♦️ #یادداشت | نگاه تقلیدی به فرهنگ غرب عامل کاهش جمعیت / آثار مخرب تک فرزندی
🔹در بعضی از کشورهای غربی مطلقا کاهش باروری وجود ندارد؛ یعنی خانواده های پر جمعیت دارند، مثلا در برخی خانواده آمریکایی ده تا دوازده بچه هم به ثبت رسیده است. چطور خانواده ایرانی که می خواهد از او تقلید کند باید حتماً یک یا دو بچه داشته باشد؟!
🔸بچه هایی که تک فرزند بودند، به دلیل اینکه خواهر یا برادری نداشتند که رقابت کردن سالم را با او تمرین و تجربه کنند با مشکلاتی در زمینه پذیرش واقعیت های زندگی روبه رو شدند. آنها که از زبان والدینشان هیچ گاه کمتر از گل نشنیده بودند، با کوچکترین تشری می شکستند و پا پس می کشیدند.
🔹خواهر و برادر داشتن کمک می کند تا فرزندان بتوانند در موقعیت های مختلف خودشان را جای دیگری بگذارند و از منظر او به اتفاقات نگاه کنند. بچه ای که خواهر و برادر ندارد نسبت به بچه ای که یک یا چند خواهر و برادر دارد، فرصت کمتری برای همدلی کردن و گذاشتن خودش به جای دیگران پیدا می کند.
🔸بچه هایی که تک فرزند هستند، در مرکز توجه والدین قرار دارند و هر رفتار آنها توسط والدین پایش می شود. این توجه زیاد باعث می شود که این بچه ها همیشه با یک جور اضطراب زندگی کنند، اضطرابِ اینکه نکند آن کسی نباشند که والدین شان انتظار دارند.
🔹کنترل خانواده و تنظیم جمعیت امری است که نه می توان صددرصد با حکم حکومتی و توسط دولت درباره آن تصمیم گیری نمود و نه مسئله ای است که صرفا بتوان برعهده خانواده ها گذاشت. در این راه باید تعاملی صحیح و منطقی صورت بگیرد و جمیع جوانب سنجیده شود.
🔸از سویی حکومت بایستی توانایی اداره جمعیت و آماده سازی بسترهای مورد نیاز جهت تربیت نسلی صالح و مصلح که شایسته نام امت نبوی باشد را داشته باشد و از سوی دیگر خانواده نیز فرصت، توان، امکانات تربیت این نسل و آمادگی پذیرش مسئولیت آن را کسب کند. کنترل جمعیت در جایی معنا پیدا می کند که رشد جمعیت منفی نشود.
📝محرم آتش افروز
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از فقه نظام ساز
📚برخی از منابع فقه الحکومه
1⃣أساس الحكومة الإسلاميّة؛ الحائري، السيد كاظم
http://ar.lib.eshia.ir/72006/1/263
➕ ولاية الأمر في عصر الغيبة؛ الحائري، السيد كاظم
http://lib.eshia.ir/72001/1/237
....................................
2⃣ الحكم الاسلامي المؤلف : المدرسي، السيد محمد تقي
http://ar.lib.eshia.ir/71948/1/276
➕الوجیز في الفقه الإسلامی(فقه الدستور و احكام الدولة الإسلامية) المدرسي، السيد محمد تقي
http://lib.eshia.ir/71887/1/134
....................................
3⃣نظام الحكم في الإسلام المؤلف : السبحاني، الشيخ جعفر
http://ar.lib.eshia.ir/26633/1/92
....................................
4⃣ دراسات في ولاية الفقيه وفقه الدولة الإسلامية المؤلف : المنتظري، الشيخ حسين علي
http://ar.lib.eshia.ir/15296/1/1
➕ نظام الحكم في الإسلام المؤلف : المنتظري، الشيخ حسين علي
http://ar.lib.eshia.ir/15306/1/1
....................................
5⃣اسس النظام السياسي عند الإمامية المؤلف : السند، الشيخ محمد
http://ar.lib.eshia.ir/26538/1/369
➕بحوث معاصرة في الساحة الدولية المؤلف : السند، الشيخ محمد
http://ar.lib.eshia.ir/26518/1/418
....................................
6⃣ فقه نظام سیاسی اسلام. آیت الله محسن اراکی
http://mohsenaraki.ir/farsi/%d9%81%d9%82%d9%87-%d9%86%d8%b8%d8%a7%d9%85-%d8%b3%db%8c%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85/
....................................
7⃣ الحكم الإسلامي بين النظرية والتطبيق شهید حکیم
http://al-hakim.com/?books=%D8%A7%D9%84%D8%AD%D9%83%D9%85-%D8%A7%D9%84%D8%A5%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A-%D8%A8%D9%8A%D9%86-%D8%A7%D9%84%D9%86%D8%B8%D8%B1%D9%8A%D8%A9-%D9%88%D8%A7%D9%84%D8%AA%D8%B7%D8%A8%D9%8A%D9%82
....................................
8⃣فقه سیاسی عمید زنجانی
https://www.noorlib.ir/View/Fa/Book/BookView/Text/1536
....................................
9⃣کتاب «مطالعات فقه سیاسی» به کوشش دکتر محمود فلاح،
http://ijtihadnet.ir/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%D8%B7%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%9B-%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D8%A6%D9%87-%D8%AA%D8%B5%D9%88%DB%8C%D8%B1/
....................................
10. «درسنامه فقه سیاسی»، تألیف سیدجواد ورعی
http://ijtihadnet.ir/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AF%D8%B1%D8%B3%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D9%81%D9%82%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D8%B3%DB%8C%D8%9B-%D8%AA%D8%A3%D9%84%DB%8C%D9%81-%D8%B3%DB%8C/
🌐کانال فقه نظام ساز
@feghheumanism
♦️آیتالله جنتی:
🔹دشمن با فشار اقتصادی دنبال مذاکره است.
🔸آمریکاییها در ۴۰ سال گذشته از حربهها و ابزارهای مختلفی برای فشار علیه مردم ایران استفاده کردهاند که همگی آنها شکست خورده است.
🔹قطعاً این توطئه آنها با درایت مقام معظم رهبری و هوشیاری مسئولان شکست خواهد خورد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴در پیامی؛
رهبر انقلاب درگذشت آیت الله محقق کابلی را تسلیت گفتند
حضرت آیت الله خامنهای در پیامی درگذشت آیت الله محقق کابلی را تسلیت گفتند.
متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسمه تعالی
درگذشت عالم مجاهد آیةالله آقای حاج شیخ قربانعلی محقق کابلی رحمةاللهعلیه را به عموم برادران افغانستانی بویژه به خاندان محترم و مقلدان و ارادتمندان و شاگردان ایشان تسلیت میگویم و علوّ درجات آن مرحوم و رحمت و مغفرت الهی را برای ایشان مسألت مینمایم.
سیّدعلی خامنهای
۲۲ خرداد ۹۸
@Khamenei_ir
♦️حجت الاسلام حاج ابوالقاسم رئیس پژوهشگاه فقه نظام :
🔹قرآن هم کتاب تاریخ است، اما متن را تاریخ انبیا قرار داده است و لذا قرآن، تاریخ انبیا به عنوان برترین انسانهای هستی را و رسالت آنها را اینگونه بیان میکند. رسالت انبیا گسترش عدالت در جهان بوده و هست. برای رسیدن به عدالت باید ابزار مناسب خودش را به کار بست. با هر ابزاری نمیشود به عدالت دست پیدا کرد.
🔸ابزار مناسب عدالت که میتواند عدالت را به معنای واقعی کلمه در جهان حاکم کند کدام ابزار است؟ آن ابزار چیزی است که ما امروز از آن به عنوان سبک زندگی اسلامی یاد میکنیم. اگر سبک زندگی اسلامی حاکم نباشد، نمیتوانیم عدالت را حاکم کنیم. سبک زندگی اسلامی جلوی اسراف و تبذیر را میگیرد و روحیه مصرفگرائی و مادیگرائی را از بین میبرد. این چپاولها، ثروتهای نجومی و حقوقهای آنچنانی به خاطر این است که اشخاص روحیات اسلامی را از دست دادهاند.
🔹ما بدون حاکمیت نوع زندگی اسلامی نمیتوانیم به سمت عدالت جهانی حرکت کنیم. این نوع زندگی اسلامی از کلمه دین این معنا فهمیده میشود. بعضیها فکر میکنند کلمه دین یعنی یک سلسله اعتقادات. دین را حداقلی حداقلی معنا میکنند. وحی و نبوت و امامت.
🔸از بچگی هم به ما یاد دادهاند که دین سه یا پنج تا گزاره است و چند تا واجب و حرام و نماز و روزه و همین! خیر، دین یعنی آنچه که انسان در عمل بدان پایبند است. آنچه که انسان در رفتارهای فردی و رفتارهای اجتماعی بدان پایبند است. رفتارهای فردی و اجتماعی انسان، سازنده دین اوست.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
آیتالله اراکی موسس محترم پژوهشگاه فقه نظام:
🔸«آقا» گفتند راه برای بازرسی از همه بخشهای زیرمجموعه من باز است.
🔹مجلس خبرگان «دم به دم» در جریان عملکرد رهبری است.
🔸فقط ۳ نفر از گزینههای رهبری اطّلاع دارند.
🔹رهبر انقلاب در جریان جزئیترین نقدها به خود هستند.
🔸آقا نسبت به دستگاههای تحت مدیریتی خودشان، علیرغم اینکه نقد دارند مدارا میکنند. مدارا یعنی فرصت دادن.
🔹ممکن است افرادی در دفتر مقام معظّم رهبری وجود داشته باشند که به ذوق و سلیقه خودشان عمل کنند. گاهی خیال میکنند ذوق و سلیقهای که دارند، همان است که آقا گفته؛ یعنی اشتباه در تطبیق میکنند، آقا آنچنان که آنها خیال میکنند نفرمودهاند.
🔸گاهی هم با اینکه میدانند که آقا برخلاف آنها گفتهاند، امّا مصلحت آقا را در چیزی میدانند که خود آقا نفرموده.
🔹دفتر رهبر انقلاب، شدیدترین نظارت را بر زیرمجموعههای رهبری دارد.
🔸نهادی را به پاکی دفتر رهبر انقلاب سراغ ندارم.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
⚪️ نیازمند دانش تمدنی یعنی علم دینی و علوم انسانی اسلامی هستیم
حجتالاسلام سیدحسین حسینی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در گفتوگویی مطرح کرد:
🔹یکی از اصلیترین عوامل و عناصر شکلگیری #تمدن_نوین_اسلامی، تلاش برای تولید و تحقق دانش تمدنی نوین است چه اینکه تمدن جهانی بدون رکن فرهنگ تمدنی و عنصر فرهنگ نیز بدون محتوای دانشی، محقق نخواهد شد و اگر آرمان نهایی، تمدن نوین اسلامی است، پس نیازمند دانش تمدنی متناسب با آن آرمان است که همان علم دینی و علوم انسانی اسلامی خواهد بود.
🔹چنین نیست که تمدن نوین اسلامی به یکباره ایجاد شود بلکه پس از تشکیل جامعه اسلامی و سپس جوامع اسلامی و تبدیل دولت ملتها به دولت امتها و ظهور مؤلفههای گوناگون جهانی آن، این امکان وجود دارد به تدریج، در لایهها و بخشهایی، شاهد سرزدن تمدن نوین اسلامی باشیم.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
♦️حجت الاسلام ابوالقاسم رئیس محترم پژوهشگاه فقه نظام :
🔸شهید مطهری در دورهای زندگی میکرد که جنگ بین روشنفکری بیمار و روشنفکری مطهر در یک عرصه بود. امروزه دوره ما دورهای است که جنگ بین روشنفکری مطهر و روشنفکری بیمار در عرصه دیگری است. اگر کسی عرصه را درست تشخیص ندهد ممکن است متوجه نشود که در این میدان کارزار، کجا را باید هدف بگیرد.
🔹در زمان شهید مطهری و در دوره قبل از انقلاب، تمام بحثها، بحثهای نظری و فکری و مبنائی بود. البته بحثهای مبنائیای که میتوانست به تشکیل حکومت اسلامی کمک کند یا میتوانست تشکیل حکومت اسلامی را به تأخیر بیندازد. دو دسته اشخاص در مقابل شهید مطهری صفآرائی کرده بودند. یک دسته مرتجعین غربی، دسته دوم مرتجعین اسلامی.
🔸مرتجعین اسلامی کسانی بودند که به نام انجمن حجتیه یا تفکر مهدویت معتقد بودند که ما نباید حاکمیت دینی داشته باشیم. شهید مطهری در مقام مواجهه با این تفکر به عنوان روشنفکر مطهِر توانست این فضا را کنار بزند و گفتمان نظری منتج حکومت دینی را حاکم کند. نتیجه تلاشهای ایشان شکست گفتمانی بود که معتقد بود ما نباید به سمت حکومت برویم.
🔹از سوی دیگر از ناحیه روشنفکری بیمار. کسانی که مجذوب غرب بودند و تصور میکردند برای پیشرفت باید با دین مبارزه کرد و حاکمیت دینی مانع پیشرفت است. این دو جبهه که در واقع دو لبه یک قیچی بودند در مقابل انقلابیونی که داشتند در مسیر انبیا حرکت میکردند، میایستادند.
🔶ایشان تمام تلاشش را معطوف به این جبهه کرد و لذا بحثهای شهید مطهری عمدتاً بحثهای نظری و مبنائی هستند. از کتاب «اصول فلسفه و روش رئالیسم» گرفته تا سایر کتابهائی که در حوزه مباحث نظری و فلسفی تدوین شدهاند. امروز روشنفکری بیمار و در نقطه مقابل روشنفکری مطهِر کاملاً در فضای دیگری قرار دارد. فضای پساانقلاب.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔹 آیت الله اراکی موسس محترم پژوهشگاه فقه نظام:
♦️در اختیار قرار دادن پستهای مهم نظام به افراد فاقد صلاحیت خیانت به مردم و اصل اسلام است.
🔸در نظام اسلامی پستهای مهم و تأثیرگذار صرفاً باید به افرادی واگذار شود که صلاحیت آنها بهصورت کامل محرز شده است، نظارت استصوابی برای جلوگیری از ورود افراد خائن در پستهای حساس و مهم ضروری است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔘آبه به فتوای رهبری تعظیم کرد
◽️آبه شینزو، نخست وزیر ژاپن در کنفرانس مشترک با دکتر روحانی:
🔸دین اسلام، دین صلح و تساهل و تسامح است و همواره نسبت به تأکید اسلام نسبت به میانهروی و تعادل در امور علاقمند بودهام.
🔹احترام خاصی نسبت به فتوای رهبری ایران مبنی بر حرام دانستن سلاح کشتار جمعی از جمله سلاح هستهای قائل هستم و اینکه امروز ایران همکاریهای خود با آژانس بین المللی انرژی هستهای را ادامه میدهد، بسیار حائز اهمیت است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔹به فضل الهی دوره آموزشی گفتمانی #عصر_نظام_تربیت_توحیدی
در فصل اول (نقد کلی نظامات غربی) به پایان رسید.
🔸این دوره با همت پژوهشگاه فقه نظام، بنیاد علمی فرهنگی حیات، مرکز علوم انسانی اسلامی دانشگاه جامع امام حسین (ع)، جامعه بعثت پاکستان برگزار گردید.
♦️چکیده ای از مطالب مطروحه از همین طریق خدمتتان تقدیم میگردد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔴 رئوس مطالب مطرح شده در جلسه حجت الاسلام رائیجی با عنوان غرب شناسی قرآنی:
🔹فهم اجتماعی از دین به این معنا که دین باید در ساحت نظام سازی و حکمرانی فهم و اقامه شود.
برای اثبات این مدعا تحلیلی تمدنی از سوره مبارکه حمد(فاتحة الکتاب) ارائه داده شد و در ادامه به جریان خلافت آدم در ارض و جریان قوم برگزیده #نخست یعنی بنی اسرائیل و جایگاه آن در مسیر حرکت بشری اشاره شد.
🔸 سپس جریان کفران ورزی بنی اسرائیل نسبت به این مأموریت الهی و مورد غضب واقع شدن آنها اشاره شد. این کفران نعمت بنی اسرائیل نسبت به حکومت و ولایت انبیاء الهی سبب انتقال این مأموریت به قوم برگزیده #دوم یعنی جریان بنی اسماعیل و نبی اکرم(ص) گردید.
...
🔹در این جلسه طرح کلی حرکت جریان حق از حضرت آدم تا نبی اکرم(ص) و غیبت و انقلاب اسلامی و ظهور و رجعت و قیامت، با نگاه اجتماعی و نظام سازی بحث گردید.
🔸نقطه شروع بحث غرب شناسی قرآنی یا تحلیل تمدن غرب از منظر قرآن از این جا به بعد آغاز میشود.
یعنی در دل جریان حق و با محوریت و سلطنت جریان حق در عالم، جریان باطل به فرماندهی ابلیس و طواغیت توضیح داده شد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔴حیات و بالندگی حوزه به نقد است/ پیامدهای غفلت طلاب و روحانیون از خانواده
♦️حجتالاسلام والمسلمین هادی حسین خانی، عضو هیأت علمی گروه اخلاق مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفتوگویی مطرح کرد:
🔸غفلت طلاب از خانواده پیامدهایی را به دنبال دارد؛ در برخی موارد دیده میشود که فرزندان طلاب تمایلی به طلبگی ندارند یا این که دختران طلبه کمتر حاضر هستند با طلبه ازدواج کنند که ناشی از عملکرد پدر است که موجب شده است فرزندان از طلبگی سرخورده شوند؛ همچنین فعالیت زیاد طلبه ممکن است نقش نظارتی پدر را کاهش داده و مسیرهایی برای فرزندان گشوده شود که مناسب نیستند و زوایای فکری، اعتقادی و رفتاری نامناسب برای فرزندان ایجاد شود.
🔹طلبه باید بداند که رسیدگی کمتر به خانواده ممکن است اصل طلبگی را تحتالشعاع قرار دهد زیرا اگر طلبه بخواهد زمان زیادی برای فعالیتهای حوزوی صرف کند ممکن است در آینده مجبور شود طلبگی را کنار گذاشته تا به مشکلات خانوادگی رسیدگی کند.
🔸اگر بخواهیم شاهد ارتقاء علمی حوزه باشیم باید اجازه دهیم طلاب سخنان خود را بیان کنند و اساتید نیز مطالب را با حلم گوش دهند و اگر لازم باشد نقد کنند یا نپذیرند. نقد طلاب نیز باید در کمال احترام و تکریم بزرگان حوزه باشد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸فلسفه دانش اقتصاد اسلامی
حجت الاسلام والمسلمین #سید_حسین_میرمعزی، در درسگفتار نظامهای اسلامی:
🔹عدم ربوبیت خداوند در جهان، از قرنها پیش توسط یهودیان مطرح بوده است و بعدها نیز در اقتصاد سرمایهداری به عنوان مبنا قرار گرفت.
🔹بررسی و تلاش برای تحقق صفات خداوند در جامعه و انسان در سه مرحله به تحقق اقتصاد اسلامی کمک میکند: مرحله ترسیم وضعیت مطلوب، ترسیم وضعیت موجود و روش رسیدن از موجود به مطلوب.
🔹نوع نگاه به جهان یا همان هستی شناسی، در توصیههای اقتصاددانان برای رشد و توسعه کشور بسیار پراهمیت است. به عنوان مثال در نگاه توحیدی یکی از دلایل عدم توفیق در فراهم سازی رفاه مادی برای آحاد مردم، رواج گناه در جامعه است در حالی که در نگاه غیر توحیدی اصلاً این مباحث مطرح نمیشود؛ چرا که معنا و مفهومی ندارد.
🔹نگاه غیر توحیدی منابع موجود در جهان را برای رفع نیازهای انسان، ناکافی میداند و معتقد است العیاذ بالله انسان باید برای این کار غیرحکیمانه خداوند، چارهجویی کند.
🔹نعمتهای خداوند در زمین به خزائن غیبی در عالم غیب متصل است و خداوند این نعمتها را به قَدَر معینی نازل میکند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
⚪️فصل اول دوره نظام تربیت
♦️ رئوس مطالب مطرح شده در جلسه حجت الاسلام نیکزاد با عنوان هستی شناسی در اسلام و غرب:
🔹بخش عمده جلسه به تحلیل خود شناسی از منظر اسلام و غرب، تحلیل خداشناسی از منظر اسلام و غرب پرداخته شد.
🔸استاد نیکزاد در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا میتوان در تحلیلی مجموعی و کلی نسبت به تمدن غرب، این تمدن را مظهر اسم مضلَ الهی دانست؟
🔹 فرمودند که بله اگر بخواهیم به صورت کلی این تمدن را تحلیل کنیم، تمدن غرب مظهر اسم مضلّ الهی در ساحت تمدنی و نظام سازی است. با نگاه به مبانی فکری و خروجی این تمدن این سخن صحیحی است.
🔸اگر این نگاه را داشته باشیم خیلی از نقاط برجسته و مثبت غرب مثل تلاش فراوان در علم آموزی و نظم و ... ماهیتشان عوض میشود و کارکردی منفی پیدا میکنند.
🔹البته هر دو تحلیل باید نسبت به غرب بیان شود تا ما دچار بی انصافی نشویم، هم تحلیل کلان و کلی از غرب و هم تحلیل های نقطه ای از غرب، که غالب ویژگی های مثبت غرب با تحلیل های نقطه ای حاصل میشود.
#عصر_نظام_تربیت_توحیدی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔴برای اولین بار به صورت رسمی
🔹مرکز مدیریت با همکاری پژوهشگاه فقه نظام برگزار می کند:
🔸برگزاری دوره تابستانه با هدف دستیابی به «نظام فکری اسلامی»
✅نقطه شروع حرکت بدنهی حوزه و نسل آینده طلاب به سمت نظام سازی اسلامی و پاسخ به نیاز های جامعه و انقلاب اسلامی
#نظام_اندیشه_اسلامی (تابستانه)
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درسگفتارهای فقه
🔹فقه جهاد | عدم مقبولیت گفتوگو با مبنای پلورالیسم دینی (آیت الله کعبی)
🌐 yon.ir/Hc2so
🔹فقه سیاسی | حکومتی که تلاشش اجرای شریعت بدون حضور فقیه باشد جائر است (آیت الله علیدوست)
🌐 vasael.ir/0003Wn
🔹فقه القضا | دلالت مقبوله عمر بن حنظله بر جواز قضاوت صغیر ممیز مخدوش است (آیت الله حبیبی تبار)
🌐 vasael.ir/0003Vf
🔹فقه رسانه | پیام رسانی؛ عهدی الهی که باید به اهلش سپرده شود (حجت الاسلام والمسلمین رفعتی)
🌐 yon.ir/6241K
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 ببينيد| رهبرانقلاب: حضرت هادی (ع) فرمودند اگر عبدالعظيم را در ری زيارت بكنی مثل اين است كه ابیعبداللهالحسين عليهالسلام را در #كربلا زيارت كرده باشی
🏴 سالروز وفات #حضرت_عبدالعظيم_حسنی
☑️ @Khamenei_ir
🔸رویکرد حقوق بشری به فقه خطرناک است و آن را از ذات خود تهی میکند
حجتالاسلام دکتر #سید_سجاد_ایزدهی :
🔹ما برای این که بخواهیم جریان نو اندیش دینی را به صورت خاص مورد بررسی قرار بدهیم، باید ابتدا جایگاه این جریان فکری را در بین اندیشههای موجود رصد کنیم.
🔹من قصد دارم ابتدا تقسیمبندیهایی را به لحاظ علمی، فکری و فقهی از اندیشههای موجود و رایج در فضای حوزههای علمیه داشته باشم. برخی، جریانهای موجود در حوزه علمیه را به سه جریان متجمد، متجدد و مجدد، تقسیم میکنند.
🔹موضوع دیگر که در این مسئله دخیل است، بحث عدم امکان تحقق حداکثری دین است. خیلیها به تحقق حداکثری فقه باور نداشتند. این افراد معتقد بودند که امکان حداکثری دین در جامعه وجود ندارد. به عنوان مثال مرحوم نائینی، معتقد بود که امکان تحقق یک حکومت حداکثری بر اساس ولایت فقیه امکان ندارد. به همین دلیل ایشان مشروطه سلطنتی را تبیین کردند تا استبداد از میان برود.
🔹سوالی که در زمان امام (ره) پیش آمد این بود که آیا پس از مشروطه سلطنتی، میتوان حاکمیت فقه را در جامعه به معنای حداکثری آن ایجاد کرد؟ برخی تردید داشتند که بتوان یک حکومت دینی حداکثری به وجود آورد و ما بتوانیم فقاهت را بر همین اساس اجتهاد کنیم.
🔹 مرحوم امام (ره) باور داشت که چنین امکانی وجود دارد و لذا دیدگاه فقهی خود را بر همین اساس تنظیم کرد.اما بسیاری از افراد با توجه به تجربه ناموفق مشروطه به این مسئله باور نداشتند؛ لذا این افراد وارد مقوله فقه حکومتی نشدند. این قیبل افراد نهایتا به سراغ فقه اجتماعی میروند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢ساختار فقه کنونی ساختار فقه حکومتی نیست
✔️حجتالاسلام والمسلمین جواد حبیبی تبار، از اساتید فقه جزائی کشور؛ در نشست علمی «نقد ساختار کنونی فقه»:
🔹پس از صدها سال آرزو کشیدن، شهید و جانباز دادن، تحمل مشکلات، مسائل، تحریمها و… به حکومت فقه شیعی در کشور رسیدهایم که ولی فقیه مبسوط الید حضور دارد. ولی متأسفانه ساختار فقهی ما اکنون ساختار فقه حکومتی نیست.
🔹خروجی فقه حکومتی ما برای اداره اجتماع، ادارات، سیاست، امنیت، اقتصاد و… نیست. باید کتابهای فقهی را بر مبنای وجود و حضور ولی فقیه مبسوط الید مجدداً بازنویسی کنیم.
🔹متأسفانه جای خیلی از حرفها در ابواب مختلف فقه خالی است. رهبر معظم انقلاب نیز در جلسات عمومی و خصوصی بر جدی گرفتن فقههای مضاف تأکید دارند.
🔹ما باید بازنویسی در متون داشته باشیم تا ارائه محتوا به سهولت صورت گیرد و سپس مانند سایر مراکز آکادمیک دنیا درس متون هم داشته باشیم.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ نگرش عمیق به آسمان...
🔻شهید آیتالله سید محمد باقر صدر:
حكومت اسلامى نگرش عميق به آسمان را از انسان نمىگيرد، بلكه نگاه صحيحى از آسمان به او ارائه مىدهد و به كار در پهنه زمين، بهعنوان مظهرى از مظاهر خلافت الهى بر هستى، نشان شرعى بودن و واجب مىزند و به اين وسيله نگرش ياد شده را نيرويى براى سازندگى مىكند و در همان وقت از آن بهعنوان تضمينى براى اينكه نيروى سازندگى به نيروى بهرهكشى انسان از انسان تبديل نشود، بهره میبرد.
بنابراين مسلمانان كه به آباد كردن زمين- بهعنوان بخشى از آسمان كه چشم بدان دوختهاند- دست میزنند و به اعتبار اينكه خليفه خدا بر روزى زمين هستند، در رشد و توسعه ثروت كوشش مىكنند، از زهد منفى كه انسان را از ايفاى نقشش در خلافت بر روى زمين بازمىدارد، بسيار دورند و به زهد مثبتى كه آنان را سرور دنيا نه بنده آن قرار مىدهد و آنان را از تبديل شدن به طاغوتهايى جهت بهرهكشى از ديگران بازمىدارد، بسيار نزديكند: «همان كسانى كه چون در زمين به آنان توانايى دهيم، نماز برپا مىدارند و زكات مىدهند و به كارهاى پسنديده وامىدارند و از كارهاى زشت بازمىدارند و فرجام همه كارها از آنِ خداست»[حج: ۴۱].
🔸 اسلام، راهبر زندگى؛ مكتب اسلام؛ رسالت ما، ص: ۲۲۸.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢«تبدیل واجب کفایی به واجب حکومتی در ظرف نظام سیاسی» بررسی میشود
✔️کرسی علمی – ترویجی «تبدیل واجب کفایی به واجب حکومتی در ظرف نظام سیاسی» به همت گروه سیاست پژوهشکده نظامهای اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و با حضور اساتید و صاحبنظران این حوزه در قم برگزار میشود.
🔹در این کرسی علمی حجتالاسلام والمسلمین سیدسجاد ایزدهی به عنوان ارائهدهنده، محمود حکمتنیا و حجتالاسلام والمسلمین خالد غفوری به عنوان ناقد حضور خواهند داشت.
🔹این کرسی چهارشنبه، ۵ تیرماه جاری، از ساعت ۹ تا ۱۱ با حضور اساتید حوزه و دانشگاه، دانشجویان و دانشپژوهان در سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی دفتر قم به نشانی: بلوار ۱۵ خرداد، کوی شهید میثمی برگزار خواهد شد.
🔹دبیر علمی این کرسی بر عهده حجتالاسلام محمد ملکزاده است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢تصویر مشخص از هدف
حکومت اسلامی مردم را در نور راه می برد و....
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir