🔻آیت الله اراکی عضو مجلس خبرگان رهبری و موسس پژوهشگاه فقه نظام :
💠حکومت رضاخانی نماد کامل بیارادگی و سرسپردگی به غرب بود
🔹آن زمان مردم نمی توانستند در امور سیاسی، اقتصادی، امنیتی، فرهنگی و اجتماعی خود دخالتی داشته باشند، زیرا همه اختیار کشور در دست بیگانگان بود؛
🔸رضاخان و پسرش و همه وزرای آن وقت از سوی بیگانگان بر ملت ایران مسلط بودند و اراده ملت در تعیین شاه ایران نقشی ایفا نمی کرد و در سرنوشت سیاسی خود اراده و اختیاری نداشت؛
🔹این بی ارادگی تا جایی بود که به عنوان مثال یک روزنامه نگار اصفهانی برای چاپ یک سری مطالب در کشور خود از کنسولگری غربیها اجازه می گرفت.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸 مروری بر معیارهای دولت تراز تمدن اسلامی از منظر رهبر انقلاب
🔹رهبر انقلاب نیز تأکید دارند، ما هنوز در مرحله دولت سازی به سر می بریم و در حال گذار از دولت پیشااسلامی به دولت اسلامی هستیم.
🔹فرض مسلم این است که شناخت آرمان های انقلاب اسلامی بدون شناخت اندیشههای امام(ره) ممکن نیست.
🔹حکمت و خردگرایی و دوری از شتابزدگی و تصمیمهای نسنجیده و ناپخته یکی دیگر از شاخصهای دولت اسلامی از منظر رهبر انقلاب میباشد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸 حضرت آیت الله خامنهای، رهبر انقلاب اسلامی ۴ ماه قبل: مذاکره با آمریکا سَم است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
⛔️فساد، سنگی بر سر راه عدالت
فساد مالی، اصلی ترین عامل به استضعاف کشاندن محرومان
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💠 شما سوار مقام بشو، مقام سوار شما نشود.
باید خدمتگزار اینها [مردم]باشیم و شرافت همه ما به این است که خدمت به خلق خدا بکنیم ... شما سوار مقام بشو مقام سوار شما نشود. این دو تا مثل راکب و مرکوبند. اگر انسان روحیه اش طوری باشد که سوار بشود بر هر مقامی که برای او پیش می آید و مهار کند او را، این به سعادت نزدیک می شود.و اگر روحیه ضعیف باشد و وقتی که به یک مقامی رسید او سوار آدم بشود، او هر جا دلش بخواهد انسان را می برد تا به هلاکت می رساند. من از خدای تبارک و تعالی استدعا میکنم که شما را موفق کند به اینکه خدمت بکنید به این خلق.
#صحیفه_امام
#امام_خمینی
صحیفه نور،جلد 15،صفحه 82
بیانات امام خمینی(ره) در مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری برادر محمد علی رجایی
مورخ:1360/05/11
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔵 فقه حکومتی
🔻 "فقه و فقاهت باید عمیق و فراگیر شود"
🇮🇷 بیانات مقام معظم رهبری (۱۳۷۰/۰۶/۳۱)
1️⃣ فقه و فقاهت باید در حوزهها #پیشرفت بکند. این پیشرفت، هم از لحاظ #عمق است، و هم از لحاظ #سعه و #فراگیری_مسائل_زندگی. فقه باید عمیق بشود؛ عمیق تر از آنچه که هست.
2️⃣ همچنان که شما نگاه می کنید، فقه زمان علامهی حلی (رضوانالله علیه)، از فقه زمان شیخ انصاری عمیق تر است؛ یعنی با آراء و نظرات گوناگون برخورد کرده و در طول زمان، عمق و پیچیدگی خاصی پیدا کرده است. فقه زمان مثلاً محقق ثانی - علیبنعبدالعالی کرکی - نسبت به فقه زمان علامه، عمق بیشتری دارد. یا منبابمثال، فقه شیخ در مکاسب، از تعمق بیشتری برخوردار است. ما باید این عمق را روزافزون کنیم.
3️⃣ #عمق به معنای این نیست که به #گوشهها و #حواشی و #تدقیقات_زاید بپردازیم؛ نه، مسأله را #حلاجی_کردن، آن را به روشهای نوی تحقیق زدن، و به وسیلهی آنها آن را عمیق تر کردن است.
کسی که اهل تحقیق باشد، در میدان عمل میتواند این شیوهی تحقیق را بشناسد.
4️⃣ ما باید به فقه عمق ببخشیم. از #سطحی_نگری در فقه بایستی پرهیز بشود. امروز فقه ما باید از فقه زمان شیخ و شاگردان شیخ و شاگردان شاگردان شیخ - که بزرگان دورهی ماقبل ما هستند - عمیق تر باشد. در مسائل، ما بههیچوجه نباید سطحی فکر کنیم. باید به فقه پیچیدگی و عمق ببخشیم. این، یک بعد از ابعاد #پیشرفت_فقاهت است.
5️⃣ بعد دیگر، #سعه و #فراگیری_مسائل_زندگی است؛ یعنی ما باید به بعضی از ابواب - آن هم ابواب دارای اهمیت فردی، نه اهمیت اجتماعی - اکتفا نکنیم؛ مثلاً ابواب طهارت. شما الان نگاه کنید ببینید، تعداد کتبی که در باب #طهارت نوشته شده، چهقدر است؛ تعداد کتبی که در باب #جهاد، یا در باب #قضا، یا در باب حدود و دیات، یا در باب مسائل اقتصادی اسلام نوشته شده، چقدر است. خواهید دید آن اولی بیش از این دومی است؛ از بعضیها که خیلی بیشتر است.
6️⃣ بعضی از کتب دوره ای ما، حتّی کتاب جهاد را ندارد. مثلاً صاحب «حدائق» و بسیاری از فقهای دیگر، لازم ندانستند جهاد را که یکی از اصول اسلام و شریعت است، بحث کنند. البته «حدائق» دوره نیست - نقص دارد - اما از محلی که جهاد را باید بررسی کنند، خیلی گذشته و بحث نکردهاند. جهاد در آخر عبادات و قبل از ورود در معاملات و عقود است. خیلی های دیگر هم - مثل مرحوم نراقی - بحث نکردند؛ عدهای هم که بحث کردند، خیلی مختصر بحث کردند و مثلاً میبینید که آن پیچیدگی های علمی را در بعضی از کتب به کار نبردند. ما باید به فقه وسعت بدهیم؛ یعنی فقه ما باید از لحاظ سعهی سطح فقاهت پیشرفت کند و همهی مسائل زندگی را شامل بشود.
7️⃣ امروز خیلی از مسائل هست که از لحاظ فقهی برای ما روشن نیست؛ حتّی میخواهم این را بگویم که در بعضی از ابواب فقه، برخی از فروع هست که قدمای ما به آنها رسیدگی کردند و احکام آن را بیان نمودند؛ اما متأخرین حتّی آنها را هم بحث نکردند. یعنی شما امروز اگر به «مبسوط» شیخ (رضوانالله علیه) یا مثلاً به «تحریر» علامه مراجعه بفرمایید، فروع بیشتری خواهید یافت، تا به خیلی از کتب فقهایی که بعد از اینها آمدند؛ و بخصوص فقهایی که نزدیک به زمان ما هستند و به فروع اهمیت کمتری میدهند؛ در حالی که این فروع هر کدام نقشی در زندگی جامعه دارند. پس، فقه بایستی گسترش پیدا کند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢درس خارج #فقه_فرهنگ
📌شرایط آمر به معروف و ناهی از منکر/ شخص آمر باید مانند طبیب عمل کند
🔹آیتالله محسن اراکی در «درس خارج فقه فرهنگ» مطرح کرد:
🔹آمر و ناهی باید علم به معروف بودن معروف و علم به منکر بودن منکر داشته باشد و احتمال تأثیر هم بدهد تا حرفش لغو و بیهوده نباشد.
🔹یکی از شرایط اهل فلاح امربهمعروف و نهی از منکر است که دلالت بر وجوب آن دارد.
🔹در امر به معروف و نهی از منکر، جا دارد جمله «مثل طبیبِ درمانکننده بیمار باشید» را تابلو کنیم و در همه حجرههای طلبهها بگذاریم؛ آنجایی که احتمال عدم تأثیر است نباید انسان دارو را به کار ببرد و آنجایی که احتمال تأثیر است از دارو بهره بگیرید.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢فقه خانواده؛ چیستی، ساختار و نظام مسائل
✔️استاد حسین نجفی بستان، مدرس درس خارج فقه عفاف در شهر مقدس قم:
🔹اگر بخواهیم تقسیمبندی کلی داشته باشیم، چهار محور کلی در فقه خانواده وجود دارد که شاید بعداً بتوان این محورها را بیشتر کرد. یکی محور احکام عقد و ازدواج است. یکی محور احکام ولادت است. محور سوم حقوق روابط خانوادگی است که خودش دو محور دارد یکی احکام روابط خانوادگی است و یکی هم احکام روابط خویشاوندی.
🔹مفری از تداخل فقههای مضاف نیست. مثلاً بسیاری از مباحث فقه فردی با فقه اجتماعی تداخل میکند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
11.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬تمدن وارونه غرب
🔻آیت الله اراکی موسس و رئیس هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام :
🔹 آیا در آمریکا که ادعای تمدن میکند یک نفر انسان مصلح وجود ندارد؟!
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 وکلای صالح متدین به مجلس بفرستید
امام خمینی (ره): مردم کوشش کنند که وکلای صالح متدین در مجلس بفرستند. تمام گرفتاری ها و تمام چیزهائی که بر خلاف موازین عمل می شود آنجا حل می شود.
دیگر نه دولت می تواند خودش یک کاری بکند، یک برنامه ای بدهد تا یک وقت خلاف باشد .... وقتی بنا شد وکلای متدین باشند و مقید به احکام شرع باشند که انشاءالله هستند، آنوقت این مسائل همه اش حل شود
#امام_خمینی
#انتخابات
صحیفه نور؛ جلد 8؛ صفحه 282
مورخ: ۱۳۵۸/۰۶/۰۶
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸گزارش نشست«طرح #بانکداری جدید مجلس شورای اسلامی»
حجت الاسلام والمسلمین #یوسفی:
🔹طرح جامع نظام بانکداری اسلامی تا پایان سال تدوین میشود.
🔹اخیرا شنیدیم طرح جدیدی با تلفیق طرح های قبلی در جریان است و از طریق مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه به مجلس نامه ای خواهیم داد تا محققان حوزوی این طرح را بررسی کنند و جلوی آن گرفته شود.
🔹در طرح جدید از عقد مرابحه استفاده شده که حیله ربوی حرام است و به هیچ وجه قابل قبول نیست که در نظام جمهوری اسلامی و با تأکیدات مکرر مراجع این طرح به تصویب برسد که کار را برای بانک ها آسان تر و برای مردم سخت تر کند.
حجت الاسلام والمسلمین #معصومی_نیا:
🔹طرح جدید بانکداری مصوب مجلس با موازین شرعی در تضاد است.
🔹رییس جدید کمیسیون اقتصادی آقای الیاس حضرتی نیز تأکید کرد که طرح بانکداری جمهوری اسلامی تا پایان شهریور تصویب می شود تا استقلال بانک مرکزی به حداکثر رسیده و روند ربوی بودن تسهیلات در بانک ها به صفر برسد.
🔹ما مدعی هستیم روی طرح جدید به هیچ وجه این اشکال و مشکلات دیگر برطرف نشده است، بر اساس همین تحلیلی که گفتیم غالب موارد اعلام شده در این طرح به نفع بانک ها و به ضرر مردم است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir