eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
219 ویدیو
25 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 در دیدار خانواده دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای و دفاعی کشور مطرح شد؛ 👈 تجلیل رهبر انقلاب اسلامی از برجستگی‌های علمی و فنی و اخلاص شهید فخری‌زاده 🔺️ خانواده دانشمند برجسته و ممتاز هسته‌ای و دفاعی کشور شهید محسن فخری‌زاده عصر امروز (دوشنبه) با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کردند. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این دیدار با تجلیل از برجستگی‌های علمی و فنی شهید فخری‌زاده و حضور سخت‌کوشانه آن دانشمند عالی‌مقام در میدان علم و عمل، گفتند: علوّ مقامی که خداوند با شهادت به آن بزرگوار عطاء کرد، مزد زحمات و اخلاص کم‌نظیر او بود و این مقام با هیچ‌یک از مقام‌های دنیوی قابل مقایسه نیست. رهبر انقلاب اسلامی، عظمت یافتن نام شهید فخری‌زاده در میان عموم مردم و ابراز تأسف بسیاری از جوانان از ناشناخته بودن او در زمان حیاتش را از دیگر آثار اخلاص شهید دانستند. ایشان همچنین گفتند: همسران شهدا در اجر آنها شریک هستند و از خداوند می‌خواهیم که صبر و آرامش خود را بر دلهای شما نازل فرماید و به توفیق الهی بتوانید حرکت خود را متناسب با شأن شهید ادامه دهید. 💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 لوح | هنوز قبله برخی آمریکاست! 🔻رهبر انقلاب اسلامی: «شما امروز وضع آمریکا را مشاهده میکنید؛ دموکراسی‌شان، افتضاح انتخاباتی‌شان، حقوق بشرشان، ارزشهایشان، اقتصاد فلجشان ... عجیب‌تر از این، این است که یک عدّه‌ای هنوز قبله‌شان آمریکا است، هنوز امید و آرزویشان به آمریکا است». ۹۹/۱۰/۱۹ 💻 @Khamenei_ir
❇️ عقل حکم به محبت‌الله می‌کند/ محبت خدا در درجه‌ای واجب و در درجه‌ای مستحب است 🔻 آیت‌الله علیرضا اعرافی در درس خارج «فقه روابط اجتماعی» عنوان کرد؛ 🔹 هم در روایات آمده و هم عقل حکم می‌کند که محبت خدا واجب است. محبت خدا در درجه‌ای واجب است و در درجه‌ای رجحان دارد که درجات عالیه است و استحباب مؤکد دارد. 🔹 اصل رجحان(محبت به خدا) حکم عقل است و از روایات و آیات استفاده می‌شود. اگر آیه و روایتی هم نبود عقل بشر این حکم را می‌کرد؛ زیرا قاعده شکر منعم قاعده کلامی و عقلی است که شکر منعم را واجب می‌کند و یکی از انحاء آن محبت قلبی است. 🔹 محبت الله فی‌الجمله واجب است هم بر اساس حکم عقل به خاطر شکر منعم و دفع ضرر محتمل، این‌ها وجوب را می‌رساند ولی رجحانش را عقل می‌گوید اگر کمالی را دیدی علاقه واقعی به او رجحان دارد. 🔹 پس سه طریق است شکر منعم و دفع ضرر محتمل که شاید وجوب را برساند و رجحان علاقه به کمال حکم عقل است. این‌ها قواعد عقلی است در کنارش هم آنچه از آیات استفاده می‌شود قرار می‌گیرد. این مجموعه فی‌الجمله مسلم است. 📗 متن کامل:http://meftaah.com/?p=22086 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
سلسله نشست های علمی : آسیب شناسی تقنین و قوه مقننه در ایران (نشست هفتم) ✅ با موضوع «بررسی جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام در نظام قانونگذاری و آسیب شناسی ان از منظر فقه نظام» 🔸ارائه: حجت‌الاسلام و المسلمین مجید رجبی قائم مقام پژوهشگاه فقه نظام و پژوهشگر فقه سیاسی 🔸حجت الاسلام والمسلمین حیدر همتی مدیر مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا علیه السلام 🔹دبیر علمی: حجت الاسلام و المسلمین صالحی منش دبیر گروه فقه سیاسی پژوهشگاه فقه نظام ⭕️ زمان: دوشنبه 99/11/20 ساعت 10 ⭕️ مکان: به صورت وبیناری و حضوری 🔸لینک حضور: https://www.skyroom.online/ch/feghenezam/feghenezam 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
✅29 بهمن سالروز ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و روز اقتصاد مقاومتی و کارآفرینی گرامیباد. ❇️ارائه گزارش فعالیت‌های مرکز راهبری اقتصاد مقاومتی حوزه‌های علمیه 🔹توسط حجت الاسلام کمیل قنبرزاده 🔸عضو محترم شورای سیاستگذاری مرکز راهبری و پژوهشگر گروه اقتصاد پژوهشگاه فقه نظام ⏰امشب، ساعت 22 🖥برنامه زنده مصباح، از شبکه قرآن و معارف سیما 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔰 رهبر انقلاب، عصر امروز: یکی از نیازهای مهم جوامع اسلامی عملیاتی کردن مفاهیم دینی است. در هر برهه‌ای که این مفاهیم عملیاتی شد، برای کشور و ملت و آبروی جمهوری اسلامی، ارزشمند بود و هرجا که غفلت کردیم از برکات آن محروم شدیم. 🔹 امام بزرگوار با حضور در صحنه و تبیین مفاهیمی همچون توکل، تکلیف، ایثار، جهاد و شهادت، آنها را در جامعه و زندگی مردم رایج کردند و نتیجه آن، پیروزی ملت ایران در یک جنگ هشت ساله‌ی بین المللی بود. 🔹 روزآمد کردن نرم افزارِ نظام اسلامی وظیفه فضلای صاحب نظر است. البته این به‌روزرسانی به معنای دستکاری در منظومه مفاهیم دینی نیست بلکه به معنای کشف حقایق متناسب با نیازهای داخلی و بین المللیِ نظام اسلامی است. 🔹 تغذیه عقبه فکری نظام اسلامی و به‌روزرسانی نرم افزار آن را باید فضلا و متفکرین صاحب صلاحیتی به‌عهده بگیرند که از جمود فکری و تحجر، و همچنین از افکار التقاطی به‌دور باشند. ۹۹/۱۲/۴ 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 💻 @Khamenei_ir 🆔@jiiss_ir
🔰 برنامه حکمرانی الهی در بعثت به پیامبر ارسال شد 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: بعثت به معنی برانگیختگی پیغمبر است. این برانگیختگی با ارسال کتاب الهی و دستور حکمرانی الهی به پیغمبر همراه است و مفاد این حکمرانی را پیغمبر خدا اعمال میکند و اجرا میکند و راهبری میکند. 🔹️ دین با این نگاه گسترده وقتی که نگاه میکنیم عبارت است از مدیر مجموعه زندگی انسان. یعنی دین یک برنامه جامع است، نه برنامه‌های صرفا عبادی و فردی انسان که بعضی خیال میکنند دین فقط متکفل برنامه‌های فردی است و مسائل گوناگون اجتماعی و سیاسی و اقتصادی و غیره از حوزه دین خارج است. 🔹️ دین جامعیت دارد و طبعا دین با این نگاه مورد دشمنی هم قرار میگیرد. در همه زمانها اشرار عالم با یک چنین دینی مخالفت کرده‌اند. 🔺️ شما امروز هم مشاهده میکنید در تبلیغات دشمنان از چیزی به نام اسلام سیاسی نام آورده میشود. اسلام سیاسی همینی است که در نظام سیاسی ایران تحقق پیدا کرده و امام بزرگوار ما انجام دادند. و آماج حملات آنها اسلام سیاسی است. اسلام سیاسی یعنی همین اسلامی که توانسته با تشکیل حکومت، دستگاه‌های گوناگون نظام های اقتصادی اجتماعی سیاسی نظامی و ... به وجود بیاورد و یک هویت دینی و اسلامی را برای یک ملت ایجاد بکند. ۹۹/۱۲/۲۱
🔰 انقلاب اسلامی ما، مضمون بعثت پیامبر را تجدید کرد 👈🏻 امام خمینی احیاکننده ابعاد فراموش‌شده‌ی دین اسلام 🔻 رهبر انقلاب، صبح امروز: انقلاب عظیم اسلامی در ایران مضمون بعثت را در دوره معاصر تجدید کرد. 🔹خداوند متعال به امام بزرگوار ما این توفیق را داد که خط مستمر بعثت نبوی را در این دوران با ابتکار و شجاعت و اندیشه بلند خود و فداکاری خود پررنگ کند و نمایان کند. امام بزرگوار توانست همان خط بعثت را که در طول زمان کمرنگ بود، پررنگ کند و جامعیت اسلام را در عمل نشان بدهد و نشان بدهد که اسلام یک دین جامع است. 🔹امام ابعاد اجتماعی و سیاسی دین را که به فراموشی سپرده شد بود، احیا کرد و به یاد آورد. این انقلاب به پیروی از بعثت نبوی بر ضد ظلم بود بر ضد استبداد بود و برضد استکبار بود طرفدار مظلومان از هر آئینی از هر دینی و طرفدار محرومان و مستضعفان بود، از هر ملتی و با هر دین و مسلکی. 🔺وقتی که این انقلاب تشکیل شد و نظام جمهوری اسلامی را به وجود آورد، همان حادثه ای که برای پیغمبران پیش می آمد، تکرار شد. یعنی اشرار عالم در مقابل این انقلاب صف کشیدند همچنانی که در مقابل پیغمبران صف میکشیدند. ۹۹/۱۲/۲۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 حضرت آیت الله خامنه ای: تحقق هدف های دشوار پیامبران به برنامه ریزی گسترده و قدرت سیاسی نیازمند است . 🔸در نتیجه هدف ایجاد یک نظام سیاسی بود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رهبر معظم انقلاب : دین {با نگاه لزوم نظام سیاسی } ، به معنی برنامه جامع زندگی انسان است. 🔸 اشرار عالم همیشه با این نوع نگاه به دین دشمنی داشته اند.
سلسله نشست های علمی : آسیب شناسی تقنین و قوه مقننه در ایران (نشست هشتم) ✅ با موضوع «آسیب‌شناسی رویکردهای نظری فقه التقنین از منظر فقه حکومتی» 🔸ارائه: آیت الله احمد مبلغی 🔸دبیر علمی: حجت الاسلام نصیرالله حسنلو ⭕️ زمان: دوشنبه 99/12/25 ساعت 10:30 ⭕️ مکان: به صورت وبیناری و حضوری 🔸لینک حضور: https://www.skyroom.online/ch/feghenezam/feghenezam 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
📣قابل توجه علاقه مندان📣 🔸کانال رسمی استاد محمد حاج ابوالقاسم دولابی را در فضای مجازی دنبال کنید🔸 🔹نماینده استان زنجان در خبرگان رهبری 🔹عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین قم 🔹مدیر حوزه علمیه مشکات 🔹رئیس پژوهشگاه فقه نظام 🔻اعلام اخبار و مواضع 🔻اعلام جلسات 🔻بارگزاری فایل های صوتی و تصویری 🆔اینستاگرام: @hajabolghasem_ir 🆔تلگرام: https://tlegram.me/hajabolghasem_ir 🆔ایتا: https://eitaa.com/hajabolghasem_ir 🆔بله: https://ble.ir/hajabolghasem_ir 🆔روبیکا،روبینو: @hajabolghasem_ir
💢باید لباس حقوق را بر تن فقه بپوشانیم/ حقوقی کردن فقه، وهن فقه نیست، بلکه نشان از قابلیت آن دارد/ فقه التقنین در راهروها و کمیسیون‌های مجلس به‌ثمر نمی‌رسد ✔️استاد احمد مبلغی، رئیس شورای دین‌پژوهان کشور🔻 🔹فقه التقنین نیازمند اجتهاد منظومه‌ای و نظام‌مند است، مادامی که فقها ذهنیت حقوقی پیدا نکنند، نمی‌توانند اجتهاد معطوف به قانون را شکل دهند؛ لذا باید لباس حقوق را بر تن فقه بپوشانیم تا بتواند قانون‌گذاری را پشتیبانی کند و حقوقی کردن فقه، وهن فقه نیست، بلکه نشان دادن قابلیت فقه است، چون فقه در دور دست نمی‌تواند فضای پیچیده جامعه را سامان دهد. 🔸اگر فقه بخواهد بر بال قانون بنشیند تا به لایه‌لایه و جزءجزء جامعه رسوخ کند باید با قانون و طبیعت و مؤلفه‌های آن کنار بیاید نه آن که از آن عبور کند.باید نظریه فقهی داشته باشیم تا بتوانیم قانون را بر اساس شریعت وضع کنیم و نباید تصور کنیم که یک قانون مبتنی بر شریعت فقط با چند فتوا شکیل می‌گیرد. 🔹امر قانون‌گذاری در حوزه‌های علمیه جدی گرفته نشده است، ما قانون‌گذاری را به حال خود رهایش کردیم و حتی در موضوعات دسته دوم و سوم هم قرار نداده‌ایم. 🔸اگرچه مرکز تحقیقات مجلس وجود دارد و فعالیت‌های ارزشمندی داشته، اما صرفاً در کمسیون‌ها بحث کردن کاری درست نمی‌شود. لذا فقه التقنین باید یک تحت نهاد معتبر حوزوی حمایت جامع شود و در ارتباط با قانون‌گذاری شکل جدی بخود بگیرد، نه اینکه حرف خودمان را در راهروهای مجلس مطرح کنیم. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🌟 لوح | تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها 🔺️ رهبر انقلاب: من شعار امسال را این جور تنظیم کردم: «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها». ما بایستی تولید را محور کار قرار بدهیم و حمایتهای لازم را انجام بدهیم و مانعها را از سر راه تولید برداریم. امیدواریم ان‌شاءاللّه به لطف الهی این شعار تحقّق لازم را پیدا کند.
🔹مصاحبه دکتر حاج ابوالقاسم رییس پژوهشگاه فقه نظام با خبرگزاری رسا درباره نقش حوزه در تمدن سازی اسلامی🔹 🔸لزوم بهره گیری از ظرفیت‌های فقه در تمدن سازی و نظام سازی اسلامی 🔸لزوم بهره گیری از ظرفیت های فقه در نظام سازی و دولت سازی اسلامی 🔻تدوین مبانی و مکاتب اسلامی، کارویژه فقها 🔻بودجه تمام مراکز حوزوی کمتر از بودجه دو دانشگاه معتبر 🔻الزامات و موانع ایجاد تمدن و نظام اسلامی
ظرفیت‌های فقه در تمدن سازی و نظام سازی حجت الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم نماینده مردم استان زنجان در مجلس خبرگان رهبری و رییس پژوهشگاه فقه نظام، پس از بازدید از بخش های مختلف خبرگزاری رسا، در سالن شهید دهقانی این رسانه حوزوی حاضر شد و در نشست ظرفیت های فقه در نظام سازی و تمدن سازی به سخنرانی پرداخت. انقلاب اسلامی با هدف ساخت تمدن بزرگ اسلامی آغاز شد حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه انقلاب اسلامی با هدف ساخت تمدن بزرگ اسلامی آغاز شد، گفت: مسیری که امام راحل آغاز کرد و از سوی رهبر معظم انقلاب نیز دنبال می شود، مسیری است که منجر به احیای تمدن اسلامی و زمینه سازی برای ظهور حضرت ولی عصر(عج) خواهد شد. وی با اشاره به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب در زمینه تمدن اسلامی، بیان کرد: رهبر معظم انقلاب پنج گام برای دستیابی به تمدن نوین اسلامی ترسیم کردند که دو گام آن یعنی انقلاب اسلامی و استقرار نظام اسلامی محقق شده است. حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه گام سوم تمدن سازی اسلامی، ایجاد دولت اسلامی است، ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب تصریح دارند که هنوز به دولت اسلامی دست پیدا نکردیم؛ همچنین گام چهارم رسیدن به جامعه اسلامی و گام پنچم دستیابی به تمدن اسلامی است. لزوم بهره گیری از ظرفیت‌های فقه در تمدن سازی و نظام سازی اسلامی وی با بیان اینکه دولت اسلامی به معنای حاکمیت اسلام بر ساختارهای نظام است، افزود: باید تمام شئون و ساختارهایی که برای اداره کشور تشکیل شده، بر پایه قوانین اسلام باشد؛ دولت اسلامی اعم از قوه مجریه، قوه مققنه و قوه قضاییه است. لزوم بر بهره گیری از ظرفیت های فقه در نظام سازی و دولت سازی اسلامی رییس پژوهشگاه فقه نظام ضمن لزوم بر بهره گیری از ظرفیت های فقه در نظام سازی و دولت سازی اسلامی گفت: در گام نخست باید نظریه ها، برنامه ها و خط مشی دولت اسلامی تدوین شود و در گام دوم باید دولتمردان شرائط مد نظر اسلام ایجاد کنند. نماینده مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: نظریه ولایت فقیه به عنوان مکتب اسلام توسط امام راحل ترسیم شد؛ اما توسعه این نظریه، به تمام ساختارهای نظام، امری ضروری بوده که متأسفانه این اتفاق نیفتاده است. حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم ابراز داشت: در مرحله نخست، باید مبانی برنامه اسلامی، کار گزاری اسلامی و ساختار و سازمان های اسلامی را از دل دین استخراج کنیم. در مرحله بعد باید مکتب اسلام را در عرصه سیاست، فرهنگ، ارتباطات، هنر و قانون گذاری تدوین کنیم. همچنین در مرحله سوم تدوین اسناد بالادستی و در مرحله چهارم تدوین قوانین و ساختارها صورت گیرد. تدوین مبانی و مکاتب اسلامی کار فقهاست وی با بیان اینکه تدوین مبانی و مکاتب اسلامی کار فقهاست، گفت: تمدن اسلامی پنچ گام دارد که گام سوم دولت سازی است که در این گام نیازمند سه رکن هستیم که نظریه؛ ساختار و نیروی انسانی از جمله این ارکان شمرده می شود. حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه بسیاری از اسناد بالادستی کشور و دولت بر مبانی اسناد غربی و سکولار تدوین شده، گفت: سند 2030 در آموزش و پرورش و همچنین سند آتن در معماری و شهرسازی بر اساس فرهنگ غرب در کشور تدوین شده که حتما این اسناد نیاز به بازنگری دارد. لزوم بهره گیری از ظرفیت‌های فقه در تمدن سازی و نظام سازی اسلامی وی در ادامه سخنان خود به الزامات و موانع ایجاد تمدن و نظام اسلامی اشاره کرد و افزود: نظام اسلامی باید تأمین مالی حوزه های علمیه را برعهده گیرد زیرا کار تدوین مکتب و اسناد بالادستی فعالیت هایی هزینه بر خواهد بود؛ از این رو باید نظام اسلامی در این زمینه به حوزه های علمیه کمک کند. بودجه تمام مراکز حوزوی کمتر از بودجه دو دانشگاه معتبر حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم بیان کرد: افرادی که نسبت به بودجه حوزه های علمیه عکس العمل منفی نشان می دهند، معمولا مخالف حضور دین در عرصه اجتماعی هستند، در حالی که بودجه تمام مراکز و نهادهای حوزوی در کشور، کمتر از بودجه دو دانشگاه معتبر در سال گذشته بوده است. وی با بیان اینکه باید رویکرد حوزه نسبت به حاکمیت، توجه دادن به نیازهای امروز نظام اسلامی قرار گیرد، گفت: امروز حوزه های علمیه نیازها و مسائل عینی جامعه را مد نظر قرار دهند، زیرا بدون توجه به این امر، نمی توان مکتب اقتصادی و اسناد بالادستی را طبق نیازهای جامعه تدوین کرد. الزامات و موانع ایجاد تمدن و نظام اسلامی رییس پژوهشگاه فقه نظام در ادامه به موانع پیوند نظام و حوزه اشاره کرد و گفت: نگاه نادرست و غلطی وجود دارد که نظام نباید به حوزه کمک کند؛ در صورتی که باید حوزه ها توسط نظام اسلامی حمایت شود تا اینکه حوزه ها در خدمت حاکمیت قرار گیرند.
لزوم بهره گیری از ظرفیت‌های فقه در تمدن سازی و نظام سازی اسلامی حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم با بیان اینکه وظیفه دولت اسلامی احیای مساجد است، اظهار داشت: بودجه های فرهنگ در فرهنگسرا، سینما و ورزش صرف می شود؛ اما به بهانه ای که مسجد باید مردمی اداره شود، دولت مردان بودجه ای به مساجد اختصاص نمی دهند. رییس پژوهشگاه فقه نظام بیان کرد: برخی نگاه متحجرانه به حوزه و اسلام دارند و اسلام را به دین فردی تقلیل داده اند از این رو افرادی که منکر اقتصاد، فرهنگ و هنر اسلامی هستند، موانع مهمی در تمدن سازی اسلامی محسوب می شوند. وی به نقش رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها در تمدن سازی اسلامی اشاره کرد و گفت: این دیدگاه که باید نظام اسلامی حامی حوزه های علمیه باشد و حوزه های علمیه در تمدن سازی و نظام اسلامی نقش مؤثری ایفا می کند، باید از سوی رسانه‌ها برای مردم تبیین شود. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
📣 وبینار تخصصی 📑 بررسی مبانی قرآنی و فقهی امام خامنه‌ای در خصوص حرمت تولید، انباشت و استفاده از 👥 ارائه‌دهندگان حجج اسلام: نجف لک زایی سیدسجاد ایزدهی محمدحسین پورامینی و دکتر محمود حکمت‌نیا 📅 چهارشنبه ۱۸ فروردین ۱۴۰۰ 🕰 ۱۰:۳۰ تا ۱۲:۳۰ 🌐 لینک ورود: B2n.ir/900980
امام خمینی(قدّس سرّه): (او) اسلامی بود و امید این بود که اسلام از او بهره‌برداری‌های زیادتری بکند و «من امیدوارم که این مرد بزرگ قرار بگیرد» و انشاءاللّه‌ خداوند تعالی او را با اجداد بزرگش محشور فرماید. 📚 صحیفه امام/ جلد ۱۴/ صفحه ۲۸۰ سالروز شهادت متفکر کم نظیر معاصر، شهید آیت الله سیدمحمد باقر صدر گرامی باد. کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔸 تفسیر قرآن استاد حاج ابوالقاسم🔸 🕚زمان: روز های ماه مبارک رمضان ساعت ۱۴:۴۵ 🕌 مکان: حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها 🌐برنامه هر روز از سیمای ملی و صفحه رسمی استاد پخش خواهد شد. 🆔@hajabolghasem_ir کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
🔻در گفت‌وگو با حجت الاسلام والمسلمین سید کاظم رجایی مشاور رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تبیین شد: 🔹جایگاه حوزه علمیه در نظام تقنین و برنامه هفتم توسعه 🔹مرکز تحقیقات اسلامی مجلس حلقه وصل قوه مقننه و حوزه علمیه است ◻️ حوزه باید با ارائه نظریات ناب اسلامی و دینی، بازوی مقام معظّم رهبری در امر تقنین، اجرا و قضا باشد، بر همین اساس، مرکز تحقیقات اسلامی مجلس می‌تواند حلقه وصلی بین قوه مقننه و حوزه علمیه باشد تا دیدگاه‌های ناب اسلامی را وارد مرحله تقنین کند و شریعت را مبنای قوانین قرار دهد. کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir مشروح گفتگو: https://hawzahnews.com/xb7xb
به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم در هشتمین جلسه از برنامه بیان تفسیر خود که عصر امروز در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به شاخصه های دولت اسلامی برگرفته از جزء هشتم گفت: خداوند در آیه 116 سوره انعام به یکی از این شاخصه ها اشاره می کند. قدرت ایستادگی در برابر فشارهای بین المللی عضو مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: این آیه در مکه نازل شده و در شرایطی است که مسلمین در اقلیت بودند و شاید برای برخی این سؤال ایجاد شده بود که اگر ما برحقیم پس چرا عدد ما کم است و دشمنان ما بیشترند و خداوند اینجا به یک اصل کلی اشاره می کند و می فرماید: « وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَإِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ» و اگر پیروی از اکثر مردم روی زمین کنی تو را از راه خدا گمراه خواهند کرد، که اینان جز از پی گمان ( هوا و هوس) نمی‌روند و جز اندیشه باطل و دروغ چیزی در دست ندارند. استاد حوزه علمیه قم بیان داشت: خداوند در سوره حمد به ما یاد داده، تا از خدا بخواهیم که ما را به راه راست هدایت کند و جامعه اسلامی باید به سمت سبک زندگی انبیاء و اولیاء الهی حرکت کند نه اینکه به سمت نظامات اجتماعی غربی حرکت کند. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
رئیس پژوهشگاه فقه نظام افزود: براین اساس دولت اسلامی باید به جای چشم دوختن به سازمان های جهانی، به دنبال حرکت در مسیر رسیدن به تمدن اسلامی باشد و نباید همه هم و غم خود را در جهت پیوستن به جامعه جهانی قرار دهد چرا که این پیوستن در نهایت منجر به اضمحلال جامعه اسلامی می شود، بنابراین یکی از شاخصه های دولت اسلامی میزان استقلال از غرب است. سیاستگذاری برای توسعه فرزندآوری و افزایش جمعیت حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: خداوند متعال در آیه 151 انعام چند نکته مهم را بیان می کند که یکی از آنها این است که مبادا از ترس فقر فرزندان خود را بکشید و ما شاهدیم که امروز کسانی از ترس مشکلات اقتصادی به سقط جنین روی می آورند که مصداق این آیه هستند و به همان دلیل که از ترس فقر نباید فرزند را کشت به همان دلیل نیز نباید از فرزند دار شدن جلوگیری کرد چرا که به گفته قرآن ملاک یک چیز است و خداوند در این آیه آن ملاک را بیان می کند که روزی شما و فرزندانتان به دست ماست. عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: در موازین اسلامی اصل تکثیر فرزند مطلوب شمرده شده و پیامبراکرم(ص) در این خصوص می فرماید: «تَنَاکَحُوا تَنَاسَلُوا تَکْثُرُوا فَإِنِّی أُبَاهِی بِکُمُ اَلْأُمَمَ یَوْمَ اَلْقِیَامَةِ وَ لَوْ بِالسِّقْط» ازدواج کنید تا صاحب فرزند شوید و نسل شما زیاد گردد. من در روز قیامت به زیادی افراد امتم، حتی به فرزند سقط شده بر امت های دیگر مباهات می کنم. استاد حوزه علمیه به برنامه های کشورهای غربی برای افزایش جمعیت اشاره کرد و افزود: این کشورها برای افزایش جمعیت خود و تشویق خانواده ها به فرزندآوری برنامه های گسترده ای دارند اما در عین حال نسخه کاهش جمعیت و کنترل موالید را برای کشورهای اسلامی می پیچند و از سوی دیگر ما شاهدیم که رهبر معظم انقلاب بر فرهنگ شدن افزایش فرزند آوری تأکید دارند، بنابراین یکی از شاخصه های دولت اسلامی این است که در جهت افزایش فرزندآوری سیاست های تشویقی را به کار ببندد و امکانات بیشتری را متناسب با نیاز خانواده های پر جمعیت در اختیار آنان قرار دهد. مسؤولیت، آزمون امانتداری حجت الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم گفت: خداوند در آیه 165 سوره مبارکه انعام می فرماید: «و او خدایی است که شما را جانشین گذشتگان اهل زمین مقرر داشت و رتبه بعضی را از بعضی بالاتر قرار داد تا شما را در آنچه به شما داده بیازماید» و این برتری خداوند مصادیق مختلفی دارد و ما با توجه به آیه 32 سوره مبارکه زخرف معلوم می شود که عده ای توانایی مدیریت دارند، بنابراین در سطح بالاتری قرار می گیرند اما باید بدانند که این برتری فرصتی برای خدمت و برای آزمایش است. وی افزود: با توجه به این نکات می توان گفت دولت اسلامی دولتی است که دوره مسؤولیت خود را در عمل و نه در زبان، دوره خدمت و آزمون امانتداری بداند و در این راه از هیچ تلاشی کوتاهی نکند و مسأله سلامت اقتصادی و روحیه جهادی از لوازم این نوع نگاه است و مسؤولیت را فرصتی بریا چپاولگری نشمرد. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir
◾️سعه صدر شاخصه دولت اسلامی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم، عضو مجلس خبرگان رهبری: ▫️میزان برخورداری از سعه صدر در برابر مشکلات و انتقادات است و خداوند در آیه ۱۹۹ سوره اعراف به پیامبر که می فرماید«در طرز رفتار با مردم سختگیر نباش و با آنان مدارا کن» و این شیوه در سیره انبیاء الهی مشهود است اما در پیامبر اسلام این شبیه معجزه بود. ▫️دولت اسلامی می‌داند که از یک سو با مستکبران روبروست و از سوی دیگر با مشکلات متعدد اقتصادی مواجه است و از سوی دیگر با نخبگانی مواجه است که اهل نظرند بنابراین دولت اسلامی باید اهل سعه صدر باشد و این را در گفت و گوهای انتخاباتی می‌توان مشاهده کرد. 🆔 @rasanewsagency 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔@jiiss_ir