eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️حجت الاسلام دکتر حاج ابوالقاسم / ریاست پژوهشگاه فقه نظام در مورد جاماندگان زیارت اربعین مصاحبه با روزنامه قدس ۲۲ مهر ۹۸ 🔹آیا نرفتن به پیاده روی اربعین نشانه بی توفیقی است؟ 🔸اگر کسی توانایی مالی و بدنی داشته باشد و کار مهمی نیز نداشته باشد و به این سفر نرود، قطعا نشانه بی توفیقی است. ✔️ اما به مقتضای روایات؛ آنها که توانایی مالی یا بدنی ندارند و یا کار مهمی در وطن خود دارند، همینکه حسرت رفتن به این سفر را داشته باشند، همگام زائران اربعین حسینی و شریک‌در ثواب آنانند ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸 💠 استاد ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢کارمان درست کردن «کلاه شرعی» نیست ✔️حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان، عضو شورای فقهی بانک مرکزی: 🔹بهیچ وجه دنبال توجیه اقدامات بانکی و حتی بانک مرکزی نیستیم. البته وقتی‌که نیازی بوجود می‌آید، شورای فقهی احساس مسئولیت می‌کند که راه‌حلی شرعی برای آن پیدا کند ولی این بهیچ وجه بمعنای درست کردن «کلاه شرعی» نیست. 🔹در حوزه پول و بانکداری دائماً ابزارهایی منسوخ شده و کنار می‌روند و ابزارها و شکل‌های جدیدی روی کار می‌آیند. در اینجا دیگر اصطلاحاً فقهای شورای نگهبان درگیر نیستند و بعبارت دیگر این مباحث مربوط به بعد از شورای نگهبان است. 🔹آموزه‌های اسلام برای اجرا آمده است نه برای اینکه در کتاب‌ها باشند و در قفسه‌ها چیده شود. یکی از آموزه‌های اسلام هم حوزه معاملات است و اسلام، خیلی هم به صورت گسترده در زمینه معاملات وارد شده است. 🔹احکام و اخلاق اقتصادی اسلام برای دکور نیستند بلکه برای اجرا آمده‌اند و در مقام اجرا هم قطعاً اشتباهاتی رخ می‌‌دهد چراکه مقام اجرا، مقام تجربه است. علت وجود شورای فقهی در نظام بانکی این است که اشتباهات را پیدا کند و از سوی دیگر راهکارهای شرعی را ارائه دهد. ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰 لوح | اربعین؛ خیمه جهانی اباعبدالله 🔺 رهبرانقلاب: با این حرکتی که عمدتاً بین نجف و کربلا در راه‌پیمایی هر سال به وجود می‌آید بین‌المللی شد؛ چشمهای مردم دنیا به این حرکت دوخته شد؛ امام حسین (علیه‌السّلام) و معرفت حسینی به برکت این حرکت عظیم مردمی بین‌المللی شد، جهانی شد. ۹۸/۶/۲۷ 🏷 ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
▪️◾️◼️ اربعین حسینی تسلیت باد.◼️◾️▪️ باز دلم خون شد و چشمم گریست آنکه درین روز چو من نیست کیست؟ باز دگر باره رسید اربعین جوش زند خون حسین از زمین غرق تلاطم شده بحر محیط یک سره درد است بساط بَسیط شد چهلم روز عزای حسین جان جهان باد فدای حسین ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸 محیط مناسب اخلاقی در رأس حقوق عامه است آیت الله : 🔹احیای حقوق عامه وظیفه‌ منحصربه‌فرد قوه‌ قضائیه نیست، بلکه وظیفه‌ نظام اسلامی است و حکومت و نظام با همه‌ دستگاه‌هایش باید بتواند وظایف کلان خود را خوب انجام دهد. 🔹این وظیفه خاص قوه‌ی قضائیه است وگرنه در وظایف رئیس‌جمهور و در سوگندی که می‌خورد، در وظایفی که بر عهده‌ی‌ مجلس است و خیلی دستگاه‌های دیگر باز این بحث حقوق عامه وجود دارد. ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔺 محبت حسین علیه‌السلام و نسل‌ ما... ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴زمینه اربعین|رسیدیم، نگاه کن... 🎙با نوای حاج میثم مطیعی ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
نفوذی ها بارها اعلام کرده اند که حرف خود را از دهان ساده اندیشان موجه می زنند...من بار ها اعلام کرده ام چهارچوب دوستی من در درستی راه هر فرد نهفته است. صحیفه نور،ج21،ص108 ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🌱 از خداوند بخواهید 🔸 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای امروز (۱۳۹۸/۰۷/۲۷) در پایان مراسم عزاداری اربعین به مسأله‌ی ثبات قدم در صراط مستقیم اشاره کردند و خطاب به جوانان فرمودند: «من برای شماها همیشه [دعا میکنم]؛ که خدای متعال شما را در این راه ثابت‌قدم بدارد.» 🔹 رهبر انقلاب پیش از این نیز چندین بار نقل کردند که «دعای ثبات قدم» یکی از توصیه‌های آیت‌الله بهجت بوده است: «مرحوم آقای بهجت (رضوان‌الله‌تعالی‌علیه) میفرمودند این دعا را زیاد بخوانید: "یا الله یا رحمان یا رحیم یا مقلب القلوب ثبت قلبی علی دینک". ممکن بود یک اشکال مقدّری وجود داشته باشد، ایشان به آن هم جواب می‌داد. ممکن بود کسی بگوید وقتی میگوئیم "ثبت قلبی علی دینک"، ما که دینمان درست است، منطقی است، مستحکم است، این برای آن طبقات پایین است. ایشان میفرمود در هر طبقه‌ای که دل انسان و ایمان انسان و دینداری انسان هست، تنزل از آن طبقه، برگشت است. "ثبت قلبی علی دینک" یعنی دین را در همان طبقه‌ی عالی نگه دار و تثبیت کن.» ۱۳۸۹/۰۸/۰۲ ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📌اجمالی از دیدگاه استاد ایزدهی درباره ماهیت فقه نظام #پیش_نشست #ماهیت_شناسی_فقه_نظام 👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🔸برخلاف فقه فردی که تدبیر کننده زندگی مومنانه مکلفان است، تحقق فقهی که متکفل اداره حکومت دینی است، رهین دو امر می‌باشد: از یک جهت نظام سیاسی که مستلزم نظام‌وارگی، ضابطه‌مندی، هدف‌داری و کارآمدی قوانین، ساختارها و رفتارهای ناظر به حکومت دینی است. از دیگر جهت فقه به عنوان محور تدبیر شریعت‌مدار جامعه می‌بایست واجد منظومه‌ای از اجزاء و ارکان متناسب با شئون مختلف کشور بوده و عهده‌دار تدبیر احتیاجات و مشکلات نظام سیاسی و پاسخ‌گوی مسائل اساسی نظام در عرصه‌های مختلف باشد. 🔹بر این اساس، شاید بتوان فقه نظام را معادل فقه حکومتی فرض کرد. لکن از آنجا که نظام سیاسی، مشتمل بر نظام معرفتی و نظام عینی است، فقه نظام باید در عین اینکه تدبیر کننده اداره نظام سیاسی است، مشتمل بر نظام معرفتی نیز باشد که بر اساس رویکردی نظام‌وار به فقه جهت اداره نظام سیاسی شکل گرفته است. 🔸با توجه به این مقدمه آن چه می‌تواند مورد پرسش قرار گیرد چیستی فقه نظام است که مستلزم بحث از «چیستی فقه اداره نظام سیاسی» و «نظام وارگی فقه شیعه جهت تبدیل به نرم افزار اداره نظام سیاسی» است. پاسخ به این پرسش، مستدعی طرح مجموعه پرسش های زیادی است که پاسخ به آن ها می‌تواند راه‌گشای فهم «فقه نظام» باشد. 🔹برخی از این پرسش‌ها می‌توانند از قرار ذیل باشند: - نظام وارگی در فقه به چه معناست؟ - آیا فقه، ظرفیّت تأسیس نظام سیاسی را دارد؟ - تمایز فقه متناسب با نیازهای فردی با نیازهای مبتنی بر مقوله جامعه و حکومت چیست؟ - نظام وارگی و نظام مندی فقه چگونه تبیین می‌شود؟ - فقه نظام بر اساس چه راهکارهایی امکان وقوع می‌یابد؟ - استنباط نظام واره در فقه چگونه است؟ - ادله نظام وارگی در فقه چیست؟ - ظرفیت ابواب فقه به جهت تأسیس نظام سیاسی به چه مقدار است؟ - ابواب فقه چگونه به عنوان یک مجموعه نظام واره، ذیل تدبیر و اداره نظام سیاسی قرار می گیرند؟ - در فرایند ثابتات و متغیرات شریعت، فقه شیعه، بر نظام سیاسی مشخصّی، منطبق است یا قابلیت قرائت‌های مختلف از نظام سیاسی در زمان‌های مختلف را دارد؟ - امکان سنجی تبدیل احکام شریعت به قانون در نظام سیاسی چگونه است و چه لوازمی را در بر دارد؟ (کانال مناط) ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📂 و 1️⃣ظرفیت اربعین در مسئله‌ی امت‌سازی ✍️استادمحمدمهدی http://farsi.khamenei.ir/others-note?id=43733 •┈••✾••┈• 2️⃣جلوه گری اربعین در طرازی تمدنی ✍️آیت‌الله http://meftaah.com/news/2813453 •┈••✾••┈• 3️⃣درس های اربعین در عرصه تمدن سازی و امت سازی ✍️استاد نجف www.mehrnews.com/amp/4749269/ •┈••✾••┈• 4️⃣روش‌شناسی مطالعات اربعین ✍️استاد 🌐 https://goo.gl/Ukw4v4 •┈••✾••┈• 5️⃣مراسم اربعین طلیعه تمدن نوین اسلامی ✍️دکتر http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=43702 https://goo.gl/qtResR •┈••✾••┈• 6️⃣ ؛ شاهراه تمدن‌سازی با تکیه بر استکبارستیزی. ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین 🌐iict.ac.ir/sht •┈••✾••┈• 7️⃣مؤلفه‌های تمدن سازی اربعین ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین بنیادی http://meftaah.com/news/2413436 •┈••✾••┈• 8️⃣هندسه معرفتی عاشورا، اربعین و تمدن اسلامی ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین احمد عابدی 🌐 http://meftaah.com/news/1813353 •┈••✾••┈• 9️⃣از عاشورا تا اربعین؛ از انقلاب تا تمدن ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی جمالی 🌐 https://goo.gl/N7s8kW •┈••✾••┈• 0️⃣1️⃣ اربعین، سازه ای اجتماعی، جذاب و پر معنا ✍️ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی زاده http://www.isaq.ir/vdca.0n6k49n6w5k14.html •┈••✾••┈• 1️⃣1️⃣فهم عمق و عظمت اجتماع انسانی در ؛ ✍️دکتر مهدی جمشیدی iict.ac.ir/arbaeiin •┈••✾••┈• 2️⃣1️⃣جایگاه اربعین در تحقق تمدن اسلامی ✍️حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌زادگان http://meftaah.com/news/2813457 •┈••✾••┈• (فقه نظام ساز) ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 مهدی ترابی بازیکن فوتبال پس از گلزنی در بازی های لیگ برتر، لباس منقش به شعار "تنها راه نجات کشور=اطاعت از رهبری" را به دوربین ها نشان داد. 