eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.6هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
231 ویدیو
29 فایل
ارتباط با ما: www.jiiss.ir @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
💢مسجد محل طهارت و پالایش جامعه است/ مسجدالاقصی نماد ولایت و حکومت مهدوی 📌آیت‌الله محسن اراکی، موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام، در هفدهمین اجلاس سالانه روز جهانی مسجد، گفت: 🔰یکی از مهم‌ترین مباحثی که باید در فقه مطرح و در جامعه به عنوان یک فرهنگ عمومی تدوین و تثبیت شود، جایگاه مسجد در نظام اسلامی است. 🔰مسجد دارای نظام است؛ یک مسجد مرکزی به عنوان نماد ولایت‌الله به نام مسجدالحرام داریم. مسجد مرکزی دوم به عنوان نماد نبوت، مسجد‌‌النبی است و مسجد مرکزی سوم به عنوان نماد ولایت علوی مسجد کوفه است و در نهایت مسجدالاقصی نماد ولایت و حکومت مهدوی است. 🔰در روز قیامت سه گروه نزد خداوند از مردم شکایت می‌کنند و از مظلومیت‌های خود گله خواهند کرد. قرآن، اهل بیت‌(ع) و مساجد سه گروهی هستند که در روز قیامت از مردم به خداوند شکایت خواهند کرد؛ زیرا آنان را از کارکردهای خود خارج کرده‌اند. امروز مساجد محل نشستن و حضور بازنشسته‌ها شده است و این کارکرد اصلی مساجد نیست. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💢 پست اینستاگرامی ریاست پژوهشگاه فقه نظام ☑️ حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم می نویسد: ولایت ، رمز وحدت شیعه و سنی و‌تالش نماد وحدت شیعه و سنی 🔹در روز عید غدیر مراسم بزرگ جشن، در شهرستان تالش با حضور شیعیان و اهل تسنن برگزار شد و بنده به دعوت برادر عزیزم جناب حجة الاسلام و المسلمین پروایی نماینده استان گیلان در مجلس خبرگان رهبری در مراسم عید سعید غدیر در شهرستان تالش حضور پیدا کردم و در خصوص ظرفیت بالای ولایت در خصوص ایجاد اقتدار و انسجام سخنرانی نمودم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
♨️ سخنان حجت الاسلام دکتر محمد حاج ابوالقاسم (ریاست پژوهشگاه فقه نظام) در جمع مردم ابهر: 🔸مبارزه با فساد نمیشناسد. در مبارزه با فساد نباید بین نماینده و غیر نماینده فرق گذاشت. نباید بین مسئول و غیر مسئول تفاوت قائل شد. و خوشبختانه امروزه شاهدیم که تفاوتی بین مردم و‌مسئولان و نمایندگان و‌دیگران وجود ندارد و هر کجا که مظنه فساد باشد قاطعانه و بدون ملاحظه جایگاه سیاسی اشخاص پیگیری میشود. دستمریزاد جناب آیة الله ريیسی که امید را در مردم زنده کردید. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅ گرانفروشان و محتکران بی‌انصاف، گمان نکنند که این ظلم در حال حاضر چون سایر احوال است؛ امروز این نحو جنایات که ممکن است به شکست جمهوری اسلامی منتهی شود کوشش در تضعیف اسلام است. این‌جانب خوف آن دارم که خداوند قهار بر شما غضب فرماید و خدای نخواسته تر و خشک با هم بسوزند و راه‌گریزی در کار نباشد، «اعوذبالله من غضب الحلیم». صحیفه امام/ج17/ص391 392 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📌 دولت اسلامی ❇️ رهبر معظم انقلاب: خدمت به مردم گفتمان اصلی است. ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔻آیت الله اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری و موسس پژوهشگاه فقه نظام : 💠حکومت رضاخانی نماد کامل بی‌ارادگی و سرسپردگی به غرب بود 🔹آن زمان مردم نمی توانستند در امور سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی خود دخالتی داشته باشند، زیرا همه اختیار کشور در دست بیگانگان بود؛ 🔸رضاخان و پسرش و همه وزرای آن وقت از سوی بیگانگان بر ملت ایران مسلط بودند و اراده ملت در تعیین شاه ایران نقشی ایفا نمی کرد و در سرنوشت سیاسی خود اراده و اختیاری نداشت؛ 🔹این بی ارادگی تا جایی بود که به عنوان مثال یک روزنامه نگار اصفهانی برای چاپ یک سری مطالب در کشور خود از کنسولگری غربی‌ها اجازه می گرفت. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸 مروری بر معیارهای دولت تراز تمدن اسلامی از منظر رهبر انقلاب 🔹رهبر انقلاب نیز تأکید دارند، ما هنوز در مرحله‌ دولت سازی به سر می بریم و در حال گذار از دولت پیشا‌اسلامی به دولت اسلامی هستیم. 🔹فرض مسلم این است که شناخت آرمان های انقلاب اسلامی بدون شناخت اندیشه‌های امام(ره) ممکن نیست. 🔹حکمت و خردگرایی و دوری از شتاب‌زدگی و تصمیم‌های نسنجیده و ناپخته یکی دیگر از شاخص‌های دولت اسلامی از منظر رهبر انقلاب می‌باشد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔸 حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب اسلامی ۴ ماه قبل: مذاکره با آمریکا سَم است. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
⛔️فساد، سنگی بر سر راه عدالت فساد مالی، اصلی ترین عامل به استضعاف کشاندن محرومان 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
امتداد محمد صلی‌الله‌علیه‌وآله 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
💠 شما سوار مقام بشو، مقام سوار شما نشود. باید خدمتگزار اینها [مردم]باشیم و شرافت همه ما به این است که خدمت به خلق خدا بکنیم ... شما سوار مقام بشو مقام سوار شما نشود. این دو تا مثل راکب و مرکوبند. اگر انسان روحیه اش طوری باشد که سوار بشود بر هر مقامی که برای او پیش می آید و مهار کند او را، این به سعادت نزدیک می شود.و اگر روحیه ضعیف باشد و وقتی که به یک مقامی رسید او سوار آدم بشود، او هر جا دلش بخواهد انسان را می برد تا به هلاکت می رساند. من از خدای تبارک و تعالی استدعا میکنم که شما را موفق کند به اینکه خدمت بکنید به این خلق. صحیفه نور،جلد 15،صفحه 82 بیانات امام خمینی(ره) در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری برادر محمد علی رجایی مورخ:1360/05/11 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
🔵 فقه حکومتی 🔻 "فقه و فقاهت باید عمیق و فراگیر شود" 🇮🇷 بیانات مقام معظم رهبری (۱۳۷۰/۰۶/۳۱) 1️⃣ فقه و فقاهت باید در حوزه‌ها بکند. این پیشرفت، هم از لحاظ است، و هم از لحاظ و . فقه باید عمیق بشود؛ عمیق تر از آنچه که هست. 2️⃣ همچنان که شما نگاه می کنید، فقه زمان علامه‌ی حلی (رضوان‌الله علیه)، از فقه زمان شیخ انصاری عمیق تر است؛ یعنی با آراء و نظرات گوناگون برخورد کرده و در طول زمان، عمق و پیچیدگی خاصی پیدا کرده است. فقه زمان مثلاً محقق ثانی - علی‌بن‌عبدالعالی کرکی - نسبت به فقه زمان علامه، عمق بیشتری دارد. یا من‌باب‌مثال، فقه شیخ در مکاسب، از تعمق بیشتری برخوردار است. ما باید این عمق را روزافزون کنیم. 3️⃣ به معنای این نیست که به و و بپردازیم؛ نه، مسأله را ، آن را به روشهای نوی تحقیق زدن، و به وسیله‌ی آنها آن را عمیق تر کردن است. کسی که اهل تحقیق باشد، در میدان عمل میتواند این شیوه‌ی تحقیق را بشناسد. 4️⃣ ما باید به فقه عمق ببخشیم. از در فقه بایستی پرهیز بشود. امروز فقه ما باید از فقه زمان شیخ و شاگردان شیخ و شاگردان شاگردان شیخ - که بزرگان دوره‌ی ماقبل ما هستند - عمیق تر باشد. در مسائل، ما به‌هیچ‌وجه نباید سطحی فکر کنیم. باید به فقه پیچیدگی و عمق ببخشیم. این، یک بعد از ابعاد است. 5️⃣ بعد دیگر، و است؛ یعنی ما باید به بعضی از ابواب - آن هم ابواب دارای اهمیت فردی، نه اهمیت اجتماعی - اکتفا نکنیم؛ مثلاً ابواب طهارت. شما الان نگاه کنید ببینید، تعداد کتبی که در باب نوشته شده، چه‌قدر است؛ تعداد کتبی که در باب ، یا در باب ، یا در باب حدود و دیات، یا در باب مسائل اقتصادی اسلام نوشته شده، چقدر است. خواهید دید آن اولی بیش از این دومی است؛ از بعضیها که خیلی بیشتر است. 6️⃣ بعضی از کتب دوره‌ ای ما، حتّی کتاب جهاد را ندارد. مثلاً صاحب «حدائق» و بسیاری از فقهای دیگر، لازم ندانستند جهاد را که یکی از اصول اسلام و شریعت است، بحث کنند. البته «حدائق» دوره نیست - نقص دارد - اما از محلی که جهاد را باید بررسی کنند، خیلی گذشته و بحث نکرده‌اند. جهاد در آخر عبادات و قبل از ورود در معاملات و عقود است. خیلی های دیگر هم - مثل مرحوم نراقی - بحث نکردند؛ عده‌ای هم که بحث کردند، خیلی مختصر بحث کردند و مثلاً میبینید که آن پیچیدگی های علمی را در بعضی از کتب به کار نبردند. ما باید به فقه وسعت بدهیم؛ یعنی فقه ما باید از لحاظ سعه‌ی سطح فقاهت پیشرفت کند و همه‌ی مسائل زندگی را شامل بشود. 7️⃣ امروز خیلی از مسائل هست که از لحاظ فقهی برای ما روشن نیست؛ حتّی میخواهم این را بگویم که در بعضی از ابواب فقه، برخی از فروع هست که قدمای ما به آنها رسیدگی کردند و احکام آن را بیان نمودند؛ اما متأخرین حتّی آنها را هم بحث نکردند. یعنی شما امروز اگر به «مبسوط» شیخ (رضوان‌الله علیه) یا مثلاً به «تحریر» علامه مراجعه بفرمایید، فروع بیشتری خواهید یافت، تا به خیلی از کتب فقهایی که بعد از اینها آمدند؛ و بخصوص فقهایی که نزدیک به زمان ما هستند و به فروع اهمیت کمتری میدهند؛ در حالی که این فروع هر کدام نقشی در زندگی جامعه دارند. پس، فقه بایستی گسترش پیدا کند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir