eitaa logo
پژوهشگاه فقه نظام
1.5هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
230 ویدیو
27 فایل
ارتباط با ما: @f_nezzam شماره تماس‌: 02537730184
مشاهده در ایتا
دانلود
لینک شرکت در نشست: https:// join.skype.com/LkYXIOVg9feO 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
در دومین جلسه از هفته سوم مدرسۀ فصلی آشنایی با فقه تربیت عنوان «قرآن پژوهی تربیتی» توسط حجت الاسلام و المسلمین حنیف نصراللهی ارائه شد. در این جلسه حجت الاسلام نصراللهی ابتدا به بیان ابعاد مختلف استفاده از قرآن در تولید علم تربیت پرداخت. ایشان پس از تبیین ضرورت قرآن‌پژوهشی، به برخی آسیب‌های فعالیت‌های انجام‌شده اشاره کرده، اهداف قرآن‌پژوهی را بیان کرد. استفاده حداقل 15 روش از روش‌های تربیتی از قرآن، بخش کوچکی از معارف تربیتی است که از قرآن می‌توان استفاده کرد. در ادامه این استاد حوزه برخی منابع مربوط به قرآن‌پژوهی را اشاره کرد که در این عرصه می‌توان به تفسیر تربیتی آیةالله اعرافی و تفسیر تربیتی حجت الاسلام و المسلمین بناری اشاره کرد. این پژوهشگر فقه تربیت در ادامه سخن به تعریف آیات تربیتی پرداخته و ضمن اشاره به مبانی موجود در این عرصه، اقسام آیات تربیتی را در شش دسته تشریح نمود. «آیاتی که حاکی از تزکیه، تعلیم، هدایت و رشد باشد»، «آیاتی که امر به حفظ در آنها باشد»، «آیاتی که بیانگر توصیه‌های انبیاء و اولیاء به فرزندان خود است»، «آیاتی که توصیه‌های خداوند متعال به انبیاء در تربیت را ارائه می‌دهد»، «آیاتی که دال بر سیره خداوند متعال در تربیت است» و «آیاتی که سیره خداوند متعال در تربیت از آنها فهمیده می‌شود» استاد نصراللهی در بخش پایانی کلام خود با ارائه برخی محتواهای ارائه شده در تفسیر تربیتی و نقد و بررسی آنها به آسیب‌شناسی برخی روش‌های موجود در تفسیر تربیتی پرداخت. 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
«آشنایی با اصول فقه فقه مضاف» موضوع پنجمین جلسه از جلسات مدرسه فصلی آشنایی با فقه تربیت بود که توسط حجت الاسلام و المسلمین حامد وحیدی ارائه شد. حجت الاسلام وحیدی در مقدمه سخن، شکل‌گیری اصول فقه فقه مضاف را به دو صورت پیشینی و پسینی ممکن دانست. پیشینی به این معنا که قبل از ورود به مسائل فقه مضاف پژوهشگر با تامل و تفکر تلاش کند مسائل اصولی که ممکن است در بررسی مسائل فقه مضاف کاربرد داشته باشد استخراج کرده، بررسی کند و پسینی یعنی پژوهشگر وارد بررسی مسائل فقهی شود و اموری که در ابواب مختلف در طریق استنباط کارایی داشته و پیگیری آنها ضروری است استخراج نماید و سپس به بحث و بررسی درباره آنها بپردازد. ایشان روش دوم را بهتر و کارآمدتر برشمرد. ایشان در مقایسه اصول فقه فقه نظام با اصول فقه متعارف، افزود: «مسائلی که در اصول فقه نظام ممکن است مطرح شود در بعضی موارد مسائل کاملا جدیدی است که در اصول فقه سابقه نداشته است و در برخی موارد هم مسائلی که است در اصول فقه سابقه داشته ولکن در اصول فقه نظام باید تغییر و تحولاتی در آن صورت بگیرد یا استنباطات جدیدی نسبت به آن انجام شود.»
در ادامه سخن ایشان به پنج مورد از مسائلی که در اصول فقه نظام باید بررسی شود اشاره کردند که عناوین آنها بدین شرح است؛ «بررسی حجیت خبر واحد در توصیفیات»، «بررسی راه‌های حجیت روایات غیر از بررسی‌های رجالی» مثلا حجیت داشتن روایاتی که در کافی مطرح شده است، «بررسی چارچوب‌های حجیت سنت رفتاری و گفتاری معصوم علیه السلام»، «بررسی ابزارهای شناخت ملاکات احکام» و «بررسی قواعد اعتبار‌سنجی روش‌های علوم تجربی» 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
گزارش تصویری ارائه حجت الاسلام نصراللهی نسب در سومین هفته مدرسه فصلی فقه نظام تربیت 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir
گزارش تصویری ارائه حجت الاسلام حامد وحیدی در سومین هفته مدرسه فصلی فقه نظام تربیت 🔻کانال رسمی پژوهشگاه فقه نظام 🆔 @jiiss_ir