💠 وی بعد از بازی درباره این حرکت خود چنین گفت: شادی بعد از گلم دلی بود. هدفم فقط گوشزد کردن یک نکته به مسئولان بود. ⁉️ براستی چرا برخی مسئولین راه برون رفت از مشکلات و باز شدن گره ها را در ارتباط با اروپا و غرب می دانند؟! ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📌 برگزاری همایش «مجتهد شهید» 🔰 سیری در آثار علمی و سیره سیاسی آیت‌الله سیدمصطفی خمینی ✅ این همایش به مناسبت چهل و دومین سالگرد شهادت آیت‌الله سید مصطفی خمینی از سوی بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی برگزار می‌شود. 📕 در این مراسم آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی حضور خواهد داشت و پیام برخی آیات عظام نیز قرائت می‌شود. 🔻سخنرانان؛ 🔹 آیت‌الله محسن اراکی 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن رحیمیان 🔹 حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحمید روحانی 📅 زمان برگزاری: چهارشنبه یکم آبان ماه سال 98(پس از نماز مغرب و عشاء) 👥 مکان برگزاری: سالن همایش‌های مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📚کتاب «مجموعه گفتارهای فقه رسانه و ارتباطات» منتشر شد 📗کتاب«مجموعه گفتارهای فقه رسانه و ارتباطات» تالیف استاد علی نهاوندی در دو جلد تحقیق گردید. 🔹برخی از موضوعات و مسائل فقهی مطرح شده در جلد اول، عبارت است از فقه محتوا و پیام رسانه ای و نیز فقه رفتار و پدیده های رسانه و ارتباطات که در سه فصل تدوین شده و احکامی مانند غنا و موسیقی، رقص و حرکات موزون در رسانه، سرگرمی، مسابقات، قمار رسانه ای، مناظره و تضارب آرا، حکم ارتداد در رسانه، احکام اقرار، قذف و شهادت از طریق رسانه، ترویج سحر و جادوگری، نشر اکاذیب، مباهته در رسانه، اشاعه فحشاء و منکر، فقه اطلاع رسانی و خدعه است. 🔹همچنین برخی از محورهای جلد دوم عبارت است از فقه مکتوبات رسانه‌ای، فقه النظر، حکم پخش موارد الزام آور شرعی، فقه معاملات رسانه‌ای، حکم تولید و ساخت عروسک و ربات در برنامه‌های ترکیبی، حکم اختلاط بازیگران مسلمان و غیر مسلمان،حکم رسانه و حریم خصوصی، فقه فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، فقه تجارت الکترونیک و تله شاپینگ، احکام زیارت مجازی، فقه بازی‌های رایانه ای و حکم ازدواج اینترنتی که قسمتی از محورهای جلد دوم می‌باشد. ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📷 | فقیه و مجتهد زن؛ نیاز ضروری جامعه 🔸حضرت آیت الله ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ آیت الله حسینی بوشهری عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام: درخصوص حادثه عاشورا دو دیدگاه وجود دارد. دیدگاهی انحرافی که پیروان حقیقتا اندکی دارد که این حادثه را دعوایی قبیله ای و مربوط به جهان عرب می داند و دیدگاه دوم که عاشورا را همچون جریان رودخانه ای در طول تاریخ می داند که در حال حرکت و جوشش است‌. وی افزود: حادثه عاشورا یک مکتب فکری است و با امروز جامعه ما ارتباط و پیوستگی دارد. در پیدایش حادثه کربلا چهار عنصر کلیدی نقش افرین بودند که عبارتند از : ولایت گریزی، دین ستیزی، عدالت ستیزی و تقدس زدایی که اگر این چهار عنصر در هرجامعه پیش آید باید منتظر حادثه ای مشابه حادثه عاشورا بود. آیت الله حسینی بوشهری گفت: فزونی افراد در مبارزه حق و باطل اهمیتی ندارد این پیام دیگر حماسه کربلاست. کمی نفرات نباید انسان را از ورود به میدان مبارزه بازدارد. تعداد کم با اراده استوار یارای استقامت در برابر ابرقدرت ها را دارد. وی افزود: برای اصلاح فضای جامعه (چه امربه معروف و چه در مبارزه با فساد و چه ابرقدرت ها) باید درس امام حسین را سرلوحه قرار دهیم که در مسیر درست از کمی نفرات نهراسیم. آیت الله حسینی بوشهری گفت: درس دیگر عاشورا این است که عاشورا به ما آموخت امام محور جامعه است همان گونه که ام البنین (س)می دانست و همه فرزندانش را فدای امام حسین کرد. وی افزود: عاشورا یک حادثه زودگذر نبود بلکه یک مکتب و جریان تاریخی بود که تا پایان تاریخ می درخشد و ادامه دارد. ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔰 ما واقعیت اسلام را در ایران پیاده نکردیم. 💢ما، همه ما رای دادیم به ؛ صحیح. با تنها نمی‌آید. به حسب رسمیت، رسمیت مملکت ایران الآن جمهوری اسلامی است، به حسب رای همه مردم؛ اما محتوای اسلام باید در این جمهوری اسلامی تحقق پیدا بکند. 📅 امام خمینی(ره) | ۸ خرداد ۱۳۵۸ ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ حجت الاسلام احمد رهدار، رییس مؤسسه فتوح اندیشه در درس گفتار ظرفیت های فقه در روابط بین الملل بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مطرح کرد: 🔹 رابطه فقه بین الملل و بیانیه گام دوم 🔹 ضرورت پشتیبانی کلام از فقه بین الملل 🔹 عقلانیت بیانیه گام دوم خواهان فقه بین الملل است 🔹 فقه باید با اهداف بین المللی بیانیه گام دوم انقلاب تناسب پیدا کند 🔹 قواعد کنونی ضامن حفظ عزت ما در عرصه بین الملل نیست 🔹 علم کلام باید پشتیبان فقه باشد 🔹 طرح تئوری ولایت فقیه توسط امام خمینی عامل تأسیس جمهوری اسلامی است 🔹 در عصر چرخش به سمت دین، فقه باید حداکثری باشد 🔹 نیازمند فقه قیام ناس هستیم 🔹 فقه در عرصه نظام بین الملل نیز باید ما را به سمت کمال ببرد 🔹 مسأله اجتهاد جمعی و تقریرهای این موضوع 🔹 اجتهاد جمعی نیازمند ساختار است ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📌 برخی از فقها بر این باورند که حکم قاضی فصل الخطاب است 🔻 آیت‌الله رشاد در درس خارج «فقه القضاء»: 🔰 ترکیب «فقه‌القضاء» ترکیب اضافی است و برای تبیین معنای آن می‌بایست نخست بر روی دو کلمه «فقه» و «قضاء» تمرکز و سپس معنی مرکب را تبیین کرد. 🔰 تعریف فقه؛ فقه نظام زیستی جامع مشتمل بر نظام‌های فرعی است که از منابع اسلامی با کاربست روش معتبر شرعی استنباط می‌شود، برای تدبیر عرصه‌های حیات بشر از جهت حقوق و تکالیف. 🔰 معنای کلمه «قضاء»؛ اصحاب علم لغت برای کلمه «قضاء» معانی گوناگونی را در کتب لغت ذکر کرده‌اند. ولی در غالب این کاربردها یک عنصر وجود دارد و آن قطعیت است. از این جهت است که گفته‌اند: قاضی می‌بُرد، تمام می‌کند و سخن او قطعی است. 🔰 حتی بعضی در معنای لغوی واژه گنجانده‌اند که نباید با حکم قاضی مخالفت شود و کسی حق نقض حکم قاضی را ندارد چرا که قطعی و تمام است و فقهاء هم غالباً این‌گونه فتوا می‌دهند که کسی حق ندارد حکم قاضی را نقض کند و یا حتی بعضی بر این باورند که ولی امر هم نمی‌تواند حکم قاضی را نقض کند تا چه رسد به رییس قوه‌قضاییه. ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
یک قدم عقب بنشینید، ظالم جلو می آید ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ جانشین خداوند در همه شئون... 🔻آیت الله شهید سید محمدباقر صدر: اینکه خداوند متعال خلیفه‌ای را در زمین برمی‌گزیند، به این معنا نیست که او فقط جانشین خداوند بر زمین است؛ بلکه این جانشینی، همه شئونی را دربرمی‌گیرد که به تعیین‌کننده جانشین (خداوند متعال) بازمی‌گردد. خداوند پروردگار زمین و برکات آن، و پروردگار انسان و حیوان و هر جنبنده‌ای است که در سرتاسر پهنه گیتی گسترده شده است. اين يعنی جانشین خداوند در زمين، در همه اين موارد جانشين اوست. ازاين‌رو در قرآن كريم، خلافت، مبناى حكومت بوده و حكومت كردن بر مردم، فرع بر خليفه‌شدن انسان است. 🔸اسلام، راهبر زندگى؛ مكتب اسلام؛ رسالت ما، ص١۵٠. ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸حرمت تسلیحات کشتار جمعی در فقه شیعی / 1 🔻 🔹رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با جمعی از نخبگان جوان و استعداد‌های برتر علمی، بر موضع قاطعانه و شجاعانه جمهوری اسلامی درباره حرمت شرعی استفاده از بمب هسته‌ای تأکید کردند. 🔹همانطور که روشن است هر فتوایی باید مستند به ادله قطعی شرعی باشد و این فتوای مهم و تاثیرگذار نیز از این قاعده مستثنا نبوده و بدون تردید بر ادله محکم شرعی استوار است. 🔹به مناسبت فرمایش رهبر معظم انقلاب در خصوص این مهم، پایگاه فقه حکومتی وسائل در راستای تبیین ادله و چرایی فتوای ایشان اقدام به تولید یک پرونده ویژه کرده است. (وسائل) ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸فقه تولید، انباشت و کاربرد سلاح‌های غیرمتعارف با محوریت فقه امامیه فقه و تسلیحات کشتار جمعی / ۲🔻 🔹مطابق اسناد ملفوظ از قرآن، سنت معصوم، درک عقل و مقاصد شریعت، تولید، انباشت و به کارگیری سلاح‌های غیرمتعارف ممنوع است. 🔹این منع، پیشینه‌ای به قدمت تاریخ اسلام در نصوص و عمری هزار ساله در متون فقهی دارد. 🔹هیچ نصی معتبر، دال بر جواز تولید، انباشت و کاربست سلاح‌های غیرمتعـارف موجود نیست. تنها برخی گمانه‌زنی‌های غیرمنضبط، در این پیوند وجود دارد کـه قابـل اتکا در فقه نیست. 🔹آنچه رهبر انقلاب اسلامی ایران در این‌باره فرموده یک فتوا است و کسی مجاز به تخلف از آن نیست. این نظر براساس اسناد معتبر صادر شده و هیچ مصلحت‌اندیشی غیرمنضبط یا تقیه در صدور آن دخالت نداشته است. 🔹جمهوی اسلامی ایران از دو جهت پایبند به پرهیز از تولید، انباشت و کاربرد سلاح‌های غیرمتعارف است. از جهت فتوای رهبری آن و از جهت تعهدی که در NPT و سایر ترتیبات بین‌المللی دارد. 🔹اقتضائات فتوا با تعهد به ترتیبات بین‌المللی، از جمله معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای متفاوت و اقتضائات فتوا به مراتب قویتر است، هر چند وفای به عهده و پیمان نیز در اسلام مورد سفارش اکید قرار گرفته است. ▪️کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir