May 11
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🌱دست خودماست که روزمان را «نوروز» کنیم
🔻رهبرانقلاب: نوروز، یعنی روزی که شما با عمل خودتان، با حادثهیی که اتفاق میافتد، آن را نو میکنید.
🔹روز بیستودوم بهمن که ملت ایران، حادثهی عظیمی را به کمک خدا تحقق بخشید، روز نویی (نوروز) است.
🔹آن روزی که #امام امت، قاطعاً به دهانِ مستکبرِ قلدرِ گردنکلفت دنیا - یعنی آمریکا - مشت کوبید، آن روز، روز نو و راه نویی (نوروز) بود؛ حادثهی نویی بود که اتفاق میافتاد و افتاد.
🔹ما باید #نوروز را، نو روز کنیم.
🔺نوروز به حسب طبیعت، نوروز است؛ جنبهی انسانی قضیه هم به دست ماست که آن را نوروز کنیم. ۶۹/۱/۱
@Khamenei_ir
May 11
♦️ ولایت فقیه در کلام سیدحسن نصرالله♦️
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی شیعیان لبنان مظلوم، محروم، بیپناه و بدون حامی بودند، فرانسه به مسیحیان کمک میکرد و مسیحیها فرانسه را امالحنونة (مادر مهربان) لقب میدهند، روسیه از ارتدوکسها حمایت میکرد و انگلیس از دروزیها. سنیها توسط سعودی و مصر حمایت میشدند. اما شیعه هيچ حامی نداشت و از حکومت صفوی تا پهلوی هم حامی شیعیان نبودند و در معادلات داخلی لبنان در حاشیه بودند و در همه زمینههای اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بیسواد و فقیر بودند.
در کتابی خواندم علامه سید عبدالحسین شرفالدین بزرگ مرجع شیعه، قصد داشت که یک مدرسه ابتدایی برای شیعیان لبنان بنا کند. حدود ۴۰ تن از علما را جمع کرد و نامهای به رئیسجمهور نوشتند که مجوز ساخت یک مدرسه را بگیرند. ۴۰ فقیه نتوانستند نه پولی جمع کنند و نه یک مجوز مدرسه بگیرند.
شیخ محمد جواد مغنیه از اقوام شهید حاج عماد که سی سال پیش فوت کرد در کتاب خاطرات خود مینویسد در زمستان سه روز غذا نداشتم و امکان گرمایش هم نداشتم. پای پیاده از صور به بیروت آمدم و بولی جمع کردم و برای تحصیل به نجف رفتم وضعیت شیعیان اینگونه بود.
روستاهای شیعیان نزدیک مرز رژیم صهیونیستی است. پس از ۱۹۴۸ و تشکیل رژیم غاصب اسرائیلی ها هرگاه میخواستند وارد لبنان میشدند، هرکاری میخواستند میکردند هیچکس جلودار آنها نبود، مردم فرار میکردند و حامی نداشتند. به تدریج کوچ کردند و ضاحیه ی جنوبی لبنان با یک میلیون نفر جمعیت شکل گرفت. تنها امید ما امام موسی صدر بود که از قم آمده بود و هیچکس از او پشتیبانی نمیکرد، حتی علمای لبنان که قائل به جدایی دین از سیاست بودند میگفتند شما ایرانی هستید، ایشان شیعیان را بیدار کرد، شیعیان اعتماد بهنفس نداشتند، خودباوری نداشتند، همانطور که در انتخابات می گویید" می توانیم" (خنده حضار)
در اینجا همیشه عثمانیها، ابنتیمیه و عباسیها حکومت میکردند، شیعهها نمیتوانستند اظهار کنند که شیعه هستند. خون آنها حلال بود لذا بسیاری از شیعیان سنی شدند، طرابلس ۱۰۰ سال قبل همهاش شیعه بود، شهر صيدا اكثرش شیعه بود، الان سنی است. شهر جزین که شهید اول، عالم جبل لبنان از آنجا بود وقتی دختر شهید اول فوت کرد ۷۰ فقیه شیعه بر جنازه او نماز خواندند، اکنون جزین مسیحینشین است! تعدادی از سادات، مسیحی یا سنی شدند. خود مسیحیان میگویند ما سادات و از فرزندان علیابنابیطالب هستیم، میشل عون مسیحی رئیسجمهور فعلی، سید است، از فرزندان امیرالمؤمنین است.
تاریخ ما اینگونه بود. بعد از انقلاب شرایط منطقه فرق کرد وضعیت ما متفاوت شد. ممکن است بگویند ما رهبری امام را ترویج کردیم، تا قبل از انقلاب و شهادت سید مصطفی خمینی هیچ خبری نبود، پس از شهادت سید مصطفی امام را شناختیم، حضرت امام مانند خورشید بود هیچکس نمیتواند بگوید من خورشید را معرفی کردم، مردم خودشان بدون واسطه جذب خورشید شدند، حتی علمایی که در دل خود ما را قبول نداشتند امام را تأیید کردند، امام محمدباقر صدر نقش زیادی در تاریخ مرجعیت شیعه داشت، شهید صدر خیلی به امام کمک کرد. ما با انقلاب اسلامی ایران متولد شدیم ما موجودیت و حیات خود را با انقلاب اسلامی بدست آوردیم. مهمترین نمونه تجربه ولایت فقیه در خارج از کشور در لبنان بدست آمد، اگر الان عزیز، کریم و زنده هستیم، حیات داریم؛ نه به خاطر سلاح، پول و کمکهای جمهوری اسلامی ایران است، بلکه به خاطر عمل به اعتقاد به ولایت فقیه است.
اصل ولایت فقیه مسبالاسباب و علةالعلل می باشد. شیعیان از کشورهای مختلف میآمدند، از تشکیلات، ساختار و بدنه حزبالله، از تجربه ما سؤال میکردند که چگونه حزبالله شدیم؟
به آنها میگفتم اینها جسم و بدنه حزب الله است، از روح حزب الله سوال کنید و آن اعتقاد به ولایت فقیه است، اعتقاد ما به ولایت فقیه با بسیاری از ایرانیها که ولایت را قبول دارند فرق می کند اعتقاد ما قویتر است من چند مرحله برای اعتقاد به ولایت فقیه قائلم :
١. ما معتقدیم اطاعت از ولی فقیه مانند اطاعت از معصوم است.
٢. ما اعتقاد داریم اگر ولی فقیه فرمود پیشنهاد و نظر من این است (امر نکرد) ما باید اطلاعت کنیم. (در ایران می گویند ایشان دستور نداند پیشنهاد کردند.)
٣. ما بالاتر از قانون اساسی به ایشان اعتقاد داریم (برخی می گویند در قالب قانون اساسی ایشان میگویند بهتر است اینگونه عمل کنید، ما این نظر را تکلیف و واجب میدانیم.
۴. ما در لبنان وقتی در شورای حزب الله بحث میکنیم اگر احتمال بدهیم اینکار را بکنیم حضرت آقا ناراحت میشوند، بدان عمل نمیکنیم اگر احتمال بدهیم خوشحال میشوند بدان عمل میکنیم.
ما ایشان را تالیتلو امام معصوم (عليه السلام) میدانیم. ولایتفقیه حجت اداری و قانونی نیست. ولایت فقيه محبت، نصرت ویاری است.
👈 برگرفته از کانال فقه نظام ساز
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✳️ چرا شیعیان در اذان به ولایت امام علی علیه السلام شهادت میدهند؟
دکتر تیجانی [۱] از شهید صدر پرسید: چرا شیعیان در اذان شهادت میدهند که علی ولی خدا است؟ شهید صدر جواب داد: امیرالمؤمنین علی سلاماللهعلیه از آن دسته از بندگان خداست که خداوند آنان را برگزیده و بر دیگران شرافت و برتری داده تا بار سنگین رسالت را پس از پیامبران بر دوش بکشند. اینان اوصیاء و جانشینان پیامبرانند. هر پیامبری جانشینی دارد و علی بن ابی طالب هم جانشین محمد صلیاللهعلیهوآله است. ما او را بر سایر اصحاب مقدم میداریم؛ زیرا خدا و رسولش او را برتر دانستهاند و ما در این باره دلیلهای عقلی و نقلی از کتاب و سنت داریم. این ادله قابل شک و تردید نیستند؛ زیرا نه تنها از سوی ما متواتر و صحیح میباشند، که از سوی اهل سنت و جماعت نیز متواترند. در این زمینه علمای ما کتابهای فراوانی نگاشتهاند. مبنای حکومت اموی، محو کردن و از بین بردن این حقیقت و مبارزه با امیرالمؤمنین علی و فرزندانش و قتل آنها بود و کار را به جایی رساندند که بر منابر مسلمین او را نفرین و لعن میکردند و مردم را با زور بر این امر وا میداشتند. ازاینرو شیعیان و پیروان علی – که خداوند از آنها راضی و خشنود باد – شهادت میدادند که او ولی خدا است و نمیشود مسلمانی، ولی خدا را نفرین کند. این در حقیقت مبارزهای با آن حاکمان ظالم بود تا عزت برای خدا و رسولش و مؤمنین باشد و نیز این شهادت دادن در طول تاریخ به عنوان محرکی برای تمام مسلمانان و نسلهای آینده باقی بماند تا همواره نسبت به حق بودن علی و باطل بودن دشمنانش آگاه باشند.
فقیهان ما همواره بر این نظر بودهاند که شهادت به ولایت علی در اذان و اقامه مستحب است؛ البته نه به نیت این که جزئی از اذان یا اقامه باشد. یعنی اگر کسی در اذان یا اقامه نیت کند که این شهادت جزئی از اذان یا اقامه است، اذان و اقامهاش باطل میشود. از سویی مستحبات – چه در عبادات و چه در معاملات – بسیار و بیشمار است. بهعنوان نمونه: مستحب است پس از شهادت به «لا اله الا الله» و «محمد رسول الله» مسلمان بگوید: «وأشهد أن الجنة حق والنار حق وأن الله یبعث من فی القبور؛ و گواهی میدهم که بهشت حق است و جهنم حق است و این که خداوند آن ها را که در قبرهایند برمی انگیزد حق است».
[١] دکتر تیجانی پیش از تشرف به تشیع در سفری به نجف رفت و پرسشهای خود را از شهید صدر پرسید و به گفته خود او این دیدارها نقش اساسی در گرویدن اون به مذهب تشیع داشت.
🔸آنگاه هدایت شدم (با اندکی تفاوت). بنگرید به: السيرة والمسيرة في حقائق ووثائق ج۲، ص ۳۸۲
@shahidsadr
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💟 پدرم طاقت دوری ما را نداشت
🔻خاطره رهبرانقلاب از #پدر بزرگوارشان:
💗من کمتر پدری را دیدم که اينقدر نسبت به فرزندانش #محبت داشته باشد...
💗من چهارده پانزده سالم بود. من و برادرم محمدآقا از پدرم اجازه میگرفتیم و میرفتیم ییلاق برای گردش و #تفریح. با دوستان طلبه میرفتیم وکیلآباد... یک روز صبح تا عصر نبودیم. شب که برمیگشتیم، خسته و کوفته میخوابیدیم.
💗پدرم که از #نماز بر میگشت، ماها را توی خواب میبوسید...
🔺طاقت نمیآورد. از صبح ما را ندیده بود. اينقدر دلش تنگ شده بود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻معیار ایمان، عشق و علاقه نسبت به حضرت علی(ع) است.
🔹کسی که به حضرت علی(ع) محبت نداشته باشد در حب به رسول اکرم(ص)، خداوند متعال و حتی در حب به اهل بیت(ع) دروغ میگوید چرا که محبت به علی(ع) جایگاه و مکان ویژهای در ساختار دینی اسلام دارد.
🔸اهمیت محبت نسبت به حضرت علی(ع) از اصول بینه بوده و اختصاص به منابع دینی شیعه ندارد چرا که در کتب مذاهب دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته است.
🔹اینکه شیعهها ذکر یا علی(ع) را به صورت مستمر بیان میکنند به این معناست که ایشان دست مجری عدالت خداوند متعال روی زمین بودهاند.
📚سخنرانی آیت الله اراکی در جمع معتکفین مسجد امام حسن عسکری-فروردین ۱۳۹۶
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸نگاهی به دروس خارج و درسگفتار های فقه
🔹تفاوت ارتداد زن و مرد و اثر آن بر زندگی مشترک (آیت الله جوادی آملی)
🌐 goo.gl/Hvwcfs
🔹حرمت منع طریق در روایات عصر ظهور (آیت الله اراکی)
🌐 goo.gl/PrFdQf
🔹تبیین اقسام جهاد مبتنی بر روایت "الاسیاف" (آیت الله کعبی)
🌐 goo.gl/y8z61N
🔹تقلید از مجتهدی که مبنای فقهی و اصولی نداشته باشد جایز نیست (آیت الله سیفی مازندرانی)
🌐 goo.gl/EZWQt1
🔹ضرورت اطاعت از اولوالامر از حیث اجتماعی (حجت الاسلام ایزدهی)
🌐 goo.gl/Y3TjFh
🔹رعایت شرط قرض الحسنه بر اساس قواعد شرع و عرف ضروری است (استاد ملکی ابرده)
🌐 goo.gl/c3EKv2
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمایت استاد آذر در برنامه زنده از کالای ایرانی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
♨️قابل توجه همراهان همیشگی ما
💥مارا دنـــبـــال کنید
سایت رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 http://jiiss.ir/
توییتر
🆔 https://twitter.com/jiiss_ir?s=09
اینستاگرام
🆔 https://www.instagram.com/jiiss313/
ایتا
🆔 http://eitaa.com/jiiss_ir
آپارات
🆔 https://www.aparat.com/jiiss.ir
👈 ارتباط با ما:
ایمیل رسمی
🆔 info@jiiss.ir
🏠 قم-خ صفاییه-کوی 24-ساختمان نورالثقلین-پلاک32
☎️ تلفن:
02537840637
مركز دراسات فقه النُظُم الإسلامية
Jurisprudential institute for Islamic social systems
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢 چرا امت اسلام باید روز ولادت امام حسین(ع) را جشن بگیرد؟
🔸 استاد شهید آیت الله سید محمدباقر صدر:
امت با ولادت اندیشه آرمانى و رهبرى که آن اندیشه را به ظهور مىرساند، متولد مىشود؛ پس طبیعى است که امت اسلامى روزى مانند این روز مبارک را جشن بگیرد؛ چراکه ولادت حسین و پدر حسین (ع) به نوعى به معناى ولادت خود امت است.
◀️ متن کامل #یادداشت را در اینجا بخوانید 👈
http://yon.ir/9mej1
🔹 بارقهها، ص٢١٨.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
yon.ir/TlRi8
🔸تمیز دادن موضوعات فردی و اجتماعی؛ پیشنیاز فهم فقه حکومتی
◽️گزارش نشست تخصصی کارآمدی فقه حکومتی - شماره 1
حجت الاسلام و المسلمین دکتر پیروزمند قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی:
🔹یکی از پیشنیازهای لازم برای فهم فقه حکومتی، تفاوت قائل شدن بین موضوعات فردی و اجتماعی است و همچنین باید بپذیریم که موضوعات اجتماعی بر فرض متفاوت بودن، میتواند دارای حکم فقهی باشند.
🔹ما باید الزامات دانشی پرداختن به فقه حکومتی را بپذیریم؛ از جمله اینکه این موضوعات پیچیده و مرکب اند و قابل انفکاک کامل از هم نیستند.
🔹مسأله پول و بانک یک موضوع اجتماعی است؛ اینکه ما عملیات بانک را تجزیه می کنیم و برای هر کدام از فعالیت های آن یک عناوین فقهی می گذاریم برای این است که مردم مضطر هستند و باید کاری کرد که مردم در تعاملات بانکی دچار حرام نشوند اما نباید برای خود حوزه امر مشتبه شود که مسأله را حل کرده است.
🌐 yon.ir/R8VYb
@vasael_ir
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم رییس پژوهشگاه فقه نظام: حمله آمریکا به سوریه بر اثر درماندگی بود
نماینده خبرگان رهبری در گفت و گو با رسا:
🔹 آمریکا صرفاً برای تأمین نظر برخی از کشورهای مزدور منطقه این حمله را تدارک دیده بود.
🔹 برنامه رییس جمهور آمریکا برای حمله به سوریه، حملهای غیر موفق و بیارزشی بود تا بهتر بتوانند شیر دولتهای عربی که از آن به عنوان گاو شیرده یاد میکنند، بدوشد.
📸 http://yon.ir/bfPSJ
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💢هنوز آداب فقهی برای استفاده از فضای مجازی نداریم
حجتالاسلام شهریاری، رییس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه:
🔹موضوعات علم اخلاق گستردهتر از موضوعات علم فقه است.
🔹اگر امروزه دروغ پردازی در جامعه ما گسترش یافته است، به خاطر آن است که فناوری رسانه پیشرفت کرده است اما ما هنوز آداب فقهی استفاده از این شبکهها را نداریم.
🔹روزگار ما تغییر کرده است، فقها و بزرگان ما اگر میخواهند در وسط میدان اجتماع جدید باقی بمانند، باید به این مسائل توجه کنند.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
گزارش اجمالی از سلسله پیش نشست های کنگره بین المللی فقیه فقه نظام که تحت عنوان کرسی ترویجی «شاخصههای اجتهاد تمدن ساز» در دانشگاه باقرالعلوم برگزار شد .
✍ گزارشی از کرسی ترویجی «شاخصههای اجتهاد تمدن ساز» - بخش اول
🔸فقیه باید تبعات اجتماعی استباط حکم را برعهده بگیرد
حجت الاسلام والمسلمین رهدار به عنوان ارائه دهنده بحث:
🔹اجتهادی میتواند اجتهاد تمدن ساز باشد که فقیه در مقام موضوع شناسی چنان بیاندیشد که فکر کند ابتدا لازم است موضوع شناسی کند سپس به بُعد حکم شناسی پردازد.
🔹ما در اجتهاد تمدن ساز نمیتوانیم مسئلهای بنام نظامات و درک فقهی نظامات را مورد غفلت قرار دهیم.
#مبانی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸ضرورت شناخت فقیه تمدنی از پیشینه تمدن ها
✍ گزارشی از کرسی ترویجی «شاخصههای اجتهاد تمدن ساز» - بخش دوم
حجت الاسلام والمسلمین احمد رهدار؛ عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) به عنوان منتقد:
🔹فقیهی که درکی از تمدن به این معنی که فقیه یک نمونه تمدن را بشناسد و با پیشینه تمدن ها آشنا باشد، نداشته باشد، بحث ها همان بحث های علمی خواهد شد که در بهترین حالت در متنی نوشته می شود و از آن فقه تمدنی بیرون نمی آید.
🔹فقه تمدنی، فقه همگراست. فقه همگرا میاندیشد که چه بکند، هر جا سخن از تمدن آمد لازمه از بحث همگرایی است. نمیتوان به تمدن واگرایانه اندیشید.
#مبانی
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
✅ آزادی؛ حق و مسئولیت
🔸 شهید آیتالله سید محمدباقر صدر:
آزادی در مفاهیم تمدن سرمایهداری حق طبیعی انسان است و انسان میتواند هر زمانی که بخواهد از حق خویش چشمپوشی کند. درحالیکه آزادی در مفهوم اسلامی چنین نیست؛ زیرا آزادی در اسلام ارتباط اساسی با عبودیت در مقابل خداوند دارد. بنابراین اسلام به انسان اجازه نمیدهد که خود را کوچک شمارد و از آزادیش چشمپوشی کند: لَاتَکُن عَبدُ غَیرِك وَ قَد خَلَقكَ الله حُرّاً؛ یعنی بنده دیگری نباش که خداوند تو را آزاد آفریده است. بنابراین در اسلام انسان مسئول آزادی خویش است و آزادی نوعی بیمسئولیتی نیست.
🔹اسلام راهبر زندگى؛ مكتب اسلام؛ رسالت ما، ص ۳۴۷
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔸 تبیین دیدگاه شهید صدر پیرامون قلمرو آزادی
حجت الاسلام والمسلمین مجتبی الهی خراسانی در نشست تخصصی «قلمرو آزادی و قانون در حکومت اسلامی مبتنی بر اندیشه شهید صدر»:
🔹آزادی امری بر خلاف فطرت و تمایلات انسانی نیست و در عین حال با امیال انسانی که به انسانیت مربوط می شود، رابطه دارد.
🔹آزادی از منظر شهید صدر در دو بعد درونی و بیرونی تعریف می شود که مرحله اول این است که انسان از عبودیت غیر در ابعاد درونی آزاد شود.
🔹تعریف اسلام از شهوت همه آن اموری است که در مقابل خرد است و از طرفی شهوت اکتسابی نیز وجود دارد که در حب مال و قدرت تعریف می شود.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
💫انقلاب اسلامی پرچمدار تمدن نوین اسلامی است/ ولایت؛ رمز وحدت امت اسلام
📌محمدحسین رجبی دوانی، کارشناس تاریخ اسلام: انقلاب اسلامی یک تحول بزرگی را پدید آورد و دوران جدید، دوران احیا تمدّن و یا ایجاد تمدن نوین اسلامی است که انقلاب اسلامی پرچمدار و منادی آن است.
🔹تنها یکی از شئون ولی و امام، حکومت کردن بر مردم است و حکومت برابر و مساوی با ولایت نیست زیرا اگر مساوی بود هرگز خداوند شأن خود را به اندازه یک حاکم و پادشاه پایین نمیآورد. مرجعیت دین و محور وحدت امت بودن از جمله برخی شئون ولایت است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
🔻سیاست علوی و سیاست اموی
آیت الله اراکی :
🔹أيْنَ جَامِعُ الْكَلِمَةِ عَلَى التَّقْوَى؟ أَيْنَ بَابُ اللَّهِ الَّذِي مِنْهُ يُؤْتَى؟. این جمع کلمه ی بر تقوا اساس کار ماست. در این جبهه بندی های سیاسی در عرصه های سیاسی باید وارد بشویم.
🔸از مهمترین وظایف ما این است که وارد بشویم در عرصه ی سیاست کار کنیم. ولی متوجه باشیم سیاست ما با سیاست اهل دنیا متفاوت است. سیاست ما سیاست اینکه به هر قیمتی به قدرت برسیم، نیست.
🔹وجود مقدس امیر المومنین صلوات الله تعالی علیه، قدرت را برای تقوا تباه کرد. این فرق بین خط علوی و خط غیر علوی است. اگر بخواهیم بفهمیم خط علی ابن ابیطالب با خط معاویه تا کجا باهم تفاوت دارند تا این جا تفاوت دارند که فرمود:
🔸قدْ يَرَى الْحُوَّلُ الْقُلَّبُ وَجْهَ الْحِيلَةِ وَ دُونَهَا حَاجِزٌ مِنْ تَقْوَى اللَّهِ وَ اللَّهِ مَا مُعَاوِيَةُ بِأَدْهَى مِنِّي وَ لَكِنَّهُ يَغْدِرُ وَ يَفْجُر. فاصله ی بین حکومت علوی و حکومت اموی همین جاست.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
حضرت آیت الله حسینی بوشهری عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام به منظور شرکت در همایش بین المللی آیت الله قاضی نورالله شوشتری، وارد اهواز شد.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir
حضرت آیت الله حسینی بوشهری، به منظور شرکت در همایش بین المللی آیت الله قاضی نورالله شوشتری، وارد اهواز شد.
عضو هیات امنای پژوهشگاه فقه نظام در سفر ۳ روزه خود به خوزستان قرار است در سلسله جلسات و همایش های آیت الله قاضی نورالله شوشتری شرکت و سخنرانی کند که در نخستین روز سفر خود با جمعی از علمای خوزستان دیدار و سپس در نشست خبری همایش آیت الله شوشتری حضور بهم خواهد رساند.
لازم به ذکر است بازدید از نمایشگاه جانبی آثار و تألیفات علامه قاضی نورالله شوشتری، بخش دیگری از برنامه های روز اول سفر ۳ روزه آیت الله حسینی بوشهری به خوزستان است.
🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام
🆔 @jiiss_ir