها هست، منظور سلاطین حاکم نیست، بلکه امام معصوم یا مجتهدان عادل مورد نظرند. 🔹اندیشه سیاسی شیعیان تا قبل از صفویه، «سلطان عادل» را به امام معصوم تفسیر می کند، و مجتهد را «نایب امام» در حال غیبت می داند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔹همایش علمی سیره امام رضا (ع)،آموزه ها و کارکردها با حضور حجت الاسلام دکتر خسروپناه، عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢مراجع ما در هر عصری توانسته‌اند پاسخگوی نیازهای آن عصر باشند ✔️آیت الله محسن اراکی موسس پژوهشگاه فقه نظام: 🔹حوزه‌های ایران و عراق طی یک قرن اخیر دچار حوادث و فرازو نشیب‌های فراوانی شدند، عده ای مانند رضاخان و صدام در پی ریشه کن کردن حوزه‌های علمیه و فقه شیعی بودند و این علمای ایران و عراق بودند که با ایستادگی در مقابل این امواج، نه تنها حوزه‌های علمی را حفظ کردند، بلکه به گسترش فقاهت پرداختند. 🔹مراجع ما در هر عصری توانسته‌اند پاسخگوی نیازهای آن عصر باشند بالاخص امروز که نظام جمهوری اسلامی حاکم است، فقاهت شیعی پاسخگو است؛ کسانی که دستی بر آتش ندارند، ممکن است از پاسخگویی حوزه‌ها به مسائل روز بی اطلاع باشند. 🔹مرجعیت نجف در دوره‌ای بر پایه مرجعیت سه گانه مرحوم آیات عظام شاهرودی، حکیم و خویی می‌چرخید و قبل از ورود امام خمینی(ره) به نجف، این سه بزرگوار توفیقاتی کسب کردند و پس از ورود امام به نجف به حمایت از ایشان پرداختند. 🔹سعادت بشر در گرو عمل به فقه است؛ اینکه انقلاب ما توانسته در طول چهل سال بر اساس پاسخگویی به نیازهای معاصر حکومتی برپا و قانون اساسی نوین به جهان عرضه کند، یک دستاورد بزرگ به حساب می‌آید. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
امام رضا علیه السلام: هر که از پدر و مادرش سپاسگزاری نکند، از خداوند سپاسگزاری نکرده است میزان الحکمه، جلد ۱۳، صفحه ۴۹۱ 🌷 میلاد با سعادت امام رضا علیه السلام بر شما مبارک🌷 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💯 گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: نظام‌شناسی فقهی ✅ استاد سیدمنذر حکیم در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، تصریح کرد؛ 🔰 مهم‌تر از «نظام‌سازی فقهی»، «نظام‌شناسی فقهی» است. 🔰 «نظام» مجموعه‌ای از قوانین هماهنگ و مرتبط با یک‌دیگر است که هدف مشخصی را دنبال می‌کند. «فقه» نیز به تعبیر شهید صدر هر قانونی که از طرف خدا بوده و سبب نظم بخشی به زندگی می‌گردد. 🔰 اگر نظام‌سازی نداشته باشیم در بسیاری از مسائل مستحدثه بر سر دو راهی قرار می‌گیریم و چه بسا یک عمر تلاش به سبب عدم نظام‌سازی درست و برنامه‌ریزی صحیح از بین برود. 🔰 برخی اعتقادی به نظام‌سازی فقه نداشته و فقه رایج را برای مسائل مستحدثه کافی می‌دانند، ولی عده‌ای مانند شهید صدر تأکید می‌کنند فقه ظرفیت نظام‌سازی را دارد و با جامع‌نگری در همه ابعاد و مبانی می‌توان ارتباط میان اجزاء را ایجاد و نظام را تعریف کرد. 🔰 نظام‌سازی مانند پازل از قطعات مختلفی تشکیل و با نظم خاصی در کنار هم قرار می‌گیرند و با یک‌دیگر ارتباط دارند. در دین به این بخش‌ها نظامات دینی گفته می‌شود. 🔰 وضعیت موجود جامعه نشانگر خلأ نظام‌سازی به عنوان بستر صحیح برای پیاده کردن برنامه‌ها و قوانین الهی است. 🔰 نظام حقوقی اسلام به خوبی در رساله حقوق امام سجاد(ع) مطرح شده است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🌱موج کرم به اوج تلاطم رسیده است 🌱ناز و نماز و شوق و تبسم رسیده است 🌱داوود عاشقی به ترنم رسیده است 🌱کعبه کجاست قبله هشتم رسیده است 🌹میلاد امام رضا علیه السلام مبارک باد 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✔️ پیروزی بزرگ... 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📸 دومین جلسه کمیته تخصصی فقهی دبیرخانه تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه ای مدظله العالی، برگزار شد. ☑️ در این جلسه محورها و موضوعات پیشنهادی جلسه قبل مورد بررسی و نقد و نظر قرار گرفت و عناوین پیشنهادی دیگر اعضاء در تکمله بحث پیشین از سوی اعضاء، ارائه و مورد بررسی قرار گرفت. 🔹 در ادامه جلسه، حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم، ریاست کمیته تخصصی فقهی با جمع بندی مباحث مطروحه، پایان نشست کمیته تخصصی را اعلام نمود. 🔸 قرار است عناوین پیشنهادی سه کمیته تخصصی فقهی، بین الملل و امنیتی_دفاعی در کمیته علمی دبیرخانه تبیین اندیشه دفاعی امام خامنه ای مدظله العالی نهایی شده و به عنوان محورها و موضوعات همایش بین المللی تبیین اندیشه دفاعی معظم له ارائه گردد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🖼 | موضوع شناسی در باید به شرع استناد پیدا کند 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸هدایت تمدنی قرآن؛ ضرورتی عقلی حجت الاسلام والمسلمین : 🔹اگر شما اسم آن را فقه حكومت بگذاريد، ديگر در اين ادبيات نمي‌افتيد، شما رقيب‌سازي مي‌كنيد، اما اگر شما گفتيد كه ما فقهي داريم كه بخشي از آن حكومتي است، شما هم نمي‌توانيد حكومتي نبينيد، حتماً بايد تكليف حكومت را مشخص كنيد. 🔹ميان آموزه‌هاي تشريعي با آموزه‌هاي وجودي و تكويني هيچ ارتباطي وجود ندارد، قرآن كتاب هدايت از ظلمت به نور است، اين‌ها را شهيد صدر به اين مورد اخير در كتاب خود اشاره كرده است. 🔹شيخ علي صفايي مي‌گفت كه سوره مزمل و مدثر، تربيت رهبر هستند؛ در درون اين‌ها ويژگي‌هايي هست كه رهبر ديني بايد اين‌ها را داشته باشد؛ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠نقش زن در جامعه بالاتر از نقش مرد است برای اینکه زنان، بانوان علاوه بر اینکه خودشان یک قشر فعال در همه ابعاد هستند قشرهای فعال را در دامن خودشان تربیت می کنند.انبیا می خواستند بانوان قشری باشند که همه آنها تربیت کنند جامعه را و شیرزنان و شیرمردانی به جامعه تقدیم کنند. 📚صحیفه نور، جلد ١۴،صفحه ١٣١ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
♨️ گزارش اجمالی؛ 📌 موضوع: نظام‌شناسی فقهی ✅ استاد سیدمنذر حکیم در مدرسه تابستانه منهاج که از سوی دبیرخانه مفتاح و با همکاری مدرسه تخصصی فقه امام کاظم(ع) برگزار شد، تشریح کرد؛ 📝 یکی از نیازهای اصلی فقه نظامات، گفتمان‌سازی آن در میان نخبگان است تا بتواند جایگاه خود را پیدا کند. 📝 مشاهده نمونه‌های عینی کار شده در نظامات اسلامی مانند آثار شهید صدر در پیشرفت فقه نظامات بسیار مفید است. 📝 منظومه‌های متون اسلامی به ویژه قرآن را باید کشف کنیم. ما به نظام‌شناسی بیشتر از نظام‌پردازی نیازمندیم. 📝 اصول فقه رایج از تعدادی قاعده تشکیل شده و برای فقه نظامات اسلامی نیازمند نظام اصولی هستیم. 📝 شهید صدر معتقد بود فقیه واقعی فردیست که نظریه و نظام اجتماعی اسلام را به خوبی شناسایی کند. 🔻 نکاتی درباره نظریه اجتماعی شهید صدر؛ 1️⃣ آیات دارای تعابیر یا أیها الناس، یا أیها الذین، قوم و... ناظر به مفهوم جامعه است. 2️⃣ عناصر تشکیل دهنده جامعه؛ خدا، انسان و طبیعت است که میان این عناصر باید روابط صحیح تنظیم شود. 3️⃣ به دلیل وجود ظرفیت در انسان مقام خلیفه‌ الهی به او امانت داده شده و انتظار خدا از بشر، رسیدن به این مقام و جایگاه است. 4️⃣ مجموعه سنت‌های الهی شالوده نظام اجتماعی را پی‌ریزی می‌کند و با بررسی سنن و کشف ارتباط آن‌ها می‌توان آینده را هم پیش‌بینی کرد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir