🔻کنگره بین المللی لقاء الحسین علیه السلام با سخنرانی آیت الله اراکی موسس پژوهشگاه فقه نظام در عراق برگزار شد.
🏴کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی؛ امروز اربعین نشان هویت شده است/اربعین نماد این است که "هویت حسینی" در حال بازگشت به جامعه بشری است
🏴کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻در دیدار آیت الله اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام با آیت الله العظمی سیستانی مطرح شد:
💠آیت الله سیستانی: از حشدالشعبی خواستم در برابر داعش، جان و مال خود را سپر اهلسنت کنند
🔹وقتی داعشیها به مناطق اهل سنت حمله کردند سنیهای همین مناطق الانبار و موصل به مناطق ما آمدند و ما دستور دادیم و از مردم خواستیم که شیعیان -در مناطق شیعهنشین- درب خانههای خود را به روی آنها باز کرده و به آنها محبت کنند.
🔸به نیروهای حشدالشعبی گفتم که شما خود را سپر بلای مردم و همین خانوادههای اهل سنتی که امروز داعش آنها را مورد هجوم قرار میدهد و امنیت آنها را سلب کرده است قرار دهید.
🔹من برای ملت و مسئولین ایران دعا میکنم و امیدوارم که انشاءالله هرچه زودتر این مشکل تحریم حل شده و این سایه سنگین تحریم از سر ملت ایران برداشته شود و ملت و رهبران ایران پیروز شوند و بتوانند بر همه مشکلات فائق آیند.
🏴کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 ویژه اربعین
📹 ببینید| رهبرانقلاب: بدون سند هم این زیارتها را میشود خواند!
🚩 مانعی نیست که انسان همینطور دلی مثل اینکه با عزیز خود حرف میزند، با این بزرگواران حرف بزند. ۹۴/۹/۹
🏴 @Khamenei_ir
حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم نماینده خبرگان رهبری در بیانیه ای نسبت به سوء استفاده برخی جریانات از سنت حوزوی تذکر بزرگان به یکدیگر واکنش نشان داد و گفت: کسانی که هیچ اعتقادی به حوزه ومرجعیت و روحانیت نداشته و ندارند؛ در این ماجرا دلسوز مرجعیت و جایگاه آن شده اند. کسانی که خود با ارائه گزارشات دروغین درباره بودجه حوزه ها به تخریب حوزه ومراجع پرداختند، اکنون دلسوز مرجعیت شده اند.
متن بیانیه به شرح زیر است:
بسمه تعالی
در تابستان گذشته توفیق زیارت حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی را در مشهد پیدا کردم که آراسته به لباس علم و اخلاق و نمونه برجسته ای از عالمان ربانی است که حجت بر دوست و دشمن به شمار می روند و مایه فخر و مباهات حوزه ها هستند.
حضرت آیة الله یزدی نیز از علمای مجاهد و انقلابی بشمار می روند که عمر خود را خالصانه صرف خدمت به اسلام و انقلاب کرده اند و آنچه در نامه سرگشاده خود مطرح کردند نیز با نیتی خالصانه و بدنبال حفظ جایگاه مرجعیت و حراست آن از دستبرد فتنه گران و سوء استفاده منافقان بوده است.
صرف نظر از لحن نامه و اینکه آیا بهتر بود بصورت خصوصی فرستاده شود و یا بصورت سرگشاده، آنچه مهم است این است که تذکر بزرگی به بزرگ دیگر از سنت های ارزشمند حوزوی بوده و هست و نباید مورد سوء استفاده دشمنان حوزه و روحانیت و نیز طرفداران جریانات خاص قرار بگیرد.
نکته جالب توجه آن است که کسانی که هیچ اعتقادی به حوزه ومرجعیت و روحانیت نداشته و ندارند؛ در این ماجرا دلسوز مرجعیت و جایگاه آن شده اند. کسانی که خود با ارائه گزارشات دروغین درباره بودجه حوزه ها به تخریب حوزه ومراجع پرداختند، اکنون دلسوز مرجعیت گردیده اند.
نیز کسانی که در قبال توهین به خدا و پیامبر(ص) و امام زمان(عج) از سوی همفکرانشان نه تنها هیچ عکس العملی نشان ندادند؛ بلکه در برخی موارد خود از توهین کنندگان بودند برای مقام مرجعیت یقه چاک میکنند.
مژدگانی که گربه تائب شد زاهد و عابد و مسلمانا
از آنان تعجبی نیست. تعجب از کسانی است که با ابزار توهین به بزرگان بدنبال دفاع از حرمت دیگر بزرگان هستند. غافل از اینکه این روشها، همانند قضایای خودشکن است که نتیجه ای جز رسوایی استدلال کننده به آن را همراه ندارد.
به نظر میرسد وظیفه ما طلاب، حمایت از همه بزرگان حوزه و جلوگیری از تخریب آنان توسط دیگران است. چه آن دیگران حوزوی باشند و چه غیر حوزوی.
یادمان نرود در شرایطی که کوس رسوایی جریان غربگرا به صدا در آمده است و مشکلات عدیده اقتصادی که نتیجه اعتماد بر دشمنان است، تبدیل به سند رسوایی این جریان گردیده است؛ پرداختن به چنین مباحثی، که فرصت تنفس مجدد به آنان را می دهد به شدت مورد علاقه این جریان است.
مراقب باشیم که در زمین منافقان بازی نکنیم.
هدایت شده از آیت الله اراکی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کلیپ ویژه | آیت الله اراکی: مردم آمریکا مگر نمی دانند مالیاتهایشان در چه راهی خرج میشود؟!
🔸مگر در آمریکا مصلحی وجود ندارد، چرا به پا نمی خیزید؟!
▫️کاری از خبرگزاری تقریب به مناسبت #سیزده_آبان
@ayatollah_araki
🔻بریدهای از کتاب "فقه نظام اقتصادی اسلام" اثر آیت الله اراکی
#تعریف_نظام_اقتصادی_اسلام
🔹می توان در تعریف نظام اقتصادی چنین گفت: «الگوی ساختاری که مجموعه عناصر و عوامل اقتصادی یک جامعه- متشکل از اهداف و انگیزهها، مقررات، نهادها، ابزار و منابع تولید – را به یکدیگر پیوند میدهد، و آنها را در جهت واحد منسجم و هماهنگ میکند».
🔸این الگوی ساختاری بخشی از واقعیت حاکم بر جامعه است، که حالتی دیرپا دارد، بدین معنی که تغییر آن اگر چه ممکن است؛ لکن نظیر سایر ساختارهای اجتماعی در شرایط عادی، تغییر و تحول در آن به کندی و در زمان نسبتا طولانی صورت میگیرد، لکن در شرایط ویژه این تغییر و تحول میتواند به تناسب آن شرایط شتاب بگیرد.
🔹مقصود ما از #نظام_اقتصادی اسلام الگوی پیشنهادی خاصی است که اسلام بر اساس منابع اسلامی برای نظام اقتصادی جامعه ارائه میدهد. این نظام اقتصادی را میتوان با تلاش علمی در چارچوب روشهای منطقی و علمی استنباط، از منابع اسلامی به دست آورد.
📚جلد اول ص 28
🔹کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
♨️انعکاس بیانیه و پست اینستاگرامی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حاج ابوالقاسم در مورد سوء استفاده برخی جریانات از سنت حوزوی تذکر بزرگان به یکدیگر در برخی خبرگزاری ها و روزنامه ها:
🔹خبرگزاری مهر :
🌐http://yon.ir/3FJeg
🔹خبرگزاری صراط :
🌐http://yon.ir/7lFMm
🔹سایت خبری روزنامه وطن امروز :
🌐http://www.vatanemrooz.ir/Newspaper/BlockPrint/201012
🔹روزنامه رسالت:
🌐http://www.resalat-news.com/newspaper/item/47226
🔹روزنامه عصر ایران:
🌐http://www.asre-iranian.ir/newspaper/page/2569/2/37065/0
🔹پایگاه خبری الف:
🌐https://www.alef.ir/news/3970807164.html?show=text
🔹کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
🚩 اختصاصی: روایت آیتالله اراکی از واکنش آیتالله شبیری به نامه آیتالله یزدی
🔹 بعضیها خیلی به این ماجرا دامن زدند و خواستند آن را به یک فتنه جدید تبدیل کنند
🔹 بعد از نامه آیت الله یزدی، آیت الله شبیری به یکی از بزرگان فرمودهاند که من ارادت قدیمی به آیتالله یزدی دارم و میدانم که ایشان دلسوز انقلاب و دین است و انسان متدینی است و ایشان را قبول دارم.
🔹 وقتی یک جریانی در حال تلاش برای سواستفاده از اقدام آیتالله شبیری زنجانی بود، آیتالله یزدی نگران سواستفاده از ایشان شدند و این نامه با این هدف نوشتند که کسی از رفتار ایشان سواستفاده نکند.
http://tn.ai/1869137
📡. @TasnimNews
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
◼️بیست و هشتم ماه صفر، سالروز شهادت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله و حضرت امام حسن مجتبی علیه السلام، تسلیت باد...◼️
@khosropanah_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
⚫️از دنیا بپرهیزید...
🔺قسم به آن کس که جان من در کف اوست که دنیا از هاروت و ماروت ساحرتر است.
؛
▪️▪️▪️▪️▪️▪️
@khosropanah_ir
#تصویر_روز | چقدر آخر این ماه سخت و سنگین است
تمام آسمان و زمین بی قرار و غمگین است
بزرگتر ز غم مجتبی و داغ رضا
فراق فاطمه با خاتم النبیین است
🏴کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از آیت الله اراکی
🔹مجلس روضه ایام آخر صفر
🔸سخنرانان: حجت الاسلام المسلمین نظری منفرد، حجت الاسلام و المسلمین سید حسین مومن
🔸مداحان: حاج محسن طاهری، حاج جواد هاشمی
🔻زمان: چهارشنبه،۱۶ آبان، همراه با نماز ظهر و عصر، دفتر آیت الله اراکی
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببینید| رهبرانقلاب: شیوه رفتار #پیامبر(ص) را #من و #مسئولان باید یاد بگیریم؛
❌ پیامبر #دوپهلو حرف نمیزد
👈 درموقع لازم #نرمش داشت و پیمانش را حتی با دشمن نقض نکرد؛ آنها نقض کردند و ایشان پاسخ قاطع داد. ٨٠/٢/٢٨
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
◾️ امام رضا علیه السلام فرمودند :
به خدا قسم نیست کسی از ما جز آن که شهید و مقتول است❗️
👈مرا هم بدترين خلق خدا با زهر می کشد و در شهری غریب دفنم می کنند.
آگاه باشید!
🔹 هرکس مرا زیارت کند، اجر صدهزار شهید و صدهزار حج و عمره گزار و صدهزار مجاهد را دارد و در بهشت، او را در درجات ما قرار می دهند.
بَزَنطی ميگويد:
👈من از روی تعجب به حضرت #امام_جواد عليه السّلام عرض كردم: ۱۰۰۰ حج⁉️
حضرت فرمود: آري قسم به خدا❗️
✅و بلکه برابر است با ۱۰۰۰۰۰۰ حجی كه در نزد خداوند مقبول است❗️
👈 اما برای كسيكه زيارت كند آن حضرت را در حاليكه عارف به حق امامت الهی، و ولایت آسمانی، و (و قائل به واجب الطاعه بودن) حضرت باشد❗️
و پدرم امام رضا عليه السلام فرمود:
👈 هر کس در دوری راه مرا زیارت کند، من در ۳ موقع وحشتناک و حساس به فریاد او میرسم و او را نجات میدهم:
✨اول: هنگام دریافت نامه اعمال❗️
✨دوم: هنگام عبور از صراط❗️
✨سوم: هنگام وزن و میزان اعمال❗️
📚 عیون اخبار الرضا جلد۲ ص۲۸۷
📚 الکامل ج101 ص 306.
🔷 @khosropanah_ir
♨️سی و سومین کرسی آزاد اندیشی پژوهشگاه فقه نظام برگزار می گردد
✔️موضوع: نظام فکری شهید مطهری با رویکرد نیل به توحید سیاسی اسلام
🔸ارائه دهنده: دکتر محمد هادی هدایت
🔸ناقد: دکتر مهدی عبداللهی
🔹کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیتالله حسینیبوشهری عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام:
عقبنشینی آمریکا ازتحریم ایران نشانه شکست آنها است/ اصحاب رسانه جنگ روانی دشمن را خنثی کنند
🔹کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✔️انتشار گسترده پوستر سی و سومین کرسی پژوهشگاه فقه نظام با موضوع نظام فکری شهید مطهری با رویکرد نیل به توحید سیاسی اسلام، در خبرگزاری ها و پایگاه های خبری :
🔹خبرگزاری حوزه
🌐http://hawzahnews.com/TextVersionDetail/467994
🔹خبرگزاری مهر
🌐http://yon.ir/610eB
🔹خبرگزاری ایکنا
🌐http://yon.ir/zu0lS
🔹خبرگزاری رسا
🌐https://eitaa.com/rasanews_agency/5454
🔹پایگاه فقه حکومتی وسائل
🌐https://eitaa.com/vasael_ir/922
🔹پایگاه خبری مفتاح
🌐https://eitaa.com/meftaah_com/1356
🌐http://yon.ir/NCQKN
🔹پایگاه اجتهاد
🌐https://eitaa.com/ijtihad/732
🔹بنیاد شهید مطهری
🌐https://eitaa.com/motahari_ir/312
🔹دبیرخانه کرسیهای آزاد اندیشی
🌐https://eitaa.com/corsigom/64
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
03-feghhe-farhang-26-07-97.mp3
10.03M
صوت/ درس خارج #فقه_فرهنگ
🔸دفتر معظم له
🗓پنج شنبه 26 مهر ۹۷
🔻جلسه سوم
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 #خلاصه درس #فقه_نظام_خانواده
📆 پنج شنبه ۲۶ مهر
🔻 جلسه3
مقدمه:
🔰بحث در مورد فقه نظام؛ یعنی بحث در مورد مکلفی که ملکف فقه کلان است.
🔸 یک جامعه با اراده مطاع و مطیع شکل میگیرد و تا زمانی که فرمانروا و فرمانبری نباشد جامعهای هم شکل نمیگیرد. معنی فرمانبری و فرمانروا یعنی اراده واحد بر جامعه حاکم است. حال به دلیل اینکه این اراده، واحد شده و یک شخص کلان میشود و احکام مخصوص به خود را دارد. بنابراین وقتی مردم در یک جامعهای به هم پیوند خوردند و یک جامعه شدند تبدیل به یک انسان کلان و بزرگ میشوند و احکام مخصوص به خود را دارند.
🔹نکته:
گاهی یک حکم در مقیاس فرد مستحب است اما اگر این حکم به فقه کلان تبدیل شد یعنی اراده کلان جامعه مدنظر قرار گرفت دیگر واجب میشود.
🔸جایگاه فقه نظام خانواده در فقه:
باید نداست که یک فقه خرد وجود دارد که فقه اراده فرد است و یک فقه کلان که فقه اراده جامعهای است که از حاکمیت واحد برخوردار است. در بین این دو شخصیت -شخصیت فردی و آن شخصیت اجتماعی کلان- یک شخصیت میانهای داریم که شخصیتی است که در خانواده شکل میگیرد.
🔹علت نامگذاری خانواده به بیت:
دلیل اینکه چرا به خانواده بیت میگوییم این است که در قرآن کریم و روایات از خانواده به بیت یا اهلالبیت تعبیر میشود.
🔸زمان شکلگیری یک خانواده:
خانواده وقتی شکل میگیرد که در محیط آن یک اراده، حاکم باشد. اگر در خانواده اراده واحدی حاکم شد یعنی در اینجا حق امر، دستور و حق فرمان دارد و بقیه باید از فرمان او اطاعت کنند و در این صورت یک شخصیت واحد شکل میگیرد.
🔹از نظر اسلام این اراده واحدی که باید این بیت را شکل بدهد آن مردی است که همسر زنِ و پدر فرزندان آن خانواده است. یعنی این اراده واحد متعلق به مرد است. خانم خانواده و بچهها باید از او اطاعت کنند و آنوقت خانواده میشوند.
دلایل وجوب اطاعت از مرد در خانواده:
1. مرد منشأ پیدایش و نقطه آغاز تشکیل خانواده است.
2. مرد عنصر اقوی خانواده و تأمین کننده معاش است.
3. مرد دارای قدرت دفاع و حفاظت و حراست از این خانواده است.
4. علم تدبیر نیازمند قدرت است که این هم در مرد وجود دارد.
🔸نتیجه:
اگر خانوادهای به این شکل عمل کرد در نتیجه آن همه اعضای خانواده شکل واحد پیدا خواهند کرد. لذا در اهل خانواده بودن هم ملاک حاکمیت واحد است و اگر حاکمیت واحد نبود، اعضا هم یکی نخواهند بود. پس در خانواده باید یکی تصیمیم آخر را بگیرد.
🔹خانواده وقتی شکل میگیرد که شخصیت واحدی در خانواده شکل گرفته باشد و در نتیجه آن هم سرنوشت یکی میشود؛ « وَالَّذِينَ آمَنُوا وَاتَّبَعَتْهُمْ ذُرِّيَّتُهُمْ بِإِيمَانٍ أَلْحَقْنَا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ»(طور: 21).
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 #خلاصه #فقه_فرهنگ
📆پنج شنبه ۲۶ مهر
🔻جلسه 3
🔰بحث در استثنائات اصالة الحرمة در مال و جان و آبرو است.
🔸مستثنائات:
1. ظالم؛ کسی که به دیگری ظلم کند که در صورت ظلم دیگر حفظ آبروی او برای مظلوم معنا ندارد.
2. ظالم متجاهر به ظلم؛ کسی که علناً به مردم ظلم میکند.
3. الزمهم بما الزمهم به
4. مقابلهبهمثل
5. کافر حربی
6. مفسد فی الارض
7. اهل بدعة. بدعت به معنای چیزی است که در دین وجود ندارد اما آن را به دین نسبت میدهند. بدعت در مقابل سنت است؛ پس هرچه را خدا و رسول صلی الله علیه و آله و سلم انجام دهد، سنت و هر کاری که مخالف با خدا و رسول صلی الله علیه و آله و سلم باشد بدعت است.
🔹ادله عدم حرمة مبتدع:
روایت اول:
«َقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم إِذَا رَأَيْتُمْ أَهْلَ الرَّيْبِ وَ الْبِدَعِ مِنْ بَعْدِي فَأَظْهِرُوا الْبَرَاءَةَ مِنْهُمْ وَ أَكْثِرُوا مِنْ سَبِّهِمْ وَ الْقَوْلَ فِيهِمْ وَ الْوَقِيعَةَ وَ بَاهِتُوهُمْ كَيْلَا يَطْمَعُوا فِي الْفَسَادِ فِي الْإِسْلَامِ وَ يَحْذَرَهُمُ النَّاسُ وَ لَا يَتَعَلَّمُوا مِنْ بِدَعِهِمْ يَكْتُبِ اللَّهُ لَكُمْ بِذَلِكَ الْحَسَنَاتِ وَ يَرْفَعْ لَكُمْ بِهِ الدَّرَجَاتِ فِي الْآخِرَةِ.» (الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص: 375)
«وقتی اهل ریب و بدعت را دیدید نسبت به آنها اظهار برائت کنید و به آنها دشنام دهید و بدیهای آنها را بازگو کنید و به آنها بهتان بزنید (یا با آنها صریح حرف بزنید) زیرا اگر شما در مقابل او ضعیف عمل کردید او خواهد فهمید که میتواند در دین رخنه کند. مردم را از اینکه بدعت آن را یاد بگیرند بر حذر کنید....»
🔸نکته روایت:
1. اهل ریب یعنی کسانی که نمیتوانند از عقاید چیزی را کم یا اضافه کنند برای همین همان چیزی که در دین است را زیر سؤال میبرند.
2. «باهتوهم»؛ هم میتواند به معنای بهتان زدن و هم به معنای صریح حرف زدن باشد.
🔹روایت دوم:
«مَنْ أَتَى ذَا بِدْعَةٍ فَعَظَّمَهُ فَإِنَّمَا سَعَى فِي هَدْمِ الْإِسْلَامِ.» (المحاسن، ج1، ص: 208)
«کسی که به دیدار صاحب بدعتی برود و او را تعظیم کند سعی در هدم اسلام کرده است.»
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 #خلاصه_درس
#فقه_نظام_سیاسی
📅 شنبه 28 مهر 97
🔻 جلسه 15
🔰مباحث مربوط به تعیین ولی امر در عصر غیبت
🔹آیت الله اراکی
🔸مبحث چهارم: فرض وجود افراد متعدد جامعالشرایط برای تصدی ولی امر.
فرض اول (نظر مختار): در فرد واحد متعین است.
🔹دلیل دهم:
خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها (خطبه اول؛ خطاب به ابوبکر و جمعی از انصار و مهاجرین)
«جَعَلَ اللهُ الاِیمانَ تَطْهیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ، وَ الصَّلاهَ تَنْزیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْرِ، وَ الزَّکاهَ تَزْکِیَهً لِلنَّفْسِ، وَ نَماءً فِی الرِّزْقِ، وَ الصِّیامَ تَثْبِیتاً لِلاِخْلاصِ، وَ الْحَجَّ تَشْیِیداً لِلدِّینِ، وَ الْعَدْلَ تَنْسِیقاً لِلْقُلُوبِ، وَ طاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّهِ، وَ اِمامَتَنا اَماناً مِنَ الْفُرْقَهِ»(علل الشرائع، ج1، ص: 248)
شاهد مثال:
«وَ طاعَتَنا نِظاماً لِلْمِلَّهِ، وَ اِمامَتَنا اَماناً مِنَ الْفُرْقَهِ»
نکات روایت:
1. ملة به معنای دین است؛ «اتَّبِعْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفاً» (نحل:123)
2. برای یک قانون و یک دین، تنها باید یک رهبر داشت؛ زیرا با تعدد رهبری تعدد قانون پیش خواهد آمد.
3. دلالت قسمت دوم اظهر است؛ «وَ اِمامَتَنا اَماناً مِنَ الْفُرْقَهِ»؛ امامت امان از فرقة است. مضمون این روایت به وسیله آیات و روایات متعدد دیگر بیان شده است. برای مثال در آیه «إِنَّ الَّذِينَ فَرَّقُوا دِينَهُمْ وَ كَانُوا شِيَعاً لَسْتَ مِنْهُمْ فِي شَيْءٍ»(انعام:159) میفرماید کسانی که دین خود را پراکنده کنند و چند دسته شوند با توای پیامبر رابطهای نخواهند داشت.
در زیارت جامعه کبیره هم چنین مضمونی آمده است: «وَ بمُوالاتِكُمْ تَمّتِ الْكِلمَةُ وَ عَظُمَتِ النِّعْمَةُ وَ ائْتَلَفَتِ الْفُرْقَةُ»؛
نتیجه:
طبق «وَ اِمامَتَنا اَماناً مِنَ الْفُرْقَهِ» دانسته میشود که امامت نمیتواند منشأ پراکندگی باشد؛ بنابراین منصوب از سوی امام هم نمیتواند متعدد باشد؛ زیرا اگر منصوب از سوی امام متعدد شد اینجا دیگر این امامت «اَماناً مِنَ الْفُرْقَهِ» نخواهد بود، زیرا قطعاً تعدد رهبری منشأ چند دستگی خواهد شد.
🔸دلیل یازدهم:
روایتی که طرق زیادی برای سند خود دارد:
«النُّجُومُ أَمَانٌ لِأَهْلِ الْأَرْضِ مِنَ الْغَرَقِ، وَ اهلبیتی أَمَانٌ لِأُمَّتِی مِنَ الِاخْتِلَافِ، فَإِذَا خَالَفَتْهَا قَبِیلَةٌ مِنَ الْعَرَبِ اخْتَلَفُوا فَصَارُوا حِزْبَ إِبْلِیسَ» (مستدرک علی الصحیحین، حدیث شماره 4758)
ستارگان امان و راهنما برای کشتیبانان هستند و اهلبیت من هم امان امت من هستند از اینکه به طریق اختلاف راه را گم کنند؛ اهلبیت من امان از اختلاف هستند.
نکات روایت:
1. مطلب اول اینکه در روایت چنین آمده است: «اهلبیتی أَمَانٌ لِأُمَّتِی مِنَ الِاخْتِلَافِ»؛ پس نمیشود این اهلبیت علیهم السلام منشأ تفرق باشند و نمیشود دستوری صادر شده که این دستور منشأ اختلاف این جامعه شود و حکمی که امام معصوم علیه السلام صادر کند نمیتواند منشأ اختلاف باشد. پس نمیشود که دو رهبر یا دو ولی عام در عرض هم نصب کند؛ زیرا این موضوع با اهلبیتی «أَمَانٌ لِأُمَّتِی مِنَ الِاخْتِلَافِ» سازگار نیست.
2. اختلاف، حزب ابلیس درست میکند؛ یعنی اختلاف جامعه اسلامی را از حزبالله بودن بیرون میآورد. لذا اگر اختلاف منشأ حزب ابلیس بودن و خارج شدن از حزبالله بودن باشد به معنای خارج شدن از همان امت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم است و اما نمیشود امام معصوم علیه السلام در زمان غیبت کبری حکمی را صادر کند یا نصبی انجام بدهد که این نصب منشأ اختلاف امت رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم شود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فقه نظام سیاسی جلسه15 970728.pdf
241K
#متن / درس خارج #فقه_نظام_سیاسی
🔸دارالشفا
🗓شنبه 28 مهر ۹۷
🔻جلسه پانزدهم
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir