eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
231 ویدیو
29 فایل
ارتباط با ما: www.jiiss.ir @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
💢اندیشه اقتصادی فقهای شیعه/ شهید صدر بیان‌گذار اندیشه مدون اقتصاد اسلامی 📌محمد جواد توکلی، استاد گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره): اگر ما بتوانیم اندیشه اقتصادی اصیل فلاسفه و فقهای شیعه را احیا کنیم، مدل‌سازی کنیم و بر مسائل و مشکلات روز تطبیق کنیم، این اندیشه می‌تواند به عنوان یک اندیشه در عرصه جهانی عرضه شود و به عنوان مدل مطرح کنیم. 🔹کارهای فلاسفه مسلمان و شیعه مثل فارابی و ابن‌سینا راجع به مدینه فاضله می‌تواند مدل و نظریه‌ای برای پیشرفت فضیلت محور برای ما معرفی کند و ما بتوانیم بر اساس این در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از این نظریه استفاده کنیم. (مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
‼️تبیین «حکومت» در فقه حکومتی بخشی از سخنان در یکی از جلسات «فقه حکومتی»: 📣 در مبانی فلسفه فقهی هنگامیکه از «فقه حکومتی» بحث می کنیم، هم می بایست موضوع محوری فقه - که احکام و فرمان الهی است - را مورد دقت قرار داد و هم «حکومت» را تحلیل کنیم. اینکه «حکومت» چیست؟ در تنقیح مبانی فقه حکومتی نقش بسزایی دارد. اول باید مشخص کرد که «حکومت» چیست تا بگوییم «فقه» آن چیست. 📣 در توصیف حکومت، تلقی ها و رویکردهای مختلفی وجود دارد؛ آیا حکومت یک ساختار اعتباری و قرارداد اجتماعی است که مسئولیت آن اجرای قانون است؟ طبق این دیدگاه مأموریت کلان حکومت، از قبیل ایجاد نظم و امنیت اجتماعی و جلوگیری از هرج و مرج است. سپس برای این مأموریت ها، یک سلسله قوانین متناسب طراحی می کند. بنابراین حکومت، یک ساختار اعتباری قدرت است.در یک برهه تاریخی، حکومت، بسیط و ساده بود و نیازی به ایجاد نظام های پیچیده نداشت و با یک سلسله قوانین ساده به ایجاد نظم و رفاه عمومی می پرداخت. اما به تدریج ساختار حکومت ها پیچیده تر شد و مأموریت آنها نیز توسعه یافت و به «ساختارهای واقعی اجتماعی» همچون نظام اقتصادی، نظام سیاسی و فرهنگی مبدل گشت. در یک تلقی کامل تر، حکومت فراتر از ساختارهای اجتماعی است، بلکه «جریان ولایت و سرپرستی» است. در اینصورت حکومت، بستر جریان اراده ها است؛ یعنی اراده های اجتماعی در حیات جامعه جاری می شود. طبق نگاه سوم، حکومت، تابعی از ولایت تکوینی ائمه معصومین (ع) است. 📣 در حوزه اختیار و اراده انسان که حوزه تکلیف است انسان مجبور به پذیرش الوهیت نیست. اینجاست که دو ولایت پیدا می شود: اگر اراده انسان، تسلیم ولایت الهی شد؛ «اللَّهُ وَلِی الَّذینَ آمَنُوا یخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ» و اگر اعراض کند «وَ الَّذینَ کفَرُوا أَوْلِیاؤُهُمُ الطَّاغُوتُ یخْرِجُونَهُمْ مِنَ النُّورِ إِلَى الظُّلُمات »(بقره/257) ولایت خداوند از طریق ولایت اولیای معصوم در عالم جاری می شود؛ در حیات اجتماعی و حتی حیات باطنی، ولایت امام طریق جریان ولایت الله است. حضرات معصومین (ع) دارای ولایت تکوینی می باشند و مظاهر اسماء الهی هستند و این اسماء حسنای خدای متعال در عالم جریان پیدا می کند و عالم از این طریق اداره می شود. حضرات معصومین (ع) از همین طریق در عالم تصرف می کنند و همین تصرف، مبداء تکامل و اصلاح عالم خواهد بود. یعنی تکامل عالم با جریان اراده خلفای الهی واقع می شود و اراده آنها محور تکامل عالم است. دیگر موجودات عالم نیز به میزانی که به آنها تولی پیدا کنند، تکامل خواهند یافت. امتداد این ولایت تکوینی در جامعه، به نظام ولایت اجتماعی می انجامد؛ یعنی در مقیاس جامعه نیز اراده ها هماهنگ شده و موجب انسجام «روحی، ذهنی و رفتاری» افراد جامعه می شود. جامعه اگر متولی به معصوم(ع) گردد، متناسب با سطح تولی، اراده او در روح و ذهن و رفتار جمعیِ جامعه جاری می شود و امام(ع) از این طریق جامعه را سرپرستی می کند. 🌐برگرفته از پایگاه اطلاع رسانی حجت الاسلام میرباقری 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🌀حجت‌الاسلام حاج‌ابوالقاسم عنوان کرد: 🔷۵ حافظ کل در میان نوادگان مرحوم طباطبایی و اهتمام ایشان به قرآن/ ارتباط محبت‌آمیز با مقام معظم رهبری + عکس 🔹 نوه مرحوم حجت‌الاسلام سیدمهدی طباطبایی به اهتمام فراوان ایشان به قرآن و تفسیر آیات و نیز وجود ارتباط صمیمی میان رهبر معظم انقلاب اسلامی و آن مرحوم اشاره کرد. http://iqna.ir/00Facm 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
پاسخ به برخی شبهات درباره‌ی مجلس خبرگان در گفت‌وگو با عضو هیئت رئیسه این مجلس؛ اشکال دور وارد نیست. https://www.farsnews.com/news/13970230000022/ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔶سخنی زیبا از علامه شوشتری وقتی که به این عالم آمده ای خودت گریان و .... 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸دیدگاه شهید اول درباره "حکومت" در زمان غیبت 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔶 حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم: برجام تصمیم جریان غربگرا بود نه رهبری | امروز روز رسوایی جریان غربگرای داخلی است نماینده خبرگان و ریاست پژوهشگاه فقه نظام در مسجد ارک تهران: 🔷 خروج آمریکا جریان غربگرا را در کشور رسوا کرد. 🔷برجام تصمیم جریان غربگرا بود نه رهبری و امروز همین جریان باید بداند ملت ایران غلام حلقه به گوش غرب نخواهد شد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢نقش مهدویت در تمدن سازی/ انتظار منفعل تمدن ساز نیست 📌حجت الاسلام سید ناصر موسوی، پژوهشگر حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه انتظار منفعل هیچ گونه زمینه‌ای برای ایجاد تمدن اسلامی فراهم نمی‌کند، گفت: در نقطه مقابل انتظار فعال مثبت، باید گفت هنگامی که انتظار فعالِ منفی باشد با پدیده‌ای به عنوان تمدن سوزی مواجه هستیم. 🔹انتظار منفعل یعنی برای رسیدن به هدف مورد انتظار نه تصمیم بگیریم و نه اقدام کنیم؛ این انتظار از جنس سکون، سکوت، تحمل ظلم، بی تحرکی، دل بستن به دست غیب در اصلاح امور است. (مفتاح) 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم، رئیس پژوهشگاه فقه نظام به عضویت کمیته مبانی سیاست گذاری همایش حکمرانی و سیاستگذاری از سوی رئیس کنفرانس جناب آقای دکتر سعید سهراب پور انتخاب شد. 🆔 @jiiss_ir
نشست کارشناسی بررسی ظرفیت های مشترک دانشگاه باقرالعلوم با کنگره بین المللی فقیه فقه نظام با حضورحجت الاسلام موسوی مسئول حوزه ریاست دانشگاه باقرالعلوم ع 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
پخش سخنرانی استاد حاج ابوالقاسم از شبکه قرآن و معارف سیما حسینیه ارگ. تهران 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢حکومت در نبود مجتهد جامع‌الشرایط برای کیست؟ 📌آیت الله اراکی: اگر تکلیف به اطاعت از مجتهد مطلق برای ما قابل امتثال و مقدور نبود پس باید به‌اندازه‌ای که می‌توان، عمل کرد که معنای آن این است که در امر ولایت به مجتهد متجزی رجوع شود. 🔹با فقدان مجتهد مطلق جامع‌الشرایط، مجتهد متجزی واجد سایر شرایط اولویت دارد و امر در او متعین است و در بین مجتهدین متجزی واجد شرایط آن مجتهد متجزی که دایرۀ اجتهاد او اوسع است اولی هم است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir