فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️فقه نظام چیست ؟
🔹آیت الله محسن اراکی پاسخ می دهد .
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸چرایی خرید کالای ایرانی از منظر فقه اجتماعی
☑️حجت الاسلام و المسلمین خسروپناه:
🔹خرید کالایی که باعث ضرر مالی به فرد است در فقه فردی مشروع نیست و لکن در فقه نظام اجتماعی با توجه به لزوم حفظ نظام اقتصادی و با توجه به قاعده نفی سبیل و نیز قاعده نفی ضرر اهم که همانا سلطه استکبار اقتصاد جهانی باشد استفاده دولت و مردم از کالاهای داخلی واجب است و غیر آن مشروع نیست.
🔹بسیاری از کالاهای داخلی از کیفیت بهتر از کالاهای خارجی برخوردارند و لکن رواج فرهنگ غلط زاییده تبلیغات سوداگران، مانع از خرید کالای داخلی میشود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 میزگرد با موضوع آسیب شناسی قوه مقننه ایران از منظر اقتصاد سیاسی، توسط پژوهشگاه فقه نظام و مشارکت موسسه امام خمینی (ره) برگزار گردید.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📕 همزمان با ایام فاطمیه، چاپ جدید ترجمه فدک در تاریخ منتشر شد
🔸 ترجمه کتاب «فدک فی التاریخ» آیتالله شهید سید محمد باقر صدر، با نام «فدک در تاریخ» ـ که تا پیش از این به همراه دو کتاب بحث حول الولایة و بحث حول المهدی علیهالسلام» به چاپ رسیده بود ـ در قطع رقعی و به صورت جداگانه منتشر و راهی بازار کتاب شد.
🔻متن زیر بخشی از مقدمه پژوهشگاه تخصصی شهید صدر بر ترجمه این کتاب شریف است:
🔹«فدک در تاریخ» ابتدا نگاهی گذرا به شرایط پس از درگذشت پیامبر صلیاللهعلیهوآله می کند و از ماجرای فدک ـ که در واقع انقلاب بود، نه فقط یک دادخواهی ساده بر سر ارث یا باغی در اطراف مدینه ـ تصویری کلی به دست میدهد...
🔸نویسنده در فصل سوم با نقدی بر نوشته استاد عباس محمود عقاد، راه بحث از قیام فاطمی را گشوده و به بررسی زمینههای این انقلاب و جلوه سیاسی آن میپردازد و در این راستا با بررسی ماجرای سقیفه و اثرات آن، نقش قیام حضرت زهرا سلاماللهعلیها را در مبازه با انحرافات رویداده پس از درگذشت پیامبر صلیاللهعلیهوآله تبیین میکند و نشان میدهد که دادخواهی او در ماجرای غصب فدک، در واقع تلاشی برای بازگشتن حکومت اسلامی به مسیر اصلی آن بود که توسط خداوند متعال تعیین و توسط رسول گرامیاش ابلاغ شده بود...
🔹مایه شگفتی است که شهید صدر این پژوهش را در حدود سیزده سالگی انجام داده است. با وجود این، عمق و دقت مباحث تاریخی، فقهی و فلسفی کتاب خیرهکننده است و بهتنهایی برای گواهی بر نبوغ و احاطه علمی شهید صدر کفایت میکند. فرزند آیتالله علامه سید عبدالحسین شرفالدین (صاحب کتاب شریف المراجعات) میگوید پس از آنکه علامه شرفالدین فدک در تاریخ را مطالعه کرد گفت: «به خدا سوگند که او مجتهد است».
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📚نقد و بررسی کتاب «فدک در تاریخ» نوشته شهید آیتالله صدر همزمان با ایام فاطمیه
🔹زمان: یکشنبه 30 دی ماه 1397 ساعت 18
🔸مکان: مشهد، بلوار سجاد، حدفاصل بزرگمهر و بهار
معرفی تحلیلی کتاب «فدک در تاریخ»👈 http://yon.ir/6vIM2
(اجتهاد)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی، موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام :
🔸مادر این هویت اسلامی فاطمه است. فاطمه است که این هویت را در جامعه اسلامی پایدار میدارد و لذا با محبت فاطمه است که اجر رسالت رسول اکرم(ص) تکمیل میشود و با محبت فاطمه است که ثمره رسالت به نتیجه خواهد رسید.
#شهادت_حضرت_زهرا_(س)_تسلیت باد🏴
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢راهاندازی فقه فضای مجازی در حوزه علمیه قم
✔️حجتالاسلام و المسلمین حمید شهریاری؛ معاون آمار و فن آوری اطلاعات قوه قضاییه:
🔹فقه فضای مجازی در حوزه علمیه قم راهاندازی شده است و حریم خصوصی و امنیت فضای مجازی به عنوان درس خارج از فقه مطرح میشود و تاکنون 200 جلسه از آن برگزار شده است.
🔹از یکسو در تولید محتوا، ضعیف هستیم و اگر محتوایی هم تولید میشود، با فضای مجازی کنونی همخوانی ندارد و از سوی دیگر در شبکهسازی و عرضه گسترده هم هنوز تجربه لازم نداریم.
🔹حضور روحانیت در فضای مجازی مانند حضور دانشجویان و سایرین در این فضا ضروری است؛ از آنجایی که فضای مجازی کپی شده فضای حقیقی است بنابراین روحانیت در فضای مجازی میتواند شاگرد، استاد، پژوهشگر، خدماتدهنده و خدماتگیرنده باشد.
🔹اینترنت نخستین تکنولوژی است که بدون حرمت از سوی مراجع وارد کشور شد و مواضعی مثل ویدئو و ماهواره در قبال آن گرفته نشد؛ بنابراین روحانیت میتواند و باید در این حوزه حضور فعال داشته باشند؛ از سال 85 شناخت روحانیون در این زمینه گستردهتر و سایتهایی هم راهاندازی شد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢مشکل حجاب را باید بیرون از قم و بیوت مراجع دنبال کنیم
✔️حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم علیدوست، استاد سطح خارج حوزه علمیه:
🔹نبودن بحث مستقل حجاب و عفاف در رسالهها به معنای مهم نبودن و یا کمتوجهی فقها به این مسئله نیست، گرچه بنده معتقدم که عفاف و حجاب آن قدر مهم است که باید به عنوان باب جداگانه مورد توجه قرار گیرد.
🔹در مورد حجاب یک مسئول از بگیر و ببند حرف میزند و دیگری بر ضد آن و در نهایت، همه آن را بر سر فقه و حوزه میشکنند.
🔹فقه عفاف و حجاب به صورت جداگانه در فقه تبویب شود، ولی به شرط آنکه این مسائل سیاسی نشود، زیرا اگر سیاسی شد، قابل کنترل نخواهد بود.
🔹باید تبویب فقه عفاف و حجاب را متخصصان ممحّض که مدتی عمر خود را در این مسئله صرف کردهاند انجام دهند. همچنین باید نگاهی همهجانبه به آن داشته باشیم و در محیطهای علمی و به دور از فضای رسانهای به کنکاش علمی گذاشته شود.
(اجتهاد)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم، ریاست پژوهشگاه فقه نظام :
🔹حرکت در جهت #تمدن_سازی و ورود به #علوم_اجتماعی از وظایف اصلی حوزه های علمیه است.
🔹یکی از وظایف اصلی حوزه ها ارائه نظریه برای ترمیم نظام اسلامی است و حوزه علمیه در زمینه تدوین #نظام_های_اجتماعی برخاسته از دین و #اسلامی_کردن_علوم_انسانی کوتاهی کرده است؛ چرا که در عرصه هنر، رسانه ، فرهنگ، تربیت و شهرسازی و ... اسلام و قرآن مباحث مبسوطی دارد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴دستاوردها و چالشهای چهل سال انقلاب
💠جمع استادان دانشگاه های زاهدان
👤سخنران: استاد خسروپناه
📅1397/10/27
🔻 #فایل_صوتی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
♨️ سی و پنجمین کرسی آزاد اندیشی (ترویجی) پژوهشگاه فقه نظام برگزار می گردد .
🔰موضوع : تبیین موضوع فقه نظام
🔸ارائه دهنده : حجت الاسلام سید وحید حسینی
🔹ناقدین : حجج اسلام دکتر علی اکبر یان / علی صالحی منش
📅 یکشنبه 7/11/97 ساعت 18
🏡قم / خیابان صفاییه / کوی ممتاز / ساختمان نورالثقلین / پژوهشگاه فقه نظام
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی موسس و رئیس هیأت امنای پژوهشگاه فقه نظام :
💠تاثیر ساختار #شهر_اسلامی و #شهر_غربی در معنویت
🔹یکی از اشتباهاتی که در شهرسازی رخ میدهد این است که از شهر غربی و شهر اروپایی تقلید شود. روحی که در آنجا در #شهرسازی است کاملاً با روح شهر ما متفاوت است.
🔸انسانی را که آنها تعریف میکنند با انسانی که ما تعریف میکنیم کاملاً متفاوت است. در اسلام انسان با آسمان در ارتباط است و همیشه نگاهش به آسمان است اما انسان آنها نگاهش به زمین است و نگاه به آسمان ندارد. لذا انسان باید در شهر با آیات الهی در ارتباط باشد.
🔹این نگاه به آیات الهی حیات ذکر برای انسان درست میکند. لذا معمولاً انسانهای روستایی زلالتر و پاکترند. گاهی آثار سلامت نفس آنقدر در آنها مشخص است که آدم کاملاً تفاوت یک انسان روستایی را با یک انسان شهری احساس میکند.
🔸دلیل این است که انسان روستایی با آیات الهی در ارتباط است. همین که میرود سر زمین کشاورزی همه جا خدا را میبیند، آسمان خدا را میبیند به یاد خدا میافتد، به ستارهها نگاه میکند، افق را نگاه میکند، طلوع خورشید و غروب آن را، مهتاب و غیره را میبیند به یاد خدا میافتد.
🔹حال اگر شهری ساختیم که این شهر اصلاً آرامش شبانه نداشته باشد این غلط است. به شهر تهران نمیتوان شهر گفت؛ تا ساعت یک بعد از نیمه شب در این شهر هیاهو به پاست، آرامش در این شهر نیست. «جَعَلَ اللَّيْلَ سَکَناً»، «وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاساً» و «وَ جَعَلْنَا نَوْمَکُمْ سُبَاتاً». شب باید آرامش داشته باشد.
🔸خداوند روز را برای فعالیت و شب را برای آرامش قرار داده است. شبزندهداری مکروه است مگر برای عبادت و طلب علم.
📚برگرفته از درس خارج فقه عمران شهری
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📚 بیستمین همایش کتاب سال حوزه و دومین جشنواره مقالات علمی حوزه با حضور آیت الله العظمی مکارم شیرازی، آیت الله اعرافی و علما و فضلا و محققان حوزوی در تالار همایش های مدرسه عالی دارالشفا قم آغاز به کار کرد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸شهید آیت الله سید محمدباقر صدر پایهگذار مکتب اقتصاد اسلامی بود
حجت الاسلام والمسلمین حسن آقانظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:
🔹شهید صدر ابتدا از احکام فقهی و شریعت شروع به ارائه نظریه کرد و با استفاده از احکام خاصی از شریعت، مکتب اقتصاد اسلامی را ارائه داد.
#اقتصاد
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی / موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام :
#چهل_سالگی_انقلاب
💠برخی خود را از رسول خدا(ص) اعلم میدانند!/هر جا از اسلام دور افتادیم کار گره خورد
🔹یکی از مشکلات جامعه بشر این بوده که برخی خودشان را از خدا و رسول خدا اعلم می دانستند. لذا رسول الله در احادیث زیادی فرمودهاند از ما جلو نیفتید.
🔸ولایت پذیری یعنی آنچه را خدا فرموده است انجام دهیم در این صورت جهان و سیستم حاکم بر جهان با ما همراه می شوند.
🔹اگر توانستیم خدا را راضی کنیم، در اینصورت مردم هم با ما همراه خواهند شد. این محبتی که حضرت امام(ره) در دل مردم دارند و تا به امروز پایدار بوده دلیلش این است که امام دستور خدا را اجرا کرد.
🔸هرجا مشکل دیدیم باید بررسی کنیم کجا به حرف خدا عمل نکرده ایم که به مشکل برخورده ایم. ما اگر اسلام را در همه جا پیاده می کردیم اصلا مشکلی نداشتیم. مشکلات ما به خاطر این است که در برخی جاها افراد به اسلام عمل نمی کنند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
📝 گزارش تفصیلی از میزگرد هم اندیشی «آسیبشناسی قوه مقننه ایران از منظر اقتصاد سیاسی»
🔹این گزارش تفصیلی را در سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام بخوانید :
👇👇👇
🌐 yon.ir/4DfLP
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸جواز تجسس در #حریم_خصوصی افراد منحصر در #مسائل_امنیتی است
#آیت_الله_عابدی مطرح کرد؛
🔹مقوله امنیت، یکی از پدیدههای اساسی و بنیادین مورد نظر اندیشمندان و فقها و از نیازهای حیاتی فردی و اجتماعی به شمار میرود. ایجاد و گسترش #امنیت وظیفه آحاد ملت و حکومتها و دولتهاست و هیچ مکتب یا #نظام_حقوقی نمیتواند خود را نسبت به موضوع امنیت بیتفاوت قلمداد کند.
🔹درباره مسأله امنیت حدودا 600 آیه در #قرآن وجود دارد، کل فقه 500 آیه در قرآن دارد و این مسأله نشان دهنده اهمیت امنیت است، در #فقه نیز نسبت به همین صورت است.
🔹نخستین چیزی که مردم از #حکومت انتظار دارند امنیت است، فرقی هم ندارد چه حکومتی باشد، برای #علما و #مراجع و بزرگان هم امنیت یک اصل است.
(وسائل)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢لازمهی تحقق دولت اسلامی ترمیم و تکامل فقه و ایجاد فقه حکومتی است
✔️حجتالاسلاموالمسلمین میرباقری در نشست «الگوی بانک در اقتصاد اسلامی»:
🔹لازمهی تحقق دولت اسلامی ترمیم و تکامل فقه و ایجاد فقه حکومتی است که در کنار تولید علوم انسانی اسلامی و داشتن الگویی اسلامی و ایرانی برای توسعه و پیشرفت، میتواند زمینهی تحقق سبک زندگی اسلامی و دولت اسلامی و پس از آن جامعه و نهایتا تمدن اسلامی بشود.
🔹نظریه پردازی در زمینهی الگوی بانک در اقتصاد اسلامی این موضوعی میانرشتهای است و طرح آن در وهلهی اول نیازمند طرح گمانهها با اساتید و نخبگان علوم اقتصادی و فقه است و همچنین به علت کلان بودن آن، باید جوانب مبناییتر آن که مربوط به نظریات اجتماعی و مبانی فلسفی را در نظر گرفت.
🔹امام(ره) جنس جدیدی از قدرت را طراحی کرد و با انقلاب توانست آن انسداد تاریخی در مسیر حرکت معنویرا بشکند؛ الگوی نظام و انقلاب ما ظرفیت تبدیل شدن به الگویی برای سایر نظامهای دنیارا دارد.
🔹علاوه بر ملاحضات ساختاری و سختافزاری یاد شده، باید نرم افزاری برای تبیین نحوهی ترکیب منطقی میان عقل و وحی و تجربه نیز داشت تا بتوان به نظریهای اسلامی در باب اقتصاد و بانکداری رسید.
🔹سنتیها از سویی و روشنفکران مدرنیست نیز از سویی دیگر رقبایی هستند که سرسختانه باشما مقابله خواهند کرد لذا در وهلهی اول شما باید با گروه سوم که انقلابیهای باورمند به امکان تحقق تمدنسازیاسلامی هستند، همراه شوید و نظریات خودرا در جمع آنان به اشتراک و مورد نقد و نظر بگذارید و پس از رسیدن به پختگی لازم، با دو گروه اول نیز مواجهه و دیالوگ داشته باشید و این مواجهه ضروری است.
(اجتهاد)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔰 سخننگاشت| اگر از علم عقب بمانیم استعمار میشویم. ۹۷/۱۱/۳
#فقه_پیشرفت
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir