eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
گسترده و چشم‌نواز بادا شوکت و شکوه راه امام
🔰امام روح الله، روح انقلاب اسلامی است. 🔹حیات انقلاب، شادابی‌ها، سرزندگی‌ها، اوج‌گیری‌ها و بال‌گشایی‌های دَمادَم آن، ‌بسته به اندیشهٔ زلال و همیشه‌جوشان و سلوک معنوی آن ولیّ خداست. 🔹اندیشهٔ او، از وَحی و حقیقت محمّدیّه سرچشمه می‌گیرد، از این روی گردش زمان، آن‌را از گردونه،‌ برکنار نمی‌دارد و غبار زمانه را بر قامت و چهرهٔ آن نمی‌افشاند. انقلاب اسلامی،‌ همه‌گاه و در همهٔ روزگاران، ‌از دلِ آتش‌ها، اُخدودها، قُقنوس‌وار، بیرون آید، بال به پرواز گشاید، اگر آنی از مسیر و خطّ سیر کهکشان و راه شیری که امام با اندیشهٔ ناب و سلوک معنوی خود رسم کرده، آفریده و جلوه‌گر ساخته است، گام به بیرون ننهد و کژراهه نرود. 🔹سپاس‌ خدای را، پس از رحلت امام و پیوستن آن جانِ عزیز به جانان، امّتِ فراخاسته، به راهبری رهبر فرزانه، ‌راه‌شناس، با اندیشهٔ از وحی سرچشمه‌گرفته، همان راه را پویید و با حرکت در پرتو کهکشان زیبا و شعاع‌گستر اندیشه و سلوک معنوی امام، پیاپیوسته شب را شکافت و سپیده را گشود. اکنون، هر آن‌چه از آن آغاز می‌گذرد، نو به نو، راه‌های نوی به روی رهروان کوی دوست و بنیان‌گذاران جامعهٔ تراز وحی گشوده می‌شود و رَخشانی و رَخشانندگی راه امام، جلوه‌گر می‌شود. 🔹هرچه تاریک‌آفرینان تلاش می‌ورزند مردمان باورمند و قامت‌افراشته در برابر شرک، کفر و ستم را، از حرکت در پرتو کهکشان اندیشه و سلوک معنوی امام، بازدارند و آنان را گرفتار در باتلاق شب سازند، آگاهی، بصیرت، همه‌سونگری، باور عمیق این حق‌باوران، و راهبری رهبر حکیم،‌ آشنای به خطرها و کمین‌گاه‌های دیوان و دَدان، هنگامه می‌آفریند و آنان‌را سرافرازانه از ظلام شب، گذر می‌دهد و به سوی آستان بلند حق، ره‌می‌نماید. 🔹در هنگامی امّت، به سوگ آن سفرکرده، می‌نشیند و با امام خود، برای پیاده‌سازی آموزه‌ها و دستورهای قرآن و نابِ وحی، بیعت تازه می‌کند، که سینه‌ها لَبالب از غم غزّه است و همگان غمگسار کودکان، زنان و مردانی‌اند که آن‌به‌آن، به آتش کشیده می‌شوند و نیز سوگوار عزیزانی که رایَت مقدّس و عزّت‌آفرین انقلاب اسلامی را، همه‌گاه، در سرّا و ضرّا، افراشته نگه می‌داشتند: رئیس جمهور خستگی‌ناپذیر، وزیر خارجه شوکت‌آفرین، امام جمعهٔ مردمی و دیگر شهدای پرواز اردیبهشت. گسترده و چشم‌نواز بادا شوکت و شکوه راه امام ◼️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰۱۵ خرداد، ‌رستاخیز «جان»‌ها بود. 🔸«جان‌»‌ها، پیام جانان را که از ژرفای «جان» ولیّ خدا برآمد،‌ شوق‌انگیزانه به «جان» نیوشیدند، فراخاستند و بی‌مُحابا، پنجه‌درپنجهٔ دیوان و دَدان افکندند و قهرمانانه بر برج و باروی جاهلیّت سیاه، شبیخون زدند و رواق‌رواق زندگی خود را به نام بلند احمد آراستند. 🔸«جان»‌های گرفتار در قفس «تن»، بالِ پرواز بسته و از اوج‌گیری بازمانده، «دنیا» را با همهٔ گستردگی، همان قفس می‌انگارند و به آن خوی می‌گیرند و هرگونه دگرگونی، گشایش،‌ افق‌گشایی و سپیده‌دَمی را برنمی‌تابند. 🔸با این «جان‌»های خوگر به قفس تنگِ «تن» نمی‌توان از حالی به حالی شد، از پستی به بلندی برآمد، اوج گرفت و از آن اوج، برکه‌های زلال و شاداب‌سازِ روح و روان را شناخت و بر کرانه‌های آن‌ها فرود آمد و خیمه و خرگاه افراخت و زندگیِ سازوار با سرشت را بنیان گذارد و حالِ سزاوار انسانی پدید آورد. 🔸امام، که «جان»ی سرشار از نفحات ربّانی داشت، از اوج‌گیری‌های شگفت‌انگیز «جان» آگاه بود، برای ساختن و افراشتن پایه‌های جامعهٔ تراز وَحیانی، بایستی «جان»ها را اوج می‌داد و بال آن‌ها را به پرواز می‌گشود و برای فرودآیی این «جان‌»های شیفته و بال به پرواز گشوده، زمینه‌های فرودآیی به چشمهٔ حیات را مهیّا می‌کرد. 🔸۱۵ خرداد، این‌سان بردَمید و «جان‌»های تاریک را روشن کرد و رَستاخیز «جان»ها شد. سَرمدی بادا رستاخیزآفرینی ۱۵ خرداد ◼️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
درود بر امام جواد آن روشن‌گر حقیقت محمّدیه
🔰 روزگار غریبی بود، بی‌ هیچ‌ روزنی به روشنایی. مردمان گرفتار شب بودند و راه‌های پرپیچ و خم و کرانه‌های ناپیدا. 🔹 دروغ و دورویی،‌ به ظاهر از حق و برپاداری استوانه‌های آن سخن‌گفتن و در خفا، شریان‌های حق را بریدن،‌ سیاست راهبردی حکومت بود. 🔹 در این میان، میان‌داری‌کردن و مردمان را به برکه‌های زلال، ره‌نمودن و از گنداب‌ها پرهیزدادن، کاری بس‌دشوار بود و توان‌فرسا. 🔹 امامِ جوان، با این دسیسهٔ بزرگ،‌ رویارو بود. نشان‌دادن «راه» از بی‌راهه،‌ بی‌راهه‌ای که با تمام بوق و کَرنا و علمای درباری، «راه» نموده‌ می‌شد، به هوشیاری و تدبیرگری نیاز بود، که امام جوان، از این هوشیاری و توان تدبیرگری،‌ برخوردار بود و رایَت جهاد تبیین را در آن عصر تاریک،‌ که از همه‌سوی، تاریکی می‌بارید، برافراشت و روشن‌گرانه،‌ در دلِ شب،‌ «راه» را از بی‌راه،‌ شناساند و دست تزویرگران را رو کرد و با برهان و استدلال،‌ نمایاند که مأمون و دستگاه حکمرانی او، و علمایی که دین را سرِ دست گرفته‌اند و به نام دین، مردم را به درّه‌های مرگ و نیستی درمی‌افکنند،‌ شیّادانی بیش نیستند و با سیرهٔ رسول خدا هیچ سازواری و سازگاری ندارند. 🔹 امام زیرکانه و هوشیارانه، عرصهٔ تبیین را به دربار خلیفه کشاند و در برابر کَبّاده‌کشان دین، قهرمانانه ایستاد و زلال دین، همان حقیقت محمّدیه را، که از قرآن سرچشمه می‌گرفت به جویبار ذهن‌ها جاری ساخت و انقلاب و حرکتی شکوه‌مند آفرید، تا آن‌جا‌که وجود مقدّس‌اش را برنتابیدند و در جوانی طومار زندگی‌اش را پیچیدند، امّا نتوانستند طومار «راه» روشنی که آن بزرگوار، خردمندانه و در پرتو منطق دین،‌ آموزه‌های وَحیانی و سیرهٔ ناب اجدادش، رسم کرده بود، در هم پیچند و مردم را از حرکت در آن راه روشن بازدارند؛ در حقیقت، حکومت غاصب، طومار خود را در هم پیچید و نقاب از چهرهٔ‌ کریه و نفاق‌آلود خود برداشت. 🔹درود بر امام جواد آن روشن‌گر حقیقت محمّدیه ◼️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_i
🔰جلسه هم‌اندیشی حجه الاسلام و المسلمین مجید رجبی مدیر مؤسسه پژوهشی فقه نظام با مسئولان مرکز تحقیقات مؤسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام در مشهد ✅در این جلسه در زمینه دیدگاه‌های دو طرف در زمینه تحوّل در فقه و علوم اسلام، بحث و تبادل نظر شد و مقرّر شد همکاری‌ این دو مجموعه، در قالب نشست‌های مشترک و تفاهم‌نامه همکاری در موضوعات مشترک استمرار یابد. ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰اصالت خوانش سیاسی- حکومتی از اسلام ✍️مجید رجبی مدیر مؤسسهٔ پژوهشی فقه نظام، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم 💠برخی از محققان، از دوگانه اسلام حکومتی و اسلام مدنی سخن می‌گویند، و معتقدند دین، تنها در صورت داشتن استقلال و دوری از نهادهای قدرت و سیاست می‌تواند به ارتقای فکری، اخلاقی و اجتماعی جامعه کمک کند. به عبارت دیگر خوانش حکومتی از اسلام، ظرفیت‌ها‌ی سازنده و بالنده اسلام را تهی می‌سازد و در صحنه عمل، دین، کارکردهای اجتماعی و انسانی خود را از دست خواهد داد. آیا دوگانه اسلام حکومتی/مدنی، دوگانه اصیلی است؟ آیا به راستی خوانش حکومتی از اسلام، نافی ظرفیت‌های اجتماعی و انسانی اسلام است؟ 🌐متن کامل یادداشت ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙صوت نشست علمی با موضوع: تطبیقات فقه نظام در نظریات شیخ انصاری 🎤 ارائه توسط حجت الاسلام و المسلمین استاد قنبرزاده در جمع دانش‌آموختگان سطح مدرسه عالی فقهی امام محمد باقر علیه السلام 📆 زمان: چهارشنبه ۱۶ خرداد 1403 🆔 @neshast_mfemb ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
درود خدا بر شکافندهٔ دانش‌های سپیده‌گشا
🔰 صبح کم‌کم برمی‌دَمید، تاریکی‌ها و غبارها و گردبادهای سهمگین از ساحَت زندگی‌ها، فکرها و افق دیدها، دامن برمی‌چید و در کرانه‌های فرارویِ مردمان، روشنایی‌هایی دیده می‌شد. 🔹 تلاش‌ها، روشن‌گری‌ها، رایَت‌افرازی‌های فکری، عقیدتی و سیاسی و دعاهای راهبردی و گره‌گشای امام سجّاد، پس از انقلاب خونین کربلا و روی‌دادهای فاجعه‌بار و سنگین مانند: «حرّه» و «توّابین» به‌بار نشست و روزاروز، شمار یاران حق، و جبههٔ علوی فزونی می‌گرفت و روزنه‌هایی گشوده می‌شد و فکر انقلابی شیعی، سرچشمه‌گرفته از زلال وحی گسترش می‌یافت. 🔹و از گردنه‌های دشوارگذر آن روزهای غم‌بار، که به فرمودهٔ امام سجاد: «در همهٔ حجاز، دوستان و علاقه‌مندان ما به بیست نفر نمی‌رسند» کاروان حق گذر کرده بود و روزگاری نشاط‌انگیز رخ‌نموده بود و فوج‌فوج مردمانِ بیدار، به کاروان حق می پیوستند؛ به‌گونه‌ای که هنگام ورود امام باقر ع به مسجد النبی، گروه بسیاری از مردمان، از جای‌جای سرزمین‌های اسلامی، دور آن بزرگوار گرد می‌آمدند و مسائل فقهی را در محضر آن بزرگوار طرح می‌کردند. 🔹دوران اقتدار بیست‌سالهٔ عبدالملک مروان، دوران فروکوفتن همهٔ سرهای داعیه‌داران و فرونشاندن همه شعله‌های مخالف، به سرآمده بود. جانشینان او احساس امن و رضایت می‌کردند و حکومت خود را بی زوال می‌انگاشتند و خطر جدّی فراروی خود نمی‌دیدند و به عیش و نوش سرگرم بودند و کم‌تر به شیعیان می‌پرداختند. و حضرت از این مجال، کمال بهره‌برداری را می‌کرد. در گام نخست، با تحریف معارف دینی به مبارزه برخاست و در گام دوم، تشکّل بزرگ و گستردهٔ شیعی را پی‌ریخت و کانون شیعه را، با فکر ناب وَحیانی در برابر فکر شرک‌آلود اموی ـ مروانی، شعله‌ور نگه داشت و زمینه را برای طلوع‌های دوباره و گسترش اندیشهٔ حکمرانی دینی ـ وحیانی آماده کرد و پایه‌های استوار و گسست‌ناپذیر آن‌را پی‌ریخت. درود خدا بر باقرالعلوم، شکافندهٔ دانش‌های سپیده‌گشا ▪️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
پاینده بادا قربا‌ن‌گاه عشق
🔰 عید قربان، راهی است به آستان قُرب الهی. آن‌کس که با بانگ وَحی و دَرای آهنگین کاروان ابراهیم، بیدار می‌شود، به خود می‌آید و از غُنودن در کُنام شرک تبرّی می‌جوید، اوج می‌گیرد، به پرواز درمی‌آید و به سوی قلّهٔ سر به آسمان سودهٔ توحید بال می‌گشاید، عاشقانه به قربان‌گاه فرود می‌آید، تیغ از نیام بیرون می‌کشد و بی‌باکانه با تمام توان، گلوی دیو هوای نفس و طمع را می‌بُرد و این فرمان بلند را لاجرعه به جان می‌نیوشد: وَ اِذْبَحْ حَنْجَرَةَ اَلْهَوَى وَ اَلطَّمَعِ عِنْدَ اَلذَّبِيحَةِ گام در راه قرب می‌گذارد و اعلام می‌دارد همیشه، همه‌گاه در سرّا و ضرّا، آماده قربانی در این آستان بلند است، هرچه دارد به پیشکش می‌آورد، هدیه می‌کند و شیدا و واله، رو به درگاه الهی زانو می‌زند،‌جبهه بر خاک می‌ساید و از نای جان فریاد می‌زند: الها! جان این بندهٔ ناچیز را در قربان‌گاه عشق بپذیر و گام او را در راه ابراهیم و اسماعیل و محمد ص استوار بدار و در رویارویی با شرک جَلی و خَفی و دَدان و دیوان و اندیشه‌های غیرتوحیدی و شرک‌آلود، توان‌مندش ساز و به او اندیشه‌ای دِه، بازشناسانهٔ حق از باطل، تا بتواند در هر دوره و زمانه‌ای قربان‌گاه عشق را از مزبله‌گاه بازشناسد و گلوی خود را به دست ولیّ بسپارد و بگوید: بِبُرّ! تو اختیار داری؛ با اختیار الهی که داری، خون مرا جاری ساز، شاید موج آفریند ، شرک را بتاراند و رایَت توحید را برافرازد. «وَجَّهْتُ وَجْهِیَ لِلَّذِی فَطَرَ اَلسَّمٰاوٰاتِ وَ اَلْأَرْضَ حَنِیفاً وَ مٰا أَنَا مِنَ اَلْمُشْرِکِینَ إِنَّ صَلاٰتِی وَ نُسُکِی وَ مَحْیٰایَ وَ مَمٰاتِی لِلّٰهِ رَبِّ اَلْعٰالَمِینَ `لاٰ شَرِیکَ لَهُ وَ بِذٰلِکَ أُمِرْتُ وَ أَنَا مِنَ اَلْمُسْلِمِینَ اَللَّهُمَّ مِنْکَ وَ لَکَ بِسْمِ اَللَّهِ وَ اَللَّهُ أَکْبَرُ اَللَّهُمَّ تَقَبَّلْ مِنِّی» پاینده بادا قربان‌گاه عشق ▫️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰هفتاد و هفتمین کرسی از سلسله‌کرسی‌های پژوهشگاه فقه نظام با موضوع «چالش‌های پیش‌روی دانش تربیت اسلامی» طی چند جلسه و در آذر ماه 1402 برگزار شد. 💠حجت الاسلام و المسلمین درودی:‌ با بررسی تطبیقی و دقت در آثار اندیشمندان تربیت اسلامی (به خصوص اندیشمندان حوزوی)، با ابهامات و اختلاف‌ نظرهایی در رئوس ثمانیه یا فلسفۀ دانش تربیت اسلامی و همین‌طور در مسائل دانش تربیت اسلامی مواجه می‌شویم که باید در خصوص آن‌ها پژوهش و نسبت به آن‌ها اتخاذ مبنا کرد. 🌐گزارش تفصیلی ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔶سامانه نشریه فقه نظام راه‌اندازی شد: 🔺نشریه تخصصی فقه نظام، در آستانه اخذ رتبه علمی_پژوهشی، بر آن است تا آوردگاه آرا و اندیشه‌های فرهیختگان نواندیش و نظریه‌پرداز باشد. در همین راستا، پذیرای آثار پژوهشگران و اساتید حوزوی و دانشگاهی در محورهای زیر است: 🔹اصول فقه نظام؛ 🔹 فلسفه فقه نظام؛ 🔹فقه نظام سیاسی؛ 🔹فقه نظام تربیتی؛ 🔹فقه نظام اقتصادی؛ 🔹فقه نظام حقوقی؛ 🔹فقه نظام فرهنگی؛ 🔹فقه نظام ارتباطات و رسانه؛ 🔹مناسبات فقه نظام و علوم انسانی؛ 🔹روش‌شناسی فقه نظام‌های اجتماعی؛ 🔹تبیین و تحلیل مساله های فقه نظام؛ 🔹تبیین و تحلیل ارتباط فقه نظام با سائر حوزه‌های حکمرانی؛ 🔹بررسی و نقد روش‌مند دیدگاه‌ها و پژوهش‌های تأثیرگذار در حوزهٔ فقه نظام؛ 🔹تبیین نظریه‌ها و نوآوری‌‌های فقیهانه در حوزهٔ نظام‌های اجتماعی؛ 🔹تبیین روش‌مند آموزه‌های فقه نظام در اندیشهٔ عالمان مسلمان. 🔸🔸علاقه مندان می توانند مقالات خود را در سامانه دوفصلنامه فقه نظام بارگذاری کنند. 🌐https://www.jsjournal.ir/ ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا
🔰 در روز غدیر، ‌پیامبر اعظم ص، به فرمان خدا، مدینهٔ «غدیر»‌ را بنیان گذارد، مدینه‌ای برای همهٔ روزگاران، همهٔ مردمان از هر قوم و سرزمین، با حکمرانیِ ویژگانی که به آنان در پرتو اعتلای محمد ص ، اعتلا بخشید و رُتبَتِ محمّد ص بدیشان سپرد تا دعوت‌گرانی باشند راستین، که خلق را به‌سوی خدای خوانند و به آنان خداشناسی آموزند و از این دسته، در هر قرنی و زمانی، کَس هست، حجّت‌های خداوند بر آن‌که به ربوبیّت خدا خَستوست و به بندگی خویش معترف. 🔸رسول خدا ص، حج گزارد، با حج‌گزاران مکّه را تَرک گفت، تا به غدیر رسید، از سوی خدا فرمان یافت کاروان‌ها را از حرکت بازدارد و پیامی که فردا و فرداهای اینان و آیندگان را روشن و استوار می‌سازد به گوش جان آنان بنیوشاند و گمراهان و منافقان را به چیزی نشمرد و هراسی به دل راه ندهد که در حمایت خداست. «يَـٰٓأَيُّهَا ٱلرَّسُولُ بَلِّغۡ مَآ أُنزِلَ إِلَيۡكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمۡ تَفۡعَلۡ فَمَا بَلَّغۡتَ رِسَالَتَهُۥ وَٱللَّهُ يَعۡصِمُكَ مِنَ ٱلنَّاسِ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يَهۡدِي ٱلۡقَوۡمَ ٱلۡكَٰفِرِين» 🔸رسول خدا فراخاست، به بلندی فرارفت و راه آینده را، با فرابردن علی به کرسی ولایت و فرمانروایی امّت نشان داد. 🔸علی ع به دستور خدا بر سَریر حکمروایی جامعهٔ دینی قرار گرفت تا پس از رسول خدا، به تلاش برخیزد و پایه‌های مدینهٔ «غدیر» را برافرازد و در برابر گزندها و آسیب‌ها بایستد و ترجمان خواست و مشیّت خداوند و زبان ارادهٔ او باشد. 🔸این رسالت بزرگ، رسالت بزرگ انبیایی است تا جاودان، هماره بر جای باشد، سنّت تبدّل‌ناپذیر الهی. «فَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَبْدِيلًا وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّتِ اللَّهِ تَحْوِيلًا» 🔸در جامعهٔ «غدیر»ی، همهٔ حرکت‌ها، رفتارها و عبادت‌ها، بر مدار «ولایت» است و در این جامعه، بدون «ولایت»، حکمروایی عادلانهٔ دینی، در پیشگاه الهی، هیچ عملی پذیرفته نیست. به فرموده امام علی ع: «بدانید که اعتقاد به توحید پذیرفته نیست مگر با اعتراف به نبوّت محمد ص، و هیچ اعتقادی و عملی قبول نیست مگر با قبول ولایت و سرپرستی آن‌کَس که خداوند ، خود، او را ولیّ و سرپرست قرار داده است.» 🔸جامعه‌سازی «غدیر»ی در همهٔ روزگاران، وظیفه و رسالت باورمندان است؛ جامعه‌ای که در آن تمامی آموزه‌ها و دستورهای وَحیانی، جاری و ساری است و انسان، کرامت‌مندانه، با اختیار و گزینش‌گری خود، در همهٔ آنات، بر استوارسازی آن، خردمندانه و هوشمندانه به تلاش برمی‌خیزد. پاینده بادا جامعهٔ غدیری ◻️پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir