هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
༺དྃ༎ྂ࿅ امیری حسین ࿅༎ྂཌྃ༻:
💠بسم الله الرحمن الرحیم
🔶ان الله یدافع عن الذین آمنوا
مردم قهرمان و شهید پرور ایران اسلامی برای گرامیداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی حماسه دیگری خواهند آفرید.
حضور در راهپیمایی فردا به معنای دفاع از ارزشهای انقلاب و مبارزه با استکبار جهانی و دفاع از مستضعفین و استقلال و عزت کشور است.
شرکت در راهپیمایی 22 بهمن، حمایت از تلاش و مدیریت جهادی و خالصانه در مسیر حل مشکلات مردم انقلابی است.
بزرگداشت سالگرد انقلاب اسلامی ایران به معنای پذیرش منظومه فکری امام و رهبری و مخالفت صریح با منظومه فکری لیبرالیستها و منافقین حرفه ای است.
والسلام
👤عبدالحسین خسروپناه
📅21 بهمن 1397
🌐 @khosropanah_ir
🔻 آیت الله اراکی عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین:
💠 چهارچوب کلی تفکر سیاسی حضرت امام خمینی(ره)
#چهل_سالگی_انقلاب
🔸چهارچوب کلی تفکر سیاسی حضرت امام خمینی(ره) در سه محور اصلی خلاصه میشود؛
🔹محور اول؛ «الاسلام هو حکومة بعینها» که بر گرفته از بحث ولایت فقیه کتاب البیع امام(ره) است، که گاهی از آن به «دیانت ما عین سیاست ماست.» تعبیر میشود.
در توضیح آن گفته میشود که به اعتقاد ما تفکر حضرت امام خمینی(ره) مبتنی بر این مطلب است که اسلام چیزی غیر از سیاست نیست. حتی نماز و روزه، احکام سیاسی اسلام هستند؛ یعنی اینکه مردم در این نظام باید برای خداوند متعال نماز بخوانند، روزه بگیرند و حج بروند.
🔹محور دوم؛ به صحنه آوردن مردم و تکیه بر قدرت آنان در ایجاد تحول سیاسی است. امام(ره) که آمدند نه حزبی تشکیل دادند و نه سعی در نفوذ در نهادهای قدرت کردند، بلکه عامه مردم را مورد خطاب خود قرار دادند و آرمان هایی که عامه مردم به آن معتقدند که عمدتا آرمان هایی اسلامی بود، را شعار خودشان قرار دادندو قدرت مردم را به کمک گرفتند.
🔹محور سوم؛ طرح مسأله عدالت و طرفداری از محرومان و مستضعفان به عنوان هدف انقلاب بود. ایشان بر این هدف به عنوان یک شعار سیاسی از ابتدای جنبش تأکید کردند. امام(ره) بر این عقیده بودند که ما به عنوان یک جنبش سیاسی آمده ایم تا مستضعفان را به کرسی قدرت برسانیم و قدرت را از مستکبران بگیریم.
📚 برگرفته از کتاب درآمدی بر گفتمان بیداری اسلامی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢راهپیمایی امسال پرشکوهتر از سالهای قبل خواهد بود
✔️رهبر معظم انقلاب، در خصوص راهپیمایی ۲۲ بهمن:
🔹️راهپیمایی ۲۲ بهمن یکی از شگفتیسازیهاست؛ مثل خود انقلاب. جشن انقلابِ دیگر کشورها را هم دیدهایم که یک مراسم رسمی است و رژهی نیروهای نظامی و مانند اینهاست، اما اینکه مردم بیایند به خیابانها، در هوای سرد بهمن و جمعیتهای عظیم چند ساعت راه بروند و سخنرانی گوش کنند و این [راهپیمایی] ۴۰ سال ادامه داشته باشد، از شگفتیهاست؛ این دشمنشکن است و دشمن را مغلوب میکند؛ این نشاندهندهی عزم ملی است؛ این حضور عمومی ملت ایران در صحنه است و نشاندهندهی وحدت ملی است.
🔹راهپیمایی را مظهر اختلافات قرار ندهید. وقتی پای انقلاب وسط است، اختلاف سلیقهها رنگ میبازد.
🔹گاهی در ۲۲ بهمن دیده میشود که مثلاً جنابعالی چون از فلان آقا یا فلان رئیس خوشتان نمیآید و میبینید آمده راهپیمایی، بنا میکنید علیه او تظاهرات و شعار دادن؛ این غلط است. جای تسویه حساب، ۲۲ بهمن نیست.
🔹 شعارهای خودتان را بدهید و کار خود را بکنید اما راهپیمایی را مظهر اختلاف و درگیری قرار ندهید، بگذارید همینجور باعظمت باقی بماند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی:
💠ملت ایران ملت محمدی و علوی است و ما بیش از هزار سال است که تحت فشار سیاسی و فرهنگی و اقتصادی هستیم اما چون با حسین(ع) پیمان بستهایم هرگز شکست نخواهیم خورد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
نشست جایگاه #فقه و نقش آن در اداره جامعه ۱
📝 به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح؛ حجتالاسلاموالمسلمین احمد رهدار، رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اسلامی فتوح اندیشه در آئین اختتامیه جشنواره علامه حلی استان سمنان، در سالن اداره کل کتابخانههای عمومی استان، با بیان اینکه اگر ما با شرایطی نظیر حمله صلیبیها به عالم اسلام و آتش زدن کتابخانه شیخ طوسی در قرن پنجم که حدود ۴۰ هزار نسخه خطی از بین رفت مواجه نبودیم امروز شاهد حجم عظیمی از معارف شیعه بودیم، اظهار داشت: آنچه امروز هم از معارف شیعه وجود دارد ذیقیمت و با اهمیت است.
✳️ رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه انسانها معمولاً صحنه زندگی آنان مقدم بر ذهن آنان است، تصریح کرد: علم در هر دورهای میآید و جهان خودش را توصیف میکند؛ جهان شیعه و علما تشیع جهان اپوزیسیون بوده است و ما در قبل از انقلاب اسلامی در حاشیه زندگی کردهایم.
🔸 وی با بیان اینکه فقه، کلام و حدیث و زبان و کنشهای اجتماعی و سیاسی عمده اینها سیاق و لسان سلب دارد، افزود: اعتراض علما اعتراض به حاکمیتی بود که ما را به حاشیه برده بود و انقلاب اسلامی آرزوی همه علماء پیشین و حوزههای علمیه در طول اسلام بوده است و آرزوی ما بود که شیعه در این امپراتوری جهان حرفی برای گفتن داشته باشد که این امر مهم با انقلاب اسلامی محقق شد.
✳️ حجتالاسلام رهدار با بیان اینکه ما در پژوهشهای حوزوی خود متناسب با این تغییر، تغییر نکردهایم، خاطرنشان کرد: فقه ما هنوز سازنده و ادارهکننده نیست و امام خمینی (ره) فرمودند که «فقه علم ادارهکننده انسان از گهواره تا گور است».
🔸 وی با بیان اینکه فقه یعنی چکیده کل معارف ما، گفت: فقه ما مادامیکه الزامات اجتماعی خودش را توسط فقیه پیگیری نکند از اداره جامعه میماند و بیاثر خواهد بود و خروجی حوزهای که به فکر الزامات اجتماعی نباشد هرچند عمیق اما غیرمفید واقع میشود؛ غایت علم تکامل دادن به انسان و جهان است.
✳️ رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه علم باید امتداد داشته باشد، افزود: پژوهشهای الآن برخی به نظر میرسد که فاقد امتداد است و ما باید به جامعه نشان بدهیم که اگر حوزه نباشد چه اتفاقی در نمودار اجتماعی و جامعه و تشدید ناهنجاریهای اجتماعی رخ میدهد.
🔸 وی با بیان اینکه هزاران مسئله لاینحل در جامعه وجود دارد، گفت: باید بفهمیم مسئله امروز انقلاب ما چیست و امروز در کجا بحث کردیم که مهمترین مسئله امروز انقلاب چیست؟ و برنامه حوزه در این راستا چه میتواند باشد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
نشست جایگاه #فقه و نقش آن در اداره جامعه ۲
🔆حجتالاسلام رهدار با بیان اینکه بنده معتقد هستم که انقلاب اسلامی باید بُعد حوزههای علمیه ما باشد، تصریح کرد: یک پرچم خیلی سنگین بر دوش ماست و ما این پرچم را خیلی جدی نگرفتهایم و بعضی از چیزها را باید جسارت به خرج بدهیم.
🔸 وی با بیان اینکه یکی از مشکلات فقهی که الان داریم این است که بهجای آنکه ما را دعوت به آینده کند ما را در تاریخ غرق میکند و غرق شدن در تاریخ فقه ما را از آینده بازمیدارد، گفت: ما در جامعه مشکل آب داریم اما ۵۰ صفحه فقه آب نداریم، مسئله مذاکره وجود دارد اما ۵۰ صفحه فقه مذاکره نداریم، در جامعه ما ساختمانها و پروژههای معماری فراوانی وجود دارد اما ۵۰ صفحه فقه توسعه معماری نداریم.
✳️ رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه ما ربطی به زندگی مردم، جامعه انقلاب اسلامی و دنیا نداریم، تصریح کرد: فرزند زمانه نیستیم و در تاریخ فقه غرقشدهایم؛ انقلاب اسلامی مدیون بچهها و جوانانی است که در بستر الهی به همت امام راحل به اوج رسیدند.
🔸 وی با بیان اینکه هر وقت علامه حلی ۲۰ ساله از حوزه بیرون دادیم آنوقت حوزه میشود حوزه علمیه در طراز انقلاب، افزود: هر وقت توانستیم بگوییم آقای ۲۰ ساله شما برو امام جمعه فلان نقطه از کشور باش، آنوقت حوزه علمیه مطلوب را داریم.
✳️ حجتالاسلام رهدار با بیان اینکه انقلاب اسلامی با اسمش دنیا را فتح کرده است، خاطرنشان کرد: آنوقت ما در قم دعوا داریم که آیا روایت مرتبط با حکومت داریم یا نه؛ با حکومت باشیم یا مستقل؛ روحانیت مسئولیت قبول کند یا نه.
✳️ رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با بیان اینکه فعالیتها و برنامههای پژوهشی میبایست هماهنگ با نیازها و اولویتها باشد، افزود: یکی از مسائلی که باعث میشود محققان و پژوهشگران حوزوی در رسالتهای مخصوص به خود موفق باشند، توجه به اصل نیازسنجی دقیق پژوهشی است.
🔸 وی با بیان اینکه اگر پژوهشهای ما ناظر به مسائل علمی و اجتماع نشود نمیتوانیم موفق باشیم، اظهار کرد: دانش حوزوی ما اگر به ما مهارت ارتباط، اداره و … را ندهد به چه دردی میخورد؟، گفت: وزارت امور خارجه ما فقه بینالملل میخواهد و متأسفانه در کل قم ما فقه بینالملل نداریم که بتوانیم توسط انقلاب اسلامی با دنیا ارتباط برقرار کنیم و اجتهاد در واقع یعنی قدرت استنباط دین معطوف به اجرا.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸جایگاه حاکمیت در تکثیر جمعیت
نشست علمی «جایگاه حاکمیت در تکثیر جمعیت» در پژوهشگاه فقه نظام برگزار شد.
🔹حجت الاسلام #نجفی_عمران: یکی از راهکارهای تکثیر جمعیت این است که زیر ساختهای اقتصادی کشور ساخته شود. که متاسفانه الان خبری از تولیدهای قدیم در بخشهای مختلف اعم از کشاورزی و دامداری نیست. یکی دیگر از برنامهها و راهکارها کار فرهنگی است. دشمن با القاء شعار فرزند کمتر زندگی بهتر جامعه را به سمت آسایش و راحت طلبی برده است.
🔹ما یک وقت جایگاه حاکم را از طریق قاعده اولی مورد بحث قرار می دهیم و یک وقت از باب قاعده ثانویه مورد بحث قرار می دهیم. در این بحث از آیات و روایات استفاده می کنیم از حکم عقل هم می توان در این بحث استفاده کرد.
🔹حجت الاسلام #بهرامی_نسب: شما حاکم را به معنای حاکم عادل گرفته اید در حالی که حاکم مشروع می بتواند اعم از عادل و جائر باشد. و مراد از حاکم عادل خصوص ولی فقیه جامع الشرایط نیست. عبارت تذکره این است که یکی از مصادیق حاکم عادل می تواند فقیه جامع الشرایط باشد. (وسائل)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸نظام جامع خانواده در اسلام
حجت الاسلام والمسلمین #سید_منذر_حکیم در درس خارج فقه نظامهای اسلامی که از سوی دبیرخانه مفتاح برگزار گردید، مطرح کرد:
🔹 نظام جامع خانواده دارای خرده نظامهای متعددی در درون خود است. بحث ما در مورد نظريه و نظام تربیتی اسلام است كه در نظام جامع خانواده تأثيرگذار میباشد.
🔹 تربیت هر شیء متناسب با ماهیت و کموکیف وجود آن و هویت، اجزا و ابعاد تشکیل دهنده آن شی است. در نظریه تربیتی اسلام باید انسان را به خوبی شناخت سپس متناسب با شناخت بدست آمده نسبت به رشد و تربیت او به نظریه و نظام رسید.
🔹 قرآن بهترین راهنما برای شناخت انسان و استعدادها و ظرفیتهای انسان است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
درجلسه #حلقه_نظام_سازی فقهی مطرح گردید:
💢حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم #مقیمی_حاجی / دبیر علمی کنگره بین المللی فقیه فقه نظام:
🔹بعد از انقلاب نظامات و الگوهای اداره کشور از غرب وارد نظام انقلاب شد و فقها با فقه موجود اجزاء نظامات غربی را به صورت جزء جزء مورد بررسی فقهی قرار دادند در حالیکه غافل از این بودند که این اجزاء در کنار هم و به صورت کلان دارای آثاری هستند که در نظام اسلامی بی تاثیر نیستند.
🔸 پس از ایجاد چالش ها، حوزه ها به این فکر افتادند که راه دیگری را برای ساختار حکومت اسلامی پیش گیرند. یکی از راه ها این بود که مجموعه نظاماتی را که از غرب آمده است را به صورت کلان مورد بررسی قرار دهند و نظر فقهی خود را در باره آن بیان کنند. راه دیگر این بود که نظام وارداتی غربی را به طور کل کنار بگذارند و با همین فقه موجود، ساختار نظام اسلامی را طراحی کنند. (فقه نظام ساز)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸شصت و سومین نشست علمی تخصصی بررسی نظریه فهم اجتماعی نص در فقه اجتماعی
🔹نظریه پرداز : آیت الله محسن اراکی /موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢هشتمین نشست هماندیشی « فقه حکومتی»
ارائه نظریه فقه حکومتی توسط استاد ابوالقاسم علیدوست
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💷 بانکداری اسلامی
🔵 تجربه بانکداری بدون ربا در ایران
🔘 اثر مشترک حجتالاسلام والمسلمین سیدعباس موسویان و آقای حسین میثمی
◽️ توضیحات این کتاب در گروه نظامها و مطالعات انقلاب اسلامی مرکز پژوهشهای جوان پژوهشگاه با هدف تبیین بانکداری اسلامی و به دور از ربا به زیور چاپ آراسته شد. کتاب حاضر «تجربه بانکداری بدون ربا در ایران» بهدنبال تبیین بانکداری اسلامی در فضای تجربی و چارچوبهای رایج ایران است که در آن، مسایل مهمی مانند: اصول و ضوابط بایسته انطباق بانکداری با شریعت، نظارت شرعی و غیره بیان شده است. این کتاب با ارائه مبانی نظری بانکداری اسلامی و تجربه اجرای بانکداری بدون ربا در نظام بانکی کشور، اشارههای مفیدی به برخی از مباحث بانکی با اهمیت از منظر شرعی دارد. افق حوزه
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir